abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_136033827
quote:
0s.gif Op maandag 27 januari 2014 20:40 schreef Martinoss het volgende:

[..]

Nouja ik heb er geen haast mee, dus ik kijk uit naar op bomen lijkend kienhout. Toch, als je naar de 2e foto kijkt zie je op de achtergrond kleine takjes. Om het geheel diepte te geven, dat lijken mij normale takjes uit het bos. Maargoed bij professionele aquascaping maakt het niet zoveel uit of je vissen er goed in leven, meestal zitten die vissen er maar een dagje in voor de foto's. Heb wat research gedaan en met uitkoken etc kom je ook een heel eind.

[..]

Naar mijn beleving is het wat je er zelf van maakt. Ben er net mee begonnen en nadat ik wat tijd had gestopt in inlezen en een aquarium klaarmaken kost het me nu weinig tijd, af en toe wat voer geven en 1x per week water verversen, half uurtje werk. Maargoed je kan er ook elke dag mee bezig zijn. 120 cm is redelijk wat, maar als je het volgooid met guppies en een paar simpele planten ben je zo klaar. Als je er echt iets van wilt maken kost het een stuk meer tijd, en heb je meer kans op slagen, zodat je echt met 1x per week water verversen klaar bent. Als je zomaar begint gaat het misschien mis en kost het je alsnog veel tijd.
Dat water verversen zit mij dus dwars. Je hebt toch te maken met zuurgehalte, kalk en weet ik veel wat nog meer in water zit? Volgens mij is het niet zomaar even 100 liter eruit halen en er weer 100 liter in doen?
pi_136042453
quote:
0s.gif Op maandag 27 januari 2014 23:31 schreef xaban06 het volgende:

[..]

Dat water verversen zit mij dus dwars. Je hebt toch te maken met zuurgehalte, kalk en weet ik veel wat nog meer in water zit? Volgens mij is het niet zomaar even 100 liter eruit halen en er weer 100 liter in doen?
Wat denk je dan dat het is? Lijkt me niet dat je elke week je waterwaardes gaat aanpassen? Ik ververs elke week ongeveer 40%, ik zuig de bodem af, zodat de algen en poep eruit zijn, en meestal is hij dan voor 40% leeg. Dan doe ik 40% nieuw water erbij en klaar. Je moet een stabiel ecosysteem creeëren, zodat je waterwaardes stabiel blijven. En als dat gelukt is, zul je altijd gewoon water moeten blijven verversen omdat je bepaalde stoffen niet kan afbreken, dus die moet je op die manier kwijtraken. Na het verversen, herstelt je ecosysteempje gewoon zelf de waterwaardes. Maar er zijn vast meer ideeën over.

Dus om antwoord te geven, jawel het is gewoon even 100 liter eruit, en er weer 100 in. Maar ik ben nog niet heel ervaren en ik heb redelijke sterke vissen die erg vergevingsgezind zijn. Misschien moet je daar ook mee beginnen!

[ Bericht 4% gewijzigd door Martinoss op 28-01-2014 10:53:55 ]
pi_136042673

[ Bericht 100% gewijzigd door Martinoss op 28-01-2014 10:55:11 (oeps mezelf gequote ipv edit) ]
pi_136043152
quote:
0s.gif Op maandag 27 januari 2014 23:31 schreef xaban06 het volgende:

[..]

zolang je zelf niets veranderd aan de waarden die uit je kraan komen is het wel gewoon zoveel eruit en evenveel (of iets meer vanwege verdamping ;) ) erin :P

als beginner moet je je nog niet bezig gaan houden met het aanpassen van je waterwaarden :N
(zelf ben ik na vele jaren juist weer terug gegaan naar de waarden zoals ze uit mijn kraan komen: scheelt me veel werk en mijn vissen doen het prima :Y )
(╯°□°)╯︵ ┻━┻ ლ(ಠ益ಠლ) ٩͡๏̯͡๏۶ ಠ_ಠ ᕕ( ᐛ )ᕗ
pi_136048809
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 januari 2014 11:08 schreef Leipo666 het volgende:

[..]

zolang je zelf niets veranderd aan de waarden die uit je kraan komen is het wel gewoon zoveel eruit en evenveel (of iets meer vanwege verdamping ;) ) erin :P

als beginner moet je je nog niet bezig gaan houden met het aanpassen van je waterwaarden :N
(zelf ben ik na vele jaren juist weer terug gegaan naar de waarden zoals ze uit mijn kraan komen: scheelt me veel werk en mijn vissen doen het prima :Y )
Ik wil ook niks doen met water/ eco waardes, maar doe je dat niet gaan je visjes dood neem ik aan?
pi_136048856
nee hoor, zolang je maar regelmatig je water ververst en je filter in orde houdt zul je niet zomaar vissen verliezen

(voorop gesteld dat je vissen neemt die in de waterwaarden van je kraanwater kunnen leven)
  dinsdag 28 januari 2014 @ 15:12:49 #257
20403 Komakie
That's Gnarly!
pi_136052845
Je hoeft niet iedere week (een gedeelte van) je water te vervangen, maar regelmatig is wel aan te raden.
Het is ook een beetje afhankelijk hoe gevoelig je vissen zijn.
Ik laat wel eens mijn bak 3 weken draaien op hetzelfde water en dat gaat perfect.
Terje Haakonsen: "Snowboarding is about fresh tracks, carving powder, being yourself and not being judged by others"
Komakie: "Van sneeuwballen gooien komt boemsen!"
Shaun Farmer: "That's gnarly"
pi_136059317
Als een bak eenmaal goed loopt heb je er weinig omkijken naar. Maar als je bij voorbaat al weet dat je weing tijd ervoor wil spenderen kan je beter kijken naar een andere hobby. Dit is een hobby die jouw geduld op de proef stelt en vraagt om direct ingrijpen waar nodig. Reken erop dat je gemiddeld zo'n uur tot 2 uur per dag eraan kwijt bent, mits je serieus met de hobby omgaat.
pi_136060745
quote:
7s.gif Op dinsdag 28 januari 2014 17:40 schreef Gummiebeer het volgende:
Reken erop dat je gemiddeld zo'n uur tot 2 uur per dag eraan kwijt bent, mits je serieus met de hobby omgaat.
misschien in het begin, daarna echt niet meer _O-

minimum:
5 minuten voergeven per dag
1 uur waterverversen, schoonmaken per week

net hoe onderhoudsvrij je je bak inricht ;)
pi_136061053
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 januari 2014 18:24 schreef Leipo666 het volgende:

[..]

misschien in het begin, daarna echt niet meer _O-

minimum:
5 minuten voergeven per dag
1 uur waterverversen, schoonmaken per week

net hoe onderhoudsvrij je je bak inricht ;)
Vergeet de observatie niet. ;) Ben je zo weer een uur verder :D
pi_136061080
ja ok, dat doe ik zoveel mogelijk. maar als ik een paar weken daar geen tijd voor heb gaat het ook prima :P
  dinsdag 28 januari 2014 @ 22:28:47 #262
20403 Komakie
That's Gnarly!
pi_136074750
quote:
7s.gif Op dinsdag 28 januari 2014 17:40 schreef Gummiebeer het volgende:
Als een bak eenmaal goed loopt heb je er weinig omkijken naar. Maar als je bij voorbaat al weet dat je weing tijd ervoor wil spenderen kan je beter kijken naar een andere hobby. Dit is een hobby die jouw geduld op de proef stelt en vraagt om direct ingrijpen waar nodig. Reken erop dat je gemiddeld zo'n uur tot 2 uur per dag eraan kwijt bent, mits je serieus met de hobby omgaat.
Ik kijk regelmatig naar mijn bak en als dat betekent dat ik dan ook tijd er aan kwijt ben dan kom ik wel aan een uur per dag, maar als dat niet meer reken denk ik dat 2 uur per week wel de max is voor mij.

Voordeel is wel dat mijn cichlidenbak in ieder geval bijna geen planten heeft waardoor dat onderhoud al minimaal is. Geen planten in je bak hoeven hebben scheelt een heleboel tijd.
Terje Haakonsen: "Snowboarding is about fresh tracks, carving powder, being yourself and not being judged by others"
pi_136075424
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 januari 2014 22:28 schreef Komakie het volgende:

[..]

Ik kijk regelmatig naar mijn bak en als dat betekent dat ik dan ook tijd er aan kwijt ben dan kom ik wel aan een uur per dag, maar als dat niet meer reken denk ik dat 2 uur per week wel de max is voor mij.

Voordeel is wel dat mijn cichlidenbak in ieder geval bijna geen planten heeft waardoor dat onderhoud al minimaal is. Geen planten in je bak hoeven hebben scheelt een heleboel tijd.
Geen planten scheelt al een hoop, daarom had ik vroeger ook een malawi bak ;) Nu wil ik in het najaar meedoen aan een keuring dus ben ik best wat tijd kwijt aan de indeling en alles in het gareel te houden. Tis een tik :P
pi_136078218
Is een Juwel Rio 180 goed om mee te beginnen? Te klein, te groot? Is het ok om een tweedehands juwel te kopen of zijn die meestal lek?

Zoiets bijvoorbeeld? http://link.marktplaats.nl/771973947

[ Bericht 33% gewijzigd door xaban06 op 28-01-2014 23:43:18 ]
  dinsdag 28 januari 2014 @ 23:53:46 #265
20403 Komakie
That's Gnarly!
pi_136078939
quote:
7s.gif Op dinsdag 28 januari 2014 22:38 schreef Gummiebeer het volgende:

[..]

Geen planten scheelt al een hoop, daarom had ik vroeger ook een malawi bak ;) Nu wil ik in het najaar meedoen aan een keuring dus ben ik best wat tijd kwijt aan de indeling en alles in het gareel te houden. Tis een tik :P
Het is niet de reden dat ik een malawi bak heb, maar het is niet bepaald vervelend. Vooral omdat ik altijd problemen had met planten :P
  dinsdag 28 januari 2014 @ 23:54:44 #266
20403 Komakie
That's Gnarly!
pi_136078974
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 januari 2014 23:35 schreef xaban06 het volgende:
Is een Juwel Rio 180 goed om mee te beginnen? Te klein, te groot? Is het ok om een tweedehands juwel te kopen of zijn die meestal lek?

Zoiets bijvoorbeeld? http://link.marktplaats.nl/771973947
Prima bak.
Lekken moet je zelf bekijken. Een Juwel is een prima merk, maar het is meer afhankelijk hoe oud hij is en hoe de vorige eigenaar er mee om is gegaan.
Ik zou de bak gewoon met water er in willen zien.
pi_136088001
Is een juwel rio 180 zonder accessoires, jaar oud, ok voor 85 euro? Dus zonder pomp, filters etc.

/edit
Niet echt goedkoop zie ik, moet nog een filter/pomp bij van 80 euro, zit je al op 165,-

Terwijl een nieuwe rio 180 inclusief filter/pomp 190,- kost

[ Bericht 48% gewijzigd door xaban06 op 29-01-2014 14:45:19 ]
  Moderator zondag 2 februari 2014 @ 17:17:25 #268
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_136245663
Nog een weekje wachten en dan hoop ik dat we onze nieuwe bak eindelijk hebben *O*
pi_136248523
Das mooi Vonkenboer! *O*

Ik heb een inschattingsfout gemaakt qua vissoorten. Gisteren kreeg ik de 20 galaxy's binnen en de cpo's, helemaal blij natuurlijk. Helaas wel 3x galaxy uitval maar die kreeg ik vergoed. Verder zijn ze heel klein, 1 centimeter hooguit en vrijwel kleurloos.
Maar goed, ik de galaxy's laten overwennen aan het water en na een uur losgelaten. Vrijwel direct begonnen de T. pumila's te jagen en al snel had de grootste pumila een kleine galaxy in de bek.. das duur voer, dacht ik nog. :{
Dus de pumila's zijn nu exit en ze komen er ook niet weer in.
  zondag 2 februari 2014 @ 19:09:04 #270
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_136250331
Ah, dat is pech hebben... Dat kleurloze komt wel goed zodra ze gesetteld zijn, vergeet niet dat het natuurlijk stressvol is voor vissen, zo'n transport.

Ik wist niet dat de T. pumila (knorgoerami, toch?) actief vissen eet... Zo'n heel groot visje is het toch ook niet? Wat wordt ie, een centimeter of drie? De stelregel is natuurlijk wel: past het in de bek, dan gaat het naar binnen. Ik meen mij te herinneren dat de pumila graag levend voer heeft, dus heel raar is het ook weer niet. Wel echt doodzonde, het is een vreedzame vis en als de pareldanio's (want dat zijn het, geen rasbora ;)) volwassen zijn, is er niks aan de hand.

Bedenk trouwens ook dat je CPO'tjes erg agressief zijn naar vissen toe. Daarnaast zijn ze ook pijlsnel en pakken ze ook echt vissen. Zelf zou ik ze niet houden samen met (kleinere) vissen. Mits je ze natuurlijk in dezelfde bak hebt, anders beschouw mijn schrijven als niet geschreven :D.
“What do I wear in bed? Why, Chanel No. 5, of course”
pi_136252169
Ze hebben natuurlijk ook de hele dag in een zakje gezeten met transport en bijbehorende stress. Nu zijn ze redelijk aan het kleuren maar ze zijn nog erg klein. Toch kan ik hier en daar al een mannetje zien qua kleur en gedrag. Dat de pumila's, dwerg knorgouramie, jagers zijn wist ik. Maar dat ze voor zo'n grote (in hun ogen) prooi zouden gaan had ik niet verwacht.
De CPO's zitten in dezelfde bak. Het gaat nog goed, ondanks een dappere galaxy die nieuwschierig was maar toch snel genoeg was. Ook de vuurtjes zijn sneller dan de CPO's. Ik ben ook van mening dat het samen kan. De sterke dieren zullen niet snel ten prooi vallen aan hun.
  zondag 2 februari 2014 @ 20:34:32 #272
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_136255086
Daarom. Ze kleuren snel genoeg terug als ze op hun gemak zijn.

Ach, het kán. Tuurlijk kán het. Maar het is natuurlijk wel rete zonde wanneer blijkt dat de CPO'tjes je (dure) visbestandje als voedsel beschouwen. Zelf zou ik dat risico niet nemen, Maar goed wat jij doet, dat is aan jou natuurlijk.
pi_136257140
Leuk dat hier nog meer mensen roofvissen hebben, niet altijd even makkelijk dus. Ik wil te zijner tijd ook roofvisjes.

Gister is mijn verwarming geknapt, hoe dat kan geen id. Maar de visjes waren helemaal sloom en futloos door het koudere water van 21 garden. Ik heb nog twee andere verwarmingen, maar beide met een kapotte thermometer dus word het water te warm.

Iemand ervaringen met online webshops? Een verwarming kan prima via internet denk ik. Hier bij de winkel vind ik het altijd maar gebrekkig qua info etc.
  maandag 3 februari 2014 @ 09:30:08 #274
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_136275612
Ik heb een giga aquariumzaak in de buurt (Veldhuis), dus ik bestel nooit. Maar volgens mij moet het prima kunnen hoor, bestellen.
pi_136296057
quote:
14s.gif Op zondag 2 februari 2014 20:34 schreef Samzz het volgende:
Daarom. Ze kleuren snel genoeg terug als ze op hun gemak zijn.

Ach, het kán. Tuurlijk kán het. Maar het is natuurlijk wel rete zonde wanneer blijkt dat de CPO'tjes je (dure) visbestandje als voedsel beschouwen. Zelf zou ik dat risico niet nemen, Maar goed wat jij doet, dat is aan jou natuurlijk.
Tot op heden gaat het nog steeds goed met de combi CPO, Vuurgarnaal en Galaxy's. Van laatsgenoemde geen uitval gehad in de eerste 24 uur, dus ik ben blij. De buikjes zijn mooi gevuld en ze zwemmen door de hele bak.
Vandaag Eikenbladvaren flink uitgedunt en Naaldgras ( Eleocharis acicularis ) en Pogesteron erectus erbij geplaatst. Laatsgenoemde plant schijnt nogal moeilijk te zijn dus ik ben benieuwd!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')