Dat water verversen zit mij dus dwars. Je hebt toch te maken met zuurgehalte, kalk en weet ik veel wat nog meer in water zit? Volgens mij is het niet zomaar even 100 liter eruit halen en er weer 100 liter in doen?quote:Op maandag 27 januari 2014 20:40 schreef Martinoss het volgende:
[..]
Nouja ik heb er geen haast mee, dus ik kijk uit naar op bomen lijkend kienhout. Toch, als je naar de 2e foto kijkt zie je op de achtergrond kleine takjes. Om het geheel diepte te geven, dat lijken mij normale takjes uit het bos. Maargoed bij professionele aquascaping maakt het niet zoveel uit of je vissen er goed in leven, meestal zitten die vissen er maar een dagje in voor de foto's. Heb wat research gedaan en met uitkoken etc kom je ook een heel eind.
[..]
Naar mijn beleving is het wat je er zelf van maakt. Ben er net mee begonnen en nadat ik wat tijd had gestopt in inlezen en een aquarium klaarmaken kost het me nu weinig tijd, af en toe wat voer geven en 1x per week water verversen, half uurtje werk. Maargoed je kan er ook elke dag mee bezig zijn. 120 cm is redelijk wat, maar als je het volgooid met guppies en een paar simpele planten ben je zo klaar. Als je er echt iets van wilt maken kost het een stuk meer tijd, en heb je meer kans op slagen, zodat je echt met 1x per week water verversen klaar bent. Als je zomaar begint gaat het misschien mis en kost het je alsnog veel tijd.
Wat denk je dan dat het is? Lijkt me niet dat je elke week je waterwaardes gaat aanpassen? Ik ververs elke week ongeveer 40%, ik zuig de bodem af, zodat de algen en poep eruit zijn, en meestal is hij dan voor 40% leeg. Dan doe ik 40% nieuw water erbij en klaar. Je moet een stabiel ecosysteem creeëren, zodat je waterwaardes stabiel blijven. En als dat gelukt is, zul je altijd gewoon water moeten blijven verversen omdat je bepaalde stoffen niet kan afbreken, dus die moet je op die manier kwijtraken. Na het verversen, herstelt je ecosysteempje gewoon zelf de waterwaardes. Maar er zijn vast meer ideeën over.quote:Op maandag 27 januari 2014 23:31 schreef xaban06 het volgende:
[..]
Dat water verversen zit mij dus dwars. Je hebt toch te maken met zuurgehalte, kalk en weet ik veel wat nog meer in water zit? Volgens mij is het niet zomaar even 100 liter eruit halen en er weer 100 liter in doen?
zolang je zelf niets veranderd aan de waarden die uit je kraan komen is het wel gewoon zoveel eruit en evenveel (of iets meer vanwege verdampingquote:Op maandag 27 januari 2014 23:31 schreef xaban06 het volgende:
[..]
Dat water verversen zit mij dus dwars. Je hebt toch te maken met zuurgehalte, kalk en weet ik veel wat nog meer in water zit? Volgens mij is het niet zomaar even 100 liter eruit halen en er weer 100 liter in doen?
Ik wil ook niks doen met water/ eco waardes, maar doe je dat niet gaan je visjes dood neem ik aan?quote:Op dinsdag 28 januari 2014 11:08 schreef Leipo666 het volgende:
[..]
zolang je zelf niets veranderd aan de waarden die uit je kraan komen is het wel gewoon zoveel eruit en evenveel (of iets meer vanwege verdamping) erin
als beginner moet je je nog niet bezig gaan houden met het aanpassen van je waterwaarden
(zelf ben ik na vele jaren juist weer terug gegaan naar de waarden zoals ze uit mijn kraan komen: scheelt me veel werk en mijn vissen doen het prima)
misschien in het begin, daarna echt niet meerquote:Op dinsdag 28 januari 2014 17:40 schreef Gummiebeer het volgende:
Reken erop dat je gemiddeld zo'n uur tot 2 uur per dag eraan kwijt bent, mits je serieus met de hobby omgaat.
Vergeet de observatie niet.quote:Op dinsdag 28 januari 2014 18:24 schreef Leipo666 het volgende:
[..]
misschien in het begin, daarna echt niet meer![]()
minimum:
5 minuten voergeven per dag
1 uur waterverversen, schoonmaken per week
net hoe onderhoudsvrij je je bak inricht
Ik kijk regelmatig naar mijn bak en als dat betekent dat ik dan ook tijd er aan kwijt ben dan kom ik wel aan een uur per dag, maar als dat niet meer reken denk ik dat 2 uur per week wel de max is voor mij.quote:Op dinsdag 28 januari 2014 17:40 schreef Gummiebeer het volgende:
Als een bak eenmaal goed loopt heb je er weinig omkijken naar. Maar als je bij voorbaat al weet dat je weing tijd ervoor wil spenderen kan je beter kijken naar een andere hobby. Dit is een hobby die jouw geduld op de proef stelt en vraagt om direct ingrijpen waar nodig. Reken erop dat je gemiddeld zo'n uur tot 2 uur per dag eraan kwijt bent, mits je serieus met de hobby omgaat.
Geen planten scheelt al een hoop, daarom had ik vroeger ook een malawi bakquote:Op dinsdag 28 januari 2014 22:28 schreef Komakie het volgende:
[..]
Ik kijk regelmatig naar mijn bak en als dat betekent dat ik dan ook tijd er aan kwijt ben dan kom ik wel aan een uur per dag, maar als dat niet meer reken denk ik dat 2 uur per week wel de max is voor mij.
Voordeel is wel dat mijn cichlidenbak in ieder geval bijna geen planten heeft waardoor dat onderhoud al minimaal is. Geen planten in je bak hoeven hebben scheelt een heleboel tijd.
Het is niet de reden dat ik een malawi bak heb, maar het is niet bepaald vervelend. Vooral omdat ik altijd problemen had met plantenquote:Op dinsdag 28 januari 2014 22:38 schreef Gummiebeer het volgende:
[..]
Geen planten scheelt al een hoop, daarom had ik vroeger ook een malawi bakNu wil ik in het najaar meedoen aan een keuring dus ben ik best wat tijd kwijt aan de indeling en alles in het gareel te houden. Tis een tik
Prima bak.quote:Op dinsdag 28 januari 2014 23:35 schreef xaban06 het volgende:
Is een Juwel Rio 180 goed om mee te beginnen? Te klein, te groot? Is het ok om een tweedehands juwel te kopen of zijn die meestal lek?
Zoiets bijvoorbeeld? http://link.marktplaats.nl/771973947
Tot op heden gaat het nog steeds goed met de combi CPO, Vuurgarnaal en Galaxy's. Van laatsgenoemde geen uitval gehad in de eerste 24 uur, dus ik ben blij. De buikjes zijn mooi gevuld en ze zwemmen door de hele bak.quote:Op zondag 2 februari 2014 20:34 schreef Samzz het volgende:
Daarom. Ze kleuren snel genoeg terug als ze op hun gemak zijn.
Ach, het kán. Tuurlijk kán het. Maar het is natuurlijk wel rete zonde wanneer blijkt dat de CPO'tjes je (dure) visbestandje als voedsel beschouwen. Zelf zou ik dat risico niet nemen, Maar goed wat jij doet, dat is aan jou natuurlijk.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |