Een mooi opiniestuk (=mening) uit 2008. Inmiddels dus bijna 6 jaar oud en de situatie is flink gewijzigd. Ik zie geen bron verwijzingen in het artikel maar vooral hele stellige beweringen en hoe stelliger men is, is mijn ervaring, hoe minder onderbouwing er is.quote:Op dinsdag 19 november 2013 10:38 schreef cherrycoke het volgende:
http://vorige.nrc.nl/opinie/article1881717.ece
Eerst de kosten. Voor hun bedrijfsvoering zijn de windmolens volledig afhankelijk van overheidssubsidie. Op het moment is er een kleine groep van windmolenproducenten, projectontwikkelaars, en agrariërs die volop profiteert van die subsidies. Volgens het vakblad De Boerderij (december 2003) verdiende een boer met een molen op zijn erf in 2003 al ca. 70.000 euro per jaar.
De vraag rijst waarom de belastingbetaler dit moet opbrengen. Zelfs in Denemarken, het walhalla van de windenergie, is onlangs twijfel ontstaan over het nut van de windmolen. De subsidie is stopgezet en er worden geen nieuwe molens meer gebouwd. In 2006 sloot Joop Wijn terecht de subsidiekraan, nu draaien de ministers Van der Hoeven en Cramer deze weer wijd open. Prima, als de verwachting is dat de kosten in de toekomst beduidend omlaag zullen gaan, maar de perspectieven hierop zijn weinigbelovend, in tegenstelling tot bijvoorbeeld bij zonne-energie.
Dan is het voor zover ik weet niet hoog radioactief meer, en dit gebeurt alleen als het met opzet gebeurt wat mij sterk lijkt.quote:Op dinsdag 19 november 2013 11:06 schreef Deetch het volgende:
[..]
[..]
Ook voor de komende 10000 jaar?
Kernfusie is al een potentiele energiebron sinds de jaren 60. Ik verwacht daar niet zo heel veel meer van eerlijk gezegd en al helemaal niet op de korte termijn. En waarom zou je een fusierecator gaan ontwikkelen als je de energie van de grootste fusiereactor in ons zonnestelsel (die ja) veilig kunt aftappen met windmolens en zonnecellen?quote:Op dinsdag 19 november 2013 12:02 schreef JaJammerJan het volgende:
Het wordt eens tijd dat er meer geld richting kernfusie gaat. De geringe hoeveelheid geld die daar naartoe gaat is echt om te huilen voor een energiebron met zoveel potentie.
Aardbeving, overstroming, betonrot, roof.quote:Op dinsdag 19 november 2013 11:26 schreef Kloetje het volgende:
[..]
Dan is het voor zover ik weet niet hoog radioactief meer, en dit gebeurt alleen als het met opzet gebeurt wat mij sterk lijkt.
Jij maakt liever gewoon de olie en het gas op en de komende generaties mogen het lekker zelf uitzoeken?quote:Op dinsdag 19 november 2013 09:06 schreef Speedball het volgende:
Klacht: Minister Kamp die eerst 3 maar nu 18 miljard over 5 jaar tijd wil investeren in ''groene'' energie, windmolens om precies te zijn.
Uw energie rekening beste FOK!ers zal deze investering gaan bekostigen.
Nee, maar wind energie is niet de toekomst en zou olie ook nooit kunnen vervangen. Er zijn andere opties waar ik meer voorstander van zou zijn.quote:Op dinsdag 19 november 2013 12:11 schreef UltraR het volgende:
[..]
Jij maakt liever gewoon de olie en het gas op en de komende generaties mogen het lekker zelf uitzoeken?
We zouden ook nooit kernreactoren hebben als die van evenveel geld genoten zouden hebben als kernfusie nu. Enkel en alleen omdat iedereen zo graag de sterkste kernwapens wilde ging er zoveel geld zitten in onderzoek naar kernreactoren.quote:Op dinsdag 19 november 2013 12:09 schreef Deetch het volgende:
[..]
Kernfusie is al een potentiele energiebron sinds de jaren 60. Ik verwacht daar niet zo heel veel meer van eerlijk gezegd en al helemaal niet op de korte termijn.
Omdat je slechts een fractie van die energie kunt aftappen en dit ook nog eens vrij inefficiënt gaat. Als we zelf de energiebron van de zon hier na zouden kunnen maken dan zouden we wel eens zo klaar kunnen zijn met het hele energieprobleem. En dat ook nog eens schoon met amper radioactief afval.quote:En waarom zou je een fusierecator gaan ontwikkelen als je de energie van de grootste fusiereactor in ons zonnestelsel (die ja) veilig kunt aftappen met windmolens en zonnecellen?
Vooral roof lijkt me sterk, maar ik neem aan dat ze in 10000 jaar wel een stuk verder zijn op dit gebiedquote:Op dinsdag 19 november 2013 12:09 schreef Deetch het volgende:
[..]
Aardbeving, overstroming, betonrot, roof.
het probleem is dat het aantal mensen dat er op de wereld leeft exponentieel toeneemt en het energiegebruik nog harder. De zon zou nu nog wel genoeg energie kunnen leveren, maar over een aantal decenia niet meer.(alle energiebronnen die jij noemt komen uiteindelijk van de zon af)quote:Op dinsdag 19 november 2013 10:54 schreef Speedball het volgende:
[..]
Een combinatie van dit soort duurzame energiebronnen met het gebruik van waterstof als energiedrager en brandstofcellen om waterstof te verbranden, lijkt op dit moment een aantrekkelijke optie voor de toekomstige inrichting van onze energie-infrastructuur. Voor het echt zover is, zijn we overigens minstens 25 jaar verder. Zo stuit de milieuvriendelijke productie, de distributie en de veilige opslag van waterstof nog op tal van technische en organisatorische problemen.
Ik ben geen ingenieur maar zouden onderwater molens in de Noordzee niet iets kunnen worden ?
Ik kan de link niet meer vinden en het is ook heel erg science fiction maar was eens een professor die opperde dat het mogelijk moet zijn om energie uit de aarde zelf te halen (kern). Zelf heb ik altijd wel gedacht dat ze meer zouden onderzoeken naar koude kernfusie of sonoluminescentiequote:Op dinsdag 19 november 2013 12:55 schreef jatochneetoch het volgende:
[..]
het probleem is dat het aantal mensen dat er op de wereld leeft exponentieel toeneemt en het energiegebruik nog harder. De zon zou nu nog wel genoeg energie kunnen leveren, maar over een aantal decenia niet meer.(alle energiebronnen die jij noemt komen uiteindelijk van de zon af)
daarnaast zorgen het produceren van de systemen die jij noemt andere milieuverontreinigingen. Geen Global warming, maar wel veel schadelijke andere stoffen in het milieu+ alle dieren die door de wieken dood gaan. Windmolens in de Noordzee zal het leven daar verschrikkelijk verstoren.
daarnaast zijn we nu zuinig met onze energie, als we een oneindige bron hebben (kernfusie) kunnen we veel mooie nieuwe dingen doen. Denk aan zee water omzetten in zoetwater. We kunnen dan weer leven in woestijnen brengen en wolkenkrabbers vol met landbouw maken.
Ook zullen producten goedkoper kunnen worden, automatisering kan het zware werk overnemen. Iedereen zal nog maar een aantal uur per week 'hoog opgeleid' werk hoeven te doen.
Dan is dus dat ook het probleem, minder mensen en minder consumptie = geen energieprobleemquote:Op dinsdag 19 november 2013 12:55 schreef jatochneetoch het volgende:
[..]
het probleem is dat het aantal mensen dat er op de wereld leeft exponentieel toeneemt en het energiegebruik nog harder. De zon zou nu nog wel genoeg energie kunnen leveren, maar over een aantal decenia niet meer.(alle energiebronnen die jij noemt komen uiteindelijk van de zon af)
afgezien van de vogels die door wieken geplet worden heb je hier een punt.quote:daarnaast zorgen het produceren van de systemen die jij noemt andere milieuverontreinigingen. Geen Global warming, maar wel veel schadelijke andere stoffen in het milieu+ alle dieren die door de wieken dood gaan. Windmolens in de Noordzee zal het leven daar verschrikkelijk verstoren.
we zijn niet zuinig met energie en meer is niet altijd beter. jij hebt duidelijk een idealistischer beeld van wat de mensheid voor moois kan bereiken. ik zie helaas alleen het tegendeel en dat heeft vaakniet met schaarste te maken maar vooral met macht.quote:daarnaast zijn we nu zuinig met onze energie, als we een oneindige bron hebben (kernfusie) kunnen we veel mooie nieuwe dingen doen. Denk aan zee water omzetten in zoetwater. We kunnen dan weer leven in woestijnen brengen en wolkenkrabbers vol met landbouw maken.
Ook zullen producten goedkoper kunnen worden, automatisering kan het zware werk overnemen. Iedereen zal nog maar een aantal uur per week 'hoog opgeleid' werk hoeven te doen.
Ik vind dat je nogal idealistisch kijkt naar dingen die nog helemaal niet beschikbaar zijn. En bij alle dingen die we nu kunnen doen heb je allerlei (op zijn minst deels) ononderbouwde bezwaren. Wat wil je nu doen aan het broeikasgaseffect? Of ontken je dat ook?quote:Op dinsdag 19 november 2013 12:59 schreef Speedball het volgende:
[..]
Ik kan de link niet meer vinden en het is ook heel erg science fiction maar was eens een professor die opperde dat het mogelijk moet zijn om energie uit de aarde zelf te halen (kern). Zelf heb ik altijd wel gedacht dat ze meer zouden onderzoeken naar koude kernfusie of sonoluminescentie
Wind energie is geld verspilling klaar, investeer geld in andere groene oplossingen maar niet in een pretpark in de Noordzee want zo groen als ze het je willen verkopen is het gewoon niet. Ik ben pro een beter milieu maar ik wil niet dat onder de vlag van een beter milieu er zieltjes gewonnen worden om bedrijven een injectie van 18 miljard te geven als al bewezen is in Duitsland dat het averechts werkt, zie link ergens in dit topic.quote:Op donderdag 21 november 2013 12:20 schreef CarbonC het volgende:
[..]
Ik vind dat je nogal idealistisch kijkt naar dingen die nog helemaal niet beschikbaar zijn. En bij alle dingen die we nu kunnen doen heb je allerlei (op zijn minst deels) ononderbouwde bezwaren. Wat wil je nu doen aan het broeikasgaseffect? Of ontken je dat ook?
Maak nou eens concreet wat je wel wil (wat nu mogelijk is), i.p.v. alleen maar af te kraken.quote:Op donderdag 21 november 2013 15:19 schreef Speedball het volgende:
[..]
Wind energie is geld verspilling klaar, investeer geld in andere groene oplossingen maar niet in een pretpark in de Noordzee want zo groen als ze het je willen verkopen is het gewoon niet. Ik ben pro een beter milieu maar ik wil niet dat onder de vlag van een beter milieu er zieltjes gewonnen worden om bedrijven een injectie van 18 miljard te geven als al bewezen is in Duitsland dat het averechts werkt, zie link ergens in dit topic.
Kerel wie denk je dat ik ben een of andere professor ?quote:Op donderdag 21 november 2013 15:21 schreef CarbonC het volgende:
[..]
Maak nou eens concreet wat je wel wil (wat nu mogelijk is), i.p.v. alleen maar af te kraken.
O.b.v. wat je allemaal afkraakt zou je denken van wel, ja.quote:Op donderdag 21 november 2013 15:22 schreef Speedball het volgende:
[..]
Kerel wie denk je dat ik ben een of andere professor ?
Wat kraak ik af ? Ik zeg alleen dat er bewezen is in Duitsland dat windmolens niet de toekomst zijn en dat ik kritisch naar de overheid kijk omdat ze in tijden van crisis 18miljard ertegenaan flikkeren. Moet je daarvoor een professor zijn ? Zoals ik al zei ik ben voor groene energie maar niet op deze manier.quote:Op donderdag 21 november 2013 15:41 schreef CarbonC het volgende:
[..]
O.b.v. wat je allemaal afkraakt zou je denken van wel, ja.
Dus jij wil jaarlijk 17 miljard naar Rusland over blijven maken en nog veel meer naar het Midden-Oosten? Verder doe je alsof het weggegooid geld is maar dat is natuurlijk niet zo.quote:Op donderdag 21 november 2013 15:45 schreef Speedball het volgende:
[..]
Wat kraak ik af ? Ik zeg alleen dat er bewezen is in Duitsland dat windmolens niet de toekomst zijn en dat ik kritisch naar de overheid kijk omdat ze in tijden van crisis 18miljard ertegenaan flikkeren. Moet je daarvoor een professor zijn ? Zoals ik al zei ik ben voor groene energie maar niet op deze manier.
Klopt het geld is niet letterlijk weggegooid, er zullen banen ontstaan etc. Maar de techniek is er al, en ik zou het mooier vinden dat wij als Nederland een techniek vinden en de techniek exporteren. En blijven importeren van energie is ook niet de oplossing. Alleen waarom focussen op wind ? Ok op de Noordzee is er genoeg wind maar is dit nu zo milieu vriendelijk ?quote:Op donderdag 21 november 2013 17:44 schreef CarbonC het volgende:
[..]
Dus jij wil jaarlijk 17 miljard naar Rusland over blijven maken en nog veel meer naar het Midden-Oosten? Verder doe je alsof het weggegooid geld is maar dat is natuurlijk niet zo.
Construktieschepen vanaf 30 kuub brandstof per dag. Sommige ook 100.quote:Op vrijdag 22 november 2013 09:23 schreef Speedball het volgende:
[..]
Klopt het geld is niet letterlijk weggegooid, er zullen banen ontstaan etc. Maar de techniek is er al, en ik zou het mooier vinden dat wij als Nederland een techniek vinden en de techniek exporteren. En blijven importeren van energie is ook niet de oplossing. Alleen waarom focussen op wind ? Ok op de Noordzee is er genoeg wind maar is dit nu zo milieu vriendelijk ?
M.b.t. Halsema: zij heeft nooit geregeerd. En ik ben benieuwd voor wel groot bedrijf zij nu werkt.quote:Op donderdag 21 november 2013 16:29 schreef Hier het volgende:
Investeren en daarna zorgen dat je na je politieke carriere gaat werken bij een groot bedrijf waar je het geld hebt ingestopt.
Kok, Zalm, Bos, Halsema zijn Minister Kamp al voor geweest....
Een aantal radioactieve componenten hebben een halveringstijd van (veel) langer dan 10.000 jaar. Dat betekent dat dan pas de helft van de straling weg is. Dus na 10000 jaar is dat nog steeds een groot probleem.quote:Op dinsdag 19 november 2013 11:26 schreef Kloetje het volgende:
[..]
Dan is het voor zover ik weet niet hoog radioactief meer, en dit gebeurt alleen als het met opzet gebeurt wat mij sterk lijkt.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |