quote:Gezamenlijke abonnementsdienst voor terugkijken tv-programma's
RTL, de Publieke Omroep en SBS starten een gezamenlijke abonnementsdienst voor het terugkijken van tv-programma's: NLziet. Via NLziet kun je tv-programma's tot een jaar terugkijken.
Hoeveel NLziet gaat kosten is niet bekend. De dienst start begin 2014. Het wordt een abonnementsdienst van de drie platformen die op dit moment al bestaan: NPO Uitzending Gemist, Kijk en RTL XL. Via één weg kan de consument dus alle programma's die hij gemist heeft terugvinden.
Volgens RTL-baas Bert Habets heeft de consument daar enorm behoefte aan. "Iedereen wil direct toegang hebben en niet meer eindeloos zoeken. Nu bieden we een duidelijke merknaam waar je alles kunt terugvinden."
NLziet wordt reclamevrij, vertelt Habets: "We bieden een brede catalogus aan content. De kwaliteit wordt heel hoog en het wordt reclamevrij en daarom vinden we dat een abonnementsdienst de beste manier is om voor ons een verdienmodel voor de toekomst te formuleren."
quote:Op vrijdag 15 november 2013 10:35 schreef BasEnAad het volgende:
Eigenlijk wel ideaal. Als het via de pc kan dan.
De TV zet ik nooit meer aan, voor die 1% aan zinvolle programma's.
Ik kijk sinds Netflix juist veel meer TV. Toch een heel stuk fijner dan vanuit mijn bureaustoel op een computerscherm naar een goede film kijken. Of op een klein laptopscherm op de bank.quote:Op vrijdag 15 november 2013 10:35 schreef BasEnAad het volgende:
Eigenlijk wel ideaal. Als het via de pc kan dan.
De TV zet ik nooit meer aan, voor die 1% aan zinvolle programma's.
Daar heb je eigenlijk wel gelijk in, via de tv is een stuk fijner. Maar meestal ben ik te onrustig om stil bij de tv te gaan zittenquote:Op vrijdag 15 november 2013 10:41 schreef RickT het volgende:
[..]
Ik kijk sinds Netflix juist veel meer TV. Toch een heel stuk fijner dan vanuit mijn bureaustoel op een computerscherm naar een goede film kijken. Of op een klein laptopscherm op de bank.
Uitzending gemist kijk ik meestal bij gebrek aan een goede PS3 app op mijn tablet in bed maar een platform dat ook wordt ondersteund door SmartTV's, PS3/4's en bijvoorbeeld Apple TV zou heel mooi zijn. Dan kan ik mijn computer nog vaker aan de kant leggen en fatsoenlijk TV kijken.
Neequote:Op vrijdag 15 november 2013 10:51 schreef Apotheose het volgende:
gaat uitzending gemist en rtl gemist etc (gratis) dan weg?
http://tweakers.net/nieuw(...)streamingdienst.htmlquote:De dienst komt niet in plaats van de bestaande platforms, zoals Uitzending Gemist, RTL XL en Kijk van SBS, maar komt in aanvulling daarop, zo zegt RTL-directeur Bert Habets. Bij het bekijken van een aflevering blijft de kijker op NLZiet.nl, maar wordt het logo van bijvoorbeeld Uitzending Gemist of RTL XL getoond, zo zegt NPO-directeur Henk Hagoort tegenover Tweakers. Aan de achterkant zijn de systemen technisch gescheiden, maar voor de kijker is het volgens Hagoort één platform waarop de kijker kan inloggen en zoeken.
ja en als je dat toch allemaal gratis terug kan kijken en je die reclames geen wereldprobleem vindt - waarom dan betalen? Netflix en onbeperkt films kunnen zien voor een klein bedragje per maand vind ik veel logischer.quote:Op vrijdag 15 november 2013 11:05 schreef Saysem het volgende:
Ik snap het ook niet. 90% is toch actualiteit en andere "wegwerp-tv". Voor series zou het wel interessant zijn, maar biedt die dan inderdaad gewoon via netflix aan (en dan ook langer dan een jaar dus).
Dat is toch juist wat ze hier proberen?quote:Op vrijdag 15 november 2013 12:01 schreef Qunix het volgende:
Nu wachten tot er een toko komt wat alles bij elkaar laat komen. Je betaalt een bepaald bedrag (alles bij elkaar opgeteld wat jij kijkt) en de toko verdeelt dat netjes verder.
Voor Nederlandse dingen wel.quote:Op vrijdag 15 november 2013 12:14 schreef Loveless85 het volgende:
[..]
Dat is toch juist wat ze hier proberen?
Mjah, sowieso die eerste 3 die je noemt gaan natuurlijk nooit hun content aan een derde partij beschikbaar stellen. Of nou ja goed, BBC misschien wel buiten Engeland, maar Hulu en zeker Netflix proberen zelf voet aan de grond te krijgen.quote:Op vrijdag 15 november 2013 12:16 schreef Qunix het volgende:
[..]
Voor Nederlandse dingen wel.
Ik zou een toko willen zien met BBC, Netflix, Hulu, NLziet en vééél meer....
quote:Hoe bijzonder is de nieuwe on-demand-dienst van SBS, RTL en de NPO?
De Nederlandse Publieke Omroep (NPO), RTL en SBS komen begin 2014 met een gezamenlijke on-demand-platform: NLziet. Hoe gaat het eruit zien? En mag de NPO zomaar met de commerciëlen samenwerken?
Hoe bijzonder is deze samenwerking?
De omroepbazen kunnen niet genoeg benadrukken hoe uniek deze samenwerking is: drie concurrerende partijen die de handen ineenslaan om de kijker te behagen. 'Het is een historische gebeurtenis in de televisiegeschiedenis', aldus Bert Habets, directeur van RTL. 'Hét bewijs dat het televisielandschap ingrijpend aan het veranderen is.'
Daarmee doelt Habets op de ontwikkeling dat het zogeheten lineaire televisiekijken steeds meer plaatsmaakt voor on-demand-televisie: je hoeft niet meer te kijken wat je voorgeschoteld krijgt, iedereen kan zelf de regie nemen. Habets: 'Een fundamentele behoefte van de moderne televisiekijker.'
Voor de bestaande kanalen verandert er overigens niks. De gratis programma's op Uitzending Gemist, RTL XL en Kijk blijven gratis. En ook pay-per-view blijft mogelijk bij de commerciëlen.
Wat verandert er dan wel?
De verandering zit 'm in de all-you-can-watch-abonnementen, waarbij je voor een vast bedrag per maand onbeperkt toegang krijgt tot de gedeelde, rijkgevulde bibliotheek vol programma's, series en films. Op dit moment bieden RTL en SBS hun programma's respectievelijk aan op de on-demand-kanalen RTL XL en KIJK. Deze diensten werken met het pay-per-view-concept, waarbij je per programma een bedrag betaald. De publieke omroep kondigde deze week met NPO Plus een betaalde Uitzending Gemist-formule aan.
Van VPRO-documentaires tot Veronica-blockbusters, alles wat eerder op de zenders is verschenen blijft tot een jaar lang beschikbaar bij NLziet. In sommige gevallen zijn programma's tot zeven dagen vooruit te kijken. De gratis programma's en films blijven gratis beschikbaar via de aparte platformen.
De bedoeling is dat NLziet begin 2014 live gaat. De exacte startdatum wordt later bekendgemaakt. De eerste periode zal het abonnement alleen beschikbaar zijn op de PC.
Hoe gaat het eruit zien?
RTL XL, Uitzending Gemist en SBS blijven dus naast elkaar bestaan. Kies je bij NLziet bijvoorbeeld voor een NPO-programma, dan wordt je doorgestuurd naar de vertrouwde Uitzending Gemist-omgeving.
Het lijkt erop dat de publieke omroep in ieder geval alle pijlen gaat richten op distributie via NLziet. NPO-baas Henk Hagoort: 'Ik zou zelf in ieder geval niet alleen een abonnement op NPO Plus nemen. Mijn kinderen kijken namelijk ook veel naar de concullega's.'
RTL zag RTL XL vorig jaar met 41 procent groeien en verwacht dat groei zich doorzet. Bert Habets van RTL beaamt wel dat er een risico aan verboden zit om de programma's van de concurrenten op een zelfde platform aan te bieden. 'Het zou inderdaad kunnen dan we kijkers verliezen aan de concurrenten. Maar de markt in het algemeen blijft groeien, dus ik verwacht dat zich dat ook doorzet via NLziet.'
Hagoort: 'Op televisie zijn we ook elkaars concurrenten en is de stap om van Nederland 1 naar RTL 4 te gaan ook maar één druk op de knop.'
Kan dit eigenlijk wel, een samenwerking tussen de commerciëlen en de publieke omroep?
De drie partijen zijn al sinds 2011 bezig met de ontwikkeling van NLziet. Afgelopen woensdag werd het contract getekend. De Autoriteit Consument en Markt is vanaf het begin nauw betrokken geweest bij de totstandkoming van NLziet, vertelt Hagoort.
NLziet is ook geen gesloten dienst, benadrukt RTL-topman Habets. 'We staan zeker open voor andere partijen. Op dit moment zijn er nog geen concrete gegadigden, maar de gesprekken kunnen vanaf vandaag beginnen.'
Is dit een gezamenlijk antwoord op Netflix?
Alle drie de omroepbazen ontkennen dit stellig. Habets: 'NLziet wordt een afspiegeling van onze programma's, films en series. Dit is allemaal al op televisie te zien geweest en voor een jaar beschikbaar.'
Daarnaast nam RTL deze zomer een meerderheidsbelang in Videoland, waarbij het Videoland Unlimited-abonnement dé Netflix-uitdager is. Waar Netflix het vooral moet hebben van Amerikaanse series en films, probeert Videoland Unlimited zich te onderscheiden met Nederlandse titels uit de RTL-catalogus.
Wat is het verdienmodel?
Wat een abonnement gaat kosten kunnen de partijen nog niet zeggen. Wel is bekend dat er geen advertenties komen op NLziet. Het geld dat wordt verdiend met de abonnementen wordt verdeeld naar het aandeel in het totaal aantal kijkuren.
De populairste partij krijgt dus het grootste bedrag. Hagoort: 'Dat is de eerlijkste verdeelsleutel. Ik denk ook niet dat we hiermee kijkers kwijtraken, maar dat NLziet het on-demand kijken alleen maar stimuleert.'
De site van NL Ziet is vanaf vandaag live. Geïnteresseerden kunnen zich aanmelden voor een proefabonnement.
Bron: Volkskrant
Dat je tot een jaar terug kunt kijken? Of is dat met UG ook al? Ik kijk eigenlijk nooit hele oude dingen via UG. Plus, dat hoorde ik op de radio vanmorgen, dat je dan ook series kunt kijken die nu niet op UG gemist staan vanwege rechten, met het geld wat binnenkomt kopen ze dan de rechten om het op te 'verspreiden'.quote:Op vrijdag 15 november 2013 12:22 schreef Pannenkoek3000 het volgende:
Ligt het aan mij of zie ik hier de meerwaarde tegenover de RTL XL-app en de Uitzending Gemist-app niet van in?
nou dit is anders wel waar de consument echt ENORM veel behoefte aan heeft, aldus RTL-baas Bert Habetsquote:Op vrijdag 15 november 2013 17:12 schreef Loveless85 het volgende:
Echt nutteloos dus op deze manier, een portal waar je extra voor mag lappen.
Die naam ookhele project klinkt echt als er niet langer dan een dag over is nagedacht
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |