Doen ze alquote:Op donderdag 14 november 2013 19:08 schreef Baklava95 het volgende:
[..]
Straks gaan die bedrijven nog een bedrijfs-parlement oprichten en dan een bedrijfs-regering.
En straks mogen ze hun eigen gewapende leger oprichten.![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
A backdoor coup d'état on legislature/domestic policy making....?quote:
Ja, de media moeten dit iig nu wel oppakken, lijkt me. Of liggen ze hier weer te pitten? (Ik kan niet eens een Nederlandstalig artikel vinden over de laatste leak van Wikileaks hierover).quote:
Het gaat om het behouden van het overwicht.quote:Op vrijdag 15 november 2013 00:23 schreef Tomatenboer het volgende:
De TTIP creëert een verregaande geïntegreerde en heel rijke markt van 800 miljoen consumenten. Daarbij ontstaat een markt die ook op langere termijn gelijkwaardig is met de Chinese en de Indiase. Bovendien zou Japan zich er via de TPP ook bij kunnen aansluiten. Een dergelijk machtige markt zal zorgen dat de EU en de VS ook voor de komende decennia de productstandaarden op de wereldmarkt kunnen bepalen. Dat is een groot economisch belang.
Het gaat om monopolies ahw, denk ik.quote:Op vrijdag 15 november 2013 09:30 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Het gaat om het behouden van het overwicht.
Als landen een wet aannemen, waardoor een bedrijf in een ander land benadeeld wordt, kan dat bedrijf een schadeclaim neerleggen, waarover een speciale opgericht internationaal beslissing orgaan beslist. Een nieuwe wet aannemen kan dus miljarden kosten, als een land daarmee producten van zijn markt weert, of de concurrentie positie van anderen benadeeld.quote:Op vrijdag 15 november 2013 08:47 schreef Ryan3 het volgende:
A backdoor coup d'état on legislature/domestic policy making....?
Dus als ik het goed begrijp: een verdrag heeft een hogere juridische status dan een gewone wet.
Valt me ook op dat er weinig media-aandacht voor is. Al heb ik een berichtje namens VNO-NCW gevonden die er aan refereert.quote:Op vrijdag 15 november 2013 09:12 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Ja, de media moeten dit iig nu wel oppakken, lijkt me. Of liggen ze hier weer te pitten? (Ik kan niet eens een Nederlandstalig artikel vinden over de laatste leak van Wikileaks hierover).
Net als onze politici. Of komen die weer met 1 of ander sussend verhaaltje oid? Ja, het levert banen op. Het zorgt voor groei van de economie?
Ik denk dat Rutte sws voor de TTIP zal zijn onder dat mom. Of doe ik hem nu tekort?
Dus eh... hee, jij wilt mee doen met vrijhandel?quote:Op vrijdag 15 november 2013 09:42 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Als landen een wet aannemen, waardoor een bedrijf in een ander land benadeeld wordt, kan dat bedrijf een schadeclaim neerleggen, waarover een speciale opgericht internationaal beslissing orgaan beslist. Een nieuwe wet aannemen kan dus miljarden kosten, als een land daarmee producten van zijn markt weert, of de concurrentie positie van anderen benadeeld.
Het is aantrekkelijk voor een land om het verdrag te ondertekenen, omdat het daarmee deel uitmaakt van de grootste vrije markt. Maar daarmee lever je wel een deel van je autonomie in. Je krijgt hierdoor ministers, die zeggen dat bepaalde wetgeving tegen een bepaald product niet kan, omdat het miljarden kost om die wet in te voeren.
Aha, in die context moet ik ook de opmerkingen plaatsen (van de mensen in het filmpje) dat werknemersrechten, minimumloon, en diverse milieu-wetgeving, gevaar lopen (aangezien allemaal slecht voor de 'concurrentiepositie' indien dat niet op grote schaal wordt afgesproken). Hetzelfde geldt uiteraard ook voor belastingwetgeving etc.quote:Op vrijdag 15 november 2013 09:42 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Als landen een wet aannemen, waardoor een bedrijf in een ander land benadeeld wordt, kan dat bedrijf een schadeclaim neerleggen, waarover een speciale opgericht internationaal beslissing orgaan beslist. Een nieuwe wet aannemen kan dus miljarden kosten, als een land daarmee producten van zijn markt weert, of de concurrentie positie van anderen benadeeld.
Het is aantrekkelijk voor een land om het verdrag te ondertekenen, omdat het daarmee deel uitmaakt van de grootste vrije markt. Maar daarmee lever je wel een deel van je autonomie in. Je krijgt hierdoor ministers, die zeggen dat bepaalde wetgeving niet kan, omdat het miljarden kost om die wet in te voeren.
Ja.quote:Op vrijdag 15 november 2013 09:47 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Dus eh... hee, jij wilt mee doen met vrijhandel?
Maar dan moet je wel echt mee willen doen, want heb je toch wat reserves, dan kan een bedrijf dat als gevolg daarvan beperkingen ondervindt, je aanklagen voor gederfde inkomsten, zoiets?
In de VS worden ze langzaam wakker. Maar hier slaapt men rustig door, Zwarte Piet is belangrijker...quote:Op vrijdag 15 november 2013 09:45 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Valt me ook op dat er weinig media-aandacht voor is. Al heb ik een berichtje namens VNO-NCW gevonden die er aan refereert.
Maar voor journalisten moet dit toch een uitgelezen kans zijn om uiterst relevante onderzoeksjournalistiek uit te oefenen.
Overigens valt het nog maar te bezien of dit banen op gaat leveren, en zo ja, om wat voor banen gaat het dan?
Ik vrees ook het ergste idd.quote:Maar ongetwijfeld wordt Europa hier ook in gerommeld, daar ben ik al van overtuigd, gezien de handelswijze van de EU tot dusverre (en de Europese grondwet die er bestaat, alleen nu als verdrag). Het zal verkocht worden als onvermijdelijk en als noodzaak om onze concurrentiepositie te behouden waarschijnlijk. Evenals de huidige bezuinigingen (die al decennia plaatsvinden) overigens.
Geen minimumloon.quote:Op vrijdag 15 november 2013 09:54 schreef Ouder1 het volgende:
Lekker is dat. Gaan de bedrijven straks het minimumloon bepalen...
Nou ja, vandaar dat het afschaffen van het minimumloon als een goede verdediging zal worden verkocht.quote:Op vrijdag 15 november 2013 10:02 schreef Opnieuw-energie het volgende:
Ja dan krijg je helemaal toestanden en mensen die alles accepteren om maar te kunnen leven en betalen, dan kunnen we straks gaan concurreren met lage loon landen...
Omdat Obama ook maar een knecht van het kapitaal is.quote:Op donderdag 14 november 2013 20:02 schreef Ryan3 het volgende:
Hoe komt het dat Obama dit wil fast-tracken door het congres?
Als er niemand is die ze kunnen gaan pesten met een camera is het ook geen nieuwsitem.quote:Op vrijdag 15 november 2013 02:50 schreef PizzaMizza het volgende:
Niemand die Pownews hierover kan inlichten? Zij lijken nog kritisch te zijn over zulke onderwerpen...
Hij is meer een Mephistoles hè.quote:Op vrijdag 15 november 2013 10:22 schreef EdvandeBerg het volgende:
[..]
Omdat Obama ook maar een knecht van het kapitaal is.
Inderdaad, een race to the bottom. Alles voor de winstmaximalisatie.quote:Op vrijdag 15 november 2013 10:04 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Nou ja, vandaar dat het afschaffen van het minimumloon als een goede verdediging zal worden verkocht.
Ik denk dat het niet lang meer duurt iig, als TTIP eenmaal is aangenomen.
Een "race to the bottom" is het.
En daar zijn we al lang mee bezig, alleen niemand ziet dat nog zo.
Kom op, dit is geen goede verdediging hè.quote:
Succes met wachten.quote:Op vrijdag 15 november 2013 10:32 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Kom op, dit is geen goede verdediging hè.
Ik zit te wachten op een goede verdediging, er zijn altijd twee kanten aan een zaak.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |