abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 15 november 2013 @ 06:50:32 #76
313372 Linkse_Boomknuffelaar
Stop de wapenlobby. Vrede!
pi_133276013
Treurig nieuws. ;(
pi_133276492
quote:
0s.gif Op donderdag 14 november 2013 19:08 schreef Baklava95 het volgende:

[..]

Straks gaan die bedrijven nog een bedrijfs-parlement oprichten en dan een bedrijfs-regering.
En straks mogen ze hun eigen gewapende leger oprichten. :') :') :') _O- _O- _O- _O-
Doen ze al :')
pi_133276533
De tering. Dit moet stoppen.
pi_133276754
quote:
A backdoor coup d'état on legislature/domestic policy making....?
Dus als ik het goed begrijp: een verdrag heeft een hogere juridische status dan een gewone wet.
En dus als in een wet iets staat dat volgens het verdrag niet mag, dan heeft de wet pech gehad, populair gezegd.
En wat Wallach zegt, maar 5 van de 29 hoofdstukken van TPP gaan over vrijhandel, de rest over intellectueel eigendom: hiermee kunnen ze de prijs van medicijnen omhoog krikken, door monopolies te creëren (hoezo vrijhandel?), maar bijv. ook de internetvrijheid en het downloaden aan banden leggen.

Hier nog een filmpje met uitleg:

[ Bericht 4% gewijzigd door Ryan3 op 15-11-2013 09:01:13 ]
I´m back.
pi_133277052
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 november 2013 08:24 schreef Scorpie het volgende:
De tering. Dit moet stoppen.
Ja, de media moeten dit iig nu wel oppakken, lijkt me. Of liggen ze hier weer te pitten? (Ik kan niet eens een Nederlandstalig artikel vinden over de laatste leak van Wikileaks hierover).
Net als onze politici. Of komen die weer met 1 of ander sussend verhaaltje oid? Ja, het levert banen op. Het zorgt voor groei van de economie?
Ik denk dat Rutte sws voor de TTIP zal zijn onder dat mom. Of doe ik hem nu tekort?

[ Bericht 4% gewijzigd door Ryan3 op 15-11-2013 09:26:04 ]
I´m back.
pi_133277306
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 november 2013 00:23 schreef Tomatenboer het volgende:
De TTIP creëert een verregaande geïntegreerde en heel rijke markt van 800 miljoen consumenten. Daarbij ontstaat een markt die ook op langere termijn gelijkwaardig is met de Chinese en de Indiase. Bovendien zou Japan zich er via de TPP ook bij kunnen aansluiten. Een dergelijk machtige markt zal zorgen dat de EU en de VS ook voor de komende decennia de productstandaarden op de wereldmarkt kunnen bepalen. Dat is een groot economisch belang.
Het gaat om het behouden van het overwicht.
The view from nowhere.
pi_133277455
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 november 2013 09:30 schreef deelnemer het volgende:

[..]

Het gaat om het behouden van het overwicht.
Het gaat om monopolies ahw, denk ik.
Voor die productstandaarden hebben multinationals zg. onafhankelijke instituten in het leven geroepen, die een certificaat verlenen. Maar concurrentie kun je ook die certificaten niet toekennen.
Het is hetzelfde verhaal als met het intellectueel eigendom.
I´m back.
pi_133277470
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 november 2013 08:47 schreef Ryan3 het volgende:
A backdoor coup d'état on legislature/domestic policy making....?
Dus als ik het goed begrijp: een verdrag heeft een hogere juridische status dan een gewone wet.
Als landen een wet aannemen, waardoor een bedrijf in een ander land benadeeld wordt, kan dat bedrijf een schadeclaim neerleggen, waarover een speciale opgericht internationaal beslissing orgaan beslist. Een nieuwe wet aannemen kan dus miljarden kosten, als een land daarmee producten van zijn markt weert, of de concurrentie positie van anderen benadeeld.

Het is aantrekkelijk voor een land om het verdrag te ondertekenen, omdat het daarmee deel uitmaakt van de grootste vrije markt. Maar daarmee lever je wel een deel van je autonomie in. Je krijgt hierdoor ministers, die zeggen dat bepaalde wetgeving niet kan, omdat het miljarden kost om die wet in te voeren.
The view from nowhere.
pi_133277519
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 november 2013 09:12 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Ja, de media moeten dit iig nu wel oppakken, lijkt me. Of liggen ze hier weer te pitten? (Ik kan niet eens een Nederlandstalig artikel vinden over de laatste leak van Wikileaks hierover).
Net als onze politici. Of komen die weer met 1 of ander sussend verhaaltje oid? Ja, het levert banen op. Het zorgt voor groei van de economie?
Ik denk dat Rutte sws voor de TTIP zal zijn onder dat mom. Of doe ik hem nu tekort?
Valt me ook op dat er weinig media-aandacht voor is. Al heb ik een berichtje namens VNO-NCW gevonden die er aan refereert.

Maar voor journalisten moet dit toch een uitgelezen kans zijn om uiterst relevante onderzoeksjournalistiek uit te oefenen.

Overigens valt het nog maar te bezien of dit banen op gaat leveren, en zo ja, om wat voor banen gaat het dan?

Maar ongetwijfeld wordt Europa hier ook in gerommeld, daar ben ik al van overtuigd, gezien de handelswijze van de EU tot dusverre (en de Europese grondwet die er bestaat, alleen nu als verdrag). Het zal verkocht worden als onvermijdelijk en als noodzaak om onze concurrentiepositie te behouden waarschijnlijk. Evenals de huidige bezuinigingen (die al decennia plaatsvinden) overigens.
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
pi_133277557
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 november 2013 09:42 schreef deelnemer het volgende:

[..]

Als landen een wet aannemen, waardoor een bedrijf in een ander land benadeeld wordt, kan dat bedrijf een schadeclaim neerleggen, waarover een speciale opgericht internationaal beslissing orgaan beslist. Een nieuwe wet aannemen kan dus miljarden kosten, als een land daarmee producten van zijn markt weert, of de concurrentie positie van anderen benadeeld.

Het is aantrekkelijk voor een land om het verdrag te ondertekenen, omdat het daarmee deel uitmaakt van de grootste vrije markt. Maar daarmee lever je wel een deel van je autonomie in. Je krijgt hierdoor ministers, die zeggen dat bepaalde wetgeving tegen een bepaald product niet kan, omdat het miljarden kost om die wet in te voeren.
Dus eh... hee, jij wilt mee doen met vrijhandel?
Maar dan moet je wel echt mee willen doen, want heb je toch wat reserves, dan kan een bedrijf dat als gevolg daarvan beperkingen ondervindt, je aanklagen voor gederfde inkomsten, zoiets?
I´m back.
pi_133277574
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 november 2013 09:42 schreef deelnemer het volgende:

[..]

Het is aantrekkelijk voor een land om het verdrag te ondertekenen, omdat het daarmee deel uitmaakt van de grootste vrije markt. Maar daarmee lever je wel een deel van je autonomie in. Je krijgt hierdoor ministers, die zeggen dat bepaalde wetgeving niet kan, omdat het miljarden kost om die wet in te voeren.
Aha, in die context moet ik ook de opmerkingen plaatsen (van de mensen in het filmpje) dat werknemersrechten, minimumloon, en diverse milieu-wetgeving, gevaar lopen (aangezien allemaal slecht voor de 'concurrentiepositie' indien dat niet op grote schaal wordt afgesproken). Hetzelfde geldt uiteraard ook voor belastingwetgeving etc.
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
pi_133277578
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 november 2013 09:47 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Dus eh... hee, jij wilt mee doen met vrijhandel?
Maar dan moet je wel echt mee willen doen, want heb je toch wat reserves, dan kan een bedrijf dat als gevolg daarvan beperkingen ondervindt, je aanklagen voor gederfde inkomsten, zoiets?
Ja.

The view from nowhere.
pi_133277614
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 november 2013 09:45 schreef Tomatenboer het volgende:

[..]

Valt me ook op dat er weinig media-aandacht voor is. Al heb ik een berichtje namens VNO-NCW gevonden die er aan refereert.

Maar voor journalisten moet dit toch een uitgelezen kans zijn om uiterst relevante onderzoeksjournalistiek uit te oefenen.

Overigens valt het nog maar te bezien of dit banen op gaat leveren, en zo ja, om wat voor banen gaat het dan?
In de VS worden ze langzaam wakker. Maar hier slaapt men rustig door, Zwarte Piet is belangrijker...
quote:
Maar ongetwijfeld wordt Europa hier ook in gerommeld, daar ben ik al van overtuigd, gezien de handelswijze van de EU tot dusverre (en de Europese grondwet die er bestaat, alleen nu als verdrag). Het zal verkocht worden als onvermijdelijk en als noodzaak om onze concurrentiepositie te behouden waarschijnlijk. Evenals de huidige bezuinigingen (die al decennia plaatsvinden) overigens.
Ik vrees ook het ergste idd.
Ze noemen dergelijke zaken wrs modernisering, hervorming etc. en wie niet mee wil doen is conservatief... :').
Nog veel erger is eigenlijk, dat ik vermoed, dat niemand het gaat uitleggen aan de kiezer.
I´m back.
pi_133277691
Lekker is dat. Gaan de bedrijven straks het minimumloon bepalen...
pi_133277710
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 november 2013 09:54 schreef Ouder1 het volgende:
Lekker is dat. Gaan de bedrijven straks het minimumloon bepalen...
Geen minimumloon.
Maar goed daar is de EU al lang mee bezig hè.
I´m back.
pi_133277831
Ja dan krijg je helemaal toestanden en mensen die alles accepteren om maar te kunnen leven en betalen, dan kunnen we straks gaan concurreren met lage loon landen...
“When there is no desire, all things are at peace.”
pi_133277869
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 november 2013 10:02 schreef Opnieuw-energie het volgende:
Ja dan krijg je helemaal toestanden en mensen die alles accepteren om maar te kunnen leven en betalen, dan kunnen we straks gaan concurreren met lage loon landen...
Nou ja, vandaar dat het afschaffen van het minimumloon als een goede verdediging zal worden verkocht.
Ik denk dat het niet lang meer duurt iig, als TTIP eenmaal is aangenomen.
Een "race to the bottom" is het.
En daar zijn we al lang mee bezig, alleen niemand ziet dat nog zo.
I´m back.
  vrijdag 15 november 2013 @ 10:22:27 #94
102757 EdvandeBerg
LETS GO BRANDON!
pi_133278187
quote:
0s.gif Op donderdag 14 november 2013 20:02 schreef Ryan3 het volgende:
Hoe komt het dat Obama dit wil fast-tracken door het congres?

Omdat Obama ook maar een knecht van het kapitaal is.
Scratch a liberal and you will find a fascist
pi_133278223
quote:
4s.gif Op vrijdag 15 november 2013 02:50 schreef PizzaMizza het volgende:
Niemand die Pownews hierover kan inlichten? Zij lijken nog kritisch te zijn over zulke onderwerpen...
Als er niemand is die ze kunnen gaan pesten met een camera is het ook geen nieuwsitem.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_133278283
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 november 2013 10:22 schreef EdvandeBerg het volgende:

[..]

Omdat Obama ook maar een knecht van het kapitaal is.
Hij is meer een Mephistoles hè.
I´m back.
  vrijdag 15 november 2013 @ 10:30:45 #97
165633 eriksd
The grand facade...
pi_133278358
Liever bedrijven dan de overheid.
Op donderdag 11 oktober 2012 19:49 schreef Tem het volgende:
Bis bis bis
Op maandag 17 december 2012 22:25 schreef KoosVogels het volgende:
Wij krijgen niks voor kerst van de baas. Alleen een trap onder de reet en een stuk steenkool.
pi_133278379
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 november 2013 10:04 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Nou ja, vandaar dat het afschaffen van het minimumloon als een goede verdediging zal worden verkocht.
Ik denk dat het niet lang meer duurt iig, als TTIP eenmaal is aangenomen.
Een "race to the bottom" is het.
En daar zijn we al lang mee bezig, alleen niemand ziet dat nog zo.
Inderdaad, een race to the bottom. Alles voor de winstmaximalisatie.

Al blijf ik moeite houden met het besef dat winstmaximalisatie ten koste van alles op de langere termijn net zo goed multinationals beschadigd. Als men de aarde nog sneller uitput en vervuild, lijkt me dat toch ook niet in het belang van de welgestelden die nu hun eigenbelangen proberen veilig te stellen?

Hetzelfde kun je zeggen als men probeert tbv de concurrentiepositie overal het minimumloon af te schaffen evenals andere werknemersrechten, wat er uiteindelijk voor zorgt dat pakweg 70% van de wereldbevolking in armoede leeft en afgestompt raakt. Dat zijn dezelfde consumenten die de producten van de multinationals moeten afnemen. Dus dat lijkt me op de langere termijn evengoed desastreus voor de belangen van de multinationals.

Of denkt men puur aan korte termijn, wie dan leeft, wie dan zorgt en na mij de zondvloed?
pi_133278389
quote:
14s.gif Op vrijdag 15 november 2013 10:30 schreef eriksd het volgende:
Liever bedrijven dan de overheid.
Kom op, dit is geen goede verdediging hè.
Ik zit te wachten op een goede verdediging, er zijn altijd twee kanten aan een zaak.
I´m back.
  vrijdag 15 november 2013 @ 10:33:08 #100
165633 eriksd
The grand facade...
pi_133278401
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 november 2013 10:32 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Kom op, dit is geen goede verdediging hè.
Ik zit te wachten op een goede verdediging, er zijn altijd twee kanten aan een zaak.
Succes met wachten.
Op donderdag 11 oktober 2012 19:49 schreef Tem het volgende:
Bis bis bis
Op maandag 17 december 2012 22:25 schreef KoosVogels het volgende:
Wij krijgen niks voor kerst van de baas. Alleen een trap onder de reet en een stuk steenkool.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')