Ik geloof er alles behalve in! Ik sta waarschijnlijk al wel op de lijst van de AIVD inmiddels... Ben het nooit eens met wat er gebeurdquote:Op donderdag 14 november 2013 20:39 schreef Volksrepubliek- het volgende:
[..]
Blijf lekker in de leugens geloven van de roverheid.
Dit is de reden dat Obama voor TPP en TTIP is dus.quote:-TTIP is a trade and investment agreement under negotiation between the EU and the US.
-TTIP is designed to drive growth and create jobs.
Independent research shows that TTIP could boost:
the EU's economy by ¤120 billion;
the US economy by ¤90 billion;
the rest of the world by ¤100 billion
- Talks started in July 2013.
Ja zo wordt het gepromoot en ik vind het prima als er verdragen worden gesloten, maar om nou een tribunaal op te zetten buiten de gewone rechtsorde om waarbij grote bedrijven enorme macht krijgen over onze landelijke overheden dat lijkt me duidelijk een brug te ver. Helemaal als je kijkt naar de bedragen van wat het zou opleveren. Zo gigantisch zijn die bedragen nou ook weer niet.quote:Op donderdag 14 november 2013 20:51 schreef Ryan3 het volgende:
bron
[..]
Dit is de reden dat Obama voor TPP en TTIP is dus.
Ander artikel, a punch in the face to the middle class of America. Want je moet concurreren tegen minimumloon Vietnam van 25 cent p/u.quote:TPP Is a Race to The Bottom -- We Need a Race to the Top | Larry Cohen
For 130 million working Americans, the Trans-Pacific Partnership is, as Minnesota Rep. Keith Ellison (D) described so well, the "largest corporate power grab you never heard of."
After 19 rounds of negotiations between the United States, Australia, Brunei, Canada, Chile, Japan, Malaysia, Mexico, New Zealand, Peru, Singapore and Vietnam, TPP remains a mystery to everyone except government trade negotiators and the corporate lobbyists who get to read all the proposals.
Even Members of Congress have real no idea of what's involved in the negotiations.
Rep. Alan Grayson (D-Fla.), has seen some of the proposals. TPP is "a punch in the face to the middle class of America ... but I'm not allowed to tell you why," he said.
In addition to the secrecy, trade negotiators are counting on "fast track" authority, which blocks any changes or amendments to the trade deal and only allows for an "up or down" vote by Congress. Stopping or changing fast track is the only real way to change TPP.
TPP is bad for working families, because, like nearly every other trade agreement that's been negotiated by the U.S. in the past 20 years, TPP isn't concerned with U.S. workers or jobs. Every other nation starts out with jobs and the economy as their priorities. The U.S. unfortunately has a different focus, and looks at trade in terms of national security and global corporate interests, not ensuring the economic well-being of working families.
Here's a good example. The minimum wage in Vietnam, one of the proposed member nations of TPP, is 25 cents an hour. U.S. workers should not compete with workers who earn 25 cents an hour. But multinational corporations, in this continuing race to the bottom, will be happy to send jobs to Vietnam and every other subsistence-wage nation.
It's not just manufacturing jobs. We're talking service sector work, including information technology and tech support jobs. "Buy America" policies, call center legislation to keep good jobs here and stop taxpayer handouts to companies that offshore jobs, environmental standards, and even public health efforts would be disallowed or dramatically weakened.
Foreign firms would be given equal access to bidding on U.S. federal government contracts, and private corporations from other countries would be able to challenge U.S. laws and regulations, including those dealing with telecom, health and the environment, if they think our laws limit their "expected future profits."
Without a floor for wages and workers' rights, U.S. workers will again lose out. Our 20 years of experience in trade deals, going back to NAFTA, has proven that U.S. jobs go offshore and the jobs that are created here are low wage, no benefit jobs. That's not the future Americans want for themselves or their children.
We have built a strong coalition that's working together to get full participation in these negotiations, and to stop fast track if that doesn't happen. No citizens groups have been involved to any extent so far in these negotiations but we have been making our voices heard.
Unions; greens, including Sierra Club and Greenpeace; consumer and citizen action groups like Citizens Trade Campaign and Public Citizen; public health groups; and people of faith all are working for changes in or rejection of this deal.
We must pursue economic policies and trade policies for American workers, just as the Vietnamese and other nations are pushing policies in their own interests. Clearly, we don't have much in common with countries that pay workers 25 cents an hour, nor should we. Again, it's time to stand up and fight back.
Follow Larry Cohen on Twitter: www.twitter.com/cwaunion
Bron: www.huffingtonpost.com
Congres mag straks alleen afwijzen of toestemmen en geen ammendementen indienen (fast-track), en die investor-state dispute settlement staat ook in een geheim hoofdstuk van het verdrag.quote:Op donderdag 14 november 2013 21:02 schreef Probably_on_pcp het volgende:
[..]
Ja zo wordt het gepromoot en ik vind het prima als er verdragen worden gesloten, maar om nou een tribunaal op te zetten buiten de gewone rechtsorde om waarbij grote bedrijven enorme macht krijgen over onze landelijke overheden dat lijkt me duidelijk een brug te ver. Helemaal als je kijkt naar de bedragen van wat het zou opleveren. Zo gigantisch zijn die bedragen nou ook weer niet.
Ik vond dit wel treffend:quote:Op donderdag 14 november 2013 21:09 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Congres mag straks alleen afwijzen of toestemmen en geen ammendementen indienen (fast-track), en die investor-state dispute settlement staat ook in een geheim hoofdstuk van het verdrag.
Ja, wat hij vertelt is natuurlijk iets dat al lang aan de gang is ook hè, ik bedoel we hebben hier een record werkloosheid, maar toch worden straks de grenzen open gezet voor de Roemenen en Hongaren. Er zijn mensen die hierdoor aan het eind van het jaar niet kunnen rekenen op verlenging van hun contract. D66 en GL die aandringen op verdere flexibilisering van de arbeid onder het mom van modernisering, ja, als straks de TTIP wordt aangenomen is verregaande flexibilisering van de arbeid idd modern tot ongeveer 2050. Zeg maar dag met je handje tegen de middenklassen.quote:Op donderdag 14 november 2013 21:15 schreef Probably_on_pcp het volgende:
[..]
Ik vond dit wel treffend:
For 130 million working Americans, the Trans-Pacific Partnership is, as Minnesota Rep. Keith Ellison (D) described so well, the "largest corporate power grab you never heard of."
True.quote:Op donderdag 14 november 2013 21:23 schreef Ryan3 het volgende:
De big picture wordt door geen enkele partij uitgelegd.
Krijgen we toch nog communisme: alleen dan geen overheid die alle bedrijven bezit maar alle bedrijven die de overheid bezittenquote:Op donderdag 14 november 2013 19:08 schreef Baklava95 het volgende:
[..]
Straks gaan die bedrijven nog een bedrijfs-parlement oprichten en dan een bedrijfs-regering.
En straks mogen ze hun eigen gewapende leger oprichten.![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
“Fascism should more appropriately be called Corporatism because it is a merger of state and corporate power”quote:Op donderdag 14 november 2013 23:24 schreef moddermonster het volgende:
[..]
Krijgen we toch nog communisme: alleen dan geen overheid die alle bedrijven bezit maar alle bedrijven die de overheid bezitten
quote:VNO-NCW, MKB-Nederland bereiden inbreng akkoord EU-VS voor
03-07-2013 - De ondernemingsorganisaties VNO-NCW, MKB Nederland en ICC Nederland hebben woensdag samen met het ministerie van Buitenlandse Zaken gesproken met bedrijven over het handelsakkoord tussen Europa en de VS. Op 8 juli beginnen de onderhandelingen over het zogenoemde TTIP, het 'Transatlantic Trade and Investment Partnership'. Minister Ploumen van Buitenlandse handel en VNO-NCW Voorzitter Wientjes woonden de bijeenkomst bij. De Nederlandse inbreng in het Europese standpunt wordt verzorgd door de minister.
Handelspolitiek Comité van de EU
De bijeenkomst was enerzijds een hoorzitting waar bedrijven hun specifieke wensen en/of zorgen over het toekomstige handelsakkoord op tafel konden leggen. Dat geldt zowel in offensieve zin - welke markttoegang willen we bij onze partners -, als in defensieve zin - waar zijn we bezorgd om te snelle markttoegang op onze markt voor concurrenten uit de partnerlanden. Deze concrete punten kunnen dan door het ministerie mee worden genomen in het overleg in het Handelspolitiek Comité van de EU, dat het onderhandelingsmandaat van de EU voorbereid.
Structuur wereldhandel veranderen
Anderzijds was het doel van deze bijeenkomst om de nadruk te vestigen op het bijzondere belang van de TTIP. Dit akkoord zal veel meer gevolgen hebben dan andere handelsakkoorden, en de structuur van de wereldhandel veranderen. Zeker in combinatie met het andere grote akkoord waar de VS aan werken, het Trans Pacific Partnership TPP. Dat is een veelomvattend handelsakkoord met een serie landen die aan de Pacific grenzen, behalve China.
Belangrijke impuls aan wereldhandel
Het akkoord tussen de VS en Europa is van groot belang voor een open economie als die van Nederland. Volgens een studie van Ecorys kan de TTIP Nederland jaarlijks een stijging van het BNP van tussen de 1,5 en 4 miljard euro opleveren. Ook voor de EU als geheel zal de TTIP flinke positieve effecten hebben. BUSINESSEUROPE raamt de winst voor de EU op 86 miljard euro.
De TTIP kan daarmee een belangrijke impuls geven aan de wereldhandel. Nu de onderhandelingen in de WTO over de Doha-ronde stilliggen is de TTIP een van de belangrijkste mogelijkheden voor verdere liberalisering van de wereldhandel. Dat is voor het Nederlandse bedrijfsleven van bijzonder belang. In de huidige economische omstandigheden komt de groei van de Nederlandse economie uit het buitenland. Dat moeten we dus ondersteunen.
Tweeluik: bilaterale akkoorden
De TTIP vormt voor de VS een tweeluik met het Trans Pacific Partnership TPP. TTIP en TPP zullen een enorme nieuwe handelszone scheppen, met de VS in het centrum. Dat betekent een nieuwe structuur van de wereldhandel, met minder accent op een voor iedereen gelijk speelveld binnen de WTO. Geopolitiek, en vooral de verhouding tussen de VS en China speelt hierbij een belangrijke rol: China is de opvallende afwezige in de TPP.
Zowel TTIP als TPP zijn onderdeel van een bredere trend in de hele wereld om bilaterale akkoorden af te sluiten. Ook in Azië wordt daar bijvoorbeeld aan gewerkt, tussen China, Japan en Korea. Omdat de handelspartners van de EU onder elkaar vrijhandelsakkoorden afsluiten, is het voor de EU een noodzaak zelf ook dergelijke akkoorden af te sluiten. Anders wordt de EU uit deze markten weggeconcurreerd. Immers, dan verdwijnen de invoerrechten en andere handelsbelemmeringen voor onze partners terwijl ze voor ons in stand blijven. Het gaat dus niet om het krijgen van een nieuwe bevoorrechte positie, maar om behoud van gelijke voorwaarden ten opzichte van onze concurrenten.
Markt van 800 miljoen consumenten
De TTIP creëert een verregaande geïntegreerde en heel rijke markt van 800 miljoen consumenten. Daarbij ontstaat een markt die ook op langere termijn gelijkwaardig is met de Chinese en de Indiase. Bovendien zou Japan zich er via de TPP ook bij kunnen aansluiten. Een dergelijk machtige markt zal zorgen dat de EU en de VS ook voor de komende decennia de productstandaarden op de wereldmarkt kunnen bepalen. Dat is een groot economisch belang.
Taaie onderwerpen
Bedrijven kunnen door de ambitieuze afspraken gaan profiteren van verregaande liberalisering. Tarief afbouw is maar één aspect van het akkoord. Het zwaartepunten zal liggen bij het wegnemen van niet-tarifaire belemmeringen: allerlei soorten van regels en standaarden die de handel beperken. Maar bij die niet-tarifaire belemmeringen valt niet alleen de grootste winst te halen, het zijn ook de taaiste onderwerpen om overeenstemming over te bereiken. Denk maar aan hormoonvlees, markttoegang voor genetisch gemodificeerde organismen afstemming van privacywetgeving, de audiovisuele sector in Frankrijk, overheidsaanbestedingen in de VS, de niet-discriminerende toepassing van Amerikaanse sanctiewetgeving op Amerikaanse en Europese bedrijven en de zgn. 'Jones Act die elke niet-Amerikaans schip of dienst weert van de kustvaart.
Bron: Site VNO-NCW
Omdat dit een handelsakkoord wordt waar ook de EU bij wordt betrokken volgens mij, en anders is het ongetwijfeld slechts een kwestie van tijd "om onze concurrentiekracht te verbeteren" heet het dan, en onder het mom van "onvermijdelijke keuzes".quote:Op vrijdag 15 november 2013 00:32 schreef ClapClapYourHands het volgende:
Wat heeft die shit bij de Amerikanen met ons te maken? Duitsland heeft het de laatste tijd sowieso niet met de VS en dan moeten die bedrijven dan ook niet gaan zeiken
Bedankt voor het posten van dit filmpje. Zeer verhelderend.quote:
Jammer dat er maar een deel van het plan hier belicht wordt. Misschien zijn ze in NL zelf niet op de hoogte van wat er nog meer in het plan staat. Het is natuurlijk niet voor niets dat juist Wikileaks het document naar buiten brengt, waarin het gehele plan beschreven staat.quote:Op vrijdag 15 november 2013 00:23 schreef Tomatenboer het volgende:
Ik vond dit artikel uit juli 2013 op de site van VNO-NCW:
[..]
Deze was ik inderdaad ook al tegengekomen. Werkelijk schandaligquote:Op vrijdag 15 november 2013 00:52 schreef Tomatenboer het volgende:
- Zelfs patenten op chirurgische handelingen (werkt uiteraard enorm kostenverhogend, en de zorgkosten rijzen nu al de pan uit).
George Carlin legt het in 3 minuten heel goed uit:quote:Op vrijdag 15 november 2013 00:15 schreef Tomatenboer het volgende:
Ik ben het topic en de artikelen aan het doorlezen, maar ik blijf het nog steeds zo onwerkelijk vinden dat ik het haast niet kan geloven.
Het doet haast science fiction / George Orwelliaans aan.
Waarom is hier zo weinig over bekend? Ik begrijp dat de betrokken instanties dat liever niet hebben, maar voor journalisten lijkt me er weinig mooiers toch?
Zojuist naar hen gemaild via de linktips optie op de site van Powned:quote:Op vrijdag 15 november 2013 02:50 schreef PizzaMizza het volgende:
Niemand die Pownews hierover kan inlichten? Zij lijken nog kritisch te zijn over zulke onderwerpen...
Doen ze alquote:Op donderdag 14 november 2013 19:08 schreef Baklava95 het volgende:
[..]
Straks gaan die bedrijven nog een bedrijfs-parlement oprichten en dan een bedrijfs-regering.
En straks mogen ze hun eigen gewapende leger oprichten.![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
A backdoor coup d'état on legislature/domestic policy making....?quote:
Ja, de media moeten dit iig nu wel oppakken, lijkt me. Of liggen ze hier weer te pitten? (Ik kan niet eens een Nederlandstalig artikel vinden over de laatste leak van Wikileaks hierover).quote:
Het gaat om het behouden van het overwicht.quote:Op vrijdag 15 november 2013 00:23 schreef Tomatenboer het volgende:
De TTIP creëert een verregaande geïntegreerde en heel rijke markt van 800 miljoen consumenten. Daarbij ontstaat een markt die ook op langere termijn gelijkwaardig is met de Chinese en de Indiase. Bovendien zou Japan zich er via de TPP ook bij kunnen aansluiten. Een dergelijk machtige markt zal zorgen dat de EU en de VS ook voor de komende decennia de productstandaarden op de wereldmarkt kunnen bepalen. Dat is een groot economisch belang.
Het gaat om monopolies ahw, denk ik.quote:Op vrijdag 15 november 2013 09:30 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Het gaat om het behouden van het overwicht.
Als landen een wet aannemen, waardoor een bedrijf in een ander land benadeeld wordt, kan dat bedrijf een schadeclaim neerleggen, waarover een speciale opgericht internationaal beslissing orgaan beslist. Een nieuwe wet aannemen kan dus miljarden kosten, als een land daarmee producten van zijn markt weert, of de concurrentie positie van anderen benadeeld.quote:Op vrijdag 15 november 2013 08:47 schreef Ryan3 het volgende:
A backdoor coup d'état on legislature/domestic policy making....?
Dus als ik het goed begrijp: een verdrag heeft een hogere juridische status dan een gewone wet.
Valt me ook op dat er weinig media-aandacht voor is. Al heb ik een berichtje namens VNO-NCW gevonden die er aan refereert.quote:Op vrijdag 15 november 2013 09:12 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Ja, de media moeten dit iig nu wel oppakken, lijkt me. Of liggen ze hier weer te pitten? (Ik kan niet eens een Nederlandstalig artikel vinden over de laatste leak van Wikileaks hierover).
Net als onze politici. Of komen die weer met 1 of ander sussend verhaaltje oid? Ja, het levert banen op. Het zorgt voor groei van de economie?
Ik denk dat Rutte sws voor de TTIP zal zijn onder dat mom. Of doe ik hem nu tekort?
Dus eh... hee, jij wilt mee doen met vrijhandel?quote:Op vrijdag 15 november 2013 09:42 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Als landen een wet aannemen, waardoor een bedrijf in een ander land benadeeld wordt, kan dat bedrijf een schadeclaim neerleggen, waarover een speciale opgericht internationaal beslissing orgaan beslist. Een nieuwe wet aannemen kan dus miljarden kosten, als een land daarmee producten van zijn markt weert, of de concurrentie positie van anderen benadeeld.
Het is aantrekkelijk voor een land om het verdrag te ondertekenen, omdat het daarmee deel uitmaakt van de grootste vrije markt. Maar daarmee lever je wel een deel van je autonomie in. Je krijgt hierdoor ministers, die zeggen dat bepaalde wetgeving tegen een bepaald product niet kan, omdat het miljarden kost om die wet in te voeren.
Aha, in die context moet ik ook de opmerkingen plaatsen (van de mensen in het filmpje) dat werknemersrechten, minimumloon, en diverse milieu-wetgeving, gevaar lopen (aangezien allemaal slecht voor de 'concurrentiepositie' indien dat niet op grote schaal wordt afgesproken). Hetzelfde geldt uiteraard ook voor belastingwetgeving etc.quote:Op vrijdag 15 november 2013 09:42 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Als landen een wet aannemen, waardoor een bedrijf in een ander land benadeeld wordt, kan dat bedrijf een schadeclaim neerleggen, waarover een speciale opgericht internationaal beslissing orgaan beslist. Een nieuwe wet aannemen kan dus miljarden kosten, als een land daarmee producten van zijn markt weert, of de concurrentie positie van anderen benadeeld.
Het is aantrekkelijk voor een land om het verdrag te ondertekenen, omdat het daarmee deel uitmaakt van de grootste vrije markt. Maar daarmee lever je wel een deel van je autonomie in. Je krijgt hierdoor ministers, die zeggen dat bepaalde wetgeving niet kan, omdat het miljarden kost om die wet in te voeren.
Ja.quote:Op vrijdag 15 november 2013 09:47 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Dus eh... hee, jij wilt mee doen met vrijhandel?
Maar dan moet je wel echt mee willen doen, want heb je toch wat reserves, dan kan een bedrijf dat als gevolg daarvan beperkingen ondervindt, je aanklagen voor gederfde inkomsten, zoiets?
In de VS worden ze langzaam wakker. Maar hier slaapt men rustig door, Zwarte Piet is belangrijker...quote:Op vrijdag 15 november 2013 09:45 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Valt me ook op dat er weinig media-aandacht voor is. Al heb ik een berichtje namens VNO-NCW gevonden die er aan refereert.
Maar voor journalisten moet dit toch een uitgelezen kans zijn om uiterst relevante onderzoeksjournalistiek uit te oefenen.
Overigens valt het nog maar te bezien of dit banen op gaat leveren, en zo ja, om wat voor banen gaat het dan?
Ik vrees ook het ergste idd.quote:Maar ongetwijfeld wordt Europa hier ook in gerommeld, daar ben ik al van overtuigd, gezien de handelswijze van de EU tot dusverre (en de Europese grondwet die er bestaat, alleen nu als verdrag). Het zal verkocht worden als onvermijdelijk en als noodzaak om onze concurrentiepositie te behouden waarschijnlijk. Evenals de huidige bezuinigingen (die al decennia plaatsvinden) overigens.
Geen minimumloon.quote:Op vrijdag 15 november 2013 09:54 schreef Ouder1 het volgende:
Lekker is dat. Gaan de bedrijven straks het minimumloon bepalen...
Nou ja, vandaar dat het afschaffen van het minimumloon als een goede verdediging zal worden verkocht.quote:Op vrijdag 15 november 2013 10:02 schreef Opnieuw-energie het volgende:
Ja dan krijg je helemaal toestanden en mensen die alles accepteren om maar te kunnen leven en betalen, dan kunnen we straks gaan concurreren met lage loon landen...
Omdat Obama ook maar een knecht van het kapitaal is.quote:Op donderdag 14 november 2013 20:02 schreef Ryan3 het volgende:
Hoe komt het dat Obama dit wil fast-tracken door het congres?
Als er niemand is die ze kunnen gaan pesten met een camera is het ook geen nieuwsitem.quote:Op vrijdag 15 november 2013 02:50 schreef PizzaMizza het volgende:
Niemand die Pownews hierover kan inlichten? Zij lijken nog kritisch te zijn over zulke onderwerpen...
Hij is meer een Mephistoles hè.quote:Op vrijdag 15 november 2013 10:22 schreef EdvandeBerg het volgende:
[..]
Omdat Obama ook maar een knecht van het kapitaal is.
Inderdaad, een race to the bottom. Alles voor de winstmaximalisatie.quote:Op vrijdag 15 november 2013 10:04 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Nou ja, vandaar dat het afschaffen van het minimumloon als een goede verdediging zal worden verkocht.
Ik denk dat het niet lang meer duurt iig, als TTIP eenmaal is aangenomen.
Een "race to the bottom" is het.
En daar zijn we al lang mee bezig, alleen niemand ziet dat nog zo.
Kom op, dit is geen goede verdediging hè.quote:
Succes met wachten.quote:Op vrijdag 15 november 2013 10:32 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Kom op, dit is geen goede verdediging hè.
Ik zit te wachten op een goede verdediging, er zijn altijd twee kanten aan een zaak.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |