abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_133076361
quote:
VN onderzoekt Zwarte Piet
Het Nederlandse Sinterklaasfeest is momenteel onderwerp van een onderzoek van de Verenigde Naties. Een mensenrechtencommissie probeert uit te zoeken of Zwarte Piet een 'racistisch stereotype' is. Dat schrijft NRC.

Het onderzoek werd gestart nadat vier mensenrechtenrapporteurs van de VN informatie hadden ontvangen over Zwarte Piet. Volgens die informatie is Zwarte Piet 'in de kern racistisch'. De rapporteurs stuurden als reactie op de informatie begin dit jaar een brief aan Nederland waarin gesteld dat het Sinterklaasfeest niet opgenomen kan worden op de UNESCO-lijst voor immaterieel erfgoed zolang ‘betrokken gemeenschappen’ er hun goedkeuring niet aan hebben gegeven.

Die 'betrokken gemeenschappen' zijn groepen als Zwarte Piet is Racisme en de Surinaamse commissie voor herstelbetalingen. Die laatste groep eist geld van Nederland vanwege het slavernijverleden. De VN zal deze 'betrokken groepen' horen over de kwestie Zwarte Piet. De verwachting is dat deze groepen sterk afwijzend tegenover Zwarte Piet staan en mogelijk zelfs een financiële genoegdoening zullen eisen wegens geleden immateriële schade.

De discussie over Zwarte Piet is sinds enige jaren een jaarlijks terugkerend ritueel geworden, maar dit jaar woedt de discussie feller dan ooit. Gisteren lieten Sinterklaasorganisaties al weten zich in januari te gaan beraden op het toekomstige uiterlijk van Zwarte Piet. Dat leidde tot een paar positieve reacties, maar ook tot verbijstering en zelfs woede.
quote:
Dit jaar kan wel eens het laatste jaar zijn waarin Sinterklaas wordt gevierd. De Verenigde Naties willen namelijk niet alleen Zwarte Piet verbieden, maar het volledige Sinterklaasfeest.

Professor Verene Shepherd van de VN doet namelijk onderzoek naar ons Snieklaasfeest. Als hoofd van deze onderzoekscommissie bezoekt zij dit jaar ons land om het feest mee te maken. Als het aan haar ligt, zal het echter de laatste keer zijn dat de goedheiligman zijn verjaardag viert.

Het VN-onderzoek is nog lang niet afgerond, maar toch wil Shepherd al haar conclusies trekken. "De werkgroep kan niet begrijpen waarom Nederlanders niet inzien dat dit een terugkeer naar de slavernij is en dat in de 21ste eeuw dit feest moet stoppen", aldus de professor.

Niemand minder dan Mark Rutte zal het feest een halt moeten toeroepen. "De premier heeft de macht om dit te veranderen en om zijn invloed uit te oefenen op de groep die deze gewoonte in stand houdt."
VN wil Sintfeest volledig verbieden

quote:
VN-onderzoeker wil af van de Sint

Het hoofd van de werkgroep van de VN die onderzoek doet naar Zwarte Piet, vindt dat het Sinterklaasfeest in Nederland moet worden afgeschaft. In een interview met het programma EenVandaag zegt Verene Shepherd dat ze het een terugkeer vindt naar de slavernij.

Shepherd komt uit Jamaica. "Als ik, als zwart persoon, in Nederland zou wonen, zou ik me er tegen verzetten", aldus Shepherd. Ze vindt het beledigend. "Wij gaan toch ook niet de straat op en zeggen; dit is hoe alle blanke mensen eruit zien."

Oproep aan Rutte
Ze roept premier Rutte in het interview op om een einde te maken aan het Sinterklaasfeest. "De premier kan invloed uitoefenen op de groeperingen die de gewoonte in stand houden", aldus Shepherd. Wat haar betreft houden we het in Nederland bij de kerstman. "Waarom moeten er twee Santa Clauses zijn. Wat is er mis met één Santa Claus."

In het kader van het onderzoek bezoekt de werkgroep binnenkort Nederland om het Sinterklaasfeest mee te maken. Shepherd benadrukt dat het om haar persoonlijke mening gaat en dat ze nader onderzoek zal doen.
quote:
Kamer mengt zich in debat Sint

Een Kamerdelegatie die op bezoek is bij de Verenigde Naties in New York, wil een gesprek met de Jamaicaanse VN-functionaris Verene Shepherd, die gezegd heeft Nederland afmoet van het Sinterklaasfeest. In een interview met EenVandaag zegt ze dat ze het feest beschouwt als een terugkeer naar de tijden van de slavernij.

Shepherd is het hoofd van de VN-werkgroep die onderzoek doet naar de Nederlandse traditie. Zij zegt dat ze op persoonlijke titel spreekt, nog voor de werkgroep aan het werk is gegaan.

Opheldering
Het CDA-Kamerlid Madeleine van Toorenburg, die deel uitmaakt van de Kamerdelegatie, zei in het Radio 1 Journaal dat ze geschrokken is van de uitspraak en dat ze die ook "een beetje bizar" vindt.

Van Toorenburg vindt dat Shepherd als voorzitter van de werkgroep niet met zulke uitspraken vooruit mag lopen op het werk van haar commissie. Het afschaffen van het Sinterklaasfeest vindt ze een onzinnige opmerking.

Overigens is het onduidelijk of Shepherd op dit moment in New York is, en of de Kamerdelegatie haar te spreken krijgt.

Oproep
Shepherd doet in het interview een oproep aan premier Rutte om een eind te maken aan het Sinterklaasfeest. Wat haar betreft houdt Nederland het bij de kerstman.

Nog voor de huidige discussie over Sinterklaas en Zwarte Piet losbarstte, schreef 'Hoofdpiet' Erik van Muiswinkel in een opiniërend stuk over het Sinterklaasfeest "dat het wel vaststaat dat zwarte piet een vrolijk relikwie is uit racistische tijden".

Voor Van Muiswinkel is het afschaffen van het Sinterklaasfeest of van Zwarte Piet geen optie, maar wat hem betreft mag Piet wat minder zwart en wat minder knecht worden.
quote:
Nederland hoeft absoluut niet te vrezen voor een serieus signaal van de Verenigde Naties tegen het sinterklaasfeest. Dat zegt Marc Jacobs, de Belgische vertegenwoordiger van Unesco.

Volgens hem bekleedt Verene Shepherd, die namens de VN kritiek uitte op Sinterklaas, geen enkele serieuze positie bij de VN. 'Ze is slechts een consultant die de naam van de VN misbruikt om een eigen agenda in de media te brengen,' aldus Jacobs.

Consultants
'Alle heisa die de Jamaicaanse Shepherd heeft veroorzaakt met haar brief is niet meer dan een slechte zet in een spel van pressiegroepen in Nederland', zegt de Belg. 'De vier ondertekenaars van die brief behoren helemaal niet tot de bevoegde organen van Unesco, maar gebruikten papier met het briefhoofd van 'de Verenigde Naties', eigenlijk het Hoog Commissariaat van de Mensenrechten. Het zijn een soort consultants die een vooronderzoek voor eigen gebruik doen, maar dan wel quasi-officieel vragen stellen aan de Nederlandse Staat.'

Klik hier voor de rest v/h artikel
Hier verder.

We live at a time when emotions and feelings count more than truth, and there is a vast ignorance of science. - James Lovelock
pi_133076423
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 november 2013 13:12 schreef sp3c het volgende:

[..]

ja die ene tweeteraar is ook een racist idd

we weten het inmiddels ... je kunt er verder alleen weinig mee
Je kunt sowieso weing met die mensen die alles herleiden op de slavernij. One issue mensen met een vooringenomenheid die niet te veranderen valt. Traditionele slaven elementen in de kleding stoppen, maar zodra Sinterklaas met z'n makkers hier cadeautjes komen uitdelen, het een herinnering aan slavernij vinden.
Kansloos en kleinzielig volk. Jammer dat deze het nu eigenlijk ook verpesten voor de wat slimmere Surinamers. Diegene die hier wel een prachtige verrijking en meer dan welkom zijn.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_133076442
Ben zo klaar met die hele discussie, om mijn part doen we het helemaal niet meer, gewoon helemaal afschaffen. Maar weet je, dan vind de zoveelste groep wel weer het zoveelste onrecht en komt er wel weer een ander onderwerp. Er zijn gewoon mensen die altijd en overal wat te zeiken hebben en zich altijd miskend voelen. Dat ligt meer aan zo'n groep zelf dan aan de andere meerderheid.
Doe maar gek, de rest van Nederland doet al gewoon genoeg
pi_133076471
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 november 2013 13:10 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Je herhaalt je agressie. Je hebt best wel argumenten... Kom , iets meer moeite doen.

Je bent de moeite niet waard. Hoon en spot zijn jouw deel :D
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 november 2013 13:10 schreef Bluesdude het volgende:
Het wordt tijd dat een modje ingrijpt.
Ja, snel naar de juf rennen! :+

Nou, veel plezier nog. De reeks is trouwens weer een nieuw deel begonnen, dus ik verwacht binnen nu en tien posts dezelfde onderzoeken nog een keer, evenals de statement dat honderdduizenden zwarte pietjes het er niet mee eens zijn. Stel je me niet teleur?

Kusknuff,

Gary
pi_133076491
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 november 2013 13:08 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Inderdaad ... er zijn een paar mensen die zowat heel Nederland voor racist uitmaakt.
Maar Quinsy heb ik dat niet horen zeggen.
En toen ging half Nederland zich daar gigantisch druk maken daarovern
Dát is die neurose .
Geen idee of Quincy zelf letterlijk het woord racisme heeft geopperd, maar het is de voornaamste redenatie van de Zwarte Piet extremisten. Zij gaan met de motivatie 'Zwarte Piet IS racisme' naar de rechter. Hallo!! Naar de rechter!! Ook al zijn het er maar een paar, daarmee zet je een compleet volk te kijk als zijnde racistisch. Nogal logisch dat je dan reacties krijgt. Niks neurotisch aan.

Ikzelf ben overigens blij dat na deze jarenlange discussie die stap gemaakt is. Kunnen we voor eens en altijd wettelijk vaststellen dat Zwarte Piet geen racisme IS.
“To destroy a people you must first sever their roots.”
  Moderator zaterdag 9 november 2013 @ 13:22:22 #6
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_133076511
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 november 2013 13:19 schreef Red_85 het volgende:

[..]

Je kunt sowieso weing met die mensen die alles herleiden op de slavernij. One issue mensen met een vooringenomenheid die niet te veranderen valt. Traditionele slaven elementen in de kleding stoppen, maar zodra Sinterklaas met z'n makkers hier cadeautjes komen uitdelen, het een herinnering aan slavernij vinden.
Kansloos en kleinzielig volk. Jammer dat deze het nu eigenlijk ook verpesten voor de wat slimmere Surinamers. Diegene die hier wel een prachtige verrijking en meer dan welkom zijn.
mwoch

nog een week of 4 en we zijn het weer vergeten en volgend jaar gaat het weer verder

nothing ever changes
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_133076521
Zwarte Piet extremisten.
We live at a time when emotions and feelings count more than truth, and there is a vast ignorance of science. - James Lovelock
pi_133076557
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 november 2013 13:21 schreef Montagui het volgende:

[..]

Geen idee of Quincy zelf letterlijk het woord racisme heeft geopperd, maar het is de voornaamste redenatie van de Zwarte Piet extremisten. Zij gaan met de motivatie 'Zwarte Piet IS racisme' naar de rechter. Hallo!! Naar de rechter!! Ook al zijn het er maar een paar, daarmee zet je een compleet volk te kijk als zijnde racistisch. Nogal logisch dat je dan reacties krijgt. Niks neurotisch aan.
De neurose is steeds maar weer je druk maken over die paar mensen .... 35 topics in deze reeks en nog 30 topics ofzo elders op Fok.

quote:
Ikzelf ben overigens blij dat na deze jarenlange discussie die stap gemaakt is. Kunnen we voor eens en altijd wettelijk vaststellen dat Zwarte Piet geen racisme IS.
Nou nee.... daar moet geen wet komen die voorschrijft wat we moeten vinden.
pi_133076560
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 november 2013 13:19 schreef Samson het volgende:
Ben zo klaar met die hele discussie, om mijn part doen we het helemaal niet meer, gewoon helemaal afschaffen. Maar weet je, dan vind de zoveelste groep wel weer het zoveelste onrecht en komt er wel weer een ander onderwerp. Er zijn gewoon mensen die altijd en overal wat te zeiken hebben en zich altijd miskend voelen. Dat ligt meer aan zo'n groep zelf dan aan de andere meerderheid.
Tja, en zo krijgen de tegenstanders hun zin.
pi_133076578
Kunnen ze Quinsy niet net als de waxinelichtjesgooier preventief een dagje binnenhouden?
pi_133076585
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 november 2013 13:24 schreef Lavenderr het volgende:

[..]

Sommige strijden zijn gewoon de moeite niet waard. Je kunt een gek op een gegeven moment beter gelijk geven.
pi_133076605
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 november 2013 13:25 schreef Samson het volgende:

[..]

Sommige strijden zijn gewoon de moeite niet waard. Je kunt een gek op een gegeven moment beter gelijk geven.
Niet mee eens. Dat is zwichten voor een handjevol zeikerds.
pi_133076615
quote:

[..]

Volgende discussie: de karikatuur die anime en manga maakt van blanke vrouwen. Die wijdopen ogen en grote borsten zijn duidelijk een poging om de troostmeisjes uit de tweede wereldoorlog te bespotten.
Tijd om de schaapherder van de VN erop af te sturen, want duidelijk racisme.
Toch ?
Maar dat is mijn aanstootgevende mening.
pi_133076619
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 november 2013 13:21 schreef Montagui het volgende:

[..]

De rechter heeft zich uitgesproken over de rechtmatigheid van de Amsterdamse evenementenvergunning. Dat zegt niet zoveel over racisme ;). Dus als ze willen kunnen ze nog heel wat procederen.
pi_133076656
quote:
1s.gif Op zaterdag 9 november 2013 13:26 schreef 99.999 het volgende:

[..]

De rechter heeft zich uitgesproken over de rechtmatigheid van de Amsterdamse evenementenvergunning. Dat zegt niet zoveel over racisme ;). Dus als ze willen kunnen ze nog heel wat procederen.
Shepherds "het is racisme" rapportje gaat in ieder geval naar de VN. Vervolgens komt er vast een vervolgonderzoek, een enquete und so weiter.
Over een jaartje of 20 weten we meer.
pi_133076657
quote:
Kunnen ze Quinsy niet net als de waxinelichtjesgooier preventief een dagje binnenhouden?
Totalitaire neigingen ?
pi_133076663
quote:

[..]

Voorlopig hebben vooral de radicale 'voorstanders' wat dat betreft hun zin gekregen. Er is maar een sinterklaasfeest niet doorgegaan en dat kwam niet door quincy en consorten.
pi_133076665
quote:
Nope, lekker z'n ding laten doen. Ergens hoop ik dat het escaleert. Even door de zure appel heenbijten en dan zijn we er een aantal jaren vanaf. Dit jaar is het feest toch al verkloot. Dus laat maar een paar pietjes klappen krijgen. De aanstichters vegen we het IJ in en de rest zoekt dan maar een ander evenement uit om z'n punt te maken.
pi_133076669
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 november 2013 13:24 schreef Bluesdude het volgende:

Nou nee.... daar moet geen wet komen die voorschrijft wat we moeten vinden.
Volledig mee eens. Maar maakt dat die Zwarte Piet activisten die wél naar de rechter zijn gestapt maar eens duidelijk. Ik vind Zwarte Piet niet racistisch, zij wel. En daar zou het bij moeten blijven, het 'ik vind'. Ik heb er volledig begrip voor dat zij dat 'vinden', maar dat maakt het nog niet waar, en dat is wel wat zij met die stap naar de rechter willen bereiken.
pi_133076676
quote:
Nee.
pi_133076681
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 november 2013 13:27 schreef Aanstootgevend het volgende:

[..]

Shepherds "het is racisme" rapportje gaat in ieder geval naar de VN. Vervolgens komt er vast een vervolgonderzoek, een enquete und so weiter.
Over een jaartje of 20 weten we meer.
Ach, dat zegt nog minder :P
pi_133076703
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 november 2013 13:28 schreef Montagui het volgende:

[..]

Volledig mee eens. Maar maakt dat die Zwarte Piet activisten die wél naar de rechter zijn gestapt maar eens duidelijk. Ik vind Zwarte Piet niet racistisch, zij wel. En daar zou het bij moeten blijven, het 'ik vind'. Ik heb er volledig begrip voor dat zij dat 'vinden', maar dat maakt het nog niet waar, en dat is wel wat zij met die stap naar de rechter willen bereiken.
Het maakt het natuurlijk wel waar dat zij het beledigend vinden.
Maar gelukkig is de wetgever meestal van mening dat de beste bescherming tegen belediging het kweken van een dikkere huid is.
pi_133076725
quote:
Nee, niet doen. Laat iedere anti of pro Zwarte Piet activist zich maar voor lul zetten door een kinderfeest te verstoren.
pi_133076750
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 november 2013 13:30 schreef Montagui het volgende:

[..]

Nee, niet doen. Laat iedere anti of pro Zwarte Piet activist zich maar voor lul zetten door een kinderfeest te verstoren.
Ik denk eigenlijk meer aan de kinderen. Laat zo'n zot hun feest niet verstoren.
pi_133076768
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 november 2013 13:26 schreef Lavenderr het volgende:

[..]

Niet mee eens. Dat is zwichten voor een handjevol zeikerds.
In mijn ogen is het dat dus helemaal niet. Juist door de manier waarop je het zou cancellen. Boycot bijvoorbeeld massaal de intocht van Sinterklaas in Amsterdam. Dan zet je juist de tegenstanders te kijk.
  zaterdag 9 november 2013 @ 13:32:26 #26
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_133076793
quote:
1s.gif Op zaterdag 9 november 2013 13:28 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Voorlopig hebben vooral de radicale 'voorstanders' wat dat betreft hun zin gekregen. Er is maar een sinterklaasfeest niet doorgegaan en dat kwam niet door quincy en consorten.
Ik zei het al in topic #laag maar met deze voorstanders van de Zwarte Piet heb je geen tegenstanders meer nodig. Gewoon achterover leunen en wachten totdat die lui zich genoeg belachelijk maken met hun tokkie gedrag dat helemaal niemand meer zin heeft in dat feest.

Zwarte Piet begint langzamerhand een symbool te worden voor tokkies, PVV en NVU-achtige groeperingen i.p.v een goedmoedige kindervriend. Daar willen mensen vanzelf niet meer mee geassocieerd worden.
For every complex problem there is an answer that is clear, simple, and wrong.
--
Mijn meningen zijn gewoon feiten. Ik heb gelijk en anderen hebben ongelijk - TB / Ryon
  Moderator zaterdag 9 november 2013 @ 13:33:06 #27
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_133076818
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 november 2013 13:31 schreef Samson het volgende:

[..]

In mijn ogen is het dat dus helemaal niet. Juist door de manier waarop je het zou cancellen. Boycot bijvoorbeeld massaal de intocht van Sinterklaas in Amsterdam. Dan zet je juist de tegenstanders te kijk.
waarom?

omdat er nu officieel geen ringen meer in de oren hoeven van Zwarte Piet? *)

ik denk dat iedereen (behalve Gario en co) hier prima mee zal kunnen leven
pi_133076846
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 november 2013 13:31 schreef Lavenderr het volgende:

[..]

Zoals in Hoogezand?
pi_133076854
Laat die quinsy maar doordraaien.
pi_133076861
quote:
14s.gif Op zaterdag 9 november 2013 13:32 schreef Ryon het volgende:

[..]

Ik zei het al in topic #laag maar met deze voorstanders van de Zwarte Piet heb je geen tegenstanders meer nodig. Gewoon achterover leunen en wachten totdat die lui zich genoeg belachelijk maken met hun tokkie gedrag dat helemaal niemand meer zin heeft in dat feest.

Zwarte Piet begint langzamerhand een symbool te worden voor tokkies, PVV en NVU-achtige groeperingen i.p.v een goedmoedige kindervriend. Daar willen mensen vanzelf niet meer mee geassocieerd worden.
Erg sneu inderdaad. Dit feest verdient zoveel beter.
pi_133076882
quote:

[..]

haha zit wat in..... zwarte piet als boegbeeld van ranzig monoculturalisme , dat roept afkeer op tegen piet én sint. Over kapotmaken van het sintfeest gesproken
pi_133076889
quote:

[..]

The economist had een vergelijkbare conclusie: http://www.economist.com/(...)s-zwarte-piet-racism

"But while the symbolism of a children’s holiday may be of limited consequence, the contemptible racial attitudes it has exposed are not. This month’s conflict has changed Zwarte Piet. For many, even if a year ago he was not a symbol of Dutch racism, he is now."
pi_133076896
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 november 2013 13:31 schreef Lavenderr het volgende:

[..]

Mee eens. Maar als nu de angel er niet uitgaat blijft de wond dooretteren. Ik weet iig dat als ik volgende week zondag relschoppers tegenkom, ik ze afscherm. En als ze agressief worden krijgen ze met gelijke munt terugbetaald. Dit gezeik moet nu gewoon stoppen. NIet volgend jaar verder doorgaan..
pi_133076897
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 november 2013 13:34 schreef Scorpie het volgende:
Laat die quinsy maar doordraaien.
Hij en zijn medestanders. Zetten ze zichzelf lekker voor lul.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
  Moderator zaterdag 9 november 2013 @ 13:35:51 #35
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_133076901
quote:

[..]

zei ik ook in topic #laag :Y

dankzij de wat 'fellere' voorstanders (voorschrift was het gebruikte voorbeeld geloof ik) staat Zwarte Piet straks in hetzelfde hoekje als de Prinsenvlag

komen zoveel malloten opaf dat ik mijn kinderen er bij voorbaat bij uit de buurt zou houden op een gegeven moment
pi_133076923
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 november 2013 13:35 schreef sp3c het volgende:

[..]

zei ik ook in topic #laag :Y

dankzij de wat 'fellere' voorstanders (voorschrift was het gebruikte voorbeeld geloof ik) staat Zwarte Piet straks in hetzelfde hoekje als de Prinsenvlag

komen zoveel malloten opaf dat ik mijn kinderen er bij voorbaat bij uit de buurt zou houden op een gegeven moment
Inderdaad en dat zou jammer zijn want vind het toch wel wat hebben.
pi_133076924
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 november 2013 13:33 schreef sp3c het volgende:

[..]

waarom?

omdat er nu officieel geen ringen meer in de oren hoeven van Zwarte Piet? *)

ik denk dat iedereen (behalve Gario en co) hier prima mee zal kunnen leven
Wat ik hiermee bedoel en wat ik al eerder zeg, stop er wat mij betreft gewoon helemaal meteen mee. En nee, dan zwicht je dus niet voor de tegenstanders. Je geeft juist het signaal af dat het je niet dermate interesseert en je dus helemaal niet bezig bent met slavernij issues of wat dan ook. Maar dat je gewoon klaar bent met al het gezeur en gezeik omtrent deze non-issue. Maar dat is mijn visie.
pi_133076953
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 november 2013 13:36 schreef Samson het volgende:

[..]

Wat ik hiermee bedoel en wat ik al eerder zeg, stop er wat mij betreft gewoon helemaal meteen mee. En nee, dan zwicht je dus niet voor de tegenstanders. Je geeft juist het signaal af dat het je niet dermate interesseert en je dus helemaal niet bezig bent met slavernij issues of wat dan ook. Maar dat je gewoon klaar bent met al het gezeur en gezeik omtrent deze non-issue. Maar dat is mijn visie.
doe ik ook ff een Godwinnetje: "Een volk dat voor tirannen zwicht..."
pi_133076979
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 november 2013 13:37 schreef IntensiveGary het volgende:

[..]

doe ik ook ff een Godwinnetje: "Een volk dat voor tirannen zwicht..."
Zoals doodsbedreigingen wanneer een andere kleur piet geopperd wordt?
  Moderator zaterdag 9 november 2013 @ 13:39:33 #40
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_133076997
ga je nu overal op reageren met dat ene voorbeeld????

zijn echt wel meer variaties mogelijk
pi_133077001
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 november 2013 13:35 schreef Red_85 het volgende:

[..]

Hij en zijn medestanders. Zetten ze zichzelf lekker voor lul.
Laat ze maar geweld gebruiken.
pi_133077007
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 november 2013 13:35 schreef Aanstootgevend het volgende:

[..]

The economist had een vergelijkbare conclusie: http://www.economist.com/(...)s-zwarte-piet-racism

"But while the symbolism of a children’s holiday may be of limited consequence, the contemptible racial attitudes it has exposed are not. This month’s conflict has changed Zwarte Piet. For many, even if a year ago he was not a symbol of Dutch racism, he is now."
Ook al 'vind' de hele wereld Zwarte Piet racistisch dan maakt het nog geen 'is'.
pi_133077009
quote:
5s.gif Op zaterdag 9 november 2013 13:38 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Je plaat blijft hangen..

Maarreh, ik call je onbewezen doodsbedreigingen en verhoog met de oproep tot geweld tegen zwarte pietjes
pi_133077035
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 november 2013 08:25 schreef Ulx het volgende:

[..]

Probeerde men toch al eerder. Was geen succes. Waarom zou je het dan blijven doen? Omdat een stel mensen met hele lange tenen blijven drammen?
Geen succes? We hebben het over kinderen 1-6 he, oid. Namen de zieltjes geen snoep meer aan, of kelderden de inkomsten van Bart Smit? Kwestie van anders aanleren en over een paar jaar weet geen kind meer hoe het vroeger was, big deal.

Of begon de detailhandel te klagen dat ze hun folders niet meer konden herdrukken..

quote:
0s.gif Op zaterdag 9 november 2013 07:17 schreef Danny het volgende:

[..]

ik héb kinderen en die hebben later óók kinderen. Daarnaast gaat het om het principe van niet toegeven aan onzin. Als je nu toegeeft aan mensen die vinden dat ze zich gediscrimineerd moeten voelen door een kindervriend dan is volgende keer de groep aan de beurt die zich gediscrimineerd voelen door carnaval, de gay pride, blote tieten op tv of varkensvlees. Je moet hier gewoonweg niet aan beginnen, want doe je dat wel dan is het einde zoek. Misschien eens wat verder denken dan vandaag?
Nou, we hebben tegenwoordig idd een samenleving waar je af en toe naar bezwaren van een andere groep moet luisteren ja. Zoals de Gay Pride ook iets werd aangepast omdat het gewoon te ranzig werd. Ben zeker niet anti-gay maar daar kon ik wel inkomen, sommige gays trouwens ook. Sinterklaas is leuk maar om er een halszaak van te blijven maken dat piet een blackface heeft "omdat anders het einde zoek is" slaat nergens op. Ontblackfacen is een kleine kniebuiging, verschans je voor belangrijker zaken zou ik zeggen. Is heel goed om kinderen rekening met anderen te leren houden, ze komen niets tekort hier.
Jusqu'ici tout va bien...
pi_133077037
quote:
5s.gif Op zaterdag 9 november 2013 13:38 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Spreek je eens uit ipv steeds eromheen te draaien.
Wat vind je: aanpassingen of geen aanpassingen?
pi_133077056
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 november 2013 13:40 schreef Montagui het volgende:

[..]

Ook al 'vind' de hele wereld Zwarte Piet racistisch dan maakt het nog geen 'is'.
De quote zegt dat ook niet - zij zagen Piet zoals hij was niet als racistisch.
Maar de manier waarop deze discussie gevoerd is wel. En zwarte piet is nu daarvan in hun ogen een symbool geworden. Besmet.
pi_133077066
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 november 2013 13:41 schreef Lavenderr het volgende:

[..]

U bent nieuw hier? Daar gaat het doekie niet om. Doekie wil hier lekker mensen voor PVV'er en wat dies meer zij uitmaken ;)
  Moderator zaterdag 9 november 2013 @ 13:43:41 #48
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_133077079
'Doekie' kan prima voor zichzelf spreken ...
pi_133077088
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 november 2013 13:39 schreef sp3c het volgende:

yipppp
Anouk http://www.joop.nl/leven/(...)dreigen_anouk/anouk/
Als er meer organisatiecomité's waren die aankondigen andersgekleurde pieten mee te laten lopen, dan zal de verbale agressie ook groter zijn. Teveel mensen zijn doorgedraaid . Een boel vreemdelingenhaat is losgewoeld.
pi_133077096
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 november 2013 13:43 schreef sp3c het volgende:
'Doekie' kan prima voor zichzelf spreken ...
En dus moet jij dat voor 'm zeggen? :+
pi_133077121
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 november 2013 13:41 schreef Lavenderr het volgende:

[..]

Van mij mag elke organisator van een sinterklaasfeestje zelf weten hoe ze het aanpakken zolang het maar een leuk feestje voor de kinderen is.

Maar spreek jij je ook eens uit, wie zorgt er nu concreet voor meer ellende, quincy en consorten of degenen die die Papoea dame of de organisatie van een sinterklaasfeest voor minima bedreigen?
  Moderator zaterdag 9 november 2013 @ 13:45:41 #52
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_133077127
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 november 2013 13:44 schreef IntensiveGary het volgende:

[..]

En dus moet jij dat voor 'm zeggen? :+
als mod ja

maar als het te subtiel was kan het ook anders
KAPPEN MET OP DE MAN SPELEN!

GEWOON KLAAR

LUL BRO O+
  Moderator zaterdag 9 november 2013 @ 13:45:57 #53
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_133077137
ahum

ok ik liet me gaan, dat gebeurt er dan -O-

edit: ik heb het aangepast :Y
pi_133077146
quote:

Dat ene voorbeeld laat uitstekend zien hoe zot men reageert.
pi_133077148
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 november 2013 13:44 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

yipppp
Anouk http://www.joop.nl/leven/(...)dreigen_anouk/anouk/
Als er meer organisatiecomité's waren die aankondigen andersgekleurde pieten mee te laten lopen, dan zal de verbale agressie ook groter zijn. Teveel mensen zijn doorgedraaid . Een boel vreemdelingenhaat is losgewoeld.
pi_133077150
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 november 2013 13:45 schreef sp3c het volgende:

[..]

als mod ja

maar als het te subtiel was kan het ook anders
KAPPEN MET OP DE MAN SPELEN!

GEWOON KLAAR

LUL
*Pruil* Ok baas. Ben al weg :D

quote:
0s.gif Op zaterdag 9 november 2013 13:45 schreef sp3c het volgende:
ahum

ok ik liet me gaan, dat gebeurt er dan -O-

edit: ik heb het aangepast :Y
Haha, is al goed :D Je had wel een beetje gelijk. Mar 't is zo leuk om te doen :D

Maar goed, vriendinlief briest inmiddels en dat betekent dat m'n trolluurtje sowieso over is, anders mag ik niet aan d'r zitten en dat is het me echt niet waard ;)
pi_133077159
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 november 2013 13:42 schreef IntensiveGary het volgende:

[..]

U bent nieuw hier? Daar gaat het doekie niet om. Doekie wil hier lekker mensen voor PVV'er en wat dies meer zij uitmaken ;)
Ik heb niemand ergens voor uitgemaakt hier volgens mij :).
  Moderator zaterdag 9 november 2013 @ 13:48:39 #58
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_133077191
quote:
1s.gif Op zaterdag 9 november 2013 13:46 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Dat ene voorbeeld laat uitstekend zien hoe zot men reageert.
zo werkt het niet echt

zolang je qua argumentatie niet verder komt dan dat ene voorbeeld spammen dan lijkt het net alsof er niet echt iets aan de hand is

zelfde geld voor Danny zijn ene voorbeeld ...
pi_133077224
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 november 2013 13:48 schreef sp3c het volgende:

[..]

zo werkt het niet echt

zolang je qua argumentatie niet verder komt dan dat ene voorbeeld spammen dan lijkt het net alsof er niet echt iets aan de hand is

zelfde geld voor Danny zijn ene voorbeeld ...
Had ook Anouk en die Papoea dame aangehaald, dat zijn er al drie. Maar een sinterklaasfeest voor minima verpesten spreekt meer.
pi_133077257
quote:
1s.gif Op zaterdag 9 november 2013 13:45 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Van mij mag elke organisator van een sinterklaasfeestje zelf weten hoe ze het aanpakken zolang het maar een leuk feestje voor de kinderen is.

Maar spreek jij je ook eens uit, wie zorgt er nu concreet voor meer ellende, quincy en consorten of degenen die die Papoea dame of de organisatie van een sinterklaasfeest voor minima bedreigen?
Quinsy en consorten. Maar dat weet je wel. Dat heb ik al zo vaak geschreven hier.
  Moderator zaterdag 9 november 2013 @ 13:52:26 #61
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_133077275
quote:
1s.gif Op zaterdag 9 november 2013 13:49 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Had ook Anouk en die Papoea dame aangehaald, dat zijn er al drie. Maar een sinterklaasfeest voor minima verpesten spreekt meer.
punt is dat de herhaling wat overdreven is, maakt je verhaal niet sterker ofzo
  zaterdag 9 november 2013 @ 13:53:55 #62
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_133077299
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 november 2013 13:51 schreef Lavenderr het volgende:

[..]

Quinsy en consorten. Maar dat weet je wel. Dat heb ik al zo vaak geschreven hier.
Quinsy en consorten zijn slechts marionetten in dit spel. Die worden aangestuurd vanuit een heel andere hoek. Zonder het zelf in de gaten te hebben.
The End Times are wild
  zaterdag 9 november 2013 @ 13:53:55 #63
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_133077300
http://afspiegelingvandemaatschappij.tumblr.com/ biedt ook een mooi overzicht van wat er diep van binnen in de Nederlander verborgen zit.

Het is treurig, maar je hoeft eigenlijk niet eens heel goed te zoeken om een voorbeeld te vinden waar de stompzinnigheid en het racisme boven komt drijven.
--
Mijn meningen zijn gewoon feiten. Ik heb gelijk en anderen hebben ongelijk - TB / Ryon
pi_133077332
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 november 2013 13:53 schreef LXIV het volgende:

[..]

Quinsy en consorten zijn slechts marionetten in dit spel. Die worden aangestuurd vanuit een heel andere hoek. Zonder het zelf in de gaten te hebben.
Het zou bijna een onderwerp voor BNW en de Illuminati kunnen zijn. Bijna.
pi_133077333
quote:

[..]

Dat zijn een paar mensen dus.
Net zo opgefokt bestaat er een hele grote groep die een hekel aan hen hebben ... of erger een hekel aan hen die lijken op Quinsy&co
pi_133077347
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 november 2013 13:55 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Dat zijn een paar mensen dus.
Net zo opgefokt bestaat er een hele grote groep die een hekel aan hen hebben ... of erger een hekel aan hen die lijken op Quinsy&co
Honderdduizenden toch?
pi_133077361
quote:

[..]

Welke hoek ? Wie zijn die poppenspelers op de achtergrond ?
pi_133077376
quote:
9s.gif Op zaterdag 9 november 2013 13:53 schreef Ryon het volgende:
http://afspiegelingvandemaatschappij.tumblr.com/ biedt ook een mooi overzicht van wat er diep van binnen in de Nederlander verborgen zit.

Het is treurig, maar je hoeft eigenlijk niet eens heel goed te zoeken om een voorbeeld te vinden waar de stompzinnigheid en het racisme boven komt drijven.
'De Nederlander'...... over generalisaties gesproken. :')
pi_133077392
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 november 2013 13:56 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Erik van Muiswinkel, ook wel bekend als Pieterbaas of Opperpiet ? ;)
  zaterdag 9 november 2013 @ 13:59:18 #70
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_133077437
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 november 2013 13:56 schreef Montagui het volgende:

[..]

'De Nederlander'...... over generalisaties gesproken. :')
En hoe noem jij mensen die in Nederland wonen dan?
--
  zaterdag 9 november 2013 @ 13:59:59 #71
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_133077452
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 november 2013 13:56 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

De zionisten en de bankiers natuurlijk. Die zitten achter alles.. Dus waarom hier niet?
--
pi_133077453
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 november 2013 13:55 schreef Lavenderr het volgende:

[..]

Honderdduizenden toch?
Nee.... jij zegt toch altijd dat Quinsy&co een paar mensen zijn? Dat is mogelijk waar.
Maar ik zeg dat een paar honderdduizend mensen niet happy zijn met hoe zij worden nagespeeld.
niet happy= niet hetzelfde als dezelfde gedachtes hebben als Quinsy&co
Maar misschien ligt het toch anders. Daarom zei ik ook... men moet dat meer onderzoeken.
10, 20, 30 onderzoeken. Spin dat uit.
pi_133077511
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 november 2013 14:00 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Nee.... jij zegt toch altijd dat Quinsy&co een paar mensen zijn? Dat is mogelijk waar.
Maar ik zeg dat een paar honderdduizend mensen niet happy zijn met hoe zij worden nagespeeld.
Maar misschien ligt het toch anders. Daarom zei ik ook... men moet dat meer onderzoeken.
Waarom een heel leuk feest helemaal 'uitspinnen' en er zuur over doen?
Want daar vind ik het op neerkomen. Zure mensen die willens en wetens hun 'gekwetstheid' misbruiken om een kinderfeest te gronde te richten.
  Moderator zaterdag 9 november 2013 @ 14:10:05 #74
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_133077655
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 november 2013 14:00 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

niemand wordt nagespeeld
pi_133077731
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 november 2013 14:10 schreef sp3c het volgende:

[..]

niemand wordt nagespeeld
Inderdaad.
pi_133077735
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 november 2013 14:03 schreef Lavenderr het volgende:

[..]

Tjaaaa Nederland zit eenmaal in die neurose en de meeste zuurheid komt van die mensen die overdreven ZP verdedigen.
quote:
Want daar vind ik het op neerkomen. Zure mensen die willens en wetens hun 'gekwetstheid' misbruiken om een kinderfeest te gronde te richten.
Dat mag je toepassen op de groep zwarte gefrustreerden. Doe het ook op de veel grotere groep blanke gefrustreerden. Zij schreeuwen het hardst.
Maar verder ben je nog steeds niet bereid te erkennen dat het feestgevoel minder aanwezig is bij vele zwarte mensen? Wat voor een feest is het dan als men systematisch hun gevoelens negeert ?
Wie denkt aan zwarte kinderen als zij zich niet zo feestelijk voelen door die imitaties ?
Dát is de discriminatie... niet de figuur ZP zelf

Over kinderen gesproken:
Vuijsje over zijn vriendin ..hoe zij als kind ZP ervaarde. En zijn oude basisschoolvriend naast hem:
http://pauwenwitteman.vara.nl/media/302047
pi_133077740
quote:

[..]

niemand wordt nagespeeld
Die mensen ervaren dat dus anders. En claimen tegelijkertijd dat kinderen het precies zo zien - want kinderen verwarren negers met piet.

Of dat echt zo naar en vervelend is als ze zeggen kan ik niet beoordelen. Ik zou zelf best vergeleken willen worden met een atleet die in een kasteel woont en omringd is door snoep en speelgoed.
pi_133077790
quote:

quote:
Een spreker op een het Basta! debat van donderdag 7 november over Zwarte Piet met als titel “Is Nederland racistisch?” is door onbekenden bedreigd. Twee sprekers zien zich hierdoor genoodzaakt af te zien van fysieke aanwezigheid op deze debat-avond. De bedreigingen aan het adres van de spreker kwam als het gevolg van haar openbare stellingname tegen het racistische karakter van de rol van zwarte piet in het Sinterklaasfeest.
http://www.kritischestude(...)warte-piet-bedreigd/

overigens.... die man met pet die op het Malieveld de vlag probeerde af te pakken, heeft ook veel verbale agressie ontvangen op zijn fb.
pi_133077816
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 november 2013 14:14 schreef Bluesdude het volgende:

Maar verder ben je nog steeds niet bereid te erkennen dat het feestgevoel minder aanwezig is bij vele zwarte mensen?
Gerda legde dat best goed uit in Sesamstraat.

Moderator zaterdag 9 november 2013 @ 14:18:24 #80
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_133077820
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 november 2013 14:14 schreef Aanstootgevend het volgende:

[..]

Die mensen ervaren dat dus anders. En claimen tegelijkertijd dat kinderen het precies zo zien - want kinderen verwarren negers met piet.

Of dat echt zo naar en vervelend is als ze zeggen kan ik niet beoordelen.
nou het argument dat negers vinden dat ze door zwarte piet nagespeeld worden hoor ik eigenlijk alleen van Bluesdude en die is naar eigen zeggen blank (getint) dus nee, ik geloof niet dat iemand het zo ervaart nee

dat is het punt ook helemaal niet

men vind het raar dat de goede oude heilige sint vandaag de dag nog met een zwarte knecht rondloopt

das alles, valt op zich zelfs nog wel wat voor te zeggen
maar iedereen van Quincy tot Prem tot Bluesdude tot Danny heeft de hakken zo diep in het zand en trekt de argumenten zo extreem door in het belachelijke dat er eigenlijk niet zo heel veel mogelijkheden overblijven dan gewoon keihard schreeuwen tot 5 december en dan met het schaamrood op de kaken snel de kerstboom in huis halen
pi_133077852
quote:

[..]

niemand wordt nagespeeld
Men speelt een neger na , toch?
En sommige mensen vinden dat helemaal niet leuk.
  Moderator zaterdag 9 november 2013 @ 14:20:29 #82
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_133077862
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 november 2013 14:18 schreef Aanstootgevend het volgende:

[..]

Gerda legde dat best goed uit in Sesamstraat.

waar zoek ik naar?
ik ben iets te oud om 50 minuten sesamstraat door te worstelen
  Moderator zaterdag 9 november 2013 @ 14:21:22 #83
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_133077876
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 november 2013 14:19 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Men speelt een neger na , toch?
En sommige mensen vinden dat helemaal niet leuk.
nee het karakter van het toneelstukje is toevallig zwart (als roet)

ook negers moeten zich schminken
pi_133077900
quote:

[..]

Heb ergens een deel of twintig gemist dus niet alles meegekregen. Maar dan is het duidelijk, bedankt :).
pi_133077908
quote:

[..]

Verklaar je nader?
pi_133077931
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 november 2013 14:18 schreef sp3c het volgende:

[..]

nou het argument dat negers vinden dat ze door zwarte piet nagespeeld worden hoor ik eigenlijk alleen van Bluesdude en die is naar eigen zeggen blank (getint) dus nee, ik geloof niet dat iemand het zo ervaart nee
Nou moe... al 160 jaar moet zwarte piet een neger zijn. Dat is de oudhollandse mythevorming.
Dat is echt niet mijn uitvinding.

Alleen van mij ? Verdiep je eens in de onvrede van mensen . Daarvan begrijp ik dat mensen het niet leuk vinden dat zij worden nagespeeld. Andere zwarte mensen doen daar makkelijker over.

quote:
maar iedereen van Quincy tot Prem tot Bluesdude tot Danny heeft de hakken zo diep in het zand en trekt de argumenten zo extreem door in het belachelijke dat er eigenlijk niet zo heel veel mogelijkheden overblijven dan gewoon keihard schreeuwen tot 5 december en dan met het schaamrood op de kaken snel de kerstboom in huis halen
Ik ben geen black of white revanchist.
En mijn standpunten zijn niet extreem .
Jaja.... ik poneer graag scherp. Dat is wat anders ... dat is de presentatievorm.
pi_133077947
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 november 2013 14:03 schreef Lavenderr het volgende:

[..]

Zodat kinderen in Hoogezand geen Sint en Piet meer op bezoek krijgen? Immers dat is het concreetste effect van de hele hetze.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 09-11-2013 14:25:33 ]
  zaterdag 9 november 2013 @ 14:26:49 #88
3542 Gia
User under construction
pi_133077967
quote:
10s.gif Op zaterdag 9 november 2013 13:59 schreef Ryon het volgende:

En hoe noem jij mensen die in Nederland wonen dan?
Nederlanders. De Nederlander doelt feitelijk op elke Nederlander.
pi_133077994
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 november 2013 14:21 schreef sp3c het volgende:

[..]

nee het karakter van het toneelstukje is toevallig zwart (als roet)

ook negers moeten zich schminken
in denial ?

Je had voor 1850 Knecht Ruprecht ( google) in Duitsland en die werd ook wel eens zwart gemaakt, maar niet altijd en overal. Hij had een roe, zak of mand, kwam met kadootjes en snoepjes en namens sint nicolaas ontvoerde hij stoute kinderen.
Die was niet neger in de volksverhalen. Maar Knecht Piet werd dat wel in de Nederlandse mythevorming.
pi_133078045
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 november 2013 14:18 schreef sp3c het volgende:

[..]

dat is het punt ook helemaal niet
Het is wel een van de problemen die tegenstanders hebben. Ze zijn alleen niet verenigd ;)

De meest gehoorde klachten zijn momenteel:

1) Men claimt dat mensen - al dan niet grappig bedoelde - opmerkingen tegen negers maken over hoe ze op zwarte Piet lijken. Zie bijvoorbeeld het voorbeeld van Gerda uit Sesamstraat of het opiniestuk van Opperpiet Van Muiswinkel uit het NRC.

2) Men claimt dat zwarte Piet te sterk op de beledigende negerkarikaturen uit de 19e en begin 20e eeuw lijkt; zowel qua uiterlijk als qua gedrag. Aangezien deze karikaturen negers als dom, primitief, gevaarlijk etc afgschilderden en dit mede gebruikt werd als rechtvaardiging voor slavernij vinden ze dat kwetsend en racistisch. Denk hierbij aan blackface en minstrels maar ook aan strips en tekeningen in kinderboeken uit die tijd.

3) Men claimt dat Piet een negerslaaf voorstelt

Alle 3 de punten zijn natuurlijk met elkaar verweven; maar de tegenstanders lijken er tot op heden niet toe in staat alles goed onder woorden te brengen. Waardoor bijna niemand ze serieus neemt.

[ Bericht 0% gewijzigd door Aanstootgevend op 09-11-2013 14:36:34 ]
pi_133078074
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 november 2013 14:20 schreef sp3c het volgende:

[..]

waar zoek ik naar?
ik ben iets te oud om 50 minuten sesamstraat door te worstelen
Gerda die uitlegt dat zwarte piet niet leuk is voor negers. Het stukje begint rond 12 minuten (als Pino bij haar langsgaat) - wat ook de reden is dat ik de link op 12 minuten heb gezet ;)
  Admin zaterdag 9 november 2013 @ 14:33:05 #92
1 crew  Danny
always and nevermore
pi_133078109
frappant dat een groep mensen liefst heel zwarte piet zien verdwijnen, daartegen protesteren tijdens intochten (Quinsy vorig jaar oa), dat zelfs proberen te eisen bij de rechter en het hele Nederlandse volk voor racist uitmaakt, maar dat dan de mensen die dan willen voorkomen dat er aan de traditie en goede herinneringen wordt getornd worden beticht van het voeren van een hetze.

Dat eerste is volstrekt logisch, het tweede is in een slachtofferrol schieten blijkbaar. Echt te dom en zot voor woorden.
Zie wat ik kijk: trakt.tv
  Moderator zaterdag 9 november 2013 @ 14:34:57 #93
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_133078142
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 november 2013 14:27 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

in denial ?

Je had voor 1850 Knecht Ruprecht ( google) in Duitsland en die werd ook wel eens zwart gemaakt, maar niet altijd en overal. Hij had een roe, zak of mand, kwam met kadootjes en snoepjes en namens sint nicolaas ontvoerde hij stoute kinderen.
Die was niet neger in de volksverhalen. Maar Knecht Piet werd dat wel in de Nederlandse mythevorming.
het is nog steeds niet neger in de volksverhalen maar zwarte piet zo zwart als roet, komt van de schoorsteen, zo is het mij uitgelegd iig

maar daar mogen we het dan weer niet over hebben om de een of andere reden
pi_133078165
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 november 2013 14:33 schreef Danny het volgende:
frappant dat een groep mensen liefst heel zwarte piet zien verdwijnen, daartegen protesteren tijdens intochten (Quinsy vorig jaar oa), dat zelfs proberen te eisen bij de rechter en het hele Nederlandse volk voor racist uitmaakt, maar dat dan de mensen die dan willen voorkomen dat er aan de traditie en goede herinneringen wordt getornd worden beticht van het voeren van een hetze.

Dat eerste is volstrekt logisch, het tweede is in een slachtofferrol schieten blijkbaar. Echt te dom en zot voor woorden.
Aha, is het met de dood bedreigen van de organisatie van een sinterklaasfeest voor minima dan stiekem volkomen normaal? Of het belagen van die Papoea dame? Of Anouk? Volgens mij is dat minstens even dom en zot als wat die quincy uitspookt.
pi_133078185
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 november 2013 14:34 schreef sp3c het volgende:

[..]

het is nog steeds niet neger in de volksverhalen maar zwarte piet zo zwart als roet, komt van de schoorsteen, zo is het mij uitgelegd iig

maar daar mogen we het dan weer niet over hebben om de een of andere reden
Het was gewoon een Amsterdamse schoolmeester die met een succesvol idee kwam 150 jaar terug :P.
  Moderator zaterdag 9 november 2013 @ 14:37:01 #96
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_133078187
het een hoeft het ander toch niet uit te sluiten :?

misschien zijn beiden wel dom en te zot voor woorden?
pi_133078194
quote:
1s.gif Op zaterdag 9 november 2013 14:25 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Zodat kinderen in Hoogezand geen Sint en Piet meer op bezoek krijgen? Immers dat is het concreetste effect van de hele hetze.
En de ringen en de lippenstift. Zelfs tot aan de rechter gekomen en de VN erbij gesleept. Met mevrouw Sheperd die zich makkelijk voor het Quinsygario-karretje liet spannen maar die alleen het racismeklokje hoorde luiden en niet wist waar de klepel hing .
Nu kan je wel steeds Hoogezand-Sappemeer blijven roepen maar daar wordt het niet sterker van.

Zure mensen die een feest voor kinderen willen verpesten.
En daar is Quinsygario mee begonnen. Dat kun je toch niet ontkennen?
pi_133078197
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 november 2013 14:37 schreef sp3c het volgende:
het een hoeft het ander toch niet uit te sluiten :?

misschien zijn beiden wel dom en te zot voor woorden?
Beweer ik dan dat het elkaar uit moet sluiten?
pi_133078217
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 november 2013 14:37 schreef Lavenderr het volgende:

[..]

En de ringen en de lippenstift. Zelfs tot aan de rechter gekomen en de VN erbij gesleept. Met mevrouw Sheperd die zich makkelijk voor het Quinsygario-karretje liet spannen maar die alleen het racismeklokje hoorde luiden en niet wist waar de klepel hing .
Nu kan je wel steeds Hoogezand-Sappemeer blijven roepen maar daar wordt het niet sterker van.

Zure mensen die een feest voor kinderen willen verpesten.
En daar is Quinsygario mee begonnen. Dat kun je toch niet ontkennen?
Echter quincy slaagt er niet in waar de bedreigers van Hoogezand er wel in slagen te voor kinderen te verpesten. Dat is het concreetste effect. Dat kan je toch niet ontkennen?
  Moderator zaterdag 9 november 2013 @ 14:39:11 #100
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_133078225
quote:
1s.gif Op zaterdag 9 november 2013 14:37 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Beweer ik dan dat het elkaar uit moet sluiten?
je beweerd helemaal niets

enige wat je doet is iedereen quoten en dingen roepen 'ow maar je vind het dus goed dat mensen bedreigd worden om die regenboogpieten?'

heel veel meer voeg je gewoon niet toe

niemand vind dat goed, Danny ook niet
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')