Ik geloof niet in god, maar denk dat er tot op zekere hoogte wel degelijk vrije wil is. Tot op welke hoogte is moeilijk te zeggen, wellicht hebben we volledige vrije wil, wellicht is alles uiteindelijk deterministisch en bestaat er enkel de "illusie" van vrije wil.quote:Op maandag 11 november 2013 12:17 schreef sjoemie1985 het volgende:
[..]
Ik heb hier nog geen antwoord op gezien.
iemand anders die niet gelovig is en hier antwoord op heeft?
quote:Een biologische wetenschappelijke studie, thats all you need to know.
Ik geloof niet in een god. Wat dat te maken heeft met het wel of niet hebben van een vrije wil ontgaat mequote:Op maandag 11 november 2013 12:17 schreef sjoemie1985 het volgende:
[..]
Ik heb hier nog geen antwoord op gezien.
iemand anders die niet gelovig is en hier antwoord op heeft?
omdat ik het gewoon niet kan geloven dat alles dus planten, dieren, mensen zomaar uit het niets zijn ontstaan.quote:Op maandag 11 november 2013 12:51 schreef Semisane het volgende:
[..]
Ik geloof niet in god, maar denk dat er tot op zekere hoogte wel degelijk vrije wil is. Tot op welke hoogte is moeilijk te zeggen, wellicht hebben we volledige vrije wil, wellicht is alles uiteindelijk deterministisch en bestaat er enkel de "illusie" van vrije wil.
Dat vind ik uiteindelijk wat minder belangrijk, want de "illusie" werkt redelijk. Uiteindelijk werkt ons brein wel vaker met "illusies", veel van de zintuiglijke informatie die jij ervaart is in minder of meerdere mate een "illusie", opgebouwd uit een combinatie van relevante, nieuwe informatie en al reeds ervaren, oudere informatie die je brein gebruikt om voor ons een beeld van de wereld te schapen die we ervaren als "werkelijkheid".
Wellicht werkt 'vrije wil' op een soort gelijke manier. We hebben de illusie dat we geheel onze eigen beslissingen nemen en vrije wil hebben, maar het is een combinatie van deterministische factoren en keuzes gemaakt op basis van relevante en nieuwe zintuiglijke informatie of zo iets dergelijks.
Hoe dan ook, ik denk ook niet dat een hogere macht strikt noodzakelijk is voor vrije wil. De vraag is waarom jij dat wel denkt?
Nee, zo werkte dat niet. Maar zelfs als het big bang/evolutie verhaal niet klopt hoeft dat niet te betekenen dat er 'dus' maar goden bestaan.quote:Op maandag 11 november 2013 13:00 schreef sjoemie1985 het volgende:
[..]
omdat ik het gewoon niet kan geloven dat alles dus planten, dieren, mensen zomaar uit het niets zijn ontstaan.
want name de planten ook.
want hoe kunnen die nu door een knal zijn ontstaan?
dus er was een knal, alles klontert samen tot planeet en dan zijn er ook ineens bomen en dieren enzo?
Waarom? Er zijn duizenden "mogelijke" theorieën over wat ons hier gebracht heeft. Om dan maar uit te gaan van de schepper is, zoals ik al vaker heb gezegd, zomaar uit te gaan van een antwoord op een som die je niet begrijpt.quote:dat kan toch niet anders dan dat er een schepper moet zijn die zo iets gemaakt heeft.
Simpelweg niet waar. We hebben kilometers beweegruimte.quote:En de aarde hooft maar enkele centimeters of meters richting de zon of van de zon af te gaan en er is al geen leven meer mogelijk hier op aarde.
Waarom?quote:Daar moet gewoon een schepper achter zitten.
Waarom niet?quote:Waarom zijn wij hier op aarde dan?
Waarom moet je er iets aan hebben?quote:want wat heb je er aan om geboren te worden enkele 10 tallen jaren te leven en dan dood gaan en dan is er in eens niks meer.
Omdat je geboren bent.quote:waarvoor heb je dan geleefd?
De zin die je daar zelf aan meegeeft. Dat verschilt per persoon, natuurlijk.quote:Wat voor zin heeft je aardse leven dan gehad?
Ik geef je antwoord op jouw vraag over vrije wil en dan kom je hiermee?quote:Op maandag 11 november 2013 13:00 schreef sjoemie1985 het volgende:
[..]
omdat ik het gewoon niet kan geloven dat alles dus planten, dieren, mensen zomaar uit het niets zijn ontstaan.
dus er was een knal, alles klontert samen tot planeet en dan zijn er ook ineens bomen en dieren enzo?
dat kan toch niet anders dan dat er een schepper moet zijn die zo iets gemaakt heeft.
want zonder bomen is er geen zuurstof op aarde en zonder zuurstof geen dieren en mensen.
En de aarde hooft maar enkele centimeters of meters richting de zon of van de zon af te gaan en er is al geen leven meer mogelijk hier op aarde.
Daar moet gewoon een schepper achter zitten.
Waarom zijn wij hier op aarde dan?
want wat heb je er aan om geboren te worden enkele 10 tallen jaren te leven en dan dood gaan en dan is er in eens niks meer.
waarvoor heb je dan geleefd?
Wat voor zin heeft je aardse leven dan gehad?
Waar haal je overigens dit vandaan? Ik snap dit echt niet. Het kost je letterlijk een halve minuut om dit te verifiëren.quote:Op maandag 11 november 2013 13:00 schreef sjoemie1985 het volgende:
En de aarde hooft maar enkele centimeters of meters richting de zon of van de zon af te gaan en er is al geen leven meer mogelijk hier op aarde.
Ik raad je van harte de BBC-documentaires "Earth" en "Life" aan. Dan krijg je er een beter beeld van hoe alles ontstaan is hier op aarde.quote:Op maandag 11 november 2013 13:00 schreef sjoemie1985 het volgende:
[..]
dat kan toch niet anders dan dat er een schepper moet zijn die zo iets gemaakt heeft.
want zonder bomen is er geen zuurstof op aarde en zonder zuurstof geen dieren en mensen.
Waarom zijn wij hier op aarde dan?
want wat heb je er aan om geboren te worden enkele 10 tallen jaren te leven en dan dood gaan en dan is er in eens niks meer.
Nee zo is het ook niet gegaan. De Aarde is 4.6 miljard jaar oud en de eerste 4 miljard jaar bestonden er nog geen planten hoor. Die planten en dieren zijn er nog maar net.quote:Op maandag 11 november 2013 13:00 schreef sjoemie1985 het volgende:
[..]
Ligt eraan wat voor soort bacterie het is, er zijn een heleboel soorten bacterien en daarbij ook een heleboel anaerobe bacteriën die niet van zuurstof houden, Zelfs bacterien waarvoor zuurstof giftig is. Anaerobe bacterien vind je bij voorbeeld diep in moerassen (waar zij moerasgas produceren) of in jouw darmen waar ze het ook prettiger toeven vinden dan in die zuurstofrijke buitenlucht. Daar kunnen zij ook methaan produceren.quote:Op maandag 11 november 2013 16:26 schreef sjoemie1985 het volgende:
maar wat gebeurd er met zo'n bacterie als je die ergens instopt en alle zuurstof er uit verwijderd?
blijft hij dan leven of gaat hij dood?
http://nl.wikipedia.org/wiki/Anaeroobquote:Obligaat anaerobe organismen kunnen niet overleven in aanwezigheid van zuurstofgas, of anders gezegd zuurstofgas is toxisch voor deze bacteriën (bijvoorbeeld Clostridium, Bifidobacterium).
Je vraag:quote:Op maandag 11 november 2013 12:17 schreef sjoemie1985 het volgende:
k ga er vanuit dat jij dus niet in God geloofd?
Heb jij dan wel een vrije wil?
aangezien jij er vanuit gaat dat er geen God is.
Wat dat heeft te maken met evolutie, snap ik niet meteen, maar dat komt misschien nog wel.quote:Ik ga er vanuit dat jij dus niet in God geloofdt?
Heb jij dan wel een vrije wil?
aangezien jij er vanuit gaat dat er geen God is.
Vertaling: Ik heb geen flauw benul van wetenschap want ik heb nooit de moeite genomen om me er in te verdiepen of eens echt te luisteren wat mensen die wel die moeite hebben genomen nu eigenlijk zeggen.quote:Op maandag 11 november 2013 13:00 schreef sjoemie1985 het volgende:
[..]
Stel, je krijgt kinderen. Voor die kinderen is jouw leven vrij zinvol geweest zou ik zeggen. Zonder jou zouden ze niet eens bestaan!quote:Waarom zijn wij hier op aarde dan?
Ja daar lijkt het wel op inderdaad. Hoewel "ineens" natuurlijk ruim moeten zien.quote:Op maandag 11 november 2013 13:00 schreef sjoemie1985 het volgende:
Een veelgemaakte fout. Nee daar is geen god voor nodig.quote:dat kan toch niet anders dan dat er een schepper moet zijn die zo iets gemaakt heeft.
en dan heb je een paar miljoen vergaard en dan ga je dood en heb je geen fluit meer aan dat geld.quote:Op dinsdag 12 november 2013 08:40 schreef vaarsuvius het volgende:
[..]
Vertaling: Ik heb geen flauw benul van wetenschap want ik heb nooit de moeite genomen om me er in te verdiepen of eens echt te luisteren wat mensen die wel die moeite hebben genomen nu eigenlijk zeggen.
[..]
Stel, je krijgt kinderen. Voor die kinderen is jouw leven vrij zinvol geweest zou ik zeggen. Zonder jou zouden ze niet eens bestaan!
Stel je krijgt geen kinderen. Je bent wel ergens mee bezig in je leven, bijvoorbeeld je werk. Je maakt wat of doet wat dat zinvol is voor jou en andere mensen om je heen.
Stel je bent de grootste luiwammes ter wereld, je doet helemaal niks behalve aan de loterij meedoen, die je ook nog wint. De megajackpot. Jij blijft lui, en doet niks anders dan jezelf plezieren. zelfs dan heeft je leven nog enige zin, want met je miljoenen koop je dingen zodat andere mensen hun boterham kunnen verdienen.
Waarom?quote:Op dinsdag 12 november 2013 09:17 schreef sjoemie1985 het volgende:
Ik zou er niet aan moeten denken dat er straks gewoon niks meer is.
De meeste mensen kijken niet veel verder dan hun horizon. Dat klopt. Eeuwenlang leek het er ook op dat onze aarde het middelpunt van alles was. Inmiddels weten we beter. Vasthouden aan ons middeleeuwse wereldconcept is niet meer van deze tijd.quote:Op dinsdag 12 november 2013 09:32 schreef sjoemie1985 het volgende:
waar draait het bij de meeste mensen anders om dan?
volgens mij leven de meesten alleen maar om te overleven.
Klopt.quote:Op dinsdag 12 november 2013 09:17 schreef sjoemie1985 het volgende:
[..]
en dan heb je een paar miljoen vergaard en dan ga je dood en heb je geen fluit meer aan dat geld.
Waarom niet? Nouja, als je dood bent dan hoef je daar ook niet meer aan te denken. Doch begrijp ik niet waarom het een beangstigende gedachte zou zijn.quote:Ik zou er niet aan moeten denken dat er straks gewoon niks meer is.
Inderdaad. Daarom moet je altijd proberen voorzichtig te rijden.quote:en wie weet lig je morgen wel op de kop met je auto in de sloot.
Versimpelde voorstelling van de evolutie van de techniek:quote:Op dinsdag 12 november 2013 08:41 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Ja daar lijkt het wel op inderdaad. Hoewel "ineens" natuurlijk ruim moeten zien.
[..]
Een veelgemaakte fout. Nee daar is geen god voor nodig.
Het ging erom dat het geld zinvol was omdat het bijdraagt aan een inkomen voor een ander. Dat je na je dood niks meer hebt aan geld is inderdaad waar. Maar daar ging het niet om in dat voorbeeld.quote:Op dinsdag 12 november 2013 09:17 schreef sjoemie1985 het volgende:
[..]
en dan heb je een paar miljoen vergaard en dan ga je dood en heb je geen fluit meer aan dat geld.
Als je later dood bent, hoef je daar ook niet meer aan te denken, want dan ben jij er niet meer.quote:Ik zou er niet aan moeten denken dat er straks gewoon niks meer is.
Dat zou inderdaad kunnen, maar de kans is niet zo groot in een welvarend en veilig land zoals Nederland. De meeste mensen kunnen daarom gelukkig goed leven in het vertrouwen dat ze niet morgen in de sloot liggen en houden daar dan ook geen rekening mee in hun dagelijkse leven.quote:en wie weet lig je morgen wel op de kop met je auto in de sloot.
Ik vind het gewoon fijn te weten dat er na dit leven een nog veel mooier en beter leven is.quote:Op dinsdag 12 november 2013 11:16 schreef vaarsuvius het volgende:
[..]
Het ging erom dat het geld zinvol was omdat het bijdraagt aan een inkomen voor een ander. Dat je na je dood niks meer hebt aan geld is inderdaad waar. Maar daar ging het niet om in dat voorbeeld.
[..]
Als je later dood bent, hoef je daar ook niet meer aan te denken, want dan ben jij er niet meer.
[..]
Dat zou inderdaad kunnen, maar de kans is niet zo groot in een welvarend en veilig land zoals Nederland. De meeste mensen kunnen daarom gelukkig goed leven in het vertrouwen dat ze niet morgen in de sloot liggen en houden daar dan ook geen rekening mee in hun dagelijkse leven.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |