abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 11 november 2013 @ 12:51:24 #101
36858 Semisane
Iemand nog een koekje?
pi_133144453
quote:
0s.gif Op maandag 11 november 2013 12:17 schreef sjoemie1985 het volgende:

[..]

Ik heb hier nog geen antwoord op gezien.
iemand anders die niet gelovig is en hier antwoord op heeft?
Ik geloof niet in god, maar denk dat er tot op zekere hoogte wel degelijk vrije wil is. Tot op welke hoogte is moeilijk te zeggen, wellicht hebben we volledige vrije wil, wellicht is alles uiteindelijk deterministisch en bestaat er enkel de "illusie" van vrije wil.

Dat vind ik uiteindelijk wat minder belangrijk, want de "illusie" werkt redelijk. Uiteindelijk werkt ons brein wel vaker met "illusies", veel van de zintuiglijke informatie die jij ervaart is in minder of meerdere mate een "illusie", opgebouwd uit een combinatie van relevante, nieuwe informatie en al reeds ervaren, oudere informatie die je brein gebruikt om voor ons een beeld van de wereld te schapen die we ervaren als "werkelijkheid".

Wellicht werkt 'vrije wil' op een soort gelijke manier. We hebben de illusie dat we geheel onze eigen beslissingen nemen en vrije wil hebben, maar het is een combinatie van deterministische factoren en keuzes gemaakt op basis van relevante en nieuwe zintuiglijke informatie of zo iets dergelijks.

Hoe dan ook, ik denk ook niet dat een hogere macht strikt noodzakelijk is voor vrije wil. De vraag is waarom jij dat wel denkt?
Putting the Fun back into Fundamentally Wrong since 1975.
"Yes, of course, I knew you would volunteer, Mr. Feynman, but I was wondering if there would be anybody else."
pi_133144641
quote:
Een biologische wetenschappelijke studie, thats all you need to know.
_O- Ik ben toevallig afgestudeerd in de bullshitologie en kan concluderen dat je uit je nek lult. Als jij al zo'n studie deed had je het nog geen halfjaar volgehouden voordat je weggebonjourd was.
quote:

[..]

Ik heb hier nog geen antwoord op gezien.
iemand anders die niet gelovig is en hier antwoord op heeft?
Ik geloof niet in een god. Wat dat te maken heeft met het wel of niet hebben van een vrije wil ontgaat me :?
Conscience do cost.
pi_133144675
quote:
7s.gif Op maandag 11 november 2013 12:51 schreef Semisane het volgende:

[..]

Ik geloof niet in god, maar denk dat er tot op zekere hoogte wel degelijk vrije wil is. Tot op welke hoogte is moeilijk te zeggen, wellicht hebben we volledige vrije wil, wellicht is alles uiteindelijk deterministisch en bestaat er enkel de "illusie" van vrije wil.

Dat vind ik uiteindelijk wat minder belangrijk, want de "illusie" werkt redelijk. Uiteindelijk werkt ons brein wel vaker met "illusies", veel van de zintuiglijke informatie die jij ervaart is in minder of meerdere mate een "illusie", opgebouwd uit een combinatie van relevante, nieuwe informatie en al reeds ervaren, oudere informatie die je brein gebruikt om voor ons een beeld van de wereld te schapen die we ervaren als "werkelijkheid".

Wellicht werkt 'vrije wil' op een soort gelijke manier. We hebben de illusie dat we geheel onze eigen beslissingen nemen en vrije wil hebben, maar het is een combinatie van deterministische factoren en keuzes gemaakt op basis van relevante en nieuwe zintuiglijke informatie of zo iets dergelijks.

Hoe dan ook, ik denk ook niet dat een hogere macht strikt noodzakelijk is voor vrije wil. De vraag is waarom jij dat wel denkt?
omdat ik het gewoon niet kan geloven dat alles dus planten, dieren, mensen zomaar uit het niets zijn ontstaan.
want name de planten ook.
want hoe kunnen die nu door een knal zijn ontstaan?
dus er was een knal, alles klontert samen tot planeet en dan zijn er ook ineens bomen en dieren enzo?
dat kan toch niet anders dan dat er een schepper moet zijn die zo iets gemaakt heeft.
want zonder bomen is er geen zuurstof op aarde en zonder zuurstof geen dieren en mensen.
En de aarde hooft maar enkele centimeters of meters richting de zon of van de zon af te gaan en er is al geen leven meer mogelijk hier op aarde.
Daar moet gewoon een schepper achter zitten.

Waarom zijn wij hier op aarde dan?
want wat heb je er aan om geboren te worden enkele 10 tallen jaren te leven en dan dood gaan en dan is er in eens niks meer.
waarvoor heb je dan geleefd?
Wat voor zin heeft je aardse leven dan gehad?
I'm no longer a slave of fear.
I am a child of God
God is not dead.
pi_133144931
quote:
0s.gif Op maandag 11 november 2013 13:00 schreef sjoemie1985 het volgende:

[..]

omdat ik het gewoon niet kan geloven dat alles dus planten, dieren, mensen zomaar uit het niets zijn ontstaan.
dus er was een knal, alles klontert samen tot planeet en dan zijn er ook ineens bomen en dieren enzo?
Nee, zo werkte dat niet. Maar zelfs als het big bang/evolutie verhaal niet klopt hoeft dat niet te betekenen dat er 'dus' maar goden bestaan.
quote:
dat kan toch niet anders dan dat er een schepper moet zijn die zo iets gemaakt heeft.
Waarom? Er zijn duizenden "mogelijke" theorieën over wat ons hier gebracht heeft. Om dan maar uit te gaan van de schepper is, zoals ik al vaker heb gezegd, zomaar uit te gaan van een antwoord op een som die je niet begrijpt.
quote:
En de aarde hooft maar enkele centimeters of meters richting de zon of van de zon af te gaan en er is al geen leven meer mogelijk hier op aarde.
Simpelweg niet waar. We hebben kilometers beweegruimte.
quote:
Waarom?
quote:
Waarom niet?
quote:
want wat heb je er aan om geboren te worden enkele 10 tallen jaren te leven en dan dood gaan en dan is er in eens niks meer.
Waarom moet je er iets aan hebben?
quote:
Omdat je geboren bent.
quote:
De zin die je daar zelf aan meegeeft. Dat verschilt per persoon, natuurlijk.
Conscience do cost.
  maandag 11 november 2013 @ 13:28:49 #105
36858 Semisane
Iemand nog een koekje?
pi_133145351
quote:

[..]

want zonder bomen is er geen zuurstof op aarde en zonder zuurstof geen dieren en mensen.

Ik geef je antwoord op jouw vraag over vrije wil en dan kom je hiermee? :?

Wat precies heeft dit te maken met wat ik zei? Verder heb jij een verkeerd beeld over de big bang theorie en is je idee over de stand van de Aarde ten opzichte van de Zon volkomen verkeerd.

De rest is allemaal niet zo interessant. Je kijkt naar een planeet waar al miljarden jaren processen bezig zijn die tot gevolg hebben dat de Aarde nu is zoals het is. En voor jouw lijkt dat magisch en onmogelijk, maar in werkelijkheid ligt dat een stuk genuanceerder.

Verder is het eventuele nutteloosheid van het leven geen argument voor het bestaan van een god. Wellicht heb je gelijk, we worden geboren, we leven wat en gaan dood. Je hebt nergens voor geleefd en het had uiteindelijk geen zin, op hooguit wat nageslacht na. Dat zou inderdaad zo kunnen.

Kennelijk vind je dat zo'n vervelend idee dat je vind dat er dan maar een god moet zijn. Het probleem is dat dat helemaal niet moet. :) Het leven is wat het is en als het wat zinlozer is dan jij en ik zou willen dat is dat zo. De zingeving of nut van alles moet je dan tijdens je leven zoeken en vinden. Niet erna.
"Yes, of course, I knew you would volunteer, Mr. Feynman, but I was wondering if there would be anybody else."
  maandag 11 november 2013 @ 14:02:19 #106
36858 Semisane
Iemand nog een koekje?
pi_133146351
quote:

Waar haal je overigens dit vandaan? Ik snap dit echt niet. Het kost je letterlijk een halve minuut om dit te verifiëren.

Waar heb jij in vredesnaam gelezen dat de CHZ (Circumstellar habitable zone) maar enkele meter of centimeters bedraagt?

Je hoeft enkel even wikipedia erbij te pakken om te weten te komen dat schattingen voor leven in ons zonnestelsel tussen de 0.753 en 3.0 astronomische eenheden ligt en een astronomische eenheid is de afstand tussen de zon en de Aarde! (Let wel niet in die gehele zone zal complex leven mogelijk zijn, maar in ieder geval bacterieel of eencellig)

Dit zelfde geld voor de big bang theorie, uiteraard is het niet mogelijk om alle ins-and-outs te leren vanaf zoiets als wikipedia (Bij lange na niet zelfs) maar een beetje moeite doen om te verifiëren of jouw ideeën omtrent deze kennis overeenkomt met wat er in de wetenschap algemeen wordt geaccepteerd zou al heel wat zijn.

Dat is toch een kleine moeite? Echt, het zou je vragen/argumenten enkel maar helpen...dit soort "foutjes" maken je posts toch wel wat onnozel en dat is geheel niet nodig.
pi_133147396
quote:

[..]

Ik raad je van harte de BBC-documentaires "Earth" en "Life" aan. Dan krijg je er een beter beeld van hoe alles ontstaan is hier op aarde.
“The fundamental cause of the trouble in the modern world today is that the stupid are cocksure while the intelligent are full of doubt.”— Bertrand Russell
pi_133148128
quote:

[..]

Nee zo is het ook niet gegaan. De Aarde is 4.6 miljard jaar oud en de eerste 4 miljard jaar bestonden er nog geen planten hoor. Die planten en dieren zijn er nog maar net.
Toen het leven hier begon en een eindje verder toen de eerste bacteriën verschenen, heeft het nog heel lang geduurd (miljarden jaren) voordat er meercellige eukaryote organismen zoals planten en dieren ontstonden.
Fotosynthese was er wel eerder dan planten. Cyanobacterien zijn al heel oud.
Maar voor dat die fotosynthese begon was er nog geen zuurstof in de atmosfeer. Het heeft een tijd geduurd voordat cyanobacterien de atmosfeer met zuurstof begonnen te vullen.
De eerste (mosachtige) landplanten verschenen pas in het Siluur. Zeg maar zo'n 430 miljoen jaar geleden. Al die tijd daarvoor bestond het land slechts uit kale rots. En het groen worden van het land gebeurde pas echt goed in het Devoon

[ Bericht 4% gewijzigd door barthol op 11-11-2013 16:15:03 ]
Huidige trend atmosf. CO2 Mauna Loa: 411 ppm ,10 jaar geleden: 387 ppm , 25 jaar geleden: 358 ppm
pi_133151325
maar wat gebeurd er met zo'n bacterie als je die ergens instopt en alle zuurstof er uit verwijderd?
blijft hij dan leven of gaat hij dood?
I am a child of God
God is not dead.
pi_133151752
quote:
0s.gif Op maandag 11 november 2013 16:26 schreef sjoemie1985 het volgende:
maar wat gebeurd er met zo'n bacterie als je die ergens instopt en alle zuurstof er uit verwijderd?
blijft hij dan leven of gaat hij dood?
Ligt eraan wat voor soort bacterie het is, er zijn een heleboel soorten bacterien en daarbij ook een heleboel anaerobe bacteriën die niet van zuurstof houden, Zelfs bacterien waarvoor zuurstof giftig is. Anaerobe bacterien vind je bij voorbeeld diep in moerassen (waar zij moerasgas produceren) of in jouw darmen waar ze het ook prettiger toeven vinden dan in die zuurstofrijke buitenlucht. Daar kunnen zij ook methaan produceren.

quote:
Obligaat anaerobe organismen kunnen niet overleven in aanwezigheid van zuurstofgas, of anders gezegd zuurstofgas is toxisch voor deze bacteriën (bijvoorbeeld Clostridium, Bifidobacterium).
http://nl.wikipedia.org/wiki/Anaeroob

[ Bericht 8% gewijzigd door barthol op 11-11-2013 16:46:56 ]
Huidige trend atmosf. CO2 Mauna Loa: 411 ppm ,10 jaar geleden: 387 ppm , 25 jaar geleden: 358 ppm
pi_133174187
quote:
k ga er vanuit dat jij dus niet in God geloofd?
Heb jij dan wel een vrije wil?
aangezien jij er vanuit gaat dat er geen God is.
Je vraag:
quote:
Ik ga er vanuit dat jij dus niet in God geloofdt?
Heb jij dan wel een vrije wil?
aangezien jij er vanuit gaat dat er geen God is.
Wat dat heeft te maken met evolutie, snap ik niet meteen, maar dat komt misschien nog wel.

Ik ben agnost: ik vind dat ik per definitie niet kan weten of er een god bestaat of niet.
Ik ga er vanuit dat ik een vrije wil heb. Als ik jouw stelling goed lees, is mijn vrije wil afhankelijk van het bestaan van een god.
Volgens mij is dat onzin.
Onderschat nooit de kracht van domme mensen in grote groepen!
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
pi_133175185
quote:

[..]

Vertaling: Ik heb geen flauw benul van wetenschap want ik heb nooit de moeite genomen om me er in te verdiepen of eens echt te luisteren wat mensen die wel die moeite hebben genomen nu eigenlijk zeggen.

quote:
Stel, je krijgt kinderen. Voor die kinderen is jouw leven vrij zinvol geweest zou ik zeggen. Zonder jou zouden ze niet eens bestaan!

Stel je krijgt geen kinderen. Je bent wel ergens mee bezig in je leven, bijvoorbeeld je werk. Je maakt wat of doet wat dat zinvol is voor jou en andere mensen om je heen.

Stel je bent de grootste luiwammes ter wereld, je doet helemaal niks behalve aan de loterij meedoen, die je ook nog wint. De megajackpot. Jij blijft lui, en doet niks anders dan jezelf plezieren. zelfs dan heeft je leven nog enige zin, want met je miljoenen koop je dingen zodat andere mensen hun boterham kunnen verdienen.
Weg met de riooljournalistiek. Klik er niet op. Ze vergiftigen de maatschappij.
  dinsdag 12 november 2013 @ 08:41:34 #113
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_133175200
quote:

Ja daar lijkt het wel op inderdaad. Hoewel "ineens" natuurlijk ruim moeten zien.
quote:
Een veelgemaakte fout. Nee daar is geen god voor nodig.
pi_133175682
quote:
7s.gif Op dinsdag 12 november 2013 08:40 schreef vaarsuvius het volgende:

[..]

Vertaling: Ik heb geen flauw benul van wetenschap want ik heb nooit de moeite genomen om me er in te verdiepen of eens echt te luisteren wat mensen die wel die moeite hebben genomen nu eigenlijk zeggen.

[..]

Stel, je krijgt kinderen. Voor die kinderen is jouw leven vrij zinvol geweest zou ik zeggen. Zonder jou zouden ze niet eens bestaan!

Stel je krijgt geen kinderen. Je bent wel ergens mee bezig in je leven, bijvoorbeeld je werk. Je maakt wat of doet wat dat zinvol is voor jou en andere mensen om je heen.

Stel je bent de grootste luiwammes ter wereld, je doet helemaal niks behalve aan de loterij meedoen, die je ook nog wint. De megajackpot. Jij blijft lui, en doet niks anders dan jezelf plezieren. zelfs dan heeft je leven nog enige zin, want met je miljoenen koop je dingen zodat andere mensen hun boterham kunnen verdienen.
en dan heb je een paar miljoen vergaard en dan ga je dood en heb je geen fluit meer aan dat geld.
Ik zou er niet aan moeten denken dat er straks gewoon niks meer is.
en wie weet lig je morgen wel op de kop met je auto in de sloot.
I am a child of God
God is not dead.
pi_133175694

Neem de tijd om dit eens te bekijken.

[ Bericht 44% gewijzigd door Vjenne12345 op 12-11-2013 09:57:36 ]
  dinsdag 12 november 2013 @ 09:25:12 #116
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_133175809
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 november 2013 09:17 schreef sjoemie1985 het volgende:
Waarom?

Je bent er al miljarden jaren niet geweest (daar zit je toch ook niet over in?) , nu ben je er even en straks is het weer voorbij. Is dat geen mooie gedachte?

Het is wel heel antropocentrisch om te denken dat alles in dit gigantische universum om...de mens draait.
pi_133175905
waar draait het bij de meeste mensen anders om dan?
volgens mij leven de meesten alleen maar om te overleven.
I am a child of God
God is not dead.
  dinsdag 12 november 2013 @ 09:58:20 #118
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_133176359
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 november 2013 09:32 schreef sjoemie1985 het volgende:
waar draait het bij de meeste mensen anders om dan?
volgens mij leven de meesten alleen maar om te overleven.
De meeste mensen kijken niet veel verder dan hun horizon. Dat klopt. Eeuwenlang leek het er ook op dat onze aarde het middelpunt van alles was. Inmiddels weten we beter. Vasthouden aan ons middeleeuwse wereldconcept is niet meer van deze tijd.

[ Bericht 5% gewijzigd door hoatzin op 12-11-2013 10:16:27 ]
pi_133177367
quote:

[..]

en dan heb je een paar miljoen vergaard en dan ga je dood en heb je geen fluit meer aan dat geld.
Klopt.
quote:
Waarom niet? Nouja, als je dood bent dan hoef je daar ook niet meer aan te denken. Doch begrijp ik niet waarom het een beangstigende gedachte zou zijn.
quote:
Inderdaad. Daarom moet je altijd proberen voorzichtig te rijden.
Conscience do cost.
pi_133177426
Angst voor dood en vergankelijkheid is inderdaad een prima voedingsbodem voor stompzinnig bijgeloof.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
pi_133177764
.
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 november 2013 08:41 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Ja daar lijkt het wel op inderdaad. Hoewel "ineens" natuurlijk ruim moeten zien.

[..]

Een veelgemaakte fout. Nee daar is geen god voor nodig.
Versimpelde voorstelling van de evolutie van de techniek:
Er was een knal en toen reden er "ineens" auto's, vlogen er vliegtuigen en waren er IPads, en dronken we koffie die met een Senseo was gezet.

;)
pi_133177924
quote:

[..]

Het ging erom dat het geld zinvol was omdat het bijdraagt aan een inkomen voor een ander. Dat je na je dood niks meer hebt aan geld is inderdaad waar. Maar daar ging het niet om in dat voorbeeld.

quote:
Als je later dood bent, hoef je daar ook niet meer aan te denken, want dan ben jij er niet meer.

quote:
Dat zou inderdaad kunnen, maar de kans is niet zo groot in een welvarend en veilig land zoals Nederland. De meeste mensen kunnen daarom gelukkig goed leven in het vertrouwen dat ze niet morgen in de sloot liggen en houden daar dan ook geen rekening mee in hun dagelijkse leven.
Weg met de riooljournalistiek. Klik er niet op. Ze vergiftigen de maatschappij.
pi_133178314
Laat mensen geloven waar ze graag in willen geloven. Accepteer dat gewoon.

Om een goed voorbeeld te geven is een aflevering van South Park waarin Stan bevriend raakt met een Mormoonse jongen Gary en op het eind zegt Stan tegen deze Mormoonse familie:

Stan : "...Wait. Mormons actually know this story and they still believe Joseph Smith was a prophet? No, it's a matter of logic! If you're gonna say things that have been proven wrong. All you've got are a bunch of stories.

Dan zegt Kyle de volgende dag: Oh, hey Stan. Where's your best buddy, Gary?

Stan:I'm not hanging around that kid anymore. You guys were right, okay? The new kid's a douche. Now I just gotta find a way to keep him away from me.

Dan komt deze Mormoonse jongen Gary

Gary: Listen, I just wanted to let you know you don't have to worry about me tryin' to be your friend anymore.

Stan:I don't?

Gary: Look, maybe us Mormons do believe in crazy stories that make absolutely no sense, and maybe Joseph Smith did make it all up, but I have a great life. and a great family, and I have the Book of Mormon to thank for that. The truth is, I don't care if Joseph Smith made it all up, because what the church teaches now is loving your family, being nice and helping people. And even though people in this town might think that's stupid, I still choose to believe in it. All I ever did was try to be your friend, Stan, but you're so high and mighty you couldn't look past my religion and just be my friend back. You've got a lot of growing up to do, buddy. Suck my balls.

Goede aflevering
  dinsdag 12 november 2013 @ 13:20:44 #124
36858 Semisane
Iemand nog een koekje?
pi_133181186
@Skillsy, hou toch eens op met het uithangen van de fok forum apologeet. Wat heeft jouw verhaal in vredesnaam nou te maken met het onderwerp van het topic, of de vragen gesteld door Sjoemie1985?

En ja Skillsy, er is een probleem met het geloof in zaken die aantoonbaar niet waar zijn. Los van het feit dat er mensen zijn die vanuit het geloof in aantoonbaar foute ideeen, al dan niet lijdend aan een neurologische aandoening, gedrag vertonen dat schadelijk is voor hunzelf of voor anderen, kan er een groter probleem ontstaan als die foutieve aannamens of ideeen leiden tot het (willen) verdringen van (wetenschappelijke) kennis binnen de maatschappij. Waarbij leugens, bedreigingen en soms geweld niet wordt geschuwd.

Voor voorbeelden hoef je dan niet eens naar landen zoals Iran of Afganistan. Je kan gewoon kijken naar wat er gaande is in Texas met betrekking tot inbrengen van creationisme in het lessenpaket of wat er soms plaatsvind bij abortusklinieken in dat zelfde land etc.

Dat soort zaken negeren onder het motto "Je moet mensen laten geloven wat ze geloven" is gewoon een beetje naief.
pi_133181194
quote:
7s.gif Op dinsdag 12 november 2013 11:16 schreef vaarsuvius het volgende:

[..]

Het ging erom dat het geld zinvol was omdat het bijdraagt aan een inkomen voor een ander. Dat je na je dood niks meer hebt aan geld is inderdaad waar. Maar daar ging het niet om in dat voorbeeld.

[..]

Als je later dood bent, hoef je daar ook niet meer aan te denken, want dan ben jij er niet meer.

[..]

Dat zou inderdaad kunnen, maar de kans is niet zo groot in een welvarend en veilig land zoals Nederland. De meeste mensen kunnen daarom gelukkig goed leven in het vertrouwen dat ze niet morgen in de sloot liggen en houden daar dan ook geen rekening mee in hun dagelijkse leven.
Ik vind het gewoon fijn te weten dat er na dit leven een nog veel mooier en beter leven is. :)
I am a child of God
God is not dead.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')