Veel gist gebruikt?quote:Op zaterdag 4 januari 2014 11:27 schreef Erasmo het volgende:
Ook voor het eerst een speltbrood gebakken:
[ afbeelding ]
8 gram droge en een nachtje laten rijzen in de bijkeuken. Zat tegen de theedoek over het blik aan.quote:Op zaterdag 4 januari 2014 17:47 schreef cafca het volgende:
[..]
Veel gist gebruikt?
Mijn laatste speltbrood vond ik wat korrelig (kruimelt veel). Volgende keer mix ik er wat roggemeel doorheen.
Hele nacht laten rijzen? Zakt ie dan niet in?quote:Op zaterdag 4 januari 2014 18:04 schreef Erasmo het volgende:
[..]
8 gram droge en een nachtje laten rijzen in de bijkeuken. Zat tegen de theedoek over het blik aan.
Klopt, meer glutenquote:Op woensdag 8 januari 2014 23:12 schreef cafca het volgende:
Check, check, check, al gebruik ik over het algemeen plastic zakken omdat ik het brood ook invries. Ik heb alleen het idee dat het sinds ik spelt gebruik ipv tarwe het sneller uitdroogt.
Oh, dat vond ik zo snel nietquote:Op dinsdag 14 januari 2014 13:23 schreef MaximusTG het volgende:
Niet echt, daar is een ander topic voor. Maar dat topic is heel wat minder populair dan dit topic;
Zou zeggen, ga gewoon naar marktplaats.nl en koop een tweedehands BBM. Die dingen worden namelijk heel vaak gekocht en daarna na 3 keer gebruiken weggedaan.
Ik heb ooit zo'n ding gehad, ik meen van Inventum. Prima machine op zich, ik vond het alleen een nadeel dat je maar één brood tegelijk kunt bakken, dus geen voorraad kunt aanleggen. Als je elke dag een brood eet, moet je dus ook elke dag bakken.quote:Op dinsdag 14 januari 2014 13:16 schreef kanovinnie het volgende:
Ben ik hier ook een beetje op de juiste plek voor advies voor een broodbakmachine? Ik wil 2/3 keer per week een brood bakken, maar heb geen zin in het kneden etc. Mijn ex had een broodbakmachine en dat werkte eigenlijk wel makkelijk. Meel erin, water erbij, zout erbij, boter en gist en dat ding aan, 6 uur later heb je een brood. Ideaal.
Ik ben alleen, eet door de weeks 2 broden ongeveer op m'n werk en dan kan ik in 't weekend nog een kleintje maken.quote:Op dinsdag 14 januari 2014 13:27 schreef cafca het volgende:
[..]
Ik heb ooit zo'n ding gehad, ik meen van Inventum. Prima machine op zich, ik vond het alleen een nadeel dat je maar één brood tegelijk kunt bakken, dus geen voorraad kunt aanleggen. Als je elke dag een brood eet, moet je dus ook elke dag bakken.
Als ik er 3 maak ligt 't alleen maar oud te worden, vind ik ook zonde.quote:Op dinsdag 14 januari 2014 13:28 schreef Fogel het volgende:
Wij hebben ook een broodbakmachine maar het is nog steeds niet gelukt om er echt lekker brood mee te maken.
Tegenwoordig gebruiken we de normale keukenmachine voor het kneden en bakken drie broden tegelijk van een batch deeg.
Verre van zo geavanceerd als wat hier voorbij komt, maar stukken beter dan die kleine klompen uit de broodbakmachine komen (om over fabrieksbrood maar te zwijgen).
fabrieksbrood is in Nederland inmiddels asbestbroodquote:Op dinsdag 14 januari 2014 13:28 schreef Fogel het volgende:
Wij hebben ook een broodbakmachine maar het is nog steeds niet gelukt om er echt lekker brood mee te maken.
Tegenwoordig gebruiken we de normale keukenmachine voor het kneden en bakken drie broden tegelijk van een batch deeg.
Verre van zo geavanceerd als wat hier voorbij komt, maar stukken beter dan die kleine klompen uit de broodbakmachine komen (om over fabrieksbrood maar te zwijgen).
Ik heb sinds kort deze keukenmachine, waar ik dit weekend voor het eerst brood mee gemaakt heb. Net zo makkelijk als een bbm, en doordat je wel invloed hebt op rijstijden, krijg je smakelijker brood.quote:Op dinsdag 14 januari 2014 13:16 schreef kanovinnie het volgende:
Ben ik hier ook een beetje op de juiste plek voor advies voor een broodbakmachine? Ik wil 2/3 keer per week een brood bakken, maar heb geen zin in het kneden etc. Mijn ex had een broodbakmachine en dat werkte eigenlijk wel makkelijk. Meel erin, water erbij, zout erbij, boter en gist en dat ding aan, 6 uur later heb je een brood. Ideaal.
Ik laat nog kippepoten aanbranden, denk niet dat iets met rijstijden interessant is voor mijquote:Op dinsdag 14 januari 2014 15:32 schreef Bleie het volgende:
[..]
Ik heb sinds kort deze keukenmachine, waar ik dit weekend voor het eerst brood mee gemaakt heb. Net zo makkelijk als een bbm, en doordat je wel invloed hebt op rijstijden, krijg je smakelijker brood.
Dan zou ik gewoon even vragen welke machine ze heeft en een soortgelijke kopen, weet je meteen waar je af en aan bentquote:Op dinsdag 14 januari 2014 15:35 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Ik laat nog kippepoten aanbranden, denk niet dat iets met rijstijden interessant is voor mijMoet zeggen dat ik qua smaak ook niet heel verfijnd ben, eet alle soorten volkoren brood door elkaar en het ene smaakt niet beter dan 't ander (maar zelfgebakken is dan wel weer lekkerder
)
Die ze nu heeft vind ik qua bediening niet handigquote:Op dinsdag 14 januari 2014 15:52 schreef Fogel het volgende:
[..]
Dan zou ik gewoon even vragen welke machine ze heeft en een soortgelijke kopen, weet je meteen waar je af en aan bent
Of als alternatief gewoon een willekeurige kopen en gaan gebruiken als het op zich toch allemaal niks uitmaakt. Bij Bol zijn ze tussen de 50 en 185 euro.
Ahhh, een beetje pijn doet dat wel hè, een open worstel escapade op je broodjequote:Op zaterdag 18 januari 2014 14:55 schreef minilot het volgende:
Ah, ik kreeg net een telefoonfoto door van het kruim (vrolijk geel door het griesmeel), in een broodje dat helaas is opengeworsteld met een plastic vorkje.
![]()
[ afbeelding ]
Ziet er heerlijk uit!!!quote:Op zaterdag 18 januari 2014 15:45 schreef Zo-is-dat het volgende:
[..]
Ahhh, een beetje pijn doet dat wel hè, een open worstel escapade op je broodje![]()
Erg mooi geworden!
Ik heb hier net een http://www.wildyeastblog.com/2007/09/07/whole-grain-two-ways/ whole grain seeded sourdough uit de oven, straks als ie niet meer de lens laat beslaan maar eens een foto maken!
Edit: de foto:
[ afbeelding ]
En klaar!quote:Op zondag 19 januari 2014 10:25 schreef Qunix het volgende:
Ik ben nu *as we speak* volkorenbrood aan het maken. Ben benieuwd!
Ik maak m'n brood altijd in een cakeblik, omdat ik gewoonweg nog geen andere vorm heb. Werkt prima.quote:Op vrijdag 31 januari 2014 00:21 schreef Opblaaspop077 het volgende:
Kun je eigenlijk ook een broodje bakken in een cakeblik? Weliswaar een kleinere dan. Maar ik wil eens een zachtbrood in plaats van maar steeds zo'n frans brood wat meteen heel groot moet omdat het anders niet op schiet met eten.
Koop dan een siliconen, die hoef je niet in te bloemen.....quote:Op zaterdag 1 februari 2014 13:54 schreef Opblaaspop077 het volgende:
Had hem niet ingebloemd. Jammer want brood smaakt wel goed er brak net bijna een mes af om het brood los te krijgen ...
Sowieso begon het cakeblik te roesten.
Kosten toch geen drol dus koop wel een nieuwe.
Die hebben we maar gebruik ik absoluut niet. Heeft al 2 x mijn cake vergalt. Smaakte helemaal naar die plastic shitquote:Op zaterdag 1 februari 2014 16:10 schreef Oceanonix het volgende:
[..]
Koop dan een siliconen, die hoef je niet in te bloemen.....
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |