Uitleg over bitcoin:quote:Thuisbezorgd accepteert betalingen met Bitcoins
Gebruikers van Thuisbezorgd.nl kunnen vanaf dinsdag afrekenen met bitcoins om eten te bestellen bij een van de 5000 bezorgrestaurants die zijn aangesloten bij de dienst. Het is daarmee een van de eerste grote Nederlandse diensten die Bitcoins accepteert.
Thuisbezorgd.nl heeft ondersteuning voor Bitcoins vooral toegevoegd om meer keuzevrijheid te bieden aan gebruikers, stelt het bedrijf. De dienst geeft geen inschatting over de verwachte populariteit, maar Imad Qutob, marketingmanager van de site, zegt te verwachten dat iDeal veruit de populairste betaalmethode zal blijven. "We denken niet dat het aandeel direct al 10 procent zal zijn", zegt hij tegen Tweakers.
"We geloven dat meerdere partijen groot kunnen worden met online betalen", vervolgt hij, "In 2009 voegden we ondersteuning voor Paypal toe, dat was toen ook nog niet zo groot als nu." Over de populariteit in Nederland zegt hij: "Het is moeilijk in te schatten hoeveel mensen er gebruik van maken. Het is een kip-en-ei-verhaal: zolang je er nergens met Bitcoins kunt betalen, zal de populariteit moeilijk groeien."
De ondersteuning voor Bitcoins betekent desondanks een flinke duw in de rug voor de online valuta in Nederland: Thuisbezorgd.nl is wat betreft omzet de op negen na grootste onlineretailer in Nederland volgens de Twinkle100 en ongeveer de helft van alle betalingen via Thuisbezorgd.nl verloopt online.
Bron: tweakers.net
Dan betaal je 0.05 bitcoinquote:Op dinsdag 5 november 2013 18:26 schreef Kroegtijgertje het volgende:
1 Bitcoin = 180 euro
wie besteld er voor zoveel geld aan vreten?
Zou een pizza 1 hele bitcoin kosten, of eerder 0.05 denk je?quote:Op dinsdag 5 november 2013 18:26 schreef Kroegtijgertje het volgende:
1 Bitcoin = 180 euro
wie besteld er voor zoveel geld aan vreten?
Ik! En µ, en de meeste fanaten uit dit topic ook.quote:Op dinsdag 5 november 2013 18:29 schreef Kroegtijgertje het volgende:
Ik denk dat laatste, maar het gaat om het punt: Wie heeft er allemaal bitcoins? Ik ken niemand!!
Nee dank, ik hou het liever bij iets wat zich in de praktijk al heeft bewezen.quote:Op dinsdag 5 november 2013 18:33 schreef firefly3 het volgende:
Ik begin een nieuwe munteenheid. Het heet TIBCOINS. Wie wilt? 300 euro per stuk.
Hmwa...quote:Op dinsdag 5 november 2013 18:35 schreef Jace_TBL het volgende:
[..]
Nee dank, ik hou het liever bij iets wat zich in de praktijk al heeft bewezen.
Ja ik bedoelde dus de Bitcoin he. Niet de Euro, dat monetaire kaartenhuis kan nooit lang meer overeind blijven staan.quote:
Waarom?quote:Op dinsdag 5 november 2013 18:44 schreef Thomas B. het volgende:
Ik had halverwege vorig jaar iets van 20 bitcoins en die heb ik toen verkocht. Dat heeft me een klein trauma opgeleverd en sindsdien wil ik niks meer met bitcoins te maken hebben.
De tering zeg. Hoe komt de spike?quote:Op dinsdag 5 november 2013 18:50 schreef Thomas B. het volgende:
[..]
Hierom
http://blockchain.info/ch(...)rue&scale=0&address=
Deels door groei, deels door speculanten. De groei van bitcoin is op sommige momenten nogal onstuimig geweest. Nu is ie ook weer hoog; ik zou op dit moment geen grote hoeveelheden bitcoins kopen als je van plan bent er over een maand pas een pizza mee te kopen zou de bitcoin zomaar de helft minder waard kunnen zijnquote:
Ik ga het liever farmen dan kopen. "Aandelen" kopen doe ik liever op de beurs.quote:Op dinsdag 5 november 2013 18:55 schreef erikkll het volgende:
[..]
Deels door groei, deels door speculanten. De groei van bitcoin is op sommige momenten nogal onstuimig geweest. Nu is ie ook weer hoog; ik zou op dit moment geen grote hoeveelheden bitcoins kopen als je van plan bent er over een maand pas een pizza mee te kopen zou de bitcoin zomaar de helft minder waard kunnen zijn
Over een paar jaar sla je jezelf voor je kop dat je niet voor 200 euro per btc gekocht hebquote:Op dinsdag 5 november 2013 18:44 schreef Thomas B. het volgende:
Ik had halverwege vorig jaar iets van 20 bitcoins en die heb ik toen verkocht. Dat heeft me een klein trauma opgeleverd en sindsdien wil ik niks meer met bitcoins te maken hebben.
Moet je flink voor investeren hoorquote:Op dinsdag 5 november 2013 18:57 schreef rakotto het volgende:
[..]
Ik ga het liever farmen dan kopen. "Aandelen" kopen doe ik liever op de beurs.
Verschillende oorzaken, maar ik denk dat er een mogelijkheid is dat dit het begin is van iets groots. Daarom ben ik er ook maar mee bezig gegaan.quote:
Vorig jaar heb ik 10 bitcoins gekocht voor ¤12 per stuk. Had ik ze maar bewaard ipv uitgegeven aan drugs op silkroadquote:Op dinsdag 5 november 2013 18:57 schreef rakotto het volgende:
[..]
Ik ga het liever farmen dan kopen. "Aandelen" kopen doe ik liever op de beurs.
De grootste currency-exchanger van toen kon het antal transacties niet meer aan en brak, daardoor kwam er paniek en probeerde iedereen te verkopen.quote:
Ik heb ongeveer 1,5 btc en ik hoop dat dat over 10 jaar genoeg is om een beetje chill te leven. Maar ik ga er maar niet van uitquote:Op dinsdag 5 november 2013 18:59 schreef µ het volgende:
Iedereen die denkt dat ze niet meer stijgen hierna.
Dan vraag je gewoon om een halve pizza te leveren. Als we dan toch aan ruilhandel gaan doen, dan moeten we het meteen goed aanpakken.quote:Op dinsdag 5 november 2013 18:55 schreef erikkll het volgende:
[..]
Deels door groei, deels door speculanten. De groei van bitcoin is op sommige momenten nogal onstuimig geweest. Nu is ie ook weer hoog; ik zou op dit moment geen grote hoeveelheden bitcoins kopen als je van plan bent er over een maand pas een pizza mee te kopen zou de bitcoin zomaar de helft minder waard kunnen zijn
Like buying Microsoft in the 80squote:Op dinsdag 5 november 2013 18:58 schreef µ het volgende:
[..]
Over een paar jaar sla je jezelf voor je kop dat je niet voor 200 euro per btc gekocht heb.
Haha preciesquote:Op dinsdag 5 november 2013 19:06 schreef Thomas B. het volgende:
[..]
Like buying Microsoft in the 80sWie zal het zeggen?
Doe het niet!quote:Op dinsdag 5 november 2013 19:36 schreef Thomas B. het volgende:
[..]![]()
Oke ik ga even een mooi stukje spoor zoeken om op te gaan liggen.
Profiteer ervan zou ik zeggen. Jij ziet kennelijk fouten waar mensen hun geld aan verliezen, dan moet jij ermee kunnen verdienen.quote:Op dinsdag 5 november 2013 19:57 schreef 2070 het volgende:
Het is zo grappig dat mensen nog echt in bitcoins geloven ook. Er zitten zoveel fouten in het systeem van bitcoins. Maar ja als straks de hype over is zal je wel weer mensen zien huilen die al hun pensioen er in hebben gestoken en nu alles kwijt zijn.
Interessant, welke fouten zitten er in "het systeem van Bitcoins"?quote:Op dinsdag 5 november 2013 19:57 schreef 2070 het volgende:
Het is zo grappig dat mensen nog echt in bitcoins geloven ook. Er zitten zoveel fouten in het systeem van bitcoins. Maar ja als straks de hype over is zal je wel weer mensen zien huilen die al hun pensioen er in hebben gestoken en nu alles kwijt zijn.
Het is de klassieke denkfout van een perpetuum mobile. Denken dat je iets kan creëren uit niets.quote:Op dinsdag 5 november 2013 20:01 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Interessant, welke fouten zitten er in "het systeem van Bitcoins"?
Ik schrijf software. Hoe is dat anders?quote:Op dinsdag 5 november 2013 20:09 schreef DarkAccountant het volgende:
[..]
Het is de klassieke denkfout van een perpetuum mobile. Denken dat je iets kan creëren uit niets.
Ik typ iets in mijn computer en maak software. Dat zou je op dezelfde manier kunnen zien als 'iets' uit 'niets' creeren. Maar zo werkt het niet.quote:
heb jij sinds die grote stijging nog een aanzienlijk deel van je spaargeld voor btc ingeruild dan? het voelt nu een beetje als "te laat". maar ja, wie weet zijn ze straks wel $2000 per stuk.quote:Op dinsdag 5 november 2013 18:59 schreef µ het volgende:
Iedereen die denkt dat ze niet meer stijgen hierna.
Ik kan er alleen geld aan verdienen als ik short zou gaan en als dan het hele systeem is ingestort er toch nog iemand is die mij dan gaat betalen.quote:Op dinsdag 5 november 2013 19:59 schreef µ het volgende:
[..]
Profiteer ervan zou ik zeggen. Jij ziet kennelijk fouten waar mensen hun geld aan verliezen, dan moet jij ermee kunnen verdienen.
... maar wacht, zouden andere mensen dat niet al hebben geprobeerd? Met een marketcap van 3 miljard dollar moet dat toch wel profitable zijn.
Het feit dat je gewoon iets koopt waarvan iemand zegt dat het zoveel euro waard is bedoel je zonder dat daar ook maar enige redenatie achter zit, dat er maar maximaal 21 miljoen bitcoins gemaakt kunnen worden, dat het veel te volatiel is en er deflatie op grote schaal kan ontstaan en dat daardoor het systeem kan instorten.quote:Op dinsdag 5 november 2013 20:01 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Interessant, welke fouten zitten er in "het systeem van Bitcoins"?
Een perpetuum mobiel houdt iets anders in en ons huidige monetaire systeem creeert ook geld uit het niets. Bij een centrale bank typen ze wat nummertjes in, in een computer en voila het geld is er. De creatie van geld wordt bij Bitcoins nog verantwoord doordat het moet worden gemined.quote:Op dinsdag 5 november 2013 20:09 schreef DarkAccountant het volgende:
[..]
Het is de klassieke denkfout van een perpetuum mobile. Denken dat je iets kan creëren uit niets.
Want? Je bent zeker dat de koers niet omhoog gaat?quote:Op dinsdag 5 november 2013 20:21 schreef 2070 het volgende:
Ik kan er alleen geld aan verdienen als ik short zou gaan en als dan het hele systeem is ingestort er toch nog iemand is die mij dan gaat betalen.
Prijs wordt bepaald door vraag en aanbod, niet door "iemand"quote:Op dinsdag 5 november 2013 20:21 schreef 2070 het volgende:
Het feit dat je gewoon iets koopt waarvan iemand zegt dat het zoveel euro waard is bedoel je zonder dat daar ook maar enige redenatie achter zit, dat er maar maximaal 21 miljoen bitcoins gemaakt kunnen worden, dat het veel te volatiel is en er deflatie op grote schaal kan ontstaan en dat daardoor het systeem kan instorten.
Als het op grote schaal geaccepteerd is, wordt het minder volatiel dan het systeem dan wat we nu hebben.quote:Op dinsdag 5 november 2013 20:21 schreef 2070 het volgende:
Het feit dat je gewoon iets koopt waarvan iemand zegt dat het zoveel euro waard is bedoel je zonder dat daar ook maar enige redenatie achter zit, dat er maar maximaal 21 miljoen bitcoins gemaakt kunnen worden, dat het veel te volatiel is en er deflatie op grote schaal kan ontstaan en dat daardoor het systeem kan instorten.
Als ik denk dat het systeem gaat instorten, dan denk ik toch niet dat de koers omhoog gaat?quote:Op dinsdag 5 november 2013 20:22 schreef µ het volgende:
[..]
Want? Je bent zeker dat de koers niet omhoog gaat?
Maar waar baseer je het op?quote:Op dinsdag 5 november 2013 20:23 schreef 2070 het volgende:
[..]
Als ik denk dat het systeem gaat instorten, dan denk ik toch niet dat de koers omhoog gaat?
Ja, maar de prijs is nergens op gebaseerd en alleen maar hypequote:Op dinsdag 5 november 2013 20:22 schreef µ het volgende:
[..]
Prijs wordt bepaald door vraag en aanbod, niet door "iemand".
Het is niet op grote schaal geaccepteerd en omdat er maar 21 miljoen van gemaakt kunnen worden en er geen overheid achter zal het ook nooit geaccepteerd wordenquote:Op dinsdag 5 november 2013 20:23 schreef Probably_on_pcp het volgende:
[..]
Als het op grote schaal geaccepteerd is, wordt het minder volatiel dan het systeem dan wat we nu hebben.
En de waarde van een euro, daar is ook niets intrinsieks aan.
Okee, het is duidelijk, jij zit hier te trollen.quote:Op dinsdag 5 november 2013 20:25 schreef 2070 het volgende:
[..]
Ja, maar de prijs is nergens op gebaseerd en alleen maar hype
Er is geen enkele overheid of officiële instantie die een waarde kan plakken op "wiskundige berekeningen". Bovendien, als de bitcoin crasht en zijn waarde verliest, dan hoop ik dat je euro's en dollars hebt, want er is niemand die de waarde van de bitcoin zal garanderen.quote:Op dinsdag 5 november 2013 20:18 schreef µ het volgende:
[..]
Ik typ iets in mijn computer en maak software. Dat zou je op dezelfde manier kunnen zien als 'iets' uit 'niets' creeren. Maar zo werkt het niet.
Jij stelt dat 'iets' (dus bitcoin) wordt gecreeerd uit niets. En daar ben ik het niet met je eens, want het komt wel voort uit 'iets': wiskundige berekeningen voornamelijk.
Dus eigenlijk is het probleem van de bitcoin, dat het een monetair systeem is net als alle andere systemen?quote:Op dinsdag 5 november 2013 20:21 schreef 2070 het volgende:
[..]
Geldt hetzelfde niet voor de euro? Of welke valuta dan ook?quote:Op dinsdag 5 november 2013 20:26 schreef DarkAccountant het volgende:
[..]
Er is geen enkele overheid of officiële instantie die een waarde kan plakken op "wiskundige berekeningen". Bovendien, als de bitcoin crasht en zijn waarde verliest, dan hoop ik dat je euro's en dollars hebt, want er is niemand die de waarde van de bitcoin zal garanderen.
Een regering of bank is niet nodig.quote:Dat kan namelijk alleen een overheid, in welke vorm dan ook, doen. (Indien ze belastingen heft en dus kan rekenen op een voorspelbare inkomstenstroom.)
Dus je zou een soort van internetregering moeten opzetten die dat allemaal regelt, maar dat zal hem niet worden denk ik, al het lichtjes anarchistische idealisme ten spijt.
De prijs van een euro of dollar is ook nergens op gebaseerd. Ja op vertrouwen, maar niet op iets fysieks.quote:Op dinsdag 5 november 2013 20:25 schreef 2070 het volgende:
[..]
Nee nog niet op grote schaal, maar als dat gaat gebeuren worden ze alleen maar meer waard. En die 21 miljoen maakt niet uit. Je kunt heel makkelijk met decimalen gaan werken.quote:Het is niet op grote schaal geaccepteerd en omdat er maar 21 miljoen van gemaakt kunnen worden en er geen overheid achter zal het ook nooit geaccepteerd worden
Dat is inderdaad het grootste voordeel van bitcoinsquote:Op dinsdag 5 november 2013 20:26 schreef DarkAccountant het volgende:
[..]
Er is geen enkele overheid of officiële instantie die een waarde kan plakken op "wiskundige berekeningen".
En dat is anders als de euro crahst? Als die ineens niets meer waard is komen ze ook niet ineens dollars uit vliegtuigen boven europa uitstrooien hoor.quote:Bovendien, als de bitcoin crasht en zijn waarde verliest, dan hoop ik dat je euro's en dollars hebt, want er is niemand die de waarde van de bitcoin zal garanderen.
Dat is precies wat de bitcoin is.quote:Dus je zou een soort van internetregering moeten opzetten die dat allemaal regelt, maar dat zal hem niet worden denk ik, al het lichtjes anarchistische idealisme ten spijt.
Het blijft grappig, mensen die een heel pleidooi vóór de bitcoin afsteken, maar daar op de een of andere manier zelf uit weten te concluderen dat bitcoins of soortgelijke betaaleenheden iets slechts zouden zijn.quote:Op dinsdag 5 november 2013 20:30 schreef µ het volgende:
De hele bitcoinfilosofie is wel even wennen voor een aantal zo te zien.
De grootbanken en overheden als baas van de papieren valuta?quote:Op dinsdag 5 november 2013 18:45 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Criminele drugsgeld-witwassers!
Het is juist geen monetair systeem als anderen. Er zit geen overheid achter, een maximum op het aantal bitcoins, veel volatieler..quote:Op dinsdag 5 november 2013 20:27 schreef KomtTijd... het volgende:
[..]
Dus eigenlijk is het probleem van de bitcoin, dat het een monetair systeem is net als alle andere systemen?
Jij handelt alleen in schelpjes dan? Ohnee, want die zijn ook alleen maar wat waard omdat jij zegt dat ze zoveel waard zijn.
Precies.quote:Op dinsdag 5 november 2013 20:35 schreef 2070 het volgende:
[..]
Het is juist geen monetair systeem als anderen. Er zit geen overheid achter, een maximum op het aantal bitcoins, veel volatieler..
Nee, helemaal niet. Achter de euro zit een enorm overheidsapparaat. Achter de bitcoin zit niks. Wie regelt het? Niemand.quote:Op dinsdag 5 november 2013 20:28 schreef µ het volgende:
[..]
Geldt hetzelfde niet voor de euro? Of welke valuta dan ook?
En wat moet er geregeld worden?quote:Op dinsdag 5 november 2013 20:38 schreef DarkAccountant het volgende:
[..]
Nee, helemaal niet. Achter de euro zit een enorm overheidsapparaat. Achter de bitcoin zit niks. Wie regelt het? Niemand.
De tulpenbollencrisis ken je hopelijk wel hé?quote:Op dinsdag 5 november 2013 20:30 schreef µ het volgende:
Hoe is dat precies vergelijkbaar?quote:Op dinsdag 5 november 2013 20:41 schreef DarkAccountant het volgende:
[..]
De tulpenbollencrisis ken je hopelijk wel hé?
http://nl.wikipedia.org/wiki/Tulpenmanie
Dat is wat de pieken veroorzaakt ja.quote:Op dinsdag 5 november 2013 20:41 schreef DarkAccountant het volgende:
[..]
Jup.quote:Op dinsdag 5 november 2013 20:41 schreef DarkAccountant het volgende:
[..]
Ja, die zijn nu nog enthousiast omdat ze hopen hun vermogen weg te sluizen zodat het niet belast kan worden.quote:Op dinsdag 5 november 2013 20:44 schreef Probably_on_pcp het volgende:
De tijd zal het leren en er zijn op dit moment genoeg intelligente mensen uit de zakenwereld bijv. vrij enthousiast over Bitcoin.
[bron?]quote:Op dinsdag 5 november 2013 20:51 schreef DarkAccountant het volgende:
[..]
Ja, die zijn nu nog enthousiast omdat ze hopen hun vermogen weg te sluizen zodat het niet belast kan worden.
quote:Op dinsdag 5 november 2013 18:59 schreef erikkll het volgende:
[..]
Vorig jaar heb ik 10 bitcoins gekocht voor ¤12 per stuk. Had ik ze maar bewaard ipv uitgegeven aan drugs op silkroad
Ook dit vond ik mooi: "In 2009 voegden we ondersteuning voor Paypal toe, dat was toen ook nog niet zo groot als nu."quote:Op dinsdag 5 november 2013 20:53 schreef .PRISM het volgende:
Slimme zet van Thuisbezord.nl, goede PR en al die bitcoin fanboys bestellen een pizza extra.
Geen, maar ik zie het al gebeuren in de toekomst als iedereen er mee gaat werken. Je denkt toch niet dat ze bij de belastingdienst van pakweg Moldavië middelen hebben om dit allemaal te volgen?quote:
Geen idee. Waarschijnlijk niet.quote:Op dinsdag 5 november 2013 20:55 schreef DarkAccountant het volgende:
[..]
Geen, maar ik zie het al gebeuren in de toekomst als iedereen er mee gaat werken. Je denkt toch niet dat ze bij de belastingdienst van pakweg Moldavië middelen hebben om dit allemaal te volgen?
Ze vinden het lastig, want als iedereen in bitcoins gaat betalen kunnen ze in tijden van crisis de economie niet voor de gek houden door extra bankbiljetten te drukken.quote:Op dinsdag 5 november 2013 21:14 schreef Jan-Slagter het volgende:
Schurkenstaat Amerika doet er overigens alles aan om Bitcoin kapot te krijgen, hoe zou dat nou komen.
Als iemand met Bitcoins volgende week hier de riolering komt herstellen, de lantaarnpaal fixt en een school bouwt waar ik mijn kinderen naartoe kan sturen, ok.quote:Op dinsdag 5 november 2013 21:29 schreef KomtTijd... het volgende:
[..]
Ze vinden het lastig, want als iedereen in bitcoins gaat betalen kunnen ze in tijden van crisis de economie niet voor de gek houden door extra bankbiljetten te drukken.
Lekker bekrompen kijk heb jij.quote:Op dinsdag 5 november 2013 21:34 schreef DarkAccountant het volgende:
[..]
Als iemand met Bitcoins volgende week hier de riolering komt herstellen, de lantaarnpaal fixt en een school bouwt waar ik mijn kinderen naartoe kan sturen, ok.
Zolang ik de "Bitcoiners" dat niet zie doen, weet ik toch wel op welk paard ik blijf wedden.
Je bent tegen iedereen die je niet helpt?quote:Op dinsdag 5 november 2013 21:34 schreef DarkAccountant het volgende:
[..]
Als iemand met Bitcoins volgende week hier de riolering komt herstellen, de lantaarnpaal fixt en een school bouwt waar ik mijn kinderen naartoe kan sturen, ok.
Zolang ik de "Bitcoiners" dat niet zie doen, weet ik toch wel op welk paard ik blijf wedden.
Op dit vlak mag je me "conservatief" noemen ja, maar dat vind ik niet per definitie slecht.quote:Op dinsdag 5 november 2013 21:40 schreef Jan-Slagter het volgende:
[..]
Lekker bekrompen kijk heb jij.
Dit soort zaken hebben altijd een lange weg te gaan. Zou me daar niet te veel zorgen om maken.quote:Op dinsdag 5 november 2013 20:30 schreef µ het volgende:
Nouja, volgende week komt er dus iig iemand pizza bezorgen voor bitcoinsquote:Op dinsdag 5 november 2013 21:34 schreef DarkAccountant het volgende:
[..]
Nou gezellig. Hoop dat hij er wat aan heeft.quote:Op dinsdag 5 november 2013 22:04 schreef KomtTijd... het volgende:
[..]
Nouja, volgende week komt er dus iig iemand pizza bezorgen voor bitcoins
Prima videootje trouwens, had ik nog niet eerder gezien.quote:
Dit zou tot een revolutie kunnen leiden. De transacties worden ook niet op de servers van de grote banken opgeslagen, waar de NSA makkelijk bij kan. Zal bitcoins het betalingsverkeer anoniem maken?quote:Op dinsdag 5 november 2013 18:27 schreef Jace_TBL het volgende:
Vet! Eindelijk onder het juk van die stinkende banken vandaan. Niet meer afhankelijk van paypal of visa of mastercard of ideal of andere malafide organisaties, die nu nog een monopolie hebben over ons geld en betalingsverkeer.
Bitcoin FTW!
Nee.quote:Op dinsdag 5 november 2013 23:27 schreef polderturk het volgende:
[..]
Dit zou tot een revolutie kunnen leiden. De transacties worden ook niet op de servers van de grote banken opgeslagen, waar de NSA makkelijk bij kan. Zal bitcoins het betalingsverkeer anoniem maken?
Da's alleen omdat het qua marktacceptatie nog in de kinderschoenen staat (en dus nog gevoelig is voor schommelingen).quote:Op woensdag 6 november 2013 00:05 schreef Eenskijken het volgende:
Bitcoins zijn zo risicovol als de pest. Ene dag kan het 200 euro waard zijn, volgende dag opeens 10 euro. Dag later weer opeens 300 euro.
Vooralsnog niet. Bitcoin transacties zijn per definitie 100% openbaar. Maar ze zijn niet gekoppeld aan personen. Je kunt bijvoorbeeld zien dat er 2.35 bitcoins van adres 1P3c9q3emTLaChTq2uh6PwAhvkSxEu4Xt naar adres 1HjrBMPyAkD4hF6JQBYZwgi6bhXUnksJg zijn overgemaakt (ff random voorbeeld). Maar die adressen staan verder nergens geregistreerd of wat dan ook. Er is niet zoiets als een 'Bitcoin account'.quote:Op dinsdag 5 november 2013 23:27 schreef polderturk het volgende:
Dit zou tot een revolutie kunnen leiden. De transacties worden ook niet op de servers van de grote banken opgeslagen, waar de NSA makkelijk bij kan. Zal bitcoins het betalingsverkeer anoniem maken?
quote:Op woensdag 6 november 2013 00:05 schreef Eenskijken het volgende:
Bitcoins zijn zo risicovol als de pest. Ene dag kan het 200 euro waard zijn, volgende dag opeens 10 euro. Dag later weer opeens 300 euro.
Grappig dat je juist dit aandraagt. Heb je enig idee hoe bitcoins gecreëerd worden, en hoe euro's en dollars gecreëerd worden?quote:Op dinsdag 5 november 2013 20:09 schreef DarkAccountant het volgende:
Achter Bitcoin zit de zekerheid van wiskunde en cryptografie. Glashelder, open source, vrij, gratis, en per definitie niet manipuleerbaar door figuren die achter de schermen aan touwtjes trekken.quote:Op dinsdag 5 november 2013 20:38 schreef DarkAccountant het volgende:
Nee, helemaal niet. Achter de euro zit een enorm overheidsapparaat. Achter de bitcoin zit niks. Wie regelt het? Niemand.
De prijs is gebaseerd op het gigantische potentieel wat Bitcoin biedt als wereldwijde vorm van geld, iets waar het veel geschikter voor is dan Euro's en Dollars, of goud.quote:Op dinsdag 5 november 2013 20:25 schreef 2070 het volgende:
Ah, daar is ie. Het 'slechts 21 miljoen' argument.quote:Het is niet op grote schaal geaccepteerd en omdat er maar 21 miljoen van gemaakt kunnen worden
Zoals al opgemerkt zit er de zekerheid van wiskundige principes achter, die vertrouw ik een stuk meer dan overheden./quote:en er geen overheid achter zal het ook nooit geaccepteerd worden
quote:Op woensdag 6 november 2013 00:59 schreef Jace_TBL het volgende:
De technologische middelen zijn er om voortaan zelf ons geld te regelen, op een eerlijke, veilige, onafhankelijke manier. Daar hebben we die banken (waar we nu nog van afhankelijk zijn met z'n allen, en waar we een waanzinnige prijs voor betalen) niet meer bij nodig!
Alleen al het woordje Picocoins. Wie wil dr nou niet met picocoins betalenquote:Op woensdag 6 november 2013 00:59 schreef Jace_TBL het volgende:
We kunnen ze naar behoefte in fracties opdelen, hangen er zonodig een werkbare eenheid aan om praktische getallen te houden (zodat een brood bijvoorbeeld 1.75 picocoins kost in plaats van 0.0000000000175 BTC) en klaar.
Wat zeg je hier nou precies? Je praat in vage algemeenheden lijkt het. Kun je toelichten wat je bedoelt?quote:Op woensdag 6 november 2013 01:07 schreef Fir3fly het volgende:
[..]. Ik vind Bitcoin best aardig maar kom op zeg, de gemiddelde persoon kan al niet eens met echte munten omgaan. Laat staan digitale. Bovendien komt het criminele element daar nog eens bovenop.
Beetje met beide benen op de grond blijven staan.
Dat gold begin jaren 80 ook voor PIN.quote:Op woensdag 6 november 2013 01:07 schreef Fir3fly het volgende:
. Ik vind Bitcoin best aardig maar kom op zeg, de gemiddelde persoon kan al niet eens met echte munten omgaan. Laat staan digitale. Bovendien komt het criminele element daar nog eens bovenop.
Beetje met beide benen op de grond blijven staan.
Wat ook allemaal geregeld wordt door grote bedrijven en overheden. Nogal irrelevant.quote:Op woensdag 6 november 2013 01:14 schreef Jace_TBL het volgende:
[..]
Dat gold begin jaren 80 ook voor PIN.
En wat dacht je van email en internet. Futuristische cyber-onzin, speelgoed voor een handjevol nerds en geeks, dat was het!
Het komt er een beetje op neer dat de gemiddelde mens dom is en niet met verantwoordelijkheid om kan gaan. En al helemaal niet met geld.quote:Op woensdag 6 november 2013 01:14 schreef Probably_on_pcp het volgende:
[..]
Wat zeg je hier nou precies? Je praat in vage algemeenheden lijkt het. Kun je toelichten wat je bedoelt?
Met andere woorden op hype dus. Bovendien is het zo volatiel, omdat niemand er controle op uit oefent zodat je nooit weet hoeveel een bitcoin morgen waard is. Om daar een systeem op de gaan bouwen lijkt me niet zo handig. Tenzij je toestanden wilt dat mensen per dag uitbetaalt willen worden en gelijk als ze het geld krijgen naar de winkel rennen om iets te kopen.quote:De prijs is gebaseerd op het gigantische potentieel wat Bitcoin biedt als wereldwijde vorm van geld, iets waar het veel geschikter voor is dan Euro's en Dollars, of goud.
En hoe gaan ze dat doen als er 21 miljoen zijn uitgegeven? ja je kan het wel eeuwig delen echter bezitten bepaalde mensen deze bitcoins al. Dus dan zullen bitcoins gigantisch in prijs moeten gaan stijgen en dat wordt onhoudbaar of denk je nu werkelijk dat iedereen even tienduizenden euro's gaat betalen voor 1 bitcoin waar je bijna niets mee kan?quote:[..]
Ah, daar is ie. Het 'slechts 21 miljoen' argument.
Bitcoins zijn digitaal, dus onbeperkt opdeelbaar. De huidige software ondersteunt tot 8 decimalen achter de komma. Dus er zijn niet "slechts" 21 miljoen bitcoins, er zijn 2.100.000.000.000.000 Bitcoin eenheden. En mocht ooit blijken dat zelfs dat niet genoeg is, kan de software eenvoudig worden aangepast om nog meer decimalen achter de komma te verwerken.
Dat aantal van 21 miljoen is bovendien maar een willekeurig getal, en doet er in feite helemaal niet toe. 1 BTC was ook al genoeg geweest. Of er wereldwijd nou 21 miljoen, of 500 quadriljard, of 4, of 0.00003 bitcoins zijn, het is "100%" en dat is per definitie genoeg voor een complete wereldeconomie. We kunnen ze naar behoefte in fracties opdelen, hangen er zonodig een werkbare eenheid aan om praktische getallen te houden (zodat een brood bijvoorbeeld 1.75 picocoins kost in plaats van 0.0000000000175 BTC) en klaar.
En dit maakt het zoals eerder gezegd super volatiel en dus erg onstabiel. Bovendien zal je uiteindelijk toch naar de bank moeten voor een lening of als je rente wilt op bitcoins (mocht het ooit een betaalmiddel worden).quote:[..]
Zoals al opgemerkt zit er de zekerheid van wiskundige principes achter, die vertrouw ik een stuk meer dan overheden./
Bovendien is Bitcoin per definitie 100% open en transparant. Dat kun je van overheden niet echt zeggen, laat staan banken.
Tegen de tijd dat alle bitcoins gemined zijn moet er wel wat tegenover staan voor de bitcoinhouder. Je moet dan wel met bitcoins al kunnen betalen bij bedrijven. Als dat niet zo is, dan is alles voor niets geweest.quote:Op woensdag 6 november 2013 01:20 schreef 2070 het volgende:
En hoe gaan ze dat doen als er 21 miljoen zijn uitgegeven? ja je kan het wel eeuwig delen echter bezitten bepaalde mensen deze bitcoins al. Dus dan zullen bitcoins gigantisch in prijs moeten gaan stijgen en dat wordt onhoudbaar of denk je nu werkelijk dat iedereen even tienduizenden euro's gaat betalen voor 1 bitcoin waar je bijna niets mee kan?
Al meer dan de helft van de bitcoins zijn al uitgegeven. Bovendien vind je het niet vreemd dat als nu 1 bitcoin koop je dan opeens rijk bent. Iemand moet dat gaan betalen en denk niet dat iemand/een bedrijf bereid is dat te doen. Daarbij komt wat houd iemand tegen om zijn eigen bitcoin te starten. Immers voor het uitgegeven van een bitcoin kan je dan een hoop geld vangen. Dat gaat dus niet werken.quote:Op woensdag 6 november 2013 01:27 schreef Probably_on_pcp het volgende:
[..]
Tegen de tijd dat alle bitcoins gemined zijn moet er wel wat tegenover staan voor de bitcoinhouder. Je moet dan wel met bitcoins al kunnen betalen bij bedrijven. Als dat niet zo is, dan is alles voor niets geweest.
En waarom zouden mensen tienduizenden euro's moeten betalen voor een bitcoin? Je kunt toch ook minder kopen dan 1 bitcoin. Als dit systeem uit kan groeien tot volwassenheid zal het gaan betekenen dat het hebben van 1 bitcoin gelijk staat aan rijk zijn. Misschien niet voor iedereen weggelegd.
Nee, lezen: op grote praktische, concrete, significante voordelen boven huidige vormen van geld dus.quote:
Da's alleen omdat het qua marktacceptatie nog in de kinderschoenen staat (en dus nog gevoelig is voor schommelingen).quote:Bovendien is het zo volatiel, omdat niemand er controle op uit oefent zodat je nooit weet hoeveel een bitcoin morgen waard is. Om daar een systeem op de gaan bouwen lijkt me niet zo handig. Tenzij je toestanden wilt dat mensen per dag uitbetaalt willen worden en gelijk als ze het geld krijgen naar de winkel rennen om iets te kopen.
Oh, want?quote:En hoe gaan ze dat doen als er 21 miljoen zijn uitgegeven? ja je kan het wel eeuwig delen echter bezitten bepaalde mensen deze bitcoins al. Dus dan zullen bitcoins gigantisch in prijs moeten gaan stijgen en dat wordt onhoudbaar
Als je tienduizenden euro's moet betalen per hele bitcoin, kun je daar tegen die tijd dus wel heel veel mee.quote:of denk je nu werkelijk dat iedereen even tienduizenden euro's gaat betalen voor 1 bitcoin waar je bijna niets mee kan?
Het is al een betaalmiddel.quote:En dit maakt het zoals eerder gezegd super volatiel en dus erg onstabiel. Bovendien zal je uiteindelijk toch naar de bank moeten voor een lening of als je rente wilt op bitcoins (mocht het ooit een betaalmiddel worden).
Dit werkt twee kanten op.quote:Op woensdag 6 november 2013 01:31 schreef polderturk het volgende:
Misschien is dit wel het juiste moment om bitcoins te kopen aangezien het nu zo gehyped wordt. Dan zal op een gegeven moment de bubble barsten. Dus verkopen voordat de bubble barst.
leuk verhaal, maar je draait om beide punten heen. Ten eerste wie gaat de huidige bitcoin eigenaren betalen? Immers als bitcoins het betaalmiddel zouden worden dan wordt 1 bitcoin onwijs veel waard. Iemand heeft deze bitcoin al in zijn bezit en zou dus opeens miljonair (in euro's) moeten worden.quote:Op woensdag 6 november 2013 01:40 schreef Jace_TBL het volgende:
Oh, want?Het bestaande geld opdelen in kleinere eenheden (waardoor het per hele bitcoin dus meer waard wordt inderdaad), of nieuw geld bij printen, zou in essentie weinig uitmaken. Het verschil is alleen dat al dat geld dat er momenteel bij wordt geprint door de FED en ECB (digitaal natuulijk), niet gelijkmatig wordt verdeeld over iedereen (zoals effectief ook gebeurt als je bitcoins opdeelt in kleinere eenheden), maar alleen naar de banken gaat! Dit verbloemen ze met fraai jargon zoals kapitaalinjecties, steunpakketten, herfinanciering, noodkredieten, quantative easing, crisisfondsen, en andere kolder. Gunstig voor de financiële instellingen (banken), ongunstig voor ons, want relatief worden onze tegoeden (die niet evenredig mee verhoogd worden) dan minder waard. Wij moeten dus lijdzaam toekijken hoe zij met hun geldprint-knop ons vermogen beetje bij beetje laten verdampen. Om die banken het hoofd maar boven water te laten houden en door te laten gaan met hun krankzinnige business model. Hoe houdbaar is dat precies, denk je
En hoe kom je op het idee dat banken een monopolie hebben op geld drukken? de ing of de rabobank kan dat namelijk helemaal niet.quote:Maar dan zonder dat banken er een monopolie op hebben
.quote:Da's alleen omdat het qua marktacceptatie nog in de kinderschoenen staat (en dus nog gevoelig is voor schommelingen).
En bovendien speelt dat alleen zolang je nog voortdurend omrekent naar euro's. Naarmate Bitcoin meer een algemeen betaalmiddel wordt krijg je gewoon prijzen in bitcoins, en klaar
Een van de grootste voordelen van Bitcoin natuurlijk, de overheid kan niet zomaar bij je inkomen/vermogen.quote:Op dinsdag 5 november 2013 20:51 schreef DarkAccountant het volgende:
[..]
Ja, die zijn nu nog enthousiast omdat ze hopen hun vermogen weg te sluizen zodat het niet belast kan worden.
"opeens miljonair worden", zo werkt het natuurlijk niet. Als je enkele tientallen jaren geleden 30 kilo goud had gekocht, of een vrijstaand huis van 50 ruggen, was je nu ook miljonair. Wie betaalt dat?quote:Op woensdag 6 november 2013 02:20 schreef 2070 het volgende:
leuk verhaal, maar je draait om beide punten heen. Ten eerste wie gaat de huidige bitcoin eigenaren betalen? Immers als bitcoins het betaalmiddel zouden worden dan wordt 1 bitcoin onwijs veel waard. Iemand heeft deze bitcoin al in zijn bezit en zou dus opeens miljonair (in euro's) moeten worden.
Je kunt starten wat je wil, maar die munteenheid biedt geen enkel voordeel t.o.v. Bitcoin, en heeft zich bovendien nog totaal niet bewezen. Bitcoin wel.quote:Ten tweede wat houd iemand tegen om ook een bitcoin te starten? niks namelijk en dan krijg je dat iedereen zijn bitcoin wil starten en dat gaat natuurlijk niet werken.
Tja, dat gelooft vrijwel niemand. Omdat het bijna te absurd klinkt om waar te zijn. Maar helaas, zo is het dus wel.quote:En hoe kom je op het idee dat banken een monopolie hebben op geld drukken? de ing of de rabobank kan dat namelijk helemaal niet.
Wat de Nederlandse regering wel of niet accepteert doet er in wezen weinig toe. Als 10 miljoen Nederlanders (theoretisch voorbeeld) zouden besluiten om Bitcoin onderling als ruilmiddel van elkaar te accepteren, functioneert dat al als complete economie op zich, en daar heeft de overheid verder weinig mee te schaften (noch invloed op). Zeker als mensen zien hoe verschrikkelijk hard we in het huidige systeem worden genaaid door de banken met hun euro.quote:En jij denkt dat de Nederlandse regering ooit bitcoins als betaalmiddel zal accepteren. En zolang iedereen zijn belasting nog in euro's moet betalen en zijn salaris/toeslagen die hij/zij van de overheid krijgt ook in euro's zijn zal de bitcoin nooit een algemeen betaalmiddel worden, want de euro zou kunnen vervangen.
Oh ja, zoals ze ook al jaren alles doen om te voorkomen dat muziek en films worden gepirateerd. Ook zo'n succesvolle onderneming.quote:En dan praten we nog niet eens over de ecb en europese commisie die zullen alles doen om dat te voorkomen mocht het ooit zover komen.
Nou ja, we leven tenslotte ook graag in een prettig land met een beetje fatsoenlijke maatschappelijke voorzieningen. Dat moet logischerwijs ook betaald worden.quote:Op woensdag 6 november 2013 02:26 schreef heiden6 het volgende:
@2070:: als ik mijn geld verdien in Bitcoin en overal kan betalen in Bitcoin, wat kan mij het dan schelen wat de Belastingdienst wil hebben?![]()
Op vrijwillige basis ja.quote:Op woensdag 6 november 2013 02:48 schreef Jace_TBL het volgende:
[..]
Nou ja, we leven tenslotte ook graag in een prettig land met een beetje fatsoenlijke maatschappelijke voorzieningen. Dat moet logischerwijs ook betaald worden.
Als jij graag belasting betaalt dan moet je dat vooral doen.Waar het aan uitgegeven wordt daar ga jij niet over. Ik betaal zo min mogelijk, uit praktische overwegingen en uit principe.quote:Dus ik wil graag belasting betalen. Maar voor dingen waar we als land wat aan hebben. Niet waar alleen bankiers wat aan hebben, zoals 10 FOKKING MILJARD PER JAAR aan rente op de staatsschuld
Daar ben ik het, als bitcoin fan, mee eens:quote:Op woensdag 6 november 2013 01:17 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Wat niet wil zeggen dat ik bitcoins niet een leuk alternatief vind. Maar om nou meteen het de messias te verklaren die ons gaat bevrijden van de wurggreep der banken, nee.
Ja, en ik ben ook boos dat ik nooit APLL heb gekocht voor 4 EURO per stuk terwijl ze nu 400 waard zijn! Al die mensen die ze eerder hadden gekocht zijn nu rijkquote:Op woensdag 6 november 2013 02:20 schreef 2070 het volgende:
[..]
leuk verhaal, maar je draait om beide punten heen. Ten eerste wie gaat de huidige bitcoin eigenaren betalen? Immers als bitcoins het betaalmiddel zouden worden dan wordt 1 bitcoin onwijs veel waard. Iemand heeft deze bitcoin al in zijn bezit en zou dus opeens miljonair (in euro's) moeten worden.
Heel veel houdt hem tegen, namelijk bestaansrecht.quote:Ten tweede wat houd iemand tegen om ook een bitcoin te starten? niks namelijk en dan krijg je dat iedereen zijn bitcoin wil starten en dat gaat natuurlijk niet werken.
Tsja, leuk die verhaaltjes dat iemand 600.000 euro winst heeft. Dat betekent simpelweg dat iemand anders er 600.000 euro ingestopt heeft. Het betekent ook dat het enorm winstgevend is voor de eerste deelnemers, en dat is typisch voor een piramidespel.quote:Op dinsdag 5 november 2013 19:24 schreef zarGon het volgende:
http://nutech.nl/internet(...)en-met-bitcoins.html
Het is per definitie geen pyramidespel. Het kan wel een bubble/hype zijn.quote:Op woensdag 6 november 2013 08:02 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Tsja, leuk die verhaaltjes dat iemand 600.000 euro winst heeft. Dat betekent simpelweg dat iemand anders er 600.000 euro ingestopt heeft. Het betekent ook dat het enorm winstgevend is voor de eerste deelnemers, en dat is typisch voor een piramidespel.
Is dit nog steeds waar?quote:8) So could Bitcoin ever be a real currency?
No, for one simple reason. Bitcoin does not scale. The network is very specifically designed to process a very limited number of transactions in each block, and each block by definition takes about ten minutes to process, regardless of how powerful the Bitcoin verification network is. The more popular that Bitcoin becomes, the slower it will be for every single transaction to get processed. The claim that Bitcoin is "instant" is demonstrably false.
(It is also not "free", because while adding a transaction fee to your Bitcoin transaction is technically optional, it makes it unlikely that your transaction will be verified any time soon. Fees are a de facto requirement to get your transactions processed.)
More importantly, the blockchain size is increasing rapidly. The blockchain file is currently many gigabytes in size, and the entire chain must be downloaded in order to mine or verify your own transactions. (Or to track somebody else's transactions: see the part about anonymity above.) You can use a third-party service to store and transfer your Bitcoins, but these services have historically tended to get hacked or just suddenly vanish, taking all your internet funny-money with it.
If Bitcoin actually became popular as a currency and not just as a speculative commodity, the blockchain would swell to an absurd and unmanageable size. Visa (for example) maintains multi-terabyte (at least) databases of financial transactions; now imagine if everybody who wanted to safely use a Visa card had to have a copy of all that data (including lists of everybody else's transactions).
Que?quote:Op woensdag 6 november 2013 08:02 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Tsja, leuk die verhaaltjes dat iemand 600.000 euro winst heeft. Dat betekent simpelweg dat iemand anders er 600.000 euro ingestopt heeft. Het betekent ook dat het enorm winstgevend is voor de eerste deelnemers, en dat is typisch voor een piramidespel.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |