Daar staat tegenover erg veel vermogen. Dat is het probleem dus niet.quote:Op donderdag 7 november 2013 19:20 schreef pfaf het volgende:
[..]
We staan met zn allen enorm rood, hoe kan je dan zeggen dat het geld er is?
Nope met 46k kan je zo'n 195k lenen.quote:Op donderdag 7 november 2013 19:34 schreef pfaf het volgende:
Ok, ik dacht dat je budget wel meer zou zijn dan 2 ton.
En te weinig voor de vrije sector? Naar wat voor huren kijk je, 1200 p/m?quote:Op donderdag 7 november 2013 19:42 schreef OngeschiktX het volgende:
[..]
Nope met 46k kan je zo'n 195k lenen.
Vrije sector laatst afwegezen voor een bedrag van 850/maand. Daarnaast is veel oud en vergelijkbaar met wat ik nu heb. Ik wil er wel op vooruitgaan, anders blijf ik liever zitten. En dan is er opeens verdomd weinig te vinden. Het gaat toch vaak om oude panden in een binnenstad e.d. en dat wil ik niet meer.quote:Op donderdag 7 november 2013 19:45 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
En te weinig voor de vrije sector? Naar wat voor huren kijk je, 1200 p/m?
En wat gaat er fout met die woning waar ze een ib 60 formulier vragen?
en de ambtenaren hebben volgend jaar een koopkrachtverbetering van 2% door de pensioenpremieverlaging.quote:Op donderdag 7 november 2013 15:21 schreef Lemans24 het volgende:
[..]
De inflatie is tijdelijk wat lager ja. Maar ik vraag me af waar ze die loonstijging vandaan hebben, want zijn er nu echt zoveel mensen op vóóruit gegaan dit jaar?
Edit: ach, de industrie. Dat is maar een heel klein deel van de mensen, in een land waar het grootste deel van de mensen in de tertiaire of quartaire sector werkt.
en geen aanpassing voor inflatiequote:Op donderdag 7 november 2013 20:45 schreef poemojn het volgende:
[..]
en de ambtenaren hebben volgend jaar een koopkrachtverbetering van 2% door de pensioenpremieverlaging.
Ik zeg ook niet dat we nu meteen gouden bergen te zien krijgen, maar er is ook geen reden tot doemdenken.
En volgens mij zit de pensioenpremieaanpassing nog vast in de eerste kamer zonder meerderheid. Ga er maar van uit dat die pas voor een koopkrachtstijging zorgt in 2015, en dat is het eerste moment dat er ook weer geld beschikbaar is voor structurele loonsverhoging in de overheidssector. Er schijnt dan wel 200 miljoen te zijn gevonden rond Prinsjesdag, maar daar heb ik niets meer over gehoord sindsdien...quote:Op donderdag 7 november 2013 21:08 schreef poemojn het volgende:
Niet alle ambtenarencao's zijn al afgerond, en ze worden niet voor eeuwig afgesloten.
Voorgefinancierde pensioenen bv.quote:Op donderdag 7 november 2013 19:41 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Daar staat tegenover erg veel vermogen. Dat is het probleem dus niet.
In Amsterdam is genoeg te vinden. Tsja, geen rijtjeshuizen. Maar ook in jouw budget.quote:Op donderdag 7 november 2013 18:59 schreef OngeschiktX het volgende:
[..]
Ik ben een van die mensen die een redelijk bedrag heeft weten te sparen, een vast contract heeft en een ruim boven modaal salaris. Maar zelfs voor mij is een woning kopen amper een optie.
1. Ik zou nu kunnen gaan voor een appartement dat veel te duur is. De huidige bewoners zijn nu vaak mensen die tussen 2004-2009 gekocht hebben en het niet voor een lage prijs kunnen verkopen. Dan zou ik te veel moeten betalen en later hun verlies nemen, bovendien ben ik niet van plan >10 jaar in een appartement te wonen. Valt dus af.
2. Net iets duurder zijn rijtjeswoningen. Ik kan die over het algemeen net niet helemaal financieren, maar met wat spaargeld zou het net kunnen. Alleen blijft er naar mijn mening te weinig over voor wat inrichting (ik heb niet veel meubels) en een redelijk buffer. Gaat dus ook net niet.
3. Als ik al eens goedkoops tegenkom, zijn het vaak woning die door corporaties verkocht worden, zoals het voorbeeld dat ik post. Daar verdien ik dan weer te veel aan.
Zelfs voor een starter als ik met goed salaris, spaargeld een vast contract is het kopen heel lastig momenteel.
nee die ambtenaren pensioenpremies zijn al vastgelegd, voor 2014 door het ABPquote:Op donderdag 7 november 2013 21:40 schreef Omentuva het volgende:
[..]
En volgens mij zit de pensioenpremieaanpassing nog vast in de eerste kamer zonder meerderheid.
Welke regio heb je het in godsnaam over dan?quote:Op donderdag 7 november 2013 19:31 schreef OngeschiktX het volgende:
Het moet betaalbaar en comfortabel zijn, zonder erfpachtconstructies. Dat is lastig te vinden.
R'dam (veel erfpacht tot 2040-2050) / Delft, die hoek.quote:Op donderdag 7 november 2013 22:44 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Welke regio heb je het in godsnaam over dan?
Stel dat ik er 10 jaar woon, dan is het 2023, blijft er nog maar 26 jaar over afgekochte erfpacht over. Dat valt binnen de hypotheekperiode van de volgende bewoners, dus het is sowieso lastiger verkoopbaar. Ook door mensen zoals ik die überhaupt geen erfpacht willen. Dus erfpacht ga ik niet aan.quote:Op donderdag 7 november 2013 22:04 schreef GSbrder het volgende:
Waarom geen erfpacht, Ongeschikt?
als het is afgekocht tot pak em beet 2049 en je wil (zoals ik opmaak uit je verhaal) binnen vijf tot tien jaar toch doorstromen naar grondgebonden, is het best een goede optie om de eventuele grondwaardedaling af te wentelen op de gemeente.
Hmmmm. In Spijkenisse, in een nette wijk, zijn wel hele nette en ruime (125m2 woonoppervlak) eengezinswoningen te vinden voor zeg 170K maar mijn topografie is nou niet bepaald ontwikkeld, dus of dat voor jou voldoende in je richting ligt weet ik ff niet. En ik heb ook geen zin om Google aan te slingeren.quote:Op donderdag 7 november 2013 22:52 schreef OngeschiktX het volgende:
R'dam (veel erfpacht tot 2040-2050) / Delft, die hoek.
Erfpacht zou ik zelf ook NOOIT aan beginnen. Veel te veel onzekerheden, zelfs als het eeuwigdurend afgekocht is. (Je weet immers maar nooit of in de toekomst 'eeuwigdurend' wettelijk gezien wordt vastgesteld als 100 jaar ofzo.)quote:Stel dat ik er 10 jaar woon, dan is het 2023, blijft er nog maar 26 jaar over afgekochte erfpacht over. Dat valt binnen de hypotheekperiode van de volgende bewoners, dus het is sowieso lastiger verkoopbaar. Ook door mensen zoals ik die überhaupt geen erfpacht willen. Dus erfpacht ga ik niet aan.
Dat komt omdat het bij de opvoeding al misgaat. Ik kocht 10 jaar geleden in die klasse een huis al die dingen die jij noemt heb ik uit eigen zak betaald omdat ik geleerd heb dat je ook moet sparen. Zelfs de bank ging er toen al vanuit dat je tot aan de meubels zou lenen. Nu ben ik blij dat ik toen heb kunnen bedanken voor dat aanbod. De toekomst van veel huizenkopers is simpel als je een eigen huis wilt zul je geld mee moeten brengen.quote:Op woensdag 6 november 2013 22:34 schreef Blik het volgende:
[..]
De mensen die van een dergelijk inkomen op jonge leeftijd al een dergelijk groot spaarbedrag hebben om alle extra kosten van een nieuw huis (keuken, badkamer, inrichting, etc.) op te brengen zijn echt op een hand te tellen. Dat is ook realiteit.
Prima dat jou het lukt, maar 99% van de jongeren komt met een studieschuld van tienduizenden euros uit hun jeugd... Dat is ook de harde werkelijkheid.quote:Op vrijdag 8 november 2013 08:45 schreef vipergts het volgende:
[..]
Dat komt omdat het bij de opvoeding al misgaat. Ik kocht 10 jaar geleden in die klasse een huis al die dingen die jij noemt heb ik uit eigen zak betaald omdat ik geleerd heb dat je ook moet sparen. Zelfs de bank ging er toen al vanuit dat je tot aan de meubels zou lenen. Nu ben ik blij dat ik toen heb kunnen bedanken voor dat aanbod. De toekomst van veel huizenkopers is simpel als je een eigen huis wilt zul je geld mee moeten brengen.
Dat zou impliceren dat alle jongeren studeren op hbo of wo, dat is natuurlijk al niet zo. En van hen heeft ook zeker niet 99% een studieschuld van tienduizenden euro's.quote:Op vrijdag 8 november 2013 09:15 schreef pfaf het volgende:
[..]
Prima dat jou het lukt, maar 99% van de jongeren komt met een studieschuld van tienduizenden euros uit hun jeugd... Dat is ook de harde werkelijkheid.
Ik overdrijf natuurlijk om mn punt te maken, maar willen we dan dat huizen alleen beschikbaar zijn voor stratenmakers die op hun 17e beginnen met werken? Zolang studeren in NL zo duur is kan je niet verwachten dat mensen eigen geld meebrengen bij de aankoop van een huis..quote:Op vrijdag 8 november 2013 09:30 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Dat zou impliceren dat alle jongeren studeren op hbo of wo, dat is natuurlijk al niet zo. En van hen heeft ook zeker niet 99% een studieschuld van tienduizenden euro's.
Dan moet je het niet 'de harde werkelijkheid' noemenquote:Op vrijdag 8 november 2013 09:47 schreef pfaf het volgende:
[..]
Ik overdrijf natuurlijk om mn punt te maken,
Neuh maar ook dat middelt wel weer uit op termijn. In GB hebben studenten ook flinke schulden maar gingen de prijzen ook mal over de kop.quote:maar willen we dan dat huizen alleen beschikbaar zijn voor stratenmakers die op hun 17e beginnen met werken? Zolang studeren in NL zo duur is kan je niet verwachten dat mensen eigen geld meebrengen bij de aankoop van een huis..
Ik loop er nu tegenaan dat ik minimaal 50k moet hebben om überhaupt iets te kunnen kopen van het woningtype dat ik net noemde. Daarin meenemend dat ik minimaal 10k buffer aanhoud, 15k aan kk. + afsluitkosten e.d. heb, en het e.e.a. in het huis moet doen.quote:Op vrijdag 8 november 2013 08:45 schreef vipergts het volgende:
[..]
Dat komt omdat het bij de opvoeding al misgaat. Ik kocht 10 jaar geleden in die klasse een huis al die dingen die jij noemt heb ik uit eigen zak betaald omdat ik geleerd heb dat je ook moet sparen. Zelfs de bank ging er toen al vanuit dat je tot aan de meubels zou lenen. Nu ben ik blij dat ik toen heb kunnen bedanken voor dat aanbod. De toekomst van veel huizenkopers is simpel als je een eigen huis wilt zul je geld mee moeten brengen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |