Inderdaad. En daar schort het aan. Vroeger kreeg je een (harde) tik op je vingers als je zoiets voor de tweede keer deed. Nu gebruiken we alleen woorden want: kinderen slaan anno 2013 kan niet meer. Nou, dat kan dus wel. Gewoon een corrigerende tik kan echt geen kwaad.quote:Op donderdag 31 oktober 2013 10:22 schreef Kaneelstokje het volgende:
Moet je je kinderen maar gewoon opvoeden.
quote:Op donderdag 31 oktober 2013 10:25 schreef Rezania het volgende:
"het zijn maar kinderen!"
Kutargument, dis chauffeur had gewoon gelijk.
Of die leraren kunnen gewoon geen orde houden.quote:Op donderdag 31 oktober 2013 10:24 schreef bijdehand het volgende:
Snap dat dat al chauffeur wel vervelend is, maar ergens had hij wel tot 10 kunnen tellen ipv deze kleuterreactie.
Ik vind het een beetje laf om de opvoeding van je kind aan de docent te geven.quote:Op donderdag 31 oktober 2013 10:28 schreef Megumi het volgende:
[..]
Of die leraren kunnen gewoon geen orde houden.
Hoe triest. Zorg er zelf voor dat die kinderen naar je luisteren, je bent hun meester. Waarom zorgen ze zelf niet voor vervoer? Ik kan me niet herinneren dat ik ooit met school met het openbaar vervoer ben gegaan.quote:De Schiedamse school gaat een klacht indienen.
Nee, "zij" waren erbij.quote:Op donderdag 31 oktober 2013 10:28 schreef Kadooosh het volgende:
Konden die docenten niet wat strenger zijn?? Neem aan dat hun erbij waren...
quote:Op donderdag 31 oktober 2013 10:29 schreef Kaneelstokje het volgende:
[..]
Ik vind het een beetje laf om de opvoeding van je kind aan de docent te geven.
Kinderen niet goed opgevoed en leraren die geen orde kunnen houden. Ik snap de reactie van de chauffeur ook wel hoor.quote:Op donderdag 31 oktober 2013 10:28 schreef Megumi het volgende:
[..]
Of die leraren kunnen gewoon geen orde houden.
dat is een stuk duurder dan een groepskaart van een ov-bedrijfquote:Waarom zorgen ze zelf niet voor vervoer? Ik kan me niet herinneren dat ik ooit met school met het openbaar vervoer ben gegaan.
Maar in het ov moeten ze zich wel aan de regels houden. Als ze dat niet kunnen moeten ze maar meer betalen.quote:Op donderdag 31 oktober 2013 10:30 schreef Gnittoo het volgende:
[..]
dat is een stuk duurder dan een groepskaart van een ov-bedrijf
In de trein kun je zelfs niet meer poepen.quote:Op donderdag 31 oktober 2013 10:31 schreef bijdehand het volgende:
[..]
Maar in het ov moeten ze zich wel aan de regels houden. Als ze dat niet kunnen moeten ze maar meer betalen.
Kan wel hoor.quote:Op donderdag 31 oktober 2013 10:35 schreef tong80 het volgende:
[..]
In de trein kun je zelfs niet meer poepen.
Wat had je dan verwacht, dat ze gingen zeggen dat de leraar zijn klas niet in de hand had?quote:Op donderdag 31 oktober 2013 10:34 schreef ems. het volgende:
De school in kwestie is wel snel met de verantwoordelijkheid op de chauffeur afschuiven
In ieder geval 6.quote:Op donderdag 31 oktober 2013 10:33 schreef Leandra het volgende:
Hoeveel haltes zijn er wel niet op dat ritje van 10 minuten?
Gelukkig kun je tegenwoordig snel in Brussel zijn vanuit Amsterdam.quote:Op donderdag 31 oktober 2013 10:33 schreef Leandra het volgende:
Hoeveel haltes zijn er wel niet op dat ritje van 10 minuten?
Het is jammer dat de docenten dit niet hadden aangegrepen om die kleuters eens vermanend toe te spreken maar gelijk de chauffeur de schuld geven. Zo leer je kinderen dat het oké is om te doen en laten wat je zelf wil.quote:Op donderdag 31 oktober 2013 10:28 schreef JohnnyKnoxville het volgende:
Wat een verhaal.. Begrijp de buschauffeur ook wel, al had ie ook kunnen zeggen dat mensen die eruit wilden dat even moesten melden omdat-ie niet meer zou reageren op het stopsignaal.
Laat ze snel Nederlands leren en hier meelezen. Leren ze hun lesje wel.quote:Op donderdag 31 oktober 2013 10:37 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Het is jammer dat de docenten dit niet hadden aangegrepen om die kleuters eens vermanend toe te spreken maar gelijk de chauffeur de schuld geven. Zo leer je kinderen dat het oké is om te doen en laten wat je zelf wil.
quote:Op donderdag 31 oktober 2013 10:30 schreef dontcare het volgende:
'het is openbaar vervoer dus moeten we kunnen doen wat we willen zonder consequenties'
Helaas voor de leraar dien je je in het openbaar vervoer aan de regels te houden anders kan je er uitgezet worden , zoals bv door nutteloos op de stop knop te blijven rammen zelfs na meerdere waarschuwingen.
Bevalt dat niet , huur een bus ipv met 35 kleuters reizigers lastig te vallen in het openbaar vervoer. Dat die etters 4 jaar zijn is geen excuus.
Precies. Al die leraren de hele tijd klagen dat als het kind straf krijgt, de ouders meteen naar de leraar wijzen en ondertussen doen ze zelf precies hetzelfde. Op die manier komt het nooit goed met de volgende generatie...quote:Op donderdag 31 oktober 2013 10:37 schreef Scorpie het volgende:
Het is jammer dat de docenten dit niet hadden aangegrepen om die kleuters eens vermanend toe te spreken maar gelijk de chauffeur de schuld geven. Zo leer je kinderen dat het oké is om te doen en laten wat je zelf wil.
Over een jaar of tien zijn er dus 35 tong80's bij op FOK!?quote:Op donderdag 31 oktober 2013 10:34 schreef tong80 het volgende:
Op de middelbare school op zo'n knop gedrukt. De verleiding is gewoon groot. Moest bij de congierge komen die voor niets de klas in was gekomen. Als straf moest ik de trappen op en neer lopen. Dat weigerde ik. Kwam ik zelfs bij de rector terecht.
Pardon??quote:Op donderdag 31 oktober 2013 10:26 schreef HotSummerNight het volgende:
Die kiddos groeien op voor galg en rad, busboy heeft het juiste gedaan. wie niet luisteren wil moet maar voelen
Het zorgwekkende vind ik dat die onderwijzer blijft zitten en zo de andere passagiers benadeelt.quote:'Ik ben demonstratief met de kinderen blijven zitten. Een andere passagier die naar haar werk moest, heeft nog geprobeerd op de man in te praten, maar niets hielp.'
Precies. Ik zou vroeger gewoon een tik hebben gekregen van de leraar als ik dit deed.quote:Op donderdag 31 oktober 2013 10:30 schreef dontcare het volgende:
'het is openbaar vervoer dus moeten we kunnen doen wat we willen zonder consequenties'
Helaas voor de leraar dien je je in het openbaar vervoer aan de regels te houden anders kan je er uitgezet worden , zoals bv door nutteloos op de stop knop te blijven rammen zelfs na meerdere waarschuwingen.
Bevalt dat niet , huur een bus ipv met 35 kleuters reizigers lastig te vallen in het openbaar vervoer. Dat die etters 4 jaar zijn is geen excuus.
Dat is juist het probleem.quote:Op donderdag 31 oktober 2013 10:26 schreef Sunshine1982 het volgende:
[..]
Inderdaad. En daar schort het aan. Vroeger kreeg je een (harde) tik op je vingers als je zoiets voor de tweede keer deed. Nu gebruiken we alleen woorden want: kinderen slaan anno 2013 kan niet meer. Nou, dat kan dus wel. Gewoon een corrigerende tik kan echt geen kwaad.
Ah dus het getal 80 betekent dus de 80 traptreden die je moest lopen.quote:Op donderdag 31 oktober 2013 10:34 schreef tong80 het volgende:
Op de middelbare school op zo'n knop gedrukt. De verleiding is gewoon groot. Moest bij de congierge komen die voor niets de klas in was gekomen. Als straf moest ik de trappen op en neer lopen. Dat weigerde ik. Kwam ik zelfs bij de rector terecht.
Nee, jouw reactie dan.quote:
80quote:Op donderdag 31 oktober 2013 10:42 schreef JohnnyKnoxville het volgende:
[..]
Over een jaar of tien zijn er dus 35 tong80's bij op FOK!?
Heerlijk.quote:
Dan laten ze het de volgende keer wel uit hun hoofd.quote:Op donderdag 31 oktober 2013 11:01 schreef Bluurgh het volgende:
Eigenlijk had de buschauffeur gewoon over de hoofdjes van de kinderen moeten rijden. Dat zal ze leren!
Uhm, als je bij de eerste keer drukken een uitleg krijgen wat ze doen en waarom dat niet mag en ze krijgen bij de tweede keer drukken een tik, snappen ze echt wel hoe wat en waarom. Kinderen worden veel te veel in bescherming genomen en dan vinden de ouders het raar dat ze opeens een monster van een kind hebben. Die ze zelf hebben gecreëerd.quote:Op donderdag 31 oktober 2013 10:50 schreef DeRakker. het volgende:
[..]
Dat is juist het probleem.
Kinderen zo opvoeden dat ze de gevolgen in kunnen zien en niet alleen maar denken dat ze bepaalde dingen niet moeten doen omdat ze dan een harde tik krijgen. Ze moeten het totale geheel zien WAAROM iets niet mag en niet omdat ze anders klappen krijgen. Verantwoordelijkheid opbouwen.
Anders gaan ze dingen doen die niet mogen wanneer ouders niet kunnen ingrijpen.
In dit geval zou de meester dan dus een tik moeten gaan uitdelen?quote:Op donderdag 31 oktober 2013 11:11 schreef Sunshine1982 het volgende:
[..]
Uhm, als je bij de eerste keer drukken een uitleg krijgen wat ze doen en waarom dat niet mag en ze krijgen bij de tweede keer drukken een tik, snappen ze echt wel hoe wat en waarom. Kinderen worden veel te veel in bescherming genomen en dan vinden de ouders het raar dat ze opeens een monster van een kind hebben. Die ze zelf hebben gecreëerd.
Dit dus. Koters worden niet (meer) opgevoed tegenwoordig.quote:Op donderdag 31 oktober 2013 10:26 schreef Sunshine1982 het volgende:
[..]
Inderdaad. En daar schort het aan. Vroeger kreeg je een (harde) tik op je vingers als je zoiets voor de tweede keer deed. Nu gebruiken we alleen woorden want: kinderen slaan anno 2013 kan niet meer. Nou, dat kan dus wel. Gewoon een corrigerende tik kan echt geen kwaad.
Misschien zijn er nog wel opties tussen alles maar goedpraten en fysiek geweld.quote:Op donderdag 31 oktober 2013 11:13 schreef Leandra het volgende:
[..]
In dit geval zou de meester dan dus een tik moeten gaan uitdelen?
Je weet dat je als ouder al bijna niet meer ongestraft een opvoedkundige tik kunt uitdelen? Dus de meester riskeert gewoon z'n baan (en een strafblad) als hij dat doet... Ergo: geen optie.
Goed punt idd.quote:Op donderdag 31 oktober 2013 11:13 schreef Leandra het volgende:
[..]
Je weet dat je als ouder al bijna niet meer ongestraft een opvoedkundige tik kunt uitdelen? Dus de meester riskeert gewoon z'n baan (en een strafblad) als hij dat doet... Ergo: geen optie.
Het een hoeft het ander niet uit te sluiten. Ja, uitleggen waarom iets niet mag is natuurlijk goed, maar een corrigerende tik als het foute gedrag niet stopt, is natuurlijk ook goed.quote:Op donderdag 31 oktober 2013 10:50 schreef DeRakker. het volgende:
[..]
Dat is juist het probleem.
Kinderen zo opvoeden dat ze de gevolgen in kunnen zien en niet alleen maar denken dat ze bepaalde dingen niet moeten doen omdat ze dan een harde tik krijgen. Ze moeten het totale geheel zien WAAROM iets niet mag en niet omdat ze anders klappen krijgen. Verantwoordelijkheid opbouwen.
Anders gaan ze dingen doen die niet mogen wanneer ouders niet kunnen ingrijpen.
Die meester had gewoon direct met de koters moeten uitstappen toen de buschauffeur dat zei. Vervolgens had hij zonder problemen de consequentie van het wangedrag moeten slikken (= lopen), aangezien hij ook een voorbeeldfunctie heeft. En daarnaast had die meester e.e.a. aan de ouders moeten meedelen (via een briefje of zo), zodat die hun koters er ook nog eens op kunnen aanspreken.quote:Op donderdag 31 oktober 2013 11:13 schreef Leandra het volgende:
[..]
Wat dus een gemiste kans is om die koters een beetje normbesef bij te brengen....quote:Op donderdag 31 oktober 2013 11:24 schreef Chai het volgende:
Maar de begeleiders hebben dus ook totaal niet ingegrepen, want de kinderen hebben er niks van meegekregen dat ze daarom de bus uit moesten.
Ze hebben waarschijnlijk maar 5 of 10 minuten gelopen, 3 kwartier gaat over de hele reis.quote:Op donderdag 31 oktober 2013 11:19 schreef cdgrit het volgende:
3 kwartier lopen. Zal ze leren dat tuig!
Dit deden wij vroeger niet toch?
Dat is ook zoiets. Demonstratief blijven zitten met de kids. Wat ben je dan voor leraar? Eentje die 4 jarigen gelijk geeft voor iets wat ze niet mogen doen? Sorry, maar deze leraar vind ik echt incompetent voor deze baan.quote:Op donderdag 31 oktober 2013 11:31 schreef Dance99Vv het volgende:
'Ik ben demonstratief met de kinderen blijven zitten.
dit is waar het dus om gaat, als meester en begeleiders de groep niet in de hand hebben waar de verantwoording ligt.
het bekende : zonder dat we het in gaten hebben worden we steeds asocialerquote:Op donderdag 31 oktober 2013 11:39 schreef Sunshine1982 het volgende:
[..]
Dat is ook zoiets. Demonstratief blijven zitten met de kids. Wat ben je dan voor leraar? Eentje die 4 jarigen gelijk geeft voor iets wat ze niet mogen doen? Sorry, maar deze leraar vind ik echt incompetent voor deze baan.
Wat is daar onduidelijk aan?quote:
voor ¤88 kun je geen bus huren.quote:Op donderdag 31 oktober 2013 11:57 schreef SuperHarregarre het volgende:
Waarom huurt de school geen bus? Met 35 4-jarigen met het openbaar vervoer.Levensmoe ofzo?
Als je dan voor een dubbeltje op de voorste rij wil, moet je wel je koters in de hand kunnen houden. Voor een fooi kan ik ook geen hoer betalen maar dan ga ik natuurlijk geen vrouwen aanranden.quote:
Welkom op FOK! waar de posts inhoudsloos zijn en een emo.gif voldoetquote:Op donderdag 31 oktober 2013 10:58 schreef Rezania het volgende:
[..]
Nee, jouw reactie dan.Als je niet met andere mensen eens bent mag je met tegenargumenten komen hoor, in plaats van alleen maar een
te posten.
zelfs het demonstratief blijven zitten kan opgevat worden als huisvredebreuk als je verzocht is de bus te verlatenquote:Op donderdag 31 oktober 2013 12:13 schreef deedeetee het volgende:
De chauffeur had het wellicht anders kunnen oplossen maar de begeleiders van die onopgevoede kinderen zaten duidelijk ook heel erg fout. En dan nog durven klagen ook ?
*We hebben betaald en dus recht op vervoer * gaat niet op als je je niet aan de regels wilt houden die gelden in de bus.
Eensquote:Op donderdag 31 oktober 2013 12:17 schreef Ivo1985 het volgende:
Die meester verdient duidelijk zelf een opvoedkundige tik. Hij is verantwoordelijk voor het gedrag van zijn leerlingen, dus hij moet zorgen dat zijn leerlingen zich aan de regels en algemene voorwaarden van het busbedrijf houden.
In die AV staat dat de stopknop alleen gebruikt mag worden indien je bij de volgende halte de bus wilt verlaten.
Ook staat in die AV dat als je je niet aan de AV houdt, het personeel het recht heeft om je uit de bus te zetten.
Wel je koters continu op de stopknop laten rammen en vervolgens niet uitstappen is breken met de AV dus is het logische gevolg dat bij herhaling de hele groep de bus uitgezet wordt. Zonder recht op restitutie van betaalde tickets.
Daarnaast lijkt het mij dat deze leraar ook nog eens gebroken heeft met zijn eigen arbeidsvoorwaarden, hij heeft immers willens en wetens het verkeerde voorbeeld gegeven aan de klas door demonstratief in de bus te blijven zitten en daarmee de regels van het busbedrijf te overtreden. In een bus is de chauffeur de gezaghebbende en dien je zijn aanwijzingen simpelweg op te volgen.
Ik denk hierbij ook aan medepasagiers die hier hinder van hebbenquote:Op donderdag 31 oktober 2013 12:17 schreef Ivo1985 het volgende:
Die meester verdient duidelijk zelf een opvoedkundige tik. Hij is verantwoordelijk voor het gedrag van zijn leerlingen, dus hij moet zorgen dat zijn leerlingen zich aan de regels en algemene voorwaarden van het busbedrijf houden.
In die AV staat dat de stopknop alleen gebruikt mag worden indien je bij de volgende halte de bus wilt verlaten.
Ook staat in die AV dat als je je niet aan de AV houdt, het personeel het recht heeft om je uit de bus te zetten.
Wel je koters continu op de stopknop laten rammen en vervolgens niet uitstappen is breken met de AV dus is het logische gevolg dat bij herhaling de hele groep de bus uitgezet wordt. Zonder recht op restitutie van betaalde tickets.
Daarnaast lijkt het mij dat deze leraar ook nog eens gebroken heeft met zijn eigen arbeidsvoorwaarden, hij heeft immers willens en wetens het verkeerde voorbeeld gegeven aan de klas door demonstratief in de bus te blijven zitten en daarmee de regels van het busbedrijf te overtreden. In een bus is de chauffeur de gezaghebbende en dien je zijn aanwijzingen simpelweg op te volgen.
nee we breken niks, alleen de regelsquote:Op donderdag 31 oktober 2013 12:21 schreef Jian het volgende:
Mwah, als ie nou hun vingertjes gebroken had ......
dan vraag je het de buschaufeur, stopt tie vanzelf daar en krijg je een seintje (moet je niet helemaal achter in de bus gaan zitten )zijn best aardige mensen hoor die buschaufeursquote:Op donderdag 31 oktober 2013 12:23 schreef beantherio het volgende:
Vroeger was ik doodsbang dat ik te vroeg of te laat op de knop zou drukken.
Terechte oplossing en de school directie laat andermaal zien hoe het gesteld is met de scholen van tegenwoordig. Docenten die zich in allerlei bochten wringen om maar "vriendjes" te blijven met querulanten en recalcitranten en de boel beheersbaar te houden i.p.v. gewoon keihard op te treden als de etterbakken zich misdragen en de boel ontregelen.quote:Op donderdag 31 oktober 2013 10:21 schreef tong80 het volgende:
Een buschauffeur heeft deze week 35 kleuters van basisschool De Taaltuin in Schiedam uit de bus gezet. De man was het beu dat de kinderen steeds op het stopknopje drukten.
De kleuters waren dinsdag op de terugweg van een uitstapje naar het Prinses Beatrixpark in Schiedam. 'Plotseling keek de buschauffeur mij via het spiegeltje aan en zei: 'ik moet nu al voor de vijfde keer stoppen omdat er steeds op het knopje wordt gedrukt',' vertelt meester Patrick Heuchemer. 'Ik heb de kinderen uitgelegd dat ze dat niet meer moesten doen omdat ze anders het laatste stuk zouden moeten lopen. Maar ja, knopjes hebben nu eenmaal een aantrekkingskracht op kinderen.'
Bij de volgende halte weigerde de chauffeur verder te rijden omdat er voor de zesde keer op het knopje was gedrukt. 'Ik ben demonstratief met de kinderen blijven zitten. Een andere passagier die naar haar werk moest, heeft nog geprobeerd op de man in te praten, maar niets hielp.'
Politie
De chauffeur nam contact op met zijn werkgever, vervoersbedrijf RET. 'Die stuurde zeven controleurs!' vertelt Heuchemer nog steeds verontwaardigd. 'Zelfs de politie kwam voorbij gereden. Ze moeten hebben gedacht dat de chauffeur door een groep pubers werd mishandeld of zo.'
Over het ritje van 10 minuten deden de kleuters uiteindelijk drie kwartier. Het laatste stuk hebben ze lopend afgelegd. De kleuters zelf hebben er weinig van meegekregen, maar wat betreft basisschool De Taaltuin is het laatste woord er nog niet over gezegd. Heuchemer: 'Ik snap best dat 35 kinderen in een bus voor herrie zorgen, maar het openbaar vervoer is er voor iedereen. We hebben 88 euro betaald om met alle kinderen en begeleiders op pad te gaan. Het was een leuke dag tot we een buschauffeur troffen die zich niet kan inleven in kleuters.'
De Schiedamse school gaat een klacht indienen. 'Die kinderen zijn 4 jaar, kom op zeg!' Vervoersbedrijf RET zegt bekend te zijn met het verhaal, maar wil niet inhoudelijk reageren. 'We gaan hierover graag met de betrokkenen zelf in gesprek.'
http://www.ad.nl/ad/nl/10(...)zet-ze-uit-bus.dhtml
Harde maatregelen
quote:Op De Taaltuin leren we veel, heel veel. Maar dat betekent niet dat we heel de dag met onze neus in de boeken zitten. Leren kan op veel meer manieren: tijdens het sporten, muziekles, excursies, zelfs als we koekjes bakken met de kleuters, zijn we bezig met zaken als kennis en taalvaardigheid. Belevend leren noemen we dat, en dat is leren met plezier. Zo bieden wij alle kinderen op onze brede openbare basisschool de beste basis voor de toekomst.
Echt serieusquote:Op donderdag 31 oktober 2013 12:29 schreef beantherio het volgende:
Van de website van deze school:
[..]![]()
Die kinderen hebben hiermee trouwens toch wel iets 'belevend geleerd'?
fatsoen komt niet in dat lijstje voor dusquote:Op donderdag 31 oktober 2013 12:29 schreef beantherio het volgende:
Van de website van deze school:
[..]![]()
Die kinderen hebben hiermee trouwens toch wel iets 'belevend geleerd'?
landelijk nieuws zelfsquote:Op donderdag 31 oktober 2013 12:33 schreef Sunshine1982 het volgende:
Facebook pagina: De kleuters hebben gisteren een bezoek gebracht aan de heemtuin in net Beatrixpark. Samen met Pientere Piet hebben zij verschillende opdrachten gedaan, kleine beestjes gezocht, naar eenden gekeken en de schors van een boom gevoeld... Het was een bijzondere dag! (5 foto's)
Het werd zeker een bijzondere dag
Inderdaad. Rare redenatie vanuit de leraar/school dat ze tot een conclusie komen dat de fout bij de buschauffeur ligt.quote:Op donderdag 31 oktober 2013 12:30 schreef Dance99Vv het volgende:
de leraar zegt dit: "'Ik heb de kinderen uitgelegd dat ze dat niet meer moesten doen omdat ze anders het laatste stuk zouden moeten lopen. ".
gebeurt dat ,blijft tie demonstratief zitten!
en dan de buschaufeur de schuld geven
quote:Op donderdag 31 oktober 2013 10:26 schreef Gnittoo het volgende:
ben zelf buschauffeur en zou me hier echt niet druk over kunnen maken. als je er bij de volgende halte uit wil loop je maar naar voren. je op laten naaien door een stel kleuters
De buschauffeur hoeft zich er inderdaad niet druk om te maken, maar heeft wel gelijk wanneer hij ze in alle kalmte de bus uitzet.quote:Op donderdag 31 oktober 2013 10:26 schreef Gnittoo het volgende:
ben zelf buschauffeur en zou me hier echt niet druk over kunnen maken. als je er bij de volgende halte uit wil loop je maar naar voren. je op laten naaien door een stel kleuters
Inderdaad, die meester is zelf een kleuter.quote:Op donderdag 31 oktober 2013 12:30 schreef Dance99Vv het volgende:
de leraar zegt dit: "'Ik heb de kinderen uitgelegd dat ze dat niet meer moesten doen omdat ze anders het laatste stuk zouden moeten lopen. ".
gebeurt dat ,blijft tie demonstratief zitten!
en dan de buschaufeur de schuld geven
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |