Vraag me af of ze dan nog steeds de motor per direct uitzetten na de race. Daar verbaas ik me nu al over, maar met een turbo komt dat nog veel nauwer lijkt me.quote:Op dinsdag 29 oktober 2013 12:12 schreef Fer het volgende:
Waarschijnlijk gaat 2014 behalve over banden sparen ook over brandstof en krachtbron sparen, aangezien die turbo 5 weekenden mee moet gaat.
Jammer dat agressieve coureurs als Hamilton en ook Webber hierdoor niet goed uit de verf komen, terwijl je juist dat soort rijders wil zien.
Zelfde reden waarom ik me turbomotor gelijk afzet na de rit. Het laatste stukje de woonwijk in rijd je meestal zo rustig, dan koelt die turbo echt wel af hoor. Zeker zodra je gas loslaat stroomt er een hoop koude uitlaatgassen door de turbo heen.quote:Op dinsdag 29 oktober 2013 12:38 schreef Geralt het volgende:
[..]
Vraag me af of ze dan nog steeds de motor per direct uitzetten na de race. Daar verbaas ik me nu al over, maar met een turbo komt dat nog veel nauwer lijkt me.
Turbo die roodgloeiend is (letterlijk!) en dan meteen de motor uitzetten gaat de levensduur van zo een turbo niet ten goede komen aangezien direct de smering wegvalt.
Dus of daar verzinnen ze iets op, of de turbo's moeten behoorlijk sterk zijn en zonder smering kunnen uitdraaien zonder problemen of ze gaan de auto's niet meer direct uitzetten.
Gewoon direct zo'n koeling opzetten net als bij de remmen??quote:Op dinsdag 29 oktober 2013 12:38 schreef Geralt het volgende:
[..]
Vraag me af of ze dan nog steeds de motor per direct uitzetten na de race. Daar verbaas ik me nu al over, maar met een turbo komt dat nog veel nauwer lijkt me.
Turbo die roodgloeiend is (letterlijk!) en dan meteen de motor uitzetten gaat de levensduur van zo een turbo niet ten goede komen aangezien direct de smering wegvalt.
Dus of daar verzinnen ze iets op, of de turbo's moeten behoorlijk sterk zijn en zonder smering kunnen uitdraaien zonder problemen of ze gaan de auto's niet meer direct uitzetten.
quote:Op dinsdag 29 oktober 2013 19:08 schreef ColtZ40 het volgende:
In moderne auto's met turbo zit vaak een extra elektrische oliepomp. Zal in de F1 denk ik niet anders zijn.
Misschien niet.quote:5.13
Engine
ancillaries
:
All coolant pumps, oil pumps, scavenge pumps, oil/air separators, hydraulic pumps and fuel
pumps delivering more than 10bar must be mechanically driven directly from the engine
and/or MGU-K with a fixed speed ratio.
er komt een extra koelsysteem voor de turbo. Onder meer Ferrari heeft dat al gezegd. Je wilt het onderdeel betrouwbaar op topniveau laten presteren en dan heb je die extra koeling keihard nodig.quote:
Smering is belangrijker dan koeling bij een turbo.quote:Op woensdag 30 oktober 2013 10:55 schreef Peterselieman het volgende:
Je wilt het onderdeel betrouwbaar op topniveau laten presteren en dan heb je die extra koeling keihard nodig.
Als je wegens een probleem je auto aan de kant moet zetten is er niets meer rustig te cruisen natuurlijk.quote:Op woensdag 30 oktober 2013 12:05 schreef Fer het volgende:
Het zijn ook maar weer 5 weekenden he, geen 15 jaar zoals een gewone auto.
Waarom ben je dit jaar niet geweest dan? Toch een paar GP's redelijk in de buurt gehad. En je wist dat die turbo V6-en eraan zaten te komen.quote:Op woensdag 30 oktober 2013 14:01 schreef Nattekat het volgende:
Ik vind het echt zo jammer dat ik volgend jaar pas naar mijn eerste raceweekend ga
Het idee was er wel, maar er is uiteindelijk niks van gekomen.quote:Op woensdag 30 oktober 2013 14:24 schreef Geralt het volgende:
[..]
Waarom ben je dit jaar niet geweest dan? Toch een paar GP's redelijk in de buurt gehad. En je wist dat die turbo V6-en eraan zaten te komen.
Exact de reden dat ik dit jaar nog ben geweest! Laatste kans voor de echte motorenquote:Op woensdag 30 oktober 2013 19:14 schreef Waffle het volgende:
Ik ben blij dat ik ze dit jaar nog heb mogen meemaken op Spa. Binnenkort ook maar weer kaarten halen voor volgend jaar, want dit jaar was zo geslaagd.
daarom heb ik alsnog F1 2013 gekocht hahahahaquote:Op woensdag 30 oktober 2013 20:14 schreef kepler het volgende:
[..]
Exact de reden dat ik dit jaar nog ben geweest! Laatste kans voor de echte motoren
Tjah, wat beter is weet ik niet... maar wel tof om weer even stil te staan bij de battles die ik als 14/15 jarig mannetje volgde en waar ik voor opstond midden in de nacht.quote:Op woensdag 30 oktober 2013 21:09 schreef Fer het volgende:
10 jaar gemist, ik weet nog steeds niet wat leuker is. Als je op youtube de battles tussen Schumacher, Hakinnen, Montoya of Alonso van toen terugziet, denk je ook wat was dat toen gaaf en spectaculair zonder DRS/KERS en nep-pirelli's.
Maar eerlijk gezien waren de meeste races toen vaak een optocht met een enkele positiewissel tijdens de pitstops. Vaak ook maar 1 of 2 stops.
Nu heb je iedere race wel inhaalacties en verschillende strategien, maar het blijft een beetje kunstmatig, want dat is het natuurlijk ook.
Dus wat is beter...
Het punt is dat het dubbelop veranderd is. Namelijk, zowel de Pirelli banden maken inhalen makkelijker, maar daarbij hebben ze ook nog eens Kers en vooral DRS ingevoerd.quote:Op woensdag 30 oktober 2013 21:09 schreef Fer het volgende:
10 jaar gemist, ik weet nog steeds niet wat leuker is. Als je op youtube de battles tussen Schumacher, Hakinnen, Montoya of Alonso van toen terugziet, denk je ook wat was dat toen gaaf en spectaculair zonder DRS/KERS en nep-pirelli's.
Maar eerlijk gezien waren de meeste races toen vaak een optocht met een enkele positiewissel tijdens de pitstops. Vaak ook maar 1 of 2 stops.
Nu heb je iedere race wel inhaalacties en verschillende strategien, maar het blijft een beetje kunstmatig, want dat is het natuurlijk ook.
Dus wat is beter...
125.000rpm max dacht ik.quote:Op woensdag 30 oktober 2013 11:54 schreef Geralt het volgende:
Die dingen worden letterlijk roodgloeiend en draaien met tig duizenden RPM's rond. Als de smering wegvalt is dat niet goed voor zo een ding.
Dat was een mooie reden om naar de Ardennen te gaan op vakantie, stuur je je vrouw/vriendin naar een spa en ga jij lekker naar Spaquote:Op woensdag 30 oktober 2013 20:46 schreef ChuckBartowski het volgende:
Hier nog iemand die dit jaar graag had willen gaan... Spa viel helaas in mijn vakantie. Volgend jaar maar eens gaan kijken.
Dat bedoelde ik ook: alle coureurs met Mercedes motoren omdat die allemaal al met hun achtste motor bezig zijn.quote:Op donderdag 31 oktober 2013 15:46 schreef Geralt het volgende:
Net zo spannend voor Mercedes als de mannen van McLaren en Force India; die zitten ook aan nummer 8
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |