quote:
Op vrijdag 25 oktober 2013 12:53 schreef Gia het volgende:Een vriendin van me heeft een Ethiopisch adoptie kind.
Hij is nu op de leeftijd dat ze op school pietenhoedjes maken.
Ohoh, wat nu?
Moeten zijn ouders hem gaan indoctrineren met het slavernij verleden van ruim twee eeuwen geleden, of mag hij gewoon lekker meedoen met de rest van de klas?
Anyway, hij lijkt het best op zwarte piet, wat hem niet minderwaardig maakt. Integendeel zelfs!
Jij snapt er echt geen zak van he Gia?
Iemand uit Afrika heeft geen zak te maken gehad met de slavernij, anders dan bijvoorbeeld de Nederlanders: zijn voorouders zouden mogelijk slavenhandelaren geweest kunnen zijn of er zijn in een ver verleden landgenoten van hem, maar niet zijn voorouders, verhandeld That's it. Verder is zijn cultuur er niet door gevormd door het slavenverleden.
Bij negers uit Noord en Zuid-Amerika en het Caribisch gebied, is hun hele cultuur ontstaan op basis van het slavenverleden. Er was immers sprake van een bij elkaar geraapt groepje negers uit verschillende landen, met verschillende talen, die naar een ander deel van de wereld vervoerd werden om daar als slaaf te werken een nieuwe cultuur op te bouwen en voor generaties te horen te krijgen dat hun ras minderwaardig is, etc.
Na afschaffing van de slavernij waren ze niet opeens gelijk. Tot ver in de vorige eeuw (ja, toen leefde jij waarschijnlijk al) waren ze in die gebieden geen gelijke burgers en in sommige gebieden was dit zelfs wettelijk zo vastgelegd.
Dat is geen vingerwijsverhaal, dat is ook geen verhaal om daarna te komen met een schadevergoedingsverzoek (dat vind ik echt te misselijk makend voor woorden), het is ook geen verhaal om te doen alsof die negertjes zo zielig zijn. Nee ik geef dit aan om uit te leggen dat de slavernij en bijbehorende kolonisatie grote invloed heeft gehad op de cultuur en het denken van veel negers. Het is een
verklarend, beschrijvend verhaal zonder verder waardeoordeel.
Bepaalde behandelingen hebben grote impact op mensen. Wanneer een kind lange tijd misbruikt wordt kan dit het kind ook voor de rest van zijn leven beïnvloeden en kan dit in sommige gevallen zelfs invloed hebben op hoe dit kind, later als volwassene zijn kinderen opvoedt.
Wanneer jouw ras, na eerst generaties als slaaf gewerkt te hebben, tot nog geen 50-100 jaar terug stelselmatig te horen kreeg een minderwaardig ras te zijn, in sommige gebieden officieel minder rechten had, dan heeft dat wel degelijk invloed op de cultuur, het denken, de opvoeding v/d kinderen.
Nu ben ik van mening dat mensen niet in een slachtofferrol moeten hangen, want daar hebben ze alleen zichzelf mee. Maar als je puur verklarend naar een situatie kijkt, ben je echt blind wanneer je gaat ontkennen dat het slavenverleden en de daarop volgende rol als minderwaardige burger die jij en in ieder geval jouw ouders nog zou hebben meegemaakt wanneer je in die gebieden zat, een belangrijke factor van invloed is geweest.
Dus om jouw vraag te beantwoorden:
De ouders van dit Ethiopisch kind hoeven hem niet 'te indoctrineren met het slavenverleden'. Het probleem aan het slavenverleden en daarop volgende minderwaardigheidsrol is juist dat het geen 'intern plannetje van negers is om elkaar onderling te indoctrineren'. Nee het heeft simpelweg de cultuur en opvoeding beinvloed. Dus wanneer jij uit zo'n gezin komt, bestaat er een kans dat de manier waarop in ieder geval jouw ouders denken, enigszins door die cultuur (blank = beter) zijn beïnvloed.
Het Ethiopisch kind komt echter niet uit zo'n gezin, dus hij zal daar niet te maken mee krijgen. En zoals ik al uitgelegd heb, heeft hij er historisch gezien ook niet mee te maken.