quote:Op donderdag 24 oktober 2013 19:01 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Maar wat ik nog steeds niet begrijp is hoe het kan dat je tot je 25ste in Sinterklaas geloofd hebt. Of bedoelde je het niet zo? Bedoelde je dat je pas op je 25ste inzag hoe door en door slecht het hele gebeuren is? Zoiets?
haha, nee ik bedoelde als ik aan nederland denk denk ik helemaal niet aan zwarte piet. ik denk dat er meer tradities zijn in nederland die nederlandser zijn dan zwarte piet.quote:Op donderdag 24 oktober 2013 19:05 schreef Ulx het volgende:
[..]
Dus alle nederlanders zijn flikkers?
Ik voel me heel erg beledigd nu.
Nou, het (de ophef) lukte vooral omdat men naar de rechtbank was gestapt en die zogenaamde VN-mevrouw zich ermee begon te bemoeien. Mbt de rechtbank was (als ik me niet vergis) niet helemaal sprake van de racisme-kaart. Men had simpelweg juridisch gezien gronden gevonden om naar de rechter te stappen, hoe asociaal zo'n actie ook is.quote:Op donderdag 24 oktober 2013 19:17 schreef matthijst het volgende:
[..]
Amen.
Snap ook niet waarom "wij" ons wel moeten inleven in "hun", maar "zij" 0,0 begrip hebben voor "ons": het is nou eenmaal racisme, schaf het maar af. Wat is er gebeurd met tolerantie?
6.000 likes vs 2.000.000 likes. Komop man. Dat 6 man iets aangepast krijgen waar 2000 man geen probleem mee heeft. Dat lukt ook alleen maar als je de calimero-racismekaart speelt.
quote:Op donderdag 24 oktober 2013 19:22 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Zijn we het uiteindelijk toch eensNeem er straks een borrel op, proost , op je gezondheid
welke rechtbank?quote:Op donderdag 24 oktober 2013 19:23 schreef KreKkeR het volgende:
[..]
Nou, het (de ophef) lukte vooral omdat men naar de rechtbank was gestapt en die zogenaamde VN-mevrouw zich ermee begon te bemoeien. Mbt de rechtbank was (als ik me niet vergis) niet helemaal sprake van de racisme-kaart. Men had simpelweg juridisch gezien gronden gevonden om naar de rechter te stappen, hoe asociaal zo'n actie ook is.
Hoorzitting over het bezwaar tegen de vergunning. De racisme kaart werd wel heel erg gespeeld hoor. Vergelijkingen met de holocaust, roepen over slavernij, de hele rimram. Men begon er gewoon mee. Het was way beyond normaal argumenteren.quote:Op donderdag 24 oktober 2013 19:23 schreef KreKkeR het volgende:
[..]
Nou, het (de ophef) lukte vooral omdat men naar de rechtbank was gestapt en die zogenaamde VN-mevrouw zich ermee begon te bemoeien. Mbt de rechtbank was (als ik me niet vergis) niet helemaal sprake van de racisme-kaart. Men had simpelweg juridisch gezien gronden gevonden om naar de rechter te stappen, hoe asociaal zo'n actie ook is.
Dat bedoel ik, beetje slordig van me, my badquote:Op donderdag 24 oktober 2013 19:32 schreef matthijst het volgende:
[..]
welke rechtbank?
Die hoorzitting was toch bij de gemeente?
Ik bedoelde meer: de racismekaart was volgens mij niet zo de oorzaak dat het kleine groepje landelijke aandacht kreeg. Het was volgens mij vooral het willen verbieden wat de discussie landelijk zo heftig deed oplaaien.quote:Op donderdag 24 oktober 2013 19:40 schreef Ulx het volgende:
[..]
Hoorzitting over het bezwaar tegen de vergunning. De racisme kaart werd wel heel erg gespeeld hoor. Vergelijkingen met de holocaust, roepen over slavernij, de hele rimram. Men begon er gewoon mee. Het was way beyond normaal argumenteren.
Voorzover nu bekend is het intern bij UNESCO doorgespeeld vanwege de manier waarop het St. Nicolaasgenootschap om Piets "blackface" probeerde heen te praten toen ze buiten de NL regering om probeerden tóch erkenning als immaterieel cultureel erfgoed te krijgen. (Wat onze regering niet wilde omdat we dan voor altijd en eeuwig aan een viering in exact de huidige vorm zouden vastzitten.)quote:Op donderdag 24 oktober 2013 18:56 schreef KreKkeR het volgende:
Verder weet ik overigens niet wie bij de VN is gaan klagen.
Ze willen op basis non-argumenten en door het gelijkstellen van Pakjesavond met de Holocaust bereiken dat er geen intocht komt in Amsterdam. En dat was live te volgen. En dat deden velen.quote:Op donderdag 24 oktober 2013 19:41 schreef KreKkeR het volgende:
[..]
Ik bedoelde meer: de racismekaart was volgens mij niet zo de oorzaak dat het kleine groepje landelijke aandacht kreeg. Het was volgens mij vooral het willen verbieden wat de discussie landelijk zo heftig deed oplaaien.
Met wit krijt.quote:Op donderdag 24 oktober 2013 19:54 schreef arjan1112 het volgende:
[ afbeelding ]
zaterdag is er een pro zwarte piet demo
http://www.omroepwest.nl/(...)r-behoud-zwarte-piet
Mooie post is dit. Vat het wel zo'n beetje samen voor mij (als gekleurde)quote:Op donderdag 24 oktober 2013 13:56 schreef KreKkeR het volgende:
[..]
Zij schetst inderdaad een eenzijdig beeld. Ze stelt echter niet dat alleen blanken racist kunnen zijn.
Ik snap waar haar punt vandaan komt, maar het is gebaseerd op een achterhaald beeld. Op het moment dat je een redelijk homogene samenleving hebt, met een zeer kleine groep minderheden, dan is de kans groot dat deze minderheden de ontvangers zullen zijn van racistische uitingen.
Dat wil niet zeggen dat zich alleen binnen de meerderheid racisten bevinden en binnen de minderheid niet. Nee, er is een essentieel verschil tussen ' racistisch zijn' en ' racistische uitingen zenden'.
Op het moment dat er sprake is van een zeer kleine minderheid, zie je vaak dat deze minderheid de mond houdt. Binnenhuis kan soms van alles worden gezegd, maar op straat gaat men zich niet openlijk racistisch uitlaten. Hoeft niet alleen hypocriet te zijn, het is volgens mij vrij menselijk dat mensen hun mond wat vaker houden wanneer ze zich ergens een vreemde voelen.
Nu heb je echter de tweede generatie allochtonen. Hier zitten ook nog eens relatief veel probleemgevallen tussen. En ja, dan krijg je opeens ook racistische uitingen jegens blanken. Over deze problematiek is de laatste 10 jaar al zoveel gesproken, dat het naar mijn idee echt nog maar een enkeling is, die onder een steen heeft gelegen, die denkt dat de blanke zelden slachtoffer zal zijn van racistische uitingen.
Wat overigens wel nog mee kan spelen in de perceptie is dat er nog altijd een blanke meerderheid is. Hierdoor zal je bijv. op discussiefora, etc, vaker klachten lezen over 'buitenlanders'. Tenzij je op een specifiek forum van de minderheidsgroep gaat kijken. Tel daarbij op zaken als 'er zijn meer blanke werkgevers, meer blanke kroegbazen, etc'. Waarvan wellicht een heel klein deel -wellicht met goede reden- discrimineert. Dit valt echter wel meer op, aangezien er een stuk minder niet blanke werkgevers/kroegbazen/etc zijn.
Op het moment dat mensen zich meer richten op de Nederlandse/mainstreammedia, kan het zijn dat ze inderdaad nog het idee hebben dat blanken VAKER discrimineren. Dit mede doordat er relatief vaker problemen zijn met bepaalde groepen allochtonen, waarbij niet iedereen hier even genuanceerd over spreekt.
Maak je gebruik van dergelijke media, dan kom je simpelweg meer discriminerende reacties van blanken tegen. Net zoals een autochtoon die op een Marokkaans-Nederlands forum zou zitten, wellicht zou denken dat Marokkanen meer discrimineren.
Samengevat denk ik zelf dat bijna iedereen, uitzonderingen daargelaten, weet dat zich niet alleen onder de blanke bevolking racisten bevinden. Wel kan het door de perceptie gebeuren dat sommigen het idee hebben denken dat allochtonen relatief vaker slachtoffer zijn van discriminatie.
Wat betreft absolute cijfers: geen idee. Sowieso heel moeilijk meetbaar, aangezien er aan beide zijden mensen onterecht in de slachtofferrol kunnen duiken.
Of dit nu wel/niet klopt, dat is nog altijd iets heel anders dan "alleen blanken kunnen racist zijn". Of "je mag (als blanke) ook niks zeggen" (terwijl ze het ondertussen zonder problemen zeggen).quote:Op donderdag 24 oktober 2013 20:14 schreef El_Matador het volgende:
Blank racisme is altijd erger dan zwart racisme (wat eigenlijk "wel een beetje logisch/begrijpelijk is").
Dat linkse mantra heerst nog keihard en je moet onder een steen leven wil je dat niet zien.
Ik ben 'links' en ik hou die mantra niet aan. Of ben ik gewoon niet 'links' genoeg?quote:Op donderdag 24 oktober 2013 20:14 schreef El_Matador het volgende:
Blank racisme is altijd erger dan zwart racisme (wat eigenlijk "wel een beetje logisch/begrijpelijk is").
Dat linkse mantra heerst nog keihard en je moet onder een steen leven wil je dat niet zien.
http://www.trouw.nl/tr/nl(...)10/24/Pietitie.dhtmlquote:Pietitie
Column Misschien is dit wel de belangrijkste constatering over deze affaire: het begon in de marge van het beroepsactivisme, leek bijna op een grap, maar muteert nu in een orgie van boosheid en verzet om uiteindelijk in het gezicht van de aanstichters ervan te ontploffen. .
Gisteren overschreed een Facebook-petitie die voor het behoud van een kinderfeest pleit, de grens van een miljoen steunbetuigingen. Een verbijsterend record dat precies om 16.27 uur werd gevestigd. Daarnaast wijzen alle peilingen dezelfde kant op: volgens soms meer dan 90 procent van de Nederlanders mag geen haar van het zwarte hulpje worden gekrenkt. Dat wil zeggen dat bij een traditie die diep in het collectieve geheugen is verankerd, niets mag worden veranderd.
De slapende hond die jarenlang door onbezonnen lieden werd geprikkeld en getreiterd en zijn dutje toch vreedzaam probeerde door te zetten, is nu blaffend wakker geworden. Als hij maar geen bijtende leeuw wordt.
Onschuld, vrolijkheid en traditie
Er zijn natuurlijk legitieme argumenten voor de pijn die de schminktint van Zwarte Piet bij sommigen veroorzaakt. Maar het probleem met raciale activisten is dat ze bijna alles zien, wikken en wegen via het vergrootglas dat op hun eigen huidskleur staat gericht. Hierdoor verliezen ze aansluiting met een groter verband die een hardnekkige werkelijkheid weergeeft. Die van een overweldigende meerderheid van de bevolking die in het vermeende racisme dat hem wordt verweten, niets anders ziet dan onschuld, vrolijkheid en traditie.
Het kantelmoment waarop het gapen in gebrul veranderde, wordt veroorzaakt door de hulp van buitenaf die de raciale activisten hebben ingeroepen. Door een groepje geestverwanten bij de VN te alarmeren, hebben de activisten een gevaarlijke grens overschreden. In de ogen van veel Nederlanders pleegden ze hiermee een soort verraad aan de gezamenlijkheid. De was zelf bevuild en buiten gehangen. De boosheid is nu diffuus, de wrok is van kamp veranderd: kom maar op met je buitenlandse huurlingen, maar aan mijn erfgoed, mijn culturele paradox en vooral het plezier dat mijn kinderen hieraan beleven, zul je niet komen.
Tweedracht
Als ik het slagveld nu overzie, kan ik maar tot een conclusie komen: de verbetenheid van een groepje activisten heeft een kloof in de samenleving geslagen. Daar waar relatieve harmonie heerste, sloop tweedracht en verdeeldheid binnen. Was dit wel de moeite waard? De zwarte schmink op het gezicht van Piet lijkt nu voor een eeuwigheid gegarandeerd, want het volk is boos.
Zij die van het aanpraten van schuldgevoelens een beroep hebben gemaakt, mogen zich even op het hoofd krabben: ze wilden raciale tegenstellingen aankaarten en de kop indrukken maar hebben die juist aangewakkerd. Dit mag ook een les zijn voor die kleine minderheid die zich als verlicht beschouwd en de logge massa keer op keer naar de eigen zon wil opzwepen. Dat het met elitaire preken, berispingen, eisen tot verloochening, roetvegen of gekleurde Pieten gebeurt, het maakt niets uit: over vrolijke en onschuldige tradities valt niet te onderhandelen.
Goeie analyse. Daar kan het extreemlinkse haatblog JOOP! met al zijn zwarte-pietenartikelen nog wat van leren!quote:Op donderdag 24 oktober 2013 20:36 schreef Serieus_Persoon het volgende:
[..]
http://www.trouw.nl/tr/nl(...)10/24/Pietitie.dhtml
man man manquote:Op donderdag 24 oktober 2013 20:33 schreef Friek_ het volgende:
De andere kant van het verhaal, voor onze Pietfanitici. Verplicht kijkmateriaal voor deze verkapte racisten.
Vervelend he..al die smerige racisten om je heen.quote:Op donderdag 24 oktober 2013 20:33 schreef Friek_ het volgende:
De andere kant van het verhaal, voor onze Pietfanitici. Verplicht kijkmateriaal voor deze verkapte racisten.
quote:Zwartepietpetitie gaat 2 miljoen likes voorbij
Binnen twee dagen heeft de Facebookpagina Pietitie, tegen de afschaffing van het sinterklaasfeest, al 2 miljoen likes opgeleverd. Vanavond werd rond half acht de twee miljoenste 'vind ik leuk' gegeven.
Woensdag kreeg de pagina van twee reclamemakers al een miljoen likes. 'We zijn overdonderd hoe snel het gaat. Het is echt ziek', liet Bas Vreugde, een van de initiatiefnemers, weten. Wat er uiteindelijk met de Pietitie wordt gedaan, weten de mannen nog niet.
De Pietitie is een reactie op alle ophef over het vermeende racisme achter het fenomeen Zwarte Piet. Onder de noemer 'Laat Nederlands mooiste traditie niet verdwijnen' roepen ze Nederlanders op het feest te behouden, inclusief Zwarte Piet.
Bron: Volkskrant
Haha, zo slechtquote:Op donderdag 24 oktober 2013 20:33 schreef Friek_ het volgende:
Het wordt sneu Friek.quote:Op donderdag 24 oktober 2013 20:33 schreef Friek_ het volgende:
Het is vooral typisch van een volk dat denkt dat zij ruimdenkend en tolerant is.quote:Op donderdag 24 oktober 2013 20:52 schreef Serieus_Persoon het volgende:
[..]
Vervelend he..al die smerige racisten om je heen.
Nee, jij bent tolerantquote:Op donderdag 24 oktober 2013 21:00 schreef Friek_ het volgende:
[..]
Het is vooral typisch van een volk dat denkt dat zij ruimdenkend en tolerant is.
Het zijn met name PVV'ers die inderdaad zo pro-Piet zijn; de domme onderlaag van de bevolking.quote:Op donderdag 24 oktober 2013 21:00 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Het wordt sneu Friek.
En nu maar weer naar POL SC en klagen over die jankende PVV'ers op NWS.
Ik zie alleen maar slecht geïnformeerde mensen roepen dat ZP racistisch is omdat het nu eenmaal zo is. Zeer slechte argumentatie en ik mag hopen dat jij niet daar al je hoop op hebt ingezet, want dit betoog is zwak, niet onderbouwd en puur gericht op de tegenstanders in beeld te krijgen met hun racisme en discriminatie kaart ( vooral die laatste is nogalquote:Op donderdag 24 oktober 2013 21:00 schreef Friek_ het volgende:
[..]
Het is vooral typisch van een volk dat denkt dat zij ruimdenkend en tolerant is.
Deze meneer heeft zelf oogkleppen op. Hij focust op de uiterlijkheden maar vergeet de inhoud.quote:Op donderdag 24 oktober 2013 19:04 schreef Joanne35 het volgende:
Hoogleraar over zwarte piet: We hebben oogkleppen op
[..]
Gelukkig ben jij wel tolerant, hypocriet dat je er bent.quote:Op donderdag 24 oktober 2013 21:03 schreef Friek_ het volgende:
[..]
Het zijn met name PVV'ers die inderdaad zo pro-Piet zijn; de domme onderlaag van de bevolking.
Het getuigt anders niet van bijstere intelligentie om onderscheid te maken op huidskleur en daarbij juist de zwarte te benadelen, met op het oog het uit de wereld helpen van racismequote:Op donderdag 24 oktober 2013 21:03 schreef Friek_ het volgende:
[..]
Het zijn met name PVV'ers die inderdaad zo pro-Piet zijn; de domme onderlaag van de bevolking.
quote:Op donderdag 24 oktober 2013 21:03 schreef Friek_ het volgende:
[..]
hahaha, ga toch weg man, opeens lullen ze allemaal alsof zwarte piet het ergste ooit is.quote:Op donderdag 24 oktober 2013 20:33 schreef Friek_ het volgende:
quote:Op donderdag 24 oktober 2013 21:03 schreef Friek_ het volgende:
[..]
Ja, maar de domste onderlaag van de bevolking sleept de arme Holocaust erbij om hun afkeer van wat lollig geschmink kenbaar te maken.quote:Op donderdag 24 oktober 2013 21:03 schreef Friek_ het volgende:
[..]
Er is hun groot onrecht aangedaan! Dat gaat alleen maar weg als we betalenquote:Op donderdag 24 oktober 2013 21:06 schreef matthijst het volgende:
[..]
hahaha, ga toch weg man, opeens lullen ze allemaal alsof zwarte piet het ergste ooit is.
Ik mag aannemen dat je een geintje maakt want geen zinnig mens zou serieus zo'n bewering durven te maken. Als ik in mijn eigen FB-vriendenlijst zie wie de pietitie geliked heeft dan doorkruist dat het politieke spectrum compleet.quote:Op donderdag 24 oktober 2013 21:03 schreef Friek_ het volgende:
[..]
Heel Nederland staat achter Piet, 2 miljoen FB likes zegt genoeg natuurlijk. Friek weet dat ook wel, maar deze nederlaag komt hard aan bij hem.quote:Op donderdag 24 oktober 2013 21:09 schreef beantherio het volgende:
[..]
Ik mag aannemen dat je een geintje maakt want geen zinnig mens zou serieus zo'n bewering durven te maken. Als ik in mijn eigen FB-vriendenlijst zie wie de pietitie geliked heeft dan doorkruist dat het politieke spectrum compleet.
nee, dan al die pro-Pieten figuren ... opeens lullen ze allemaal of het hele sinterklaasfeest om de kleur van piet draait.quote:Op donderdag 24 oktober 2013 21:06 schreef matthijst het volgende:
[..]
hahaha, ga toch weg man, opeens lullen ze allemaal alsof zwarte piet het ergste ooit is.
Ik wil dat het sinterklaasfeest blijft zoals het is. Jij wilt dat de kleur van de Pieten gaat veranderen (of dat de Pieten compleet verdwijnen). Hoezo zeggen de 'pro-Pieten' dat het feest enkel om de kleur van de Piet draait? Dat doe je zelf juist!quote:Op donderdag 24 oktober 2013 21:26 schreef _dodecahedron_ het volgende:
[..]
nee, dan al die pro-Pieten figuren ... opeens lullen ze allemaal of het hele sinterklaasfeest om de kleur van piet draait.
En dan nog serieus het Token Black nonargument van "you just don't get it" erbij gebruiken hèhquote:Op donderdag 24 oktober 2013 21:07 schreef Morendo het volgende:
Ja, maar de domste onderlaag van de bevolking sleept de arme Holocaust erbij om hun afkeer van wat lollig geschmink kenbaar te maken.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |