Laatste situatie is dan ook verre van ideaal, als er dan iemand achter je zit is het dus wss beter om dat dan iets te vroeg aan te geven, als er iemand in die zijstraat staat juist weer niet.quote:Op zondag 20 oktober 2013 17:13 schreef Irritatie100 het volgende:
Over knipperlicht gesproken:
-Mensen die als ze ergens willen afslaan eerst afremmen en als ze al 20 rijden ofzo pas een keer richting aangeven
-Mensen die te vroeg richting aangeven. Ben mijn middelbare school waren 2 zijstraten vlak na elkaar, dan kwam het regelmatig voor dat mensen de 2e straat in wilden, maar al voor de 1e hun knipperlicht aan hadden staan.
En hoe doe je het dan in deze situatie (onderste bord)?quote:Op zondag 20 oktober 2013 17:13 schreef Irritatie100 het volgende:
Over knipperlicht gesproken:
-Mensen die als ze ergens willen afslaan eerst afremmen en als ze al 20 rijden ofzo pas een keer richting aangeven
-Mensen die te vroeg richting aangeven. Ben mijn middelbare school waren 2 zijstraten vlak na elkaar, dan kwam het regelmatig voor dat mensen de 2e straat in wilden, maar al voor de 1e hun knipperlicht aan hadden staan.
Jezus wat een tifus situatie, dat mag duidelijk zijn.quote:Op zondag 20 oktober 2013 17:31 schreef RealBizkit666 het volgende:
[..]
En hoe doe je het dan in deze situatie (onderste bord)?
[ afbeelding ]
Ligt aan de exacte situatie in de praktijk, dat bord is natuurlijk maar een schematische tekening. Heb je een streetview ofzo van die situatie?quote:Op zondag 20 oktober 2013 17:31 schreef RealBizkit666 het volgende:
[..]
En hoe doe je het dan in deze situatie (onderste bord)?
[ afbeelding ]
iedereen heeft dat bord dus iedereen weet dat het onoverzichtelijk is en dus dat je beter kan wachten tot je zeker weet dat die auto daar ook daadwerkelijk afslaat.quote:Op zondag 20 oktober 2013 17:34 schreef kingtoppie het volgende:
[..]
Jezus wat een tifus situatie, dat mag duidelijk zijn.
Geen richtingaanwijzer voordat iemand zijn auto ervoor kwakt...
Schematisch? Streetview?quote:Op zondag 20 oktober 2013 17:49 schreef starla het volgende:
[..]
Ligt aan de exacte situatie in de praktijk, dat bord is natuurlijk maar een schematische tekening. Heb je een streetview ofzo van die situatie?
Dat snap ik ook wel, maar hoe die 2 wegen naar rechts afbuigen is wel van belang natuurlijk. Als de '1ste afslag' uitkomt op de weg die 'rechtdoor' gaat (niet de voorrangsweg dan, maar die andere afslag), dan moet je richting aangeven naar rechts en nog een keer naar rechts (of hem gewoon aanhouden). Als die daar niet op uitkomt, maar precies op het kruispunt moet je richting aangeven naar rechts en deze weer uitdoen als je de straat verlaat, dus veel korter richting aangeven.quote:Op zondag 20 oktober 2013 17:54 schreef RealBizkit666 het volgende:
[..]
Schematisch? Streetview?
Dit is gewoon een kruising waar de doorgaande weg naar links buigt en 2 wegen naar rechts... Bij dit bord is de situatie altijd hetzelfde...
Bij dit bord komt het precies op het kruispunt uit. Waarom denk je dat dit bord is?quote:Op zondag 20 oktober 2013 17:57 schreef starla het volgende:
[..]
Dat snap ik ook wel, maar hoe die 2 wegen naar rechts afbuigen is wel van belang natuurlijk. Als de '1ste afslag' uitkomt komt de weg die rechtdoor gaat (niet de voorrangsweg dan, maar die andere afslag), dan moet je richting aangeven naar rechts en nog een keer naar rechts (of hem gewoon aanhouden). Als die daar niet op uitkomt, maar precies op het kruispunt moet je richting aangeven naar rechts en deze weer uitdoen als je de straat verlaat, dus veel korter richting aangeven.
Lijkt me stug dat de praktische situatie ALTIJD hetzelfde is bij dat bord (lees: afstand, hoek van de bochten etc.).
Ik zie graag een streetviewtjequote:Op zondag 20 oktober 2013 17:58 schreef RealBizkit666 het volgende:
[..]
Bij dit bord komt het precies op het kruispunt uit. Waarom denk je dat dit bord is?
sorry had die niet moeten posten was foutje geweest, was een eerste reactie, maar bedacht toen dat je misschien niet naar rechts kan op dat moment, maar vergeten weg te halen bij quoten van anderquote:
Het is voor een KRUISPUNT alleen daarvoor, alleen gaat de doorgaandeweg niet rechtdoor, maar met de bocht mee.quote:Op zondag 20 oktober 2013 17:59 schreef starla het volgende:
[..]
Ik zie graag een streetviewtje![]()
Die borden zijn massaproductie en er wordt zeker niet voor elke situatie een speciaal bord gemaakt
Ik heb er wel eentje voor je waar je echt 90 graden naar links gaat.quote:Op zondag 20 oktober 2013 17:49 schreef starla het volgende:
[..]
Ligt aan de exacte situatie in de praktijk, dat bord is natuurlijk maar een schematische tekening. Heb je een streetview ofzo van die situatie?
Ik ga je nog niet afschieten, ik wil meer info: FAS, jouw snelheid, verkeer rechts, aantal rijstroken.quote:Op zondag 20 oktober 2013 17:30 schreef kingtoppie het volgende:
Ik kan mezelf de laatste tijd niet inhouden om bumperklevers enorm in de weg te zitten.
Ik weet van mezelf dat ik sociaal rij, ik word er gewoon echt schijtziek van dus als iemand dan gaat zitten bumperkleven.quote:Op zondag 20 oktober 2013 18:06 schreef spoorrails het volgende:
[..]
sorry had die niet moeten posten was foutje geweest, was een eerste reactie, maar bedacht toen dat je misschien niet naar rechts kan op dat moment, maar vergeten weg te halen bij quoten van ander
Snelheid: 80-85 op 80 weg, op een 50 weg ligt het er maar net aan hoe de weg is.. Daar rij ik vaak te hard als de weg daar naar is.quote:Op zondag 20 oktober 2013 18:14 schreef Pizza_Boom het volgende:
Ik ga je nog niet afschieten, ik wil meer info: FAS, jouw snelheid, verkeer rechts, aantal rijstroken.
Dat niet elke situatie identiek is, is juist de cruxquote:Op zondag 20 oktober 2013 18:08 schreef spoorrails het volgende:
[..]
Het is voor een KRUISPUNT alleen daarvoor, alleen gaat de doorgaandeweg niet rechtdoor, maar met de bocht mee.
En dat is dus voor elke situatie zo, misschien niet 100% identiek, de ene zal een drempel hebben andere weg niet bv. Maar verder blijft het een kruispunt
Als je niet weet wat dat inhoud moet je heel nodig weer rijlessen gaan volgen en theorie misschien ook.
Gewoon richting aangeven naar rechts ongeacht of je optisch rechtdoor of rechtsaf wil. Je gaat immers van de voorrangsweg af. Anticiperen daarop is nou ook niet bijzonder moeilijk. Hoewel je natuurlijk altijd mensen hebt die deze situatie behandelen als een gelijkwaardig kruispunt qua knipperlicht.quote:Op zondag 20 oktober 2013 18:14 schreef Pizza_Boom het volgende:
[..]
Ik heb er wel eentje voor je waar je echt 90 graden naar links gaat.
http://goo.gl/maps/iucjW
Wel nasty iddquote:Op zondag 20 oktober 2013 18:14 schreef Pizza_Boom het volgende:
[..]
Ik heb er wel eentje voor je waar je echt 90 graden naar links gaat.
http://goo.gl/maps/iucjW
Richting aangeven alsof het een gelijkwaardig kruispunt is, is wel het duidelijkst. Als je richting aangeeft naar rechts, kan een bestuurder die van rechts komt denken dat je de straat in wilt waar hij uit komt en dat hij dus door kan rijden.quote:Op zondag 20 oktober 2013 18:42 schreef BigSmurf het volgende:
[..]
Gewoon richting aangeven naar rechts ongeacht of je optisch rechtdoor of rechtsaf wil. Je gaat immers van de voorrangsweg af. Anticiperen daarop is nou ook niet bijzonder moeilijk. Hoewel je natuurlijk altijd mensen hebt die deze situatie behandelen als een gelijkwaardig kruispunt qua knipperlicht.
Dus jij zou geen richting aangeven als je daar optisch rechtdoor gaat? Lekker voor de fietser die denkt dat jij de voorrangsweg blijft volgen (want geen knipperlicht), of voor het verkeer achter je wanneer jij stilstaat zonder knipperlicht om die fietser voor te laten.quote:Op zondag 20 oktober 2013 18:55 schreef Light het volgende:
[..]
Richting aangeven alsof het een gelijkwaardig kruispunt is, is wel het duidelijkst. Als je richting aangeeft naar rechts, kan een bestuurder die van rechts komt denken dat je de straat in wilt waar hij uit komt en dat hij dus door kan rijden.
gewoon richting aangeven als je eraf gaat, dan weet iedereen waar tie aan toe is.quote:Op zondag 20 oktober 2013 18:55 schreef Light het volgende:
[..]
Richting aangeven alsof het een gelijkwaardig kruispunt is, is wel het duidelijkst. Als je richting aangeeft naar rechts, kan een bestuurder die van rechts komt denken dat je de straat in wilt waar hij uit komt en dat hij dus door kan rijden.
De hoofdregel is dat mensen die de voorrangsweg volgen voorgaan op mensen die niet op de voorrangsweg zitten. Dus als ik linksaf ga en daarmee de voorrangsweg volg, hoef ik niet te stoppen om die fietser voor te laten.quote:Op zondag 20 oktober 2013 19:09 schreef BigSmurf het volgende:
[..]
Dus jij zou geen richting aangeven als je daar optisch rechtdoor gaat? Lekker voor de fietser die denkt dat jij de voorrangsweg blijft volgen (want geen knipperlicht), of voor het verkeer achter je wanneer jij stilstaat zonder knipperlicht om die fietser voor te laten.
Het is een kutsituatie, maar de hoofdvoorrangsregels gaan imho altijd voor de optisch logischere oplossing.
Het enige dat je dan weet ik dat iemand de voorrangsweg niet volgt. Maar dan weet je alsnog niet of hij rechtsaf of rechtdoor wil. En dat maakt wel verschil, zeker als je die persoon van links ziet naderen.quote:Op zondag 20 oktober 2013 20:06 schreef spoorrails het volgende:
[..]
gewoon richting aangeven als je eraf gaat, dan weet iedereen waar tie aan toe is.
tjah tis niet handig, maar je zult dan gewoon ff moeten wachten tot je zeker weet wat hij of zij doetquote:Op zondag 20 oktober 2013 20:11 schreef Light het volgende:
[..]
Het enige dat je dan weet ik dat iemand de voorrangsweg niet volgt. Maar dan weet je alsnog niet of hij rechtsaf of rechtdoor wil. En dat maakt wel verschil, zeker als je die persoon van links ziet naderen.
Het zijn gewoon ondingen.quote:Op zondag 20 oktober 2013 20:12 schreef spoorrails het volgende:
[..]
tjah tis niet handig, maar je zult dan gewoon ff moeten wachten tot je zeker weet wat hij of zij doet
klopt en om ongelukken te voorkomen kan je het beste aan de regels houden en niet zelf wat gaan verzinnen ook al zijn ze logischerquote:
Dit was dus precies wat ik bedoelde.quote:Op zondag 20 oktober 2013 20:22 schreef spoorrails het volgende:
[..]
klopt en om ongelukken te voorkomen kan je het beste aan de regels houden en niet zelf wat gaan verzinnen ook al zijn ze logischer
Je hebt gelijk.quote:Op zondag 20 oktober 2013 20:22 schreef spoorrails het volgende:
[..]
klopt en om ongelukken te voorkomen kan je het beste aan de regels houden en niet zelf wat gaan verzinnen ook al zijn ze logischer
http://www.gratistheorie.(...)ng/voorrangsweg.htmlquote:Wil je een afbuigende voorrangsweg volgen, dan moet je richting aangegeven. Met andere woorden, kun je meer dan alleen maar rechtdoor, geef je richting aan om het overige verkeer te laten zien wat jij van plan bent.
Kan je mij ook even aanwijzen waar in het RVV 1990 dat staat? Dat is namelijk het officiële document, uitgegeven door de rijksoverheid. Rijscholen en dergelijke passen de regels aan naar wat het CBR graag wilt zien, maar zoals ik al zei, het CBR denkt zelf graag dat ze boven de wet staan.quote:Op zondag 20 oktober 2013 20:35 schreef Light het volgende:
[..]
Je hebt gelijk.
Eerste hit op Google:
[..]
http://www.gratistheorie.(...)ng/voorrangsweg.html
Dat zei ik ook precies. Dat het voor de auto's achter je totaal niet interessant is wat je op een rotonde gaat doen, dus waarom richting geven naar links?quote:Op zondag 20 oktober 2013 11:34 schreef Luxuria het volgende:
[..]
Dat doe je niet voor de auto's achter je, maar voor de auto's die vanuit andere richtingen de rotonde opkomen.
Je rijdt achter een auto en jullie komen bij een verkeerslicht aan waar er voor zowel rechtsaf alswel rechtsaf een aparte baan ontstaan naast het standaard rechtdoor gaande verkeerquote:Op zondag 20 oktober 2013 22:16 schreef Gwywen het volgende:
[..]
Dat zei ik ook precies. Dat het voor de auto's achter je totaal niet interessant is wat je op een rotonde gaat doen, dus waarom richting geven naar links?
Nee, ik denk dat je me verkeerd hebt begrepen. Ik vind richting aangeven zelden nutteloos en zelfs bijzonder belangrijk, maar ik refereerde hier nog even terug aan mensen die richting geven naar links als ze een rotonde oprijden.quote:Op zondag 20 oktober 2013 22:38 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Je rijdt achter een auto en jullie komen bij een verkeerslicht waar er voor zowel rechtsaf alswel rechtsaf een aparte baan ontstaan.
Mag ik aannemen dat jij in dit geval het wederom totaal nutteloos vindt om richting aan te geven?
Voor de mensen die staan te wachten tot ze de rotonde op kunnen is het misschien handig, maar géén richting geven tot je eraf moet is net zo duidelijk en geeft net zo veel ruimte tot anticipatie.quote:Op zondag 20 oktober 2013 22:42 schreef daNpy het volgende:
Ook daarbij kunnen mensen die je tegemoet komen dus antitciperen.
De mensen achter je interesseert het niet zo waar je eraf moet, die moeten hun aandacht hebben bij voorrang verlenen aan verkeer op de rotonde.
Maar ook hier geldt zoals je bij de rotonde al aangaf dat het verkeer achter jou er niks aan heeft. Laat staan het tegemoet komende verkeer of wie dan ook.quote:Op zondag 20 oktober 2013 22:40 schreef Gwywen het volgende:
[..]
Nee, ik denk dat je me verkeerd hebt begrepen. Ik vind richting aangeven zelden nutteloos en zelfs bijzonder belangrijk, maar ik refereerde hier nog even terug aan mensen die richting geven naar links als ze een rotonde oprijden.
Nee, want als je geen richting aangeeft als je rechtdoor gaat (wel bij het verlaten natuurlijk) kunnen mensen aldaar sneller de rotonde oprijdenquote:Op zondag 20 oktober 2013 22:43 schreef Gwywen het volgende:
[..]
Voor de mensen die staan te wachten tot ze de rotonde op kunnen is het misschien handig, maar géén richting geven tot je eraf moet is net zo duidelijk en geeft net zo veel ruimte tot anticipatie.
rvv1990, artikel 17:quote:Op zondag 20 oktober 2013 22:16 schreef Pizza_Boom het volgende:
[..]
Kan je mij ook even aanwijzen waar in het RVV 1990 dat staat? Dat is namelijk het officiële document, uitgegeven door de rijksoverheid. Rijscholen en dergelijke passen de regels aan naar wat het CBR graag wilt zien, maar zoals ik al zei, het CBR denkt zelf graag dat ze boven de wet staan.
Dus in een bocht moet je richting aan geven?quote:Op maandag 21 oktober 2013 00:35 schreef Ridocar het volgende:
[..]
rvv1990, artikel 17:
2.Bestuurders moeten alvorens af te slaan een teken met hun richtingaanwijzer of met hun arm geven.
Afslaan is een verplaatsing anders dan rechtdoor. Een afbuigende voorrangsweg volgen is niet rechtdoor, zelfs niet in verkeerstechnische zin...
Eenvoudiger gezegd: als je de afbuigende voorrangsweg wilt verlaten en de straat recht voor je in wilt rijden geef je géén richting aan.
Natuurlijk naar eigen inzicht. Flauwe bochten kun je laten voor wat het zijn.quote:Op maandag 21 oktober 2013 07:52 schreef RealBizkit666 het volgende:
[..]
Dus in een bocht moet je richting aan geven?
hij stond toch uit?quote:Op maandag 21 oktober 2013 08:19 schreef Metalfreak het volgende:
Ik had laatst trouwens het tegenovergestelde, het knipperlicht naar rechts stond uit bij die auto, dus ik dacht dat ik er op kon rijden, nee, rijdt hij nog een kwart door...En maar schaapachtig blijven kijken
combinatie van die 2; éérst terugschakelen, vervolgens naar rechts als er ruimte is, hem vervolgens op rechts compleet aan stront trekken om hem daarna weer liefjes voor zijn smoel te schuiven als je weer moet inhalen. Zóóó leuk he, daar krijg je gewoon geen genoeg vanquote:
Je bedoelt nu dat als hij je rechts wilt inhalen dat je hem helemaal uber blokkeert?quote:Op maandag 21 oktober 2013 12:07 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
combinatie van die 2; éérst terugschakelen, vervolgens naar rechts als er ruimte is, hem vervolgens op rechts compleet aan stront trekken om hem daarna weer liefjes voor zijn smoel te schuiven als je weer moet inhalen. Zóóó leuk he, daar krijg je gewoon geen genoeg van![]()
dat laatste; braaf naar rechts en dan gewoon dat gaspedaal op de bodem.quote:Op maandag 21 oktober 2013 12:57 schreef kingtoppie het volgende:
[..]
Je bedoelt nu dat als hij je rechts wilt inhalen dat je hem helemaal uber blokkeert?
Of meer dat je een soort van wedstrijdje houdt op de snelweg?![]()
Inderdaad. Richting geven naar links op een rotonde is echt nergens voor nodig.quote:Op zondag 20 oktober 2013 22:45 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Maar ook hier geldt zoals je bij de rotonde al aangaf dat het verkeer achter jou er niks aan heeft. Laat staan het tegemoet komende verkeer of wie dan ook.
En toch doe ik het wel, omdat er ook rotondes zijn waar je overheen kan kijken en waarbij het dus zorgt voor betere anticipatiemogelijkheden van tegemoetkomend verkeer. Tevens hebben we waar ik woon een rotonde die je volledig rond moet rijden vanwege een zijstraat vlak ervoor die je alleen vanaf de andere kant in kan rijden (vanwege middenberm), dan is het ook wat makkelijk voor verkeer wat op driekwart staat te wachten. Agreed dat het niet nodig is bij veel rotondes, maar ik vind het toch een fijne toevoeging. Stukje gewenning ook.quote:Op maandag 21 oktober 2013 15:31 schreef Gwywen het volgende:
[..]
Inderdaad. Richting geven naar links op een rotonde is echt nergens voor nodig.
Waarom rotonde?quote:Op maandag 21 oktober 2013 15:31 schreef Gwywen het volgende:
[..]
Het CBR en rijscholen in ieder geval wel, daar je het al een behoorlijke tijd "leert" met je rijlessen. Ik heb het niet bedacht. Beetje hetzelfde dat ik richting aangeven bij terugvoegen naar rechts op een snelweg nuttig vindt, en zowat iedereen die 50+ is niet.quote:Op maandag 21 oktober 2013 16:34 schreef Daeron het volgende:
Who fucking cares of je links richting aangeeft op een rotonde of niet. Zolang je maar richting naar rechts aangeeft zodra je eraf gaat is er niets aan de hand.
Het is mij ook zo aangeleerd, maar ik heb het mezelf afgeleerd aangezien ik vrij regelmatig in België of Duitsland rondrij en geen zin heb in die bekeuring.quote:Op maandag 21 oktober 2013 16:39 schreef BigSmurf het volgende:
[..]
Het CBR en rijscholen in ieder geval wel, daar je het al een behoorlijke tijd "leert" met je rijlessen. Ik heb het niet bedacht. Beetje hetzelfde dat ik richting aangeven bij terugvoegen naar rechts op een snelweg nuttig vindt, en zowat iedereen die 50+ is niet.
Als je van baan wisselt is het altijd nuttig, iemand zou maar precies in een dode hoek zitten oid.quote:Op maandag 21 oktober 2013 16:39 schreef BigSmurf het volgende:
[..]
Het CBR en rijscholen in ieder geval wel, daar je het al een behoorlijke tijd "leert" met je rijlessen. Ik heb het niet bedacht. Beetje hetzelfde dat ik richting aangeven bij terugvoegen naar rechts op een snelweg nuttig vindt, en zowat iedereen die 50+ is niet.
Vind van wel (bij grote rotondes), vooral bij een dubbele rijstrook en zeker als hier nog een tussenbelijning in zit.quote:Op maandag 21 oktober 2013 15:31 schreef Gwywen het volgende:
[..]
Je mag daar geen richting aangeven als je een baantje naar rechts opschuift op de snelwegquote:Op maandag 21 oktober 2013 16:45 schreef Daeron het volgende:
[..]
Het is mij ook zo aangeleerd, maar ik heb het mezelf afgeleerd aangezien ik vrij regelmatig in België of Duitsland rondrij en geen zin heb in die bekeuring.
Ging over rotonde 3e afslag.quote:Op maandag 21 oktober 2013 17:00 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Je mag daar geen richting aangeven als je een baantje naar rechts opschuift op de snelweg
Ik vind het sowieso onzin, maar als je het dan doet, zou ik het precies andersom doen: klein wel en groot niet.quote:Op maandag 21 oktober 2013 16:47 schreef RogerFederer_17 het volgende:
[..]
Vind van wel (bij grote rotondes), vooral bij een dubbele rijstrook en zeker als hier nog een tussenbelijning in zit.
Bij kleine rotondes snap ik waarom je dit toepast.
Iedere auto heeft een knipperlicht aan de rechterkant.quote:Op maandag 21 oktober 2013 17:31 schreef totalvamp het volgende:
ik geef ook richting aan naar links, dit omdat het dan duidelijker is waar ik heen ga en mensen er rekening mee houden. ben de de 2de afslag voorbij gaat mij rechterknipperlicht aan
voor mij is dat handig omdat je niet bij elke auto ziet of hij wel of niet afslaat.
niet bij elke auo is dat te zien of hij aan staat.quote:Op maandag 21 oktober 2013 17:47 schreef Ambrosius het volgende:
[..]
Iedere auto heeft een knipperlicht aan de rechterkant.
Je krijgt daar een bekeuring als je richting aangeeft naar links op een rotonde? Lijkt me stug.quote:Op maandag 21 oktober 2013 16:45 schreef Daeron het volgende:
[..]
Het is mij ook zo aangeleerd, maar ik heb het mezelf afgeleerd aangezien ik vrij regelmatig in België of Duitsland rondrij en geen zin heb in die bekeuring.
Het is verboden in België, dus dat zou zomaar kunnen.quote:Op maandag 21 oktober 2013 18:57 schreef BigSmurf het volgende:
[..]
Je krijgt daar een bekeuring als je richting aangeeft naar links op een rotonde? Lijkt me stug.
Grappig hoe regels zo kunnen verschillen per land. Gelukkig rij ik nooit in België.quote:Op maandag 21 oktober 2013 19:05 schreef RealBizkit666 het volgende:
[..]
Het is verboden in België, dus dat zou zomaar kunnen.
Ik kom regelmatig in de grensstreek. Grappig om te zien hoe verkeersregels een eigen leven gaan leiden. Nederlandse automobilisten die op rotondes vertikken richting naar links aan te geven, Belgen die 70 rijden op een provinciale weg...quote:Op maandag 21 oktober 2013 19:11 schreef BigSmurf het volgende:
[..]
Grappig hoe regels zo kunnen verschillen per land. Gelukkig rij ik nooit in België.
Het is niet verplicht om richting naar links aan te geven op een rotonde in Nederland, dus dat heeft niets met vertikken te maken...quote:Op maandag 21 oktober 2013 19:14 schreef Ridocar het volgende:
[..]
Ik kom regelmatig in de grensstreek. Grappig om te zien hoe verkeersregels een eigen leven gaan leiden. Nederlandse automobilisten die op rotondes vertikken richting naar links aan te geven, Belgen die 70 rijden op een provinciale weg...
Ja maar dat doen sommigen pas op het laatste moment als ze al naar rechts sturen.quote:Op maandag 21 oktober 2013 16:34 schreef Daeron het volgende:
Who fucking cares of je links richting aangeeft op een rotonde of niet. Zolang je maar richting naar rechts aangeeft zodra je eraf gaat is er niets aan de hand.
Als het goed is leer je dat ook niet tijdens rijles.quote:Op maandag 21 oktober 2013 19:42 schreef BigSmurf het volgende:
Ik vind het wel dubieus dat je het leert bij het halen van je rijbewijs, zowel in het theorieboek als in de praktijk, maar dat het niet als verplichting in de wet staat. En ook dat er zoveel zijn hier die zich aan oververduidelijking (want dat is het eigenlijk, je maakt er niks onduidelijker mee) kunnen ergeren.
Mwah, ik heb het anders nooit geleerd en heb er tijdens het rijexamen 7 jaar geleden ook niets over gehoord.quote:Op maandag 21 oktober 2013 16:39 schreef BigSmurf het volgende:
[..]
Inderdaad, ik houd me bijna altijd aan de snelheid in de bebouwde kom, vooral daar waar fietsers gewoon op de rijbaan rijden. Hoe vaak daar niet van die idioten op m'n bumper zittenquote:Op zondag 20 oktober 2013 17:30 schreef kingtoppie het volgende:
Ik kan mezelf de laatste tijd niet inhouden om bumperklevers enorm in de weg te zitten.
Wat betekent het dan? Ik blijf op de rotonde? Dan moet het ook aan als je "rechtdoor gaat".quote:Op maandag 21 oktober 2013 19:42 schreef BigSmurf het volgende:
Ik vind het wel dubieus dat je het leert bij het halen van je rijbewijs, zowel in het theorieboek als in de praktijk, maar dat het niet als verplichting in de wet staat. En ook dat er zoveel zijn hier die zich aan oververduidelijking (want dat is het eigenlijk, je maakt er niks onduidelijker mee) kunnen ergeren.
Aanlaten tot je je je een-na-laatste afslag gepasseerd bent.quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 07:56 schreef RealBizkit666 het volgende:
[..]
Wat betekent het dan? Ik blijf op de rotonde? Dan moet het ook aan als je "rechtdoor gaat".
Ik ga "links af"? Wat doe je dan op een rotonde met meer dan 4 afslagen?
Als je op een dergelijke rotonde rijdt zit je al op de linkerbaan van die rotonde en ga je automatisch naar je juiste afslag. Bij een rotonde zonder verhoogde rand tussen de rijbanen geef je toch ook rechts aan als je van de binnenste naar de buitenste baan rijdt?quote:Op een dubbelstrooks rotonde, ga je dan "linksaf", blijf je op de rotonde, of wil je een strook naar links gaan. Hoezo duidelijk?
Een rotonde is een doorgaande weg met alleen afslagen naar rechts (dat je linksaf kunt gaan is iets anders dan links afslaan, in een bocht doe je ook geen knipperlicht aan). Je benadert deze alsof je je eigen weg vervolgt (dan doe je normaal geen knipperlicht aan). Verder gedraag je je alsof je ook op een normale weg zit, op een meerstrooks baan knipper je als je van rijstrook wisselt. Tevens geef je richting aan als je de weg verlaat, en dat is op een rotonde alleen naar rechts.quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 08:39 schreef daNpy het volgende:
[..]
Aanlaten tot je je je een-na-laatste afslag gepasseerd bent.
[..]
Als je op een dergelijke rotonde rijdt zit je al op de linkerbaan van die rotonde en ga je automatisch naar je juiste afslag. Bij een rotonde zonder verhoogde rand tussen de rijbanen geef je toch ook rechts aan als je van de binnenste naar de buitenste baan rijdt?
Het is niet moeilijk, je maakt het moeilijk
Omdat ik vind dat dat de doorstroming kan verbeteren.quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 08:54 schreef RealBizkit666 het volgende:
[..]
Dus: knipperlicht naar links doe je op een rechte weg met alleen afslagen naar rechts aan als je een rijstrook naar links wilt gaan, waarom ga je op een gebogen weg je opeens anders gedragen?
En ik bhet daar volledig mee eens ben.quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 09:34 schreef daNpy het volgende:
[..]
Omdat ik vind dat dat de doorstroming kan verbeteren.
quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 11:02 schreef RealBizkit666 het volgende:
Veel plezier op deze rotonde dan: https://maps.google.nl/?l(...)bp=12,290.89,,0,1.87
Dubbelstrooks, geen overzicht waar iemand de rotonde opgereden is. Verplichte strook wisseling soms.
quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 11:48 schreef Anne het volgende:
Dat is misschien een extreem voorbeeld, maar eerlijk is eerlijk; je kunt niet áltijd zien waar een auto de rotonde op is gereden.
Ik vind wel dat de discussie nu een beetje op niets aan het uitlopen is. Iedereen is het er over eens dat je in ieder geval richting moet geven als je de rotonde verlaat en dat is het belangrijkste.
Dit. Duidelijker kan iemand niet zijn.quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 09:14 schreef OxygeneFRL het volgende:
Als ik driekwart moet geef ik ook altijd richting naar links aan als ik de rotonde op rij en pas naar rechts als ik eraf ga.
12, 8, 7 en 6 jaar geleden moest ik nog bij driekwart rond richting naar links aangeven. Eigenlijk hetzelfde verhaal, omdat het duidelijker is maar (nog steeds) niet verplicht.quote:Op maandag 21 oktober 2013 23:03 schreef Marco001 het volgende:
[..]
Mwah, ik heb het anders nooit geleerd en heb er tijdens het rijexamen 7 jaar geleden ook niets over gehoord.
Ja. Daar waren we het toch al over eens?quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 15:38 schreef Ridocar het volgende:
Zou het een poging zijn van het CBR om een regeltje af te dwingen?
Jij en ik wel. Van anderen heb ik die conclusie nog niet gelezen.quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 17:57 schreef Pizza_Boom het volgende:
[..]
Ja. Daar waren we het toch al over eens?
Geen facebook dat bedrijf, kan je ze mooi even taggenquote:Op donderdag 24 oktober 2013 13:39 schreef Iwanius het volgende:
Zet u de wagen daar maar neer.
[ afbeelding ]
zeker nog links aanhouden ookquote:Op donderdag 24 oktober 2013 18:20 schreef Pizza_Boom het volgende:
Lieve mensen, stomme doos in een chiquento. Als je buiten de bebouwde kom rijdt en er staat niets aangegeven, dan mag je 80. En geen 55. En nee, dat is niet eng.
1 Rijbaan, 2 rijstroken en verkeer vanaf 2 richtingen. Anderhalve week terug ben ik daar in een tijd van 24 uur 2x iemand voorbij gegaan, waarvan ik 1x met een aanhanger reed. Die maakte het wel heel bont met 40.quote:Op donderdag 24 oktober 2013 18:25 schreef totalvamp het volgende:
[..]
zeker nog links aanhouden ook?
zo'n hekel aan dat soort mensen...quote:Op donderdag 24 oktober 2013 18:28 schreef Pizza_Boom het volgende:
[..]
1 Rijbaan, 2 rijstroken en verkeer vanaf 2 richtingen. Anderhalve week terug ben ik daar in een tijd van 24 uur 2x iemand voorbij gegaan, waarvan ik 1x met een aanhanger reed. Die maakte het wel heel bont met 40.
spoedklusjequote:Op donderdag 24 oktober 2013 13:39 schreef Iwanius het volgende:
Zet u de wagen daar maar neer.
[ afbeelding ]
Terechte klacht.quote:Op donderdag 24 oktober 2013 19:12 schreef spoorrails het volgende:
mijn irritatie weer:
busjes waar je niet door heen kan kijken die helemaal op linkerkant van strook rijden zodat je er niet langs kan kijken
Moet je er niet zo dicht op zittenquote:Op donderdag 24 oktober 2013 19:12 schreef spoorrails het volgende:
mijn irritatie weer:
busjes waar je niet door heen kan kijken die helemaal op linkerkant van strook rijden zodat je er niet langs kan kijken
Die nam een herkansing bij Cuijkquote:Op donderdag 24 oktober 2013 18:42 schreef fathank het volgende:
Beste meneer in je gele Megane,
Als er file op de afrit staat gelieve niet via het verdrijvingsvlak weer terug de snelweg op zonder te kijken met 50 km/h.
Vriendelijk bedankt alvast.
Afslag Malden op de A73 vanuit het zuiden om het verhaal compleet te maken.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
En dat scheelt mij in zicht? voorbij busje?quote:Op donderdag 24 oktober 2013 21:23 schreef fathank het volgende:
[..]
Moet je er niet zo dicht op zitten
Het verkleint de dode hoek die je toch wel hebt van zo'n busje.quote:Op donderdag 24 oktober 2013 23:13 schreef spoorrails het volgende:
[..]
En dat scheelt mij in zicht? voorbij busje?
quote:Op donderdag 24 oktober 2013 21:37 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
Die nam een herkansing bij Cuijk
Ik kwam vanuit het zuiden, dus hij was al voorbij CuijkSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Behulpzaam als een waterkraan.
Op woensdag 29 april 2015 16:30 schreef seto het volgende:
als je niet #teamhenk bent ben je gewoon een *weggeFopt*homo
Euhm ja? Of zie jij geen verschil als je er 30 meter of 60 meter vandaan zit? dan moet je misschien een brilletje.quote:Op donderdag 24 oktober 2013 23:13 schreef spoorrails het volgende:
[..]
En dat scheelt mij in zicht? voorbij busje?
kan je van 60 meter van busje op rechte weg wel zien wat auto's voor hem doen dan?quote:Op vrijdag 25 oktober 2013 08:59 schreef fathank het volgende:
[..]
Euhm ja? Of zie jij geen verschil als je er 30 meter of 60 meter vandaan zit? dan moet je misschien een brilletje.
als ze niet binnen 5 a 10 seconden op max snelheid zitten toeter ik gewoon. Of als de kans er is rechts inhalen.quote:Op vrijdag 25 oktober 2013 16:37 schreef Luxuria het volgende:
Mijn ergernis die regelmatig terugkomt als ik 's ochtends naar mijn werk rijd:
Mensen die op de linkerstrook voor het stoplicht gaan staan en dan niet kunnen optrekken![]()
![]()
![]()
Omg wat kan ik daar niet tegen.
quote:Op vrijdag 25 oktober 2013 17:01 schreef Gwywen het volgende:
Überhaupt mensen die ultralangzaam optrekken. Ik rijd veel op provinciale wegen en daar zijn sommige automobilisten (vooral grijsharigen met hoedjes) in staat om er ongeveer twee kilometer over te doen om tot 80 km/h te komen, waarna ze binnen een paar honderd meter het gas alweer loslaten omdat ze over nog een kilometer weer moeten afremmen voor een bocht of een splitsing...
pittig rijdende dames hier!quote:Op vrijdag 25 oktober 2013 17:02 schreef Turbomuis het volgende:
NEE, ik wil niet 40 gaan rijden op een 70-weg, ook niet als er 400 meter verderop een verkeerslicht op rood staat.
Lekker asociaalquote:Op vrijdag 25 oktober 2013 16:59 schreef totalvamp het volgende:
[..]
als ze niet binnen 5 a 10 seconden op max snelheid zitten toeter ik gewoon. Of als de kans er is rechts inhalen.
Als het een eenmanszaak is hoop ik dat ie er gewoon goed geld aan verdientquote:Op vrijdag 25 oktober 2013 18:09 schreef vannelle het volgende:
En de vertraging die de onschuldige vrachtwagenchauffeur daardoor oploopt ook niet vergeten Anne!
Ik zei 5a10 seconden. Als jij er 5 seconden over doet naar de 50 ben je gewoon verkeerd bezig op de linkerbaan. Het is ook meestal voor mensen die gewoon echt niet vooruit komen, gelukkig is dit zelden zo erg.quote:Op vrijdag 25 oktober 2013 17:53 schreef Anne het volgende:
[..]
Lekker asociaal. Zeker als je weet dat een ruime meerderheid niet eens binnen 5 seconden op bijvoorbeeld 100 km/h kan zitten.
Als je naar mij zou toeteren omdat ik zogenaamd niet snel genoeg zou optrekken, zou ik extra langzaam gaan rijden, zeker als je geen kans hebt om rechts in te halen. Of als je zou proberen me rechts in te halen, zou ik ineens per ongeluk toch wel gas geven.
Ja, lekker ruim begrip. Speciaal voor jou dan; Genoeg auto's halen de 100 ook niet in 10 seconden.quote:Op vrijdag 25 oktober 2013 18:16 schreef totalvamp het volgende:
[..]
Ik zei 5a10 seconden. Als jij er 5 seconden over doet naar de 50 ben je gewoon verkeerd bezig op de linkerbaan. Het is ook meestal voor mensen die gewoon echt niet vooruit komen, gelukkig is dit zelden zo erg.
Veel succes met gas gevenben er toch zo voorbij dan. En lekker irritant dat je blijkbaar egoistisch genoeg bent iedereen op te houden, omdat je zonodig traag moet rijden
Als ik toeter verdien je het gewoonquote:Op vrijdag 25 oktober 2013 18:24 schreef Anne het volgende:
[..]
Ja, lekker ruim begrip. Speciaal voor jou dan; Genoeg auto's halen de 100 ook niet in 10 seconden.
En jij succes met er voorbij gaanWaarschijnlijk weet je geeneens wat ik rij.
En nee hoor, ik ben niet egoïstisch in het algemeen. Sociaal eerder. Des te meer reden om even de duivelin te spelen als iemand irritant loopt te toeteren.
Daarom probeer ik altijd zoveel mogelijk rechts aan te houden op de linker rijstrookquote:Op donderdag 24 oktober 2013 19:12 schreef spoorrails het volgende:
mijn irritatie weer:
Ligt er bij mij aan wat de voorligger doet, zeker als het druk is. Rijdt die rechts, zit ik meer links. Heb je wat extra ruimte bij remmen. Bij fileverkeer wil ik wel eens op de redresseer strook rijden, voor de "Rettungsgasse" en de motorrijders.quote:Op vrijdag 25 oktober 2013 18:59 schreef Martijn93 het volgende:
Daarom probeer ik altijd zoveel mogelijk rechts aan te houden op de linker rijstrook![]()
Wat veel mensen niet beseffen is dat je door het uitrollen de magneetstrip later activeert en dus later weer weg mag.quote:Op vrijdag 25 oktober 2013 17:02 schreef Turbomuis het volgende:
NEE, ik wil niet 40 gaan rijden op een 70-weg, ook niet als er 400 meter verderop een verkeerslicht op rood staat.
Ik weet niet of ik "pittig" rijd, maar ik ben ervan overtuigd dat accelereren bakken brandstof kost, dus schakel ik liever snel op naar de snelheid die ik wil rijden, constante snelheid rijden is volgens mij het zuinigst.quote:Op vrijdag 25 oktober 2013 17:17 schreef totalvamp het volgende:
[..]
[..]
pittig rijdende dames hier!
Normaal zijn het meestal de vrouwen waar ik me aan irriteer op de weg xD
Jij bent toch vrachtwagenchauffeur? Dan rol je toch ook uit als je ver genoeg vooruit kijkt en anticipeert?quote:Op vrijdag 25 oktober 2013 20:29 schreef Pizza_Boom het volgende:
[..]
Wat veel mensen niet beseffen is dat je door het uitrollen de magneetstrip later activeert en dus later weer weg mag.
Nope.quote:
Omdat er een bepaalde loop afgespeeld wordt. En hoe eerder je die kan interrupten, hoe beter.quote:Op vrijdag 25 oktober 2013 22:25 schreef vannelle het volgende:
Magneetstrippen reageren echt niet direct dus wat je met uitrollen bereikt is een meer gelijkmatige snelheid maar dat weet je zelf vast ook wel.
Dat niet echt, maar waar ik op reageer was het andere uiterste. VLI 1 km verderop staat op rood, dus nu alvast van het gas af en op je rem staan.quote:Op vrijdag 25 oktober 2013 22:39 schreef vannelle het volgende:
Als er al een loop in zit is die meestal niet te onderbreken want dan is er geen sprake van een loop.
Maar je snapt toch wel wat ik bedoel? Hoe sneller je op "rood" afrijdt, hoe eerder je er bent en des te sneller je moet remmen.
Je kunt "rood" door je snelheid een beetje aan te passen de tijd geven om "groen" te worden.
Rijdt een stuk gelijkmatiger en relaxter.
Of ben je zo'n verkeerslichtsprinter die volgas richting het volgende rode licht rijdt?
Denk dat we allebei de middenweg bedoelen.quote:Op vrijdag 25 oktober 2013 22:43 schreef Pizza_Boom het volgende:
VLI 1 km verderop staat op rood, dus nu alvast van het gas af en op je rem staan.
U serious?quote:Op vrijdag 25 oktober 2013 09:02 schreef fathank het volgende:
60 meter is wel de minimale afstand op een snelweg, dus ik zou er nog verder vandaan blijven als ik niet kan zien wat daarvoor gebeurt.
En dat allemaal omdat jij toevallig een snelle auto hebt? Ga toch fietsen. Als je snel wilt rijden dan leef je je maar uit op het circuit. In het verkeer worden geen prijzen uitgedeeld.quote:Op vrijdag 25 oktober 2013 18:16 schreef totalvamp het volgende:
[..]
Ik zei 5a10 seconden. Als jij er 5 seconden over doet naar de 50 ben je gewoon verkeerd bezig op de linkerbaan. Het is ook meestal voor mensen die gewoon echt niet vooruit komen, gelukkig is dit zelden zo erg.
Veel succes met gas gevenben er toch zo voorbij dan. En lekker irritant dat je blijkbaar egoistisch genoeg bent iedereen op te houden, omdat je zonodig traag moet rijden
En toch gaat er meer geld in om dan in de Formule1quote:Op zaterdag 26 oktober 2013 06:33 schreef Ridocar het volgende:
In het verkeer worden geen prijzen uitgedeeld.
big balls oorlogquote:Op vrijdag 25 oktober 2013 23:46 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
U serious?Kóm je überhaupt wel eens op de snelweg, of woon je in Alaska ofzo?
![]()
60 meter afstand kunnen houden is een fata morgana, zélfs hier in het oosten in de 'spits'. In het westen van het land heb je mazzel als je medeweggebruikers je 20 meter gunnen zonder er een auto tussen te prakken, daar is rijden in de spits echt een soort van 'big balls oorlog'
nee omdat degene voor me zijb gaspedaal niet weet te vinden. Als je niet doorrijdt rot van de linkerbaan op.quote:Op zaterdag 26 oktober 2013 06:33 schreef Ridocar het volgende:
[..]
En dat allemaal omdat jij toevallig een snelle auto hebt? Ga toch fietsen. Als je snel wilt rijden dan leef je je maar uit op het circuit. In het verkeer worden geen prijzen uitgedeeld.
ja stel je voor dat je niet in je eigen wereld leeft en daadwerkelijk aan de rest op de weg denkt.quote:
Te herkenbaarquote:Op zaterdag 26 oktober 2013 11:41 schreef totalvamp het volgende:
[..]
ja stel je voor dat je niet in je eigen wereld leeft en daadwerkelijk aan de rest op de weg denkt.
Als er iemand voorbij wil en jij weet dat je langzaam rijdt, moet je maar gewoon opzij. Doe ik zelf ook. En als je expres links gaat staan bij een stoplicht en optrekt als een oma ben je een aso.
Eigenlijk hield je dus zelf ook niet genoeg afstand, anders had je ruim de tijd gehad om te anticiperen op de remlichten van de RR en dus rustig af kunnen remmen.quote:Op zaterdag 26 oktober 2013 11:38 schreef sandertjuh het volgende:
Gisteren op een haar na m'n eigen auto kunnen redden.. vuile hond achter mij in zijn Q7..
Was redelijke file op de A27 gisterenmiddag, uiteindelijk gaat het weer rijden maar dan wilt het nog wel eens voorkomen dat het vanuit het niets opeens weer stilstaat. Er moest dus opeens uit het niets volop geremd worden en in dit geval kon ik niet heel veel zien voor me want ik zat achter een Range Rover..
Maar omdat die Audi zo kort op me zat kon ik NIET vol in de ankers want dan had ik dus lekker tussen een Range Rover een Q7 ingezeten met mijn ibiza. Ik had maar 1 optie en dat was uitwijken naar rechts.. Ik heb geluk gehad dat er niemand naast me zat, dat wist ik niet zeker want ik had geen tijd om goed te kijken.
En dat allemaal door zo'n vuile hond in een te grote auto met een waarschijnlijk te kleine lul ter compensatie
Dit stukje ben ik wel met je eens op het woordje "aso" na.quote:Op zaterdag 26 oktober 2013 11:41 schreef totalvamp het volgende:
[..]
En als je expres links gaat staan bij een stoplicht en optrekt als een oma ben je een aso.
gister in spijkenisse perfecte voorbeeld. Links als eerste stond een C2 met daarin een vrouw. rechts 1 of andere volkswagen.quote:Op zaterdag 26 oktober 2013 11:43 schreef sandertjuh het volgende:
[..]
Te herkenbaarEn dan gewoon met een slakkengang links blijven rijden.. Optyfen van dat linkerbaantje dan!
Hier heb ik elke ochtend 'helaas' last van. A15 afslag Gorinchem, bovenaan de rotonde links rijd je iets naar beneden richting een stoplicht. Hoeveel vrouwen, oma's en opa's enzovoorts daar ál links gaan staan voor het stoplicht 2km verderop .. omdat ze daar naar links moeten! Of eerst rechts rijden en dan opeens bedenken dat ze dus een stuk verderop naar links moeten .. Je mag daar 80 en ze gooien de auto gewoon rustig met 50 naar links..quote:Op zaterdag 26 oktober 2013 11:50 schreef totalvamp het volgende:
[..]
gister in spijkenisse perfecte voorbeeld. Links als eerste stond een C2 met daarin een vrouw. rechts 1 of andere volkswagen.
Het is groen, mevrouw doet er een hele weg naar het volgende stoplicht over om op snelheid te komen. dit terwijl de rechterbaan gewoon leeg was.
Dus ik heb haar maar rechts ingehaald zodat ik het stoplicht nog mee had. Wat bleek, ze moest 2 stoplichten verder een keertje linksaf.
Er was geen rustig remmen in dit geval aangezien het één grote harmonica effect was en het opeens van 120 naar 0 ging. Met flink door remmen had ik het makkelijk gered maar dan had ik dus wel een Q7 in mijn kofferbak gehad aangezien die lul ook nog eens bezig was met z'n telefoonquote:Op zaterdag 26 oktober 2013 11:45 schreef BigSmurf het volgende:
[..]
Eigenlijk hield je dus zelf ook niet genoeg afstand, anders had je ruim de tijd gehad om te anticiperen op de remlichten van de RR en dus rustig af kunnen remmen.
Ik vind het dubieus. Maar goed, bumperkleven an sich is al een terechte klacht.quote:Op zaterdag 26 oktober 2013 11:55 schreef sandertjuh het volgende:
[..]
Er was geen rustig remmen in dit geval aangezien het één grote harmonica effect was het dus van 120 naar 0 ging. Met flink door remmen had ik het makkelijk gered maar dan had ik dus wel een Q7 in mijn kofferbak gehad aangezien die lul ook nog eens bezig was met z'n telefoonEn ohja er zat toch echt 2 seconden tussen minimaal aangezien ik er niet van houd om dicht op busjes en/of grote auto's te zitten.
Ach, ik had er gister eentje voor me die ik voorbij ging toen ik de Velsertunnel in ging (vanaf het Zuiden), na mij naar links komt en links bleef rijden. Ik reed weer rechts op de A22 en dat reed nog steeds links. Terwijl ik uit liep en er niets achteraan kwam. Waarschijnlijk dus omdat je op de linker rijstrook moet rijden als je de A9 op gaat.quote:Op zaterdag 26 oktober 2013 11:53 schreef sandertjuh het volgende:
[..]
Hier heb ik elke ochtend 'helaas' last van. A15 afslag Gorinchem, bovenaan de rotonde links rijd je iets naar beneden richting een stoplicht. Hoeveel vrouwen, oma's en opa's enzovoorts daar ál links gaan staan voor het stoplicht 2km verderop .. omdat ze daar naar links moeten! Of eerst rechts rijden en dan opeens bedenken dat ze dus een stuk verderop naar links moeten .. Je mag daar 80 en ze gooien de auto gewoon rustig met 50 naar links..
"Eigen wereld....."? Pot, ketel.quote:Op zaterdag 26 oktober 2013 11:41 schreef totalvamp het volgende:
[..]
ja stel je voor dat je niet in je eigen wereld leeft en daadwerkelijk aan de rest op de weg denkt.
Als er iemand voorbij wil en jij weet dat je langzaam rijdt, moet je maar gewoon opzij. Doe ik zelf ook. En als je expres links gaat staan bij een stoplicht en optrekt als een oma ben je een aso.
dus jij houdt een stoet van 10 autos op om even te treiteren? verscheur ajb je rijbewijs. Tenzij je gewoon normaal optrekt dan is er geen probleem.quote:Op zaterdag 26 oktober 2013 15:04 schreef Ridocar het volgende:
[..]
"Eigen wereld....."? Pot, ketel.
Juist voor figuren als jij zou ik links gaan staan. Met mijn 90pk Mondeo koffiemolendiesel.![]()
Nee, alleen als ik in mijn binnenspiegel -figuren als jij(*)- zie gebaren en toeten dat ik door zou moeten rijden.quote:Op zaterdag 26 oktober 2013 15:34 schreef totalvamp het volgende:
[..]
dus jij houdt een stoet van 10 autos op om even te treiteren? verscheur ajb je rijbewijs. Tenzij je gewoon normaal optrekt dan is er geen probleem.
Gebeurt hier ook vaak genoeg. Vooral bij fietsers die vlak voor een rotonde oversteken...quote:nog een irritatie net, mensen die voor iedereen remmen terwijl ze zelf voorrang hebben.
Vet ergelijk ja. Ik woon in een gemeente waar pas vorig jaar alle rotondes definitief voorrang voor fietsers is geworden, daarvoor hadden auto's dus nog voorrang bij sommige rotondes. Je kon het zo zien wie er woonde en wie niet, allemaal mensen die niet naar de haaientanden keken en gewoon vol in de ankers gingen voor fietsers, terwijl ze zelf voorrang hadden. Of mensen die bij een oversteekplaats zonder zebrapad ineens vol remmen om een fietser of voetganger over te laten steken.quote:Op zaterdag 26 oktober 2013 15:34 schreef totalvamp het volgende:
[..]
Nog een irritatie net, mensen die voor iedereen remmen terwijl ze zelf voorrang hebben.
je keurt het misschien af maar de linkerbaan is voor mensen die opschieten.quote:Op zaterdag 26 oktober 2013 15:54 schreef Ridocar het volgende:
[..]
Nee, alleen als ik in mijn binnenspiegel -figuren als jij(*)- zie gebaren en toeten dat ik door zou moeten rijden.
[..]
Gebeurt hier ook vaak genoeg. Vooral bij fietsers die vlak voor een rotonde oversteken...
(*)om maar even duidelijk te maken dat ik alleen jouw visie op links voorsorteren (alleen als je snel kunt/wilt optrekken) afkeur
Opschieten is niks mis mee.quote:Op zaterdag 26 oktober 2013 16:31 schreef totalvamp het volgende:
[..]
je keurt het misschien af maar de linkerbaanstrook is voor mensen die opschieten.
Ik rij tussen de 50 en 60k per jaar, dus ja ik kom zo nu en dan wel eens op de snelweg.quote:Op vrijdag 25 oktober 2013 23:46 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
U serious?Kóm je überhaupt wel eens op de snelweg, of woon je in Alaska ofzo?
![]()
60 meter afstand kunnen houden is een fata morgana, zélfs hier in het oosten in de 'spits'. In het westen van het land heb je mazzel als je medeweggebruikers je 20 meter gunnen zonder er een auto tussen te prakken, daar is rijden in de spits echt een soort van 'big balls oorlog'
In Spijkenisse is het de laatste tijd sowieso een drama.quote:Op zaterdag 26 oktober 2013 11:50 schreef totalvamp het volgende:
[..]
gister in spijkenisse perfecte voorbeeld. Links als eerste stond een C2 met daarin een vrouw. rechts 1 of andere volkswagen.
Het is groen, mevrouw doet er een hele weg naar het volgende stoplicht over om op snelheid te komen. dit terwijl de rechterbaan gewoon leeg was.
Dus ik heb haar maar rechts ingehaald zodat ik het stoplicht nog mee had. Wat bleek, ze moest 2 stoplichten verder een keertje linksaf.
Kijkersfiles.. Dat is wel het meest sneue verschijnsel dat ik ken. De veroorzakers zijn bijna niet op te sporen tussen de lijdende voorwerpen, maar als dat toch eens kon...quote:Op maandag 28 oktober 2013 21:43 schreef Pizza_Boom het volgende:
Godsamme. Een pechgeval op de andere rijbaan. Een donkere bestelbus die stilstaat met iemand ernaast achter de vangrail. Moeten we daar nu ook al allemaal voor op de rem gaan staan om te kijken wat het is?![]()
![]()
En zo'n kloothommel die hem ervoor gooit in het 120 deel, vervolgens het 100 deel in rijdt en 1 km/h harder gaat rijden dan degene rechts. Blijf er dan gewoon achter.![]()
En in datzelfde 100 deel was de spitsstrook ook weer eens een leeg geval.
Ach, ik heb zo nu en dan boze blikken als iemand, terwijl ervoor niets meer is, op de rem staat en ik vervolgens op de claxon en het grootlicht er later ook nog bij pak.quote:Op maandag 28 oktober 2013 22:29 schreef NoBody122 het volgende:
[..]
Kijkersfiles.. Dat is wel het meest sneue verschijnsel dat ik ken. De veroorzakers zijn bijna niet op te sporen tussen de lijdende voorwerpen, maar als dat toch eens kon...
misschien is het een idee om je koppelingsplaten eens te laten vervangen? Als je auto in een dusdanige staat is dat je 600 meter nodig hebt om aan een fatsoenlijke snelheid te komen om in te voegen, wordt het wel eens tijd vind je niet?quote:Op dinsdag 29 oktober 2013 08:19 schreef DW457 het volgende:
Wat zijn we toch weer met z'n allen enorm ongeduldig. Zondag reed ik terug naar huis en mijn koppelingsplaten werden slechter en slechter en daardoor kon ik niet zo snel optrekken. Ik reed op een hele lange invoegstrook (zo een met eerst een doorgetrokken streep en na 600 meter pas blokmarkering) en deed er dus even over om op snelheid te komen. Gelijk zo'n opgewonden standje achter me die begint met toeteren, alsof ik daardoor harder ga... Eenmaal bij de blokmarkering zat ik op de 100 en das snel zat om in te voegen. Waar is al dat ongeduld toch voor nodig?
Oh, wat een goeie tip! Dat ik daar zelf niet aan heb gedacht...oh wacht...dat heb ik wel.quote:Op dinsdag 29 oktober 2013 08:44 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
misschien is het een idee om je koppelingsplaten eens te laten vervangen? Als je auto in een dusdanige staat is dat je 600 meter nodig hebt om aan een fatsoenlijke snelheid te komen om in te voegen, wordt het wel eens tijd vind je niet?
(Op zondag zij n garages dicht, sinds gisteravond zitten er nieuwe inquote:Op maandag 28 oktober 2013 12:12 schreef DW457 het volgende:
[ afbeelding ]
Oude waren helemaal versleten![]()
geen dank, maar er aan dénken lost mechanische mankementen niet op, en koppelingsplaten gaan in de regel niet van de ene op de andere dag zo ver op dat je niet meer fatsoenlijk kunt accelereren.quote:Op dinsdag 29 oktober 2013 08:49 schreef DW457 het volgende:
[..]
Oh, wat een goeie tip! Dat ik daar zelf niet aan heb gedacht...oh wacht...dat heb ik wel.
[..]
(Op zondag zij n garages dicht, sinds gisteravond zitten er nieuwe in)
Gister had ik er ook zo een voor me op de snelweg, gelukkig snapte die na 3x seinen de hint.quote:Op dinsdag 29 oktober 2013 10:06 schreef JohnnyKnoxville het volgende:
Gister op de A15 nog zo'n niet zo helder licht (gelukkig in tegenovergestelde richting) die in het bijna donker (na de schemering) en regen in zijn zwarte Volvo V50 met alleen dagrijverlichting aan reed.
Zijn probleem toch als hij er perse langs wil? Hij kan ook iets meer gas geven en even iets te hard rijden om de inhaalactie af te maken.quote:Op dinsdag 29 oktober 2013 11:44 schreef Gwywen het volgende:
Ik werd vanmorgen tijdens het accelereren ingehaald door iemand die me voor een slak aanzag.
Omdat ik helemaal niet "langzaam reed" maar nog snelheid aan het maken was, bleef ik gewoon dooraccelereren tot aan de maximum toegestane snelheid, waardoor hij er niet langs kwam. Werd die vent me toch een partij kwaad, toeteren en met z'n lichten knipperen.
Wat doen jullie in zo'n geval? Gas terugnemen zodat Mijnheer Ongeduld erlangs kan? Of gewoon onverstoorbaar je eigen ding blijven doen?
Niet van zijn probleem de jouwe maken! Jij bent nog gewoon bezig om vaart te maken, als hij er langs wil moet hij dat vooral doen mits hij genoeg PK's heeft. Redt hij dit niet, zijn probleem. Had hij maar beter moeten anticiperen op de situatie.quote:Op dinsdag 29 oktober 2013 11:44 schreef Gwywen het volgende:
Ik werd vanmorgen tijdens het accelereren ingehaald door iemand die me voor een slak aanzag.
Omdat ik helemaal niet "langzaam reed" maar nog snelheid aan het maken was, bleef ik gewoon dooraccelereren tot aan de maximum toegestane snelheid, waardoor hij er niet langs kwam. Werd die vent me toch een partij kwaad, toeteren en met z'n lichten knipperen.
Wat doen jullie in zo'n geval? Gas terugnemen zodat Mijnheer Ongeduld erlangs kan? Of gewoon onverstoorbaar je eigen ding blijven doen?
Dit. Regelmatig meegemaakt dat men mij al voorbij wil direct na de vluchtheuvel(dus over een doorgetrokken streep en vaak zelfs nog over het verdrijvingsvlak.) Gewoon gas blijven geven..quote:Op dinsdag 29 oktober 2013 13:55 schreef DDriver het volgende:
[..]
Niet van zijn probleem de jouwe maken! Jij bent nog gewoon bezig om vaart te maken, als hij er langs wil moet hij dat vooral doen mits hij genoeg PK's heeft. Redt hij dit niet, zijn probleem. Had hij maar beter moeten anticiperen op de situatie.
Oftewel, lekker je ding blijven doen en die andere gast in een knoop laten waaien!
Dit gebeurde bij een oprit?quote:Op dinsdag 29 oktober 2013 11:44 schreef Gwywen het volgende:
In dat geval; vandaag een taxi meegehad waarvan je de kofferklep alleen nog via het knopje in de deur of op de afstandsbediening kon openen.quote:Op dinsdag 29 oktober 2013 18:00 schreef kingtoppie het volgende:
Gaat dit topic dan ook over auto's die niet doen wat je wil?
Mijn auto heeft startproblemen, dan moet ik 10minuten na het uitzetten van de motor wachten totdat ik weer opnieuw kan starten (best vaag) en de kofferbak gaat ook opeens niet meer open...
Die is dus ook even naar de garage
hehe; ik had een keer hetzelfde toen halverwege mijn rit ik de turbo opblies. Moest ik onder de 2200 toeren blijven met optrekken; dus ging niet zo snel; anders had ik een enorme dikke rookpluim achter de auto hangen....quote:Op dinsdag 29 oktober 2013 08:19 schreef DW457 het volgende:
Wat zijn we toch weer met z'n allen enorm ongeduldig. Zondag reed ik terug naar huis en mijn koppelingsplaten werden slechter en slechter en daardoor kon ik niet zo snel optrekken. Ik reed op een hele lange invoegstrook (zo een met eerst een doorgetrokken streep en na 600 meter pas blokmarkering) en deed er dus even over om op snelheid te komen. Gelijk zo'n opgewonden standje achter me die begint met toeteren, alsof ik daardoor harder ga... Eenmaal bij de blokmarkering zat ik op de 100 en das snel zat om in te voegen. Waar is al dat ongeduld toch voor nodig?
Ik kan het je sterker vertellen: dat gebeurd wel. Ze waren inderdaad al wat slechter, maar wilde ze laten repareren op t moment dat mijn auto ook voor de kleine beurt moest. Afgelopen zaterdag moest ik naar mijn werk en gedurende die rit kwam ik erachter dat hij begon te slippen. Na mijn werk kon ik niet meer naar de garage en dus moest ik wel tot maandagochtend wachten.quote:Op dinsdag 29 oktober 2013 09:35 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
geen dank, maar er aan dénken lost mechanische mankementen niet op, en koppelingsplaten gaan in de regel niet van de ene op de andere dag zo ver op dat je niet meer fatsoenlijk kunt accelereren.
Magoei, het is opgelost dus, en die meneer achter je had imo gewoon een valide punt.
Ghehehe, geniaal. Das echt dé manier om iemand op zijn nummer te zetten. Ik vond het ook echt te suf voor woorden van die hapsnurker. Het had echt geen enkele meerwaarde gehad als ik wél snel op de 100 of 120 km/u had gezeten. Invoegen ging uiteindelijk op goede en veilige snelheid en door die paar meter iets langzamer rijden komt hij echt niet later op zijn bestemming.quote:Op dinsdag 29 oktober 2013 18:30 schreef Descendent het volgende:
[..]
hehe; ik had een keer hetzelfde toen halverwege mijn rit ik de turbo opblies. Moest ik onder de 2200 toeren blijven met optrekken; dus ging niet zo snel; anders had ik een enorme dikke rookpluim achter de auto hangen....
Aapje in een Audi gelijk achter me bumperkleven en debiel doen.
Heb ik m ff iets boven die 2200 toeren gegooid; meneer hield daarna keurig afstand...
Ligt eraan. Als hij jou al volledig voorbij is en weer wilt invoegen, kan het wel eens een interessante worden bij justitie of het gerechtshof. Maar was je op een invoegstrook aan het rijden of op de snelweg al?quote:Op dinsdag 29 oktober 2013 11:44 schreef Gwywen het volgende:
Het was na een T-splitsing op een provinciale weg. Vanwege die splitsing moest ik afremmen (iedereen overigens) en ik was aan het accelereren om weer 80 te rijden, maar het ging meneer niet snel genoeg en hij wilde erlangs, dus reed hij op de linkerbaan, en omdat ik gas bleef geven haalde hij het niet voor een bocht, en toen was-ie kwaad, want toen moest hij in de ankers en weer achter me gaan rijden.quote:Op dinsdag 29 oktober 2013 20:48 schreef Pizza_Boom het volgende:
[..]
Ligt eraan. Als hij jou al volledig voorbij is en weer wilt invoegen, kan het wel eens een interessante worden bij justitie of het gerechtshof. Maar was je op een invoegstrook aan het rijden of op de snelweg al?
Weet je zeker dat je niet even extra gas gaf om die lul lekker achter je te laten rijden?quote:Op dinsdag 29 oktober 2013 21:24 schreef Gwywen het volgende:
[..]
Het was na een T-splitsing op een provinciale weg. Vanwege die splitsing moest ik afremmen (iedereen overigens) en ik was aan het accelereren om weer 80 te rijden, maar het ging meneer niet snel genoeg en hij wilde erlangs, dus reed hij op de linkerbaan, en omdat ik gas bleef geven haalde hij het niet voor een bocht, en toen was-ie kwaad, want toen moest hij in de ankers en weer achter me gaan rijden.
Met een diesel?quote:Op dinsdag 29 oktober 2013 21:26 schreef kingtoppie het volgende:
[..]
Weet je zeker dat je niet even extra gas gaf om die lul lekker achter je te laten rijden?
In zijn maximale koppelbereik houden.quote:
REKTZS INHALEN EINZZZquote:Op dinsdag 29 oktober 2013 21:29 schreef Pizza_Boom het volgende:
[..]
In zijn maximale koppelbereik houden.
Vandaag ook weer tig mensen over de spitsstrook voorbij. Gaan ze je schaapachtig aan zitten kijken als je ernaast rijdt of tegen hun voorhoofd tikken ofzo. Nee, idioot, jij bent degene die fout zit.![]()
Ik noem het geen inhalen meer, ik noem het voorbij rijden. Inhalen in een manoeuvre, ik doe hier niets anders dan mijn rijstrook volgen.quote:
Hmm..quote:Op dinsdag 29 oktober 2013 21:30 schreef Pizza_Boom het volgende:
[..]
Ik noem het geen inhalen meer, ik noem het voorbij rijden. Inhalen in een manoeuvre, ik doe hier niets anders dan mijn rijstrook volgen.
Ah, ik heb gelukkig wel dat overzicht in de autoquote:Op dinsdag 29 oktober 2013 21:30 schreef Caland het volgende:
Mensen die de auto ruim voor een rood stoplicht voor rechtdoor al lekker langzaam laten uitrollen terwijl jij verderop naar rechts kan en die wel op groen staat
En dan boos kijken als je gaat kleven.
Bij sommige weggebruikers vraag ik me soms af of ze überhaupt in de gaten hebben dat er nog meer auto's van de weg gebruik maken.quote:Op dinsdag 29 oktober 2013 21:35 schreef kingtoppie het volgende:
[..]
Ah, ik heb gelukkig wel dat overzicht in de autoVraag me af of sommige mensen dat soort dingen echt niet zien oid. Best vaag eigenlijk.
Tsja. Zo zie je ook bijna altijd binnen de bebouwde kom dat mensen al gaan remmen voordat ze op een aparte strook komen voor een afslag waardoor het verkeer dat gewoon rechtdoor gaat ook in de rem moet. Die dingen leer je toch al vrij vlot met het lessen. Eerst op de strook en dan in de rem.quote:Op dinsdag 29 oktober 2013 21:35 schreef kingtoppie het volgende:
[..]
Ah, ik heb gelukkig wel dat overzicht in de autoVraag me af of sommige mensen dat soort dingen echt niet zien oid. Best vaag eigenlijk.
Aanvechten, kopje file. Is al een uitspraak over geweest, dus jurisprudentie over.quote:Op dinsdag 29 oktober 2013 21:34 schreef kingtoppie het volgende:
[..]
Hmm..
Denk dat THE COPS dat anders zien
Helaas lukt dat niet altijd.quote:
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Ik heb ook even een irritatie..
Sta ik daar op de N11, ik wil naar zoeterwoude Rijndijk, de eerste afslag vanaf de A4 richting de A12 dus eigenlijk.
Het was erg druk op de weg dus er stond redelijk file, maargoed, ik moet daar linksaf, de auto voor mij heeft alle ruimte om 3 meter naar voren te rijden zodat ik door kan rijden, ik heb gewoon mijn richtingaanwijzer aan en alles.
Moet ik daar een beetje stil gaan staan voor jan lul.![]()
Krijg dan echt de neiging om te toeteren maargoed...Rustig aan.
Gewoon doen. Sowieso verkeer dat niet aansluit als alles stil staat.quote:Op dinsdag 29 oktober 2013 21:51 schreef kingtoppie het volgende:
Krijg dan echt de neiging om te toeteren maargoed...
Klevenquote:Op dinsdag 29 oktober 2013 21:30 schreef Caland het volgende:
Mensen die de auto ruim voor een rood stoplicht voor rechtdoor al lekker langzaam laten uitrollen terwijl jij verderop naar rechts kan en die wel op groen staat
En dan boos kijken als je gaat kleven.
Dat.quote:Op dinsdag 29 oktober 2013 22:02 schreef Pizza_Boom het volgende:
[..]
Gewoon doen. Sowieso verkeer dat niet aansluit als alles stil staat.
Ik heb eens een keer uit pure frustratie de hele kijkersfile rechts ingehaald over een invoegstrookquote:Op maandag 28 oktober 2013 22:29 schreef NoBody122 het volgende:
[..]
Kijkersfiles.. Dat is wel het meest sneue verschijnsel dat ik ken. De veroorzakers zijn bijna niet op te sporen tussen de lijdende voorwerpen, maar als dat toch eens kon...
Oef! Dat kan een hele dure grap worden, al snap ik volledig waarom je zoiets doet. Kijkersfiles zijn echt de meest stomme en onnodige files die er zijn.quote:Op woensdag 30 oktober 2013 20:53 schreef knep het volgende:
[..]
Ik heb eens een keer uit pure frustratie de hele kijkersfile rechts ingehaald over een invoegstrook
Neehoor, je mag gewoon inhalen als je op een invoegstrook rijd.quote:Op woensdag 30 oktober 2013 21:40 schreef DW457 het volgende:
[..]
Oef! Dat kan een hele dure grap worden, al snap ik volledig waarom je zoiets doet. Kijkersfiles zijn echt de meest stomme en onnodige files die er zijn.
Zeker waar, dat scheelt wel een hoop (dacht dat je op de vluchtstrook reed). Wat echter niet mag (en dat is best jammer in sommige situaties) is inhalen via de invoegstrook als je vanaf de hoofdrijbaan komt en vervolgens weer teruggaan naar die zelfde hoofdrijbaan (weet niet of je dat deed).quote:Op woensdag 30 oktober 2013 21:44 schreef Marco001 het volgende:
[..]
Neehoor, je mag gewoon inhalen als je op een invoegstrook rijd.
ging niet. hij vloog voorbij en ik zag hem enkel nog een andere wagen voorbijsteken. ik had zoiets van: nu moeten de flikken hier eens gestaan hebben.quote:Op woensdag 30 oktober 2013 18:58 schreef SgtPorkbeans het volgende:
[..]
Dan knap je hem toch weer voorbij
Had ik ook laatst meegemaakt. Was al rond een uur of elf(dus donker en geen kip op de weg, bovendien regende het) en een van de andere bestelbusje zag de scheidingslijn van de brug als de stoplijn, terwijl de stoplijn 15 meter verder zat.quote:Op dinsdag 29 oktober 2013 22:18 schreef Marco001 het volgende:
Dat.
Laatst een keer het toppunt daarvan meegemaakt. Kom bij een dubbel verkeerslicht aanrijden waarbij alleen rechts een auto staat. Die stond echter ruim 10 meter(misschien zelfs 20) bij de stopstreep vandaan.. Licht stond dus mooi op rood.
Ik er links omheen, stop netjes voor de streep en het licht springt direct op groen zoals ik al had verwacht(ik kom vaker bij die kruising en zag aan het andere verkeer dat wij "aan de beurt" waren.)
Dit was hier:quote:Op woensdag 30 oktober 2013 22:13 schreef exelletor het volgende:
[..]
Had ik ook laatst meegemaakt. Was al rond een uur of elf(dus donker en geen kip op de weg, bovendien regende het) en een van de andere bestelbusje zag de scheidingslijn van de brug als de stoplijn, terwijl de stoplijn 15 meter verder zat.
https://maps.google.com/?(...)p=12,275.37,,0,12.54
Tja, foutje, kan gebeuren. Kan alleen maar om lachen, geen irritatie ofzo.
Dan zag je het toch gewoon alvast voor de afrit aan?quote:Op woensdag 30 oktober 2013 21:50 schreef DW457 het volgende:
Wat echter niet mag (en dat is best jammer in sommige situaties) is inhalen via de invoegstrook als je vanaf de hoofdrijbaan komt en vervolgens weer teruggaan naar die zelfde hoofdrijbaan (weet niet of je dat deed).
Troll alertquote:Op woensdag 30 oktober 2013 22:50 schreef Pizza_Boom het volgende:
[..]
Dan zag je het toch gewoon alvast voor de afrit aan?
Ik kan er echt woest van worden als ik zie dat 1000m verderop alles en iedereen 120 rijdt en voor je allerlei randdebielen stapvoets rijden met 100-en meters tussenruimte.quote:Op woensdag 30 oktober 2013 21:40 schreef DW457 het volgende:
[..]
Oef! Dat kan een hele dure grap worden, al snap ik volledig waarom je zoiets doet. Kijkersfiles zijn echt de meest stomme en onnodige files die er zijn.
Best plausibel hoor. Gecombineerde op/afrit of een oprit in stedelijk gebied?quote:
Als je een beetje oplet weet je precies waar de op/afrit zit, en het staat ook nog eens aangegeven op heeeeel grote blauwe bordenquote:Op woensdag 30 oktober 2013 23:22 schreef Pizza_Boom het volgende:
[..]
Best plausibel hoor. Gecombineerde op/afrit of een oprit in stedelijk gebied?
Kan je zeggen, maar de gedraging ansich is niet toegestaan en dus maakt het niet uit dat jij het verkeerd gezien hebt.quote:Op woensdag 30 oktober 2013 22:50 schreef Pizza_Boom het volgende:
[..]
Dan zag je het toch gewoon alvast voor de afrit aan?
Is niet eens linkshangen, ze haalt de camera-auto net in en wil de volgende auto ook inhalen wat makkelijk kan want het snelheidsverschil is groot genoeg.quote:Op woensdag 30 oktober 2013 23:41 schreef Arthur_Spooner het volgende:
Wat vinden we van dit pareltje: http://www.geenstijl.nl/m(...)st_versus_cin_1.html
Ik kan me de irritatie van het links hangen voorstellen maar het busje gaat meteen kleven en gunt de Cinquecento geen enkele tijd om naar rechts te gaan. Dan die schijnbeweging tijdens het inhalen en de agressie bij de stoplichten is gewoon walgelijk.
Walgelijk figuur inderdaad. Het bizarre is ook: hij is er geen fluit mee opgeschoten. Zelfs al had hij volledig vrij baan gehad, dan nog had is stil gestaan bij t verkeerslicht. Goede zaak dat hij nu n strafblad heeft en flink wat euro's lichter is. Top!quote:Op woensdag 30 oktober 2013 23:50 schreef vannelle het volgende:
[..]
Is niet eens linkshangen, ze haalt de camera-auto net in en wil de volgende auto ook inhalen wat makkelijk kan want het snelheidsverschil is groot genoeg.
Zoals ik het zie remt ze omdat die idioot er aan komt blazen, al seinend.
Denk dat ze van plan was achter de auto die ze net in wilde gaan halen te gaan rijden maar dat ze daarvoor wel móest remmen omdat er tussen die 2 wel degelijk snelheidsverschil was.
Maar dat wilde die tokkie toch? Dat ze aan de kant ging?
Wat er vervolgens bij het verkeerslicht gebeurt zeg ik niks over, dat is gewoon te gek voor woorden.
In dat geval hoop ik dat jouw aandachtsverdeling in t verkeer beter gaatquote:Op donderdag 31 oktober 2013 00:16 schreef vannelle het volgende:
Oh, niet gelezen. Te veel gefocussed op het filmpje denk ik.
quote:Op donderdag 31 oktober 2013 00:16 schreef vannelle het volgende:
Oh, niet gelezen. Te veel gefocussed op het filmpje denk ik.
En oude mensen dragen ook altijd schutkleuren...quote:Op donderdag 31 oktober 2013 10:07 schreef Iwanius het volgende:
Klein notitie. Vanmorgen weer een Oma met rollator geconstateerd die langs de zijkant van de weg liep i.p.v. op het troitoir.![]()
Vervelende is dat je ze vanwege hun voorovergebogen gestalte in de vroege ochtend soms niet ziet...
Misschien is dat de natuur die zo plaats maakt voor jongere generatiesquote:Op donderdag 31 oktober 2013 11:44 schreef Gwywen het volgende:
[..]
En oude mensen dragen ook altijd schutkleuren...
Nou..vaak is het iets donkers wat ze aan hebben. En als het al schemerig/druilerig weer is dan val je niet op met dit soort kledij. Daarnaast hebben we niets voor niets een stoep om op te LOPEN!quote:Op donderdag 31 oktober 2013 11:44 schreef Gwywen het volgende:
En oude mensen dragen ook altijd schutkleuren...
Spitsstrook is een fenomeen wat door 95% van de mensen op de weg totaal niet snapt.. Ik neem de moeite niet eens meer om er links voorbij te gaan.. Kijk nog wel eens in m'n spiegel of ze daarna ook stiekem naar rechts gaan omdat misschien het lampje is gaan branden. Nee hoor lekker stug in het midden blijven rijdenquote:Op dinsdag 29 oktober 2013 21:29 schreef Pizza_Boom het volgende:
[..]
In zijn maximale koppelbereik houden.
Vandaag ook weer tig mensen over de spitsstrook voorbij. Gaan ze je schaapachtig aan zitten kijken als je ernaast rijdt of tegen hun voorhoofd tikken ofzo. Nee, idioot, jij bent degene die fout zit.![]()
Bij stug-midden-rijders schuif ik soms met opzet twee banen naar links op om hen in te halen, daarna vlak voor hen langs weer twee banen naar rechts, in de hoop dat het kwartje valt.quote:Op vrijdag 1 november 2013 14:59 schreef sandertjuh het volgende:
[..]
Spitsstrook is een fenomeen wat door 95% van de mensen op de weg totaal niet snapt.. Ik neem de moeite niet eens meer om er links voorbij te gaan.. Kijk nog wel eens in m'n spiegel of ze daarna ook stiekem naar rechts gaan omdat misschien het lampje is gaan branden. Nee hoor lekker stug in het midden blijven rijden
Überhaupt begrijp ik het nut niet van een strook die alleen open is als het druk is.quote:Op vrijdag 1 november 2013 17:43 schreef Sounddragon het volgende:
Vooral buitenlanders (in zuid Limburg voornamelijk belgen en duitsers) snappen er geen kont van dat je dan ineens over die immers altijd heilige doorgetrokken streep mag om erop te gaan rijden, en ook al doet iedereen het, ze doen het lekker tóch niet![]()
Verder zijn veel koekblikkers gewoon van mening dat die spitsstrook er speciaal is voor vrachtverkeer, ook al rijdt dat er op dat moment niet.. beetje een falend concept imo, die spitsstrook; gewoon té onduidelijk voor hen die een minder groot begrijpertje hebben, en daardoor is het voor verkeer die hem wél wil gebruiken gewoon te irritant om elke keer die dimwits weer in te moeten halen op links.
In het donker werkt van een afstand naar een midden of linksplakker al seinen met groot licht trouwens wel opvallend vaak.quote:Op vrijdag 1 november 2013 17:34 schreef Gwywen het volgende:
Bij stug-midden-rijders schuif ik soms met opzet twee banen naar links op om hen in te halen, daarna vlak voor hen langs weer twee banen naar rechts, in de hoop dat het kwartje valt.
Kansloos, want Duitsland kent dat principe ook:quote:
Omdat hogere verkeersdruk, dus meer herrie, dus minder snel = minder herrie. Denkt men, ofzo. Overigens, lagere snelheid betekent vaak wel meer capaciteit. Immers, de tussenafstand tussen auto's wordt korter. Daarentegen duurt het wel langer voor het stuk weer leeg is.quote:Op vrijdag 1 november 2013 17:47 schreef Gwywen het volgende:
En dan ook meteen nog maar 100 mogen rijden als die extra strook opengaat.
Omdat die vaak bestaat uit de vluchtstrook, en het een gruwelijke bult geld kost om een weg permanent te verbreden. Bij calamiteiten wordt die strook dan ook gewoon weer dichtgegooid en is het weer een vluchtstrook, wel fijn, want dan kunnen hulpdiensten daar gebruik van maken om snel ter plaatse te zijn en de shit weer op te lossen.. zo moeilijk is dat toch niet te begrijpen?quote:Op vrijdag 1 november 2013 17:47 schreef Gwywen het volgende:
[..]
Überhaupt begrijp ik het nut niet van een strook die alleen open is als het druk is.
Waarom niet altijd die extra baan?
En dan ook meteen nog maar 100 mogen rijden als die extra strook opengaat.
Hmkay, dat wist ik niet, dit is voor het eerst dat ik een duitse spitsstrook ziequote:Op vrijdag 1 november 2013 17:47 schreef Pizza_Boom het volgende:
Kansloos, want Duitsland kent dat principe ook:
[ afbeelding ]
(minimaal) Half jaar terug was het al de nieuwe situatie, toch? Kan me niet eens de oude herinneren, maar kom daar ook amper...quote:Op vrijdag 1 november 2013 15:27 schreef Yreal het volgende:
Dit is inmiddels zo veranderd dat beide banen nu rechtdoor gaan. De rechterbaan loopt nu door in waar vroeger die baan rechts erbij kwam. Links loopt door in de oude rechterbaan. En dan verschijnen er 2 banen voor linksaf.
En nog steeds zijn er mensen die dat niet doorhebben. Als je daar op de linkerbaan zit weet je gewoon dat er 60% kans is dat degene op de rechterbaan gewoon vrolijk rechtdoor rijdt. Levensgevaarlijk....
Het is niet verplicht om naar links te gaan. Maar het is gewoon netjes om plaats te maken voor een ander. Het maakt het leven voor de ander net even makkelijker en zelf vind je het ook wel fijn als iemand plaats maakt voor je.quote:Op vrijdag 1 november 2013 22:47 schreef Mr.Jorn. het volgende:
Ik had laatst een discussie met mijn broers, over rechts blijven rijden tijdens het invoegen van een ander.
We reden op de snelweg, een constante snelheid van rond de 115. Het was niet erg druk ofzo, en we reden langs een af/oprit. Terwijl we langs de oprit reden wilde er ook graag een auto invoegen, maar ik bleef stug rechts rijden (immers, die auto wil naar mijn strook toe). Mijn broers vonden dat ik prima eventjes naar links kon, maar ik vind dat de auto naar 'mijn' strook toe gaat. En daarbij, omdat ik niet bijzonder hard rijd, moet ik daarna moeite gaan doen om voor of achter die auto te gaan rijden omdat diegene misschien 3 kilometer per uur harder of zachter rijdt (en je daardoor dus naast elkaar komt te rijden). Hoe denken jullie hier over?
Ik snap jouw houding eerlijk gezegd ook niet zo goed. Dit klinkt een beetje als het bewaken van je territorium. Dit is mijn strook en die van mij alleen en daar mag niemand op komen! Grrrrrr!quote:Op vrijdag 1 november 2013 22:47 schreef Mr.Jorn. het volgende:
Ik had laatst een discussie met mijn broers, over rechts blijven rijden tijdens het invoegen van een ander.
We reden op de snelweg, een constante snelheid van rond de 115. Het was niet erg druk ofzo, en we reden langs een af/oprit. Terwijl we langs de oprit reden wilde er ook graag een auto invoegen, maar ik bleef stug rechts rijden (immers, die auto wil naar mijn strook toe). Mijn broers vonden dat ik prima eventjes naar links kon, maar ik vind dat de auto naar 'mijn' strook toe gaat. En daarbij, omdat ik niet bijzonder hard rijd, moet ik daarna moeite gaan doen om voor of achter die auto te gaan rijden omdat diegene misschien 3 kilometer per uur harder of zachter rijdt (en je daardoor dus naast elkaar komt te rijden). Hoe denken jullie hier over?
Ik vind het altijd een beetje dubbel.quote:Op vrijdag 1 november 2013 23:01 schreef DW457 het volgende:
[..]
Ik snap jouw houding eerlijk gezegd ook niet zo goed. Dit klinkt een beetje als het bewaken van je territorium. Dit is mijn strook en die van mij alleen en daar mag niemand op komen! Grrrrrr!![]()
Waarom niet even naar links gaan als het kan? Kleine moeite toch? Scheelt een hoop irritatie en gedoe. Is een beetje hetzelfde als een keer een deur openhouden voor iemand of voor laten gaan bij de kassa als iemand maar 1 artikel heeft om af te rekenen. Het hoeft niet, maar het wordt wel enorm gewaardeerd en is een kleine moeite.
Daar sla je de spijker wel op z'n kop. Het moet kunnen en t is idd een stukje beleefdheid wat je iemand kan geven. Het moet echter niet ten koste gaan van jou, das dan weer de omgekeerde wereld en de ander moet er ook niet zomaar vanuit gaan, das krom. Het is een soort van cadeautje. Het is leuk als je het krijgt, maar je gaat er niet op vragen of op rekenen.quote:Op vrijdag 1 november 2013 23:16 schreef Gwywen het volgende:
[..]
Ik vind het altijd een beetje dubbel.
Als er ruimte is, wil ik best opzij gaan. Ik doe dat dan ook vaker wel dan niet.
Maar als er weinig ruimte is, omdat het druk is of zo, of omdat ik zelf word ingehaald, moet de invoeger maar gewoon wat beter zijn best doen, goed in z'n spiegels kijken enzovoorts en beter anticiperen.
Ook moet het invoegende verkeer zijn snelheid aanpassen aan het overige verkeer dat er al rijdt. Daar is die invoegstrook namelijk voor bedoeld.
Soms komen ze gewoon (aan het begin van de invoegstrook) naar links zeilen in het volste vertrouwen dat degenen die er al rijden, wel opzij gaan. Dat doe ik dan natuurlijk wel, maar niet omdat ik het ze gun of zo, eerder omdat ik op zo'n moment een aanrijding wil voorkomen.
Is ook niet echt netjes.quote:Op zaterdag 2 november 2013 07:18 schreef Iwanius het volgende:
Vannacht? heeft iemand de oprit van zijn buurman geblokkeerd door zijn eigen auto ervoor te zetten waardoor vanmorgen de buurman al tierend aanbelde bij de andere buurman om hem te zeggen dat hij om zijn wagen moest weghalen.
Je begrijpt dat dit, gezien de serene ruste in de straat, voor iedereen was te horen was inclusief zij die langs reden.
Ik moet regelmatig dik in de ankers omdat één of andere klootviool naar links komt om een ander in te laten voegen, dat is dus hinder veroorzaken, en daar kun je gewoon een prent voor krijgen als het geconstateerd wordt. Je blijft op je eigen rijstrook, en degene die in wil voegen zoekt zich maar plaats en een manier, want meestal is er ruimte zat, en is het gewoon een stomme gewoonte om hem maar naar links te pleuren, waardoor iedereen er maar op rekent dat je het doet.quote:Op vrijdag 1 november 2013 22:49 schreef RealBizkit666 het volgende:
[..]
Het is niet verplicht om naar links te gaan. Maar het is gewoon netjes om plaats te maken voor een ander. Het maakt het leven voor de ander net even makkelijker en zelf vind je het ook wel fijn als iemand plaats maakt voor je.
Geven en nemen.
Het ging hier over een lege weg, dus waarom je deze frustratie naar boven moet halen snap ik niet...quote:Op zaterdag 2 november 2013 10:39 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
Ik moet regelmatig dik in de ankers omdat één of andere klootviool naar links komt om een ander in te laten voegen, dat is dus hinder veroorzaken, en daar kun je gewoon een prent voor krijgen als het geconstateerd wordt. Je blijft op je eigen rijstrook, en degene die in wil voegen zoekt zich maar plaats en een manier, want meestal is er ruimte zat, en is het gewoon een stomme gewoonte om hem maar naar links te pleuren, waardoor iedereen er maar op rekent dat je het doet.
Voor een vrachtwagen OK, maar een luxewagen die hem niet ingevoegd krijgt op 600 meter invoegstrook mag wmb gewoon nog eens een paar lesjes gaan pakken.:W
Op een lege weg is er dus op jouw stukkie na, laten we zegen 10 meter inclusief krappe ruimte voor en achter, nog 'maar' 590 meter ruimte voor die prutser om in te voegen. Dattie het effe lekker zelf uitvlooitquote:Op zaterdag 2 november 2013 10:51 schreef RealBizkit666 het volgende:
[..]
Het ging hier over een lege weg, dus waarom je deze frustratie naar boven moet halen snap ik niet...
Of had ik echt moeten gaan uitleggen dat je het in een andere situatie anders moet aanpakken?
Als er geen plaats is om naar links te gaan dan doe je dat uiteraard niet. En nee, ook niet vertragen om het de invoeger makkelijker te maken...
Je snapt het inderdaad niet helemaal. Lees dit:quote:Op zaterdag 2 november 2013 10:39 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
Ik moet regelmatig dik in de ankers omdat één of andere klootviool naar links komt om een ander in te laten voegen, dat is dus hinder veroorzaken, en daar kun je gewoon een prent voor krijgen als het geconstateerd wordt. Je blijft op je eigen rijstrook, en degene die in wil voegen zoekt zich maar plaats en een manier, want meestal is er ruimte zat, en is het gewoon een stomme gewoonte om hem maar naar links te pleuren, waardoor iedereen er maar op rekent dat je het doet.
Voor een vrachtwagen OK, maar een luxewagen die hem niet ingevoegd krijgt op 600 meter invoegstrook mag wmb gewoon nog eens een paar lesjes gaan pakken.:W
En dit:quote:Op vrijdag 1 november 2013 23:01 schreef DW457 het volgende:
[..]
Ik snap jouw houding eerlijk gezegd ook niet zo goed. Dit klinkt een beetje als het bewaken van je territorium. Dit is mijn strook en die van mij alleen en daar mag niemand op komen! Grrrrrr!![]()
Waarom niet even naar links gaan als het kan? Kleine moeite toch? Scheelt een hoop irritatie en gedoe. Is een beetje hetzelfde als een keer een deur openhouden voor iemand of voor laten gaan bij de kassa als iemand maar 1 artikel heeft om af te rekenen. Het hoeft niet, maar het wordt wel enorm gewaardeerd en is een kleine moeite.
Dit:quote:Op vrijdag 1 november 2013 23:16 schreef Gwywen het volgende:
[..]
Als er ruimte is, wil ik best opzij gaan. Ik doe dat dan ook vaker wel dan niet.
Maar als er weinig ruimte is, omdat het druk is of zo, of omdat ik zelf word ingehaald, moet de invoeger maar gewoon wat beter zijn best doen, goed in z'n spiegels kijken enzovoorts en beter anticiperen.
Ook moet het invoegende verkeer zijn snelheid aanpassen aan het overige verkeer dat er al rijdt. Daar is die invoegstrook namelijk voor bedoeld.
Soms komen ze gewoon (aan het begin van de invoegstrook) naar links zeilen in het volste vertrouwen dat degenen die er al rijden, wel opzij gaan. Dat doe ik dan natuurlijk wel, maar niet omdat ik het ze gun of zo, eerder omdat ik op zo'n moment een aanrijding wil voorkomen.
En bovenal dit eens:quote:Op vrijdag 1 november 2013 23:20 schreef DW457 het volgende:
[..]
Daar sla je de spijker wel op z'n kop. Het moet kunnen en t is idd een stukje beleefdheid wat je iemand kan geven. Het moet echter niet ten koste gaan van jou, das dan weer de omgekeerde wereld en de ander moet er ook niet zomaar vanuit gaan, das krom. Het is een soort van cadeautje. Het is leuk als je het krijgt, maar je gaat er niet op vragen of op rekenen.
Want ook deze reactie:quote:Op zaterdag 2 november 2013 10:51 schreef RealBizkit666 het volgende:
[..]
Het ging hier over een lege weg, dus waarom je deze frustratie naar boven moet halen snap ik niet...
Of had ik echt moeten gaan uitleggen dat je het in een andere situatie anders moet aanpakken?
Als er geen plaats is om naar links te gaan dan doe je dat uiteraard niet. En nee, ook niet vertragen om het de invoeger makkelijker te maken...
Getuigt niet echt van goed inzicht en inlevingsvermogen.quote:Op zaterdag 2 november 2013 11:00 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
Op een lege weg is er dus op jouw stukkie na, laten we zegen 10 meter inclusief krappe ruimte voor en achter, nog 'maar' 590 meter ruimte voor die prutser om in te voegen. Dattie het effe lekker zelf uitvlooit
In de user manual van zijn auto staat wel omschreven waar dat meest rechtse pedaal voor dient; dat 'ie dat effe lekker doorleest.
Hier ben ik het echter wel mee eens, maar dat kwam al naar voren in een eerdere post van mij.quote:Op zaterdag 2 november 2013 11:00 schreef daNpy het volgende:
Het probleem waar SoundDragon op doelt is dat invoegend verkeer er tegenwoordig vanuit gaat dat mensen wel voor ze opschuiven.
Dus ook als het niet kan ("ik heb mijn richting aanwijzer aan, dus ze moeten mij ertussen laten")
De linkerstrook was helemaal leeg in dit geval.quote:Op vrijdag 1 november 2013 23:16 schreef Gwywen het volgende:
[..]
Ik snap het prima, maar het is gewoon in geen enkel geval (op vrachtverkeer na) de bedoeling dat men op de doorgaande rijbaan rekening moet houden met mensen die invoegen. Dat je zorgt dat er wat ruimte is in sommige gevallen (rechterrijstrook helemaal vol); tuurlijk, maar ervoor naar links gaan? neh.. is echt een prent waard wegens hinderen van het overige verkeer.quote:Op zaterdag 2 november 2013 11:02 schreef DW457 het volgende:
[..]
Je snapt het inderdaad niet helemaal. Lees dit:
Jah, en jij rijdt dezelfde snelheid als de rest van het verkeer, en dus ga je naar links, en is je snelheid dus niet zodanig dat je de rest gaat inhalen. Vervolgens blijft die knurft netjes naast je op jouw plekkie rijden, en word jij verplicht om gas te gaan geven om in te gaan halen, dat is ook een vorm van overlast. In andere gevallen duikt hij vervolgens achter je op je bumper om jou op te jagen, terwijl je net heel coulant ruimte voor hém hebt gemaakt, óf hij stampt op het gas en duwt hem vóór jou nog effe naar links als dank.. In alle gevallen een kutsituatie die je zelf veroorzaakt, en dat is nog buiten wat er voor de rest aan verkeer om je heen rijdt.quote:Op zaterdag 2 november 2013 11:06 schreef Luco het volgende:
[..]
De linkerstrook was helemaal leeg in dit geval.
En daar zit hem nou net de kneep. Doordat er mensen "vriendelijk" willen doen door iemand voor te laten, terwijl de regels anders duiden, "leer" je mensen dat fout gedrag dus goed is.quote:Op zaterdag 2 november 2013 11:02 schreef DW457 het volgende:
Hier ben ik het echter wel mee eens, maar dat kwam al naar voren in een eerdere post van mij.
Zo, anders haal je even alle doemscenario's in één keer uit de kast. Nog steeds snap je de situatie niet helemaal. Het naar links gaan is een vriendelijk gebaar die je kan maken, mits hiervoor ruimte is. Het hoeft dus niet. Blijft die daarna naast je rijden, boeiend, dan haal je hem in en ga je weer naar rechts daarna, probleem opgelost, zit je ook niet achter m (wat alleen maar prettiger rijdt. Jij ziet alles gelijk als overlast en volgens mij val je dan ook in de categorie van bestuurders die alle verdraagzaamheid thuis laten zodra ze in de auto stappenquote:Op zaterdag 2 november 2013 11:14 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
Ik snap het prima, maar het is gewoon in geen enkel geval (op vrachtverkeer na) de bedoeling dat men op de doorgaande rijbaan rekening moet houden met mensen die invoegen. Dat je zorgt dat er wat ruimte is in sommige gevallen (rechterrijstrook helemaal vol); tuurlijk, maar ervoor naar links gaan? neh.. is echt een prent waard wegens hinderen van het overige verkeer.
[..]
Jah, en jij rijdt dezelfde snelheid als de rest van het verkeer, en dus ga je naar links, en is je snelheid dus niet zodanig dat je de rest gaat inhalen. Vervolgens blijft die knurft netjes naast je op jouw plekkie rijden, en word jij verplicht om gas te gaan geven om in te gaan halen, dat is ook een vorm van overlast. In andere gevallen duikt hij vervolgens achter je op je bumper om jou op te jagen, terwijl je net heel coulant ruimte voor hém hebt gemaakt, óf hij stampt op het gas en duwt hem vóór jou nog effe naar links als dank.. In alle gevallen een kutsituatie die je zelf veroorzaakt, en dat is nog buiten wat er voor de rest aan verkeer om je heen rijdt.
Een voertuig wat wil invoegen heeft lang en breed de tijd om uit te vogelen hoe hij dat goed, vlot en veilig kan doen. Met een lege linkerrijstrook kan het nooit zo druk zijn dat dat onmogelijk is.
Linksom, rechtsom, hij/zij moet het gewoon zelf lekker uitvlooien.
Als je verkeersinzicht goed is, heeft niemand er last van. Natuurlijk ziet niet iedereen altijd alles, maar een keertje iemand voor laten wanneer dit kan resulteert echt niet gelijk in een verkeersinfarct.quote:Op zaterdag 2 november 2013 11:17 schreef daNpy het volgende:
[..]
En daar zit hem nou net de kneep. Doordat er mensen "vriendelijk" willen doen door iemand voor te laten, terwijl de regels anders duiden, "leer" je mensen dat fout gedrag dus goed is.
De volgende keer(en) gaan ze er dus ook vanuit dat men wel plaats voor ze maakt.
Ze moeten er immers tussen, toch?
Hetzelfde geld voor fietsers/voetgangers en ander verkeer voorlaten als het niet hoeft (mag).
Erg vriendelijk, maar iemand die erachter zit verwacht dit niet. Die gaat er vanuit dat men zich aan de regels houd.
Vaak ga je dit soort dingen echt beseffen als je motor rijdt. Want het is o-zo aardig dat die auto stopt om iemand voor te laten. Maar dan moet jij ook stoppen. En degene achter je, stopt die ook? Of rijdt die je van je fiets af?
Gewoon invoegen zoals het hoort, als je voor of achter me wil rijden kien je dat vantevoren maar uit. Dat moet en doe ik ook, ik ga niet een plek uitzoeken waar iemand rijdt. Want dat kan helemaal niet.
quote:Het is een soort van cadeautje. Het is leuk als je het krijgt, maar je gaat er niet op vragen of op rekenen.
Er wordt zoveel gedoogd. Jij als motorrijder zou dat juist moeten weten...quote:Op zaterdag 2 november 2013 11:37 schreef Sounddragon het volgende:
Verkeersregels en - deelname zijn niet gebaseerd op vriendelijkheid, regels zijn regels, die leert iedereen tijdens rijlessen. Zoals daNpy al aangeeft; vriendelijkheid veroorzaakt onduidelijkheid en leidt op termijn tot een soort van 'gewoonterecht' en daar wordt het allemaal niet beter van.
Wat wordt er allemaal gedoogd vwb motorrijden dan? (ik heb een donkerbruin vermoeden waar je op doelt, en ik zou effe goed googelen voor je daar antwoord op geeft), en ik rijd idd standaard 20 km te hard, omdat ik meestal tussen 06.00 en 07.00 en andere incourante tijden op bijna lege snelwegen in het oosten des lands rijd.quote:Op zaterdag 2 november 2013 11:39 schreef RealBizkit666 het volgende:
[..]
Er wordt zoveel gedoogd. Jij als motorrijder zou dat juist moeten weten...
Want ik weet zeker dat jij met die 2-wieler gewoon lekker vooraan bij het verkeerslicht gaat staan.
En als je ze echt zo hoog hebt zitten, snap ik niet dat je überhaupt het erover hebt dat je te hard rijdt.
Het is mooi dat je zegt dat het op een lege weg is. Waarom zou je op een lege weg dan niet gewoon even plaats mogen maken voor iemand die invoegt?quote:Op zaterdag 2 november 2013 11:42 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
Wat wordt er allemaal gedoogd vwb motorrijden dan? (ik heb een donkerbruin vermoeden waar je op doelt, en ik zou effe goed googelen voor je daar antwoord op geeft), en ik rijd idd standaard 20 km te hard, omdat ik meestal tussen 06.00 en 07.00 en andere incourante tijden op bijna lege snelwegen in het oosten des lands rijd.
http://blog.allsecur.nl/v(...)e-file-door-mag-dat/quote:Gedragscode: richtlijn, geen wettelijke regeling
Tussen de files doorrijden is niet meer verboden, de genoemde gedragscode is echter geen wettelijke regeling. Wel is het zo dat juristen en verzekeraars dit als een goede richtlijn erkennen. In een aantal gevallen is de gedragscode van doorslaggevende betekenis gebleken bij een formeel binend advies. Lees ook de brochure van het Motorplatform: Geef motorrijders de ruimte in de file.
Nouja, wat niet is verboden lijkt me toegestaan.quote:Op zaterdag 2 november 2013 11:50 schreef RealBizkit666 het volgende:
[..]
Het is mooi dat je zegt dat het op een lege weg is. Waarom zou je op een lege weg dan niet gewoon even plaats mogen maken voor iemand die invoegt?
[..]
http://blog.allsecur.nl/v(...)e-file-door-mag-dat/
Regels zijn regels. Een gedragscode zijn geen regels, simple as shit.quote:Op zaterdag 2 november 2013 11:52 schreef Me_Wesley het volgende:
[..]
Nouja, wat niet is verboden lijkt me toegestaan.
Het is niet verboden, en dus toegestaan.quote:Op zaterdag 2 november 2013 11:50 schreef RealBizkit666 het volgende:
[..]
Het is mooi dat je zegt dat het op een lege weg is. Waarom zou je op een lege weg dan niet gewoon even plaats mogen maken voor iemand die invoegt?
[..]
http://blog.allsecur.nl/v(...)e-file-door-mag-dat/
Dit x10000.quote:Op zaterdag 2 november 2013 11:58 schreef Anne het volgende:
Eigenlijk is deze gehele discussie totaal overboden (en om eerlijk te zijn gaat ie inmiddels ook alweer nergens over), want wat is ongeveer het eerste wat je leert als je tijdens je rijles voor het eerst de snelweg opgaat?
Kijken, kijken, kijken, kijken en kijken. Je hebt de plek van invoegen al bepaald voordat je überhaupt kan/mag invoegen en heb je dat niet, dan heb je alsnog ruim de tijd óp de invoegstrook om dat alsnog te doen.
En die plek kan dus ammenooit geen plek zijn waar een auto of vrachtwagen rijdt, want dan heb je dus blijkbaar niet goed gekeken en ingeschat.
En is om diezelfde reden gewoon toegestaan, mits je om daar te komen geen gebruik maakt van een voorsorteervak voor een andere richting. Dus bij 2 rijstroken voor rechtdoor en voldoende ruimte tussen de auto's, is er geen juut die je ervoor op kan schrijvenquote:Op zaterdag 2 november 2013 11:57 schreef daNpy het volgende:
Vooraan gaan staan bij het stoplicht heeft een belangrijkere reden dan sneller weg kunnen zijn
Ik zei ongeveer het eerstequote:Op zaterdag 2 november 2013 11:59 schreef RealBizkit666 het volgende:
Ik heb als eerste geleerd dat ik snelheid moest maken, maar dat terzijde.
Mwoah. Per 1-1-2013 mag je niet meer inhalen als die auto op een sorteervak voor af te slaan staat.quote:Op zaterdag 2 november 2013 11:59 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
En is om diezelfde reden gewoon toegestaan, mits je om daar te komen geen gebruik maakt van een voorsorteervak voor een andere richting. Dus bij 2 rijstroken voor rechtdoor en voldoende ruimte tussen de auto's, is er geen juut die je ervoor op kan schrijven
Eerst snelheid maken, dan kijken?quote:Op zaterdag 2 november 2013 11:59 schreef RealBizkit666 het volgende:
Ik heb als eerste geleerd dat ik snelheid moest maken, maar dat terzijde.
Je kunt niet bij alle invoegstroken zien wat er op de snelweg gebeurd uiteraard.quote:Op zaterdag 2 november 2013 12:00 schreef daNpy het volgende:
[..]
Eerst snelheid maken, dan kijken?
Rare instructeur heb jij gehad
[sub]Inderdaad zijn mensen die met een moderne auto met 70kmh gaan invoegen ook vreselijk irritant en juist voor die mongolen mag het overige verkeer onnodig een baan opschuiven[/url].
Regels zijn regels, en dit is niet door een regel verboden, en dus toegestaan.quote:Op zaterdag 2 november 2013 11:54 schreef RealBizkit666 het volgende:
[..]
Regels zijn regels. Een gedragscode zijn geen regels, simple as shit.
Dat is inderdaad verkeerd van hun, zoals ik al een paar keer heb aangehaald. Je mag er nooit van uit gaan dat iemand opzij gaat voor je. Het is prettig als iemand ruimte maakt voor je, maar je mag er inderdaad nooit vanuit gaan.quote:Op zaterdag 2 november 2013 12:03 schreef Anne het volgende:
Gisteren had ik trouwens een mooi voorbeeldje.
Twee auto's die wilden invoegen en dus op de invoegstrook naast mij reden. Ze hadden hun knippers al aan om links in te voegen en zoals ik het zag hadden ze verwacht dat ik aan de kant ging (de voorste auto kwam ook al een stukje naar links), maar wat ze niet hebben gezien is dat er een (kleine) auto naast mij reed, met exact dezelfde snelheid.
Ik ga niet voor ze remmen en ik ga ook geen gas voor ze geven; zij hebben niet goed gekeken en niet goed ingeschat. Dat is niet mijn probleem. En als ze mij hadden geraakt door gewoon in te voegen, had ik mijn auto weer op hun kosten opnieuw kunnen laten overspuiten.
Dat wordt het vanzelf als ze naar links blijven gaan. Dat is nu eenmaal onderdeel van verkeersdeelname: omgaan met elkaars fouten.quote:Op zaterdag 2 november 2013 12:03 schreef Anne het volgende:
Twee auto's die wilden invoegen en dus op de invoegstrook naast mij reden. Ze hadden hun knippers al aan om links in te voegen en zoals ik het zag hadden ze verwacht dat ik aan de kant ging (de voorste auto kwam ook al een stukje naar links), maar wat ze niet hebben gezien is dat er een (kleine) auto naast mij reed, met exact dezelfde snelheid.
Ik ga niet voor ze remmen en ik ga ook geen gas voor ze geven; zij hebben niet goed gekeken en niet goed ingeschat. Dat is niet mijn probleem. En als ze mij hadden geraakt door gewoon in te voegen, had ik mijn auto weer op hun kosten opnieuw kunnen laten overspuiten.
Het gaat om het stukje "verwacht"quote:Op zaterdag 2 november 2013 12:05 schreef DW457 het volgende:
[..]
Dat is inderdaad verkeerd van hun, zoals ik al een paar keer heb aangehaald. Je mag er nooit van uit gaan dat iemand opzij gaat voor je. Het is prettig als iemand ruimte maakt voor je, maar je mag er inderdaad nooit vanuit gaan.
En dat is dus inderdaad fout. He,verdraaid, zijn we het allang eens met elkaar zonder het te wetenquote:Op zaterdag 2 november 2013 12:07 schreef Anne het volgende:
[..]
Het gaat om het stukje "verwacht". Dat is precies wat hier aangehaald wordt door anderen.
Anno 2013 niet meer, alleen IK IK IK IK is nog van toepassing.quote:Op zaterdag 2 november 2013 12:06 schreef Sloggi het volgende:
[..]
Dat wordt het vanzelf als ze naar links blijven gaan. Dat is nu eenmaal onderdeel van verkeersdeelname: omgaan met elkaars fouten.
Nou, fijnquote:Op zaterdag 2 november 2013 12:08 schreef DW457 het volgende:
[..]
En dat is dus inderdaad fout. He,verdraaid, zijn we het allang eens met elkaar zonder het te weten
Uhhuh, ik heb er al 1:quote:Op zaterdag 2 november 2013 12:09 schreef Anne het volgende:
[..]
Nou, fijn. Kunnen we dan nu weer over een andere irritatie bakkeleien?
Erg jammer dat inderdaad.quote:Op zaterdag 2 november 2013 12:08 schreef eP2e het volgende:
[..]
Anno 2013 niet meer, alleen IK IK IK IK is nog van toepassing.
Het kost alleen weer zoveel tijd en moeite om alles te laten regelen en laten herstellen.quote:Op zaterdag 2 november 2013 12:03 schreef Anne het volgende:
De regel is, is dat doubleren verboden is. In de gedragscode wordt voor motorrijders een uitzondering gemaakt. Moet de motorrijder zich wel ook aan de code houden die daarin staat.quote:Op zaterdag 2 november 2013 12:05 schreef Me_Wesley het volgende:
[..]
Regels zijn regels, en dit is niet door een regel verboden, en dus toegestaan.
Nogmaals, uit je eigen bron:quote:Op zaterdag 2 november 2013 12:10 schreef RealBizkit666 het volgende:
[..]
Het kost alleen weer zoveel tijd en moeite om alles te laten regelen en laten herstellen.
[..]
De regel is, is dat doubleren verboden is. In de gedragscode wordt voor motorrijders een uitzondering gemaakt. Moet de motorrijder zich wel ook aan de code houden die daarin staat.
Dus toegestaan is het volgens de wettelijke regels niet.
Er is gewoon een gigantisch verschil tussen de daadwerkelijke wettelijke bepalingen, en alle gedragscodes eromheen. Die van de motorrijders zijn netjes in een document opgenomen, de gedragscode om bijvoorbeeld je knippertje naar links aan te doen op de rotonde of om plaats te maken voor iemand die invoegt helaas niet.
Niet verboden = toegestaan.quote:Tussen de files doorrijden is niet meer verboden
Maar geen wettelijke regel.quote:Op zaterdag 2 november 2013 12:11 schreef Sloggi het volgende:
[..]
Nogmaals, uit je eigen bron:
[..]
Niet verboden = toegestaan.
Welke wet verbied doublerenquote:Op zaterdag 2 november 2013 12:10 schreef RealBizkit666 het volgende:
[..]
Het kost alleen weer zoveel tijd en moeite om alles te laten regelen en laten herstellen.
[..]
De regel is, is dat doubleren verboden is. In de gedragscode wordt voor motorrijders een uitzondering gemaakt. Moet de motorrijder zich wel ook aan de code houden die daarin staat.
Dus toegestaan is het volgens de wettelijke regels niet.
Er is gewoon een gigantisch verschil tussen de daadwerkelijke wettelijke bepalingen, en alle gedragscodes eromheen. Die van de motorrijders zijn netjes in een document opgenomen, de gedragscode om bijvoorbeeld je knippertje naar links aan te doen op de rotonde of om plaats te maken voor iemand die invoegt helaas niet. Maar ook dat is gewoon toegestaan en dus niet verboden.
Ja. Die zijn sneller thuis.quote:Op zaterdag 2 november 2013 12:13 schreef Anne het volgende:
Is er een irritatie vanuit iemand wat betreft dat tussen de file door rijden door motorrijders?
Want anders is het eigenlijk offtopic en ik wil 't bij deze afkappen.
Sinds wanneer moet alles wat is toegestaan zijn vastgelegd in de wet? Zou mooie wetboeken opleveren!quote:Op zaterdag 2 november 2013 12:12 schreef RealBizkit666 het volgende:
[..]
Maar geen wettelijke regel.
quote:Op zaterdag 2 november 2013 12:13 schreef RealBizkit666 het volgende:
[..]
Ja. Die zijn sneller thuis.
Jij hebt echt een bord voor je harses formaatje provincie Utrecht, ik ga hiermee stoppen, want mijn Hilti is kapoetquote:Op zaterdag 2 november 2013 12:12 schreef RealBizkit666 het volgende:
[..]
Maar geen wettelijke regel.
In ons land werkt het omgekeerd; wat niet verboden is in de wet, is dus toegestaan.quote:Op zaterdag 2 november 2013 12:13 schreef Sloggi het volgende:
[..]
Sinds wanneer moet alles wat is toegestaan zijn vastgelegd in de wet? Zou mooie wetboeken opleveren!
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
Als het puntje bij paaltje komt zou het moeten. Anders is het altijd naar beoordeling van de rechter als het er niet precies in staat. Vandaar ook de gedragscode, zodat het voor juristen, rechters en dergelijke eenvoudiger is om een uitspraak te doen. Maar bij de minste of geringste afwijking van die code moet een rechter op basis van feiten bepalen of er daadwerkelijk rechtmatig gehandeld is.quote:Op zaterdag 2 november 2013 12:13 schreef Sloggi het volgende:
[..]
Sinds wanneer moet alles wat is toegestaan zijn vastgelegd in de wet? Zou mooie wetboeken opleveren!
Waarom moet er een uitspraak komen over een gedraging die niet verboden is? Dus als jij binnen 3 seconden optrekt naar 50 bij een stoplicht dan moet dat getoetst worden door een rechterquote:Op zaterdag 2 november 2013 12:18 schreef RealBizkit666 het volgende:
[..]
Als het puntje bij paaltje komt zou het moeten. Anders is het altijd naar beoordeling van de rechter als het er niet precies in staat. Vandaar ook de gedragscode, zodat het voor juristen, rechters en dergelijke eenvoudiger is om een uitspraak te doen. Maar bij de minste of geringste afwijking van die code moet een rechter op basis van feiten bepalen of er daadwerkelijk rechtmatig gehandeld is.
Wel als je daardoor achterop je voorganger klaptquote:Op zaterdag 2 november 2013 12:22 schreef Me_Wesley het volgende:
[..]
Waarom moet er een uitspraak komen over een gedraging die niet verboden is? Dus als jij binnen 3 seconden optrekt naar 50 bij een stoplicht dan moet dat getoetst worden door een rechterOm maar een voorbeeld te noemen.
In die gedraging staat dat het met een bepaalde snelheid moet gebeuren dat tussen de file door. Als er een ongeluk komt (door rijstrookwisseling) en de snelheid staat niet vast, dan moet de rechter uitsluiting geven. Dat wilde ik daarmee aangeven.quote:Op zaterdag 2 november 2013 12:22 schreef Me_Wesley het volgende:
[..]
Waarom moet er een uitspraak komen over een gedraging die niet verboden is? Dus als jij binnen 3 seconden optrekt naar 50 bij een stoplicht dan moet dat getoetst worden door een rechterOm maar een voorbeeld te noemen.
Ja, maar dat heeft te maken met het feit dat je afstand moet houden. Te weinig afstand houden is wettelijk verboden.quote:Op zaterdag 2 november 2013 12:23 schreef DW457 het volgende:
[..]
Wel als je daardoor achterop je voorganger klapt
Helemaal waar, maar ik was ook niet helemaal serieus (dat betekend die smiley erachterquote:Op zaterdag 2 november 2013 12:25 schreef Me_Wesley het volgende:
[..]
Ja, maar dat heeft te maken met het feit dat je afstand moet houden. Te weinig afstand houden is wettelijk verboden.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |