Laatste situatie is dan ook verre van ideaal, als er dan iemand achter je zit is het dus wss beter om dat dan iets te vroeg aan te geven, als er iemand in die zijstraat staat juist weer niet.quote:Op zondag 20 oktober 2013 17:13 schreef Irritatie100 het volgende:
Over knipperlicht gesproken:
-Mensen die als ze ergens willen afslaan eerst afremmen en als ze al 20 rijden ofzo pas een keer richting aangeven
-Mensen die te vroeg richting aangeven. Ben mijn middelbare school waren 2 zijstraten vlak na elkaar, dan kwam het regelmatig voor dat mensen de 2e straat in wilden, maar al voor de 1e hun knipperlicht aan hadden staan.
En hoe doe je het dan in deze situatie (onderste bord)?quote:Op zondag 20 oktober 2013 17:13 schreef Irritatie100 het volgende:
Over knipperlicht gesproken:
-Mensen die als ze ergens willen afslaan eerst afremmen en als ze al 20 rijden ofzo pas een keer richting aangeven
-Mensen die te vroeg richting aangeven. Ben mijn middelbare school waren 2 zijstraten vlak na elkaar, dan kwam het regelmatig voor dat mensen de 2e straat in wilden, maar al voor de 1e hun knipperlicht aan hadden staan.
Jezus wat een tifus situatie, dat mag duidelijk zijn.quote:Op zondag 20 oktober 2013 17:31 schreef RealBizkit666 het volgende:
[..]
En hoe doe je het dan in deze situatie (onderste bord)?
[ afbeelding ]
Ligt aan de exacte situatie in de praktijk, dat bord is natuurlijk maar een schematische tekening. Heb je een streetview ofzo van die situatie?quote:Op zondag 20 oktober 2013 17:31 schreef RealBizkit666 het volgende:
[..]
En hoe doe je het dan in deze situatie (onderste bord)?
[ afbeelding ]
iedereen heeft dat bord dus iedereen weet dat het onoverzichtelijk is en dus dat je beter kan wachten tot je zeker weet dat die auto daar ook daadwerkelijk afslaat.quote:Op zondag 20 oktober 2013 17:34 schreef kingtoppie het volgende:
[..]
Jezus wat een tifus situatie, dat mag duidelijk zijn.
Geen richtingaanwijzer voordat iemand zijn auto ervoor kwakt...
Schematisch? Streetview?quote:Op zondag 20 oktober 2013 17:49 schreef starla het volgende:
[..]
Ligt aan de exacte situatie in de praktijk, dat bord is natuurlijk maar een schematische tekening. Heb je een streetview ofzo van die situatie?
Dat snap ik ook wel, maar hoe die 2 wegen naar rechts afbuigen is wel van belang natuurlijk. Als de '1ste afslag' uitkomt op de weg die 'rechtdoor' gaat (niet de voorrangsweg dan, maar die andere afslag), dan moet je richting aangeven naar rechts en nog een keer naar rechts (of hem gewoon aanhouden). Als die daar niet op uitkomt, maar precies op het kruispunt moet je richting aangeven naar rechts en deze weer uitdoen als je de straat verlaat, dus veel korter richting aangeven.quote:Op zondag 20 oktober 2013 17:54 schreef RealBizkit666 het volgende:
[..]
Schematisch? Streetview?
Dit is gewoon een kruising waar de doorgaande weg naar links buigt en 2 wegen naar rechts... Bij dit bord is de situatie altijd hetzelfde...
Bij dit bord komt het precies op het kruispunt uit. Waarom denk je dat dit bord is?quote:Op zondag 20 oktober 2013 17:57 schreef starla het volgende:
[..]
Dat snap ik ook wel, maar hoe die 2 wegen naar rechts afbuigen is wel van belang natuurlijk. Als de '1ste afslag' uitkomt komt de weg die rechtdoor gaat (niet de voorrangsweg dan, maar die andere afslag), dan moet je richting aangeven naar rechts en nog een keer naar rechts (of hem gewoon aanhouden). Als die daar niet op uitkomt, maar precies op het kruispunt moet je richting aangeven naar rechts en deze weer uitdoen als je de straat verlaat, dus veel korter richting aangeven.
Lijkt me stug dat de praktische situatie ALTIJD hetzelfde is bij dat bord (lees: afstand, hoek van de bochten etc.).
Ik zie graag een streetviewtjequote:Op zondag 20 oktober 2013 17:58 schreef RealBizkit666 het volgende:
[..]
Bij dit bord komt het precies op het kruispunt uit. Waarom denk je dat dit bord is?
sorry had die niet moeten posten was foutje geweest, was een eerste reactie, maar bedacht toen dat je misschien niet naar rechts kan op dat moment, maar vergeten weg te halen bij quoten van anderquote:
Het is voor een KRUISPUNT alleen daarvoor, alleen gaat de doorgaandeweg niet rechtdoor, maar met de bocht mee.quote:Op zondag 20 oktober 2013 17:59 schreef starla het volgende:
[..]
Ik zie graag een streetviewtje![]()
Die borden zijn massaproductie en er wordt zeker niet voor elke situatie een speciaal bord gemaakt
Ik heb er wel eentje voor je waar je echt 90 graden naar links gaat.quote:Op zondag 20 oktober 2013 17:49 schreef starla het volgende:
[..]
Ligt aan de exacte situatie in de praktijk, dat bord is natuurlijk maar een schematische tekening. Heb je een streetview ofzo van die situatie?
Ik ga je nog niet afschieten, ik wil meer info: FAS, jouw snelheid, verkeer rechts, aantal rijstroken.quote:Op zondag 20 oktober 2013 17:30 schreef kingtoppie het volgende:
Ik kan mezelf de laatste tijd niet inhouden om bumperklevers enorm in de weg te zitten.
Ik weet van mezelf dat ik sociaal rij, ik word er gewoon echt schijtziek van dus als iemand dan gaat zitten bumperkleven.quote:Op zondag 20 oktober 2013 18:06 schreef spoorrails het volgende:
[..]
sorry had die niet moeten posten was foutje geweest, was een eerste reactie, maar bedacht toen dat je misschien niet naar rechts kan op dat moment, maar vergeten weg te halen bij quoten van ander
Snelheid: 80-85 op 80 weg, op een 50 weg ligt het er maar net aan hoe de weg is.. Daar rij ik vaak te hard als de weg daar naar is.quote:Op zondag 20 oktober 2013 18:14 schreef Pizza_Boom het volgende:
Ik ga je nog niet afschieten, ik wil meer info: FAS, jouw snelheid, verkeer rechts, aantal rijstroken.
Dat niet elke situatie identiek is, is juist de cruxquote:Op zondag 20 oktober 2013 18:08 schreef spoorrails het volgende:
[..]
Het is voor een KRUISPUNT alleen daarvoor, alleen gaat de doorgaandeweg niet rechtdoor, maar met de bocht mee.
En dat is dus voor elke situatie zo, misschien niet 100% identiek, de ene zal een drempel hebben andere weg niet bv. Maar verder blijft het een kruispunt
Als je niet weet wat dat inhoud moet je heel nodig weer rijlessen gaan volgen en theorie misschien ook.
Gewoon richting aangeven naar rechts ongeacht of je optisch rechtdoor of rechtsaf wil. Je gaat immers van de voorrangsweg af. Anticiperen daarop is nou ook niet bijzonder moeilijk. Hoewel je natuurlijk altijd mensen hebt die deze situatie behandelen als een gelijkwaardig kruispunt qua knipperlicht.quote:Op zondag 20 oktober 2013 18:14 schreef Pizza_Boom het volgende:
[..]
Ik heb er wel eentje voor je waar je echt 90 graden naar links gaat.
http://goo.gl/maps/iucjW
Wel nasty iddquote:Op zondag 20 oktober 2013 18:14 schreef Pizza_Boom het volgende:
[..]
Ik heb er wel eentje voor je waar je echt 90 graden naar links gaat.
http://goo.gl/maps/iucjW
Richting aangeven alsof het een gelijkwaardig kruispunt is, is wel het duidelijkst. Als je richting aangeeft naar rechts, kan een bestuurder die van rechts komt denken dat je de straat in wilt waar hij uit komt en dat hij dus door kan rijden.quote:Op zondag 20 oktober 2013 18:42 schreef BigSmurf het volgende:
[..]
Gewoon richting aangeven naar rechts ongeacht of je optisch rechtdoor of rechtsaf wil. Je gaat immers van de voorrangsweg af. Anticiperen daarop is nou ook niet bijzonder moeilijk. Hoewel je natuurlijk altijd mensen hebt die deze situatie behandelen als een gelijkwaardig kruispunt qua knipperlicht.
Dus jij zou geen richting aangeven als je daar optisch rechtdoor gaat? Lekker voor de fietser die denkt dat jij de voorrangsweg blijft volgen (want geen knipperlicht), of voor het verkeer achter je wanneer jij stilstaat zonder knipperlicht om die fietser voor te laten.quote:Op zondag 20 oktober 2013 18:55 schreef Light het volgende:
[..]
Richting aangeven alsof het een gelijkwaardig kruispunt is, is wel het duidelijkst. Als je richting aangeeft naar rechts, kan een bestuurder die van rechts komt denken dat je de straat in wilt waar hij uit komt en dat hij dus door kan rijden.
gewoon richting aangeven als je eraf gaat, dan weet iedereen waar tie aan toe is.quote:Op zondag 20 oktober 2013 18:55 schreef Light het volgende:
[..]
Richting aangeven alsof het een gelijkwaardig kruispunt is, is wel het duidelijkst. Als je richting aangeeft naar rechts, kan een bestuurder die van rechts komt denken dat je de straat in wilt waar hij uit komt en dat hij dus door kan rijden.
De hoofdregel is dat mensen die de voorrangsweg volgen voorgaan op mensen die niet op de voorrangsweg zitten. Dus als ik linksaf ga en daarmee de voorrangsweg volg, hoef ik niet te stoppen om die fietser voor te laten.quote:Op zondag 20 oktober 2013 19:09 schreef BigSmurf het volgende:
[..]
Dus jij zou geen richting aangeven als je daar optisch rechtdoor gaat? Lekker voor de fietser die denkt dat jij de voorrangsweg blijft volgen (want geen knipperlicht), of voor het verkeer achter je wanneer jij stilstaat zonder knipperlicht om die fietser voor te laten.
Het is een kutsituatie, maar de hoofdvoorrangsregels gaan imho altijd voor de optisch logischere oplossing.
Het enige dat je dan weet ik dat iemand de voorrangsweg niet volgt. Maar dan weet je alsnog niet of hij rechtsaf of rechtdoor wil. En dat maakt wel verschil, zeker als je die persoon van links ziet naderen.quote:Op zondag 20 oktober 2013 20:06 schreef spoorrails het volgende:
[..]
gewoon richting aangeven als je eraf gaat, dan weet iedereen waar tie aan toe is.
tjah tis niet handig, maar je zult dan gewoon ff moeten wachten tot je zeker weet wat hij of zij doetquote:Op zondag 20 oktober 2013 20:11 schreef Light het volgende:
[..]
Het enige dat je dan weet ik dat iemand de voorrangsweg niet volgt. Maar dan weet je alsnog niet of hij rechtsaf of rechtdoor wil. En dat maakt wel verschil, zeker als je die persoon van links ziet naderen.
Het zijn gewoon ondingen.quote:Op zondag 20 oktober 2013 20:12 schreef spoorrails het volgende:
[..]
tjah tis niet handig, maar je zult dan gewoon ff moeten wachten tot je zeker weet wat hij of zij doet
klopt en om ongelukken te voorkomen kan je het beste aan de regels houden en niet zelf wat gaan verzinnen ook al zijn ze logischerquote:
Dit was dus precies wat ik bedoelde.quote:Op zondag 20 oktober 2013 20:22 schreef spoorrails het volgende:
[..]
klopt en om ongelukken te voorkomen kan je het beste aan de regels houden en niet zelf wat gaan verzinnen ook al zijn ze logischer
Je hebt gelijk.quote:Op zondag 20 oktober 2013 20:22 schreef spoorrails het volgende:
[..]
klopt en om ongelukken te voorkomen kan je het beste aan de regels houden en niet zelf wat gaan verzinnen ook al zijn ze logischer
http://www.gratistheorie.(...)ng/voorrangsweg.htmlquote:Wil je een afbuigende voorrangsweg volgen, dan moet je richting aangegeven. Met andere woorden, kun je meer dan alleen maar rechtdoor, geef je richting aan om het overige verkeer te laten zien wat jij van plan bent.
Kan je mij ook even aanwijzen waar in het RVV 1990 dat staat? Dat is namelijk het officiële document, uitgegeven door de rijksoverheid. Rijscholen en dergelijke passen de regels aan naar wat het CBR graag wilt zien, maar zoals ik al zei, het CBR denkt zelf graag dat ze boven de wet staan.quote:Op zondag 20 oktober 2013 20:35 schreef Light het volgende:
[..]
Je hebt gelijk.
Eerste hit op Google:
[..]
http://www.gratistheorie.(...)ng/voorrangsweg.html
Dat zei ik ook precies. Dat het voor de auto's achter je totaal niet interessant is wat je op een rotonde gaat doen, dus waarom richting geven naar links?quote:Op zondag 20 oktober 2013 11:34 schreef Luxuria het volgende:
[..]
Dat doe je niet voor de auto's achter je, maar voor de auto's die vanuit andere richtingen de rotonde opkomen.
Je rijdt achter een auto en jullie komen bij een verkeerslicht aan waar er voor zowel rechtsaf alswel rechtsaf een aparte baan ontstaan naast het standaard rechtdoor gaande verkeerquote:Op zondag 20 oktober 2013 22:16 schreef Gwywen het volgende:
[..]
Dat zei ik ook precies. Dat het voor de auto's achter je totaal niet interessant is wat je op een rotonde gaat doen, dus waarom richting geven naar links?
Nee, ik denk dat je me verkeerd hebt begrepen. Ik vind richting aangeven zelden nutteloos en zelfs bijzonder belangrijk, maar ik refereerde hier nog even terug aan mensen die richting geven naar links als ze een rotonde oprijden.quote:Op zondag 20 oktober 2013 22:38 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Je rijdt achter een auto en jullie komen bij een verkeerslicht waar er voor zowel rechtsaf alswel rechtsaf een aparte baan ontstaan.
Mag ik aannemen dat jij in dit geval het wederom totaal nutteloos vindt om richting aan te geven?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |