Laatste situatie is dan ook verre van ideaal, als er dan iemand achter je zit is het dus wss beter om dat dan iets te vroeg aan te geven, als er iemand in die zijstraat staat juist weer niet.quote:Op zondag 20 oktober 2013 17:13 schreef Irritatie100 het volgende:
Over knipperlicht gesproken:
-Mensen die als ze ergens willen afslaan eerst afremmen en als ze al 20 rijden ofzo pas een keer richting aangeven
-Mensen die te vroeg richting aangeven. Ben mijn middelbare school waren 2 zijstraten vlak na elkaar, dan kwam het regelmatig voor dat mensen de 2e straat in wilden, maar al voor de 1e hun knipperlicht aan hadden staan.
En hoe doe je het dan in deze situatie (onderste bord)?quote:Op zondag 20 oktober 2013 17:13 schreef Irritatie100 het volgende:
Over knipperlicht gesproken:
-Mensen die als ze ergens willen afslaan eerst afremmen en als ze al 20 rijden ofzo pas een keer richting aangeven
-Mensen die te vroeg richting aangeven. Ben mijn middelbare school waren 2 zijstraten vlak na elkaar, dan kwam het regelmatig voor dat mensen de 2e straat in wilden, maar al voor de 1e hun knipperlicht aan hadden staan.
Jezus wat een tifus situatie, dat mag duidelijk zijn.quote:Op zondag 20 oktober 2013 17:31 schreef RealBizkit666 het volgende:
[..]
En hoe doe je het dan in deze situatie (onderste bord)?
[ afbeelding ]
Ligt aan de exacte situatie in de praktijk, dat bord is natuurlijk maar een schematische tekening. Heb je een streetview ofzo van die situatie?quote:Op zondag 20 oktober 2013 17:31 schreef RealBizkit666 het volgende:
[..]
En hoe doe je het dan in deze situatie (onderste bord)?
[ afbeelding ]
iedereen heeft dat bord dus iedereen weet dat het onoverzichtelijk is en dus dat je beter kan wachten tot je zeker weet dat die auto daar ook daadwerkelijk afslaat.quote:Op zondag 20 oktober 2013 17:34 schreef kingtoppie het volgende:
[..]
Jezus wat een tifus situatie, dat mag duidelijk zijn.
Geen richtingaanwijzer voordat iemand zijn auto ervoor kwakt...
Schematisch? Streetview?quote:Op zondag 20 oktober 2013 17:49 schreef starla het volgende:
[..]
Ligt aan de exacte situatie in de praktijk, dat bord is natuurlijk maar een schematische tekening. Heb je een streetview ofzo van die situatie?
Dat snap ik ook wel, maar hoe die 2 wegen naar rechts afbuigen is wel van belang natuurlijk. Als de '1ste afslag' uitkomt op de weg die 'rechtdoor' gaat (niet de voorrangsweg dan, maar die andere afslag), dan moet je richting aangeven naar rechts en nog een keer naar rechts (of hem gewoon aanhouden). Als die daar niet op uitkomt, maar precies op het kruispunt moet je richting aangeven naar rechts en deze weer uitdoen als je de straat verlaat, dus veel korter richting aangeven.quote:Op zondag 20 oktober 2013 17:54 schreef RealBizkit666 het volgende:
[..]
Schematisch? Streetview?
Dit is gewoon een kruising waar de doorgaande weg naar links buigt en 2 wegen naar rechts... Bij dit bord is de situatie altijd hetzelfde...
Bij dit bord komt het precies op het kruispunt uit. Waarom denk je dat dit bord is?quote:Op zondag 20 oktober 2013 17:57 schreef starla het volgende:
[..]
Dat snap ik ook wel, maar hoe die 2 wegen naar rechts afbuigen is wel van belang natuurlijk. Als de '1ste afslag' uitkomt komt de weg die rechtdoor gaat (niet de voorrangsweg dan, maar die andere afslag), dan moet je richting aangeven naar rechts en nog een keer naar rechts (of hem gewoon aanhouden). Als die daar niet op uitkomt, maar precies op het kruispunt moet je richting aangeven naar rechts en deze weer uitdoen als je de straat verlaat, dus veel korter richting aangeven.
Lijkt me stug dat de praktische situatie ALTIJD hetzelfde is bij dat bord (lees: afstand, hoek van de bochten etc.).
Ik zie graag een streetviewtjequote:Op zondag 20 oktober 2013 17:58 schreef RealBizkit666 het volgende:
[..]
Bij dit bord komt het precies op het kruispunt uit. Waarom denk je dat dit bord is?
sorry had die niet moeten posten was foutje geweest, was een eerste reactie, maar bedacht toen dat je misschien niet naar rechts kan op dat moment, maar vergeten weg te halen bij quoten van anderquote:
Het is voor een KRUISPUNT alleen daarvoor, alleen gaat de doorgaandeweg niet rechtdoor, maar met de bocht mee.quote:Op zondag 20 oktober 2013 17:59 schreef starla het volgende:
[..]
Ik zie graag een streetviewtje![]()
Die borden zijn massaproductie en er wordt zeker niet voor elke situatie een speciaal bord gemaakt
Ik heb er wel eentje voor je waar je echt 90 graden naar links gaat.quote:Op zondag 20 oktober 2013 17:49 schreef starla het volgende:
[..]
Ligt aan de exacte situatie in de praktijk, dat bord is natuurlijk maar een schematische tekening. Heb je een streetview ofzo van die situatie?
Ik ga je nog niet afschieten, ik wil meer info: FAS, jouw snelheid, verkeer rechts, aantal rijstroken.quote:Op zondag 20 oktober 2013 17:30 schreef kingtoppie het volgende:
Ik kan mezelf de laatste tijd niet inhouden om bumperklevers enorm in de weg te zitten.
Ik weet van mezelf dat ik sociaal rij, ik word er gewoon echt schijtziek van dus als iemand dan gaat zitten bumperkleven.quote:Op zondag 20 oktober 2013 18:06 schreef spoorrails het volgende:
[..]
sorry had die niet moeten posten was foutje geweest, was een eerste reactie, maar bedacht toen dat je misschien niet naar rechts kan op dat moment, maar vergeten weg te halen bij quoten van ander
Snelheid: 80-85 op 80 weg, op een 50 weg ligt het er maar net aan hoe de weg is.. Daar rij ik vaak te hard als de weg daar naar is.quote:Op zondag 20 oktober 2013 18:14 schreef Pizza_Boom het volgende:
Ik ga je nog niet afschieten, ik wil meer info: FAS, jouw snelheid, verkeer rechts, aantal rijstroken.
Dat niet elke situatie identiek is, is juist de cruxquote:Op zondag 20 oktober 2013 18:08 schreef spoorrails het volgende:
[..]
Het is voor een KRUISPUNT alleen daarvoor, alleen gaat de doorgaandeweg niet rechtdoor, maar met de bocht mee.
En dat is dus voor elke situatie zo, misschien niet 100% identiek, de ene zal een drempel hebben andere weg niet bv. Maar verder blijft het een kruispunt
Als je niet weet wat dat inhoud moet je heel nodig weer rijlessen gaan volgen en theorie misschien ook.
Gewoon richting aangeven naar rechts ongeacht of je optisch rechtdoor of rechtsaf wil. Je gaat immers van de voorrangsweg af. Anticiperen daarop is nou ook niet bijzonder moeilijk. Hoewel je natuurlijk altijd mensen hebt die deze situatie behandelen als een gelijkwaardig kruispunt qua knipperlicht.quote:Op zondag 20 oktober 2013 18:14 schreef Pizza_Boom het volgende:
[..]
Ik heb er wel eentje voor je waar je echt 90 graden naar links gaat.
http://goo.gl/maps/iucjW
Wel nasty iddquote:Op zondag 20 oktober 2013 18:14 schreef Pizza_Boom het volgende:
[..]
Ik heb er wel eentje voor je waar je echt 90 graden naar links gaat.
http://goo.gl/maps/iucjW
Richting aangeven alsof het een gelijkwaardig kruispunt is, is wel het duidelijkst. Als je richting aangeeft naar rechts, kan een bestuurder die van rechts komt denken dat je de straat in wilt waar hij uit komt en dat hij dus door kan rijden.quote:Op zondag 20 oktober 2013 18:42 schreef BigSmurf het volgende:
[..]
Gewoon richting aangeven naar rechts ongeacht of je optisch rechtdoor of rechtsaf wil. Je gaat immers van de voorrangsweg af. Anticiperen daarop is nou ook niet bijzonder moeilijk. Hoewel je natuurlijk altijd mensen hebt die deze situatie behandelen als een gelijkwaardig kruispunt qua knipperlicht.
Dus jij zou geen richting aangeven als je daar optisch rechtdoor gaat? Lekker voor de fietser die denkt dat jij de voorrangsweg blijft volgen (want geen knipperlicht), of voor het verkeer achter je wanneer jij stilstaat zonder knipperlicht om die fietser voor te laten.quote:Op zondag 20 oktober 2013 18:55 schreef Light het volgende:
[..]
Richting aangeven alsof het een gelijkwaardig kruispunt is, is wel het duidelijkst. Als je richting aangeeft naar rechts, kan een bestuurder die van rechts komt denken dat je de straat in wilt waar hij uit komt en dat hij dus door kan rijden.
gewoon richting aangeven als je eraf gaat, dan weet iedereen waar tie aan toe is.quote:Op zondag 20 oktober 2013 18:55 schreef Light het volgende:
[..]
Richting aangeven alsof het een gelijkwaardig kruispunt is, is wel het duidelijkst. Als je richting aangeeft naar rechts, kan een bestuurder die van rechts komt denken dat je de straat in wilt waar hij uit komt en dat hij dus door kan rijden.
De hoofdregel is dat mensen die de voorrangsweg volgen voorgaan op mensen die niet op de voorrangsweg zitten. Dus als ik linksaf ga en daarmee de voorrangsweg volg, hoef ik niet te stoppen om die fietser voor te laten.quote:Op zondag 20 oktober 2013 19:09 schreef BigSmurf het volgende:
[..]
Dus jij zou geen richting aangeven als je daar optisch rechtdoor gaat? Lekker voor de fietser die denkt dat jij de voorrangsweg blijft volgen (want geen knipperlicht), of voor het verkeer achter je wanneer jij stilstaat zonder knipperlicht om die fietser voor te laten.
Het is een kutsituatie, maar de hoofdvoorrangsregels gaan imho altijd voor de optisch logischere oplossing.
Het enige dat je dan weet ik dat iemand de voorrangsweg niet volgt. Maar dan weet je alsnog niet of hij rechtsaf of rechtdoor wil. En dat maakt wel verschil, zeker als je die persoon van links ziet naderen.quote:Op zondag 20 oktober 2013 20:06 schreef spoorrails het volgende:
[..]
gewoon richting aangeven als je eraf gaat, dan weet iedereen waar tie aan toe is.
tjah tis niet handig, maar je zult dan gewoon ff moeten wachten tot je zeker weet wat hij of zij doetquote:Op zondag 20 oktober 2013 20:11 schreef Light het volgende:
[..]
Het enige dat je dan weet ik dat iemand de voorrangsweg niet volgt. Maar dan weet je alsnog niet of hij rechtsaf of rechtdoor wil. En dat maakt wel verschil, zeker als je die persoon van links ziet naderen.
Het zijn gewoon ondingen.quote:Op zondag 20 oktober 2013 20:12 schreef spoorrails het volgende:
[..]
tjah tis niet handig, maar je zult dan gewoon ff moeten wachten tot je zeker weet wat hij of zij doet
klopt en om ongelukken te voorkomen kan je het beste aan de regels houden en niet zelf wat gaan verzinnen ook al zijn ze logischerquote:
Dit was dus precies wat ik bedoelde.quote:Op zondag 20 oktober 2013 20:22 schreef spoorrails het volgende:
[..]
klopt en om ongelukken te voorkomen kan je het beste aan de regels houden en niet zelf wat gaan verzinnen ook al zijn ze logischer
Je hebt gelijk.quote:Op zondag 20 oktober 2013 20:22 schreef spoorrails het volgende:
[..]
klopt en om ongelukken te voorkomen kan je het beste aan de regels houden en niet zelf wat gaan verzinnen ook al zijn ze logischer
http://www.gratistheorie.(...)ng/voorrangsweg.htmlquote:Wil je een afbuigende voorrangsweg volgen, dan moet je richting aangegeven. Met andere woorden, kun je meer dan alleen maar rechtdoor, geef je richting aan om het overige verkeer te laten zien wat jij van plan bent.
Kan je mij ook even aanwijzen waar in het RVV 1990 dat staat? Dat is namelijk het officiële document, uitgegeven door de rijksoverheid. Rijscholen en dergelijke passen de regels aan naar wat het CBR graag wilt zien, maar zoals ik al zei, het CBR denkt zelf graag dat ze boven de wet staan.quote:Op zondag 20 oktober 2013 20:35 schreef Light het volgende:
[..]
Je hebt gelijk.
Eerste hit op Google:
[..]
http://www.gratistheorie.(...)ng/voorrangsweg.html
Dat zei ik ook precies. Dat het voor de auto's achter je totaal niet interessant is wat je op een rotonde gaat doen, dus waarom richting geven naar links?quote:Op zondag 20 oktober 2013 11:34 schreef Luxuria het volgende:
[..]
Dat doe je niet voor de auto's achter je, maar voor de auto's die vanuit andere richtingen de rotonde opkomen.
Je rijdt achter een auto en jullie komen bij een verkeerslicht aan waar er voor zowel rechtsaf alswel rechtsaf een aparte baan ontstaan naast het standaard rechtdoor gaande verkeerquote:Op zondag 20 oktober 2013 22:16 schreef Gwywen het volgende:
[..]
Dat zei ik ook precies. Dat het voor de auto's achter je totaal niet interessant is wat je op een rotonde gaat doen, dus waarom richting geven naar links?
Nee, ik denk dat je me verkeerd hebt begrepen. Ik vind richting aangeven zelden nutteloos en zelfs bijzonder belangrijk, maar ik refereerde hier nog even terug aan mensen die richting geven naar links als ze een rotonde oprijden.quote:Op zondag 20 oktober 2013 22:38 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Je rijdt achter een auto en jullie komen bij een verkeerslicht waar er voor zowel rechtsaf alswel rechtsaf een aparte baan ontstaan.
Mag ik aannemen dat jij in dit geval het wederom totaal nutteloos vindt om richting aan te geven?
Voor de mensen die staan te wachten tot ze de rotonde op kunnen is het misschien handig, maar géén richting geven tot je eraf moet is net zo duidelijk en geeft net zo veel ruimte tot anticipatie.quote:Op zondag 20 oktober 2013 22:42 schreef daNpy het volgende:
Ook daarbij kunnen mensen die je tegemoet komen dus antitciperen.
De mensen achter je interesseert het niet zo waar je eraf moet, die moeten hun aandacht hebben bij voorrang verlenen aan verkeer op de rotonde.
Maar ook hier geldt zoals je bij de rotonde al aangaf dat het verkeer achter jou er niks aan heeft. Laat staan het tegemoet komende verkeer of wie dan ook.quote:Op zondag 20 oktober 2013 22:40 schreef Gwywen het volgende:
[..]
Nee, ik denk dat je me verkeerd hebt begrepen. Ik vind richting aangeven zelden nutteloos en zelfs bijzonder belangrijk, maar ik refereerde hier nog even terug aan mensen die richting geven naar links als ze een rotonde oprijden.
Nee, want als je geen richting aangeeft als je rechtdoor gaat (wel bij het verlaten natuurlijk) kunnen mensen aldaar sneller de rotonde oprijdenquote:Op zondag 20 oktober 2013 22:43 schreef Gwywen het volgende:
[..]
Voor de mensen die staan te wachten tot ze de rotonde op kunnen is het misschien handig, maar géén richting geven tot je eraf moet is net zo duidelijk en geeft net zo veel ruimte tot anticipatie.
rvv1990, artikel 17:quote:Op zondag 20 oktober 2013 22:16 schreef Pizza_Boom het volgende:
[..]
Kan je mij ook even aanwijzen waar in het RVV 1990 dat staat? Dat is namelijk het officiële document, uitgegeven door de rijksoverheid. Rijscholen en dergelijke passen de regels aan naar wat het CBR graag wilt zien, maar zoals ik al zei, het CBR denkt zelf graag dat ze boven de wet staan.
Dus in een bocht moet je richting aan geven?quote:Op maandag 21 oktober 2013 00:35 schreef Ridocar het volgende:
[..]
rvv1990, artikel 17:
2.Bestuurders moeten alvorens af te slaan een teken met hun richtingaanwijzer of met hun arm geven.
Afslaan is een verplaatsing anders dan rechtdoor. Een afbuigende voorrangsweg volgen is niet rechtdoor, zelfs niet in verkeerstechnische zin...
Eenvoudiger gezegd: als je de afbuigende voorrangsweg wilt verlaten en de straat recht voor je in wilt rijden geef je géén richting aan.
Natuurlijk naar eigen inzicht. Flauwe bochten kun je laten voor wat het zijn.quote:Op maandag 21 oktober 2013 07:52 schreef RealBizkit666 het volgende:
[..]
Dus in een bocht moet je richting aan geven?
hij stond toch uit?quote:Op maandag 21 oktober 2013 08:19 schreef Metalfreak het volgende:
Ik had laatst trouwens het tegenovergestelde, het knipperlicht naar rechts stond uit bij die auto, dus ik dacht dat ik er op kon rijden, nee, rijdt hij nog een kwart door...En maar schaapachtig blijven kijken
combinatie van die 2; éérst terugschakelen, vervolgens naar rechts als er ruimte is, hem vervolgens op rechts compleet aan stront trekken om hem daarna weer liefjes voor zijn smoel te schuiven als je weer moet inhalen. Zóóó leuk he, daar krijg je gewoon geen genoeg vanquote:
Je bedoelt nu dat als hij je rechts wilt inhalen dat je hem helemaal uber blokkeert?quote:Op maandag 21 oktober 2013 12:07 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
combinatie van die 2; éérst terugschakelen, vervolgens naar rechts als er ruimte is, hem vervolgens op rechts compleet aan stront trekken om hem daarna weer liefjes voor zijn smoel te schuiven als je weer moet inhalen. Zóóó leuk he, daar krijg je gewoon geen genoeg van![]()
dat laatste; braaf naar rechts en dan gewoon dat gaspedaal op de bodem.quote:Op maandag 21 oktober 2013 12:57 schreef kingtoppie het volgende:
[..]
Je bedoelt nu dat als hij je rechts wilt inhalen dat je hem helemaal uber blokkeert?
Of meer dat je een soort van wedstrijdje houdt op de snelweg?![]()
Inderdaad. Richting geven naar links op een rotonde is echt nergens voor nodig.quote:Op zondag 20 oktober 2013 22:45 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Maar ook hier geldt zoals je bij de rotonde al aangaf dat het verkeer achter jou er niks aan heeft. Laat staan het tegemoet komende verkeer of wie dan ook.
En toch doe ik het wel, omdat er ook rotondes zijn waar je overheen kan kijken en waarbij het dus zorgt voor betere anticipatiemogelijkheden van tegemoetkomend verkeer. Tevens hebben we waar ik woon een rotonde die je volledig rond moet rijden vanwege een zijstraat vlak ervoor die je alleen vanaf de andere kant in kan rijden (vanwege middenberm), dan is het ook wat makkelijk voor verkeer wat op driekwart staat te wachten. Agreed dat het niet nodig is bij veel rotondes, maar ik vind het toch een fijne toevoeging. Stukje gewenning ook.quote:Op maandag 21 oktober 2013 15:31 schreef Gwywen het volgende:
[..]
Inderdaad. Richting geven naar links op een rotonde is echt nergens voor nodig.
Waarom rotonde?quote:Op maandag 21 oktober 2013 15:31 schreef Gwywen het volgende:
[..]
Inderdaad. Richting geven naar links op een rotonde is echt nergens voor nodig.
Het CBR en rijscholen in ieder geval wel, daar je het al een behoorlijke tijd "leert" met je rijlessen. Ik heb het niet bedacht. Beetje hetzelfde dat ik richting aangeven bij terugvoegen naar rechts op een snelweg nuttig vindt, en zowat iedereen die 50+ is niet.quote:Op maandag 21 oktober 2013 16:34 schreef Daeron het volgende:
Who fucking cares of je links richting aangeeft op een rotonde of niet. Zolang je maar richting naar rechts aangeeft zodra je eraf gaat is er niets aan de hand.
Het is mij ook zo aangeleerd, maar ik heb het mezelf afgeleerd aangezien ik vrij regelmatig in België of Duitsland rondrij en geen zin heb in die bekeuring.quote:Op maandag 21 oktober 2013 16:39 schreef BigSmurf het volgende:
[..]
Het CBR en rijscholen in ieder geval wel, daar je het al een behoorlijke tijd "leert" met je rijlessen. Ik heb het niet bedacht. Beetje hetzelfde dat ik richting aangeven bij terugvoegen naar rechts op een snelweg nuttig vindt, en zowat iedereen die 50+ is niet.
Als je van baan wisselt is het altijd nuttig, iemand zou maar precies in een dode hoek zitten oid.quote:Op maandag 21 oktober 2013 16:39 schreef BigSmurf het volgende:
[..]
Het CBR en rijscholen in ieder geval wel, daar je het al een behoorlijke tijd "leert" met je rijlessen. Ik heb het niet bedacht. Beetje hetzelfde dat ik richting aangeven bij terugvoegen naar rechts op een snelweg nuttig vindt, en zowat iedereen die 50+ is niet.
Vind van wel (bij grote rotondes), vooral bij een dubbele rijstrook en zeker als hier nog een tussenbelijning in zit.quote:Op maandag 21 oktober 2013 15:31 schreef Gwywen het volgende:
[..]
Inderdaad. Richting geven naar links op een rotonde is echt nergens voor nodig.
Je mag daar geen richting aangeven als je een baantje naar rechts opschuift op de snelwegquote:Op maandag 21 oktober 2013 16:45 schreef Daeron het volgende:
[..]
Het is mij ook zo aangeleerd, maar ik heb het mezelf afgeleerd aangezien ik vrij regelmatig in België of Duitsland rondrij en geen zin heb in die bekeuring.
Ging over rotonde 3e afslag.quote:Op maandag 21 oktober 2013 17:00 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Je mag daar geen richting aangeven als je een baantje naar rechts opschuift op de snelweg
Ik vind het sowieso onzin, maar als je het dan doet, zou ik het precies andersom doen: klein wel en groot niet.quote:Op maandag 21 oktober 2013 16:47 schreef RogerFederer_17 het volgende:
[..]
Vind van wel (bij grote rotondes), vooral bij een dubbele rijstrook en zeker als hier nog een tussenbelijning in zit.
Bij kleine rotondes snap ik waarom je dit toepast.
Iedere auto heeft een knipperlicht aan de rechterkant.quote:Op maandag 21 oktober 2013 17:31 schreef totalvamp het volgende:
ik geef ook richting aan naar links, dit omdat het dan duidelijker is waar ik heen ga en mensen er rekening mee houden. ben de de 2de afslag voorbij gaat mij rechterknipperlicht aan
voor mij is dat handig omdat je niet bij elke auto ziet of hij wel of niet afslaat.
niet bij elke auo is dat te zien of hij aan staat.quote:Op maandag 21 oktober 2013 17:47 schreef Ambrosius het volgende:
[..]
Iedere auto heeft een knipperlicht aan de rechterkant.
Je krijgt daar een bekeuring als je richting aangeeft naar links op een rotonde? Lijkt me stug.quote:Op maandag 21 oktober 2013 16:45 schreef Daeron het volgende:
[..]
Het is mij ook zo aangeleerd, maar ik heb het mezelf afgeleerd aangezien ik vrij regelmatig in België of Duitsland rondrij en geen zin heb in die bekeuring.
Het is verboden in België, dus dat zou zomaar kunnen.quote:Op maandag 21 oktober 2013 18:57 schreef BigSmurf het volgende:
[..]
Je krijgt daar een bekeuring als je richting aangeeft naar links op een rotonde? Lijkt me stug.
Grappig hoe regels zo kunnen verschillen per land. Gelukkig rij ik nooit in België.quote:Op maandag 21 oktober 2013 19:05 schreef RealBizkit666 het volgende:
[..]
Het is verboden in België, dus dat zou zomaar kunnen.
Ik kom regelmatig in de grensstreek. Grappig om te zien hoe verkeersregels een eigen leven gaan leiden. Nederlandse automobilisten die op rotondes vertikken richting naar links aan te geven, Belgen die 70 rijden op een provinciale weg...quote:Op maandag 21 oktober 2013 19:11 schreef BigSmurf het volgende:
[..]
Grappig hoe regels zo kunnen verschillen per land. Gelukkig rij ik nooit in België.
Het is niet verplicht om richting naar links aan te geven op een rotonde in Nederland, dus dat heeft niets met vertikken te maken...quote:Op maandag 21 oktober 2013 19:14 schreef Ridocar het volgende:
[..]
Ik kom regelmatig in de grensstreek. Grappig om te zien hoe verkeersregels een eigen leven gaan leiden. Nederlandse automobilisten die op rotondes vertikken richting naar links aan te geven, Belgen die 70 rijden op een provinciale weg...
Ja maar dat doen sommigen pas op het laatste moment als ze al naar rechts sturen.quote:Op maandag 21 oktober 2013 16:34 schreef Daeron het volgende:
Who fucking cares of je links richting aangeeft op een rotonde of niet. Zolang je maar richting naar rechts aangeeft zodra je eraf gaat is er niets aan de hand.
Als het goed is leer je dat ook niet tijdens rijles.quote:Op maandag 21 oktober 2013 19:42 schreef BigSmurf het volgende:
Ik vind het wel dubieus dat je het leert bij het halen van je rijbewijs, zowel in het theorieboek als in de praktijk, maar dat het niet als verplichting in de wet staat. En ook dat er zoveel zijn hier die zich aan oververduidelijking (want dat is het eigenlijk, je maakt er niks onduidelijker mee) kunnen ergeren.
Mwah, ik heb het anders nooit geleerd en heb er tijdens het rijexamen 7 jaar geleden ook niets over gehoord.quote:Op maandag 21 oktober 2013 16:39 schreef BigSmurf het volgende:
[..]
Het CBR en rijscholen in ieder geval wel, daar je het al een behoorlijke tijd "leert" met je rijlessen. Ik heb het niet bedacht. Beetje hetzelfde dat ik richting aangeven bij terugvoegen naar rechts op een snelweg nuttig vindt, en zowat iedereen die 50+ is niet.
Inderdaad, ik houd me bijna altijd aan de snelheid in de bebouwde kom, vooral daar waar fietsers gewoon op de rijbaan rijden. Hoe vaak daar niet van die idioten op m'n bumper zittenquote:Op zondag 20 oktober 2013 17:30 schreef kingtoppie het volgende:
Ik kan mezelf de laatste tijd niet inhouden om bumperklevers enorm in de weg te zitten.
Wat betekent het dan? Ik blijf op de rotonde? Dan moet het ook aan als je "rechtdoor gaat".quote:Op maandag 21 oktober 2013 19:42 schreef BigSmurf het volgende:
Ik vind het wel dubieus dat je het leert bij het halen van je rijbewijs, zowel in het theorieboek als in de praktijk, maar dat het niet als verplichting in de wet staat. En ook dat er zoveel zijn hier die zich aan oververduidelijking (want dat is het eigenlijk, je maakt er niks onduidelijker mee) kunnen ergeren.
Aanlaten tot je je je een-na-laatste afslag gepasseerd bent.quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 07:56 schreef RealBizkit666 het volgende:
[..]
Wat betekent het dan? Ik blijf op de rotonde? Dan moet het ook aan als je "rechtdoor gaat".
Ik ga "links af"? Wat doe je dan op een rotonde met meer dan 4 afslagen?
Als je op een dergelijke rotonde rijdt zit je al op de linkerbaan van die rotonde en ga je automatisch naar je juiste afslag. Bij een rotonde zonder verhoogde rand tussen de rijbanen geef je toch ook rechts aan als je van de binnenste naar de buitenste baan rijdt?quote:Op een dubbelstrooks rotonde, ga je dan "linksaf", blijf je op de rotonde, of wil je een strook naar links gaan. Hoezo duidelijk?
Een rotonde is een doorgaande weg met alleen afslagen naar rechts (dat je linksaf kunt gaan is iets anders dan links afslaan, in een bocht doe je ook geen knipperlicht aan). Je benadert deze alsof je je eigen weg vervolgt (dan doe je normaal geen knipperlicht aan). Verder gedraag je je alsof je ook op een normale weg zit, op een meerstrooks baan knipper je als je van rijstrook wisselt. Tevens geef je richting aan als je de weg verlaat, en dat is op een rotonde alleen naar rechts.quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 08:39 schreef daNpy het volgende:
[..]
Aanlaten tot je je je een-na-laatste afslag gepasseerd bent.
[..]
Als je op een dergelijke rotonde rijdt zit je al op de linkerbaan van die rotonde en ga je automatisch naar je juiste afslag. Bij een rotonde zonder verhoogde rand tussen de rijbanen geef je toch ook rechts aan als je van de binnenste naar de buitenste baan rijdt?
Het is niet moeilijk, je maakt het moeilijk
Omdat ik vind dat dat de doorstroming kan verbeteren.quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 08:54 schreef RealBizkit666 het volgende:
[..]
Dus: knipperlicht naar links doe je op een rechte weg met alleen afslagen naar rechts aan als je een rijstrook naar links wilt gaan, waarom ga je op een gebogen weg je opeens anders gedragen?
En ik bhet daar volledig mee eens ben.quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 09:34 schreef daNpy het volgende:
[..]
Omdat ik vind dat dat de doorstroming kan verbeteren.
quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 11:02 schreef RealBizkit666 het volgende:
Veel plezier op deze rotonde dan: https://maps.google.nl/?l(...)bp=12,290.89,,0,1.87
Dubbelstrooks, geen overzicht waar iemand de rotonde opgereden is. Verplichte strook wisseling soms.
quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 11:48 schreef Anne het volgende:
Dat is misschien een extreem voorbeeld, maar eerlijk is eerlijk; je kunt niet áltijd zien waar een auto de rotonde op is gereden.
Ik vind wel dat de discussie nu een beetje op niets aan het uitlopen is. Iedereen is het er over eens dat je in ieder geval richting moet geven als je de rotonde verlaat en dat is het belangrijkste.
Dit. Duidelijker kan iemand niet zijn.quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 09:14 schreef OxygeneFRL het volgende:
Als ik driekwart moet geef ik ook altijd richting naar links aan als ik de rotonde op rij en pas naar rechts als ik eraf ga.
12, 8, 7 en 6 jaar geleden moest ik nog bij driekwart rond richting naar links aangeven. Eigenlijk hetzelfde verhaal, omdat het duidelijker is maar (nog steeds) niet verplicht.quote:Op maandag 21 oktober 2013 23:03 schreef Marco001 het volgende:
[..]
Mwah, ik heb het anders nooit geleerd en heb er tijdens het rijexamen 7 jaar geleden ook niets over gehoord.
Ja. Daar waren we het toch al over eens?quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 15:38 schreef Ridocar het volgende:
Zou het een poging zijn van het CBR om een regeltje af te dwingen?
Jij en ik wel. Van anderen heb ik die conclusie nog niet gelezen.quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 17:57 schreef Pizza_Boom het volgende:
[..]
Ja. Daar waren we het toch al over eens?
Geen facebook dat bedrijf, kan je ze mooi even taggenquote:Op donderdag 24 oktober 2013 13:39 schreef Iwanius het volgende:
Zet u de wagen daar maar neer.
[ afbeelding ]
zeker nog links aanhouden ookquote:Op donderdag 24 oktober 2013 18:20 schreef Pizza_Boom het volgende:
Lieve mensen, stomme doos in een chiquento. Als je buiten de bebouwde kom rijdt en er staat niets aangegeven, dan mag je 80. En geen 55. En nee, dat is niet eng.
1 Rijbaan, 2 rijstroken en verkeer vanaf 2 richtingen. Anderhalve week terug ben ik daar in een tijd van 24 uur 2x iemand voorbij gegaan, waarvan ik 1x met een aanhanger reed. Die maakte het wel heel bont met 40.quote:Op donderdag 24 oktober 2013 18:25 schreef totalvamp het volgende:
[..]
zeker nog links aanhouden ook?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |