Werkelijk. Dan heb je toch helemaal geen kaas gegeten van cultuur. Probleem met Zwarte Piet, mag je het best over hebben. Maar als je het over het hele Sinterklaasfeest gaat hebben neem ik je echt niet meer serieus.quote:"En wat is er mis met één Sinterklaas, waarom moeten jullie er twee hebben'', vraagt Shepherd zich af, waarbij ze doelt op de kerstman.
Ah, jeugdtrauma! Maar vond je negers dan ook eng of maakte je die connectie niet?quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 13:13 schreef -Strawberry- het volgende:
[..]
Misschien kwam het doordat bij ons op school zwarte piet altijd inbrak en ondeugend was. En ze renden altijd op je af in de stad, dat vond ik eng of zo.
Ik en iedereen die ik ken iig nietquote:Op dinsdag 22 oktober 2013 13:14 schreef Xaryna het volgende:
[..]
Ah, jeugdtrauma! Maar vond je negers dan ook eng of maakte je die connectie niet?
Omdat het wel degelijk mensen kwetst en het niet zoveel moeite is om de overschakeling te maken naar kerst, wat ook nog in dezelfde maand is en waar de economie net zo goed van kan profiteren. Maar niets moet, mij kan het eigenlijk niet schelen wat er met het feest gebeurt. Als de VN zich er maar buiten houdt.quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 13:13 schreef Sunshineboy91 het volgende:
[..]
Waarom afschaffen? Weet je hoe goed het voor de economie is
Precies. Denk persoonlijk dat het een beetje opgeblazen bericht is over een mening voordat mevrouw zich had ingelezen.quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 13:14 schreef Jovatov het volgende:
En vooral deze uitspraak van die leidster van die werkgroep:
[..]
Werkelijk. Dan heb je toch helemaal geen kaas gegeten van cultuur. Probleem met Zwarte Piet, mag je het best over hebben. Maar als je het over het hele Sinterklaasfeest gaat hebben neem ik je echt niet meer serieus.
Bedankt voor je antwoord waar ik het deels mee eens benquote:Op dinsdag 22 oktober 2013 13:15 schreef -Strawberry- het volgende:
[..]
Omdat het wel degelijk mensen kwetst en het niet zoveel moeite is om de overschakeling te maken naar kerst, wat ook nog in dezelfde maand is en waar de economie net zo goed van kan profiteren. Maar niets moet, mij kan het eigenlijk niet schelen wat er met het feest gebeurd. Als de VN zich er maar buiten houdt.
Wij hebben natuurlijk nooit Indianen uit Nederland verjaagd, uitgemoord en in reservaten gepropt zodat we op hun land konden wonen. ieder land heeft zijn eigen zwarte bladzijden maar we moeten toch echt gaan begrijpen dat de trans-atlantische slavernij in het verre verleden licht.quote:
Schuilkerken FTWquote:Op dinsdag 22 oktober 2013 13:15 schreef bloodymary1 het volgende:
Haha, straks krijg je op 5 december nog allemaal geheime, illegale, bijeenkomsten. Pakjesavonden.
Volgens mij maakte ik die connectie niet nee. Een zwarte piet is een entiteit op zichzelf.quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 13:14 schreef Xaryna het volgende:
[..]
Ah, jeugdtrauma! Maar vond je negers dan ook eng of maakte je die connectie niet?
Ik wind me helemaal niet op, ik vraag me vooral af waarom wij rekening zouden moeten houden met bekrompen mensen wiens intellect allang en breed ondermaats is gebleken.quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 13:14 schreef Mystikvm het volgende:
[..]
Dat zeg ik nergens. Je windt je teveel op.
Ik vind Kerst en Sinterklaas twee totaal verschillende feestdagen. Kerst denk ik aan kerstbomen, familie-etentjes met veel te veel eten en Jezus en de kerk. Sinterklaas denk ik aan oerhollandse gezelligheid met pakjesavonden en gedichten en lekker snoepgoed.quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 13:15 schreef -Strawberry- het volgende:
[..]
Omdat het wel degelijk mensen kwetst en het niet zoveel moeite is om de overschakeling te maken naar kerst, wat ook nog in dezelfde maand is en waar de economie net zo goed van kan profiteren. Maar niets moet, mij kan het eigenlijk niet schelen wat er met het feest gebeurd. Als de VN zich er maar buiten houdt.
Illegale handel in kruidnoten.quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 13:15 schreef bloodymary1 het volgende:
Haha, straks krijg je op 5 december nog allemaal geheime, illegale, bijeenkomsten. Pakjesavonden.
Mooi toch, niemand maakt de connectie met negers behalve volwassen die politiek correct moeten zijn. Waar doen we dan moeilijk over?quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 13:16 schreef -Strawberry- het volgende:
[..]
Volgens mij maakte ik die connectie niet nee. Een zwarte piet is een entiteit op zichzelf.
Idd, vanuit christelijk oogpunt is het heel wat andersquote:Op dinsdag 22 oktober 2013 13:17 schreef Xaryna het volgende:
[..]
Ik vind Kerst en Sinterklaas twee totaal verschillende feestdagen. Kerst denk ik aan kerstbomen, familie-etentjes met veel te veel eten en Jezus en de kerk. Sinterklaas denk ik aan oerhollandse gezelligheid met pakjesavonden en gedichten en lekker snoepgoed.![]()
Maar ik heb dan weer een jeugdtrauma van kerst.
Is toch eerder een eer voor een volk als je naam voor een winkel wordt gebruikt?quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 13:12 schreef Mystikvm het volgende:
[..]
Nee, want zij en een groot deel van de rest van de wereld groeit op met het idee dat zoiets ernstig racistisch is. Daar kunnen wij op zijn minst begrip voor opbrengen. Dat betekent niet dat we zwarte Piet moeten afschaffen en de Wigwam moeten hernoemen.
Het is niet zo zwartwit (ha ha). Het is geen kwestie van wie er gelijk heeft. Voor hun is het racistisch, voor ons niet. Dat zouden we van elkaar moeten begrijpen. Zij zijn geen aanstellers, en wij zijn geen onverbeterlijke racisten.
Ik snap niet wat er zo moeilijk aan is om te begrijpen dat dit gevoelig kan liggen bij andere mensen.
Ik voel me gekwetst door de Kerstman, de Paashaas en Jezus aan het kruis. Afschaffen, al die dingen. Mijn wil is wet!quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 13:17 schreef Xaryna het volgende:
[..]
Ik vind Kerst en Sinterklaas twee totaal verschillende feestdagen. Kerst denk ik aan kerstbomen, familie-etentjes met veel te veel eten en Jezus en de kerk. Sinterklaas denk ik aan oerhollandse gezelligheid met pakjesavonden en gedichten en lekker snoepgoed.![]()
Maar ik heb dan weer een jeugdtrauma van kerst.
Dat geldt natuurlijk niet voor alle Noord-Amerikanen, dat weet je zelf ook. Daarnaast is er niets mis met het onderwijssysteem in Canada, maar ook dat weet je. En je snapt ook wel dat, als je in een land hebt gewoond waar elke indiaan over dekling werd gejaagd er een groot colelctief schuldgevoel is.quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 13:16 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Ik wind me helemaal niet op, ik vraag me vooral af waarom wij rekening zouden moeten houden met bekrompen mensen wiens intellect allang en breed ondermaats is gebleken.
Dat angstige hypercorrecte gedrag met betrekking tot ras zie je alleen in Canada, UK, en de USA.quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 13:07 schreef Mystikvm het volgende:
Een Canadese vrouw die ik ken kwam in Nederland wonen en was ontzettend geschrokken over die Blokker-achtige winkel die Wigwam heet. Met een indiaantje in het logo. "That's so racist!!!"
Zo denkt men er daar echt over. Dat wij dat niet begrijpen is geen tekortkoming van de rest van de wereld, maar van ons.
Iets als gelijk(waardig)heid is maar zomaar een mening dus? Het lijkt mij dat gelijke behandeling een mensenrecht is, niet zomaar een mening. Dat de SGP die traditie nog niet wil aanpassen in het licht van de nieuwe realiteit, toont eerder hun middeleeuwse denkwijze.quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 13:13 schreef xzaz het volgende:
[..]
Tradities MOGEN mee gaan met de tijd, ze moeten niet mee gaan met de tijd. 't Zelfde geldt voor de SGP en het vrouwenstandpunt. Belachelijk dat ze dat wordt opgelegd het is een mening waarbij de mond wordt gesnoerd.
Kortom: er IS geen link met slavernij. Toen niet en nu nog niet.quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 12:45 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Gezien de vorm die Zwarte Piet heeft gekregen en de tijd waarin hij is verzonnen (ergens voor 1845) is het zeer waarschijnlijk dat hij inderdaad gewoon een negerknecht is. In die tijd bestond en volgens mij geen sociale context in Nederland waar zo'n persoon iets anders dan een slaaf zou zijn. Ookal was slavenhandel toen officieel verboden.
Het vervelende is dat de VS nogal een sterke culturele invloed heeft op Europa. In de VS was slavernij een dagelijks feit waar het hogere segment van de burgerbevolking dankbaar misbruik van maakte, daar waar Europese landen het (afgezien van het af en toe doorvoeren via een Europese haven) het slavernij gebeuren vooral uitvoerde in de koloniën vanuit de corporaties.
Hoe dan ook is dat directe Amerikaanse burgerschuldgevoel overgewaaid naar Europa. Politiek correcte Amerikanen lijken overigens een sterk gevoel voor erfzonde te hebben die ze lijken te koppelen aan huidskleur. Hypokriet, much?
Hoe dan ook. Al die factoren dragen er aan bij dat dit soort symbolen met een verkeerde context worden beoordeeld. En naarmate de jaren verstrijken en er geen solide verhaal aan wordt vastgeplakt zullen de tegengeluiden alleen maar sterker worden.
Is het ook, maar kunnen zij nou echt helpen dat zij daar zo opgevoed worden?quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 13:18 schreef H.FR het volgende:
[..]
Is toch eerder een eer voor een volk als je naam voor een winkel wordt gebruikt?
Wie vindt Indianen nu niet cool? Als kind vind je dat al leuk.
Rare gedachte dat zoiets racistisch zou zijn ;')
Volgens de zwarte Jamaicaanse VN vertegenwoordiger wel.quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 13:19 schreef stopnaald het volgende:
[..]
Kortom: er IS geen link met slavernij. Toen niet en nu nog niet.
Dat niet alleen, maar de hele sfeer en manier van vieren zijn anders. Kerst is met familie op de bank voor de haard en een veel te volle buik, Sinterklaas is met kadootjes en gedichten en vrolijkheid.quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 13:18 schreef Sunshineboy91 het volgende:
[..]
Idd, vanuit christelijk oogpunt is het heel wat anders
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |