quote:Op woensdag 16 oktober 2013 11:34 schreef Geralt het volgende:
Zeker. Ik ga niet werken om een mislukker/ramenlikker te bekostigen.
Spoel hem door de plee;
Hups weg ermee.
Wat mij betreft is kwaliteit van leven belangrijker dan de mogelijke levensverwachting. Een kind met een lage levensverwachting maar die je wel een gelukkig leven kan bieden zou ik niet weg laten halen. Een kasplantje wat 80 jaar kan worden wel.quote:Op woensdag 16 oktober 2013 11:37 schreef Sunshineboy91 het volgende:
Waar ligt die grens dat je het wel of niet houdt dan?
Is het dan niet moeilijker het kind 'los te laten' als het al bijvoorbeeld 12 is? Dan heb je het zien lachen, spelen voor zover dat kan. Dan lijkt me het moeilijker.quote:Op woensdag 16 oktober 2013 11:38 schreef Kper_Norci het volgende:
[..]
Wat mij betreft is kwaliteit van leven belangrijker dan de mogelijke levensverwachting. Een kind met een lage levensverwachting maar die je wel een gelukkig leven kan bieden zou ik niet weg laten halen. Een kasplantje wat 80 jaar kan worden wel.
daar kun je je verwachtingspatroon toch op instellen? Maar daarbij is voor mij wel belangrijk wat de IQ verwachting is...quote:Op woensdag 16 oktober 2013 11:39 schreef Sunshineboy91 het volgende:
[..]
Is het dan niet moeilijker het kind 'los te laten' als het al bijvoorbeeld 12 is? Dan heb je het zien lachen, spelen voor zover dat kan. Dan lijkt me het moeilijker.
Ja, maar het leven is niet altijd gemakkelijk. Je zal ook wel eens moeilijke beslissingen moeten nemen. Het kind laten weghalen omdat ie maar 12 jaar zal worden vind ik te makkelijk. Ik zou daar slecht mee kunnen leven.quote:Op woensdag 16 oktober 2013 11:39 schreef Sunshineboy91 het volgende:
[..]
Is het dan niet moeilijker het kind 'los te laten' als het al bijvoorbeeld 12 is? Dan heb je het zien lachen, spelen voor zover dat kan. Dan lijkt me het moeilijker.
quote:Op woensdag 16 oktober 2013 11:34 schreef Geralt het volgende:
Zeker. Ik ga niet werken om een mislukker/ramenlikker te bekostigen.
Spoel hem door de plee;
Hups weg ermee.
En wat is daarvan de reden? Volgens mij zijn "mongooltjes" net zo, zo niet gelukkiger als "normale" mensen.quote:Op woensdag 16 oktober 2013 11:41 schreef Re het volgende:
[..]
daar kun je je verwachtingspatroon toch op instellen? Maar daarbij is voor mij wel belangrijk wat de IQ verwachting is...
Sommige. Er zijn heel veel kinderen met een IQ van rond de 70 die héél goed beseffen dat ze anders zijn en die daar flink moeite mee hebben.quote:Op woensdag 16 oktober 2013 11:53 schreef Kper_Norci het volgende:
[..]
En wat is daarvan de reden? Volgens mij zijn "mongooltjes" net zo, zo niet gelukkiger als "normale" mensen.
^^ Dat. En voor het kind net zo.quote:Op woensdag 16 oktober 2013 11:53 schreef mrspoeZ het volgende:
Ik gun mezelf een leuker leven dan met een kind waarvan ik al weet dat ik het op jonge leeftijd af moet geven.
Er zijn ook heel veel normale mensen die ongelukkig zijn, om wat voor reden dan ook.quote:Op woensdag 16 oktober 2013 11:56 schreef mrspoeZ het volgende:
[..]
Sommige. Er zijn heel veel kinderen met een IQ van rond de 70 die héél goed beseffen dat ze anders zijn en die daar flink moeite mee hebben.
Och, de meeste mensen krijgen hart- en vaatziekten, veel moeten gedotterd worden of een andere hartoperatie ondergaan, worden niet ouder dan 70 en zijn niet al te snugger. En toch laten we die allemaal geboren wordenquote:Op woensdag 16 oktober 2013 11:30 schreef Sunshineboy91 het volgende:
Stel je krijgt een kind maar... het kind heeft een aandoening! Het kind moet een hartoperatie ondergaan direct na de geboorte, het wordt waarschijnlijk niet ouder dan 12 en heeft een zeer laag IQ.
Zou je het dan als (echt)paar het weg laten halen? Of zou je dat niet doen
die hebben nog enigszins een perceptie en kunde om dingen waar te nemen en te leren en "genieten", zodra dat geen optie is denk ik niet dat de kwaliteit van leven rechtvaardigt om een bestaan te hebbenquote:Op woensdag 16 oktober 2013 11:53 schreef Kper_Norci het volgende:
[..]
En wat is daarvan de reden? Volgens mij zijn "mongooltjes" net zo, zo niet gelukkiger als "normale" mensen.
Hihihaha een kind vergelijken met de aankoop van een TV, leuk man.quote:Op woensdag 16 oktober 2013 11:56 schreef djgrasveld het volgende:
Weghalen. Je gaat ook geen tv kopen waarvan je weet dat die na 2 jaar kapot gaat.
Als je zo van de natural selection bent ga je zeker ook nooit naar de huisarts?quote:Op woensdag 16 oktober 2013 12:20 schreef KolonelKhedaffi het volgende:
Een hoop moraalridders zouden tegen zijn in ieder geval. Je gaat toch een selectie maken. Wat is de volgende stap? Als het geen blond haar en blauwe ogen heeft manipuleren we dat wel even recht? Ja jongens en meisjes, de stap naar een 'Übermensch' dmv genetische manipulatie is snel gemaakt als we mongooltjes al niet geboren laten worden.
Dit.quote:Op woensdag 16 oktober 2013 12:05 schreef -Strawberry- het volgende:
Verder, weghalen natuurlijk. Blijft de ouders en het kind een hoop ellende bespaard en komt er hopelijk een gezond kind voor in de plaats.
Dit is natuurlijk een overtrokken vergelijking. Een kind dat gedoemd is te leven met een beperking en vroeg te overlijden, of een kind dat een andere haarkleur heeft. Daar zit nogal wat verschil tussen.quote:Op woensdag 16 oktober 2013 12:20 schreef KolonelKhedaffi het volgende:
Een hoop moraalridders zouden tegen zijn in ieder geval. Je gaat toch een selectie maken. Wat is de volgende stap? Als het geen blond haar en blauwe ogen heeft manipuleren we dat wel even recht? Ja jongens en meisjes, de stap naar een 'Übermensch' dmv genetische manipulatie is snel gemaakt als we mongooltjes al niet geboren laten worden.
Er is nogal een verschil tussen selectie op haarkleur en selectie op levensverwachting en functioneren.quote:Op woensdag 16 oktober 2013 12:20 schreef KolonelKhedaffi het volgende:
Lot heb je deels zelf in je hand en dit is daar een goed voorbeeld van.quote:Op woensdag 16 oktober 2013 12:33 schreef TonyaB het volgende:
ik vind dat je het moet houden, het had zo moeten zijn. Misschien hadden de dokters wel ongelijk.. Het is gewoon je lot.. accepteer het
Lotquote:Op woensdag 16 oktober 2013 12:33 schreef TonyaB het volgende:
ik vind dat je het moet houden, het had zo moeten zijn. Misschien hadden de dokters wel ongelijk.. Het is gewoon je lot.. accepteer het
Ik vind het onverkoopbaar om een kind op te leggen maar gelukkig te moeten zijn met de wetenschap dat hij eerder dood zal gaan dan zijn vriendjes. Ja, natuurlijk zijn er kinderen die ondanks die beperkingen "gelukkig" zijn, maar op voorhand voor het kind besluiten dat het er maar het beste van moet maken omdat jij dat zo graag wilde, nee dat gaat er bij mij moeilijk in.quote:Op woensdag 16 oktober 2013 12:45 schreef Koral het volgende:
Diagnoses zijn gedaan met de kennis van nu en dan zeker nog niet alleszeggend! De wetenschap in de gezondheidzorg ontwikkeld zich. Dingen die men 10 jaar geleden niet voor mogelijk hield zijn nu normaal.
En ongeboren kind laten weghalen omdat het afwijkt van het normale is imo onbegrijpelijk. Wel zouden vragen over de kwaliteit me aan het denken zetten, maar ook met moeilijke omstandigheden kan men gelukkig zijn. Wat Kper_Norci zegt dus.
Dit is ook hoe ik het voel. Dan maar een egoist. Maar 12 jaar lang leven met de gedachten straks ben ik hem/haar kwijt en na die 12 jaar de rest van je leven het verdriet hebben om wat je verloren bent. Nee dankjewel. Dan liever niet die 12 jaar.. dan 'weet' je ook niet echt wat je verloren bentquote:Op woensdag 16 oktober 2013 12:48 schreef krullenbolletje het volgende:
Ik zou het denk ik niet kunnen, een kind opvoeden met de kennis dat hij/zij eerder zou sterven dan ik. Het is heel egoïstisch maar ik denk dat voor mij die 12 gelukkige jaren met dat kind niet zouden opwegen tegen de rest van mijn leven moeten leven met dat verlies.
Ehm, dat doe je welquote:Op woensdag 16 oktober 2013 13:39 schreef Kper_Norci het volgende:
Ik sta een beetje te kijken van het feit dat mensen alleen al vanwege het verdriet wat ze van het overlijden van een kind hebben ervoor kiezen om het kind voor de geboorte weg te halen. Ik snap best dat het een hele nare en intensieve ervaring is, waar je zeer zeker erg lang last van kan hebben, maar het is absoluut geen onoverkomelijk iets lijkt me. Ik bedoel, er gaan wel vaker dierbaren dood, opa's oma's, ouders, wat voor familie dan ook. Dat is heel kut, maar de dood is nou eenmaal verbonden bij het leven. Dat is ook het enige wat zeker is in het leven.
Ik zou er ook veel verdriet van hebben, maar de wetenschap dat ik het kind voor zolang het geleefd heeft een gelukkig leven heb kunnen bieden, zou mij veel troost geven. Ik snap dat niet iedereen zo redeneert, maar ik vind het erg egoïstisch wat ik hier allemaal lees. Ik veroordeel niemand erop, maar het verbaasd me wel eigenlijk.
Je veroordeelt wel degelijk dat doe je namelijk in heel je berichtquote:Op woensdag 16 oktober 2013 13:39 schreef Kper_Norci het volgende:
Ik sta een beetje te kijken van het feit dat mensen alleen al vanwege het verdriet wat ze van het overlijden van een kind hebben ervoor kiezen om het kind voor de geboorte weg te halen. Ik snap best dat het een hele nare en intensieve ervaring is, waar je zeer zeker erg lang last van kan hebben, maar het is absoluut geen onoverkomelijk iets lijkt me. Ik bedoel, er gaan wel vaker dierbaren dood, opa's oma's, ouders, wat voor familie dan ook. Dat is heel kut, maar de dood is nou eenmaal verbonden bij het leven. Dat is ook het enige wat zeker is in het leven.
Ik zou er ook veel verdriet van hebben, maar de wetenschap dat ik het kind voor zolang het geleefd heeft een gelukkig leven heb kunnen bieden, zou mij veel troost geven. Ik snap dat niet iedereen zo redeneert, maar ik vind het erg egoïstisch wat ik hier allemaal lees. Ik veroordeel niemand erop, maar het verbaasd me wel eigenlijk.
Ik bedoel met veroordelen dat ik er verder niemand op afreken. Dan mag ik het best egoïstisch vinden, ik zal je er verder niet negatief op beoordelen. Dat bedoel ik eigenlijk. Wat ik zou doen staat op de eerste pagina al.quote:Op woensdag 16 oktober 2013 13:42 schreef magnetronkoffie het volgende:
[..]
Ehm, dat doe je wel
Maar uit jouw verhaal kan ik afleiden dat jij het kind wel zou houden?
In wat voor situatie(s) was dat? Ook mensen die wisten dat hun kind vroegtijdig zou komen te overlijden, of juist het plotseling overlijden van een kind, bijvoorbeeld door een ongeluk? Maakt denk ik nogal verschil.quote:Op woensdag 16 oktober 2013 13:43 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:
[..]
Je veroordeelt wel degelijk dat doe je namelijk in heel je bericht
Ik weet niet of je het ooit dichtbij hebt meegemaakt dat ouders hun kind verloren. Ik heb dat wel en die mensen zijn nooit meer geworden wie ze waren. Net of er een vlammetje is uitgeblust.
Als ik er voor kan kiezen om dat niet mee te maken. Wil ik dat niet meemaken.
En dan ben ik misschien maar een egoist.
Als het al geboren is zou ik er voor zorgen.. Slachten? Ben je wel helemaal wijs? En ja je hebt altijd adoptie nog. Maar denk aan de kans wat zo'n kind heeft om geadopteerd te worden.quote:Op woensdag 16 oktober 2013 13:46 schreef delano.888 het volgende:
Wat kan je eigenlijk nog doen als je er pas na de geboorte achter komt? Kan het dan nog geslacht worden of moet je dan echt perse adoptie doen?
Niet letterlijk slachten maar afmaken net zoals abortus maar dan na de geboorte? Als je nou gewoon echt geen mongooltje.quote:Op woensdag 16 oktober 2013 13:51 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:
[..]
Als het al geboren is zou ik er voor zorgen.. Slachten? Ben je wel helemaal wijs? En ja je hebt altijd adoptie nog. Maar denk aan de kans wat zo'n kind heeft om geadopteerd te worden.
Hij zal het wel over actieve euthanasie hebben, iets wat in Nederland bij kinderen onder de 12 niet is toegestaan. Wel bestaat er het zogenaamde Groningen-protocol, wat alleen mag worden toegepast bij ondraaglijk en uitzichtloos lijden.quote:Op woensdag 16 oktober 2013 13:51 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:
[..]
Als het al geboren is zou ik er voor zorgen.. Slachten? Ben je wel helemaal wijs? En ja je hebt altijd adoptie nog. Maar denk aan de kans wat zo'n kind heeft om geadopteerd te worden.
J. Was een jongen met het down syndroom. Hij had nogal wat lichamelijke mankementen. en had een erg lage weerstand. Ik kan herinneren van vroeger dat hij best vaak ziek was. En dan goed ook. Hevige longontsteking enzo. Ook werkte zijn hart niet helemaal optimaal en heeft hij het altijd op 1 nier moeten doen. Maar op 1 nier valt prima te leven. Uiteindelijk kreeg hij weer een longontsteking, ze kwamen erachter dat hij tumoren had in zijn longen en dat was helemaal uitgezaaid. Twee dagen later was hij dood.quote:Op woensdag 16 oktober 2013 13:50 schreef Kper_Norci het volgende:
[..]
Ik bedoel met veroordelen dat ik er verder niemand op afreken. Dan mag ik het best egoïstisch vinden, ik zal je er verder niet negatief op beoordelen. Dat bedoel ik eigenlijk. Wat ik zou doen staat op de eerste pagina al.
[..]
In wat voor situatie(s) was dat? Ook mensen die wisten dat hun kind vroegtijdig zou komen te overlijden, of juist het plotseling overlijden van een kind, bijvoorbeeld door een ongeluk? Maakt denk ik nogal verschil.
Ik denk dat er toch wel een wezenlijk verschil zit in beleving of je van te voren weet dat iemand vroegtijdig komt te overlijden, of wanneer het plotseling is. In het eerste geval ga je je er toch al op een bepaalde manier een beetje op voorbereiden.quote:Op woensdag 16 oktober 2013 14:02 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:
[..]
J. Was een jongen met het down syndroom. Hij had nogal wat lichamelijke mankementen. en had een erg lage weerstand. Ik kan herinneren van vroeger dat hij best vaak ziek was. En dan goed ook. Hevige longontsteking enzo. Ook werkte zijn hart niet helemaal optimaal en heeft hij het altijd op 1 nier moeten doen. Maar op 1 nier valt prima te leven. Uiteindelijk kreeg hij weer een longontsteking, ze kwamen erachter dat hij tumoren had in zijn longen en dat was helemaal uitgezaaid. Twee dagen later was hij dood.
Echt gezegd van hij wordt maar zo oud is er zover ik weet nooit. Maar ik denk dat de gedachten er altijd wel geweest was. Die jongen was gewoon zo van zo ontzettend ziek.
Was verder een ontzettend lieve jongen. Vrolijk en nogal onstuimig. Als je binnenkwam was hij zo blij en wou hij altijd een knuffel. Hij is 23 geworden maar geestelijk was hij een jongen van een jaar of 15.
Al met al weet ik niet in welke categorie ik het moet plaatsen. Aj toch slikken als ik weer aan die kerel denk.
Mja ik blijf het lastig vinden. En ik denk dat voor degene die zeggen ik wil het houden wat te zeggen valt maar ook voor degene die zeggen doe maar niet.quote:Op woensdag 16 oktober 2013 14:08 schreef Kper_Norci het volgende:
[..]
Ik denk dat er toch wel een wezenlijk verschil zit in beleving of je van te voren weet dat iemand vroegtijdig komt te overlijden, of wanneer het plotseling is. In het eerste geval ga je je er toch al op een bepaalde manier een beetje op voorbereiden.
Maar goed, ik heb het gelukkig nog nooit meegemaakt, dus ik kan er verder ook niets met zekerheid over zeggen.
Dat is een misverstand die veel mensen altijd aanhalen, mensen met down zijn niet gelukkiger, ze zijn vaak helemaal niet gelukkig.quote:Op woensdag 16 oktober 2013 11:53 schreef Kper_Norci het volgende:
[..]
En dit is alleen het geestelijke aspect, daarnaast hebben ze een hogere kans op leukemie, hartproblemen en nog veel meer lichamelijke afwijkingen.quote:Her research has shown that the stereotypical image of children and adolescents with Down’s as being particularly friendly and happy individuals is at odds with the reality. Socially, nine out of ten adolescents clearly face more problems than their peers without Down’s. They are withdrawn and shy, and have difficulty making contact with people; seven out of ten tend to retreat completely into a world of their own and have difficulty following a conversation. One in three is regularly disobedient and half the total number of adolescents panic when faced with change.
mijn ouders kregen mij en werden verrast door hartkwaal. Opereren was mogelijk, maar 50% kans of ik het zo overleven en zo ja hoe mijn kwaliteit van leven zou zijn wist niemand exact.quote:Op woensdag 16 oktober 2013 11:30 schreef Sunshineboy91 het volgende:
Stel je krijgt een kind maar... het kind heeft een aandoening! Het kind moet een hartoperatie ondergaan direct na de geboorte, het wordt waarschijnlijk niet ouder dan 12 en heeft een zeer laag IQ.
Zou je het dan als (echt)paar het weg laten halen? Of zou je dat niet doen
Mijn tante heeft een kind gehad met zuurstoftekort bij haat geboorte, toen moesten ze de keuze maken, of aan de beademing laten of de beademing stoppen.quote:Op woensdag 16 oktober 2013 14:08 schreef Kper_Norci het volgende:
[..]
Ik denk dat er toch wel een wezenlijk verschil zit in beleving of je van te voren weet dat iemand vroegtijdig komt te overlijden, of wanneer het plotseling is. In het eerste geval ga je je er toch al op een bepaalde manier een beetje op voorbereiden.
Maar goed, ik heb het gelukkig nog nooit meegemaakt, dus ik kan er verder ook niets met zekerheid over zeggen.
Het heet de 20 weken echo, dan gaan ze kijken of je kindje gezond is, en die vind plaats tussen de 18 en de 22 weken.quote:Op woensdag 16 oktober 2013 15:04 schreef Leandra het volgende:
Hoelang ben je zwanger als je te horen krijgt wat het kind allemaal mankeert?
We zitten niet in ONZ.quote:Op woensdag 16 oktober 2013 15:13 schreef Life2.0 het volgende:
gewoon niet aannemen, laat mama hem maar naar de gevonden voorwerpen brengen
Nou, mijn vraag was eigenlijk aan TS.... ik heb kinderen, ik weet hoe het gaat, maar TS waarschijnlijk niet.quote:Op woensdag 16 oktober 2013 15:12 schreef snakelady het volgende:
[..]
Het heet de 20 weken echo, dan gaan ze kijken of je kindje gezond is, en die vind plaats tussen de 18 en de 22 weken.
https://www.nutriciavoorj(...)as/20-wekenecho.aspx
Dat kan kloppen inderdaad.quote:Op woensdag 16 oktober 2013 15:18 schreef Leandra het volgende:
[..]
Nou, mijn vraag was eigenlijk aan TS.... ik heb kinderen, ik weet hoe het gaat, maar TS waarschijnlijk niet.
Daarbij is de kans klein dat de 20-weken echo de door TS omschreven problemen direct aan het licht brengt.
Overigens verwacht ik ook niet dat TS weet hoe het is om >20 weken zwanger te zijn en wat dat "weg laten halen" dan inhoudt....
Nog steeds zie ik geen redenen die mij de goedkeuring geven om zo'n kind dan maar weg te laten halen. Het feit of je gelukkig bent of niet is voor een groot deel ook afhankelijk van je omgeving. Dan zou ik er als ouder alles aan doen om zo'n kind ondanks zijn Down toch gelukkig te maken. Lichamelijke afwijkingen en ziektes kan je ook mee leven, uiteraard tot een bepaald niveau.quote:Op woensdag 16 oktober 2013 15:02 schreef snakelady het volgende:
[..]
Dat is een misverstand die veel mensen altijd aanhalen, mensen met down zijn niet gelukkiger, ze zijn vaak helemaal niet gelukkig.
[..]
En dit is alleen het geestelijke aspect, daarnaast hebben ze een hogere kans op leukemie, hartproblemen en nog veel meer lichamelijke afwijkingen.
Het ligt eraan hoe gedetailleerd het beeld is wat de artsen kunnen scheppen m.b.t. de levensverwachting en kwaliteit van leven. In dit specifieke geval was er buiten de betrekkelijk korte levensverwachting weinig te voorspellen. Tenminste, dat neem ik even aan uit hetgeen je hier schrijft. Ik zou dan ook voor laten leven kiezen, lijkt me niet meer dan logisch ook. Dat het dan achteraf aanvoelt als een verkeerde keuze kan ik ook begrijpen, gezien de kwaliteit van leven achteraf tegen bleek te vallen. Maar ik zou het mezelf kwalijker nemen als ik toen voor stoppen van de beademing zou hebben gekozen, ook al bleek het achteraf toch misschien niet helemaal de juiste beslissing. Het gaat er ook om hoeveel liefde je het kind hebt kunnen geven, ondanks de pijn die ze haar in haar korte leven heeft gevoeld.quote:Op woensdag 16 oktober 2013 15:11 schreef snakelady het volgende:
[..]
Mijn tante heeft een kind gehad met zuurstoftekort bij haat geboorte, toen moesten ze de keuze maken, of aan de beademing laten of de beademing stoppen.
Ze wisten wel dat ze nooit oud zou worden.
Ze hebben besloten haar te laten leven, ze is 26 geworden en heel haar leven lang pijn gehad, ze groeide niet, liep geestelijk ver achter en haar lichaam deed gewoonweg altijd pijn.
Ook operatie na operatie gehad.
Mijn tante zegt zelf dat ze wenste dat ze de beademing er af had gehaald, aangezien je dit niemand gunt en zeker je kind niet.
quote:
Dan NEEM je kinderen, mensenhandel mag niet in nederlandquote:Op woensdag 16 oktober 2013 11:30 schreef Sunshineboy91 het volgende:
Stel je krijgt een kind maar...
Je kiest dan dus voor een vroegtijdige bevalling.quote:Op woensdag 16 oktober 2013 15:20 schreef snakelady het volgende:
[..]
Dat kan kloppen inderdaad.
Aan de andere kant, ik ben drie keer zwanger geweest en twee kindjes er aan overgehouden, ik weet hoe het is en hoe het gaat en ik weet ook dat jje het rond de 20 weken voor het eerst gaat voelen bewegen in je buik.
Maar toch zou ook ik kiezen voor weg laten halen.
Je legt niets op. De stellingen zijn hier veelal zo zwart-wit dat 'men' niet gelukkig kan zijn. Het is inderdaad niet prettig om met een korte levensverwachting te moeten opgroeien, maar dat is een verwachting. Het is niet onmogelijk dat die verwachting meermaals wordt bijgesteld.quote:Op woensdag 16 oktober 2013 12:52 schreef Mystikvm het volgende:
[..]
Ik vind het onverkoopbaar om een kind op te leggen maar gelukkig te moeten zijn met de wetenschap dat hij eerder dood zal gaan dan zijn vriendjes. Ja, natuurlijk zijn er kinderen die ondanks die beperkingen "gelukkig" zijn, maar op voorhand voor het kind besluiten dat het er maar het beste van moet maken omdat jij dat zo graag wilde, nee dat gaat er bij mij moeilijk in.
Het hangt ook allemaal af van je levensovertuiging. Dit is iets waarover mensen het nooit eens zullen worden.
Bij voorspoed kan ook tegenslag horen, maar als het te voorkomen is, dan doe ik dat natuurlijk.quote:Op woensdag 16 oktober 2013 16:37 schreef Koral het volgende:
[..]
Je legt niets op. De stellingen zijn hier veelal zo zwart-wit dat 'men' niet gelukkig kan zijn. Het is inderdaad niet prettig om met een korte levensverwachting te moeten opgroeien, maar dat is een verwachting. Het is niet onmogelijk dat die verwachting meermaals wordt bijgesteld.
Het is m.i. eerder een natuurlijke reflex van velen hier om pijn te voorkomen dan een plicht opleggen gelukkig te zijn.
Stel: je kunt in de toekomst kijken en je weet dat je kind eerder heen gaat dan jij (wat erg onnatuurlijk is, en ik van nabij heb meegemaakt - zelfmoord van een maat)? Zou jij met die wetenschap het kind dan niet willen? Of accepteer je dat bij voorspoed ook tegenslag hoort?
Ik houd hier even in het midden of je eens verlies van je kind meemaakt omdat je zelf heel erg oud wordt of vanwege een verschikkelijke gebeurtenis. Het argument dat iemand maar gelukkig moet zijn ondanks een verwachting omdat je graag een kind wilt vind ik nogal cru. De tegenslagen gaan jou immers ook niet in de koude kleren zitten. Het stempel egoisme vind ik dan ook niet op zijn plaats. Het is eerder een afweging of je de beslissing baseert op redenen waarom je iets wel zou moeten doen of juist niet.
Geef je hoop een kans? Of het valse hoop zal zijn valt alleen achteraf vast te stellen. Preventieve handelingen zijn begrijpelijk, maar dat maak niet gelijk ook acceptabel imo.
Een kind krijgen is per definitie een egoïstische daad. Als je dan in een hypothetisch geval als dit, waarbij je tevoren weet dat het operaties zal moeten ondergaan, het niet oud wordt, zich maar moeizaam zal ontwikkelen en je kan kiezen om het niet te krijgen is die keuze voor mij niet zo lastig.quote:Op woensdag 16 oktober 2013 13:39 schreef Kper_Norci het volgende:
Niet lastig, maar alsnog verdomd moeilijk...quote:Op woensdag 16 oktober 2013 19:31 schreef mrspoeZ het volgende:
Een kind krijgen is per definitie een egoïstische daad. Als je dan in een hypothetisch geval als dit, waarbij je tevoren weet dat het operaties zal moeten ondergaan, het niet oud wordt, zich maar moeizaam zal ontwikkelen en je kan kiezen om het niet te krijgen is die keuze voor mij niet zo lastig.
Dit. En broertjes en zusjes die altijd in de schaduw van het gehandicapte kind moeten leven.quote:Op donderdag 17 oktober 2013 13:39 schreef seasushi het volgende:
Ik heb met het soort "kasplantjes" gewerkt, en op basis daarvan zeg ik : weghalen. Zowel geen gelukkige ouders als kinderen gezien.
Ergens ben ik het hier wel mee eens, maar het schept precedenten en voor je het weet zijn mensen die bij McDonalds eten obesitastaks aan het betalen, rokers moeten vast sparen voor een nieuwe long en mensen die meer dan 5 keer per week sporten mogen verantwoorden of hun gewrichten niet te snel slijten.quote:Op donderdag 17 oktober 2013 13:53 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Dit. En broertjes en zusjes die altijd in de schaduw van het gehandicapte kind moeten leven.
Daarnaast ben ik persoonlijk van mening dat wanneer je zo'n kind op de wereld zet terwijl je dat van te voren wist en de mogelijkheid tot beëindiging van de zwangerschap hebt, je op geen enkele manier de kosten van die handicap op de samenleving mag afwentelen, ook niet via de zorgverzekering of de AWBZ dus. Jij hebt er voor gekozen, het is jouw hobby, dus je bekostigd dat maar lekker zelf.
Wat een misselijkmakende mening.quote:Op donderdag 17 oktober 2013 13:53 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Dit. En broertjes en zusjes die altijd in de schaduw van het gehandicapte kind moeten leven.
Daarnaast ben ik persoonlijk van mening dat wanneer je zo'n kind op de wereld zet terwijl je dat van te voren wist en de mogelijkheid tot beëindiging van de zwangerschap hebt, je op geen enkele manier de kosten van die handicap op de samenleving mag afwentelen, ook niet via de zorgverzekering of de AWBZ dus. Jij hebt er voor gekozen, het is jouw hobby, dus je bekostigd dat maar lekker zelf.
Say what?quote:Op donderdag 17 oktober 2013 13:53 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Als je een hond koopt ben je daar zelf financieel verantwoordelijk voor; je betaalt daar zelfs speciale belasting voor.quote:Op donderdag 17 oktober 2013 14:02 schreef Mystikvm het volgende:
[..]
Ergens ben ik het hier wel mee eens, maar het schept precedenten en voor je het weet zijn mensen die bij McDonalds eten obesitastaks aan het betalen, rokers moeten vast sparen voor een nieuwe long en mensen die meer dan 5 keer per week sporten mogen verantwoorden of hun gewrichten niet te snel slijten.
Als samenleving moet je er nu eenmaal voor zorgen dat iedereen een menswaardig bestaan heeft, ongeacht de keuzes die men maakt. Dat is niet altijd leuk, maar om maar steeds te zeggen "dit vind ik niet leuk, dus daar wil ik ook niet voor betalen" lijkt me niet heel wenselijk.
Een gehandicapt kind als hobbyobjectje zien.quote:Op donderdag 17 oktober 2013 14:06 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Als je een hond koopt ben je daar zelf financieel verantwoordelijk voor; je betaalt daar zelfs speciale belasting voor.
Als je een kind krijgt wordt je gesteund maar de kans is groot dat dat kind later zinvol gaat bijdragen aan de maatschappij.
Als je willens en wetens een kind op de wereld zet die de maatschappij enorm veel geld gaat kosten en waarvan al vast staat dat het nooit een bijdrage gaat geven.. dan betaal je het maar zelf zoals je ook voor de hobby van het houden van een hond betaalt.
Als je bewust een gehandicapt kind op de wereld zet wel. Als het je overkomt niet.quote:Op donderdag 17 oktober 2013 14:08 schreef mootie het volgende:
[..]
Een gehandicapt kind als hobbyobjectje zien.
Tsja, ook dat is een mening.
Dus dan betaal je gewoon debielenbelasting? Jij vindt dus niet dat de maatschappij als plicht heeft om ervoor te zorgen dat iedereen menswaardig kan leven? Jij wilt het kind dus opzadelen met een kutleven omdat ouders krom moeten liggen omdat jij, die toevallig gezond geboren is, geen zin heeft om er aan mee te betalen?quote:Op donderdag 17 oktober 2013 14:06 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Als je een hond koopt ben je daar zelf financieel verantwoordelijk voor; je betaalt daar zelfs speciale belasting voor.
Als je een kind krijgt wordt je gesteund maar de kans is groot dat dat kind later zinvol gaat bijdragen aan de maatschappij.
Als je willens en wetens een kind op de wereld zet die de maatschappij enorm veel geld gaat kosten en waarvan al vast staat dat het nooit een bijdrage gaat geven.. dan betaal je het maar zelf zoals je ook voor de hobby van het houden van een hond betaalt.
Aangezien dit alleen gaat over kinderen waarbij abortus een optie was toen bekend werd dat ze zwaar gehandicapt zouden zijn, denk ik dat meer ouders zullen kiezen voor abortus als ze weten dat ze zelf voor de kosten op draaien.quote:Op donderdag 17 oktober 2013 14:09 schreef Mystikvm het volgende:
[..]
Dus dan betaal je gewoon debielenbelasting? Jij vindt dus niet dat de maatschappij als plicht heeft om ervoor te zorgen dat iedereen menswaardig kan leven? Jij wilt het kind dus opzadelen met een kutleven omdat ouders krom moeten liggen omdat jij, die toevallig gezond geboren is, geen zin heeft om er aan mee te betalen?
Ik begrijp je punt, maar hier worden vooral de kinderen weer de dupe van, dit heeft geen enkele zin.
Volgens mij mis je mn punt een beetje. Ik denk dat in dit soort dillema geen sprake is van egoisme. Slechts een keuze tussen de voors en tegens.quote:Op woensdag 16 oktober 2013 16:45 schreef Mystikvm het volgende:
[..]
Bij voorspoed kan ook tegenslag horen, maar als het te voorkomen is, dan doe ik dat natuurlijk.
Dan maar een egoïst. Van deze keuze wordt niemand slechter.
Een abortus, gestimuleerd door de dreiging van de financiele afgrond. Dat lijkt me inderdaad the way forward.quote:Op donderdag 17 oktober 2013 14:11 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Aangezien dit alleen gaat over kinderen waarbij abortus een optie was toen bekend werd dat ze zwaar gehandicapt zouden zijn, denk ik dat meer ouders zullen kiezen voor abortus als ze weten dat ze zelf voor de kosten op draaien.
genetisch gemodificeerde bananen zijn een zegen ,en kinderen niet .?quote:Op woensdag 16 oktober 2013 12:20 schreef KolonelKhedaffi het volgende:
Al is het er maar eentje die niet voor abortus kiest terwijl ze het kind niet kan onderhouden, dan nog is dat eentje teveel. Ik vind het ook niet leuk dat ik bij moet dragen aan kinderen die kansloos zijn, kasplant en waarvan de ouders koppig geloven dat ze héél gelukkig zijn met een gemankeerd kind, maar dan is dat maar zo. Niks aan te doen.quote:Op donderdag 17 oktober 2013 14:11 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Aangezien dit alleen gaat over kinderen waarbij abortus een optie was toen bekend werd dat ze zwaar gehandicapt zouden zijn, denk ik dat meer ouders zullen kiezen voor abortus als ze weten dat ze zelf voor de kosten op draaien.
Ja? Dus als mensen die niet in abortus geloven daardoor dan maar geen 20-weken echo laten doen is er niets aan de hand?quote:Op donderdag 17 oktober 2013 13:53 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Maar misschien wel een 'betere' reden dan het als reden hebben dat het je nu even niet uitkomt bij een gezond kind.quote:Op woensdag 16 oktober 2013 11:41 schreef Kper_Norci het volgende:
[..]
Ja, maar het leven is niet altijd gemakkelijk. Je zal ook wel eens moeilijke beslissingen moeten nemen. Het kind laten weghalen omdat ie maar 12 jaar zal worden vind ik te makkelijk. Ik zou daar slecht mee kunnen leven.
Wat dat betreft zijn er veel vervelender dingen waar we aan moeten bijdragen. Dan is geld voor een gehandicapt kind juist een van de betere doelen.quote:Op donderdag 17 oktober 2013 14:15 schreef Mystikvm het volgende:
[..]
Al is het er maar eentje die niet voor abortus kiest terwijl ze het kind niet kan onderhouden, dan nog is dat eentje teveel. Ik vind het ook niet leuk dat ik bij moet dragen aan kinderen die kansloos zijn, kasplant en waarvan de ouders koppig geloven dat ze héél gelukkig zijn met een gemankeerd kind, maar dan is dat maar zo. Niks aan te doen.
En dan niet echt een abortus meer, maar je kind al hebben voelen bewegen, doodprikken in de baarmoeder en moeten bevallen.quote:Op donderdag 17 oktober 2013 14:14 schreef mootie het volgende:
[..]
Een abortus, gestimuleerd door de dreiging van de financiele afgrond. Dat lijkt me inderdaad the way forward.
Ik denk dat het kiezen voor een kind, of juist niet, altijd egoïstisch is. Ik heb nog nooit gehoord van iemand die kinderen opvoedt uit puur altruïsme.quote:Op donderdag 17 oktober 2013 14:14 schreef Koral het volgende:
[..]
Volgens mij mis je mn punt een beetje. Ik denk dat in dit soort dillema geen sprake is van egoisme. Slechts een keuze tussen de voors en tegens.
Ik kan me echt niet voorstellen dat je als ouder, ze noemt zich ouder1 dus ik ga er vanuit dat ze zelf kinderen heeft, er dan zo'n mening op na kan houden. Bah, ik walg er echt van.quote:Op donderdag 17 oktober 2013 14:17 schreef Leandra het volgende:
[..]
En dan niet echt een abortus meer, maar je kind al hebben voelen bewegen, doodprikken in de baarmoeder en moeten bevallen.
Want laten we niet doen alsof het met een pilletje of kwartiertje onder narcose terwijl de gynaecoloog de stofzuiger hanteert gedaan is.
Ik kan me heel goed voorstellen dat er situaties zijn waarbij je naar aanleiding van de 20-weken echo toch besluit de zwangerschap te beëindigen, als oudere moeder hebben wij immers ook serieus rekening gehouden met zo'n scenario.quote:Op donderdag 17 oktober 2013 14:18 schreef Kper_Norci het volgende:
[..]
Ik kan me echt niet voorstellen dat je als ouder, ze noemt zich ouder1 dus ik ga er vanuit dat ze zelf kinderen heeft, er dan zo'n mening op na kan houden. Bah, ik walg er echt van.
Ik heb teveel ellende gezien en meegemaakt met gehandicapte kinderen om nog te geloven in het sprookje van de gelukkige gehandicapte met het blije zorgende liefhebbende gezin er om heen.quote:Op donderdag 17 oktober 2013 14:18 schreef Kper_Norci het volgende:
[..]
Ik kan me echt niet voorstellen dat je als ouder, ze noemt zich ouder1 dus ik ga er vanuit dat ze zelf kinderen heeft, er dan zo'n mening op na kan houden. Bah, ik walg er echt van.
Als je weet dat het om een zwaar gehandicapt kind gaat en je een abortus wordt aangeboden die je weigert is het weldegelijk een keuze voor een zwaar gehandicapt kind. Dat ontkennen is je kop in het zand steken.quote:Op donderdag 17 oktober 2013 14:26 schreef Leandra het volgende:
niet voor abortus kiezen is niet hetzelfde als een ongezond kind kiezen.
Dat is een verschil van opvatting, je kiest niet om zwanger te worden van een gehandicapt kind, het niet ondergaan van een abortus is niet gelijk aan een keuze voor een gehandicapt kind.quote:Op donderdag 17 oktober 2013 14:32 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Als je weet dat het om een zwaar gehandicapt kind gaat en je een abortus wordt aangeboden die je weigert is het weldegelijk een keuze voor een zwaar gehandicapt kind. Dat ontkennen is je kop in het zand steken.
Dus de emotionele schade van één ouder weegt op tegen een beschadigd leven van een heel gezin?quote:Op donderdag 17 oktober 2013 14:32 schreef Leandra het volgende:
Wie ben jij om te kunnen stellen of de emotionele last van een late abortus wel of niet opweegt tegen de emotionele last van een heel gezin met een gehandicapt kind.
De emotionele last die eenieder kan dragen is verschillend, de een kan er wel mee leven, de ander zal het zien als het vermoorden van haar kind, en dat kan veel meer impact op het gezin hebben dan het gehandicapte kind als onderdeel van het gezin.
Ik ben het grotendeels met je eens, maar dit klopt niet. Als je zwanger bent van een gehandicapt kind en je laat het niet weghalen, dan kies je dus voor het kind. Dat je van tevoren liever een gezond kind had gehad is logisch, maar dat is nu eenmaal niet zo. Ik snap het verder wel, dus het zal meer een kwestie van semantiek zijn dan van intentie.quote:Op donderdag 17 oktober 2013 14:33 schreef Leandra het volgende:
[..]
Dat is een verschil van opvatting, je kiest niet om zwanger te worden van een gehandicapt kind, het niet ondergaan van een abortus is niet gelijk aan een keuze voor een gehandicapt kind.
Je bent wel bekend met het gedachtenexperiment van de gezonde persoon die het ziekenhuis inloopt en met wiens organen 10 doodzieke mensen kunnen worden gered? En waarom we het niet doen?quote:Op donderdag 17 oktober 2013 14:36 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Dus de emotionele schade van één ouder weegt op tegen een beschadigd leven van een heel gezin?
Goed in hoeverre een kind kiest om geboren te worden, het snelste zaadje te zijn, lijkt me meer iets wat de natuur bepaald? En ja, dat kan een mens voorkomen door daar bij voorbaat op te anticiperen.quote:Op donderdag 17 oktober 2013 14:17 schreef Mystikvm het volgende:
[..]
Ik denk dat het kiezen voor een kind, of juist niet, altijd egoïstisch is. Ik heb nog nooit gehoord van iemand die kinderen opvoedt uit puur altruïsme.
Maar ik ben het wel met je eens dat het een afweging is die voor sommige mensen er naar zal neigen om het kind te houden. Dat respecteer ik, ook al zou ik er nooit voor kiezen.
Dat maakt nog niet dat jij voor iedere andere ouder kunt beslissen dat de ene emotionele schade zwaarder is dan de andere.quote:Op donderdag 17 oktober 2013 14:36 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Dus de emotionele schade van één ouder weegt op tegen een beschadigd leven van een heel gezin?
En wie ik ben om dat te stellen?
- Ik heb een zusje dat zwaar gehandicapt is. Het gezin is uit elkaar gevallen daardoor en mijn broer en ik (en haar ouders) dragen de last nog dagelijks. Alles draait om ons zusje, zelfs nu nog.
- Ik heb 12 jaar met gehandicapten gewerkt en veel ouders en broers/zussen gesproken.
ik denk dat ik meer recht van spreken heb dan jij.
Daar heb je op zich gelijk in, ware het niet dat je op het moment dat je zwanger bent en niet weet wat de impact een gehandicapt kind is, je daar dus niet over kan oordelen. Juist dan is het voor een vrouw, lijkt me, moeilijk om daar een rationele beslissing over te nemen.quote:Op donderdag 17 oktober 2013 14:32 schreef Leandra het volgende:
Wie ben jij om te kunnen stellen of de emotionele last van een late abortus wel of niet opweegt tegen de emotionele last van een heel gezin met een gehandicapt kind.
De emotionele last die eenieder kan dragen is verschillend, de een kan er wel mee leven, de ander zal het zien als het vermoorden van haar kind, en dat kan veel meer impact op het gezin hebben dan het gehandicapte kind als onderdeel van het gezin.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |