abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 16 oktober 2013 @ 14:24:07 #51
151344 Queen_Minny
Life sucks, but I suck harder.
pi_132225883
Weghalen.

Voor zowel mijn bestwil als die van het kind.
Voor het kind is een leven in een ziekenhuis geen leven. En ik wil m'n eigen kind niet begraven.
  woensdag 16 oktober 2013 @ 14:42:04 #52
402989 japiedevlugge
weer die clown en die acrobaat
pi_132226536
Ook zoiets, je er op voorbereiden dat je kind dood gaat zodat het minder hard aan komt. Dan krijgt hij ook minder liefde lijkt mij, want dan laat je 'm minder toe in je hart. Al dan niet onderbewust.
Grijp ze!
  woensdag 16 oktober 2013 @ 14:58:23 #53
80443 snakelady
ssss...ssss...
pi_132227048
Als ik het in de zwangerschap zou weten zou ik het weg laten halen, Ik heb nog twee andere kinderen waar ik ook aan moet denken en daarnaast is het voor het kind zelf en voor ons als ouders ook te veel verdriet,
"One cries because one is sad. For example, I cry because others are stupid, and that makes me sad."
  woensdag 16 oktober 2013 @ 15:02:32 #54
80443 snakelady
ssss...ssss...
pi_132227166
quote:
5s.gif Op woensdag 16 oktober 2013 11:53 schreef Kper_Norci het volgende:

[..]

En wat is daarvan de reden? Volgens mij zijn "mongooltjes" net zo, zo niet gelukkiger als "normale" mensen.
Dat is een misverstand die veel mensen altijd aanhalen, mensen met down zijn niet gelukkiger, ze zijn vaak helemaal niet gelukkig.

quote:
Her research has shown that the stereotypical image of children and adolescents with Down’s as being particularly friendly and happy individuals is at odds with the reality. Socially, nine out of ten adolescents clearly face more problems than their peers without Down’s. They are withdrawn and shy, and have difficulty making contact with people; seven out of ten tend to retreat completely into a world of their own and have difficulty following a conversation. One in three is regularly disobedient and half the total number of adolescents panic when faced with change.
En dit is alleen het geestelijke aspect, daarnaast hebben ze een hogere kans op leukemie, hartproblemen en nog veel meer lichamelijke afwijkingen.
"One cries because one is sad. For example, I cry because others are stupid, and that makes me sad."
  woensdag 16 oktober 2013 @ 15:04:30 #55
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_132227225
Hoelang ben je zwanger als je te horen krijgt wat het kind allemaal mankeert?
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  woensdag 16 oktober 2013 @ 15:06:50 #56
326858 Toekito
Fietst zich de pleuris
pi_132227303
quote:
0s.gif Op woensdag 16 oktober 2013 11:30 schreef Sunshineboy91 het volgende:
Stel je krijgt een kind maar... het kind heeft een aandoening! Het kind moet een hartoperatie ondergaan direct na de geboorte, het wordt waarschijnlijk niet ouder dan 12 en heeft een zeer laag IQ.

Zou je het dan als (echt)paar het weg laten halen? Of zou je dat niet doen
mijn ouders kregen mij en werden verrast door hartkwaal. Opereren was mogelijk, maar 50% kans of ik het zo overleven en zo ja hoe mijn kwaliteit van leven zou zijn wist niemand exact.

Volgens mij kies je dan ALTIJD voor opereren. Wat mn ouders gedaan zouden hebben als ze het veel eerder geweten hadden? Geen idee en ik wil het niet weten ook.
PS4-tag: TJDoornbos// Origin: Toek85
Sporten voor Sophia
  woensdag 16 oktober 2013 @ 15:11:37 #57
80443 snakelady
ssss...ssss...
pi_132227455
quote:
2s.gif Op woensdag 16 oktober 2013 14:08 schreef Kper_Norci het volgende:

[..]

Ik denk dat er toch wel een wezenlijk verschil zit in beleving of je van te voren weet dat iemand vroegtijdig komt te overlijden, of wanneer het plotseling is. In het eerste geval ga je je er toch al op een bepaalde manier een beetje op voorbereiden.

Maar goed, ik heb het gelukkig nog nooit meegemaakt, dus ik kan er verder ook niets met zekerheid over zeggen.
Mijn tante heeft een kind gehad met zuurstoftekort bij haat geboorte, toen moesten ze de keuze maken, of aan de beademing laten of de beademing stoppen.
Ze wisten wel dat ze nooit oud zou worden.
Ze hebben besloten haar te laten leven, ze is 26 geworden en heel haar leven lang pijn gehad, ze groeide niet, liep geestelijk ver achter en haar lichaam deed gewoonweg altijd pijn.
Ook operatie na operatie gehad.
Mijn tante zegt zelf dat ze wenste dat ze de beademing er af had gehaald, aangezien je dit niemand gunt en zeker je kind niet.
  woensdag 16 oktober 2013 @ 15:12:32 #58
80443 snakelady
ssss...ssss...
pi_132227482
quote:
0s.gif Op woensdag 16 oktober 2013 15:04 schreef Leandra het volgende:
Hoelang ben je zwanger als je te horen krijgt wat het kind allemaal mankeert?
Het heet de 20 weken echo, dan gaan ze kijken of je kindje gezond is, en die vind plaats tussen de 18 en de 22 weken.

https://www.nutriciavoorj(...)as/20-wekenecho.aspx
  woensdag 16 oktober 2013 @ 15:13:52 #59
342435 Life2.0
#deadprez4mod
pi_132227528
gewoon niet aannemen, laat mama hem maar naar de gevonden voorwerpen brengen
  woensdag 16 oktober 2013 @ 15:14:15 #60
80443 snakelady
ssss...ssss...
pi_132227539
quote:
0s.gif Op woensdag 16 oktober 2013 15:13 schreef Life2.0 het volgende:
gewoon niet aannemen, laat mama hem maar naar de gevonden voorwerpen brengen
We zitten niet in ONZ. :')
  woensdag 16 oktober 2013 @ 15:18:50 #61
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_132227677
quote:
0s.gif Op woensdag 16 oktober 2013 15:12 schreef snakelady het volgende:

[..]

Het heet de 20 weken echo, dan gaan ze kijken of je kindje gezond is, en die vind plaats tussen de 18 en de 22 weken.

https://www.nutriciavoorj(...)as/20-wekenecho.aspx
Nou, mijn vraag was eigenlijk aan TS.... ik heb kinderen, ik weet hoe het gaat, maar TS waarschijnlijk niet.
Daarbij is de kans klein dat de 20-weken echo de door TS omschreven problemen direct aan het licht brengt.

Overigens verwacht ik ook niet dat TS weet hoe het is om >20 weken zwanger te zijn en wat dat "weg laten halen" dan inhoudt....
Wullie bin KOEL © Soneal
  woensdag 16 oktober 2013 @ 15:20:33 #62
80443 snakelady
ssss...ssss...
pi_132227735
quote:
0s.gif Op woensdag 16 oktober 2013 15:18 schreef Leandra het volgende:

[..]

Nou, mijn vraag was eigenlijk aan TS.... ik heb kinderen, ik weet hoe het gaat, maar TS waarschijnlijk niet.
Daarbij is de kans klein dat de 20-weken echo de door TS omschreven problemen direct aan het licht brengt.

Overigens verwacht ik ook niet dat TS weet hoe het is om >20 weken zwanger te zijn en wat dat "weg laten halen" dan inhoudt....
Dat kan kloppen inderdaad.

Aan de andere kant, ik ben drie keer zwanger geweest en twee kindjes er aan overgehouden, ik weet hoe het is en hoe het gaat en ik weet ook dat jje het rond de 20 weken voor het eerst gaat voelen bewegen in je buik.

Maar toch zou ook ik kiezen voor weg laten halen.
pi_132227807
quote:
0s.gif Op woensdag 16 oktober 2013 15:02 schreef snakelady het volgende:

[..]

Dat is een misverstand die veel mensen altijd aanhalen, mensen met down zijn niet gelukkiger, ze zijn vaak helemaal niet gelukkig.

[..]

En dit is alleen het geestelijke aspect, daarnaast hebben ze een hogere kans op leukemie, hartproblemen en nog veel meer lichamelijke afwijkingen.
Nog steeds zie ik geen redenen die mij de goedkeuring geven om zo'n kind dan maar weg te laten halen. Het feit of je gelukkig bent of niet is voor een groot deel ook afhankelijk van je omgeving. Dan zou ik er als ouder alles aan doen om zo'n kind ondanks zijn Down toch gelukkig te maken. Lichamelijke afwijkingen en ziektes kan je ook mee leven, uiteraard tot een bepaald niveau.

Een kind wat voor de geboorte al veroordeeld is tot een leven als kasplant, ja, die zou ik weg laten halen. Maar het syndroom van Down reken ik daar absoluut niet toe. Buiten het feit dat we hier een bepaalde aandoening specifiek belichten, terwijl de OP het wat ruimer houdt.

quote:
0s.gif Op woensdag 16 oktober 2013 15:11 schreef snakelady het volgende:

[..]

Mijn tante heeft een kind gehad met zuurstoftekort bij haat geboorte, toen moesten ze de keuze maken, of aan de beademing laten of de beademing stoppen.
Ze wisten wel dat ze nooit oud zou worden.
Ze hebben besloten haar te laten leven, ze is 26 geworden en heel haar leven lang pijn gehad, ze groeide niet, liep geestelijk ver achter en haar lichaam deed gewoonweg altijd pijn.
Ook operatie na operatie gehad.
Mijn tante zegt zelf dat ze wenste dat ze de beademing er af had gehaald, aangezien je dit niemand gunt en zeker je kind niet.
Het ligt eraan hoe gedetailleerd het beeld is wat de artsen kunnen scheppen m.b.t. de levensverwachting en kwaliteit van leven. In dit specifieke geval was er buiten de betrekkelijk korte levensverwachting weinig te voorspellen. Tenminste, dat neem ik even aan uit hetgeen je hier schrijft. Ik zou dan ook voor laten leven kiezen, lijkt me niet meer dan logisch ook. Dat het dan achteraf aanvoelt als een verkeerde keuze kan ik ook begrijpen, gezien de kwaliteit van leven achteraf tegen bleek te vallen. Maar ik zou het mezelf kwalijker nemen als ik toen voor stoppen van de beademing zou hebben gekozen, ook al bleek het achteraf toch misschien niet helemaal de juiste beslissing. Het gaat er ook om hoeveel liefde je het kind hebt kunnen geven, ondanks de pijn die ze haar in haar korte leven heeft gevoeld.
  woensdag 16 oktober 2013 @ 15:23:59 #64
342435 Life2.0
#deadprez4mod
pi_132227854
quote:
0s.gif Op woensdag 16 oktober 2013 15:14 schreef snakelady het volgende:

[..]

We zitten niet in ONZ. :')
quote:
0s.gif Op woensdag 16 oktober 2013 11:30 schreef Sunshineboy91 het volgende:
Stel je krijgt een kind maar...
Dan NEEM je kinderen, mensenhandel mag niet in nederland
  woensdag 16 oktober 2013 @ 15:24:30 #65
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_132227869
quote:
0s.gif Op woensdag 16 oktober 2013 15:20 schreef snakelady het volgende:

[..]

Dat kan kloppen inderdaad.

Aan de andere kant, ik ben drie keer zwanger geweest en twee kindjes er aan overgehouden, ik weet hoe het is en hoe het gaat en ik weet ook dat jje het rond de 20 weken voor het eerst gaat voelen bewegen in je buik.

Maar toch zou ook ik kiezen voor weg laten halen.
Je kiest dan dus voor een vroegtijdige bevalling.

En afhankelijk van de situatie van het kind kies je daar wel of niet voor, de omschrijving in de OP vind ik te beperkt om te zeggen dat het voor mij een reden zou zijn om de zwangerschap af te breken.
Dan zouden er wat meer dingen bekend moeten zijn, daarbij is de claim van het beperkte IQ niet heel realistisch, blijft over de hartoperatie die na de geboorte nodig is, en de levensverwachting van 12 jaar.... de huidige levensverwachting.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_132230357
quote:
0s.gif Op woensdag 16 oktober 2013 12:52 schreef Mystikvm het volgende:

[..]

Ik vind het onverkoopbaar om een kind op te leggen maar gelukkig te moeten zijn met de wetenschap dat hij eerder dood zal gaan dan zijn vriendjes. Ja, natuurlijk zijn er kinderen die ondanks die beperkingen "gelukkig" zijn, maar op voorhand voor het kind besluiten dat het er maar het beste van moet maken omdat jij dat zo graag wilde, nee dat gaat er bij mij moeilijk in.

Het hangt ook allemaal af van je levensovertuiging. Dit is iets waarover mensen het nooit eens zullen worden.
Je legt niets op. De stellingen zijn hier veelal zo zwart-wit dat 'men' niet gelukkig kan zijn. Het is inderdaad niet prettig om met een korte levensverwachting te moeten opgroeien, maar dat is een verwachting. Het is niet onmogelijk dat die verwachting meermaals wordt bijgesteld.

Het is m.i. eerder een natuurlijke reflex van velen hier om pijn te voorkomen dan een plicht opleggen gelukkig te zijn.

Stel: je kunt in de toekomst kijken en je weet dat je kind eerder heen gaat dan jij (wat erg onnatuurlijk is, en ik van nabij heb meegemaakt - zelfmoord van een maat)? Zou jij met die wetenschap het kind dan niet willen? Of accepteer je dat bij voorspoed ook tegenslag hoort?

Ik houd hier even in het midden of je eens verlies van je kind meemaakt omdat je zelf heel erg oud wordt of vanwege een verschikkelijke gebeurtenis. Het argument dat iemand maar gelukkig moet zijn ondanks een verwachting omdat je graag een kind wilt vind ik nogal cru. De tegenslagen gaan jou immers ook niet in de koude kleren zitten. Het stempel egoisme vind ik dan ook niet op zijn plaats. Het is eerder een afweging of je de beslissing baseert op redenen waarom je iets wel zou moeten doen of juist niet.

Geef je hoop een kans? Of het valse hoop zal zijn valt alleen achteraf vast te stellen. Preventieve handelingen zijn begrijpelijk, maar dat maak niet gelijk ook acceptabel imo.

[ Bericht 2% gewijzigd door Hineni op 16-10-2013 16:42:25 ]
Your life is your life: go all the way
https://youtu.be/2lK4LrD8Ii4
pi_132230667
quote:
1s.gif Op woensdag 16 oktober 2013 16:37 schreef Koral het volgende:

[..]

Je legt niets op. De stellingen zijn hier veelal zo zwart-wit dat 'men' niet gelukkig kan zijn. Het is inderdaad niet prettig om met een korte levensverwachting te moeten opgroeien, maar dat is een verwachting. Het is niet onmogelijk dat die verwachting meermaals wordt bijgesteld.

Het is m.i. eerder een natuurlijke reflex van velen hier om pijn te voorkomen dan een plicht opleggen gelukkig te zijn.

Stel: je kunt in de toekomst kijken en je weet dat je kind eerder heen gaat dan jij (wat erg onnatuurlijk is, en ik van nabij heb meegemaakt - zelfmoord van een maat)? Zou jij met die wetenschap het kind dan niet willen? Of accepteer je dat bij voorspoed ook tegenslag hoort?

Ik houd hier even in het midden of je eens verlies van je kind meemaakt omdat je zelf heel erg oud wordt of vanwege een verschikkelijke gebeurtenis. Het argument dat iemand maar gelukkig moet zijn ondanks een verwachting omdat je graag een kind wilt vind ik nogal cru. De tegenslagen gaan jou immers ook niet in de koude kleren zitten. Het stempel egoisme vind ik dan ook niet op zijn plaats. Het is eerder een afweging of je de beslissing baseert op redenen waarom je iets wel zou moeten doen of juist niet.

Geef je hoop een kans? Of het valse hoop zal zijn valt alleen achteraf vast te stellen. Preventieve handelingen zijn begrijpelijk, maar dat maak niet gelijk ook acceptabel imo.
Bij voorspoed kan ook tegenslag horen, maar als het te voorkomen is, dan doe ik dat natuurlijk.

Dan maar een egoïst. Van deze keuze wordt niemand slechter.
  woensdag 16 oktober 2013 @ 19:31:27 #68
31858 mrspoeZ
crazy catlady
pi_132235532
quote:
2s.gif Op woensdag 16 oktober 2013 13:39 schreef Kper_Norci het volgende:
Ik sta een beetje te kijken van het feit dat mensen alleen al vanwege het verdriet wat ze van het overlijden van een kind hebben ervoor kiezen om het kind voor de geboorte weg te halen. Ik snap best dat het een hele nare en intensieve ervaring is, waar je zeer zeker erg lang last van kan hebben, maar het is absoluut geen onoverkomelijk iets lijkt me. Ik bedoel, er gaan wel vaker dierbaren dood, opa's oma's, ouders, wat voor familie dan ook. Dat is heel kut, maar de dood is nou eenmaal verbonden bij het leven. Dat is ook het enige wat zeker is in het leven.

Ik zou er ook veel verdriet van hebben, maar de wetenschap dat ik het kind voor zolang het geleefd heeft een gelukkig leven heb kunnen bieden, zou mij veel troost geven. Ik snap dat niet iedereen zo redeneert, maar ik vind het erg egoïstisch wat ik hier allemaal lees. Ik veroordeel niemand erop, maar het verbaasd me wel eigenlijk.
Een kind krijgen is per definitie een egoïstische daad. Als je dan in een hypothetisch geval als dit, waarbij je tevoren weet dat het operaties zal moeten ondergaan, het niet oud wordt, zich maar moeizaam zal ontwikkelen en je kan kiezen om het niet te krijgen is die keuze voor mij niet zo lastig.
Prrrrr
  donderdag 17 oktober 2013 @ 11:41:29 #69
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_132255157
quote:
0s.gif Op woensdag 16 oktober 2013 19:31 schreef mrspoeZ het volgende:
Een kind krijgen is per definitie een egoïstische daad. Als je dan in een hypothetisch geval als dit, waarbij je tevoren weet dat het operaties zal moeten ondergaan, het niet oud wordt, zich maar moeizaam zal ontwikkelen en je kan kiezen om het niet te krijgen is die keuze voor mij niet zo lastig.
Niet lastig, maar alsnog verdomd moeilijk...
censuur :O
pi_132259133
Ik heb met het soort "kasplantjes" gewerkt, en op basis daarvan zeg ik : weghalen. Zowel geen gelukkige ouders als kinderen gezien.
Grote talenten weten wanneer ze moeten stoppen
pi_132259609
quote:
0s.gif Op donderdag 17 oktober 2013 13:39 schreef seasushi het volgende:
Ik heb met het soort "kasplantjes" gewerkt, en op basis daarvan zeg ik : weghalen. Zowel geen gelukkige ouders als kinderen gezien.
Dit. En broertjes en zusjes die altijd in de schaduw van het gehandicapte kind moeten leven.

Daarnaast ben ik persoonlijk van mening dat wanneer je zo'n kind op de wereld zet terwijl je dat van te voren wist en de mogelijkheid tot beëindiging van de zwangerschap hebt, je op geen enkele manier de kosten van die handicap op de samenleving mag afwentelen, ook niet via de zorgverzekering of de AWBZ dus. Jij hebt er voor gekozen, het is jouw hobby, dus je bekostigd dat maar lekker zelf.
pi_132259893
quote:
0s.gif Op donderdag 17 oktober 2013 13:53 schreef Ouder1 het volgende:

[..]

Dit. En broertjes en zusjes die altijd in de schaduw van het gehandicapte kind moeten leven.

Daarnaast ben ik persoonlijk van mening dat wanneer je zo'n kind op de wereld zet terwijl je dat van te voren wist en de mogelijkheid tot beëindiging van de zwangerschap hebt, je op geen enkele manier de kosten van die handicap op de samenleving mag afwentelen, ook niet via de zorgverzekering of de AWBZ dus. Jij hebt er voor gekozen, het is jouw hobby, dus je bekostigd dat maar lekker zelf.
Ergens ben ik het hier wel mee eens, maar het schept precedenten en voor je het weet zijn mensen die bij McDonalds eten obesitastaks aan het betalen, rokers moeten vast sparen voor een nieuwe long en mensen die meer dan 5 keer per week sporten mogen verantwoorden of hun gewrichten niet te snel slijten.

Als samenleving moet je er nu eenmaal voor zorgen dat iedereen een menswaardig bestaan heeft, ongeacht de keuzes die men maakt. Dat is niet altijd leuk, maar om maar steeds te zeggen "dit vind ik niet leuk, dus daar wil ik ook niet voor betalen" lijkt me niet heel wenselijk.
pi_132260006
quote:

[..]

Wat een misselijkmakende mening.
pi_132260034
quote:

[..]

Say what? :')
pi_132260066
quote:
0s.gif Op donderdag 17 oktober 2013 14:02 schreef Mystikvm het volgende:

[..]

Ergens ben ik het hier wel mee eens, maar het schept precedenten en voor je het weet zijn mensen die bij McDonalds eten obesitastaks aan het betalen, rokers moeten vast sparen voor een nieuwe long en mensen die meer dan 5 keer per week sporten mogen verantwoorden of hun gewrichten niet te snel slijten.

Als samenleving moet je er nu eenmaal voor zorgen dat iedereen een menswaardig bestaan heeft, ongeacht de keuzes die men maakt. Dat is niet altijd leuk, maar om maar steeds te zeggen "dit vind ik niet leuk, dus daar wil ik ook niet voor betalen" lijkt me niet heel wenselijk.
Als je een hond koopt ben je daar zelf financieel verantwoordelijk voor; je betaalt daar zelfs speciale belasting voor.
Als je een kind krijgt wordt je gesteund maar de kans is groot dat dat kind later zinvol gaat bijdragen aan de maatschappij.
Als je willens en wetens een kind op de wereld zet die de maatschappij enorm veel geld gaat kosten en waarvan al vast staat dat het nooit een bijdrage gaat geven.. dan betaal je het maar zelf zoals je ook voor de hobby van het houden van een hond betaalt.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')