Een gehandicapt kind als hobbyobjectje zien.quote:Op donderdag 17 oktober 2013 14:06 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Als je een hond koopt ben je daar zelf financieel verantwoordelijk voor; je betaalt daar zelfs speciale belasting voor.
Als je een kind krijgt wordt je gesteund maar de kans is groot dat dat kind later zinvol gaat bijdragen aan de maatschappij.
Als je willens en wetens een kind op de wereld zet die de maatschappij enorm veel geld gaat kosten en waarvan al vast staat dat het nooit een bijdrage gaat geven.. dan betaal je het maar zelf zoals je ook voor de hobby van het houden van een hond betaalt.
Als je bewust een gehandicapt kind op de wereld zet wel. Als het je overkomt niet.quote:Op donderdag 17 oktober 2013 14:08 schreef mootie het volgende:
[..]
Een gehandicapt kind als hobbyobjectje zien.
Tsja, ook dat is een mening.
Dus dan betaal je gewoon debielenbelasting? Jij vindt dus niet dat de maatschappij als plicht heeft om ervoor te zorgen dat iedereen menswaardig kan leven? Jij wilt het kind dus opzadelen met een kutleven omdat ouders krom moeten liggen omdat jij, die toevallig gezond geboren is, geen zin heeft om er aan mee te betalen?quote:Op donderdag 17 oktober 2013 14:06 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Als je een hond koopt ben je daar zelf financieel verantwoordelijk voor; je betaalt daar zelfs speciale belasting voor.
Als je een kind krijgt wordt je gesteund maar de kans is groot dat dat kind later zinvol gaat bijdragen aan de maatschappij.
Als je willens en wetens een kind op de wereld zet die de maatschappij enorm veel geld gaat kosten en waarvan al vast staat dat het nooit een bijdrage gaat geven.. dan betaal je het maar zelf zoals je ook voor de hobby van het houden van een hond betaalt.
Aangezien dit alleen gaat over kinderen waarbij abortus een optie was toen bekend werd dat ze zwaar gehandicapt zouden zijn, denk ik dat meer ouders zullen kiezen voor abortus als ze weten dat ze zelf voor de kosten op draaien.quote:Op donderdag 17 oktober 2013 14:09 schreef Mystikvm het volgende:
[..]
Dus dan betaal je gewoon debielenbelasting? Jij vindt dus niet dat de maatschappij als plicht heeft om ervoor te zorgen dat iedereen menswaardig kan leven? Jij wilt het kind dus opzadelen met een kutleven omdat ouders krom moeten liggen omdat jij, die toevallig gezond geboren is, geen zin heeft om er aan mee te betalen?
Ik begrijp je punt, maar hier worden vooral de kinderen weer de dupe van, dit heeft geen enkele zin.
Volgens mij mis je mn punt een beetje. Ik denk dat in dit soort dillema geen sprake is van egoisme. Slechts een keuze tussen de voors en tegens.quote:Op woensdag 16 oktober 2013 16:45 schreef Mystikvm het volgende:
[..]
Bij voorspoed kan ook tegenslag horen, maar als het te voorkomen is, dan doe ik dat natuurlijk.
Dan maar een egoïst. Van deze keuze wordt niemand slechter.
Een abortus, gestimuleerd door de dreiging van de financiele afgrond. Dat lijkt me inderdaad the way forward.quote:Op donderdag 17 oktober 2013 14:11 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Aangezien dit alleen gaat over kinderen waarbij abortus een optie was toen bekend werd dat ze zwaar gehandicapt zouden zijn, denk ik dat meer ouders zullen kiezen voor abortus als ze weten dat ze zelf voor de kosten op draaien.
genetisch gemodificeerde bananen zijn een zegen ,en kinderen niet .?quote:Op woensdag 16 oktober 2013 12:20 schreef KolonelKhedaffi het volgende:
Een hoop moraalridders zouden tegen zijn in ieder geval. Je gaat toch een selectie maken. Wat is de volgende stap? Als het geen blond haar en blauwe ogen heeft manipuleren we dat wel even recht? Ja jongens en meisjes, de stap naar een 'Übermensch' dmv genetische manipulatie is snel gemaakt als we mongooltjes al niet geboren laten worden.
Al is het er maar eentje die niet voor abortus kiest terwijl ze het kind niet kan onderhouden, dan nog is dat eentje teveel. Ik vind het ook niet leuk dat ik bij moet dragen aan kinderen die kansloos zijn, kasplant en waarvan de ouders koppig geloven dat ze héél gelukkig zijn met een gemankeerd kind, maar dan is dat maar zo. Niks aan te doen.quote:Op donderdag 17 oktober 2013 14:11 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Aangezien dit alleen gaat over kinderen waarbij abortus een optie was toen bekend werd dat ze zwaar gehandicapt zouden zijn, denk ik dat meer ouders zullen kiezen voor abortus als ze weten dat ze zelf voor de kosten op draaien.
Ja? Dus als mensen die niet in abortus geloven daardoor dan maar geen 20-weken echo laten doen is er niets aan de hand?quote:Op donderdag 17 oktober 2013 13:53 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Dit. En broertjes en zusjes die altijd in de schaduw van het gehandicapte kind moeten leven.
Daarnaast ben ik persoonlijk van mening dat wanneer je zo'n kind op de wereld zet terwijl je dat van te voren wist en de mogelijkheid tot beëindiging van de zwangerschap hebt, je op geen enkele manier de kosten van die handicap op de samenleving mag afwentelen, ook niet via de zorgverzekering of de AWBZ dus. Jij hebt er voor gekozen, het is jouw hobby, dus je bekostigd dat maar lekker zelf.
Maar misschien wel een 'betere' reden dan het als reden hebben dat het je nu even niet uitkomt bij een gezond kind.quote:Op woensdag 16 oktober 2013 11:41 schreef Kper_Norci het volgende:
[..]
Ja, maar het leven is niet altijd gemakkelijk. Je zal ook wel eens moeilijke beslissingen moeten nemen. Het kind laten weghalen omdat ie maar 12 jaar zal worden vind ik te makkelijk. Ik zou daar slecht mee kunnen leven.
Wat dat betreft zijn er veel vervelender dingen waar we aan moeten bijdragen. Dan is geld voor een gehandicapt kind juist een van de betere doelen.quote:Op donderdag 17 oktober 2013 14:15 schreef Mystikvm het volgende:
[..]
Al is het er maar eentje die niet voor abortus kiest terwijl ze het kind niet kan onderhouden, dan nog is dat eentje teveel. Ik vind het ook niet leuk dat ik bij moet dragen aan kinderen die kansloos zijn, kasplant en waarvan de ouders koppig geloven dat ze héél gelukkig zijn met een gemankeerd kind, maar dan is dat maar zo. Niks aan te doen.
En dan niet echt een abortus meer, maar je kind al hebben voelen bewegen, doodprikken in de baarmoeder en moeten bevallen.quote:Op donderdag 17 oktober 2013 14:14 schreef mootie het volgende:
[..]
Een abortus, gestimuleerd door de dreiging van de financiele afgrond. Dat lijkt me inderdaad the way forward.
Ik denk dat het kiezen voor een kind, of juist niet, altijd egoïstisch is. Ik heb nog nooit gehoord van iemand die kinderen opvoedt uit puur altruïsme.quote:Op donderdag 17 oktober 2013 14:14 schreef Koral het volgende:
[..]
Volgens mij mis je mn punt een beetje. Ik denk dat in dit soort dillema geen sprake is van egoisme. Slechts een keuze tussen de voors en tegens.
Ik kan me echt niet voorstellen dat je als ouder, ze noemt zich ouder1 dus ik ga er vanuit dat ze zelf kinderen heeft, er dan zo'n mening op na kan houden. Bah, ik walg er echt van.quote:Op donderdag 17 oktober 2013 14:17 schreef Leandra het volgende:
[..]
En dan niet echt een abortus meer, maar je kind al hebben voelen bewegen, doodprikken in de baarmoeder en moeten bevallen.
Want laten we niet doen alsof het met een pilletje of kwartiertje onder narcose terwijl de gynaecoloog de stofzuiger hanteert gedaan is.
Ik kan me heel goed voorstellen dat er situaties zijn waarbij je naar aanleiding van de 20-weken echo toch besluit de zwangerschap te beëindigen, als oudere moeder hebben wij immers ook serieus rekening gehouden met zo'n scenario.quote:Op donderdag 17 oktober 2013 14:18 schreef Kper_Norci het volgende:
[..]
Ik kan me echt niet voorstellen dat je als ouder, ze noemt zich ouder1 dus ik ga er vanuit dat ze zelf kinderen heeft, er dan zo'n mening op na kan houden. Bah, ik walg er echt van.
Ik heb teveel ellende gezien en meegemaakt met gehandicapte kinderen om nog te geloven in het sprookje van de gelukkige gehandicapte met het blije zorgende liefhebbende gezin er om heen.quote:Op donderdag 17 oktober 2013 14:18 schreef Kper_Norci het volgende:
[..]
Ik kan me echt niet voorstellen dat je als ouder, ze noemt zich ouder1 dus ik ga er vanuit dat ze zelf kinderen heeft, er dan zo'n mening op na kan houden. Bah, ik walg er echt van.
Als je weet dat het om een zwaar gehandicapt kind gaat en je een abortus wordt aangeboden die je weigert is het weldegelijk een keuze voor een zwaar gehandicapt kind. Dat ontkennen is je kop in het zand steken.quote:Op donderdag 17 oktober 2013 14:26 schreef Leandra het volgende:
niet voor abortus kiezen is niet hetzelfde als een ongezond kind kiezen.
Dat is een verschil van opvatting, je kiest niet om zwanger te worden van een gehandicapt kind, het niet ondergaan van een abortus is niet gelijk aan een keuze voor een gehandicapt kind.quote:Op donderdag 17 oktober 2013 14:32 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Als je weet dat het om een zwaar gehandicapt kind gaat en je een abortus wordt aangeboden die je weigert is het weldegelijk een keuze voor een zwaar gehandicapt kind. Dat ontkennen is je kop in het zand steken.
Dus de emotionele schade van één ouder weegt op tegen een beschadigd leven van een heel gezin?quote:Op donderdag 17 oktober 2013 14:32 schreef Leandra het volgende:
Wie ben jij om te kunnen stellen of de emotionele last van een late abortus wel of niet opweegt tegen de emotionele last van een heel gezin met een gehandicapt kind.
De emotionele last die eenieder kan dragen is verschillend, de een kan er wel mee leven, de ander zal het zien als het vermoorden van haar kind, en dat kan veel meer impact op het gezin hebben dan het gehandicapte kind als onderdeel van het gezin.
Ik ben het grotendeels met je eens, maar dit klopt niet. Als je zwanger bent van een gehandicapt kind en je laat het niet weghalen, dan kies je dus voor het kind. Dat je van tevoren liever een gezond kind had gehad is logisch, maar dat is nu eenmaal niet zo. Ik snap het verder wel, dus het zal meer een kwestie van semantiek zijn dan van intentie.quote:Op donderdag 17 oktober 2013 14:33 schreef Leandra het volgende:
[..]
Dat is een verschil van opvatting, je kiest niet om zwanger te worden van een gehandicapt kind, het niet ondergaan van een abortus is niet gelijk aan een keuze voor een gehandicapt kind.
Je bent wel bekend met het gedachtenexperiment van de gezonde persoon die het ziekenhuis inloopt en met wiens organen 10 doodzieke mensen kunnen worden gered? En waarom we het niet doen?quote:Op donderdag 17 oktober 2013 14:36 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Dus de emotionele schade van één ouder weegt op tegen een beschadigd leven van een heel gezin?
Goed in hoeverre een kind kiest om geboren te worden, het snelste zaadje te zijn, lijkt me meer iets wat de natuur bepaald? En ja, dat kan een mens voorkomen door daar bij voorbaat op te anticiperen.quote:Op donderdag 17 oktober 2013 14:17 schreef Mystikvm het volgende:
[..]
Ik denk dat het kiezen voor een kind, of juist niet, altijd egoïstisch is. Ik heb nog nooit gehoord van iemand die kinderen opvoedt uit puur altruïsme.
Maar ik ben het wel met je eens dat het een afweging is die voor sommige mensen er naar zal neigen om het kind te houden. Dat respecteer ik, ook al zou ik er nooit voor kiezen.
Dat maakt nog niet dat jij voor iedere andere ouder kunt beslissen dat de ene emotionele schade zwaarder is dan de andere.quote:Op donderdag 17 oktober 2013 14:36 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Dus de emotionele schade van één ouder weegt op tegen een beschadigd leven van een heel gezin?
En wie ik ben om dat te stellen?
- Ik heb een zusje dat zwaar gehandicapt is. Het gezin is uit elkaar gevallen daardoor en mijn broer en ik (en haar ouders) dragen de last nog dagelijks. Alles draait om ons zusje, zelfs nu nog.
- Ik heb 12 jaar met gehandicapten gewerkt en veel ouders en broers/zussen gesproken.
ik denk dat ik meer recht van spreken heb dan jij.
Daar heb je op zich gelijk in, ware het niet dat je op het moment dat je zwanger bent en niet weet wat de impact een gehandicapt kind is, je daar dus niet over kan oordelen. Juist dan is het voor een vrouw, lijkt me, moeilijk om daar een rationele beslissing over te nemen.quote:Op donderdag 17 oktober 2013 14:32 schreef Leandra het volgende:
Wie ben jij om te kunnen stellen of de emotionele last van een late abortus wel of niet opweegt tegen de emotionele last van een heel gezin met een gehandicapt kind.
De emotionele last die eenieder kan dragen is verschillend, de een kan er wel mee leven, de ander zal het zien als het vermoorden van haar kind, en dat kan veel meer impact op het gezin hebben dan het gehandicapte kind als onderdeel van het gezin.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |