Dan heb je mijn tekst niet goed gelezen.quote:Op donderdag 17 oktober 2013 16:24 schreef Skillsy het volgende:
Kan ik uit je post opmaken dat je dus ook gelooft dat er een zee geplitst is? Pratende ezels? Je leest het immers wel letterlijk gezien de tekst hierboven.
Verstandigquote:Op vrijdag 18 oktober 2013 11:02 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Dan heb je mijn tekst niet goed gelezen.
En mijn versie is niet die van de grote massa. Wel van EEN grote massa inmiddels.
Voor de rest kan en ga ik niet mee in je betoog. Dat haal ik er niet uit en klinkt erg kabbalistisch.
Mijn opmerking over het hemels koninkrijk verwijst ook een beetje naar jouw idee van Israel als een gemeenschap van ingewijden.quote:Op vrijdag 18 oktober 2013 08:31 schreef Skillsy het volgende:
[..]
Dat er dingen in herkent worden lijkt me niet anders dan normaal
Ik heb jouw tekst "joods -zijn" even tussenhaaksjes geschreven. Weet namelijk niet wat je daarmee bedoeld. Zijn dat rassen.Eine ubermensh.Of eine untermensh.Israeli's of combinaties van meedere of zijn dat de bankiers die de crisis hebben veroozaakt?... I don't know
Nee, die joden zitten in de hemel zag iemand die een BDE had en Hitler in de hel. Er komt een punt waarop je niet meer sorry de porrie kunt zeggen. Er was toen een evangelist die het het zei: Mussolini en Hitler zitten spoedig in de hel.quote:Op woensdag 16 oktober 2013 09:59 schreef stephano1990 het volgende:
Ben zojuist een heerlijke controversiële quote tegengekomen, en ik ben benieuwt hoe er hier over gedacht wordt![]()
Hitler was geboren in een christelijk gezin, maar heeft ervoor gekozen om atheïst te zijn. Technisch gezien had hij dus de mogelijkheid om aan het eind van zijn leven om vergeving te vragen aan god, waarna zijn zonden als sneeuw voor de zon verdwijnen, en hij dus gewoon naar de hemel heeft kunnen gaan.
Aan de andere kant, hebben de Joden, als aanhanger van het verkeerde geloof, geen enkele mogelijkheid volgens de christelijke leer, om ooit de hemel binnen te komen en zijn zodoende dus gedoemd tot de hel.
Ik ben benieuwt, zit hier, volgens de christelijke leer, die al onze eigen normen en waarden overstijgt, een kern van waarheid in? Is het christendom zo'n smerige sekte dat het Hitler zou ontvangen als een saint, en zijn slachtoffers als minderwaardige wezens afdankt?
Aha , succes. En wat voor soort rol speel je nu ?quote:Op vrijdag 18 oktober 2013 22:17 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Mijn opmerking over het hemels koninkrijk verwijst ook een beetje naar jouw idee van Israel als een gemeenschap van ingewijden.
Verder maakt het in het licht van reïncarnatie niet zo veel uit wat voor jood ik bedoel. Immers: welke soort ik ook bedoel, je moet er toch een keer doorheen.
Waar en wanneer?quote:Op zaterdag 19 oktober 2013 17:48 schreef Skillsy het volgende:
[..]
Aha , succes. En wat voor soort rol speel je nu ?
Jezus verzekerde de ene moordenaar naast hem, dat die met hem in de hemel zou komen. Dus ik zie niet in waarom Hitler niet naast Jezus in de hemel zou kunnen komen. Vooropgesteld dat hij berouw getoond heeft.quote:Op zaterdag 19 oktober 2013 15:04 schreef cobybryant het volgende:
[..]
Nee, die joden zitten in de hemel zag iemand die een BDE had en Hitler in de hel. Er komt een punt waarop je niet meer sorry de porrie kunt zeggen. Er was toen een evangelist die het het zei: Mussolini en Hitler zitten spoedig in de hel.
Romeinen 2, je wordt geoordeeld op je daden en geloof zonder werken is dood.
Wanneer namelijk heidenen, die de wet niet hebben, de wet van nature naleven, dan zijn ze zichzelf tot wet, ook al hebben ze hem niet. 15 Ze bewijzen door hun daden dat wat de wet eist in hun hart geschreven staat; en hun geweten bevestigt dit, omdat ze zichzelf met hun gedachten beschuldigen of vrijpleiten. 16 Dit alles zal blijken op de dag waarop, volgens het evangelie dat ik verkondig, God door Christus Jezus oordeelt over wat er in de mens verborgen is.
De wet: God liefhebben en je naaste als jezelf. Een atheïstische verzetsstrijder die zijn leven heeft gegeven voor een jood zit ook in de hemel. Niemand heeft groter liefde dan dat hij zijn leven inzet voor zijn vrienden. Hoewel er wel zijn die dat denken wat je zegt, ik zag er laatst een die zei: We kunnen niet oordelen of Hitler niet in de hemel zit, hij was een christen en dacht dat hij een goede daad deed voor God. Kom op, wie zijn broeder haat is in de duisternis tot nu toe.
Jij bent katholiek opgevoed toch Kees? Ja daar valt niet mee te discussierenquote:Op zondag 20 oktober 2013 00:34 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Jezus verzekerde de ene moordenaar naast hem, dat die met hem in de hemel zou komen. Dus ik zie niet in waarom Hitler niet naast Jezus in de hemel zou kunnen komen. Vooropgesteld dat hij berouw getoond heeft.
Als joden hun naasten liefhebben als zichzelf, maken ze ook wel een goede kans, denk ik. Maar ja, als ze hun naasten gaan doodmaken en wegpesten zal het al moeilijker worden.
Ja. Hoezo? Overigens was jij toch ook katholiek opgevoed, al was dat tegen je zin?quote:Op zondag 20 oktober 2013 01:11 schreef Skillsy het volgende:
[..]
Jij bent katholiek opgevoed toch Kees? Ja daar valt niet mee te discussieren
Ooit gehoord van allegorisch lezen? Het NT is geen Suske en Wiske
Aha, vandaar dat er niet mee te discusieren valt. Ja klopt , ben op latere leeftijd katholiek opgevoed (door de instelling)quote:Op zondag 20 oktober 2013 01:15 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Ja. Hoezo? Overigens was jij toch ook katholiek opgevoed, al was dat tegen je zin?
Ik snap je vergelijking van het NT met Suske en Wiske niet zo goed, hoewel ik beide series ken.
Kun je beide zinnen toelichten?quote:Op zondag 20 oktober 2013 01:22 schreef Skillsy het volgende:
[..]
Aha, vandaar dat er niet mee te discusieren valt. Ja klopt , ben op latere leeftijd katholiek opgevoed (door de instelling)
Jij spreekt over Jezus alsof hij bestaan heeft in het NT. Er heeft wellicht meedere Jezus bestaan maar daar spreekt het NT niet over. Volgens jouw tekst spreekt het NT letterlijk. Heeft Jezus ook over het water gelopen? "Hij" is immers ook gehangen. En daarbij gebruik je telkens het NT en je 'Jezus' om de joden zwart te maken. En dan kom ik bij het volgende: wat de katholieken altijd hebben gedaan.quote:Op zondag 20 oktober 2013 01:26 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Kun je beide zinnen toelichten?
Waarom valt er niet te discussiëren met katholieken?
En wat heeft het NT te maken met Suske en Wiske volgens jou?
Tja, we gaan er hier wel vaker vanuit dat god bestaat of dat jezus bestaan heeft en gods zoon is en dat de teksten van het OT en het NT ook daadwerkelijk iets betekenen.quote:Op zondag 20 oktober 2013 10:03 schreef Skillsy het volgende:
[..]
Jij spreekt over Jezus alsof hij bestaan heeft in het NT. Er heeft wellicht meedere Jezus bestaan maar daar spreekt het NT niet over. Volgens jouw tekst spreekt het NT letterlijk. Heeft Jezus ook over het water gelopen? "Hij" is immers ook gehangen. En daarbij gebruik je telkens het NT en je 'Jezus' om de joden zwart te maken. En dan kom ik bij het volgende: wat de katholieken altijd hebben gedaan.
jij mag verder geloven wat je wil, haten wie je wil maar waarom gebruik je, net als de katholieken onjuiste en onrechtvaardige interpretaties van het Nieuwe Testament met betrekking tot de joden, hun vermeende schuld, interpretaties die haatgevoelens jegens deze joden hebben teweeggebracht?
Ben jij ook zo eentje die denkt dat Joden de media controleerd? Die de crisis hebben veroorzaakt? Lijkt er wel op. Maar dat vermoeden hebben meer mensen.
Welke beide zin? Over mijn opvoeding? Simpel woonde in een katholiek instantie mijn hele jeugd
Het intereseert me werkelijk helemaal niks of je geloofd dat G-d bestaat, of dat je geloofd in de spagettimonster, of dat je een boedist bent, of gelooft in elfjes. Of dat je de NT teksten serieus neemt, of dat je ze wel of niet leest.quote:Op zondag 20 oktober 2013 19:59 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Tja, we gaan er hier wel vaker vanuit dat god bestaat of dat jezus bestaan heeft en gods zoon is en dat de teksten van het OT en het NT ook daadwerkelijk iets betekenen.
Sommigen geloven dat echt, anderen nemen dat tijdelijk even aan binnen een discussie.
Maar dat weten we allemaal wel. En nu begin jij :quote:In 1997 verklaarde Johannes Paulus II tijdens een symposium over christelijke jodenhaat: "Het is inderdaad zo dat er in de christelijke wereld - ik zeg niet van de kant van de kerk als zodanig - al te lang onjuiste en onrechtvaardige interpretaties van het Nieuwe Testament hebben gecirculeerd met betrekking tot het joodse volk en zijn vermeende schuld, interpretaties die haatgevoelens jegens dit volk hebben teweeggebracht."
quote:Op zondag 20 oktober 2013 00:34 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Jezus verzekerde de ene moordenaar naast hem, dat die met hem in de hemel zou komen. Dus ik zie niet in waarom Hitler niet naast Jezus in de hemel zou kunnen komen. Vooropgesteld dat hij berouw getoond heeft.
Als joden hun naasten liefhebben als zichzelf, maken ze ook wel een goede kans, denk ik. Maar ja, als ze hun naasten gaan doodmaken en wegpesten zal het al moeilijker worden.
quote:Op vrijdag 18 oktober 2013 01:57 schreef Kees22 het volgende:
[
In het nieuwe testament staat dat Jezus de tollenaars de tempel uitsloeg.
En welke achtergrond hadden de bankiers in de VSvA ook alweer die de crisis veroorzaakten?
Inderdaad: in een discussie over dit onderwerp kan ik er makkelijk even van uitgaan, dat de aangehaalde teksten kloppen. En dan mag ik graag wijzen op andere interpretaties of inconsistenties en zo. Dat mag toch? Als het niet klopt wat ik zeg, moet je het weerspreken en anders moet je iets nieuws verzinnen. Doe ik ook.quote:Op zondag 20 oktober 2013 21:19 schreef Skillsy het volgende:
[..]
Het intereseert me werkelijk helemaal niks of je geloofd dat G-d bestaat, of dat je geloofd in de spagettimonster, of dat je een boedist bent, of gelooft in elfjes. Of dat je de NT teksten serieus neemt, of dat je ze wel of niet leest.
Wat ik heb onderstreept doe jij constant. En daar stoot ik me tegen. Je maakt namelijk gebruik van de NT teksten om mensen zwart te maken. Je schuilt achter Jezus zijn zogenaamde uitspraken om je eigen kijk op groepen sterker te laten lijken. Erg laag. En dit deden de kerkvaders ook.
Ik snap niet goed wat het verhaal over de jodenhaat, dat ik ook geleerd heb toen ik klein was, met mijn citaat van Jezus' woorden te maken heeft.quote:[..]
Maar dat weten we allemaal wel. En nu begin jij :
[..]
[..]
Ik heb geen lijntje met Jezus. Paas mij even zijn nummer.quote:Op maandag 21 oktober 2013 00:07 schreef Kees22 het volgende:
Inderdaad: in een discussie over dit onderwerp kan ik er makkelijk even van uitgaan, dat de aangehaalde teksten kloppen. En dan mag ik graag wijzen op andere interpretaties of inconsistenties en zo. Dat mag toch? Als het niet klopt wat ik zeg, moet je het weerspreken en anders moet je iets nieuws verzinnen. Doe ik ook.
Is dat de basis regel van het NT? En geldt de 'hemel' ook voor joden als voor niet-uitverkoren mensen? En wie zijn dan de joden en de niet uitverkorene? Zijn joden mensen die uit een *** van een jodin komt? En zijn dat de uitverkoren Kees? Hebben zij even geluk, ja kan me voorstellen dat jij, nazi's en omringde 'volkeren' een hekel aan ze hebben. Het is een oneerlijke wereld!quote:Op maandag 21 oktober 2013 00:07 schreef Kees22 het volgende:
De basisregel van het NT lijkt mij de naaste liefhebben als jezelf. Als we dat doen, maken we een goede kans op de hemel (even aannemende dat die bestaat en zo). En dat geldt dan voor joden net zo goed als voor niet-uitverkoren mensen.
Maar ja, als ze dat niet doen, dan hebben ze wel een probleem.
Neen weet ik niet. Wat staat er in het oude testament daarover? Ben benieuwd.quote:Op maandag 21 oktober 2013 00:07 schreef Kees22 het volgende:
En je weet vast zelf ook wel wat er in de OT (torah) staat over het behandelen van vreemdelingen die in je land wonen.
Ze hebben zeker gefaald, door de Joden (die alles beheersen) zitten we ALWEER in de crisis!!quote:Op maandag 21 oktober 2013 00:07 schreef Kees22 het volgende:
En er is een topic over hoe joden excelleren met Nobelprijzen, mag ik dan iets zeggen over hoe ze falen met geld? Of falen? Nee, niet voor henzelf, dat doen ze heel goed.
"Heb je naaste lief als jezelf" dit dien je goed te verstaan. Dit is de basis van de Torahquote:Op dinsdag 22 oktober 2013 01:22 schreef Kees22 het volgende:
Heb je naaste lief als jezelf.
Of je nou jood bent of niet, maakt niet uit.
"schepper", nogmaals wat bedoel je daar mee?quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 09:27 schreef Skillsy het volgende:
Een niet-jood is het egoïsme van iedereen, die hij moet corrigeren om het doel van onze schepping te bereiken namelijk: gelijkwaardigheid aan de Schepper.
Op welke plek in de Thora wordt dit duidelijk? Of ben ik een niet-Jood en KAN ik ditr dus helemaal niet vinden?quote:Een niet-jood kan de Torah niet bestuderen omdat deze spreekt over het ontvangen van het Licht, en het Licht kan niet ontvangen worden in egoïsme.
quote:Je moet dus een lange weg afleggen voordat je als niet-Jood kan worden betiteld.
Door de hele Torah heen waarschuwt God dat de Israëlieten/Judeeërs toch maar vooral geen gemengde huwelijken moesten aangaan. Afkomst en zuiverheid zijn dus erg belangrijk.quote:De Torah is geschreven voor Israel (= iedereen die verlangt naar de Schepper) en dat heeft niks met joods/arabier/christelijk of welk ander religie te maken. Eveneens je afkomst niet.
Had ik jou gequote??quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 09:53 schreef hoatzin het volgende:
[..]
"schepper", nogmaals wat bedoel je daar mee?
[..]
Op welke plek in de Thora wordt dit duidelijk? Of ben ik een niet-Jood en KAN ik ditr dus helemaal niet vinden?
[..]iemand die dit snapt?
[..]
Door de hele Torah heen waarschuwt God dat de Israëlieten/Judeeërs toch maar vooral geen gemengde huwelijken moesten aangaan. Afkomst en zuiverheid zijn dus erg belangrijk.
Nee maar je geeft steeds maar geen antwoord. Ik heb dit nl al eerder gevraagd...quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 10:08 schreef Skillsy het volgende:
[..]
Ik dacht al dat ik de verkeerde persoon had gequote
Wat dan?quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 10:09 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Nee maar je geeft steeds maar geen antwoord. Ik heb dit nl al eerder gevraagd...
Geloof niets wat je niet zelf onderzocht of ondervonden hebt.......quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 09:53 schreef hoatzin het volgende:
[..]
"schepper", nogmaals wat bedoel je daar mee?
[..]
Op welke plek in de Thora wordt dit duidelijk? Of ben ik een niet-Jood en KAN ik ditr dus helemaal niet vinden?
[..]iemand die dit snapt?
[..]
Door de hele Torah heen waarschuwt God dat de Israëlieten/Judeeërs toch maar vooral geen gemengde huwelijken moesten aangaan. Afkomst en zuiverheid zijn dus erg belangrijk.
Dat bedoel je met schepper? Of geef je met dit antwoord aan waar ik dit kan vinden?quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 10:21 schreef Skillsy het volgende:
[..]
Geloof niets wat je niet zelf onderzocht of ondervonden hebt.......
''Naaseh ve Nishma'', het is heel belangrijk te begrijpen wat hiermee bedoelt wordt. Anders heeft de hele Torah voor jou ( of iemand anders) geen zin.
Ja je kunt meerdere interpretaties hebben. Met de tijd vallen sommige interpretaties weg, omdat andere interpretaties zuiverder zijn (datgene wat zuiver is blijft altijd over).quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 10:26 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Dat bedoel je met schepper? Of geef je met dit antwoord aan waar ik dit kan vinden?
Ge spreekt in raadselen.
GVD: ik had een antwoord geschreven, maar dat is kwijt, kennelijk.quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 09:27 schreef Skillsy het volgende:
[..]
"Heb je naaste lief als jezelf" dit dien je goed te verstaan. Dit is de basis van de Torah
Een niet-jood is het egoïsme van iedereen, die hij moet corrigeren om het doel van onze schepping te bereiken namelijk: gelijkwaardigheid aan de Schepper. Een niet-jood kan de Torah niet bestuderen omdat deze spreekt over het ontvangen van het Licht, en het Licht kan niet ontvangen worden in egoïsme. Maar dan nog kan je nog steeds niet beschouwd worden als een niet-jood of een jood want de Torah beschouwd een persoon als dierlijk totdat deze zich zijn egoïsme bewust wordt. Dan, als deze persoon dit bewustzijn verwerft wordt hij beschouwd als niet-Jood. Later, wanneer hij zijn egoïsme corrigeert wordt hij beschouwd als Israël, wat betekent "gericht op de Schepper". Maar dit hele alles heeft geen enkel verband met je afkomst
Je moet dus een lange weg afleggen voordat je als niet-Jood kan worden betiteld. Daarbij betekent "niet-Jood" ("gentile/Goy") "een volk" in het Hebreeuws. Wanneer de Torah het heeft over "Goy"(niet-jood) spreekt ze over iemands egoïstische eigenschappen. En wanneer er staat "Goy Kadosh" (Heilige Volk) spreekt ze over de eigenschap van liefde voor je naaste.
De Torah is geschreven voor Israel (= iedereen die verlangt naar de Schepper) en dat heeft niks met joods/arabier/christelijk of welk ander religie te maken. Eveneens je afkomst niet. Want in iedereen zit "Israel" (het verlangen naar de Schepper)
Daarom spreekt de Bijbel ook over "Mijn volk", en hiermee wordt IEDEREEN bedoeld die naar hem streeft. "Weest Heilig zoals ik Heilig ben"
Waarom zeg je dat?quote:Op woensdag 23 oktober 2013 01:30 schreef Kees22 het volgende:
Om dan maar weer bij het onderwerp te komen: ik denk dat de meeste joden, evenals de meeste mensen, niet behoren tot het volk Israel zoals jij dat bedoelt. En dus niet zo maar in de hemel komen, hoogstens na een vagevuur.
Omdat de meeste mensen, of ze nou jood zijn of niet, niet gericht zijn op de schepper. En dus niet tot jouw Israel horen.quote:
Alles in de realiteit is gemaakt met als doel zijn Glorie, ja zelfs ook de onreine werelden zijn daarvoor gemaakt (Olamot de Tumah) Er bestaat slechts causaliteit, zo ook in de Hemelen (er is geen hemel, alleen Hemelen)quote:Op zaterdag 26 oktober 2013 00:51 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Omdat de meeste mensen, of ze nou jood zijn of niet, niet gericht zijn op de schepper. En dus niet tot jouw Israel horen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |