abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 22 oktober 2013 @ 10:18:23 #176
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_132424902
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 oktober 2013 10:14 schreef Skillsy het volgende:

[..]

Wat dan?
Scroll even 7 berichtjes omhoog....
pi_132424960
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 oktober 2013 09:53 schreef hoatzin het volgende:

[..]

"schepper", nogmaals wat bedoel je daar mee?

[..]

Op welke plek in de Thora wordt dit duidelijk? Of ben ik een niet-Jood en KAN ik ditr dus helemaal niet vinden?

[..]

:? iemand die dit snapt?

[..]

Door de hele Torah heen waarschuwt God dat de Israëlieten/Judeeërs toch maar vooral geen gemengde huwelijken moesten aangaan. Afkomst en zuiverheid zijn dus erg belangrijk.
Geloof niets wat je niet zelf onderzocht of ondervonden hebt.......
''Naaseh ve Nishma'', het is heel belangrijk te begrijpen wat hiermee bedoelt wordt. Anders heeft de hele Torah voor jou ( of iemand anders) geen zin.
  dinsdag 22 oktober 2013 @ 10:26:26 #178
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_132425076
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 oktober 2013 10:21 schreef Skillsy het volgende:

[..]

Geloof niets wat je niet zelf onderzocht of ondervonden hebt.......
''Naaseh ve Nishma'', het is heel belangrijk te begrijpen wat hiermee bedoelt wordt. Anders heeft de hele Torah voor jou ( of iemand anders) geen zin.
Dat bedoel je met schepper? Of geef je met dit antwoord aan waar ik dit kan vinden?

Ge spreekt in raadselen.
pi_132425535
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 oktober 2013 10:26 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Dat bedoel je met schepper? Of geef je met dit antwoord aan waar ik dit kan vinden?

Ge spreekt in raadselen.
Ja je kunt meerdere interpretaties hebben. Met de tijd vallen sommige interpretaties weg, omdat andere interpretaties zuiverder zijn (datgene wat zuiver is blijft altijd over).
De Torah hoef je niet te begrijpen
pi_132462181
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 oktober 2013 09:27 schreef Skillsy het volgende:

[..]

"Heb je naaste lief als jezelf" dit dien je goed te verstaan. Dit is de basis van de Torah

Een niet-jood is het egoïsme van iedereen, die hij moet corrigeren om het doel van onze schepping te bereiken namelijk: gelijkwaardigheid aan de Schepper. Een niet-jood kan de Torah niet bestuderen omdat deze spreekt over het ontvangen van het Licht, en het Licht kan niet ontvangen worden in egoïsme. Maar dan nog kan je nog steeds niet beschouwd worden als een niet-jood of een jood want de Torah beschouwd een persoon als dierlijk totdat deze zich zijn egoïsme bewust wordt. Dan, als deze persoon dit bewustzijn verwerft wordt hij beschouwd als niet-Jood. Later, wanneer hij zijn egoïsme corrigeert wordt hij beschouwd als Israël, wat betekent "gericht op de Schepper". Maar dit hele alles heeft geen enkel verband met je afkomst

Je moet dus een lange weg afleggen voordat je als niet-Jood kan worden betiteld. Daarbij betekent "niet-Jood" ("gentile/Goy") "een volk" in het Hebreeuws. Wanneer de Torah het heeft over "Goy"(niet-jood) spreekt ze over iemands egoïstische eigenschappen. En wanneer er staat "Goy Kadosh" (Heilige Volk) spreekt ze over de eigenschap van liefde voor je naaste.

De Torah is geschreven voor Israel (= iedereen die verlangt naar de Schepper) en dat heeft niks met joods/arabier/christelijk of welk ander religie te maken. Eveneens je afkomst niet. Want in iedereen zit "Israel" (het verlangen naar de Schepper)
Daarom spreekt de Bijbel ook over "Mijn volk", en hiermee wordt IEDEREEN bedoeld die naar hem streeft. "Weest Heilig zoals ik Heilig ben"
GVD: ik had een antwoord geschreven, maar dat is kwijt, kennelijk.

Samengevat: ik denk dat jouw verhaal eigenlijk esoterisch, d.w.z. verborgen hoort te zijn.
Je definities van Israel en joden verschillen heel erg van de gangbare en, zonder te bepalen welke definitie juist is, het verschil maakt een gesprek erg moeilijk.

Om dan maar weer bij het onderwerp te komen: ik denk dat de meeste joden, evenals de meeste mensen, niet behoren tot het volk Israel zoals jij dat bedoelt. En dus niet zo maar in de hemel komen, hoogstens na een vagevuur.
Onderschat nooit de kracht van domme mensen in grote groepen!
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
pi_132518344
quote:
0s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 01:30 schreef Kees22 het volgende:

Om dan maar weer bij het onderwerp te komen: ik denk dat de meeste joden, evenals de meeste mensen, niet behoren tot het volk Israel zoals jij dat bedoelt. En dus niet zo maar in de hemel komen, hoogstens na een vagevuur.
Waarom zeg je dat?
pi_132572664
quote:
1s.gif Op donderdag 24 oktober 2013 17:14 schreef Skillsy het volgende:

[..]

Waarom zeg je dat?
Omdat de meeste mensen, of ze nou jood zijn of niet, niet gericht zijn op de schepper. En dus niet tot jouw Israel horen.
Onderschat nooit de kracht van domme mensen in grote groepen!
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
pi_132576019
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 oktober 2013 00:51 schreef Kees22 het volgende:

[..]

Omdat de meeste mensen, of ze nou jood zijn of niet, niet gericht zijn op de schepper. En dus niet tot jouw Israel horen.
Alles in de realiteit is gemaakt met als doel zijn Glorie, ja zelfs ook de onreine werelden zijn daarvoor gemaakt (Olamot de Tumah) Er bestaat slechts causaliteit, zo ook in de Hemelen (er is geen hemel, alleen Hemelen)

Israel zijn de vonken van kedusha die zich in de mens bevinden, zo heeft men ook de 70 volkeren van de wereld in zich. De volkeren hebben niets met de Torah en verachten het, bij Israel is het andersom. Israel zijn de keliem de hasjpieja en de volkeren zijn de keliem de kabbala
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')