quote:
Op dinsdag 22 oktober 2013 09:27 schreef Skillsy het volgende:[..]
"Heb je naaste lief als jezelf" dit dien je goed te verstaan. Dit is de basis van de Torah
Een niet-jood is het egoïsme van iedereen, die hij moet corrigeren om het doel van onze schepping te bereiken namelijk: gelijkwaardigheid aan de Schepper. Een niet-jood kan de Torah niet bestuderen omdat deze spreekt over het ontvangen van het Licht, en het Licht kan niet ontvangen worden in egoïsme. Maar dan nog kan je nog steeds niet beschouwd worden als een niet-jood of een jood want de Torah beschouwd een persoon als dierlijk totdat deze zich zijn egoïsme bewust wordt. Dan, als deze persoon dit bewustzijn verwerft wordt hij beschouwd als niet-Jood. Later, wanneer hij zijn egoïsme corrigeert wordt hij beschouwd als Israël, wat betekent "gericht op de Schepper". Maar dit hele alles heeft geen enkel verband met je afkomst
Je moet dus een lange weg afleggen voordat je als niet-Jood kan worden betiteld. Daarbij betekent "niet-Jood" ("gentile/Goy") "een volk" in het Hebreeuws. Wanneer de Torah het heeft over "Goy"(niet-jood) spreekt ze over iemands egoïstische eigenschappen. En wanneer er staat "Goy Kadosh" (Heilige Volk) spreekt ze over de eigenschap van liefde voor je naaste.
De Torah is geschreven voor Israel (= iedereen die verlangt naar de Schepper) en dat heeft niks met joods/arabier/christelijk of welk ander religie te maken. Eveneens je afkomst niet. Want in iedereen zit "Israel" (het verlangen naar de Schepper)
Daarom spreekt de Bijbel ook over "Mijn volk", en hiermee wordt IEDEREEN bedoeld die naar hem streeft. "Weest Heilig zoals ik Heilig ben"
GVD: ik had een antwoord geschreven, maar dat is kwijt, kennelijk.
Samengevat: ik denk dat jouw verhaal eigenlijk esoterisch, d.w.z. verborgen hoort te zijn.
Je definities van Israel en joden verschillen heel erg van de gangbare en, zonder te bepalen welke definitie juist is, het verschil maakt een gesprek erg moeilijk.
Om dan maar weer bij het onderwerp te komen: ik denk dat de meeste joden, evenals de meeste mensen, niet behoren tot het volk Israel zoals jij dat bedoelt. En dus niet zo maar in de hemel komen, hoogstens na een vagevuur.