abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_132114326
Welkom bij het Fitness topic! Een topic voor mensen die beginnen met fitness alsook mensen die gevorderd zijn!

Wat houdt fitness in?
Met fitness wordt het geheel van sporten en activiteiten die bedreven worden in sportscholen of thuis bedoeld. Het uiteindelijke doel van het beoefenen van fitness kan zijn:

• Gericht op algehele conditieverbeteringen.

• Gericht op vetverbranding en afslanken (Spinning, Aerobics, Cardiofitness etc.)

• Gericht op groei (hypertrofie) of versterking van spiermassa
(bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/fitness)

Waarom een fitness topic?
Veel mensen die beginnen met fitness hebben soms een verkeerd beeld van hoe men het beste vet kan verliezen, hun conditie moet verbeteren of hoe ze het beste krachttrainingen kunnen ondergaan. Daarom zijn er hier zowel beginners als gevorderden die kunnen discussiëren over wat de optimale middelen zijn om een zo optimaal mogelijke werking te krijgen van het doel dat je wil bereiken!
Er is ook een bodybuild reeks op FOK!, dat is voor de mensen die puur op krachttraining gefocused zijn, een aanrader voor als je spiermassa / spierkracht wil trainen, in dit topic staan veel handige feiten en weetjes en ervaringen!

BOVENAL: Schroom niet om in dit fitness topic van alles te vragen!!! Iedereen moet ergens beginnen, schaam je ook niet in de sportschool zelf voor oefeningen! Je doet het voor jezelf. Als je het goed doet, zul je alleen maar beter resultaat zien. Voor de gevorderden bij dezen gevraagd om constructieve antwoorden! Sommige zaken zullen als 'dom' en 'ontwetend' worden ontvangen, maar leg dan begripvol uit waarom diegene incorrect bezig is.

Handige sites

Starting Strength
Een Nederlandse site dat haarfijn de visie van Mark Rippetoe over het zogenaamde 'Starting Strength” principe uitlegt. Hier staan oefeningen bij om voor beginners zo snel mogelijk sterk te worden! Zorg ervoor dat je de oefeningen goed uitvoert!

Voedingswaardetabel!
Je kan hier per voedsel bekijken wat de voedingswaarde is! Zo zit er veel eiwit in tonijn / zalm en rosbief! Weet je wat, bekijk het zelf maar even! De site is overzichtelijk en simpel!

Basisinformatie Voeding!
Een topic van het fitnessforum.nl waar belangrijke informatie op staat voor, je raadt het al, de voeding in combinatie met het fitnessen! Er staan voedingsschema's in van mensen die dat forum bezoeken, handig ter vergelijking of om ideeën op te doen!

Basisinformatie Training!
Informatie over -jawel- hoe je bijvoorbeeld je persoonlijke trainingsschema bij elkaar stelt. Een overzicht van alle spieren in je lichaam, de verschillende stijlen van trainen (fullbody / split etc.)!

Wat is jouw caloriebehoefte?
Zoals wel duidelijk is, is een goede voeding essentieel om tot een goed resultaat te komen qua afvallen / conditie verbetering / spiermassa kweken. Dit betekent dat je vooral niet minder moet gaan eten! Maar hoe weet je nu hoeveel jij nu verbrand? Daar zijn richtlijnen voor, die op deze site staan aangegeven op een drietal formules. Lees goed door wat er staat, zo moeilijk is het niet te begrijpen!

De do's en dont's van krachttraining voor beginners!
The title says it all! Een simpel maar overzichtelijk overzicht (hihi) van zaken die je goed in het achterhoofd moet houden!

Filmpjes van ScoobyDoo zijn ook informatief! Hij heeft misschien wel een gek hoofdjen!

Tips!

• Voer cardio altijd ná krachttraining uit! Tien minuten cardio is genoeg voor de warming up!

• Cardio voor de cooling down na krachttraining is belangrijk, zo zal je minder spierpijn krijgen omdat de verzuring beter uit je lichaam treedt!

• Zorg dat je genoeg eet! Eet niet te weinig, dan komt je lichaam in een spaarstand, en doe je al je werk voor niets!

• Als je spieren wil kweken, zorg dan dat je compound oefeningen doet, geen geïsoleerde oefeningen (compound= oefening met meerdere spiergroepen tegelijk, vb: bench press isolatie oefening is dat je één spier per oefening traint, vb: bicep curl)

• Zorg voor voldoende nachtrust! Je spieren bouwen zich pas op als je rust!

• Als je vet wil kwijtraken, zorg dan dat je qua voedsel om de 2 uur iets eet! Het beste is om zoveel mogelijk eiwitten per dag binnen wil krijgen als je krachttraining doet! Suiker is één van de slechtste dingen die je lichaam wil opnemen, dus let ook op frisdranken!

Tip van Weissman: Een werkstuk over Conditie!
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Bron

Bovenal! Blijf gedisciplineerd! Zet jezelf over mogelijke smoesjes heen en houd dat lichaam lekker in beweging! Hoewel het puur fysieke en mentale krachten opslokt, zou het ook handig te zijn om je goed voor te bereiden op hetgeen wat komen gaat, lezen dus! Het voorkomt nare blessures en tijdverspilling!
pi_132259414
Hé allemaal!

Ik volg op dit moment dit schema:

A1:
Bench press
Closed grip bench press
Fly's
Barbell curls
hammer curls
squat
lunge
leg extensions

B1:
Bent over bb row
deadlift
shrugs
militairy press
rear lateral raise
front raise
closed grip skullcrushers
triceps cable pushdown

A2:
Bench press
INcline bench press
decline bench press
concentration curls
preacher curls
calf raise
squat
leg extensiosn

B2:
Wide grip rear pull up
deadlift
bent over bb row
triceps dips
triceps cable pushdowns
lateral raise
militairy press
upright row

Op zondag doe ik a1, dinsdag b1, donderdag a2, zaterdag b2.

Het probleem wat ik ondervind (na zo'n 6/7 weken trainen) is dat ik merk dat m'n lichaam a.h.w. verzadigd raakt. Is het verstandig om nog een schema te maken en deze dan af te wisselen o.i.d.? Het gewicht verzwaar ik natuurlijk wel zo vaak mogelijk.
  donderdag 17 oktober 2013 @ 13:50:19 #3
157922 fathank
Wie baas is bakt koekjes.
pi_132259474
Ik word al duizelig als ik er naar kijk. Ik vind het maar een bij elkaar geraapt zooitje.
Behulpzaam als een waterkraan.
Op woensdag 29 april 2015 16:30 schreef seto het volgende:
als je niet #teamhenk bent ben je gewoon een *weggeFopt*homo
  donderdag 17 oktober 2013 @ 13:51:03 #4
157922 fathank
pi_132259506
En hoe bedoel je verzadigd?
  donderdag 17 oktober 2013 @ 14:46:42 #5
58789 Snakey
-||||--------||||-
pi_132261534
quote:
0s.gif Op donderdag 17 oktober 2013 13:48 schreef nickhguitar het volgende:
Hé allemaal!

A1:
Bench press
Closed grip bench press
Fly's
Barbell curls
hammer curls
squat
lunge
leg extensions

B1:
Bent over bb row
deadlift
shrugs
militairy press
rear lateral raise
front raise
triceps cable pushdown

A2:
Bench press
INcline bench press
decline bench press
concentration curls
preacher curls
calf raise
squat
leg extensiosn

B2:
Wide grip rear pull up
deadlift
bent over bb row
triceps dips
triceps cable pushdowns
lateral raise
militairy press
upright row

Het probleem wat ik ondervind (na zo'n 6/7 weken trainen) is dat ik merk dat m'n lichaam a.h.w. verzadigd raakt. Is het verstandig om nog een schema te maken en deze dan af te wisselen o.i.d.? Het gewicht verzwaar ik natuurlijk wel zo vaak mogelijk.
Minder is meer. Ik zou behoorlijk gaan snijden en het overzichtelijk maken.
  donderdag 17 oktober 2013 @ 14:46:46 #6
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_132261536
Acht oefeningen per workout, isolatieoefeningen voor de compounds in het midden van je workout, vier verschillende soorten benchpress, vier verschillende soorten curls. :N

Wat je eraan kunt verbeteren:
- Altijd de compounds voor de isolatieoefeningen doen. Dus geen calve raises en dan squats, maar eerst squats en dan calve raises.
- Sowieso minder oefeningen. Je kunt er beter 4 goed doen, dan 8 half. Als je de eerste oefeningen goed doet, zijn je spieren al moe voordat je bij de laatste oefening bent en win je daar niets meer mee.
- Al die varianten met die mooie namen ('close grip bench press', 'concentration curls') maken amper verschil voor de vooruitgang. Kies liefst een basic variant, zeker voor de grote compounds, of de variant die jijzelf het prettigste vindt, en houd het daarbij. Je kunt dat nog altijd om de zoveel tijd aanpassen.
- Sowieso zou ik geen twee isolatieoefeningen voor dezelfde spiergroep direct achter elkaar doen. Dus, in plaats van barbell curls, concentration curls, preacher curls en hammer curls achter elkaar te doen, doe je maar één oefening met wat meer gewicht.
- Waarom vier verschillende workouts? Hoe houd je dat überhaupt bij? Als je vier dagen per week gaat, kun je beter 2 verschillende workouts om en om doen.

Kortom: houd het simpel.
pi_132261729
quote:
0s.gif Op donderdag 17 oktober 2013 13:48 schreef nickhguitar het volgende:
Hé allemaal!

A1:
Bench press
Closed grip bench press
Fly's
Barbell curls
hammer curls
squat
lunge
leg extensions

B1:
Bent over bb row
deadlift
shrugs
militairy press
rear lateral raise
front raise
triceps cable pushdown

A2:
Bench press
INcline bench press
decline bench press
concentration curls
preacher curls
calf raise
squat
leg extensiosn

B2:
Wide grip rear pull up
deadlift
bent over bb row
triceps dips
triceps cable pushdowns
lateral raise
militairy press
upright row

Omkleden:
Squat
chickies kijken
Press
water drinken
Deadlift
broshake en naar huis
A revolution is a fundamental change in power or organizational structures that takes place in a relatively short period of time.
pi_132262035
Ik doe een 2 day split

1 dag Borst Triceps
1 dag Rug Schouders Biceps

en uiteraard een aantal been/buik oefeningen.

Welke oefeningen zouden jullie me dan aanraden?
Ik heb natuurlijk zelf al een routine/schema maar wil eens kijken wat jullie aanraden :)
pi_132262366
quote:
0s.gif Op donderdag 17 oktober 2013 15:02 schreef Questular het volgende:
Ik doe een 2 day split

1 dag Borst Triceps
1 dag Rug Schouders Biceps

en uiteraard een aantal been/buik oefeningen.

Welke oefeningen zouden jullie me dan aanraden?
Ik heb natuurlijk zelf al een routine/schema maar wil eens kijken wat jullie aanraden :)
Squat
Press
Deadlift

Je verdeelt je armen in biceps/triceps/schouders. Waarom doe je dit niet ook met je benen
A revolution is a fundamental change in power or organizational structures that takes place in a relatively short period of time.
pi_132264603
Als je per se een split wil doen zou ik een 3 day doen.

Borst + biceps of triceps
Benen + schouders
Rug + biceps of triceps

Of

Borst + schouders
Benen
Rug + armen

Of

2 day upper body/lower body split.

Of nog beter

Push (borst, schouders, triceps), Pull (rug, traps, biceps) Legs (benen ofc)

Rug samen met schouders doen en ook nog wat benen erbij is wel heel veel op één dag. En dan moet je ook nog biceps doen.
pi_132264839
quote:
0s.gif Op donderdag 17 oktober 2013 16:13 schreef Sapstengel het volgende:

2 day upper body/lower body split.

Of nog beter

Mijn mening is dat je als relatieve beginner elke spiergroep 2x per week zou moeten trainen, waardoor je op een UB/LB uitkomt. Of PPL, mits je het 6 dagen doet. :)

Als ik de tijd had zoveel te kunnen trainen zou ik zelf PPL doen.
  donderdag 17 oktober 2013 @ 16:22:52 #12
58789 Snakey
-||||--------||||-
pi_132264963
quote:
0s.gif Op donderdag 17 oktober 2013 16:19 schreef Nic1 het volgende:

[..]

Mijn mening is dat je als relatieve beginner elke spiergroep 2x per week zou moeten trainen, waardoor je op een UB/LB uitkomt. Of PPL, mits je het 6 dagen doet. :)

Als ik de tijd had zoveel te kunnen trainen zou ik zelf PPL doen.
Of een FB.
  donderdag 17 oktober 2013 @ 20:19:36 #13
63722 z80
I fink you freaky
pi_132273134
misschien handig om in de startpost ook een verklarende woordenlijst voor alle afkortingen te zetten.
ub/lb, fb, ppl?
Go away or i will replace you withe a very small shell script.
Der Gesunde weiß nicht, wie reich er ist.
If you torture the data long enough, it will confess to anything.
pi_132276485
quote:
0s.gif Op donderdag 17 oktober 2013 20:19 schreef z80 het volgende:
misschien handig om in de startpost ook een verklarende woordenlijst voor alle afkortingen te zetten.
ub/lb, fb, ppl?
Upperbody/lowerbody, fullbody, push pull legs.
pi_132285750
quote:
0s.gif Op donderdag 17 oktober 2013 16:13 schreef Sapstengel het volgende:

Of nog beter

Rug samen met schouders doen en ook nog wat benen erbij is wel heel veel op één dag. En dan moet je ook nog biceps doen.
Een 2 day split en dan
Maandag - A
Dinsdag - B
Donderdag- A
Vrijdag- B

Een push/pull schema lijkt me wel wat.
Aangezien ik nogal slecht ben in de namen te onthouden van de oefeningen zou ik het op prijs stellen als iemand de basis push/pull oefeningen neer kan zetten, dan kan ik ze erna op http://www.exrx.net/ opzoeken :)
  vrijdag 18 oktober 2013 @ 11:23:53 #16
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_132289182
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 oktober 2013 08:34 schreef Questular het volgende:

[..]

Een 2 day split en dan
Maandag - A
Dinsdag - B
Donderdag- A
Vrijdag- B

Een push/pull schema lijkt me wel wat.
Aangezien ik nogal slecht ben in de namen te onthouden van de oefeningen zou ik het op prijs stellen als iemand de basis push/pull oefeningen neer kan zetten, dan kan ik ze erna op http://www.exrx.net/ opzoeken :)
exrx geeft zelf al aan welke spieren je traint met push/pull: http://www.exrx.net/Lists/WorkoutMenu.html Vanaf daar kun je het zelf grotendeels afleiden.

En anders moet je gewoon even logisch nadenken: push is als je ledematen/lichaam gestrekt gaan op het moment dat je kracht zet, pull als ze samenklappen.
  vrijdag 18 oktober 2013 @ 13:46:29 #17
395013 Verbosity
Dies diem docet.
pi_132293598
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 oktober 2013 11:23 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

exrx geeft zelf al aan welke spieren je traint met push/pull: http://www.exrx.net/Lists/WorkoutMenu.html Vanaf daar kun je het zelf grotendeels afleiden.

En anders moet je gewoon even logisch nadenken: push is als je ledematen/lichaam gestrekt gaan op het moment dat je kracht zet, pull als ze samenklappen.
Zo simpel is het niet als strekken en samenklappen. Want alle been oefeningen (inclusief squats en deadlift) zijn oefeningen waarbij je strekt. Alleen een leg curl niet. Voor de rest is alles push. Dus dan zou je met alle standaard oefeningen dit krijgen:

PUSH:
quote:
Press,
Benchpress,
Dips,
Squats,
Deadlift,
Power clean,
Calf raises
PULL:
quote:
Bent over row,
Pull up
Bicep curl
Op vrijdag 27 januari 2017 17:02 schreef fathank het volgende:
Verbo is terug?
Hier moet ik gepost hebben.
  vrijdag 18 oktober 2013 @ 14:05:53 #18
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_132294208
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 oktober 2013 13:46 schreef Verbosity het volgende:

[..]

Zo simpel is het niet als strekken en samenklappen. Want alle been oefeningen (inclusief squats en deadlift) zijn oefeningen waarbij je strekt. Alleen een leg curl niet. Voor de rest is alles push. Dus dan zou je met alle standaard oefeningen dit krijgen:

PUSH:

[..]

PULL:

[..]

Bij squat en deadlift zet je kracht op het moment dat je je benen strekt. Dus push.
  vrijdag 18 oktober 2013 @ 14:13:14 #19
58789 Snakey
-||||--------||||-
pi_132294433
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 oktober 2013 14:05 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

Bij squat en deadlift zet je kracht op het moment dat je je benen strekt. Dus push.
Squat is push, DL is pull.

Bij squats duw je het gewicht omhoog, bij DL trek je het gewicht omhoog.
  vrijdag 18 oktober 2013 @ 14:17:13 #20
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_132294541
quote:
7s.gif Op vrijdag 18 oktober 2013 14:13 schreef Snakey het volgende:

[..]

Squat is push, DL is pull.

Bij squats duw je het gewicht omhoog, bij DL trek je het gewicht omhoog.
Wat is dan het fysiologische verschil? Je kunt bijvoorbeeld ook dumbbell squats doen, met die gewichten in je handen. Dan trek je het gewicht toch ook omhoog?
pi_132294611
Je houdt het gewicht vast met je armen, maar die blijven in dezelfde houding. Uiteindelijk duw je jouw bovenlichaam omhoog met je benen bij een squat.

Vergelijk DB squat met DB shrugs. Shrugs doe je duidelijke pull, squat is push met benen.
  vrijdag 18 oktober 2013 @ 14:24:38 #22
395013 Verbosity
Dies diem docet.
pi_132294736
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 oktober 2013 14:17 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

Wat is dan het fysiologische verschil? Je kunt bijvoorbeeld ook dumbbell squats doen, met die gewichten in je handen. Dan trek je het gewicht toch ook omhoog?
Bij een squat duw je vanuit de benen als het ware omhoog. Bij de deadlift is het juist belangerijk dat je met je rug tilt en op die manier is het dus een pull beweging. Je strekt de rug wel maar dit doe je door te tillen i.p.v. te duwen.
Verbo is terug?
pi_132294772
"• Zorg dat je genoeg eet! Eet niet te weinig, dan komt je lichaam in een spaarstand, en doe je al je werk voor niets!"

Kan dit niet uit de OP / aangepast worden naar de waarheid?
Alcohol is the anesthesia by which we endure the operation of life.
Technical owner of www.shavingsociety.nl
  vrijdag 18 oktober 2013 @ 14:28:24 #24
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_132294832
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 oktober 2013 14:19 schreef Sapstengel het volgende:
Je houdt het gewicht vast met je armen, maar die blijven in dezelfde houding. Uiteindelijk duw je jouw bovenlichaam omhoog met je benen bij een squat.

Vergelijk DB squat met DB shrugs. Shrugs doe je duidelijke pull, squat is push met benen.
Bij een deadlift duw je je bovenlichaam ook naar boven met je benen. Daar komt alleen nog de beweging van de schouders en rug bij. Dat laatste zou dan pull zijn. Deadlift is dan eerder een push/pull-oefening dan een pure push- of pull-oefening.
pi_132294835
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 oktober 2013 14:24 schreef Verbosity het volgende:

[..]

Bij een squat duw je vanuit de benen als het ware omhoog. Bij de deadlift is het juist belangerijk dat je met je rug tilt en op die manier is het dus een pull beweging. Je strekt de rug wel maar dit doe je door te tillen i.p.v. te duwen.
Ik push wel bij een deadlift, vanuit je hakken zeg maar proberen de grond weg te duwen wanneer je van de grond af tilt. Maar inderdaad, daarna trek je als het ware de bar omhoog, span je glutes aan, komt de hip drive erbij kijken en wordt de bar omhoog getrokken.
  vrijdag 18 oktober 2013 @ 14:42:04 #26
395013 Verbosity
Dies diem docet.
pi_132295252
Het klopt dat je vanuit je benen ook duwt. Dit is vooral waar bij een sumo deadlift. Bij de conventionele deadlift haal je veel uit je rug.

Maar dat terzijde voor een pull/push schema moet je de squat en deadlift gewoon scheiden. Je kan zo bij beide oefeningen maximaal gaan. Als je ze achter elkaar doet is dit lastiger, dan zal het squatten het DL'en beperken of andersom. En je houdt anders bar weinig over aan oefeningen naast upperbody (chin/pull up, BOR/Rows en bicep curls.)
Verbo is terug?
pi_132295712
Eens in de 3 dagen doe ik 3 series van oefeningen. Voor elke spiergroep een serie. Het zijn allemaal oefeningen die ik met de armen doe.

Nu wil ik dat wijzigen. Ik wil elke dag 1 serie van oefeningen doen. Dus elke dag een andere spiergroep doen.

Kan dat zonder dat dat negatieve gevolgen heeft voor de spieropbouw?

[het is met symbolen zoveel makkelijker uit te leggen.
Nu: ABC - 0 - 0.
Toekomst: A - B - C.]
  vrijdag 18 oktober 2013 @ 15:10:12 #28
395013 Verbosity
Dies diem docet.
pi_132296081
quote:
5s.gif Op vrijdag 18 oktober 2013 14:57 schreef LogiteX het volgende:
Eens in de 3 dagen doe ik 3 series van oefeningen. Voor elke spiergroep een serie. Het zijn allemaal oefeningen die ik met de armen doe.

Nu wil ik dat wijzigen. Ik wil elke dag 1 serie van oefeningen doen. Dus elke dag een andere spiergroep doen.

Kan dat zonder dat dat negatieve gevolgen heeft voor de spieropbouw?

[het is met symbolen zoveel makkelijker uit te leggen.
Nu: ABC - 0 - 0.
Toekomst: A - B - C.]
Ligt eraan wat voor oefeningen. Kan je eens wat zeggen wat je doet? Want er zit nogal wat verschil tussen welke oefeningen je gebruikt en welke spiergroepen. Maar een oefening met 3 series per dag is nogal karig.
Verbo is terug?
pi_132296985
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 oktober 2013 14:42 schreef Verbosity het volgende:
Het klopt dat je vanuit je benen ook duwt. Dit is vooral waar bij een sumo deadlift. Bij de conventionele deadlift haal je veel uit je rug.

Maar dat terzijde voor een pull/push schema moet je de squat en deadlift gewoon scheiden. Je kan zo bij beide oefeningen maximaal gaan. Als je ze achter elkaar doet is dit lastiger, dan zal het squatten het DL'en beperken of andersom. En je houdt anders bar weinig over aan oefeningen naast upperbody (chin/pull up, BOR/Rows en bicep curls.)
Klopt. Ik doe op dag 1 DL, dag 2 BP, dag 3 SQ. Vind het fijn om er een dag tussen te hebben anders zit ik te squatten met lower back pump en gare form daardoor.
pi_132298330
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 oktober 2013 15:10 schreef Verbosity het volgende:

[..]

Ligt eraan wat voor oefeningen. Kan je eens wat zeggen wat je doet? Want er zit nogal wat verschil tussen welke oefeningen je gebruikt en welke spiergroepen. Maar een oefening met 3 series per dag is nogal karig.
Ik heb thuis een fitnessbankje. Met mijn armen duw ik dan halters (15 kg per halter) de lucht in. Wat ik varieer is de hoek van de rugleuning: 0 graden (liggend), 45 graden, 90 graden (zittend). Nu wil ik gewoon per dag slechts 1 hoek doen, en vervolgens wel elke dag een andere hoek.
pi_132300716
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 oktober 2013 16:19 schreef LogiteX het volgende:

[..]

Ik heb thuis een fitnessbankje. Met mijn armen duw ik dan halters (15 kg per halter) de lucht in. Wat ik varieer is de hoek van de rugleuning: 0 graden (liggend), 45 graden, 90 graden (zittend). Nu wil ik gewoon per dag slechts 1 hoek doen, en vervolgens wel elke dag een andere hoek.
Doe jezelf een plezier en zoek een gym op, dit heeft weinig zin. :)
pi_132311974
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 oktober 2013 17:47 schreef Nic1 het volgende:

[..]

Doe jezelf een plezier en zoek een gym op, dit heeft weinig zin. :)
Geen zin? Maakt het dan uit of ik in de gym op een bankje zit of thuis?
pi_132317279
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 oktober 2013 22:45 schreef LogiteX het volgende:

[..]

Geen zin? Maakt het dan uit of ik in de gym op een bankje zit of thuis?
In een gym kun je oefeningen doen waar je wel iets aan hebt.
pi_132317353
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 oktober 2013 04:03 schreef Nic1 het volgende:

[..]

In een gym kun je oefeningen doen waar je wel iets aan hebt.
Want 30 kg omhoog duwen gaat nergens over :?
pi_132317596
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 oktober 2013 04:42 schreef LogiteX het volgende:

[..]

Waar doe je het voor? Met die oefeningen train je natuurlijk niet echt heel goed en veel spiergroepen. Er is niks mis met thuis trainen maar meer variatie in je oefeningen brengen lijkt me wel nodig.
pi_132317783
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 oktober 2013 04:42 schreef LogiteX het volgende:

[..]

Inderdaad, dat gaat nergens over. Geen vooruitgang qua hoeveelheid gewicht betekent dat het onmogelijk is voor jou om vooruitgang te boeken.
En geen variatie in de oefeningen zorgt voor een scheve verdeling wat betreft de spiergroepen die je belast.
  zaterdag 19 oktober 2013 @ 09:13:59 #37
58789 Snakey
-||||--------||||-
pi_132317907
quote:

[..]

Tuurlijk gaat 30 kilo overhead press wel ergens over. Het is echter belangrijk om je hele lichaam te trainen, niet alleen je bovenlijf.

Als je om wat voor reden dan ook niet naar een gym kan of wil zou je wat meer oefeningen met dumbbells op kunnen zoeken. Om ook je benen een beetje te trainen kun je bv goblet squats doen. Zie hier een voorbeeld:
En om je rug te trainen kun je bv bend over rows doen, voorbeeld:
En zo kan je heel veel doen met dumbbells: http://www.dumbbell-exercises.com/exercises/index.html

Je zal echter vrij snel tegen het feit aanlopen dat je dumbbells niet zwaar genoeg zijn, daarom is het handiger om naar een gym te gaan. Of zwaardere dumbbells kopen uiteraard.
pi_132321220
Jammer van de reacties. Ik heb, mede vanwege een aantal blesures die ik heb, er bewust voor gekozen om een zeer beperkt aantal spiergroepen te trainen.

En ik heb nu nog steeds geen antwoord op mijn vraag.
  zaterdag 19 oktober 2013 @ 13:01:31 #39
58789 Snakey
-||||--------||||-
pi_132321655
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 oktober 2013 12:41 schreef LogiteX het volgende:
Jammer van de reacties. Ik heb, mede vanwege een aantal blesures die ik heb, er bewust voor gekozen om een zeer beperkt aantal spiergroepen te trainen.

Ik heb anders wel wat energie in m'n post gestoken voor je.

Je kan wel elke dag een andere spiergroep pakken, maar dan moet je compounds pakken. Dus bv Ma borst, Di rug, Wo rust, Do benen, Vr schouders.
  zaterdag 19 oktober 2013 @ 13:04:16 #40
242666 BeamofLight
Light in the darkness, Tafkap
pi_132321722
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 oktober 2013 12:41 schreef LogiteX het volgende:

wat wil je bereiken? welke spiegroepen wil je trainen dan? Want nu train je borst en amper schouder en thats it. bovendien kun je geen reet verder komen met 15 kg dumbbels,
  zaterdag 19 oktober 2013 @ 13:12:54 #41
55709 Stereotomy
Mens sana in corpore sano
pi_132321931
Sommige mensen komen hier niet om te leren beter te worden, maar om bevestiging te zoeken van hun huidige ideeën. ;)
Confidence through competence
pi_132322271
quote:
15s.gif Op zaterdag 19 oktober 2013 13:01 schreef Snakey het volgende:

[..]

Ik heb anders wel wat energie in m'n post gestoken voor je.
Dat zegt niks als het slecht aansluit bij mijn vraag
quote:
Je kan wel elke dag een andere spiergroep pakken, maar dan moet je compounds pakken. Dus bv Ma borst, Di rug, Wo rust, Do benen, Vr schouders.
Bankje plat en gewichten omhoog duwen is borst. Rugleuning recht omhoog en gewichten omhoog duwen is schouders. 45 graden is dus iets er tussen in.

En ik was dus benieuwd of dat in een A-B-C schema kan?
pi_132322373
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 oktober 2013 13:04 schreef BeamofLight het volgende:

[..]

wat wil je bereiken? welke spiegroepen wil je trainen dan? Want nu train je borst en amper schouder en thats it. bovendien kun je geen reet verder komen met 15 kg dumbbels,
Ik dacht dat als je de rugleuning van je bankje recht op zet en je gewichten omhoog duwt je dan je schouders traint.

Borst en schouders is ook het enige wat ik wil trainen. Andere oefeningen kan ik niet (blesures) of is niet nodig.

15 kg + 15 kg is niet indrukwekkend, maar voor mij voorlopig meer dan voldoende.
  zaterdag 19 oktober 2013 @ 13:42:56 #44
55709 Stereotomy
pi_132322677
Wist je dat trainen niet betekent 'alsmaar 1 gewicht blijven gebruiken voor dezelfde oefening'?
pi_132322688
Misschien dat ik er in de toekomst ook wel rug bij wil doen. Moet even kijken hoe dat gaat met gewichten en een bankje.
pi_132322690
quote:
7s.gif Op zaterdag 19 oktober 2013 13:12 schreef Stereotomy het volgende:
Sommige mensen komen hier niet om te leren beter te worden, maar om bevestiging te zoeken van hun huidige ideeën. ;)
Sommige mensen komen hier niet om te helpen, maar om hun onverklaarbare ego te strelen :).
  zaterdag 19 oktober 2013 @ 13:44:07 #47
55709 Stereotomy
pi_132322707
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 oktober 2013 13:43 schreef koekwausss het volgende:

[..]

Sommige mensen komen hier niet om te helpen, maar om hun onverklaarbare ego te strelen :).
Klopt, ik ben de afgelopen twee jaren in de topics en via PM niet behulpzaam geweest.
pi_132322762
quote:
3s.gif Op zaterdag 19 oktober 2013 13:42 schreef Stereotomy het volgende:
Wist je dat trainen niet betekent 'alsmaar 1 gewicht blijven gebruiken voor dezelfde oefening'?
Wat bedoel je precies? Moet ik de massa varieren of andere oefeningen doen? Ik heb thuis slechts een bankje en van die halters. Ben in principe alleen maar geinteresseerd in borst schouders en eventueel rug. Dan heb ik het over duw oefeningen. Trek oefeningen kan ik niet doen vanwege blesure.
  zaterdag 19 oktober 2013 @ 13:47:41 #49
55709 Stereotomy
pi_132322784
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 oktober 2013 13:46 schreef LogiteX het volgende:

[..]

Wat bedoel je precies? Moet ik de massa varieren of andere oefeningen doen? Ik heb thuis slechts een bankje en van die halters. Ben in principe alleen maar geinteresseerd in borst schouders en eventueel rug.
Maar waar ben je precies geinteresseerd in? :)

Wil je gewoon af en toe bewegen met wat gewichten zonder echt een doel te hebben? Of wil je sterker en fitter worden, waardoor je meer gewichten kunt tillen? Of wil je er iets beter uit zien door het trainen?

Als je continu met hetzelfde gewicht je oefening blijft doen, ga je namelijk nergens heen met je lichaam. Mij lijkt dat verspilde tijd, net alsof je een glaasje water van de woonkamer naar je slaapkamer brengt en terug en dat 30 keer. Daar word je ook niet beter van, maar je bent wel een uur bezig geweest.
pi_132322984
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 oktober 2013 13:47 schreef Stereotomy het volgende:

[..]

Maar waar ben je precies geinteresseerd in? :)

Wil je gewoon af en toe bewegen met wat gewichten zonder echt een doel te hebben? Of wil je sterker en fitter worden, waardoor je meer gewichten kunt tillen? Of wil je er iets beter uit zien door het trainen?
Beetje van alles wat moet ik bekennen.
quote:
Als je continu met hetzelfde gewicht je oefening blijft doen, ga je namelijk nergens heen met je lichaam. Mij lijkt dat verspilde tijd, net alsof je een glaasje water van de woonkamer naar je slaapkamer brengt en terug en dat 30 keer. Daar word je ook niet beter van, maar je bent wel een uur bezig geweest.
Ik snap het alleen nog steeds niet.

Bedoel je dat ik elke keer de lat wat hoger moet leggen door zwaardere gewichten te gebruiken? Die halters die ik heb die kan je varieren, het is een schroef met van die losse schijfjes er op.

Of bedoel je dat ik andere oefeningen moet doen?
  zaterdag 19 oktober 2013 @ 14:07:37 #51
55709 Stereotomy
pi_132323226
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 oktober 2013 13:56 schreef LogiteX het volgende:

[..]

Dat kan, de meesten van ons hebben dat doel! Het is alleen wel lekker werken als je voor jezelf weet wat je wil, want daar kun je dan wat je gaat doen op aanpassen.

quote:

Bedoel je dat ik elke keer de lat wat hoger moet leggen door zwaardere gewichten te gebruiken? Die halters die ik heb die kan je varieren, het is een schroef met van die losse schijfjes er op.

Dit is een van de dingen die inderdaad even in je hoofd moet 'klikken' voordat je goed bezig bent.

Ken je de dikke chronische cardio loper op de cross-trainer die maand in maand uit puffend zijn routine zit af te werken maar geen grammetje vet verliest, wat hij wel hoopt? Deze mensen doen dus maar wat, weten niet wat echt nodig is, met als gevolg een hoop frustratie en teleurstelling.

Bespaar jezelf frustratie en teleurstelling.

Als je 'fitter' wil worden, betekent het dat je lichaam zich moet aanpassen aan steeds moeilijkere omstandigheden. De meest logische stap is steeds zwaardere gewichten. Als jij continu 15 kilo doet per kant voor een bepaalde oefening, zal je lichaam zich herstellen zodat het optimaal die werkhoeveelheid aan kan. En verder helemaal niks. Doe je dit een jaar, blijft je lichaam een jaar hangen op die 'fitheid'. Verspilde tijd dus.

Daarom werd hierboven gesuggereerd om naar een sportschool te gaan, waar je veel meer mogelijkheden hebt om je gewichten te verhogen, sterker en fitter te worden, en er beter uit te zien. Als je thuis slechts dumbbels hebt die tot 15 kilo gaan, ben je eigenlijk te zeer beperkt om vooruit te gaan.
  zaterdag 19 oktober 2013 @ 14:10:37 #52
242666 BeamofLight
Light in the darkness, Tafkap
pi_132323295
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 oktober 2013 13:56 schreef LogiteX het volgende:

[..]

[..]

andere oefeningen die je moet gaan doen thuis:
opdrukken
opdrukken met voeten op het bankje

bankje 45% en met je borst op het bankje flyeren

dumbbel raise staand en zijwaarts
pi_132323575
Gewicht varieren doe ik al een beetje. Zoals ik al zei, ik heb van die verstelbare halters, ze gaan tot 15 kg. Toen ik begon begon ik met 10 kg en geleidelijk aan maak ik het zwaarder. Voorlopig is 15 kg de limit, heb het vorige keer voor het eerst gedaan.

Zal eens kijken of er nog wat andere duw oefeningen zijn met bankje en halters.

Ik let ook op mijn eten, probeer veel pasta en eiwitten te eten.
  zaterdag 19 oktober 2013 @ 14:24:20 #54
55709 Stereotomy
pi_132323613
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 oktober 2013 14:22 schreef LogiteX het volgende:
Gewicht varieren doe ik al een beetje. Zoals ik al zei, ik heb van die verstelbare halters, ze gaan tot 15 kg. Toen ik begon begon ik met 10 kg en geleidelijk aan maak ik het zwaarder. Voorlopig is 15 kg de limit, heb het vorige keer voor het eerst gedaan.
Daarom, je zit aan je limiet. Je zult niet fitter worden dan dit.

quote:
Ik let ook op mijn eten, probeer veel pasta en eiwitten te eten.
Weet je ook waar je op moet letten, en hoeveel?
pi_132323628
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 oktober 2013 14:10 schreef BeamofLight het volgende:

bankje 45% en met je borst op het bankje flyeren
Dit lijkt me wel een leuke, welke spiergroepen doe je dan precies?
pi_132323679
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 oktober 2013 14:24 schreef Stereotomy het volgende:

[..]

Daarom, je zit aan je limiet. Je zult niet fitter worden dan dit.
Ik zal dus op een gegeven moment
zwaardere gewichtjes moet hebben?
quote:
Weet je ook waar je op moet letten, en hoeveel?
Niet echt moet ik bekenen. Ik probeer gevarieerd en veel te eten. Nadruk op veel eiwitten en weinig suikers.
  zaterdag 19 oktober 2013 @ 14:41:14 #57
55709 Stereotomy
pi_132323982
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 oktober 2013 14:27 schreef LogiteX het volgende:

[..]

Noem ze maar gerust gewichten ;)

Niemand is ooit echt fit of atletisch gespierd geworden door met max. 15 kilo gewichten te blijven werken per arm. Dat is fysiologisch onmogelijk.

quote:
Niet echt moet ik bekenen. Ik probeer gevarieerd en veel te eten. Nadruk op veel eiwitten en weinig suikers.
Dit is ook een van de redenen waarom te dikke mensen niet af kunnen vallen, ondanks dat ze claimen 'op hun voedsel te letten'. Zelfde geldt voor skinny mensen die maar niet aan kunnen komen.

Men weet niet precies wát aan eten nou zorgt voor dat je aankomt, of dat je spieren bouwt, etc. waardoor je kunt trainen wat je wil, maar als blijkt dat je eetpatroon de beperkende factor kun je netjes trainen en toch totaal er niks van zien in een jaar.

Dus als je echt verder wil komen ipv rondjes blijven rennen zul je je uiteindelijk ook basisprincipes in je eetpatroon je eigen moeten maken. :)
pi_132324233
quote:

[..]

Vooral in het begin (met de juiste training/eten) zul je zien dat je wekelijks, of zelfs per training, je gewicht kunt verhogen. Vandaar dat je beter naar een gym kunt gaan die dat allemaal heeft. Met beperkt materiaal thuis zitten zal je uiteindelijk alleen maar frustratie geven.

quote:
[..]

Als je het goed wilt doen zul je moeten bijhouden wat je eet, aan calorieen, eiwitten, KH en vetten. Anders is het maar de vraag of wat je denkt dat goed is, ook echt goed is.
pi_132329404
hai..ik kom hier even binnenvallen en meepraten/kijken.
Ik doe doe dus aan fitness met de bedoeling om af te vallen, ben al 5 maanden bezig. Ik ben 27 jaar en +/- 1m65 en weeg momenteel tussen de 74 en 75K. Begon met 77K en rond de 67 is mijn normale gewicht. Wat wel veranderd is mijn vetpercentage die ik van 42 naar 37-38 gedaald.

Maar goed ik hoop hier dus tips te krijgen om mischien wat sneller vooruitgang te boeken, want ik lijk vast te hangen op dit gewicht.

Mijn routine is minimaal 2x per week cardio en 1x per week krachttraining. Ik doe soms ook een groepsles wanneer ik tijd heb. maar heb echt heel weinig vrije tijd vanwege studie.

Cardio routine:
10 minuten stairmaster
30 minuten interval op de loopband (3 minuten rustig/2 minuten snel) hou ik niet altijd vol omdat ik heel snel blaren krijg.
20-30 minuten fietsen op verbranding

De krachtroutine plaats ik binnenkort want daarvan ken ik niet alle oefeningen goed.

Ook heb ik nog een ander vraagje wat is een goede vervanger voor de loopband? Ik heb namelijk heel snel blaren en hardlopen op blaren gaat niet.

Qua voeding ben ik zoweiso al bezig, ik eet weinig tot geen junkfood en snoep ook bijna niet meer.

Ps. ik ben een vrouw...

[ Bericht 1% gewijzigd door cafpow op 19-10-2013 18:09:08 ]
  zaterdag 19 oktober 2013 @ 18:40:19 #60
58789 Snakey
-||||--------||||-
pi_132330496
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 oktober 2013 17:56 schreef cafpow het volgende:
Ik doe doe dus aan fitness met de bedoeling om af te vallen, ben al 5 maanden bezig. Ik ben 27 jaar en +/- 1m65 en weeg momenteel tussen de 74 en 75K. Begon met 77K en rond de 67 is mijn normale gewicht. Wat wel veranderd is mijn vetpercentage die ik van 42 naar 37-38 gedaald.

Maar goed ik hoop hier dus tips te krijgen om mischien wat sneller vooruitgang te boeken, want ik lijk vast te hangen op dit gewicht.

Mijn routine is minimaal 2x per week cardio en 1x per week krachttraining. Ik doe soms ook een groepsles wanneer ik tijd heb. maar heb echt heel weinig vrije tijd vanwege studie.

Cardio routine:
10 minuten stairmaster
30 minuten interval op de loopband (3 minuten rustig/2 minuten snel) hou ik niet altijd vol omdat ik heel snel blaren krijg.

De krachtroutine plaats ik binnenkort want daarvan ken ik niet alle oefeningen goed.

Ook heb ik nog een ander vraagje wat is een goede vervanger voor de loopband? Ik heb namelijk heel snel blaren en hardlopen op blaren gaat niet.

Qua voeding ben ik zoweiso al bezig, ik eet weinig tot geen junkfood en snoep ook bijna niet meer.

Ps. ik ben een vrouw...

Draai je krachttraining en cardio om. Dus 2x kracht, 1x cardio. Door wat spieropbouw verbrand je meer vet dus zal je wat sneller afvallen.

Enneh, hier weet je zelf het antwoord wel op lijkt me.

quote:
Gewoon niet snoepen, al die suikers zijn slecht voor je. Junkfood kan wel af en toe, maar alleen als het in je dagelijkse intake past.
  zaterdag 19 oktober 2013 @ 18:45:09 #61
63722 z80
I fink you freaky
pi_132330650
quote:

[..]

en de rest van je lijf is al in super vorm en hoeft dus niet meer getraind te worden?
wil je straks met zware gewichten trainen zal je core (buik en rug) dit ook moeten kunnen verwerken.
  zaterdag 19 oktober 2013 @ 19:20:35 #62
19297 stinkie
Homo Tampeloeris Collosalus
pi_132331913
quote:

Cardio routine:
10 minuten stairmaster

Ps. ik ben een vrouw...

crosstrainer of roeiapperaat. Probeer andere sokken om blaren te voorkomen. En maak er 2 keer kracht en 1 keer cardio van. Wat ook kan is 2 keer kracht en een groepsles.
Dat wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat een ander aan, voor hij het ziet
pi_132340410
@snakey en Stinkie
Bedankt voor de tips.
En zal binnenkort andere sokken proberen.
Ik probeer wanneer het lukt al een spinning les bij te wonen..
pi_132342160
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 oktober 2013 18:45 schreef z80 het volgende:

[..]

en de rest van je lijf is al in super vorm en hoeft dus niet meer getraind te worden?
:Y
Meer dan mijn bovenlijf iig.
Wil wel nog wat extra aandacht aan mijn rug geven.
  zaterdag 19 oktober 2013 @ 22:56:37 #65
58789 Snakey
-||||--------||||-
pi_132348569
quote:
Minder eten, afvallen doe je in de keuken. Sport is een prima middel om gezonder te worden, meer kracht te krijgen, etc. Afvallen begint echt met het reduceren van wat je eet.

Toevallig las ik er net een stuk over:

The Fallacy of Working Out To "Burn Calories"

quote:
Dit zegt weinig. Je kunt prima dikker worden (of niet afvallen), door teveel "gezond" (wat dat ook mag zijn) te eten. Bepaal een doel (kcal per dag), hou bij wat je eet en hou je daar aan. Dan val je af. :)

[ Bericht 36% gewijzigd door Nic1 op 20-10-2013 02:01:32 ]
pi_132351840
quote:
0s.gif Op zondag 20 oktober 2013 01:56 schreef Nic1 het volgende:
Minder eten, afvallen doe je in de keuken. Sport is een prima middel om gezonder te worden, meer kracht te krijgen, etc. Afvallen begint echt met het reduceren van wat je eet.

Ok, ga dat eens lezen. En ik probeer juist af te vallen door een combinatie van gezonder eten en kleinere porties en te sporten.
quote:
0s.gif Op zondag 20 oktober 2013 01:56 schreef Nic1 het volgende:
(wat d
Het is juist dat ik vroeger mijn normale maaltijden per dag at en daarnaast nog eens een mc menu ofzo.

En op een normale lesdag eet ik gemiddeld:

3 a 4 sneetjes brood met belegde en zoet (hangeslag/chocopasta) meestal 2 belegde en 2 zoet
warme maaltijd
als toetje banaan met magere yogurt of magere yogurt met beetje slimpie erdoorheen
pi_132352131
quote:

Cardio routine:
10 minuten stairmaster

Ps. ik ben een vrouw...

Je hebt al de tip gekregen om cardio en krachttraining om te draaien (meer kracht) maar ik zou zelfs kiezen voor 3x krachttraining en die cardio als extraatje beschouwen; je kunt een zwaardere warming up doen (interval) van 15 minuten, en eventueel (ivm je drukke leven) een keer in de week gaan hardlopen.

Ik heb jaren spinninglessen gevolgd maar pas toen ik ging krachttrainen gebeurde er echt iets met mijn lichaam. Je moet het wel serieus aanpakken, als in: de discipline opbrengen om 3x per week te trainen, en om dat zo zwaar mogelijk te doen - bij voorkeur met losse gewichten en onder begeleiding, of in elk geval met goede tips.

Aan eten wordt hier in dit topic veel aandacht besteed, maar dat heb ik nooit gedaan. Als je zwaar traint, moet je gewoon goed eten, dus geen rare diëten, want dan zak je tijdens de training door je hoeven. Gewoon normaal/gezond eten, waarschijnlijk eerder iets meer dan iets minder dan normaal, en als je wilt afvallen (dat gebeurt eigenlijk vanzelf als je zwaar traint) kun je stoppen met alcohol/suiker.

Dit is geen wetenschappelijke theorie, dit heb ik gewoon proefondervindelijk ervaren, dus voor wat het waard is... :)
  zondag 20 oktober 2013 @ 11:07:48 #69
391621 Hiatus
ho's favorite most hated.
pi_132352614
Plus van krachttraining krijg je strakke asser!
pi_132353959
quote:
0s.gif Op zondag 20 oktober 2013 10:16 schreef cafpow het volgende:

[..]

Ok, ga dat eens lezen. En ik probeer juist af te vallen door een combinatie van gezonder eten en kleinere porties en te sporten.
Prima, zolang je er maar bewust van bent dat frequentie, "gezond eten" en portiegrootte niet direct een effect hebben op je afvallen. Het gaat erom hoeveel calorieen je per dag binnen krijgt, en wat je daarvan verbruikt.

quote:
[..]

Het is juist dat ik vroeger mijn normale maaltijden per dag at en daarnaast nog eens een mc menu ofzo.

En op een normale lesdag eet ik gemiddeld:

3 a 4 sneetjes brood met belegde en zoet (hangeslag/chocopasta) meestal 2 belegde en 2 zoet
warme maaltijd
als toetje banaan met magere yogurt of magere yogurt met beetje slimpie erdoorheen
Dit zegt me weinig, zonder kcal aantallen ernaast. :)

Mc Menus overslaan is natuurlijk goed, maar hou er rekening mee dat in hagelslag, chocopasta en toetjes veel calorieen (kunnen) zitten. Als ergens "mager" bij staat let dan extra op, vaak betekend "mager" of "0% vet" dat er veel suiker is toegevoegd.

quote:
0s.gif Op zondag 20 oktober 2013 10:37 schreef Nadine26 het volgende:

[..]

Je hebt al de tip gekregen om cardio en krachttraining om te draaien (meer kracht) maar ik zou zelfs kiezen voor 3x krachttraining en die cardio als extraatje beschouwen; je kunt een zwaardere warming up doen (interval) van 15 minuten, en eventueel (ivm je drukke leven) een keer in de week gaan hardlopen.
Dat zou ik ook doen ja.

quote:
Aan eten wordt hier in dit topic veel aandacht besteed, maar dat heb ik nooit gedaan. Als je zwaar traint, moet je gewoon goed eten, dus geen rare diëten, want dan zak je tijdens de training door je hoeven. Gewoon normaal/gezond eten, waarschijnlijk eerder iets meer dan iets minder dan normaal, en als je wilt afvallen (dat gebeurt eigenlijk vanzelf als je zwaar traint) kun je stoppen met alcohol/suiker.
Hou er wel rekening mee dat "goed", "rare dieten", "normaal", "gezond" niets zegt. Ik reageer altijd op zulke posts omdat er dan alarmbellen bij me gaan rinkelen. Grote aantallen mensen zitten zich namelijk af te vragen waarom ze niet afvallen terwijl ze "goed, normaal en gezond" eten en aan de cardio zijn gegaan. :)

Als het voor je werkt om gewoon te eten wat goed voor je voelt, super. Hier hebben we iemand die een tijd lang veel te veel heeft gegeten en dan moet je gewoon je kcal inname drastisch beperken. Daarnaast is het goed om te weten "waarom" je aankomt en afvalt, je kunt namelijk prima dagelijks bij McDonalds eten en afvallen, of altijd "gezond" eten en aankomen.

[ Bericht 21% gewijzigd door Nic1 op 20-10-2013 12:19:26 ]
pi_132354320
quote:

[..]

[..]

Ja, 15 kilo is niets natuurlijk. Als je thuis wilt trainen zal je toch moeten investeren in meer gewichten en anders gewoon naar de sportschool gaan.
Op vrijdag 26 april 2019 11:05 schreef Flippiee het volgende:[..]
Dag knapste man van FOK!
pi_132360276
quote:
0s.gif Op zondag 20 oktober 2013 12:08 schreef Nic1 het volgende:

[..]

Prima, zolang je er maar bewust van bent dat frequentie, "gezond eten" en portiegrootte niet direct een effect hebben op je afvallen. Het gaat erom hoeveel calorieen je per dag binnen krijgt, en wat je daarvan verbruikt.

[..]

Dit zegt me weinig, zonder kcal aantallen ernaast. :)

Mc Menus overslaan is natuurlijk goed, maar hou er rekening mee dat in hagelslag, chocopasta en toetjes veel calorieen (kunnen) zitten. Als ergens "mager" bij staat let dan extra op, vaak betekend "mager" of "0% vet" dat er veel suiker is toegevoegd.

[..]

Dat zou ik ook doen ja.

[..]

Hou er wel rekening mee dat "goed", "rare dieten", "normaal", "gezond" niets zegt. Ik reageer altijd op zulke posts omdat er dan alarmbellen bij me gaan rinkelen. Grote aantallen mensen zitten zich namelijk af te vragen waarom ze niet afvallen terwijl ze "goed, normaal en gezond" eten en aan de cardio zijn gegaan. :)

Als het voor je werkt om gewoon te eten wat goed voor je voelt, super. Hier hebben we iemand die een tijd lang veel te veel heeft gegeten en dan moet je gewoon je kcal inname drastisch beperken. Daarnaast is het goed om te weten "waarom" je aankomt en afvalt, je kunt namelijk prima dagelijks bij McDonalds eten en afvallen, of altijd "gezond" eten en aankomen.
Hmm, dat van de magere producten wist ik niet, handig om te weten. Hoewel ik weinig magere producten gebruik.

Een tijdje geleden moest ik voor de ha een voedingslijstje bijhouden en kwam toen uit op tussen de 2000 en 2200 Kcal. Zit nu met ontbijt en lunch rond de 530 Kcal.

En op een standaard dagje zonder naar de sportschool te gaan verbrand ik niet heel veel waarschijnlijk rond de 500 uitgaande van een dag met 30 minuten fietsen, 5 uren les, tafeldekken en afwassen.

Wat ik wel merk is dat ik weinig fruit drink, dus daar moet ik wel iets aan doen.
  zondag 20 oktober 2013 @ 15:58:00 #73
159199 Rickocum
LOLZ! BACKWARD PWNAGE V3
pi_132361364
quote:
0s.gif Op zondag 20 oktober 2013 10:37 schreef Nadine26 het volgende:

[..]

Ik heb jaren spinninglessen gevolgd maar pas toen ik ging krachttrainen gebeurde er echt iets met mijn lichaam. Je moet het wel serieus aanpakken, als in: de discipline opbrengen om 3x per week te trainen, en om dat zo zwaar mogelijk te doen - bij voorkeur met losse gewichten en onder begeleiding, of in elk geval met goede tips.

Dit is geen wetenschappelijke theorie, dit heb ik gewoon proefondervindelijk ervaren, dus voor wat het waard is... :)
Een warming up van 15 minuten ja?
  zondag 20 oktober 2013 @ 16:00:02 #74
55709 Stereotomy
pi_132361454
Ja handig, een Tabata sprint van 170% je VO2 max doen als 'warming up'.
  zondag 20 oktober 2013 @ 16:18:01 #75
157922 fathank
pi_132362164
quote:
10s.gif Op zondag 20 oktober 2013 15:58 schreef RickoKun het volgende:

[..]

Een warming up van 15 minuten ja?
Niks raar imho. Ik vimd maffer dat 95% van d sportschoolbezoekers koud uit de kleedkamer 100 kg aan de barbell hangen en gaan benchen :')
  zondag 20 oktober 2013 @ 16:35:52 #76
159199 Rickocum
LOLZ! BACKWARD PWNAGE V3
pi_132362893
quote:
0s.gif Op zondag 20 oktober 2013 15:32 schreef cafpow het volgende:

[..]

Hmm, dat van de magere producten wist ik niet, handig om te weten. Hoewel ik weinig magere producten gebruik.

Een tijdje geleden moest ik voor de ha een voedingslijstje bijhouden en kwam toen uit op tussen de 2000 en 2200 Kcal. Zit nu met ontbijt en lunch rond de 530 Kcal.

En op een standaard dagje zonder naar de sportschool te gaan verbrand ik niet heel veel waarschijnlijk rond de 500 uitgaande van een dag met 30 minuten fietsen, 5 uren les, tafeldekken en afwassen.

Wat ik wel merk is dat ik weinig fruit drink, dus daar moet ik wel iets aan doen.
:@ In fruit drink zit dan ook weer veel suiker in hiHIHIiIHhihiiH

quote:
1s.gif Op zondag 20 oktober 2013 16:18 schreef fathank het volgende:

[..]

Niks raar imho. Ik vimd maffer dat 95% van d sportschoolbezoekers koud uit de kleedkamer 100 kg aan de barbell hangen en gaan benchen :')
Ik erger mij dood aan die malloten die eerst 45 minuten cardio gaan doen en dan nog effe een kracht training circuitje gaan doen als cooling down :')
pi_132363757
quote:
1s.gif Op zondag 20 oktober 2013 16:18 schreef fathank het volgende:

[..]

Ja dat is het andere uiterste. Ik doe altijd gewoon een warming up dmv krachttraining, ga geen cardio doen ofzo, dan kan ik net zo goed op de fiets naar de gym gaan.

Ik begin altijd met een compound en doe daar gewoon 3-4 lichte sets voordat ik aan mijn werksets begin. Bij bench press warm ik vaak m'n rotator cuff nog eventjes op om blessures te voorkomen.
pi_132363945
Wat ik me nou afvraag he,

Iedereen zegt dat krachttraining goed is om af te vallen. Maar daar tegenover wordt gezegd dat je voor krachttraining extra moet eten. Wat is nu dus het beste?

En aangezien ik nog thuis woon etc moet ik het hebben van wat mijn ouders maken.
Is een banaan/appel/peer/manderijn allemaal goed als tussendoortje en evt voor/na het sporten?
pi_132364282
quote:
4s.gif Op zondag 20 oktober 2013 16:35 schreef RickoKun het volgende:

[..]

:@ In fruit drink zit dan ook weer veel suiker in hiHIHIiIHhihiiH

[..]

Ik erger mij dood aan die malloten die eerst 45 minuten cardio gaan doen en dan nog effe een kracht training circuitje gaan doen als cooling down :')
Ik bedoelde dat ik weinig fruit eet.... :D
pi_132364717
O en nog een vraagje, een tijdje is mij door een trainer bij de sportschool aangeraden om op een nuchtere maag cardio te gaan doen en daarna goed te eten.
Maar is dat eigenlijk wel gezond? Want het lijkt me vrij ongezond om zonder voeding in de maag te sporten...
  zondag 20 oktober 2013 @ 17:46:01 #81
63722 z80
I fink you freaky
pi_132364921
quote:
0s.gif Op zondag 20 oktober 2013 17:37 schreef cafpow het volgende:
O en nog een vraagje, een tijdje is mij door een trainer bij de sportschool aangeraden om op een nuchtere maag cardio te gaan doen en daarna goed te eten.
Maar is dat eigenlijk wel gezond? Want het lijkt me vrij ongezond om zonder voeding in de maag te sporten...
en waarom zou dat ongezond zijn? alles wat je vlak voor een training eet is als energie ruim na de training pas beschikbaar. en eten verwerken kost ook energie. die energie die je net wil gaan gebruiken om dat laatste kilootje extra te kunnen verplaatsen.
pi_132365007
quote:
0s.gif Op zondag 20 oktober 2013 17:46 schreef z80 het volgende:

[..]

en waarom zou dat ongezond zijn? alles wat je vlak voor een training eet is als energie ruim na de training pas beschikbaar. en eten verwerken kost ook energie. die energie die je net wil gaan gebruiken om dat laatste kilootje extra te kunnen verplaatsen.
Het lijkt me ongezond omdat je dan geen energie in je lichaam hebt, en 1,5 uur cardio vergt toch aardig wat van je lichaam. En dan vooral 's ochtends vroeg na het slapen zonder ontbijt te gaan sporten..
  zondag 20 oktober 2013 @ 17:52:03 #83
159199 Rickocum
LOLZ! BACKWARD PWNAGE V3
pi_132365094
quote:

[..]

Ik denk niet dat het goed is, want je hebt geen voedsel in je pens, dus haalt je lichaam de energie uit je spieren weg en dat zorgt derhalve voor spierafbraak.
pi_132365171
Ik wil gewoon eten binnen hebben voor ik sport omdat ik simpelweg het gevoel van sporten op een lege maag rot vind. Nog los van of dat nou gezond is of niet. Enige wat niet handig is, bij hardlopen zeker, is eten en meteen gaan lopen. Dat voel je wel op een negatieve manier.
pi_132365194
quote:

[..]

als ik vlak na het eten train voel ik me, en ben ik sterker dan wanneer ik dat niet doe.
  zondag 20 oktober 2013 @ 17:57:33 #86
63722 z80
I fink you freaky
pi_132365263
quote:
0s.gif Op zondag 20 oktober 2013 17:49 schreef cafpow het volgende:

[..]

Het lijkt me ongezond omdat je dan geen energie in je lichaam hebt, en 1,5 uur cardio vergt toch aardig wat van je lichaam. En dan vooral 's ochtends vroeg na het slapen zonder ontbijt te gaan sporten..
quote:
4s.gif Op zondag 20 oktober 2013 17:52 schreef RickoKun het volgende:

[..]

Ik denk niet dat het goed is, want je hebt geen voedsel in je pens, dus haalt je lichaam de energie uit je spieren weg en dat zorgt derhalve voor spierafbraak.
dus hieruit begrijp ik dat je enkel energie hebt vlak na het eten. en verder op de dag niet.

je lichaam zit vol met energie. deze is opgeslagen in verschillende vormen waarvan vet het meest zichtbaar is. om de energie die in spiermassa zit (dus je eigen spieren opeten) zul je ontzettend hard aan de bak moeten en er voor zorgen dat de verbranding constant anaerobe blijft. zak je in en krijgt je lichaam kans om over te schakelen naar de aerobe verbranding dan gaat deze je vet voorraad aanspreken.
  zondag 20 oktober 2013 @ 18:12:59 #87
55709 Stereotomy
pi_132365676
eet gewoon wat je het prettigst vindt, voor of na een training.

Als jij je kut voelt tijdens elke training omdat je in de Libelle of op Bodybuilding.com hebt gelezen dat je wel/niet moet eten, dan hou je het niet vol en dan gebeurt er helemaal niks.
pi_132365716
quote:
0s.gif Op zondag 20 oktober 2013 18:12 schreef Stereotomy het volgende:
eet gewoon wat je het prettigst vindt, voor of na een training.

Als jij je kut voelt tijdens elke training omdat je in de Libelle of op Bodybuilding.com hebt gelezen dat je wel/niet moet eten, dan hou je het niet vol en dan gebeurt er helemaal niks.
Dit.

Ik kan echt totaal niet trainen zonder voeding. Als ik om 14:00 naar de gym ga in het weekend sta ik om 10 uur op zodat ik voor het trainen minimaal 1000kcal kan eten.
  zondag 20 oktober 2013 @ 18:17:41 #89
55709 Stereotomy
pi_132365805
Ik val ook om op een nuchtere maag. Heb het ooit 1-2 weken geprobeerd of ik me er op langere tijd beter op voel, maar mijn maag gromt en mijn ledematen zijn net vaatdoeken.

Overigens is dat je op een lege maag een groter gedeelte vet zou verbranden (wat klopt) een drogreden. Da's hetzelfde als te zeggen dat je bij grote maaltijden een groter gedeelte vet opslaat (wat dus ook klopt), en dat je dan maar kleine maaltijden moet eten.
pi_132366032
quote:
0s.gif Op zondag 20 oktober 2013 18:17 schreef Stereotomy het volgende:
maar mijn maag gromt en mijn ledematen zijn net vaatdoeken.

Dit klinkt heel bekend.
pi_132367575
Hallo,

Ben sinds kort begonnen met 3x per week trainen, ma wo vr. Deed tot nu toe van alles iedere keer, maar probeer er nu wat mee structuur in te brengen.

ma en vr: warmup 10-20m cardio, krachttraining en afsluiten met lichte cardio
wo: vol cardio (eventueel met of zonder lichte krachtraining?)

Heeft het nog zin om de spiergroepen nog op bepaalde dagen te doen, wordt het wel erg complex allemaal.

Eten: calorien tellen heb ik nog geen zin in, maar probeer wel de suikers en eenvoudige koolhydraten te beperken. Geen snoepjes, zoete dranken en toetjes, chipsen en koekjes, witbrood en zoet beleg meer dus. Aardappels, witte rijst en pasta is wat lastiger om uit te bannen, ivm andere gezinsleden die een Hollands menu gewend zijn.

Wat is nu beter, 1 uur trainen of 1,5u voor meer vet verbranden?
.
pi_132380927
quote:
0s.gif Op zondag 20 oktober 2013 17:37 schreef cafpow het volgende:
Zoals gezegd is het persoonlijk en maakt het weinig uit hoe je het doet. Waar de posters hierboven vooraf eten, heb ik zelf op het moment dat ik sport (meestal tegen 18 uur) bijna 20 uur niets gegeten (ik eet alleen 's avonds na de training) en dat gaat ook prima. Ik merk zelf geen verschil of ik gegeten heb of niet.
  maandag 21 oktober 2013 @ 02:35:17 #93
159199 Rickocum
LOLZ! BACKWARD PWNAGE V3
pi_132383575
Waarom eet je in godsnaam alleen savonds na de training?
  maandag 21 oktober 2013 @ 09:34:08 #94
176485 Champy
Usericon was RaymondK
pi_132385260
quote:
0s.gif Op maandag 21 oktober 2013 02:35 schreef RickoKun het volgende:
Waarschijnlijk Intermittent Fasting (IF)
Op zaterdag 17 mei 2014 13:15 schreef stinkie het volgende:
zodra ik een echt gespierde en droge pt'r tegenkom, ga ik ik mijn blote reet deadliften bij een gays 'r us gym
pi_132390030
Maandag: borst + triceps
Woensdag: rug + biceps
Vrijdag: Benen + schouders
Zaterdag: buikspieren (thuis)

Mijn schema.
pi_132392167
quote:
0s.gif Op maandag 21 oktober 2013 02:35 schreef RickoKun het volgende:
IF
  maandag 21 oktober 2013 @ 16:46:13 #97
371833 BlauweTijger
Doet tegen iedereen stoer
pi_132398744
Weet iemand iets over pillen die vet verbranden en spiermassa omzetten? Ik weet zelf veel van voeding/spieren e.d. af en ik hoorde vaag van een vriend iets over pillen die je resultaten versnellen. Nou trap ik nooit in bullshit-bodyenfitshop spullen maar heeft iemand misschien een idee waar die het over heeft?
En altijd het laatste woord.
  maandag 21 oktober 2013 @ 21:26:39 #98
63722 z80
I fink you freaky
pi_132410430
quote:
0s.gif Op maandag 21 oktober 2013 16:46 schreef BlauweTijger het volgende:
Weet iemand iets over pillen die vet verbranden en spiermassa omzetten? Ik weet zelf veel van voeding/spieren e.d. af en ik hoorde vaag van een vriend iets over pillen die je resultaten versnellen. Nou trap ik nooit in bullshit-bodyenfitshop spullen maar heeft iemand misschien een idee waar die het over heeft?
het kan zijn dat hij creatine bedoelt.
geen wonder middel, je moet zelf wel werken voor de spier opbouw. maar kan net dat extra zetje geven.
  maandag 21 oktober 2013 @ 21:27:22 #99
371833 BlauweTijger
Doet tegen iedereen stoer
pi_132410463
quote:
0s.gif Op maandag 21 oktober 2013 21:26 schreef z80 het volgende:

[..]

het kan zijn dat hij creatine bedoelt.
geen wonder middel, je moet zelf wel werken voor de spier opbouw. maar kan net dat extra zetje geven.
Nee, geen creatine. Dat heb ik in poedervorm en heb ik alleen in mijn begin maanden gebruikt voor indd het zetje. Hij had het over pillen die vet omzetten in spier
En altijd het laatste woord.
  maandag 21 oktober 2013 @ 21:30:22 #100
58789 Snakey
-||||--------||||-
pi_132410625
quote:
0s.gif Op maandag 21 oktober 2013 21:27 schreef BlauweTijger het volgende:

[..]

Nee, geen creatine. Dat heb ik in poedervorm en heb ik alleen in mijn begin maanden gebruikt voor indd het zetje. Hij had het over pillen die vet omzetten in spier
Geen idee, maar het is sowieso niet mogelijk om vet in spieren om te zetten. Hardnekkig fabeltje is dat.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')