Amen.quote:Op zaterdag 12 oktober 2013 15:57 schreef Frank_Drebin het volgende:
Men moet gewoon eens gaan kappen met dat doorgeslagen politiek correcte gelul in de ruimte. Met wel meer dingen is dit het geval; neem dat gezeik over kinderspeelgoed, dat meisjes met een stofzuiger worden afgebeeld. Het is een feest voor kinderen en zwarte piet is gewoon zwarte piet, het hulpje van Sinterklaas. En Sinterklaas is een wijze, strenge doch rechtvaardige en lieve oude man. Zo zien kinderen het, niet meer en niet minder. Die verbinden er helemaal geen etniciteit aan. Dat gelul in de ruimte altijd, juist daardoor werkt je verschil in de hand omdat je er zo de aandacht op vestigt.
Jij bent tegen de huidige Zwarte Piet, vanwege de staatsregulatie. Althans, volgens je openingspost. Ik geef aan dat er geen staatsregulatie plaatsvind. Dat is niet het in twijfel trekken van de door jou gebruikte termen, dat is het aantonen dat jou argumenten niet juist zijn. Ik val niet jouw definitie van staatsregulatie aan, ik geef aan dat hetgene waarvan jij zegt dat het plaatsvind, niet plaatsvind. Als je denkt "Ok, staatsregulatie is niet wat ik bedoelde", dan moet je dat terugnemen en laten weten wat dan daadwerkelijk je argument tegen Zwarte Piet is. Anders kan ik er ook niet met je over in discussie gaan.quote:Op zaterdag 12 oktober 2013 16:06 schreef Weka het volgende:
[..]
Oké, dus jij vindt staatsregulatie geenszins aan de orde. Probeer je nou eens niet zo vast te klemmen aan de terminologie en bekijk het abstracter. Het gaat om het afgeven van een signaal. Steeds roepen dat staatsregulatie niet plaatsvindt is het in twijfel trekken van mijn gebruikte termen, in plaats van het opgooien van waardevolle tegenargumenten.
Oooh, wat fijn als mensen dat zien.quote:Op zaterdag 12 oktober 2013 16:07 schreef Veldmeijer het volgende:
[..]
Had het al verbeterd inderdaad. Maar goed, Nikolaas van Myra was een orthodoxe Griek.
Color Reus.quote:Op zaterdag 12 oktober 2013 16:11 schreef SchoneZoon het volgende:
Waarom zijn de kleren van Zwarte Piet niet zwart van het roet, maar hun huid wel?
De meeste mensen die Zwarte Piet hier verdedigen zijn te kortzichtig en naïef om daar antwoord op te geven.quote:Op zaterdag 12 oktober 2013 16:11 schreef SchoneZoon het volgende:
Waarom zijn de kleren van Zwarte Piet niet zwart van het roet, maar hun huid wel?
Eh, een zelfverzonnen voorbeeld is een argument?quote:Op zaterdag 12 oktober 2013 16:11 schreef pepper_961 het volgende:
[..]
Amen.
Kleine kleuter kinderen zijn niet bezig met, wie is bruin en wie is wit. Het is gewoon, niet relevante, oninteressante info. Zou voor iedereen zo moeten zijn.
Klein voorbeeldje:
Dochtertje loopt huilend op haar moeder af. " mama, mama, dat jongetje heeft mij geduwt." moeder: "Welk jongetje was het die jou duwde dan?" dochtertje:"hij daar, met die blauwe jas en die bril." En wees naar best behoorlijk bruin jochie.
Punt is: kinderen maken pas een punt van evt. afkomst of kleur als ze dat in hun omgeving veel/vaak horen.
ze wassen hun kleren wel en zichzelf niet denk ik.quote:Op zaterdag 12 oktober 2013 16:11 schreef SchoneZoon het volgende:
Het verneukt ook gewoon de discussie voor mensen die er wel serieus een mening over hebbenquote:Op zaterdag 12 oktober 2013 16:14 schreef JanCees het volgende:
[..]
De meeste mensen die Zwarte Piet hier verdedigen zijn te kortzichtig en naïef om daar antwoord op te geven.
quote:Op zaterdag 12 oktober 2013 16:14 schreef JanCees het volgende:
[..]
De meeste mensen die Zwarte Piet hier verdedigen zijn te kortzichtig en naïef om daar antwoord op te geven.
Zijn jullie voor of tegen? En waarom?quote:Op zaterdag 12 oktober 2013 16:15 schreef CasselerRIP het volgende:
[..]
Het verneukt ook gewoon de discussie voor mensen die er wel serieus een mening over hebben
Dan zal ik wel niet bij de meeste mensen horen. Het hele roetverhaal is natuurlijk onzin. Dat snapt elke volwassene. Kinderen snappen dat echter niet, die geloven het gewoon. En laat het nou een verhaal zijn dat wij aan kinderen vertellen. Zoveel verhalen voor kinderen zijn volkomen onlogisch en onzinnig.quote:Op zaterdag 12 oktober 2013 16:14 schreef JanCees het volgende:
[..]
Was toen m'n dochtertje op de peuterspeelplaats zat. Ik stond erbij en ik keek ernaar.quote:Op zaterdag 12 oktober 2013 16:14 schreef CasselerRIP het volgende:
[..]
Eh, een zelfverzonnen voorbeeld is een argument?
Kleuters houden zich heus wel bezig met huidskleuren hoor. Ze zijn tenslotte niet blind.
Wat een mooie dag, zo onbezonnen als een kind kan zijnquote:Op zaterdag 12 oktober 2013 16:16 schreef pepper_961 het volgende:
[..]
Was toen m'n dochtertje op de peuterspeelplaats zat. Ik stond erbij en ik keek ernaar.
Je mist het hele punt. De achtergrond van 'zwarte piet' is gewoon racistisch. Er zijn blijkbaar nog steeds mensen die dat niet kunnen inzien.quote:Op zaterdag 12 oktober 2013 16:16 schreef Ugjerke het volgende:
[..]
Dan zal ik wel niet bij de meeste mensen horen. Het hele roetverhaal is natuurlijk onzin. Dat snapt elke volwassene. Kinderen snappen dat echter niet, die geloven het gewoon. En laat het nou een verhaal zijn dat wij aan kinderen vertellen. Zoveel verhalen voor kinderen zijn volkomen onlogisch en onzinnig.
Dan heb je een leuk dochtertje, maar er zijn genoeg kleuters die er wel mee bezig zijn.quote:Op zaterdag 12 oktober 2013 16:16 schreef pepper_961 het volgende:
[..]
Was toen m'n dochtertje op de peuterspeelplaats zat. Ik stond erbij en ik keek ernaar.
Sinterklaas was een heilig man! Zeker geen racist...quote:Op zaterdag 12 oktober 2013 16:18 schreef Weka het volgende:
"Kinderen zien het niet zo. Negers zien het niet zo. Blanken doen alleen maar moeilijk."
Dat zijn geen argumenten. Hoe een bepaalde groep er volgens jou over denkt is irrelevant. Het gaat om de racistische basis en er is nog steeds niemand die daar een argument tegen heeft.
Het is niet racistisch, zwarte piet is zwart door de schoorsteen.quote:Op zaterdag 12 oktober 2013 16:18 schreef Weka het volgende:
"Kinderen zien het niet zo. Negers zien het niet zo. Blanken doen alleen maar moeilijk."
Dat zijn geen argumenten. Hoe een bepaalde groep er volgens jou over denkt is irrelevant. Het gaat om de racistische basis en er is nog steeds niemand die daar een argument tegen heeft.
Dat is inderdaad de bestequote:Op zaterdag 12 oktober 2013 16:20 schreef JanCees het volgende:
[..]
Het is niet racistisch, zwarte piet is zwart door de schoorsteen.
![]()
![]()
Ik ben vóór de discussie. Ik ben tegen mensen die met kulargumenten komen ("het komt door het roet") of helemaal geen argumenten gebruiken("het is gewoon racisme, klaar").quote:Op zaterdag 12 oktober 2013 16:16 schreef Weka het volgende:
[..]
[..]
Zijn jullie voor of tegen? En waarom?
En waaruit blijkt dat ik dat punt mis? Natuurlijk is de (historische) achtergrond van Zwarte Piet racistisch. Het komt uit 1850, in die tijd was bijna iedereen racistisch door onwetendheid.quote:Op zaterdag 12 oktober 2013 16:17 schreef JanCees het volgende:
[..]
Je mist het hele punt. De achtergrond van 'zwarte piet' is gewoon racistisch. Er zijn blijkbaar nog steeds mensen die dat niet kunnen inzien.
Dat ging niet om mijn dochtertje maar om twee groepsgenootjes. Was na peuterspeelzaaltijd, stonden allemaal op onze dreumesen te wachten.quote:Op zaterdag 12 oktober 2013 16:18 schreef CasselerRIP het volgende:
[..]
Dan heb je een leuk dochtertje, maar er zijn genoeg kleuters die er wel mee bezig zijn.
Bron: eigen kleutertijd
Racist.quote:Op zaterdag 12 oktober 2013 16:21 schreef BlackLining het volgende:
Trolltopic. Zwarte piet laten zoals hij is. Dit soort gejank gewoon negeren.
Hoe zijn die eraf gehaald dan?quote:Op zaterdag 12 oktober 2013 16:21 schreef Ugjerke het volgende:
[..]
En waaruit blijkt dat ik dat punt mis? Natuurlijk is de (historische) achtergrond van Zwarte Piet racistisch. Het komt uit 1850, in die tijd was bijna iedereen racistisch door onwetendheid.
Betekent nog niet dat ik het in de huidige vorm af wil schaffen. Het is gewoon een hartstikke leuk fenomeen, waar alle punten die ooit negatief waren vanaf zijn gehaald.
Sterk betoogquote:Op zaterdag 12 oktober 2013 16:21 schreef BlackLining het volgende:
Trolltopic. Zwarte piet laten zoals hij is. Dit soort gejank gewoon negeren.
Kort gezegd wel ja. Als het maar een klein deel van de negers is die het als een probleem zien, is het in mijn ogen geen probleem. Zo kun je van alles namelijk een probleem maken om een kleine groep mensen tevreden te houden terwijl je een grote groep mensen ontevreden maakt.quote:Op zaterdag 12 oktober 2013 16:10 schreef Weka het volgende:
[..]
Dus zolang de meerderheid het geen probleem vindt, moeten we erover ophouden?
Problem?quote:
Leuk voor jou, ja. Dat is ook het punt niet. Er is niemand die beweert dat Zwarte Pieten niet leuk zijn voor de meeste Nederlanders.quote:Op zaterdag 12 oktober 2013 16:21 schreef Ugjerke het volgende:
[..]
Betekent nog niet dat ik het in de huidige vorm af wil schaffen. Het is gewoon een hartstikke leuk fenomeen, waar alle punten die ooit negatief waren vanaf zijn gehaald.
En nog waar ook. Kort maar krachtig.quote:
Dus een soort van drag queens eigenlijk?quote:Op zaterdag 12 oktober 2013 16:20 schreef Tchock het volgende:
[..]
Dat is inderdaad de besteSchoorstenen worden tegenwoordig gebouwd met pruiken en lippenstift aan de binnenkant zodat de schoorsteenvegers die op kunnen pikken onderweg
Je hoeft geen gekleurde huid te hebben om racisme te herkennen. En je hoeft ook geen activist te zijn om op een forum ergens je afkeur over uit te spreken.quote:Op zaterdag 12 oktober 2013 16:23 schreef Dimens het volgende:
[..]
Kort gezegd wel ja. Als het maar een klein deel van de negers is die het als een probleem zien, is het in mijn ogen geen probleem. Zo kun je van alles namelijk een probleem maken om een kleine groep mensen tevreden te houden terwijl je een grote groep mensen ontevreden maakt.
Maar dat was mijn punt niet. Mijn punt is dat het voornamelijk blanke mensen zijn die klagen over dit "probleem". Ik kan blanke mensen niet serieus nemen als zij gaan klagen voor mensen die het niet als een probleem zien.
Door ze niet meer te gebruiken. Bijvoorbeeld het overdreven (spottende) Surinaamse accent en het luie en onhandig aspect van Zwarte Piet. Tegenwoordig praat hij normaal en is hij juist hartstikke handig en talentvol.quote:
De blanken klagen voor de negers die het wel erg vinden. En als Zwarte Piet een racistisch fenomeen is, wat het volgens mij absoluut is, is de klacht volledig terecht. Dan maakt het niet uit wie ermee komt, het gaat om de inhoudelijke discussie.quote:Op zaterdag 12 oktober 2013 16:23 schreef Dimens het volgende:
[..]
Kort gezegd wel ja. Als het maar een klein deel van de negers is die het als een probleem zien, is het in mijn ogen geen probleem. Zo kun je van alles namelijk een probleem maken om een kleine groep mensen tevreden te houden terwijl je een grote groep mensen ontevreden maakt.
Maar dat was mijn punt niet. Mijn punt is dat het voornamelijk blanke mensen zijn die klagen over dit "probleem". Ik kan blanke mensen niet serieus nemen als zij gaan klagen voor mensen die het niet als een probleem zien.
Er zijn anders heel veel donkere kindjes die gepest worden vanwege hun huidskleur. "Je mag niet met ons spelen, want je geeft af."quote:Op zaterdag 12 oktober 2013 16:11 schreef pepper_961 het volgende:
[..]
Amen.
Kleine kleuter kinderen zijn niet bezig met, wie is bruin en wie is wit. Het is gewoon, niet relevante, oninteressante info. Zou voor iedereen zo moeten zijn.
Klein voorbeeldje:
Dochtertje loopt huilend op haar moeder af. " mama, mama, dat jongetje heeft mij geduwt." moeder: "Welk jongetje was het die jou duwde dan?" dochtertje:"hij daar, met die blauwe jas en die bril." En wees naar best behoorlijk bruin jochie.
Punt is: kinderen maken pas een punt van evt. afkomst of kleur als ze dat in hun omgeving veel/vaak horen.
Het beeld is inderdaad beter, maar er is nog steeds het probleem van de onderdanigheid en de ''blackface", wat in elke andere situatie extreem racistisch gevonden zou worden.quote:Op zaterdag 12 oktober 2013 16:25 schreef Ugjerke het volgende:
[..]
Door ze niet meer te gebruiken. Bijvoorbeeld het overdreven (spottende) Surinaamse accent en het luie en onhandig aspect van Zwarte Piet. Tegenwoordig praat hij normaal en is hij juist hartstikke handig en talentvol.
Maar vertel nu eens wat je argument eigenlijk is, de staatsregulatie was het dus niet, maar als je vertelt wat je eigenlijk bedoelde, kunnen we verder on-topic.
Leuk voor kinderen, zwart en wit. Als er een bepaald aspect van Zwarte Piet is wat mensen beledigend vinden, laat ze dat dan uitleggen. Aan "Het is racistisch/een zwart stereotype, ik ben zwart, dus ik ben gekwetst" heb ik niet zoveel. Dan kunnen we alle stereotypes die op uiterlijke kenmerken zijn gebaseerd wel uit fictie willen uitbannen. Maar dat is een flinke klus.quote:Op zaterdag 12 oktober 2013 16:23 schreef Tchock het volgende:
[..]
Leuk voor jou, ja. Dat is ook het punt niet. Er is niemand die beweert dat Zwarte Pieten niet leuk zijn voor de meeste Nederlanders.
Het punt is dat ze een racistisch karakter in zich dragen wat niet verandert met de tijd. En een steeds grotere groep Nederlanders wordt daar door gekwetst. Dan kun je wel heel makkelijk roepen 'dat het leuk is', maar dat zet geen zoden aan de dijk.
Zijn accent is weg, oké. Waarom moet hij dan nog zwart blijven?quote:Op zaterdag 12 oktober 2013 16:25 schreef Ugjerke het volgende:
[..]
Door ze niet meer te gebruiken. Bijvoorbeeld het overdreven (spottende) Surinaamse accent en het luie en onhandig aspect van Zwarte Piet. Tegenwoordig praat hij normaal en is hij juist hartstikke handig en talentvol.
Maar vertel nu eens wat je argument eigenlijk is, de staatsregulatie was het dus niet, maar als je vertelt wat je eigenlijk bedoelde, kunnen we verder on-topic.
Mensen vinden het beledigend dat Nederland jaarlijks bijeenkomt voor een feest met een grote rol voor een stereotype zwarte slaaf, dat is iets anders dan een 'normaal' stereotype.quote:Op zaterdag 12 oktober 2013 16:27 schreef Ugjerke het volgende:
[..]
Leuk voor kinderen, zwart en wit. Als er een bepaald aspect van Zwarte Piet is wat mensen beledigend vinden, laat ze dat dan uitleggen. Aan "Het is racistisch/een zwart stereotype, ik ben zwart, dus ik ben gekwetst" heb ik niet zoveel. Dan kunnen we alle stereotypes die op uiterlijke kenmerken zijn gebaseerd wel uit fictie willen uitbannen. Maar dat is een flinke klus.
Laten we het wel over deze situatie houden.quote:Op zaterdag 12 oktober 2013 16:26 schreef Tchock het volgende:
[..]
Het beeld is inderdaad beter, maar er is nog steeds het probleem van de onderdanigheid en de ''blackface", wat in elke andere situatie extreem racistisch gevonden zou worden.
Omdat het Zwarte Piet is. Maar nogmaals, wat is nu daadwerkelijk je argument? Probeer dat nu eens goed te verwoorden, dan kan ik het misschien begrijpen.quote:Op zaterdag 12 oktober 2013 16:27 schreef Weka het volgende:
[..]
Zijn accent is weg, oké. Waarom moet hij dan nog zwart blijven?
Als je dat zegt mis je nogal het probleem. Kinderen kunnen racisme niet inschatten en dat is ook helemaal niet een punt van discussie aangezien het de ouders zijn die het feest in stand houden.quote:Op zaterdag 12 oktober 2013 16:29 schreef Zaktabak het volgende:
Alsof kinderen bij het zien van een zwarte man denken "oh kijk, dat is een nikker".
Het zijn dan misschien slimme hulpjes en knechtjes, maar dat maakt ze niet gelijk aan Sinterklaas.quote:Op zaterdag 12 oktober 2013 16:30 schreef Ugjerke het volgende:
[..]
Laten we het wel over deze situatie houden.![]()
Al vind ik die onderdanigheid wel meevallen. Ik zie geen Piet kruipen voor de Sint. Sterker nog, als je die series op TV ziet, hebben de Pieten vooral de leiding. Ja, de Sint is in principe de baas, maar hij zit voornamelijk oud te zijn. Ondertussen zorgen de Pieten ervoor dat alles in goede banen geleid wordt.
Ach nee, die regenboogpieten.quote:Op zaterdag 12 oktober 2013 16:28 schreef Tchock het volgende:
[..]
Mensen vinden het beledigend dat Nederland jaarlijks bijeenkomt voor een feest met een grote rol voor een stereotype zwarte slaaf, dat is iets anders dan een 'normaal' stereotype.
En wat is überhaupt de functie van zijn zwarte kleur? Ik vind regenboogpieten er prima uitzien. Puur het gegeven dat er zo veel weerstand tegen zwarte pieten is lijkt me al een goed argument om er iets aan te doen.
Het opmaken van blanke mensen tot een stereotype zwarte slaaf met erg donkere huid, grote oorbellen, pruik met kroeshaar en dikke rode lippen is racistisch. Een groep Nederlanders voelt zich hier ernstig door gekwetst, en volledig begrijpelijk. Alle tegenargumenten zijn herleidbaar tot 'het is traditie', 'kinderen zien het toch niet zo' en de ergste 'ze moeten zich niet zo aanstellen'. Alle drie kortzichtig of onzinnig. Serieuze tegenargumenten worden weggelachen of belachelijk gemaakt. Dát is het probleem.quote:Op zaterdag 12 oktober 2013 16:30 schreef Ugjerke het volgende:
[..]
Omdat het Zwarte Piet is. Maar nogmaals, wat is nu daadwerkelijk je argument? Probeer dat nu eens goed te verwoorden, dan kan ik het misschien begrijpen.
Is dat echt zo'n probleem? Kinderen denken daarbij toch niet "Oh, al die zwarte mensen luisteren naar die ene witte man. Blijkbaar is er een op rassen gebaseerde rangorde".quote:Op zaterdag 12 oktober 2013 16:31 schreef Tchock het volgende:
[..]
Als je dat zegt mis je nogal het probleem. Kinderen kunnen racisme niet inschatten en dat is ook helemaal niet een punt van discussie aangezien het de ouders zijn die het feest in stand houden.
[..]
Het zijn dan misschien slimme hulpjes en knechtjes, maar dat maakt ze niet gelijk aan Sinterklaas.
Een stereotype is niet per definitie net zo beledigend als een andere. Als ik mijn ogen tot spleetjes maak en uitroep dat ik niet kan autorijden is dat net zo goed racistisch, maar het is wel van een andere orde dan duizenden mensen opmaken tot negerslaaf en weken op nationale tv uitzenden.quote:Op zaterdag 12 oktober 2013 16:34 schreef Ugjerke het volgende:
[..]
Ach nee, die regenboogpieten.Dan liever gewoon geen Pieten meer.
Dan is het gewoon klaar. En dat beetje weerstand is misschien luid, maar volgens mij ook vrij klein, dat is voor mij geen reden om er iets aan te doen. Je kan niet altijd met iedereen rekening houden. Tegelijkertijd is er namelijk ook weerstand tegen het verder veranderen van Zwarte Piet.
Maar wat het verschil tussen dit stereotype en een "normaal" stereotype is, zul je me moeten uitleggen. Wat maakt dit stereotype specialer dan andere stereotypes?
Sorry, maar die vraag wilde ik echt door Weka, en Weka alleen, beantwoord zien worden. Dat ging namelijk over iets uit de openingspost dat hij als argument gebruikt.quote:Op zaterdag 12 oktober 2013 16:34 schreef Tchock het volgende:
[..]
Het opmaken van blanke mensen tot een stereotype zwarte slaaf met erg donkere huid, grote oorbellen, pruik met kroeshaar en dikke rode lippen is racistisch. Een groep Nederlanders voelt zich hier ernstig door gekwetst, en volledig begrijpelijk. Alle tegenargumenten zijn herleidbaar tot 'het is traditie', 'kinderen zien het toch niet zo' en de ergste 'ze moeten zich niet zo aanstellen'. Alle drie kortzichtig of onzinnig. Serieuze tegenargumenten worden weggelachen of belachelijk gemaakt. Dát is het probleem.
Het gaat niet om wat kinderen denken. Kinderen zouden het ook niet erg vinden eens per jaar een jodenster te dragen, bijvoorbeeld, maar dat wil niet zeggen dat er niet allerlei nare ladingen aan zo'n symbool kunnen zitten.quote:Op zaterdag 12 oktober 2013 16:35 schreef Ugjerke het volgende:
[..]
Is dat echt zo'n probleem? Kinderen denken daarbij toch niet "Oh, al die zwarte mensen luisteren naar die ene witte man. Blijkbaar is er een op rassen gebaseerde rangorde".
En miljoenenproducties die over de hele wereld in bioscopen en op televisiezenders uitgezonden worden?quote:Op zaterdag 12 oktober 2013 16:36 schreef Tchock het volgende:
[..]
Een stereotype is niet per definitie net zo beledigend als een andere. Als ik mijn ogen tot spleetjes maak en uitroep dat ik niet kan autorijden is dat net zo goed racistisch, maar het is wel van een andere orde dan duizenden mensen opmaken tot negerslaaf en weken op nationale tv uitzenden.
quote:Op zaterdag 12 oktober 2013 15:57 schreef Frank_Drebin het volgende:
Men moet gewoon eens gaan kappen met dat doorgeslagen politiek correcte gelul in de ruimte. Met wel meer dingen is dit het geval; neem dat gezeik over kinderspeelgoed, dat meisjes met een stofzuiger worden afgebeeld. Het is een feest voor kinderen en zwarte piet is gewoon zwarte piet, het hulpje van Sinterklaas. En Sinterklaas is een wijze, strenge doch rechtvaardige en lieve oude man. Zo zien kinderen het, niet meer en niet minder. Die verbinden er helemaal geen etniciteit aan. Dat gelul in de ruimte altijd, juist daardoor werkt je verschil in de hand omdat je er zo de aandacht op vestigt.
quote:Op zaterdag 12 oktober 2013 16:38 schreef Tchock het volgende:
[..]
Het gaat niet om wat kinderen denken. Kinderen zouden het ook niet erg vinden eens per jaar een jodenster te dragen, bijvoorbeeld, maar dat wil niet zeggen dat er niet allerlei nare ladingen aan zo'n symbool kunnen zitten.
Je wuift gevoelens van een groep mensen weg ten behoeve van traditie. En het gaat niet om een bouwvergunning. Daarbij kun je zeggen 'dat je niet met iedereen rekening kunt houden'. Dit is veel groter en veel belangrijker.quote:Op zaterdag 12 oktober 2013 16:34 schreef Ugjerke het volgende:
[..]
En dat beetje weerstand is misschien luid, maar volgens mij ook vrij klein, dat is voor mij geen reden om er iets aan te doen. Je kan niet altijd met iedereen rekening houden.
Zwarte Piet is wel een slaaf. Misschien is zijn lijf niet eigendom van Sinterklaas, als je dat zo bedoelt, maar hij is gemodelleerd naar een Moorse page. Qua uiterlijk is hij wel een slaaf, en het feit dat hij Sinterklaas' hulpje en onderschikte is en tot niet zo lang geleden niet eens Nederlands kon praten helpt daar niet bij.quote:Op zaterdag 12 oktober 2013 16:39 schreef Ugjerke het volgende:
[..]
Overigens is Zwarte Piet geen slaaf, nooit geweest ook. Dat was hij in 1850 niet, in 1950 niet en is hij nu nog steeds niet. Nou ja, dat is niet helemaal waar. Hij was nooit een slaaf van Sinterklaas.
Ik ken het niet vanuit eigen ervaringen. Denk toch echt, dat dit voortkomt uit hoe veel/vaak de pestkopjes hier thuis wat over te horen krijgen. Probeer thuis m'n dochter te leren dat ze per persoon moet kijken wat ze van iemand vindt. Maar, helaas, krijgt ze bij een vriendinnetje thuis wel vaak negatieve bevooroordeelde info te horen over complete bevolkingsgroepen. Praat er naderhand wel over na met haar. Wil toch dat ze weet dat de een,de ander niet is.quote:Op zaterdag 12 oktober 2013 16:26 schreef Madame_Paon het volgende:
[..]
Er zijn anders heel veel donkere kindjes die gepest worden vanwege hun huidskleur. "Je mag niet met ons spelen, want je geeft af."
Ik heb even de rest doorgestraapt, want bij die eerste zin gaat het helemaal mis en dat wil ik even extra benadrukken. Het gaat erom wat kinderen denken. Enkel en alleen wat kinderen denken. Wat volwassenen denken is misschien interesant als je lekker door wil discussieren, maar uiteindelijk draait Sinterklaas puur, alleen, enkel om de kinderen. Al het andere is niet relevant. Misschien interessant als gelul in de ruimte, maar niet relevant. Op het moment dat je denkt "Wat vind een volwassene hiervan" en 'hiervan' slaat op Sinterklaas, ben je in de verkeerde richting aan het zoeken.quote:Op zaterdag 12 oktober 2013 16:38 schreef Tchock het volgende:
[..]
Het gaat niet om wat kinderen denken. Kinderen zouden het ook niet erg vinden eens per jaar een jodenster te dragen, bijvoorbeeld, maar dat wil niet zeggen dat er niet allerlei nare ladingen aan zo'n symbool kunnen zitten.
Mijn punt is; het is een makkelijke uitweg om te roepen dat kinderen het niet zien. Sterker nog, dat lijkt me juist een goed argument vóór regenboogpieten. Want kinderen zien het toch niet, en dan kwets je geen volwassenen er mee.
Zwarte Piet is ook gewoon een negerslaaf van een blanke, maar de huidige generatie kinderen wordt wijsgemaakt dat ze zwart zijn door het roet.quote:Op zaterdag 12 oktober 2013 16:14 schreef JanCees het volgende:
[..]
Ik snap dat minderheden beschermd moeten worden tegen de meerderheid. Maar dat moet je niet uitleggen als "We doen wat de minderheid wil". Ik blijf erbij dat 'Je kunt niet met iedereen rekening houden' relevant is. Je kunt namelijk niet met iedereen rekening houden bij dit onderwerp. Dus is het absoluut van toepassing. Of je kwetst een groep mensen die dit als racisme zien, of je kwetst een groep mensen die dit als traditie en vooral een deel van hun kindertijd zien. Hoe dan ook, je moet een groep ontevreden stellen. Dus daarom: "Je kunt niet met iedereen rekening houden".quote:Op zaterdag 12 oktober 2013 16:41 schreef Tchock het volgende:
[..]
Je wuift gevoelens van een groep mensen weg ten behoeve van traditie. En het gaat niet om een bouwvergunning. Daarbij kun je zeggen 'dat je niet met iedereen rekening kunt houden'. Dit is veel groter en veel belangrijker.
Sowieso is het meerderheidsargument een zwak argument. Democratie is juist gebaseerd op het beginsel dat niet alleen de meerderheid zijn eigen belangen vertegenwoordigt, maar dat minderheden worden beschermd en betrokken bij het proces.
Daar ben ik het met je oneens. Kinderen zien het feest, ja, maar de volwassenen organiseren, betalen en spelen het. Je logica is ongeveer dezelfde dat lolly's niet slecht zijn omdat kinderen toch niet weten hoe veel suiker er in zit.quote:Op zaterdag 12 oktober 2013 16:43 schreef Ugjerke het volgende:
[..]
Ik heb even de rest doorgestraapt, want bij die eerste zin gaat het helemaal mis en dat wil ik even extra benadrukken. Het gaat erom wat kinderen denken. Enkel en alleen wat kinderen denken. Wat volwassenen denken is misschien interesant als je lekker door wil discussieren, maar uiteindelijk draait Sinterklaas puur, alleen, enkel om de kinderen. Al het andere is niet relevant. Misschien interessant als gelul in de ruimte, maar niet relevant. Op het moment dat je denkt "Wat vind een volwassene hiervan" en 'hiervan' slaat op Sinterklaas, ben je in de verkeerde richting aan het zoeken.
Nee, dat is precies mijn punt. De slavernij is geen kinderfeest. De holocaust is geen kinderfeest. Beiden zijn zwarte pagina's uit onze geschiedenis; en toch vinden we naar de ene verwijzen ongepast en schokkend en naar de andere feest en vreugde.quote:Een Jodenster daarintegen, is niet bedoelt voor kinderen en is bij voorbaat al een volwassen issue. Of was de periode 1933-1945 een kinderfeest?
Ik moet wel toegeven dat kleine kinderen het vaak op een andere manier zien dan volwassenen (tenzij ze in hun omgeving steeds horen dat bijv. donkere mensen minderwaardig zijn). In een klas van 15 kindjes, waarvan 14 blanke kindjes en 1 donkere, is het donkere kindje afwijkend en dus een makkelijk doelwit.quote:Op zaterdag 12 oktober 2013 16:42 schreef pepper_961 het volgende:
[..]
Ik ken het niet vanuit eigen ervaringen. Denk toch echt, dat dit voortkomt uit hoe veel/vaak de pestkopjes hier thuis wat over te horen krijgen. Probeer thuis m'n dochter te leren dat ze per persoon moet kijken wat ze van iemand vindt. Maar, helaas, krijgt ze bij een vriendinnetje thuis wel vaak negatieve bevooroordeelde info te horen over complete bevolkingsgroepen. Praat er naderhand wel over na met haar. Wil toch dat ze weet dat de een,de ander niet is.
quote:Op zaterdag 12 oktober 2013 16:41 schreef Tchock het volgende:
[..]
Zwarte Piet is wel een slaaf. Misschien is zijn lijf niet eigendom van Sinterklaas, als je dat zo bedoelt, maar hij is gemodelleerd naar een Moorse page. Qua uiterlijk is hij wel een slaaf, en het feit dat hij Sinterklaas' hulpje en onderschikte is en tot niet zo lang geleden niet eens Nederlands kon praten helpt daar niet bij.
quote:
Wat is een slaaf ook alweer?quote:Op zaterdag 12 oktober 2013 16:41 schreef Tchock het volgende:
[..]
Misschien is zijn lijf niet eigendom van Sinterklaas,
Ik dacht dat ik de nuance goed aangebracht had. Zwarte piet is qua functie een ondergeschikt hulpje van Sinterklaas, met de kleren van een middeleeuwse schildknaap en voor de rest het uiterlijk van wat we in de 18e-eeuw zagen als het archetype zwarte slaaf.quote:Op zaterdag 12 oktober 2013 16:48 schreef Ugjerke het volgende:
[..]
[..]
[..]
Wat is een slaaf ook alweer?
Ik weet wel dat een hulpje of een ondergeschikte niet per definitie een slaaf is.
Racisme hoeft niet per definitie negatief te zijn en het zijn voornamelijk de blanken die het negatief maken terwijl het betreffende ras het niet als een belediging ziet en het dus ook niet negatief vindt.quote:Op zaterdag 12 oktober 2013 16:24 schreef Tchock het volgende:
[..]
Je hoeft geen gekleurde huid te hebben om racisme te herkennen.
De kennis van kinderen over de hoeveelheid suiker in lolly's, heeft geen invloed op de slechtheid van lolly's. Dus die vergelijking gaat niet op. En ja, volwassenen organiseren en betalen het. Kinderen zijn daar niet zo goed in. Dat geldt voor elk kinderfeest. Dat neemt niet weg dat die feesten enkel om de kinderen draaien.quote:Op zaterdag 12 oktober 2013 16:46 schreef Tchock het volgende:
[..]
Daar ben ik het met je oneens. Kinderen zien het feest, ja, maar de volwassenen organiseren, betalen en spelen het. Je logica is ongeveer dezelfde dat lolly's niet slecht zijn omdat kinderen toch niet weten hoe veel suiker er in zit.
Is eigenlijk mijn andere reactie ook op van toepassing. Sowieso vieren we niet de slavernij met Sinterklaas.quote:[..]
Nee, dat is precies mijn punt. De slavernij is geen kinderfeest. De holocaust is geen kinderfeest. Beiden zijn zwarte pagina's uit onze geschiedenis; en toch vinden we naar de ene verwijzen ongepast en schokkend en naar de andere feest en vreugde.
ik ben gechoqueerd als er in de VS weer eens een school overhoop geknald wordt....quote:Op zaterdag 12 oktober 2013 16:42 schreef Madame_Paon het volgende:
De reacties van buitenlanders die Zwarte Piet voor het eerst zien, spreken boekdelen. Ze zijn vrijwel allemaal gechoqueerd dat dit hier normaal wordt gevonden.
Maar eind november, begin december, is dat ene zwarte kindje de tofste van de klas.quote:Op zaterdag 12 oktober 2013 16:46 schreef Madame_Paon het volgende:
[..]
Ik moet wel toegeven dat kleine kinderen het vaak op een andere manier zien dan volwassenen (tenzij ze in hun omgeving steeds horen dat bijv. donkere mensen minderwaardig zijn). In een klas van 15 kindjes, waarvan 14 blanke kindjes en 1 donkere, is het donkere kindje afwijkend en dus een makkelijk doelwit.
Misschien dat ik daarom die situatie niet herken. Mijn dochter heeft altijd in goed gemixte klassen/groepen gezeten. Was nooit echt een die eruit sprong qua uiterlijk. Chinees, filipijns, Marokkaans, Turks, noem maar op.quote:Op zaterdag 12 oktober 2013 16:46 schreef Madame_Paon het volgende:
[..]
Ik moet wel toegeven dat kleine kinderen het vaak op een andere manier zien dan volwassenen (tenzij ze in hun omgeving steeds horen dat bijv. donkere mensen minderwaardig zijn). In een klas van 15 kindjes, waarvan 14 blanke kindjes en 1 donkere, is het donkere kindje afwijkend en dus een makkelijk doelwit.
Je hoeft maar heel even te zoeken voor tientallen zo niet honderden verhalen van mensen die het wel degelijk kwetsend ervaren. Ik wil best aannemen dat dat een minderheid is maar dat is geen argument.quote:Op zaterdag 12 oktober 2013 16:51 schreef Dimens het volgende:
[..]
Racisme hoeft niet per definitie negatief te zijn en het zijn voornamelijk de blanken die het negatief maken terwijl het betreffende ras het niet als een belediging ziet en het dus ook niet negatief vindt.
Dat is wat ik om mij heen zie gebeuren. En het zal mij niets verbazen als de FOK!kers die hier klagen allemaal blank zijn, terwijl de negers het allemaal niets boeit omdat zij zich niet beledigd voelen door zwarte piet.
Die vergelijking gaat júist op omdat hoe kinderen zonder besef van racisme hem ervaren niets afdoet aan zijn mogelijk racistische aard en/of uiterlijk.quote:Op zaterdag 12 oktober 2013 16:51 schreef Ugjerke het volgende:
[..]
De kennis van kinderen over de hoeveelheid suiker in lolly's, heeft geen invloed op de slechtheid van lolly's. Dus die vergelijking gaat niet op.
Dat zeg ik ook niet.quote:Is eigenlijk mijn andere reactie ook op van toepassing. Sowieso vieren we niet de slavernij met Sinterklaas.
Niet iedereen in een ondergeschikte functie is een slaaf. Sterker nog, veruit de meeste mensen in een ondergeschikte functie zijn geen slaaf. Volgens mij was de gemiddelde middeleeuwse schildknaap ook geen slaaf, dus je kunt je voorstellen dat ik een beetje verbaasd naar mijn scherm zit te kijken op dit moment. Wat bedoel je trouwens met "voor de rest het uiterlijk van wat we in de 18e-eeuw zagen als het archetype zwarte slaaf."? Bedoel je z'n haar en zijn lippen? Want dat hoort toch bij het algemene 19e eeuwse stereotype van een neger? Negers en slaven zijn en waren geen een-op-een uitwisselbare termen.quote:Op zaterdag 12 oktober 2013 16:50 schreef Tchock het volgende:
[..]
Ik dacht dat ik de nuance goed aangebracht had. Zwarte piet is qua functie een ondergeschikt hulpje van Sinterklaas, met de kleren van een middeleeuwse schildknaap en voor de rest het uiterlijk van wat we in de 18e-eeuw zagen als het archetype zwarte slaaf.
Zo beter? Natuurlijk is hij niet letterlijk een slaaf. Hij werkt niet op het land, wordt niet geslagen. Woont wel in Sinterklaas' kasteel, trouwens. Maar goed; je kunt moeilijk ontkennen dat er in elk geval een sterke connotatie is naar een slaaf. Al was het alleen al om het uiterlijk.
Ik vind eigenlijk wel dat het overhoop schieten van scholen moet stoppen.quote:Op zaterdag 12 oktober 2013 16:52 schreef matthijst het volgende:
[..]
ik ben gechoqueerd als er in de VS weer eens een school overhoop geknald wordt....
Kulargument.
Ho ho ho, houdt het even consequent. Je hebt het over de schade van lolly's, dus heb het dan ook over de schade van Zwarte Piet. Niet met woordjes gaan goochelen.quote:Op zaterdag 12 oktober 2013 16:53 schreef Tchock het volgende:
[..]
Die vergelijking gaat júist op omdat hoe kinderen zonder besef van racisme hem ervaren niets afdoet aan zijn mogelijk racistische aard en/of uiterlijk.
[..]
Dat zeg ik ook niet.
of de negers erin dan.quote:Op zaterdag 12 oktober 2013 16:56 schreef Ugjerke het volgende:
[..]
Ik vind eigenlijk wel dat het overhoop schieten van scholen moet stoppen.
Mag ik dit lenen en het omdraaien?quote:Op zaterdag 12 oktober 2013 16:56 schreef Beebiel het volgende:
In feite blijft het gewoon een blanke man die zich verlaagt tot een neger
Komen we oorspronkelijk niet allemaal van Afrika?quote:Op zaterdag 12 oktober 2013 17:01 schreef Ugjerke het volgende:
[..]
Mag ik dit lenen en het omdraaien?
Hoe kunnen we racistisch zijn, als we er elk jaar zo naar uit kijken om een dagje zwart te mogen zijn?
Oké, misschien geen geweldig argument, maar ik moest het even doen.
Dat is wel de meest gangbare theorie.quote:Op zaterdag 12 oktober 2013 17:02 schreef Beebiel het volgende:
[..]
Komen we oorspronkelijk niet allemaal van Afrika?
Dus?quote:Op zaterdag 12 oktober 2013 16:42 schreef Madame_Paon het volgende:
De reacties van buitenlanders die Zwarte Piet voor het eerst zien, spreken boekdelen. Ze zijn vrijwel allemaal gechoqueerd dat dit hier normaal wordt gevonden.
...quote:Op zaterdag 12 oktober 2013 17:06 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Dus?
Dan vieren ze het toch lekker niet?
Wat is er?quote:
Ze vieren het daar dan ook niet.quote:Op zaterdag 12 oktober 2013 17:06 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Dus?
Dan vieren ze het toch lekker niet?
Oke, maar wat wil je daar mee zeggen dan?quote:Op zaterdag 12 oktober 2013 17:10 schreef Madame_Paon het volgende:
[..]
Ze vieren het daar dan ook niet.
Ik had het over mensen die in Nederland op vakantie gaan of beelden uit Nederland op internet bekijken.
Maar wat heeft het voor zin om een probleem te maken voor andere mensen die het niet als een probleem zien? "Want er is een kans dat zij het wel als een probleem zien."quote:Op zaterdag 12 oktober 2013 16:52 schreef Tchock het volgende:
Net als het feit dat je lijkt te insinueren dat je er geen kritiek op mag hebben als je blank bent. Omdat ik mezelf niet persoonlijk gewetst voel kan ik racisme wel herkennen, of dat nou gaat om huidskleur, etniciteit, afkomst of wat dan ook.
Deze man weet.quote:Op zaterdag 12 oktober 2013 16:57 schreef CaptainCookie het volgende:
Het is natuurlijk wel belachelijk dat die kinderen wordt bijgebracht dat negers aardig zijn en cadeautjes uitdelen terwijl ze eigenlijk alleen maar klappen geven en je portemonnee meenemen.
Die mensen zien het als "blackface", wat tegenwoordig racistisch wordt gevonden.quote:Op zaterdag 12 oktober 2013 17:15 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Oke, maar wat wil je daar mee zeggen dan?
Die mensen zien het gewoon vanuit de basis, de koloniale geschiedenis. Die weten niet hoe leuk die kinderen zo,n feestje vinden.
Gejank om niets dus.quote:Op zaterdag 12 oktober 2013 17:31 schreef Madame_Paon het volgende:
[..]
Die mensen zien het als "blackface", wat tegenwoordig racistisch wordt gevonden.
Om dezelfde redenen is het design van de Pokémon Jynx ook veranderd.
Van
[ afbeelding ]
naar
[ afbeelding ]
Die hebben er niet zoveel mee te maken.quote:Op zaterdag 12 oktober 2013 16:42 schreef Madame_Paon het volgende:
Mensen die daar voor zijn zijn zelf de grootste racisten.quote:Op zaterdag 12 oktober 2013 18:10 schreef Dehelerambam het volgende:
We hadden toch regenboogpieten? Opgelooooost. Slotje
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |