Amen.quote:Op zaterdag 12 oktober 2013 15:57 schreef Frank_Drebin het volgende:
Men moet gewoon eens gaan kappen met dat doorgeslagen politiek correcte gelul in de ruimte. Met wel meer dingen is dit het geval; neem dat gezeik over kinderspeelgoed, dat meisjes met een stofzuiger worden afgebeeld. Het is een feest voor kinderen en zwarte piet is gewoon zwarte piet, het hulpje van Sinterklaas. En Sinterklaas is een wijze, strenge doch rechtvaardige en lieve oude man. Zo zien kinderen het, niet meer en niet minder. Die verbinden er helemaal geen etniciteit aan. Dat gelul in de ruimte altijd, juist daardoor werkt je verschil in de hand omdat je er zo de aandacht op vestigt.
Jij bent tegen de huidige Zwarte Piet, vanwege de staatsregulatie. Althans, volgens je openingspost. Ik geef aan dat er geen staatsregulatie plaatsvind. Dat is niet het in twijfel trekken van de door jou gebruikte termen, dat is het aantonen dat jou argumenten niet juist zijn. Ik val niet jouw definitie van staatsregulatie aan, ik geef aan dat hetgene waarvan jij zegt dat het plaatsvind, niet plaatsvind. Als je denkt "Ok, staatsregulatie is niet wat ik bedoelde", dan moet je dat terugnemen en laten weten wat dan daadwerkelijk je argument tegen Zwarte Piet is. Anders kan ik er ook niet met je over in discussie gaan.quote:Op zaterdag 12 oktober 2013 16:06 schreef Weka het volgende:
[..]
Oké, dus jij vindt staatsregulatie geenszins aan de orde. Probeer je nou eens niet zo vast te klemmen aan de terminologie en bekijk het abstracter. Het gaat om het afgeven van een signaal. Steeds roepen dat staatsregulatie niet plaatsvindt is het in twijfel trekken van mijn gebruikte termen, in plaats van het opgooien van waardevolle tegenargumenten.
Oooh, wat fijn als mensen dat zien.quote:Op zaterdag 12 oktober 2013 16:07 schreef Veldmeijer het volgende:
[..]
Had het al verbeterd inderdaad. Maar goed, Nikolaas van Myra was een orthodoxe Griek.
Color Reus.quote:Op zaterdag 12 oktober 2013 16:11 schreef SchoneZoon het volgende:
Waarom zijn de kleren van Zwarte Piet niet zwart van het roet, maar hun huid wel?
De meeste mensen die Zwarte Piet hier verdedigen zijn te kortzichtig en naïef om daar antwoord op te geven.quote:Op zaterdag 12 oktober 2013 16:11 schreef SchoneZoon het volgende:
Waarom zijn de kleren van Zwarte Piet niet zwart van het roet, maar hun huid wel?
Eh, een zelfverzonnen voorbeeld is een argument?quote:Op zaterdag 12 oktober 2013 16:11 schreef pepper_961 het volgende:
[..]
Amen.
Kleine kleuter kinderen zijn niet bezig met, wie is bruin en wie is wit. Het is gewoon, niet relevante, oninteressante info. Zou voor iedereen zo moeten zijn.
Klein voorbeeldje:
Dochtertje loopt huilend op haar moeder af. " mama, mama, dat jongetje heeft mij geduwt." moeder: "Welk jongetje was het die jou duwde dan?" dochtertje:"hij daar, met die blauwe jas en die bril." En wees naar best behoorlijk bruin jochie.
Punt is: kinderen maken pas een punt van evt. afkomst of kleur als ze dat in hun omgeving veel/vaak horen.
ze wassen hun kleren wel en zichzelf niet denk ik.quote:Op zaterdag 12 oktober 2013 16:11 schreef SchoneZoon het volgende:
Het verneukt ook gewoon de discussie voor mensen die er wel serieus een mening over hebbenquote:Op zaterdag 12 oktober 2013 16:14 schreef JanCees het volgende:
[..]
De meeste mensen die Zwarte Piet hier verdedigen zijn te kortzichtig en naïef om daar antwoord op te geven.
quote:Op zaterdag 12 oktober 2013 16:14 schreef JanCees het volgende:
[..]
De meeste mensen die Zwarte Piet hier verdedigen zijn te kortzichtig en naïef om daar antwoord op te geven.
Zijn jullie voor of tegen? En waarom?quote:Op zaterdag 12 oktober 2013 16:15 schreef CasselerRIP het volgende:
[..]
Het verneukt ook gewoon de discussie voor mensen die er wel serieus een mening over hebben
Dan zal ik wel niet bij de meeste mensen horen. Het hele roetverhaal is natuurlijk onzin. Dat snapt elke volwassene. Kinderen snappen dat echter niet, die geloven het gewoon. En laat het nou een verhaal zijn dat wij aan kinderen vertellen. Zoveel verhalen voor kinderen zijn volkomen onlogisch en onzinnig.quote:Op zaterdag 12 oktober 2013 16:14 schreef JanCees het volgende:
[..]
Was toen m'n dochtertje op de peuterspeelplaats zat. Ik stond erbij en ik keek ernaar.quote:Op zaterdag 12 oktober 2013 16:14 schreef CasselerRIP het volgende:
[..]
Eh, een zelfverzonnen voorbeeld is een argument?
Kleuters houden zich heus wel bezig met huidskleuren hoor. Ze zijn tenslotte niet blind.
Wat een mooie dag, zo onbezonnen als een kind kan zijnquote:Op zaterdag 12 oktober 2013 16:16 schreef pepper_961 het volgende:
[..]
Was toen m'n dochtertje op de peuterspeelplaats zat. Ik stond erbij en ik keek ernaar.
Je mist het hele punt. De achtergrond van 'zwarte piet' is gewoon racistisch. Er zijn blijkbaar nog steeds mensen die dat niet kunnen inzien.quote:Op zaterdag 12 oktober 2013 16:16 schreef Ugjerke het volgende:
[..]
Dan zal ik wel niet bij de meeste mensen horen. Het hele roetverhaal is natuurlijk onzin. Dat snapt elke volwassene. Kinderen snappen dat echter niet, die geloven het gewoon. En laat het nou een verhaal zijn dat wij aan kinderen vertellen. Zoveel verhalen voor kinderen zijn volkomen onlogisch en onzinnig.
Dan heb je een leuk dochtertje, maar er zijn genoeg kleuters die er wel mee bezig zijn.quote:Op zaterdag 12 oktober 2013 16:16 schreef pepper_961 het volgende:
[..]
Was toen m'n dochtertje op de peuterspeelplaats zat. Ik stond erbij en ik keek ernaar.
Sinterklaas was een heilig man! Zeker geen racist...quote:Op zaterdag 12 oktober 2013 16:18 schreef Weka het volgende:
"Kinderen zien het niet zo. Negers zien het niet zo. Blanken doen alleen maar moeilijk."
Dat zijn geen argumenten. Hoe een bepaalde groep er volgens jou over denkt is irrelevant. Het gaat om de racistische basis en er is nog steeds niemand die daar een argument tegen heeft.
Het is niet racistisch, zwarte piet is zwart door de schoorsteen.quote:Op zaterdag 12 oktober 2013 16:18 schreef Weka het volgende:
"Kinderen zien het niet zo. Negers zien het niet zo. Blanken doen alleen maar moeilijk."
Dat zijn geen argumenten. Hoe een bepaalde groep er volgens jou over denkt is irrelevant. Het gaat om de racistische basis en er is nog steeds niemand die daar een argument tegen heeft.
Dat is inderdaad de bestequote:Op zaterdag 12 oktober 2013 16:20 schreef JanCees het volgende:
[..]
Het is niet racistisch, zwarte piet is zwart door de schoorsteen.
![]()
![]()
Ik ben vóór de discussie. Ik ben tegen mensen die met kulargumenten komen ("het komt door het roet") of helemaal geen argumenten gebruiken("het is gewoon racisme, klaar").quote:Op zaterdag 12 oktober 2013 16:16 schreef Weka het volgende:
[..]
[..]
Zijn jullie voor of tegen? En waarom?
En waaruit blijkt dat ik dat punt mis? Natuurlijk is de (historische) achtergrond van Zwarte Piet racistisch. Het komt uit 1850, in die tijd was bijna iedereen racistisch door onwetendheid.quote:Op zaterdag 12 oktober 2013 16:17 schreef JanCees het volgende:
[..]
Je mist het hele punt. De achtergrond van 'zwarte piet' is gewoon racistisch. Er zijn blijkbaar nog steeds mensen die dat niet kunnen inzien.
Dat ging niet om mijn dochtertje maar om twee groepsgenootjes. Was na peuterspeelzaaltijd, stonden allemaal op onze dreumesen te wachten.quote:Op zaterdag 12 oktober 2013 16:18 schreef CasselerRIP het volgende:
[..]
Dan heb je een leuk dochtertje, maar er zijn genoeg kleuters die er wel mee bezig zijn.
Bron: eigen kleutertijd
Racist.quote:Op zaterdag 12 oktober 2013 16:21 schreef BlackLining het volgende:
Trolltopic. Zwarte piet laten zoals hij is. Dit soort gejank gewoon negeren.
Hoe zijn die eraf gehaald dan?quote:Op zaterdag 12 oktober 2013 16:21 schreef Ugjerke het volgende:
[..]
En waaruit blijkt dat ik dat punt mis? Natuurlijk is de (historische) achtergrond van Zwarte Piet racistisch. Het komt uit 1850, in die tijd was bijna iedereen racistisch door onwetendheid.
Betekent nog niet dat ik het in de huidige vorm af wil schaffen. Het is gewoon een hartstikke leuk fenomeen, waar alle punten die ooit negatief waren vanaf zijn gehaald.
Sterk betoogquote:Op zaterdag 12 oktober 2013 16:21 schreef BlackLining het volgende:
Trolltopic. Zwarte piet laten zoals hij is. Dit soort gejank gewoon negeren.
Kort gezegd wel ja. Als het maar een klein deel van de negers is die het als een probleem zien, is het in mijn ogen geen probleem. Zo kun je van alles namelijk een probleem maken om een kleine groep mensen tevreden te houden terwijl je een grote groep mensen ontevreden maakt.quote:Op zaterdag 12 oktober 2013 16:10 schreef Weka het volgende:
[..]
Dus zolang de meerderheid het geen probleem vindt, moeten we erover ophouden?
Problem?quote:
Leuk voor jou, ja. Dat is ook het punt niet. Er is niemand die beweert dat Zwarte Pieten niet leuk zijn voor de meeste Nederlanders.quote:Op zaterdag 12 oktober 2013 16:21 schreef Ugjerke het volgende:
[..]
Betekent nog niet dat ik het in de huidige vorm af wil schaffen. Het is gewoon een hartstikke leuk fenomeen, waar alle punten die ooit negatief waren vanaf zijn gehaald.
En nog waar ook. Kort maar krachtig.quote:
Dus een soort van drag queens eigenlijk?quote:Op zaterdag 12 oktober 2013 16:20 schreef Tchock het volgende:
[..]
Dat is inderdaad de besteSchoorstenen worden tegenwoordig gebouwd met pruiken en lippenstift aan de binnenkant zodat de schoorsteenvegers die op kunnen pikken onderweg
Je hoeft geen gekleurde huid te hebben om racisme te herkennen. En je hoeft ook geen activist te zijn om op een forum ergens je afkeur over uit te spreken.quote:Op zaterdag 12 oktober 2013 16:23 schreef Dimens het volgende:
[..]
Kort gezegd wel ja. Als het maar een klein deel van de negers is die het als een probleem zien, is het in mijn ogen geen probleem. Zo kun je van alles namelijk een probleem maken om een kleine groep mensen tevreden te houden terwijl je een grote groep mensen ontevreden maakt.
Maar dat was mijn punt niet. Mijn punt is dat het voornamelijk blanke mensen zijn die klagen over dit "probleem". Ik kan blanke mensen niet serieus nemen als zij gaan klagen voor mensen die het niet als een probleem zien.
Door ze niet meer te gebruiken. Bijvoorbeeld het overdreven (spottende) Surinaamse accent en het luie en onhandig aspect van Zwarte Piet. Tegenwoordig praat hij normaal en is hij juist hartstikke handig en talentvol.quote:
De blanken klagen voor de negers die het wel erg vinden. En als Zwarte Piet een racistisch fenomeen is, wat het volgens mij absoluut is, is de klacht volledig terecht. Dan maakt het niet uit wie ermee komt, het gaat om de inhoudelijke discussie.quote:Op zaterdag 12 oktober 2013 16:23 schreef Dimens het volgende:
[..]
Kort gezegd wel ja. Als het maar een klein deel van de negers is die het als een probleem zien, is het in mijn ogen geen probleem. Zo kun je van alles namelijk een probleem maken om een kleine groep mensen tevreden te houden terwijl je een grote groep mensen ontevreden maakt.
Maar dat was mijn punt niet. Mijn punt is dat het voornamelijk blanke mensen zijn die klagen over dit "probleem". Ik kan blanke mensen niet serieus nemen als zij gaan klagen voor mensen die het niet als een probleem zien.
Er zijn anders heel veel donkere kindjes die gepest worden vanwege hun huidskleur. "Je mag niet met ons spelen, want je geeft af."quote:Op zaterdag 12 oktober 2013 16:11 schreef pepper_961 het volgende:
[..]
Amen.
Kleine kleuter kinderen zijn niet bezig met, wie is bruin en wie is wit. Het is gewoon, niet relevante, oninteressante info. Zou voor iedereen zo moeten zijn.
Klein voorbeeldje:
Dochtertje loopt huilend op haar moeder af. " mama, mama, dat jongetje heeft mij geduwt." moeder: "Welk jongetje was het die jou duwde dan?" dochtertje:"hij daar, met die blauwe jas en die bril." En wees naar best behoorlijk bruin jochie.
Punt is: kinderen maken pas een punt van evt. afkomst of kleur als ze dat in hun omgeving veel/vaak horen.
Het beeld is inderdaad beter, maar er is nog steeds het probleem van de onderdanigheid en de ''blackface", wat in elke andere situatie extreem racistisch gevonden zou worden.quote:Op zaterdag 12 oktober 2013 16:25 schreef Ugjerke het volgende:
[..]
Door ze niet meer te gebruiken. Bijvoorbeeld het overdreven (spottende) Surinaamse accent en het luie en onhandig aspect van Zwarte Piet. Tegenwoordig praat hij normaal en is hij juist hartstikke handig en talentvol.
Maar vertel nu eens wat je argument eigenlijk is, de staatsregulatie was het dus niet, maar als je vertelt wat je eigenlijk bedoelde, kunnen we verder on-topic.
Leuk voor kinderen, zwart en wit. Als er een bepaald aspect van Zwarte Piet is wat mensen beledigend vinden, laat ze dat dan uitleggen. Aan "Het is racistisch/een zwart stereotype, ik ben zwart, dus ik ben gekwetst" heb ik niet zoveel. Dan kunnen we alle stereotypes die op uiterlijke kenmerken zijn gebaseerd wel uit fictie willen uitbannen. Maar dat is een flinke klus.quote:Op zaterdag 12 oktober 2013 16:23 schreef Tchock het volgende:
[..]
Leuk voor jou, ja. Dat is ook het punt niet. Er is niemand die beweert dat Zwarte Pieten niet leuk zijn voor de meeste Nederlanders.
Het punt is dat ze een racistisch karakter in zich dragen wat niet verandert met de tijd. En een steeds grotere groep Nederlanders wordt daar door gekwetst. Dan kun je wel heel makkelijk roepen 'dat het leuk is', maar dat zet geen zoden aan de dijk.
Zijn accent is weg, oké. Waarom moet hij dan nog zwart blijven?quote:Op zaterdag 12 oktober 2013 16:25 schreef Ugjerke het volgende:
[..]
Door ze niet meer te gebruiken. Bijvoorbeeld het overdreven (spottende) Surinaamse accent en het luie en onhandig aspect van Zwarte Piet. Tegenwoordig praat hij normaal en is hij juist hartstikke handig en talentvol.
Maar vertel nu eens wat je argument eigenlijk is, de staatsregulatie was het dus niet, maar als je vertelt wat je eigenlijk bedoelde, kunnen we verder on-topic.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |