Racist.quote:Op zaterdag 12 oktober 2013 16:21 schreef BlackLining het volgende:
Trolltopic. Zwarte piet laten zoals hij is. Dit soort gejank gewoon negeren.
Hoe zijn die eraf gehaald dan?quote:Op zaterdag 12 oktober 2013 16:21 schreef Ugjerke het volgende:
[..]
En waaruit blijkt dat ik dat punt mis? Natuurlijk is de (historische) achtergrond van Zwarte Piet racistisch. Het komt uit 1850, in die tijd was bijna iedereen racistisch door onwetendheid.
Betekent nog niet dat ik het in de huidige vorm af wil schaffen. Het is gewoon een hartstikke leuk fenomeen, waar alle punten die ooit negatief waren vanaf zijn gehaald.
Sterk betoogquote:Op zaterdag 12 oktober 2013 16:21 schreef BlackLining het volgende:
Trolltopic. Zwarte piet laten zoals hij is. Dit soort gejank gewoon negeren.
Kort gezegd wel ja. Als het maar een klein deel van de negers is die het als een probleem zien, is het in mijn ogen geen probleem. Zo kun je van alles namelijk een probleem maken om een kleine groep mensen tevreden te houden terwijl je een grote groep mensen ontevreden maakt.quote:Op zaterdag 12 oktober 2013 16:10 schreef Weka het volgende:
[..]
Dus zolang de meerderheid het geen probleem vindt, moeten we erover ophouden?
Problem?quote:
Leuk voor jou, ja. Dat is ook het punt niet. Er is niemand die beweert dat Zwarte Pieten niet leuk zijn voor de meeste Nederlanders.quote:Op zaterdag 12 oktober 2013 16:21 schreef Ugjerke het volgende:
[..]
Betekent nog niet dat ik het in de huidige vorm af wil schaffen. Het is gewoon een hartstikke leuk fenomeen, waar alle punten die ooit negatief waren vanaf zijn gehaald.
En nog waar ook. Kort maar krachtig.quote:
Dus een soort van drag queens eigenlijk?quote:Op zaterdag 12 oktober 2013 16:20 schreef Tchock het volgende:
[..]
Dat is inderdaad de besteSchoorstenen worden tegenwoordig gebouwd met pruiken en lippenstift aan de binnenkant zodat de schoorsteenvegers die op kunnen pikken onderweg
Je hoeft geen gekleurde huid te hebben om racisme te herkennen. En je hoeft ook geen activist te zijn om op een forum ergens je afkeur over uit te spreken.quote:Op zaterdag 12 oktober 2013 16:23 schreef Dimens het volgende:
[..]
Kort gezegd wel ja. Als het maar een klein deel van de negers is die het als een probleem zien, is het in mijn ogen geen probleem. Zo kun je van alles namelijk een probleem maken om een kleine groep mensen tevreden te houden terwijl je een grote groep mensen ontevreden maakt.
Maar dat was mijn punt niet. Mijn punt is dat het voornamelijk blanke mensen zijn die klagen over dit "probleem". Ik kan blanke mensen niet serieus nemen als zij gaan klagen voor mensen die het niet als een probleem zien.
Door ze niet meer te gebruiken. Bijvoorbeeld het overdreven (spottende) Surinaamse accent en het luie en onhandig aspect van Zwarte Piet. Tegenwoordig praat hij normaal en is hij juist hartstikke handig en talentvol.quote:
De blanken klagen voor de negers die het wel erg vinden. En als Zwarte Piet een racistisch fenomeen is, wat het volgens mij absoluut is, is de klacht volledig terecht. Dan maakt het niet uit wie ermee komt, het gaat om de inhoudelijke discussie.quote:Op zaterdag 12 oktober 2013 16:23 schreef Dimens het volgende:
[..]
Kort gezegd wel ja. Als het maar een klein deel van de negers is die het als een probleem zien, is het in mijn ogen geen probleem. Zo kun je van alles namelijk een probleem maken om een kleine groep mensen tevreden te houden terwijl je een grote groep mensen ontevreden maakt.
Maar dat was mijn punt niet. Mijn punt is dat het voornamelijk blanke mensen zijn die klagen over dit "probleem". Ik kan blanke mensen niet serieus nemen als zij gaan klagen voor mensen die het niet als een probleem zien.
Er zijn anders heel veel donkere kindjes die gepest worden vanwege hun huidskleur. "Je mag niet met ons spelen, want je geeft af."quote:Op zaterdag 12 oktober 2013 16:11 schreef pepper_961 het volgende:
[..]
Amen.
Kleine kleuter kinderen zijn niet bezig met, wie is bruin en wie is wit. Het is gewoon, niet relevante, oninteressante info. Zou voor iedereen zo moeten zijn.
Klein voorbeeldje:
Dochtertje loopt huilend op haar moeder af. " mama, mama, dat jongetje heeft mij geduwt." moeder: "Welk jongetje was het die jou duwde dan?" dochtertje:"hij daar, met die blauwe jas en die bril." En wees naar best behoorlijk bruin jochie.
Punt is: kinderen maken pas een punt van evt. afkomst of kleur als ze dat in hun omgeving veel/vaak horen.
Het beeld is inderdaad beter, maar er is nog steeds het probleem van de onderdanigheid en de ''blackface", wat in elke andere situatie extreem racistisch gevonden zou worden.quote:Op zaterdag 12 oktober 2013 16:25 schreef Ugjerke het volgende:
[..]
Door ze niet meer te gebruiken. Bijvoorbeeld het overdreven (spottende) Surinaamse accent en het luie en onhandig aspect van Zwarte Piet. Tegenwoordig praat hij normaal en is hij juist hartstikke handig en talentvol.
Maar vertel nu eens wat je argument eigenlijk is, de staatsregulatie was het dus niet, maar als je vertelt wat je eigenlijk bedoelde, kunnen we verder on-topic.
Leuk voor kinderen, zwart en wit. Als er een bepaald aspect van Zwarte Piet is wat mensen beledigend vinden, laat ze dat dan uitleggen. Aan "Het is racistisch/een zwart stereotype, ik ben zwart, dus ik ben gekwetst" heb ik niet zoveel. Dan kunnen we alle stereotypes die op uiterlijke kenmerken zijn gebaseerd wel uit fictie willen uitbannen. Maar dat is een flinke klus.quote:Op zaterdag 12 oktober 2013 16:23 schreef Tchock het volgende:
[..]
Leuk voor jou, ja. Dat is ook het punt niet. Er is niemand die beweert dat Zwarte Pieten niet leuk zijn voor de meeste Nederlanders.
Het punt is dat ze een racistisch karakter in zich dragen wat niet verandert met de tijd. En een steeds grotere groep Nederlanders wordt daar door gekwetst. Dan kun je wel heel makkelijk roepen 'dat het leuk is', maar dat zet geen zoden aan de dijk.
Zijn accent is weg, oké. Waarom moet hij dan nog zwart blijven?quote:Op zaterdag 12 oktober 2013 16:25 schreef Ugjerke het volgende:
[..]
Door ze niet meer te gebruiken. Bijvoorbeeld het overdreven (spottende) Surinaamse accent en het luie en onhandig aspect van Zwarte Piet. Tegenwoordig praat hij normaal en is hij juist hartstikke handig en talentvol.
Maar vertel nu eens wat je argument eigenlijk is, de staatsregulatie was het dus niet, maar als je vertelt wat je eigenlijk bedoelde, kunnen we verder on-topic.
Mensen vinden het beledigend dat Nederland jaarlijks bijeenkomt voor een feest met een grote rol voor een stereotype zwarte slaaf, dat is iets anders dan een 'normaal' stereotype.quote:Op zaterdag 12 oktober 2013 16:27 schreef Ugjerke het volgende:
[..]
Leuk voor kinderen, zwart en wit. Als er een bepaald aspect van Zwarte Piet is wat mensen beledigend vinden, laat ze dat dan uitleggen. Aan "Het is racistisch/een zwart stereotype, ik ben zwart, dus ik ben gekwetst" heb ik niet zoveel. Dan kunnen we alle stereotypes die op uiterlijke kenmerken zijn gebaseerd wel uit fictie willen uitbannen. Maar dat is een flinke klus.
Laten we het wel over deze situatie houden.quote:Op zaterdag 12 oktober 2013 16:26 schreef Tchock het volgende:
[..]
Het beeld is inderdaad beter, maar er is nog steeds het probleem van de onderdanigheid en de ''blackface", wat in elke andere situatie extreem racistisch gevonden zou worden.
Omdat het Zwarte Piet is. Maar nogmaals, wat is nu daadwerkelijk je argument? Probeer dat nu eens goed te verwoorden, dan kan ik het misschien begrijpen.quote:Op zaterdag 12 oktober 2013 16:27 schreef Weka het volgende:
[..]
Zijn accent is weg, oké. Waarom moet hij dan nog zwart blijven?
Als je dat zegt mis je nogal het probleem. Kinderen kunnen racisme niet inschatten en dat is ook helemaal niet een punt van discussie aangezien het de ouders zijn die het feest in stand houden.quote:Op zaterdag 12 oktober 2013 16:29 schreef Zaktabak het volgende:
Alsof kinderen bij het zien van een zwarte man denken "oh kijk, dat is een nikker".
Het zijn dan misschien slimme hulpjes en knechtjes, maar dat maakt ze niet gelijk aan Sinterklaas.quote:Op zaterdag 12 oktober 2013 16:30 schreef Ugjerke het volgende:
[..]
Laten we het wel over deze situatie houden.![]()
Al vind ik die onderdanigheid wel meevallen. Ik zie geen Piet kruipen voor de Sint. Sterker nog, als je die series op TV ziet, hebben de Pieten vooral de leiding. Ja, de Sint is in principe de baas, maar hij zit voornamelijk oud te zijn. Ondertussen zorgen de Pieten ervoor dat alles in goede banen geleid wordt.
Ach nee, die regenboogpieten.quote:Op zaterdag 12 oktober 2013 16:28 schreef Tchock het volgende:
[..]
Mensen vinden het beledigend dat Nederland jaarlijks bijeenkomt voor een feest met een grote rol voor een stereotype zwarte slaaf, dat is iets anders dan een 'normaal' stereotype.
En wat is überhaupt de functie van zijn zwarte kleur? Ik vind regenboogpieten er prima uitzien. Puur het gegeven dat er zo veel weerstand tegen zwarte pieten is lijkt me al een goed argument om er iets aan te doen.
Het opmaken van blanke mensen tot een stereotype zwarte slaaf met erg donkere huid, grote oorbellen, pruik met kroeshaar en dikke rode lippen is racistisch. Een groep Nederlanders voelt zich hier ernstig door gekwetst, en volledig begrijpelijk. Alle tegenargumenten zijn herleidbaar tot 'het is traditie', 'kinderen zien het toch niet zo' en de ergste 'ze moeten zich niet zo aanstellen'. Alle drie kortzichtig of onzinnig. Serieuze tegenargumenten worden weggelachen of belachelijk gemaakt. Dát is het probleem.quote:Op zaterdag 12 oktober 2013 16:30 schreef Ugjerke het volgende:
[..]
Omdat het Zwarte Piet is. Maar nogmaals, wat is nu daadwerkelijk je argument? Probeer dat nu eens goed te verwoorden, dan kan ik het misschien begrijpen.
Is dat echt zo'n probleem? Kinderen denken daarbij toch niet "Oh, al die zwarte mensen luisteren naar die ene witte man. Blijkbaar is er een op rassen gebaseerde rangorde".quote:Op zaterdag 12 oktober 2013 16:31 schreef Tchock het volgende:
[..]
Als je dat zegt mis je nogal het probleem. Kinderen kunnen racisme niet inschatten en dat is ook helemaal niet een punt van discussie aangezien het de ouders zijn die het feest in stand houden.
[..]
Het zijn dan misschien slimme hulpjes en knechtjes, maar dat maakt ze niet gelijk aan Sinterklaas.
Een stereotype is niet per definitie net zo beledigend als een andere. Als ik mijn ogen tot spleetjes maak en uitroep dat ik niet kan autorijden is dat net zo goed racistisch, maar het is wel van een andere orde dan duizenden mensen opmaken tot negerslaaf en weken op nationale tv uitzenden.quote:Op zaterdag 12 oktober 2013 16:34 schreef Ugjerke het volgende:
[..]
Ach nee, die regenboogpieten.Dan liever gewoon geen Pieten meer.
Dan is het gewoon klaar. En dat beetje weerstand is misschien luid, maar volgens mij ook vrij klein, dat is voor mij geen reden om er iets aan te doen. Je kan niet altijd met iedereen rekening houden. Tegelijkertijd is er namelijk ook weerstand tegen het verder veranderen van Zwarte Piet.
Maar wat het verschil tussen dit stereotype en een "normaal" stereotype is, zul je me moeten uitleggen. Wat maakt dit stereotype specialer dan andere stereotypes?
Sorry, maar die vraag wilde ik echt door Weka, en Weka alleen, beantwoord zien worden. Dat ging namelijk over iets uit de openingspost dat hij als argument gebruikt.quote:Op zaterdag 12 oktober 2013 16:34 schreef Tchock het volgende:
[..]
Het opmaken van blanke mensen tot een stereotype zwarte slaaf met erg donkere huid, grote oorbellen, pruik met kroeshaar en dikke rode lippen is racistisch. Een groep Nederlanders voelt zich hier ernstig door gekwetst, en volledig begrijpelijk. Alle tegenargumenten zijn herleidbaar tot 'het is traditie', 'kinderen zien het toch niet zo' en de ergste 'ze moeten zich niet zo aanstellen'. Alle drie kortzichtig of onzinnig. Serieuze tegenargumenten worden weggelachen of belachelijk gemaakt. Dát is het probleem.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |