Werkt prima.quote:Op zondag 6 oktober 2013 20:21 schreef BredeBroeder het volgende:
[..]
Ff een krantje lezen tijdens 't lopen
"En die dingen waren altijd helemaal naar de klote, en waren ze eens een keer gemaakt peerde er een luit van me vandoor met mijn AMX. Had ik niets meer, ik had nooit iets aan die dingen, godverrr de godver, altijd kapot grblbmblbll"quote:Op zondag 6 oktober 2013 20:19 schreef AchJa het volgende:
[..]
Mijn pa vervloekt dat ding nog steeds...
Die ouwe van mij was gewoon een vuige lijntrekker... Het prototype dipli...quote:Op zondag 6 oktober 2013 20:19 schreef Pumatje het volgende:
Haha ja met onze Desi? Tjonge , mooie verhalen moet dat geven dan.
Toen ik op de kmstress zat zaten ze er af en toe mee te pochenquote:Op zondag 6 oktober 2013 20:25 schreef AchJa het volgende:
[..]
Die ouwe van mij was gewoon een vuige lijntrekker... Het prototype dipli...
Maar gvd wel een TB'tje scoren tijdens pantserstorm omdat hij "zo uitmuntend zijn best heeft gedaan en een voorbeeld voor zijn groep was"...![]()
![]()
Over Desi had hij niet zoveel te melden, die was niet zijn gpc.
Hahahaquote:Op zondag 6 oktober 2013 20:29 schreef Pumatje het volgende:
Ik ging vorige week net voordat ik ziek werd een kijkje nemen in de AMX van BLJ. Ze wilden dat ding aanvankelijk herstellen om de BC overdracht mee te vieren. Dat is dus natuurlijk niet gelukt.. ik dacht er nog het mijne van maar toen ik na bezoek door de AMX bodem heen zakte werd het me duidelijk. Gewoon geen Frans iets kopen wat moet rijden, of starten of betrouwbaar moet zijn. Dingen die je opeet die uit Frankrijk komen zijn al veiliger.. maar dan heb je met het naar de wc gaan weer een probleem.
Mooie handrem.quote:Op zondag 6 oktober 2013 20:35 schreef Pumatje het volgende:
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
Ja.quote:
De AMX kennende zullen de balken en tracks wel blijven liggen en ligt de rest van het voertuig 10 meter verderop...quote:
quote:Op zondag 6 oktober 2013 20:45 schreef AchJa het volgende:
[..]
De AMX kennende zullen de balken en tracks wel blijven liggen en ligt de rest van het voertuig 10 meter verderop...
quote:Op zondag 6 oktober 2013 20:45 schreef AchJa het volgende:
[..]
De AMX kennende zullen de balken en tracks wel blijven liggen en ligt de rest van het voertuig 10 meter verderop...
Wikiquote:De AMX-PRI stond bekend als 'zorgenkindje'. Het benzineverbruik, het vele onderhoud maar vooral de vele mankementen maakten het voertuig tot een dag- én nachttaak voor de monteurs. Vaak stond de AMX bij oefeningen stil langs de kant van de weg.
Defensie zelf......quote:Trouwens, de AMX zelf was ook een uitdaging, want er ging regelmatig iets kapot: overdag oefenen, 's nachts sleutelen. Dat lag soms aan de rijstijl van de chauffeurs, maar vooral aan de kwaliteit van het voertuig. De monteurs waren er nooit klaar mee.
quote:Op zondag 6 oktober 2013 20:59 schreef AchJa het volgende:
Michiel Mans met Wapens: de familie AMX in Nederland
Ondanks het gebruik van vooral Engels (Amerikaans) jargon, kom je nog regelmatig archaïsch Frans tegen. Zo hebben sommigen het nog over ‘mitrailleur’, of bedoelt men HE (High Explosive) met ‘brisant’. Toch is kennis van het Frans af en toe handig. Zeker als we het over de periode hebben waarin we aanzienlijke hoeveelheden Frans materiaal gebruikten. Tussen 1961 en 1983 ratelde de Landmacht deels rond op rupsbanden uit de Atelier de construction d’Issy les-Moulineaux. Een bek vol lastig elegant uitspreekbaars, dus houden we het op AMX. De aangeschafte AMX familie bestond uit een lichte tank, de AMX 13 (131 stuks), een pantserrupsinfanterievoertuig, de AMX-pri (345), en een gemechaniseerde houwitser voor de veldartillerie, de AMX-pra (82). Samen met afgeleide commando-, genie- en andere versies (288) ging het om 846 voertuigen. Een aardige Franse exportorder. Fijn voor hen, maar wat vonden onze militairen van de familie AMX? Om in stijl te blijven, zeg maar gerust merde.
Ondanks een negatieve Duitse evaluatie schafte Nederland de AMX telgen toch aan in 1960. Deels vanwege haast om de parate gevechtseenheden mobieler en beter gepantserd te maken, deels uit overwegingen van standaardisatie, en deels omdat ze goedkoper waren. Later in de zestiger jaren werden de duurdere Amerikaanse kandidaten toch aangeschaft (M113 pantservoertuigfamilie, M109 155 mm gemechaniseerde houwitser). Ook de invoering van de DAF YP 408 (vanaf 1964), een pantserwielvoertuig voor de infanterie dat we zelf ontwikkelden, maakte een farce van de standaardisatie. Bovendien betekende invoering van zowel wiel- als rupsvoertuigen voor hetzelfde type tank-infanterie formaties, dat volledig gemechaniseerde (op rupsbanden) eenheden in terrein mobieler waren dan tank-infanterie eenheden waarvan de zandhazen in een YP zaten. Wat ze hierin wel ruimer en minder door elkaar gerammeld deden dan in de AMX-pri. Daar pasten dertien Fransozen in, terwijl polderlanders er uiteindelijk met z’n tienen nog krap in zaten. Het zitten achterin gebeurde rug-aan-rug wat de gelegenheid bood om door de kijk-schietgaten in de zijkant de vijand in het snotje te houden. Een prettig gesprek voeren was rug-aan-rug wel een stuk minder. Gelukkig kon je regelmatig buiten bijpraten als dit Franse spul weer stuk was.
Naast overvloedige onderhoudsproblemen* binnen de familie, kon het pantser van de AMX 13 toren ook (haar)scheuren gaan vertonen. Volgens rapporten betrof het slechte fabricage en had het weinig te maken met de inbouw van een (te) zwaar kanon. Meestal deed de AMX 13 het met een 75 mm of 90 mm kanon, maar wij schoten uit een Franse 105mm/L44 loop. In een uniek Creusot-Loire gedeeld torenontwerp waarvan het bovenste deel scharnierend (voor elevatie) op het onderste deel rust. In het bovenste deel zit het kanon met automatische laadinrichting voorzien van twee revolvermagazijnen met elk zes granaten. De auto-lader geeft een hoge vuursnelheid en maakte een lader overbodig zodat een AMX 13 slechts twee bemanningsleden had in de krappe toren. Volgens verhalen mochten deze niet langer zijn dan 1,70 meter. Wellicht wenste je nog meer op Sarkozy te lijken als je onder vuur uit de tank moest om na twaalf schoten het magazijn achterop de toren te herladen. Een handicap dat de inzet effectief beperkte tot vooral hit&run tactieken. Iets wat goed aansloot bij het Nederlandse gebruik in verkenningseenheden en als tank killers in antitank batterijen bij de artillerie. Ook werden ze korte tijd samen met verbouwde AMX-pri’s (tot AMX-prat Pantser Rups Anti Tank -met TOW) in antitank compagnieën bij de infanterie ingedeeld.
Het langst gingen de AMX-pra’s bij de afdelingen veldartillerie stuk. De L30 (dertig kalibers lang) 105 mm schietbuizen van onze pra’s droegen weliswaar verder (15 km) dan de standaard L23 buizen, maar de bijbehorende HEbrisantgranaten van ± 17 kilo (met vaste kardoeshulzen) waren nietig vergeleken bij de ± 42 kilo wegende 155 mm projectielen uit de eveneens ingevoerde M109 houwitsers. Het 155 mm geschut reikte daarnaast iets verder (18,5 km). De verlangde standaardisatie binnen de Koninklijke Landmacht werd met de invoering van de YPR-765, die zowel de AMX-pri als de YP 408 verving, pas in de tachtiger jaren redelijk afgerond. De tanks bleven nog wel van elkaar verschillen, hoewel de twee overgebleven modellen na de uitfasering van de Centurion allebei luisterden naar de naam Leopard. Wat ze inmiddels niet meer doen. In mei ’40 kon de minister van Oorlog op de order “stuur tanks” aan generaal Winkelman, tenminste nog het licht sarcastische antwoord “een of allebei?” krijgen. Te weten, Franse Renault FT-17s uit 1917. Merde.
* Van: AMX voertuigen in de Koninklijke Landmacht, 1961-1983 – Piet F. van den Heuvel en Alfred Staarman (collectie legermuseum .pdf)
[-]Curieus is dat in januari 1979 de 11e Afdeling Rijdende Artillerie de Inzetbaarheidsprijs kreeg terwijl op dat moment slecht één van de achttien AMX vuurmonden inzetbaar was![-]
The Postonline
Wheeheehequote:In mei ’40 kon de minister van Oorlog op de order “stuur tanks” aan generaal Winkelman, tenminste nog het licht sarcastische antwoord “een of allebei?” krijgen. Te weten, Franse Renault FT-17s uit 1917. Merde.
Nee, maar hij ''kon'' het tenminste krijgen mocht Winkelman zich in die bui hebben verkeerdquote:Op zondag 6 oktober 2013 21:10 schreef Pumatje het volgende:
Heeft Generaal Winkelman dat echt gezegd? Geloof het niet, die was veel te loyaal. Meer iets voor Reijnders.
Beter dit dan Den Haag, maar blijven knorren tot en met.quote:Op zondag 6 oktober 2013 23:59 schreef samthegreat5 het volgende:
Kijk dit en krijg aids.. zit een studiegenoot van mij in dat groepje.
Knorren tot en met?quote:Op maandag 7 oktober 2013 00:19 schreef hoogvlieger het volgende:
[..]
Beter dit dan Den Haag, maar blijven knorren tot en met.
quote:Sometimes, when you're feeling important,
Sometimes, when your ego's in bloom,
Sometimes, when you take it for granted
You're the best qualified in the room.
Sometimes, when you feel that your going
Would leave an unfilled hole,
Just follow this simple instruction,
and see how it humbles your soul:
Take a bucket and fill it with water,
Put your hand in it up to the wrist,
Pull it out and the hole that's remaining
Is a measure of how you'll be missed.
You may splash all you please when you enter,
You can stir up the water galore,
But stop, and you'll find in a minute
That it looks quite the same as before.
The moral of this quaint example
Is to do just the best that you can;
Be proud of yourself, but remember,
There is no indispensable man.
Fixed.quote:Op maandag 7 oktober 2013 02:17 schreef Rave_NL het volgende:
Voel je je ontzettend klote
word je behandeld als een lor
troost je dan met de gedachte
ik ben in ieder geval geen tor.
Dental fit.quote:Op maandag 7 oktober 2013 13:20 schreef samthegreat5 het volgende:
[..]
Waar is dat nou weer voor nodig, ik ben al ruim 2 jaar niet geweest volgens mij
Kortom, je bent niet uitzendbaar...quote:Op maandag 7 oktober 2013 13:20 schreef samthegreat5 het volgende:
[..]
Waar is dat nou weer voor nodig, ik ben al ruim 2 jaar niet geweest volgens mij
Aha, nou ik werk nog niet 1 jaar bij defensie, maar ik zorg goed voor m'n gebit. En @AchJa: Natres, uitzendbaar..quote:Op maandag 7 oktober 2013 14:16 schreef Schild het volgende:
Iedereen bij defensie moet 1x per jaar (dacht ik zo uit mijn hoofd) bij de tandarts langs om 'dental fit' te blijven. Heeft er iets mee te maken dat bv tijdens uitzending niet je hele tanden eruit vallen.
In feite weinig.quote:Op maandag 7 oktober 2013 14:59 schreef jitzzzze het volgende:
[..]
En wat veranderd daaraan als hij wel naar de tandarts gaat?
Ik? Nou, er komt een bataljonsoefening aan voor 44 Painfbat. met een compagnie 11 Lumbl en een eskadron Duitse tanks. 10 Natres is als bewaking/beveiliging van logistieke transporten aangevraagd. Oefening vindt ergens gedurende 2 weken in december plaats. Maar ik doe dan onderzoek (soort van bachelor stage). Dus ik kan niet. En ik kan ook niet aan een Meerdaagse Oefening van onszelf meedoen want dan heb ik tentamensquote:
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |