Waarom is dat zo raar? Labeling is echt niet de enige manier waarop je bij kan houden waar voedsel vandaan komt. En dat is toch altijd het eerste wat ze doen als er een probleem met voedsel is - waar komt het vandaan. Dan zie je gelijk of ze GMO of niet hebben geplant. Bovendien kan je testen of iets GMO is als er nog DNA in zit.quote:Op dinsdag 10 december 2013 10:18 schreef erodome het volgende:
[..]
Wel frappant dat ze wel kunnen zeggen dat er doden zijn gevallen door organisch voedsel, maar niet door gm-voedsel, dat zonder dat ze weten waar dat voedsel op de markt vandaan komt, want die labeling invoeren zou zoveel geld kosten omdat dat dan bijgehouden zou moeten gaan worden, iets wat nu niet gebeurd volgens dat artikel.
Zalm is niet schadelijk, paardenvlees ook niet. Toch?quote:Op dinsdag 10 december 2013 20:49 schreef kets70 het volgende:
[..]
Waarom is dat zo raar? Labeling is echt niet de enige manier waarop je bij kan houden waar voedsel vandaan komt. En dat is toch altijd het eerste wat ze doen als er een probleem met voedsel is - waar komt het vandaan. Dan zie je gelijk of ze GMO of niet hebben geplant. Bovendien kan je testen of iets GMO is als er nog DNA in zit.
Labeling zou wel helpen, maar als er werkelijk geen enkele aanwijzing is dat een bepaald soort voedsel schadelijk voor de gezondheid is, is het gewoon niet de moeite en kosten waard, vanuit veiligheidsoogpunt.
Zo ver heb ik niet eens gelezen. Maar je hebt inderdaad wel een punt. Als je geen betrouwbare labeling hebt, kun je ook niets op een geloofwaardige manier wijten aan een productiemethode.quote:Op dinsdag 10 december 2013 10:18 schreef erodome het volgende:
[..]
Wat een prut artikel, het enige interessante eraan is dat ze dus blijkbaar in amerika geen idee hebben wat waar vandaan komt, lekkere veilige voedselmarkt....
Wel frappant dat ze wel kunnen zeggen dat er doden zijn gevallen door organisch voedsel, maar niet door gm-voedsel, dat zonder dat ze weten waar dat voedsel op de markt vandaan komt, want die labeling invoeren zou zoveel geld kosten omdat dat dan bijgehouden zou moeten gaan worden, iets wat nu niet gebeurd volgens dat artikel.
Ben ik het niet mee eens. Het is wel makkelijker met labeling, maar echt niet de enige manier. Het gaat erom dat je bijhoudt waar producten vandaan komen, en dan kan je altijd terugrekenen. Dat proces moet betrouwbaar zijn.quote:Op woensdag 11 december 2013 00:37 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Zo ver heb ik niet eens gelezen. Maar je hebt inderdaad wel een punt. Als je geen betrouwbare labeling hebt, kun je ook niets op een geloofwaardige manier wijten aan een productiemethode.
Heb je wel gelezen wat je geplaatst hebt? Want daar staat dat labeling een enorm probleem zal zijn omdat er dus dan uitgezocht moet worden wat waar vandaan komt, dat dat nu dus niet bekend is.quote:Op dinsdag 10 december 2013 20:49 schreef kets70 het volgende:
[..]
Waarom is dat zo raar? Labeling is echt niet de enige manier waarop je bij kan houden waar voedsel vandaan komt. En dat is toch altijd het eerste wat ze doen als er een probleem met voedsel is - waar komt het vandaan. Dan zie je gelijk of ze GMO of niet hebben geplant. Bovendien kan je testen of iets GMO is als er nog DNA in zit.
Labeling zou wel helpen, maar als er werkelijk geen enkele aanwijzing is dat een bepaald soort voedsel schadelijk voor de gezondheid is, is het gewoon niet de moeite en kosten waard, vanuit veiligheidsoogpunt.
Lees je eigen artikel, ze zeggen juist dat dat bijhouden niet gebeurd.quote:Op woensdag 11 december 2013 05:14 schreef kets70 het volgende:
[..]
Ben ik het niet mee eens. Het is wel makkelijker met labeling, maar echt niet de enige manier. Het gaat erom dat je bijhoudt waar producten vandaan komen, en dan kan je altijd terugrekenen. Dat proces moet betrouwbaar zijn.
Maar goed. Er is GEEN ENKELE geloofwaardige aanwijzing dat er een probleem met de huidige GMOs is. Dan kan je wel een beetje gaan roepen dat we de lange termijn effecten niet goed kunnen beoordelen, maar dat kan je bij geen enkele productiemethode ooit volledig uitsluiten. Ook niet bij organisch. En bij de organische productiemethode zijn er wel degelijk bewezen problemen (verontreiniging met mestbacterien, gevaarlijke schimmel toxines).*
Ik ben niet tegen organisch, maar ik ben wel tegen de anti-GMO houding die m.i. zwaar is doorgeschoten. Je mag best kritisch zijn, maar laten we nou niet doen dat al onze andere productiemethodes onfeilbaar zijn - overal zitten haken en ogen aan.
* Voetnoot: organisch voedsel wordt gelabeld, maar de problemen waar ik het hier over heb zijn niet gevonden omdat er een labeltje "organisch" opstond, maar omdat de herkomst van het voedsel gevonden kon worden. Dat is dus veel belangrijker.
Er staat dus dat er geen tracking is, of iig onvoldoende. Als het echt alleen om openbare labeling ging dan zou het niet zo belachelijk veel moeten kosten. Dus of ze overdrijven schromelijk in dit artikel(die kans acht ik niet zo heel klein), of de voedselindustrie in amerika is een zooitje.quote:A mandatory, national GM food labeling program would be one hundred times more difficult to implement, considering that it would involve the tracking and segregation of all food products from all farms, big and small, all grain elevators, all food processors and producers, including all bakeries and candy makers, and all food distributors and sellers. Compounding the problem is the fact that 90 percent of our corn, sugar and soybeans are of the GM type, and wheat, and many vegetables and fruits will be added in the future. Labeling also requires tracking all derivative products such as corn oil, corn syrup, cornstarch, soy lecithin, as well as meats of corn-fed animals. Finally, how would we track products from other countries and enforce rules in developing countries?
Labeling, geleidebiljetten, goede administratie, beetje lood om oud ijzer. Ik reageerde op de stelling in het artikel dat labeling veel te duur zou zijn en op kosten van de klant zou gaan. Dat laatste is uiteraard waar: alles gaat op kosten van de klant, linksom of rechtsom.quote:Op woensdag 11 december 2013 05:14 schreef kets70 het volgende:
[..]
Ben ik het niet mee eens. Het is wel makkelijker met labeling, maar echt niet de enige manier. Het gaat erom dat je bijhoudt waar producten vandaan komen, en dan kan je altijd terugrekenen. Dat proces moet betrouwbaar zijn.
Maar goed. Er is GEEN ENKELE geloofwaardige aanwijzing dat er een probleem met de huidige GMOs is. Dan kan je wel een beetje gaan roepen dat we de lange termijn effecten niet goed kunnen beoordelen, maar dat kan je bij geen enkele productiemethode ooit volledig uitsluiten. Ook niet bij organisch. En bij de organische productiemethode zijn er wel degelijk bewezen problemen (verontreiniging met mestbacterien, gevaarlijke schimmel toxines).*
Ik ben niet tegen organisch, maar ik ben wel tegen de anti-GMO houding die m.i. zwaar is doorgeschoten. Je mag best kritisch zijn, maar laten we nou niet doen dat al onze andere productiemethodes onfeilbaar zijn - overal zitten haken en ogen aan.
* Voetnoot: organisch voedsel wordt gelabeld, maar de problemen waar ik het hier over heb zijn niet gevonden omdat er een labeltje "organisch" opstond, maar omdat de herkomst van het voedsel gevonden kon worden. Dat is dus veel belangrijker.
Nu lijkt het net alsof je de liberalen en met name libertairen beschouwd als onethische mensen. Want no matter what happens with food, zolang het economisch maar de best mogelijke uitkomst is. Dat was niet mijn impressie hier.quote:Op dinsdag 10 december 2013 15:48 schreef Monolith het volgende:
[..]
Ja, sommige liberalen en met name libertairen lijken te denken dat marktwerking noodzakelijkerwijs leidt tot de best mogelijke uitkomst voor iedereen. De realiteit is natuurlijk een stuk weerbarstiger.
quote:"You better get ready; people are coming and this is not a movement you are going to stop." - Governor Malloy
Dat zeg ik nou juist niet. Ik stel dat die juist het idee hebben dat marktwerking automatisch zorgt voor de 'ethisch juiste' uitkomst. Zij denken dan ook dat het vanuit een ethisch standpunt het beste is om de markt haar werk te laten doen.quote:Op donderdag 12 december 2013 14:00 schreef CynicusRomanticusRob het volgende:
[..]
Nu lijkt het net alsof je de liberalen en met name libertairen beschouwd als onethische mensen. Want no matter what happens with food, zolang het economisch maar de best mogelijke uitkomst is. Dat was niet mijn impressie hier.
Jaja, je zei sommige liberalen, maar toch
Wat was het verhaal?quote:Op zondag 15 december 2013 20:19 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Nu op Radio 1, Labyrint. Over GM-food.
Sterker nog, dat is zelden het geval. De meeste consumenten en kleine ondernemers hebben helemaal geen zin of geld om aandelen te kopen. In grote ondernemingen waar ze verder weinig belang bij hebben.quote:Op donderdag 12 december 2013 15:57 schreef Monolith het volgende:
[..]
Dat zeg ik nou juist niet. Ik stel dat die juist het idee hebben dat marktwerking automatisch zorgt voor de 'ethisch juiste' uitkomst. Zij denken dan ook dat het vanuit een ethisch standpunt het beste is om de markt haar werk te laten doen.
Wat ik stel is dat in de realiteit een beursgenoteerde onderneming primair haar aandeelhouderswaarde als doelstelling heeft. Dat kan overlappen met de belangen van bijvoorbeeld consumenten en kleine ondernemers, maar dat hoeft lang niet altijd zo te zijn.
Dat staat volgens mij gewoon in de contracten die iedereen tekent. Voor sommige gewassen is het ook veel beter ieder jaar nieuw zaaigoed te kopen. Waarom is dat flessentrekkerij?quote:Op woensdag 18 december 2013 00:38 schreef Samuray13 het volgende:
Nog steeds kan ik er niet bij dat deze flessentrekkers gelukt is om mensen te dwingen 1jarige zaad te kopen. Elk jaar moeten ze zich blauw betalen aan deze tuig.
Wie heeft deze oplichters dat toegestaan?
Zo komt het me over. Als je zaaigoed koopt, dan dien je recht te hebben om ermee te doen wat je wilt. Wat ik las is dat monsanta kopers verbied om nieuw zaad van gekochte zaaigoed te hergebruiken.quote:Op woensdag 18 december 2013 06:26 schreef kets70 het volgende:
[..]
Dat staat volgens mij gewoon in de contracten die iedereen tekent. Voor sommige gewassen is het ook veel beter ieder jaar nieuw zaaigoed te kopen. Waarom is dat flessentrekkerij?
Ja en? Is dat legitiem en/of legaal?quote:Op woensdag 18 december 2013 06:26 schreef kets70 het volgende:
[..]
Dat staat volgens mij gewoon in de contracten die iedereen tekent.
Jaja, dat is inderdaad zo. F1 hybride-zaad moet je ook elk jaar opnieuw kopen. Gewoon omdat de meeste boeren niet een zuivere stam van de ouders op een apart veldje kunnen telen. Zou je ook als truc kunnen zien, maar hier is het de natuur die de grenzen stelt. En het veredelingsbedrijf levert ook iets, namelijk de moeite om F1-zaad te maken. Iets wat een individuele boer niet kan.quote:Voor sommige gewassen is het ook veel beter ieder jaar nieuw zaaigoed te kopen. Waarom is dat flessentrekkerij?
Ben je tegen patenten, is dat het probleem? Want als je een patent op een bepaald zaaigoed hebt, dan vind ik het ook logisch dat je het kan verkopen op voorwaarde dat het maar een jaar gebruikt wordt. Als dat duidelijk in het contract staat, is er volgens mij niks mis.quote:Op woensdag 18 december 2013 23:55 schreef Samuray13 het volgende:
[..]
Zo komt het me over. Als je zaaigoed koopt, dan dien je recht te hebben om ermee te doen wat je wilt. Wat ik las is dat monsanta kopers verbied om nieuw zaad van gekochte zaaigoed te hergebruiken.
Elk jaar opnieuw moeten kopen is gewoon een graaisysteem om de verkoper monsanta aan geld te helpen.
Patent op voedsel is fout. Het leidt tot wantoestanden en misbruik. Monsanto is denk ik wel bewijsquote:Op donderdag 19 december 2013 19:07 schreef kets70 het volgende:
[..]
Ben je tegen patenten, is dat het probleem? Want als je een patent op een bepaald zaaigoed hebt, dan vind ik het ook logisch dat je het kan verkopen op voorwaarde dat het maar een jaar gebruikt wordt. Als dat duidelijk in het contract staat, is er volgens mij niks mis.
Argumentum ad Monsantum. Sorry, zomaar Monsanto roepen is geen bewijs. Wat zijn dan die rampen die je ziet gebeuren?quote:Op donderdag 19 december 2013 23:42 schreef Samuray13 het volgende:
[..]
Patent op voedsel is fout. Het leidt tot wantoestanden en misbruik. Monsanto is denk ik wel bewijs
van. Ik verwacht dat op termijn er wel een eind aan gemaakt wordt. Eerst moet er wel een ramp of zo gebeuren.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |