quote:Larissa Bieringa (20) uit Duiven heeft haar droom om de eerste vrouwelijke commando ooit te worden in de ijskast gezet. Ze voelt zich na aanhoudende negatieve reacties over vrouwen bij het elite-korps niet meer welkom en trekt zich terug. Vier andere vrouwen starten in november wél op de stormbaan.
Een gemiste kans voor defensie. Zo noemt de teleurgestelde Bieringa de beslissing die ze na lang nadenken nam. 'De nieuwe commotie maakt duidelijk dat vrouwen op geen enkele wijze welkom zijn bij het korps. Het is jammer dat er zo mee wordt omgegaan.'
'Het werkt niet'
Vorige week 'verscheurde' defensie in eerste instantie de sollicitatie van Bieringa omdat ze vrouw was. Een vergissing noemde defensie het. Ze mocht alsnog aan de driedaagse, loodzware voorselectie meedoen die in november wordt gehouden. Maar gisteren kwam er opnieuw gedoe over haar aanmelding naar buiten. Op de werkvloer zouden commando's haar komst totaal niet zien zitten, bracht advocaat in militair recht Michael Ruperti naar buiten. Commando's stelden nadrukkelijk dat 'het niet werkt' om vrouwen bij deze elite-eenheid te zetten gezien de zware operaties die ze moeten uitvoeren. Ook zou Bieringa zich door alle aandacht hebben 'gediskwalificeerd'. 'Commando's dienen in opperste geheimhouding te opereren,' zei Ruperti.
Stap terug
De storm aan negatieve reacties die haar verhaal losmaakte, heeft er mede voor gezorgd dat Bieringa nu een stap terug doet. 'Er zijn media die zo diep in mijn leven zijn gaan spitten, dat het verstandiger is om te kiezen voor mijn eigen veiligheid en die van mijn familie. Alle publiciteit heeft de kans op een baan bij het korps sowieso sterk verkleind, mocht ik de eerste selectieronde overleven.'
Bieringa kon de eerste vrouw ooit worden die een groene baret zou dragen. Als kind droomde de geboren Zevenaarse daar al van.
Droom
Afgelopen jaren werd ze extra gemotiveerd door beroepsmilitairen en oudgedienden uit de kennisenkring van haar ouders. 'Als één vrouw is opgewassen tegen de zware eisen dan ben jij het wel, zeiden ze altijd.'
Afgelopen maanden werkte Bieringa hard om de selectie te kunnen doorstaan. Ze trainde touwklimmen, optrekken aan een stang met de kin erboven, opdrukken, sit-ups, hardlopen en zwemmen. Al die inspanningen zijn volgens Bieringa niet helemaal voor niets geweest. 'Ze moeten bij het korps niet gek opkijken als ik het op een later moment toch weer probeer, maar dan in volledige anonimiteit.'
Of ze dan nog steeds de eerste vrouw bij de commando's is, moet blijken. Er zijn inmiddels nog vier vrouwen die zich hebben aangemeld voor de loodzware selectie in november.
quote:Een seksueel incident op marinefregat Zr. Ms. Van Speijk wordt momenteel strafrechtelijk onderzocht. In de havenstad Djibouti zou een vrouwelijke opvarende met vier mannen tegelijkertijd seks hebben gehad, schrijft De Telegraaf. De Koninklijke Marechaussee onderzoekt of sprake is van verkrachting.
Het incident speelde zich af na afloop van een afscheidsfeestje. De vrouw was naar verluidt onder invloed van alcohol. Zij heeft geen aangifte gedaan. Ook wanneer sprake was van vrijwillige seks, is dit reden voor onderzoek, omdat seksuele betrekkingen tussen opvarenden zijn verboden.
De marine zegt in een reactie dat de commandant van Zr. Ms. Van Speijk bij terugkeer in Den Helder melding maakte van het voorval waarbij bemanningsleden mogelijk gedrag hebben vertoond dat niet in overeenstemming is met de Gedragscode Defensie. Defensie is hierop meteen een onderzoek gestart, aldus een woordvoerster.
dit is ook deel 2 was vergeten de titel aan te passenquote:Op zaterdag 5 oktober 2013 08:16 schreef StateOfMind het volgende:
Oud nieuws, was van de week al een topic over. Ze gaat niet meer.
Nee precies, daarom moeten de missies aangepast worden zodat het zwakke geslacht ook mee kan.quote:Op zaterdag 5 oktober 2013 08:18 schreef videonatic het volgende:
Bij een geheime commando eenheid willen en dan met je kop in de media. Dom dom dom.
Tevens vraag ik me af of een vrouw van 60 kilo een rugzak met materiaal van 60 kilo kan dragen, een wapen van 5-7 kilo daarbij en dan nog 100% operationeel is.
(Kleine hint: dat lukt dr niet)
En hoe zie je dat precies voor je?quote:Op zaterdag 5 oktober 2013 08:30 schreef GroningseGast het volgende:
[..]
Nee precies, daarom moeten de missies aangepast worden zodat het zwakke geslacht ook mee kan.
Niemand zegt toch ook dat er andere eisen aan haar gesteld moeten worden? Maar het moet wel mogelijk zijn om, als ze aan dezelfde eisen voldoet, dus dat wél kan, het te doen.quote:Op zaterdag 5 oktober 2013 08:18 schreef videonatic het volgende:
Bij een geheime commando eenheid willen en dan met je kop in de media. Dom dom dom.
Tevens vraag ik me af of een vrouw van 60 kilo een rugzak met materiaal van 60 kilo kan dragen, een wapen van 5-7 kilo daarbij en dan nog 100% operationeel is.
(Kleine hint: dat lukt dr niet)
Zo eenvoudig is het dus nietquote:Op zaterdag 5 oktober 2013 09:08 schreef WammesWaggel het volgende:
In dat geval kan je natuurlijk ook gewoon de meest fitte vrouw uit de reguliere landmacht aan een kudde KCT figuren plakken maar toch...
en daarom zijn die vier andere vrouwen ook toegelaten.quote:Op zaterdag 5 oktober 2013 08:44 schreef timmmmm het volgende:
[..]
Niemand zegt toch ook dat er andere eisen aan haar gesteld moeten worden? Maar het moet wel mogelijk zijn om, als ze aan dezelfde eisen voldoet, dus dat wél kan, het te doen.
In hoeverre kan je bodyguards vergelijken met commando's? Lijkt me dat je dan eerder moet kijken of er vrouwen bij de Seals/SAS zitten.quote:Op zaterdag 5 oktober 2013 09:08 schreef WammesWaggel het volgende:
Bij de Amerikaanse Secret Service hebben ze ook vrouwen dus er zouden toch wel vrouwen moeten zijn die de selectie van KCT kunnen doorstaan toch? ik kan mij juist voorstellen dat er ook missies zijn waar een vrouw juist een aanwinst kan zijn.
In dat geval kan je natuurlijk ook gewoon de meest fitte vrouw uit de reguliere landmacht aan een kudde KCT figuren plakken maar toch...
Bodyguards van de SS zijn wel meer dan alleen een bodyguard zoals je die Rene Froger naar zijn auto ziet lopen natuurlijk, dat er geen vrouwen bij de zeehondjes of SAS zitten zegt natuurlijk ook niet noodzakelijk iets over het feit dat zij niet geschikt zouden zijn... het zou mij niet verbazen als je die daar over zeg tien jaar ook wel zou zien.quote:Op zaterdag 5 oktober 2013 09:13 schreef MichaelScott het volgende:
[..]
In hoeverre kan je bodyguards vergelijken met commando's? Lijkt me dat je dan eerder moet kijken of er vrouwen bij de Seals/SAS zitten.
Voor de overige vrouwen in de landmacht worden ook gewoon andere (lagere) eisen gesteld. Waarom zou het KCT hierop een uitzondering moeten zijn?quote:Op zaterdag 5 oktober 2013 08:44 schreef timmmmm het volgende:
[..]
Niemand zegt toch ook dat er andere eisen aan haar gesteld moeten worden? Maar het moet wel mogelijk zijn om, als ze aan dezelfde eisen voldoet, dus dat wél kan, het te doen.
quote:Op zaterdag 5 oktober 2013 09:00 schreef betyar het volgende:
Hahahaha, vrouwen bij de KCT, wij hadden een aantal "vrouwen" die al begonnen te zeuren en te jammeren zodra ze de YPR moesten verlaten.....
Ligt aan de functie he.quote:Op zaterdag 5 oktober 2013 09:38 schreef LXIV het volgende:
[..]
Voor de overige vrouwen in de landmacht worden ook gewoon andere (lagere) eisen gesteld. Waarom zou het KCT hierop een uitzondering moeten zijn?
Nee, er gelden gewoon in het algemeen lagere eisen. Op de Hiba, bij de couzytest, etc.quote:
Bij de Pagncie moesten de "vrouwen" gewoon meedoen met de jongens, net die kilootjes tillen en netjes hetzelfde verrichten als de rest, geen uitzonderingen.quote:Op zaterdag 5 oktober 2013 09:39 schreef LXIV het volgende:
[..]
Nee, er gelden gewoon in het algemeen lagere eisen. Op de Hiba, bij de couzytest, etc.
Tuurlijk! En zo hoort het ook. Maar ik heb het over de generieke eisen die defensie stelt.quote:Op zaterdag 5 oktober 2013 09:40 schreef betyar het volgende:
[..]
Bij de Pagncie moesten de "vrouwen" gewoon meedoen met de jongens, net die kilootjes tillen en netjes hetzelfde verrichten als de rest, geen uitzonderingen.
13.quote:Op zaterdag 5 oktober 2013 09:42 schreef LXIV het volgende:
[..]
Tuurlijk! En zo hoort het ook. Maar ik heb het over de generieke eisen die defensie stelt.
Welke pagncie trouwens?
Yep, goede tijd gehad daar.quote:Op zaterdag 5 oktober 2013 09:43 schreef LXIV het volgende:
[..]
Tijdje terug dus al weer. Mooie eenheid.
Ik heb vanaf de oprichting 3 jaar bij 41Pgnbat gezeten. Ook een goede tijd gehad!quote:
Was ik net weg, ik heb er tot 2005 gezeten.quote:Op zaterdag 5 oktober 2013 09:47 schreef LXIV het volgende:
[..]
Ik heb vanaf de oprichting 3 jaar bij 41Pgnbat gezeten. Ook een goede tijd gehad!
nietquote:Op zaterdag 5 oktober 2013 08:32 schreef jitzzzze het volgende:
[..]
En hoe zie je dat precies voor je?
Het ging niet alleen daarover, het ging ook over hoe Larissa het allemaal heeft aangepakt. Er speelden naast het feit dat het KCT het niet wilde twee belangrijke redenen mee.quote:Op zondag 27 oktober 2013 11:40 schreef Anthr0p0s het volgende:
Ik was nogal verrast door de inhoud van de discussie hierover (zeker in het eerste topic). Ik weet dat er voors en tegens bij bijna alles zijn, maar ik had niet verwacht dat de meningen zo sterk zouden hellen naar het idee dat vrouwen (per definitie, opmakend uit wat ik heb gelezen) fysiek en/of mentaal niet in staat zijn om een beroep als commando uit kunnen oefenen. En is dit echt zo? Zijn de fysieke/mentale verschillen tussen mannen en vrouwen zo groot en gooit aanwezigheid van iemand van een andere sekse de status quo binnen zo’n beroep zo in de war dat we iemand al op grond van sekse moeten (mogen?) uitsluiten? Of overdrijven we deze verschillen en de gevolgen van sekse op beroepsuitoefening eigenlijk, op zijn minst, een beetje en moeten we seksediscriminatie op welke werkvloer dan ook niet gewoon uit het raam gooien?
Bij ons viel een vrouw tijdens intrductiebivak uit omdat ze niet op de Dixi durfde te schijten. Na 1,5 week ophouden zat ze verstopt en moest naar de ziekenboeg.quote:Op zaterdag 5 oktober 2013 09:00 schreef betyar het volgende:
Hahahaha, vrouwen bij de KCT, wij hadden een aantal "vrouwen" die al begonnen te zeuren en te jammeren zodra ze de YPR moesten verlaten.....
Nouja... Even los van haar media-flaters.quote:Op zondag 27 oktober 2013 11:40 schreef Anthr0p0s het volgende:
Ik was nogal verrast door de inhoud van de discussie hierover (zeker in het eerste topic). Ik weet dat er voors en tegens bij bijna alles zijn, maar ik had niet verwacht dat de meningen zo sterk zouden hellen naar het idee dat vrouwen (per definitie, opmakend uit wat ik heb gelezen) fysiek en/of mentaal niet in staat zijn om een beroep als commando uit kunnen oefenen. En is dit echt zo?
Ik denk, en ik ben verder geen groot expert hoor, dat seksediscriminatie in een dergelijk vak alleen maar helpt om de kwaliteit te garanderen.quote:Zijn de fysieke/mentale verschillen tussen mannen en vrouwen zo groot en gooit aanwezigheid van iemand van een andere sekse de status quo binnen zo’n beroep zo in de war dat we iemand al op grond van sekse moeten (mogen?) uitsluiten? Of overdrijven we deze verschillen en de gevolgen van sekse op beroepsuitoefening eigenlijk, op zijn minst, een beetje en moeten we seksediscriminatie op welke werkvloer dan ook niet gewoon uit het raam gooien?
Ik zie dergelijke punten heel vaak voorbijkomen, maar waarop is dit nu eigenlijk gebaseerd? Bijvoorbeeld, om even je mma-voorbeeld aan te houden, hoeveel gevechten tussen een vrouwelijke topvechter en een ‘middelmatige’ mannelijke vechters zijn er gehouden (zijn er überhaupt matches tussen mannen en vrouwen?) gehouden waaruit dit op te maken is? Hoe zit dit in fysieke situaties als andere takken van sport of in de verscheidene militaire eenheden? Is het werkelijk zo dat een vrouw op fysiek gebied zo goed als nooit hetzelfde niveau als een man kan bereiken of is dit eerder een lang vastgehouden aanname?quote:Op zondag 27 oktober 2013 14:52 schreef ems. het volgende:
[..]
Het 'probleem' is natuurlijk dat de commando's in ieder geval trachten om de beste van de beste in te zetten. Hoe goed een vrouw ook haar best doet (en daar komt ze best een heel eind mee, daar niet van) fysiek zal het niet snel in de buurt komen bij een man die ook tot de besten behoort. Zeker in een vak waarbij het fysiek (ja, ook intelligentie, maar je begrijpt wat ik bedoel) zo'n grote rol speelt is de scepsis dan te begrijpen als er opeens een vrouw bij komt.
Vergelijk het met vechtsporten. Bij UFC (mma) bijvoorbeeld begint de vrouw nu door te breken en dat zorgt voor verschrikkelijk interessante evenementen. Ik ben al diverse malen van mijn stoel geblazen hoe de dames weten te vechten. Echter zal de beste dame niet in de buurt komen bij het verslaan van een 'middelmatige' mannelijke vechter.
Als een vrouw aan dezelfde eisen voldoet als waar de mannen aan moeten voldoen, behoort deze vrouw dan niet tot de allersterksten? Is het bij voorbaat afwijzen van zo iemand, alleen vanwege twee X-chromosomen, niet juist verspilling van kwaliteit binnen het beroep?quote:Op zondag 27 oktober 2013 14:52 schreef ems. het volgende:
Ik denk, en ik ben verder geen groot expert hoor, dat seksediscriminatie in een dergelijk vak alleen maar helpt om de kwaliteit te garanderen.
Nogmaals, intellectueel doen ze ongetwijfeld niet onder voor de mannen, maar waar fysiek zo'n grote rol speelt en dat het verschil kan betekenen tussen leven en dood lijkt het me beter om vooralsnog alleen echt de allersterksten uit te kiezen. Tenzij er een schrijnend te kort is aan commando's natuurlijk, maar dat is voor zover ik weet niet het geval.
Bekijk mannen en vrouwen records maar bij sport. Ja daar zit verschil tussen.quote:Op dinsdag 29 oktober 2013 11:48 schreef Anthr0p0s het volgende:
Inderdaad. Het opzoeken van de media is ook duidelijk aan bod gekomen. Ik vraag me toch af of dit geen “Damn if you do, damn if you don’t.” situatie is. Je wordt afgewezen omdat je een vrouw bent en je laat het daarbij; einde verhaal. Je wordt afgewezen omdat je een vrouw bent en brengt het bij de media onder de aandacht en je bent een “aandachtshoer”, dus ongeschikt; wederom einde verhaal. Vanuit wat ik zie lijkt het er op dat wat ze ook had gedaan, ze hoe dan ook geen kans heeft gekregen. Of zeg ik nu wel heel rare dingen?
[..]
Ik zie dergelijke punten heel vaak voorbijkomen, maar waarop is dit nu eigenlijk gebaseerd? Bijvoorbeeld, om even je mma-voorbeeld aan te houden, hoeveel gevechten tussen een vrouwelijke topvechter en een ‘middelmatige’ mannelijke vechters zijn er gehouden (zijn er überhaupt matches tussen mannen en vrouwen?) gehouden waaruit dit op te maken is? Hoe zit dit in fysieke situaties als andere takken van sport of in de verscheidene militaire eenheden? Is het werkelijk zo dat een vrouw op fysiek gebied zo goed als nooit hetzelfde niveau als een man kan bereiken of is dit eerder een lang vastgehouden aanname?
[..]
Als een vrouw aan dezelfde eisen voldoet als waar de mannen aan moeten voldoen, behoort deze vrouw dan niet tot de allersterksten? Is het bij voorbaat afwijzen van zo iemand, alleen vanwege twee X-chromosomen, niet juist verspilling van kwaliteit binnen het beroep?
Het is werkelijk zo. Echte gevechten worden nooit gedaan uit gevaar voor het welzijn van de vrouw (en simpelweg het feit dat het oneerlijk is), maar ik heb ze wel regelmatig zien sparren. Het is niet alsof een vrouw ze niet kan raken, of dat de techniek onderdoet voor de man. Maar waar de vrouw de man absoluut een flinke trap kan verkopen komt dat niet in de buurt bij wat er gebeurt met de vrouw als zij een been in haar gezicht krijgt van een man. Alleen het gewichtsverschil al maakt het een oneerlijke bezigheid.quote:Op dinsdag 29 oktober 2013 11:48 schreef Anthr0p0s het volgende:
Ik zie dergelijke punten heel vaak voorbijkomen, maar waarop is dit nu eigenlijk gebaseerd? Bijvoorbeeld, om even je mma-voorbeeld aan te houden, hoeveel gevechten tussen een vrouwelijke topvechter en een ‘middelmatige’ mannelijke vechters zijn er gehouden (zijn er überhaupt matches tussen mannen en vrouwen?) gehouden waaruit dit op te maken is? Hoe zit dit in fysieke situaties als andere takken van sport of in de verscheidene militaire eenheden? Is het werkelijk zo dat een vrouw op fysiek gebied zo goed als nooit hetzelfde niveau als een man kan bereiken of is dit eerder een lang vastgehouden aanname?
Allersterkste onder de vrouwen absoluut. Echter als je de allersterkste man tegenover de allersterkste vrouw zet heeft de vrouw geen schijn van kans.quote:Als een vrouw aan dezelfde eisen voldoet als waar de mannen aan moeten voldoen, behoort deze vrouw dan niet tot de allersterksten?
Zoals ik al zei: Dat is alleen van toepassing op het moment dat er een tekort zou zijn aan mannelijke kandidaten, wat voor zover ik weet niet het geval is. In de praktijk maakt het geen reet uit of het een man of een vrouw is, het gaat om potentie.quote:Is het bij voorbaat afwijzen van zo iemand, alleen vanwege twee X-chromosomen, niet juist verspilling van kwaliteit binnen het beroep?
Vind je dan ook dat homo's en biseksuelen niet mogen?quote:Op dinsdag 29 oktober 2013 13:29 schreef CyclingGirl het volgende:
Ik ben een vrouw en ik heb dit een beetje gevolgd. Ik heb mijn leven lang aan sport gedaan en ben fysiek best sterk. Ik ben niet zo sterk als een kerel maar kan wel mijn mannetje staan als het moet. Waar ik denk dat het mis kan gaan is toch de sekse. Een vrouw tussen een kudde kerels die vol met adrealine en testosteron zitten is geen goed idee en dat vind ik geen sekse discriminatie.
Dit is namelijk niet alleen in het leger maar ook op kantoor, de winkel of waar dan ook waar liefdes op kunnen bloeien, jaloezie kan komen en dat kan je niet hebben als je naar een missie moet.
Ik wilde vroeger ook bij het leger en heb ook de nodige tests gedaan. Ben uiteindelijk het leger niet ingekomen, kreeg een andere uitdaging. Tuurlijk zullen er best vrouwen zijn die erg sterk zijn en alle aspecten bezitten die je nodig hebt om bij de commando's te kunnen maar de mix vrouw / man is wat het "gevaarlijk" maakt. En met gevaarlijk bedoel ik dat je moet elkaar 100% kunnen vertrouwen op een missie en als er iets scheef zit in je groep dat, dat dan niet lukt.
Inderdaad ook z'n onzinargument. Als je dit soort argumenten zou doortrekken naar bijvoorbeeld een situatie waarin een vrouw en 2 dochters gered moet worden in oorlogsgebied en ze enkele nachten allemaal samen moeten slapen kom je er al snel achter hoe bedenkelijk het is om zo te redeneren.quote:Op woensdag 30 oktober 2013 17:00 schreef Anyanka het volgende:
[..]
Vind je dan ook dat homo's en biseksuelen niet mogen?
Geneeskundestudenten doen trouwens ook (intiem) lichamelijk onderzoek op elkaar.
Hoe kom je tot die conclusie dan? Volgens mij maken ze namelijk gehakt van de gemiddelde mannelijke vechter.quote:Op zondag 27 oktober 2013 14:52 schreef ems. het volgende:
Vergelijk het met vechtsporten. Bij UFC (mma) bijvoorbeeld begint de vrouw nu door te breken en dat zorgt voor verschrikkelijk interessante evenementen. Ik ben al diverse malen van mijn stoel geblazen hoe de dames weten te vechten. Echter zal de beste dame niet in de buurt komen bij het verslaan van een 'middelmatige' mannelijke vechter.
Diverse trainingssessies gezien waarin vrouwen het opnemen tegen mannen en een beetje common sense.quote:Op woensdag 30 oktober 2013 21:06 schreef wipes66 het volgende:
[..]
Hoe kom je tot die conclusie dan?
Hoe kom jij tot die conclusie dan?quote:Volgens mij maken ze namelijk gehakt van de gemiddelde mannelijke vechter.
Ook diverse trainingssessies gezien waarin ze (full out) trainen met hun manlijke collega's die ook tot de top behoren en ook common sense om eerlijk te zijnquote:Op woensdag 30 oktober 2013 21:16 schreef ems. het volgende:
[..]
Diverse trainingssessies gezien waarin vrouwen het opnemen tegen mannen en een beetje common sense.
[..]
Hoe kom jij tot die conclusie dan?
Common sense? Een vrouw is fysiek gewoon minder dan een man.quote:Op woensdag 30 oktober 2013 21:19 schreef wipes66 het volgende:
[..]
Ook diverse trainingssessies gezien waarin ze (full out) trainen met hun manlijke collega's die ook tot de top behoren en ook common sense om eerlijk te zijn
Zoals? Ik ben daar wel benieuwd naar dan. De enige trainingsessies die ik heb gezien waren de mannen toch altijd nog enigszins gedwongen om terughoudend te zijn. Toevallig in het laatste seizoen ultimate fighter heb je nu ook mannen en vrouwen die samen trainen. Daar is het ook algemeen geaccepteerd dat tegen elkaar trainen hartstikke goed is, maar vooral voor de vrouw gezien zij dus tegenover een fysiek sterker persoon staat. (aanrader om ook eens te volgen als vechten je interesseert, trouwens)quote:Op woensdag 30 oktober 2013 21:19 schreef wipes66 het volgende:
[..]
Ook diverse trainingssessies gezien waarin ze (full out) trainen met hun manlijke collega's die ook tot de top behoren
Wat is er precies common sense aan dan? Common sense dicteert in mijn hoofd namelijk dat mannen simpelweg fysiek superieur zijn aan vrouwen, in ieder geval op het gebied van pure kracht. Waarom denk jij dat vrouwen gehakt zouden maken van mannen en wat is de gedachtegang daarachter?quote:en ook common sense om eerlijk te zijn
wat spiermassa betreft gemiddeld genomen wel ja, maar aan gemiddeldes heb je niet veel als je mensen gaat beoordelen die tot de wereldtop behoren.quote:Op woensdag 30 oktober 2013 21:23 schreef znarch het volgende:
[..]
Common sense? Een vrouw is fysiek gewoon minder dan een man.
Ik denk dat het psyche en cognitieve van een vrouw juist vaak een nadeel zijn in extreme situaties waar geweld op hoge schaal in combinatie met vuurgevechten. Empathie met doelwit bijvoorbeeld.quote:Op woensdag 30 oktober 2013 21:29 schreef wipes66 het volgende:
[..]
wat spiermassa betreft gemiddeld genomen wel ja, maar aan gemiddeldes heb je niet veel als je mensen gaat beoordelen die tot de wereldtop behoren.
Kijk gewoon eens naar wereldrecords. Waarom zijn die van vrouwen bijna altijd lager/minder dan die van mannen dan? Dat is toch wereldtop?quote:Op woensdag 30 oktober 2013 21:29 schreef wipes66 het volgende:
[..]
wat spiermassa betreft gemiddeld genomen wel ja, maar aan gemiddeldes heb je niet veel als je mensen gaat beoordelen die tot de wereldtop behoren.
ik zeg alleen dat vrouwen die doorbreken in mma gehakt maken van de 'gemiddelde' manlijke vechter. de gedachte erachter is dat talent in combinatie met vele trainingsuren op hoog niveau doorslaggevender zijn dan gemiddelde verschillen tussen mannen en vrouwen.quote:Op woensdag 30 oktober 2013 21:28 schreef ems. het volgende:
Wat is er precies common sense aan dan? Common sense dicteert in mijn hoofd namelijk dat mannen simpelweg fysiek superieur zijn aan vrouwen, in ieder geval op het gebied van pure kracht. Waarom denk jij dat vrouwen gehakt zouden maken van mannen en wat is de gedachtegang daarachter?
ja dat is top vs top en dus iets anders.quote:Op woensdag 30 oktober 2013 21:32 schreef znarch het volgende:
[..]
Kijk gewoon eens naar wereldrecords. Waarom zijn die van vrouwen bijna altijd lager/minder dan die van mannen dan? Dat is toch wereldtop?
je bent dus geen vrouw tegengekomen die een leuke uitdaging vormde? misschien train je op de verkeerde plekkenquote:Op woensdag 30 oktober 2013 21:28 schreef ems. het volgende:
Daarnaast heb ik zelf ook mijn hele leven vechtsporten gedaan en hoewel ik best leuk geknokt heb met dames was het altijd vrij snel over als ik echt kracht ging gebruiken. Het is een beetje vergelijkbaar met tegen iemand knokken die flink wat kilo's lichter is.
Op gelijk niveau is fysieke kracht doorslaggevend voor sporten/beroepen waar fysieke kracht centraal staan.quote:Op woensdag 30 oktober 2013 21:38 schreef wipes66 het volgende:
[..]
ik zeg alleen dat vrouwen die doorbreken in mma gehakt maken van de 'gemiddelde' manlijke vechter. de gedachte erachter is dat talent in combinatie met vele trainingsuren op hoog niveau doorslaggevender zijn dan gemiddelde verschillen tussen mannen en vrouwen.
Dat is precies waar het al 2 topics om gaatquote:Op woensdag 30 oktober 2013 21:39 schreef wipes66 het volgende:
[..]
ja dat is top vs top en dus iets anders.
Nee hoor. De vrouwen waren keihard en als ze onderling aan het vechten waren was het prachtig om te zien. Ze maken simpelweg geen kans tegen mannen.quote:Op woensdag 30 oktober 2013 21:51 schreef wipes66 het volgende:
[..]
je bent dus geen vrouw tegengekomen die een leuke uitdaging vormde? misschien train je op de verkeerde plekken
bij mma en de meeste vechtsporten is dat niet het geval. en alsnog, jij had het niet over gelijk niveau maar over een vrouw in de top van mma vs een middelmatige manlijke vechter.quote:Op woensdag 30 oktober 2013 21:54 schreef ems. het volgende:
Op gelijk niveau is fysieke kracht doorslaggevend voor sporten/beroepen waar fysieke kracht centraal staan.
ik heb al verteld hoe ik er bij kom en nee ik heb er geen voorbeelden van, maar het lijkt mij prachtig om te zien.quote:Verder klopt het simpelweg niet wat je zegt. Vrouwen die doorbreken in MMA maken geen 'gehakt' van de gemiddelde vechter. Hoe kom je daarbij? Heb je voorbeelden?
zelf als dat waar is en niet enkel gebaseerd is op een inschatting dan nog zijn er genoeg vrouwen die genoeg kans maken tegen de mannen daar waar jij traint.quote:Nee hoor. De vrouwen waren keihard en als ze onderling aan het vechten waren was het prachtig om te zien. Ze maken simpelweg geen kans tegen mannen.
Dat is het wel. De nadruk alleen al die op gelijk gewicht wordt gelegd bewijst dat. Lichtere gewichtsklassen mogen bijvoorbeeld ook niet vechten tegen mensen die zwaarder zijn, simpelweg omdat het een oneerlijk voordeel is. Vrouwen halen de hoogste gewichtklasse van de mannen simpelweg niet omdat hun potentie wat betreft spierkracht een stuk beperkter is.quote:Op woensdag 30 oktober 2013 22:26 schreef wipes66 het volgende:
[..]
bij mma en de meeste vechtsporten is dat niet het geval.
Ik weet vrij zeker dat Ronda Rousey gewoon op haar broek krijgt van mannen die ook in de top vechten maar niet, zoals haar, kampioen is. Middelmatig is een beetje relatief natuurlijk. Vanzelfsprekend slaat ze een willekeurige dude op straat vrij gemakkelijk in elkaar.quote:en alsnog, jij had het niet over gelijk niveau maar over een vrouw in de top van mma vs een middelmatige manlijke vechter.
Je denkt dat het zo is? Dat is niet bepaald een motivatie.quote:ik heb al verteld hoe ik er bij kom
Dus het is ongefundeerde speculatiequote:en nee ik heb er geen voorbeelden van, maar het lijkt mij prachtig om te zien.
Vast wel. Maar in de UFC zijn er niet genoeg vrouwen die kans maken tegen mannen van gelijk niveau. Zet eerdergenoemde Ronda tegenover JSP en het is gegarandeerd in de eerste ronde over.quote:zelf als dat waar is en niet enkel gebaseerd is op een inschatting dan nog zijn er genoeg vrouwen die genoeg kans maken tegen de mannen daar waar jij traint.
als gewichtsklasses niet bestonden zou kracht inderdaad doorslaggevend kunnen zijn, maar nu zijn techniek, snelheid en conditie meer de bepalende factoren.quote:Op woensdag 30 oktober 2013 22:40 schreef ems. het volgende:
[..]
Dat is het wel. De nadruk alleen al die op gelijk gewicht wordt gelegd bewijst dat. Lichtere gewichtsklassen mogen bijvoorbeeld ook niet vechten tegen mensen die zwaarder zijn, simpelweg omdat het een oneerlijk voordeel is. Vrouwen halen de hoogste gewichtklasse van de mannen simpelweg niet omdat hun potentie wat betreft spierkracht een stuk beperkter is.
zelf als je middelmatig in ufc context bedoelt, dan nog vraag ik mij af hoe je zo zeker weet dat ze zou verliezen.quote:Ik weet vrij zeker dat Ronda Rousey gewoon op haar broek krijgt van mannen die ook in de top vechten maar niet, zoals haar, kampioen is. Middelmatig is een beetje relatief natuurlijk. Vanzelfsprekend slaat ze een willekeurige dude op straat vrij gemakkelijk in elkaar.
dat programma is een en al script, ik kijk liever rauwe opnames in documentaires bijvoorbeeld.quote:Dus het is ongefundeerde speculatieZoals ik al zei: Mannen en vrouwen trainen samen in het nieuwste seizoen van The Ultimate Fighter. Kijk dat eens een keer en concludeer zelf.
en hoe komt dat? omdat ze actief geweigerd werden. er werd letterlijk gezegd dat vrouwen daar niet thuis hoorden. mannen hebben al decennia lang de tijd gehad om het niveau steeds weer op te krikken. dat iemand als Ronda bestaat is een klein wonder.quote:Vast wel. Maar in de UFC zijn er niet genoeg vrouwen die kans maken tegen mannen van gelijk niveau. Zet eerdergenoemde Ronda tegenover JSP en het is gegarandeerd in de eerste ronde over.
het is contraproductief om mensen te beoordelen op irrelevante kenmerken of eigenschappen. als alleen mannen worden aangenomen is dat niks anders dan positieve discriminatie voor mannen.quote:Maargoed, dit gaat nogal offtopic. Mijn punt is dat het contraproductief is om vrouwen aan te nemen in een vak waarin zoveel nadruk wordt gelegd op fysieke kracht en uithoudingsvermogen wanneer er genoeg mannelijke alternatieven voor handen liggen. In de 'standaardfuncties' van het leger zijn vrouwen prima op hun plaats, maar in een gespecialiseerde functie als commando of marinier vrouwen neerzetten is niets anders dan """positieve"""" discriminatie.
Er zitten hier in NL al veel vrouwen in het leger, ook bij de infanterie. Maar dat is dan weer wat anders dan het KCT.quote:Op woensdag 30 oktober 2013 23:20 schreef kurk_droog het volgende:
Als de vrouwen eruit zien zoals in Israel dan mogen ze best in het leger, maar zo zien ze er hier niet uit dus oprotten!
Veel vrouwen bij de infanterie? Sure?quote:Op donderdag 31 oktober 2013 08:25 schreef StateOfMind het volgende:
[..]
Er zitten hier in NL al veel vrouwen in het leger, ook bij de infanterie. Maar dat is dan weer wat anders dan het KCT.
Nee, ik bedoelde: er zitten hier (relatief) veel vrouwen in het leger, dus zitten er ook exemplaren bij de infanterie. Dus niet dat er specifiek veel vrouwen bij de infanterie zitten.quote:Op donderdag 31 oktober 2013 08:29 schreef BredeBroeder het volgende:
[..]
Veel vrouwen bij de infanterie? Sure?
Daar ben ik het niet helemaal mee eens. Er zijn vrouwen die fysiek sterker dan mannen kunnen zijn. Het is afhankelijk per man en vrouw.quote:Op woensdag 30 oktober 2013 21:23 schreef znarch het volgende:
[..]
Common sense? Een vrouw is fysiek gewoon minder dan een man.
Vrouwen kunnen een groepje hetero mannen meer in verwarring brengen dan een biseksuele man of homo.quote:Op woensdag 30 oktober 2013 17:00 schreef Anyanka het volgende:
[..]
Vind je dan ook dat homo's en biseksuelen niet mogen?
Geneeskundestudenten doen trouwens ook (intiem) lichamelijk onderzoek op elkaar.
Dan onderschat je de homofobie van veel heteromannen.quote:Op donderdag 31 oktober 2013 10:16 schreef CyclingGirl het volgende:
[..]
Vrouwen kunnen een groepje hetero mannen meer in verwarring brengen dan een biseksuele man of homo.
Ja er zijn uitzonderingen.quote:Op donderdag 31 oktober 2013 10:15 schreef CyclingGirl het volgende:
[..]
Daar ben ik het niet helemaal mee eens. Er zijn vrouwen die fysiek sterker dan mannen kunnen zijn. Het is afhankelijk per man en vrouw.
Daar zit misschien nog wel iets in ja.quote:Op donderdag 31 oktober 2013 10:58 schreef Anyanka het volgende:
[..]
Dan onderschat je de homofobie van veel heteromannen.Kijk maar naar het don't ask, don't tell beleid.
Welk Don't ask don't tell beleid?quote:Op donderdag 31 oktober 2013 10:58 schreef Anyanka het volgende:
[..]
Dan onderschat je de homofobie van veel heteromannen.Kijk maar naar het don't ask, don't tell beleid.
Daarom is er dan ook een selectie, die papventjes komen ook niet binnen.quote:Op donderdag 31 oktober 2013 10:15 schreef CyclingGirl het volgende:
[..]
Daar ben ik het niet helemaal mee eens. Er zijn vrouwen die fysiek sterker dan mannen kunnen zijn. Het is afhankelijk per man en vrouw.
we praten hier over IN HET ALGEMEEN!quote:Op donderdag 31 oktober 2013 10:15 schreef CyclingGirl het volgende:
[..]
Duidelijke woorden, maar zou je dit misschien iets verder uit kunnen diepen?quote:
quote:Op donderdag 31 oktober 2013 12:17 schreef znarch het volgende:
[..]
Ja er zijn uitzonderingen.ik had het over het algemeen.
Vinden jullie dat uitzonderingen niet aangehaald zouden mogen worden in de discussie? En waarom wel/niet?quote:Op donderdag 31 oktober 2013 16:56 schreef Eenskijken het volgende:
[..]
we praten hier over IN HET ALGEMEEN!
Kun je hier meer over zeggen? Zouden spanningen (seksueel of anderzijds) die zouden ontstaan als er een vrouw tussen mannen wordt geplaatst niet ook bij mannen onderling voor kunnen komen? En hoe zou daar dan mee omgegaan moeten worden?quote:Op donderdag 31 oktober 2013 13:41 schreef Pumatje het volgende:
[..]
Welk Don't ask don't tell beleid?
Heb je überhaupt ooit in het leger gezeten?Wat weet jij nou van de cultuur en het beleid met betrekking tot seksuele geaardheid in het Nederlandse leger.
Duimzuigerij dit
Zie:quote:Op vrijdag 8 november 2013 11:02 schreef Anthr0p0s het volgende:
Duidelijke woorden, maar zou je dit misschien iets verder uit kunnen diepen?
Zou bijvoorbeeld het openstellen van de KCT testweken voor vrouwen niet het definitieve antwoord geven of het voor vrouwen inderdaad te zwaar is of dat er toch in ieder geval een aantal is dat het aankan?
NWS / Militairen zien komst vrouw bij commando's Roosendaal niet zitten #2quote:Of ze dan nog steeds de eerste vrouw bij de commando's is, moet blijken. Er zijn inmiddels nog vier vrouwen die zich hebben aangemeld voor de loodzware selectie in november.
Dat denk ik niet. Volgens mij zijn er genoeg vrouwen die het wel aankunnen. De vraag die men moet stellen is of het wenselijk is om fysiek-ondergeschikte vrouwen te gebruiken zolang er ook mannen zijn die het op de meeste fronten waarschijnlijk beter doen.quote:
Er zijn overigens wel tenniswedstrijden tussen mannen en vrouwen geweest en het verschil was toch wel overduidelijk.quote:Op dinsdag 29 oktober 2013 12:24 schreef ems. het volgende:
Ook in 'normale' sporten als tennis zie je niet zo snel kampioenschappen plaatsvinden tussen de beste man en vrouw. Waarom niet? Omdat de beste vrouw simpelweg het niveau niet kan benaderen van de man. Technisch doen ze wellicht niet voor elkaar onder, maar als de man precies dezelfde slagen kan doen als de vrouw met zoveel km/pu meer kracht achter de bal is het gewoon oneerlijk.
Het is zo simpel, vrouwen kunnen het fysiek en mentaal niet aan. En dan nog de hele issue van het in extreme situaties kunnen werken en het moeten werken tussen de mannen met alle spanningen van dien. Waarom moeten vrouwen altijd zo nodig hetzelfde willen doen als mannen?quote:Op vrijdag 8 november 2013 11:02 schreef Anthr0p0s het volgende:
[..]
Duidelijke woorden, maar zou je dit misschien iets verder uit kunnen diepen?
Zou bijvoorbeeld het openstellen van de KCT testweken voor vrouwen niet het definitieve antwoord geven of het voor vrouwen inderdaad te zwaar is of dat er toch in ieder geval een aantal is dat het aankan?
In het leger zijn geen uitzonderingen. Er zijn geen individuen. Je bent onderdeel van een groep en je functioneert als groep op basis van hierarchie. Niet op basis van uitzonderingen. Dus hoeven we daar ook niet over te discussieren.quote:Op vrijdag 8 november 2013 11:02 schreef Anthr0p0s het volgende:
Vinden jullie dat uitzonderingen niet aangehaald zouden mogen worden in de discussie? En waarom wel/niet?
quote:Op zaterdag 9 november 2013 02:33 schreef Iwanius het volgende:
In deze gaat het daar allemaal niet om. De enige reden dat zij zichzelf al gediskwalificeerd heeft om cdo specops te worden is door haar eigen drang naar publiciteit. Daarbij heeft ze in maart van dit jaar via Twitter al verraden dat ze dolgraag naar de Politie wilde. Schijnbaar wilde ze haar daar ook niet hebben.
Ok, ik heb mogelijk een nieuwsbericht verkeerd gelezen. Ik las dat het niet openstond voor vrouwen, maar als deze vier er inderdaad aan mee kunnen doen lijkt het erop dat het aangepast is. Kan iemand dit bevestigen?quote:Op vrijdag 8 november 2013 12:51 schreef AchJa het volgende:
[..]
Zie:
[..]
NWS / Militairen zien komst vrouw bij commando's Roosendaal niet zitten #2
Dus.
Ik zie nog steeds niet waarom ze het (blijkbaar per definitie) fysiek en mentaal niet aan zouden kunnen. En kunnen die spanningen niet bij mannen onderling voorkomen? Waarom vind je het overigens een probleem als vrouwen hetzelfde willen als mannen?quote:Op vrijdag 8 november 2013 20:50 schreef Samson het volgende:
Het is zo simpel, vrouwen kunnen het fysiek en mentaal niet aan. En dan nog de hele issue van het in extreme situaties kunnen werken en het moeten werken tussen de mannen met alle spanningen van dien. Waarom moeten vrouwen altijd zo nodig hetzelfde willen doen als mannen?
Zoals ik al eerder zei ontken ik niet dat het opzoeken van de media eerder aan bod is gekomen, maar:quote:Op zaterdag 9 november 2013 02:33 schreef Iwanius het volgende:
In deze gaat het daar allemaal niet om. De enige reden dat zij zichzelf al gediskwalificeerd heeft om cdo specops te worden is door haar eigen drang naar publiciteit. Daarbij heeft ze in maart van dit jaar via Twitter al verraden dat ze dolgraag naar de Politie wilde. Schijnbaar wilde ze haar daar ook niet hebben.
Gedachten?quote:Op dinsdag 29 oktober 2013 11:48 schreef Anthr0p0s het volgende:
Ik vraag me toch af of dit geen “Damn if you do, damn if you don’t.” situatie is. Je wordt afgewezen omdat je een vrouw bent en je laat het daarbij; einde verhaal. Je wordt afgewezen omdat je een vrouw bent en brengt het bij de media onder de aandacht en je bent een “aandachtshoer”, dus ongeschikt; wederom einde verhaal. Vanuit wat ik zie lijkt het er op dat wat ze ook had gedaan, ze hoe dan ook geen kans heeft gekregen.
Vind je dat dit dan ook van toepassing moet zijn op het toelaten van mensen bij militaire onderdelen? Iedereen die het aankan toelaten, geen uitzonderingen? En zou een willekeurige vrouwelijke kandidaat die fysiek en mentaal sterker is dan een willekeurige mannelijke kandidaat de voorkeur moeten hebben boven deze man?quote:Op zaterdag 9 november 2013 02:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:
In het leger zijn geen uitzonderingen. Er zijn geen individuen. Je bent onderdeel van een groep en je functioneert als groep op basis van hierarchie. Niet op basis van uitzonderingen. Dus hoeven we daar ook niet over te discussieren.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |