Dat is precies wat ik bedoelde. De illusoire ervaring bestaat enkel in jouw bewust zijn, maar kan niet als absolute waarheid aangetoond worden. ik zeg niet dat er niets is. Het zijn droombeelden die verschijnen in je bewust zijn. Ze zijn niet absoluut.quote:Op donderdag 10 oktober 2013 12:54 schreef Gray het volgende:
[..]
'Illusie' betekent niet dat iets niet bestaat, slechts dat het anders is dan het lijkt. Zo kan gezegd worden dat de realiteit (die wij waarnemen) een illusie is, maar niet dat de realiteit niet bestaat. Hoogstens dat die niet bestaat zoals wij die waarnemen.
Of je zou misschien nog kunnen zeggen dat ie wel bestaat én niet bestaat, maar dat logisch gezien niet kloppend. Wat op zich geen probleem zou moeten heten, aangezien het leven wel vaker lak heeft aan logica.
Nee maar dat vind ik wèl aannemelijk. Als je nooit iets geleerd had wist je dat niet. Het is maar de vraag of je je dan überhaupt iets afgevraagd zou hebben.quote:Op donderdag 10 oktober 2013 13:17 schreef dego1200 het volgende:
[..]
Hoe weet je dat zeker? Als je nooit over moleculen geleerd had, wist je dan ook al dat je zeker opgebouwd was uit moleculen?
Inderdaad. Dus wat ik bedoelde is dat je niets zeker weet, behalve dat je bewust zijn bent. Al de rest is geloven, en alle geloof is onzeker.quote:Op donderdag 10 oktober 2013 13:36 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Nee maar dat vind ik wèl aannemelijk. Als je nooit iets geleerd had wist je dat niet. Het is maar de vraag of je je dan überhaupt iets afgevraagd zou hebben.
In zoverre heb je gelijk dat je niet iets absoluut zeker kunt weten. Maar dan krijg je gelijk vragen als definieer dit en definieer dat. Behalve in de wiskunde is zoiets onmogelijk. En zelfs dan heb je nog vaagheden. 2 Lijnen die elkaar kruisen in punt x. Punt x bestaat alléén wiskundig.
ja en zelfs dat is nog maar de vraag....quote:Op donderdag 10 oktober 2013 13:43 schreef dego1200 het volgende:
Dus wat ik bedoelde is dat je niets zeker weet, behalve dat je bewust zijn bent.
Oké, daar kan ik het wel mee eens zijn, al zou de vraag in het topic meteen niet meer relevant zijn als dood niet bestaat en het gehele universum een samenverzinsel is van alles wat er in zit.quote:Op woensdag 9 oktober 2013 14:58 schreef Gray het volgende:
Waar ik op wil wijzen is dat alles reageert op zijn omgeving, zij het in andere maten van bewustzijn.
Zat religies, stromingen en goeroes spreken van dat alles in het universum bestaat uit 'mind', of 'gedachte'. Op het moment lees ik erover in een boek over Zen, en ook ligt een boek van Ramana Maharshi klaar, die iets soortgelijks stelt.
Ik meen dat ook een aantal bekende wetenschappers die suggestie gedaan hebben.
Volgens mij past het prima hier in F&L, maar wat weet ik. Het lijkt misschien in de ogen van sommigen offtopic, maar wanneer je praat over dood, dan is duidelijkheid nodig over wat leven is, en daarbij bewustzijn.
Dit is geen vraag. Dit is een absolute waarheid. Je bent nu toch iets bewust? Dus dan ben je toch bewust zijn?quote:Op donderdag 10 oktober 2013 13:45 schreef hoatzin het volgende:
[..]
ja en zelfs dat is nog maar de vraag....
Of Hoatzin wel bewust is kun jij toch niet absoluut zeker weten?quote:Op donderdag 10 oktober 2013 13:56 schreef dego1200 het volgende:
[..]
Dit is geen vraag. Dit is een absolute waarheid. Je bent nu toch iets bewust? Dus dan ben je toch bewust zijn?
Inderdaad, dat weet ik niet. Maar dat had ik al gepost in mijn eerste post. Toch hoop ik het voor hem. Want het is best leuk en zo ben ik toch niet alleen met mijn bewust zijn.quote:Op donderdag 10 oktober 2013 14:00 schreef Molurus het volgende:
[..]
Of Hoatzin wel bewust is kun jij toch niet absoluut zeker weten?
Dat bewustzijn zou een illusie kunnen zijn. Vgl iemand met wanen.quote:Op donderdag 10 oktober 2013 13:56 schreef dego1200 het volgende:
[..]
Dit is geen vraag. Dit is een absolute waarheid. Je bent nu toch iets bewust? Dus dan ben je toch bewust zijn?
Je bent een charachter in mijn computerspel en geprogrammeerd om te denken dat je bewustzijn hebt. In realiteit heb je dat echter niet. Sterker nog, je bestaat niet eens echtquote:Op donderdag 10 oktober 2013 13:43 schreef dego1200 het volgende:
[..]
Inderdaad. Dus wat ik bedoelde is dat je niets zeker weet, behalve dat je bewust zijn bent. Al de rest is geloven, en alle geloof is onzeker.
en wanen is dat niet iets ervaren in dat bewust zijn? een illusie is iets die niet zeker is, maar bewust zijn op zichzelf is geen illusie. Ik ervaar iets, en dat is niet niets.quote:Op donderdag 10 oktober 2013 14:18 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Dat bewustzijn zou een illusie kunnen zijn. Vgl iemand met wanen.
Wel jij bestaat ook niet echt, want je bent ook een karakter in mijn computerspel om te denken dat je een bewustzijn hebt. Het verschil is dat ik dat niet denk, maar gewoon bewust ben. Of het nu geprogrammeerd is of niet, ik ervaar iets en dat is niet niets.quote:Op donderdag 10 oktober 2013 14:27 schreef GrumpyFish het volgende:
[..]
Je bent een charachter in mijn computerspel en geprogrammeerd om te denken dat je bewustzijn hebt. In realiteit heb je dat echter niet. Sterker nog, je bestaat niet eens echt
Nou...het enige dat zeker is dat jij denkt dat er iets is dat je bewust ervaart.quote:Op donderdag 10 oktober 2013 14:35 schreef dego1200 het volgende:
Het enige wat ik zeker weet is dat er iets is dat ik bewust ervaar.
Ik denk niets, jij denkt dat ik iets denk...quote:Op donderdag 10 oktober 2013 14:46 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Nou...het enige dat zeker is dat jij denkt dat er iets is dat je bewust ervaart.
En zo kunnen we eindeloos doorgaan.
Het komt wel neer op het ultieme nihilisme eigenlijk.quote:Op donderdag 10 oktober 2013 14:55 schreef dego1200 het volgende:
[..]
Ik denk niets, jij denkt dat ik iets denk...
Ok, als jij nooit iets bewust wordt, dan heb ik alleen een bewust zijn, en dat is ook goed. Toch wens ik voor jou dat je nu en dan ook eens iets bewust wordt. :-) Dan heb ik niet het gevoel dat ik tegen mezelf praat. ;-)
Ik ben er bang voor dat veel zichzelf rationalistische denkers noemende materialisten zich vergissen in de impact die een dergelijk bewustzijn heeft op uitspraken over die materie en dus ook over dat op materie gebaseerde rationeel denken.quote:Op donderdag 10 oktober 2013 14:55 schreef dego1200 het volgende:
[..]
Ik denk niets, jij denkt dat ik iets denk...
Ok, als jij nooit iets bewust wordt, dan heb ik alleen een bewust zijn, en dat is ook goed. Toch wens ik voor jou dat je nu en dan ook eens iets bewust wordt. :-) Dan heb ik niet het gevoel dat ik tegen mezelf praat. ;-)
quote:Op donderdag 10 oktober 2013 14:57 schreef jogy het volgende:
[..]
Het komt wel neer op het ultieme nihilisme eigenlijk.
Ik zeg niet dat er NIETS is. Er is iets, maar wat dat iets is mag je zelf invullen...quote:Op donderdag 10 oktober 2013 14:57 schreef jogy het volgende:
[..]
quote:Op donderdag 10 oktober 2013 15:01 schreef Jappie het volgende:
[..]
Ik ben er bang voor dat veel zichzelf rationalistische denkers noemende materialisten zich vergissen in de impact die een dergelijk bewustzijn heeft op uitspraken over die materie en dus ook over dat op materie gebaseerde rationeel denken.
Van solipsisme naar nihilisme. Waarom niet. Ik wordt iets bewust en dat is niet niets. Nihilisme is zeggen dat er niets is, of negeren dat er iets is. Dat heb ik nooit gezegd...quote:Op donderdag 10 oktober 2013 14:57 schreef jogy het volgende:
[..]
Inderdaad mooie theorie. Maar even mooi als zeggen dat ons leven kan reïncarneren uit een hoopje poep. Dat is; zolang poep blijft bestaanquote:Op donderdag 10 oktober 2013 17:36 schreef b4kl4p het volgende:
Zelfs de grootste materialisten zijn te achterlijk om eraan te denken dat de tijd oneindig is, en dus roepen ze "Niets"
Hier dan het argument om aan een materialist uit te leggen dat reïncarnatie zelfs vanuit hun oogpunt bestaat:
Stel je voor dat alles uit moleculen (en kleiner, maar voor het gemak nemen we moleculen) in een bepaalde structuur bestaat. Het is niet anders dan een gigantische matrix met informatie.
Aangezien de tijd oneindig is, is de kans dat diezelfde structuur ooit nog eens ergens voorkomt praktisch gelijk aan 1.
Dus je zult dit exacte leven nog eens meemaken, en ook nog eens net een tikje anders tot in den oneindigheid.
De enige voorwaarde is dus dat het universum oneindig blijft bestaan en de tijd oneindig is.
Verklaar je nader, want ik begrijp er geen drol van.quote:Op donderdag 10 oktober 2013 17:45 schreef dego1200 het volgende:
[..]
Inderdaad mooie theorie. Maar even mooi als zeggen dat ons leven kan reïncarneren uit een hoopje poep. Dat is; zolang poep blijft bestaan
quote:Op donderdag 10 oktober 2013 18:05 schreef b4kl4p het volgende:
[..]
Verklaar je nader, want ik begrijp er geen drol van.
Ze kunnen afkomstig zijn uit andere gebieden van het materiële universum, of mogelijk ook uit bepaalde voor ons niet zichtbare, fijnstoffelijke gebieden:quote:Op donderdag 10 oktober 2013 15:21 schreef capricia het volgende:
Voor mensen die neigen naar reïncarnatie: dan vraag ik me altijd af hoe het komt dat er steeds meer mensen op de aarde zijn. Waar komen die vandaan dan?
Waar we vandaan komenquote:Zie je de centrale gedachte die ik tracht duidelijk te maken? Je levensstroom werd geboren in het spirituele rijk. Die geboorte vond heel lang geleden plaats en sindsdien heeft je ziel een zeer complexe geschiedenis doorgemaakt waarin ze op veel verschillende planeten is geïncarneerd. Om je ascensie echter te behalen, is het niet nodig al je incarnaties op al deze verschillende plaatsen op te sporen. Je probeert niet terug te keren naar iedere plaats waar je in het verleden bent geïncarneerd. Je tracht terug te komen in het spirituele rijk.
Dus het werkelijke belang hier is niet om te weten waar je in het materiële universum vandaan gekomen bent, maar waar je vandaan gekomen bent in het spirituele rijk. Het werkelijke belang is niet waar je geweest bent en wat je hebt gedaan, maar waar je bereid bent heen te gaan en wat je bereid bent te worden. Ben je bereid om thuis te komen in het spirituele rijk en een onsterfelijk spitritueel wezen te worden dat ik kan ontvangen met de allerhoogste liefde van een oudere broer die op je wacht tot jij je bij mij in het Koninkrijk van onze Vader voegt?
Filosofisch correct en duidelijk. Maar haalt wel elke vorm van ingang tot discussie onderuit. Zullen we het topic maar sluiten dan?quote:Op donderdag 10 oktober 2013 18:29 schreef dego1200 het volgende:
[..]Ik ook niet. Dat is het hem net. Wat valt er echt te begrijpen? Wat is begrip: niets anders dan'Ja' geknik. Maar is het begrip echt waar? Een drol heeft moleculen en in die moleculen zit alles... Dus 'alles' zit ook in die drol. bestaat tijd wel en zo ja waarom? Wat je ook zegt het is maar een geloof die plaats vind in jouw bewust zijn? Filosofie, Wetenschap, Natuurkunde, Religie, Geloof is leuk maar is vragen om meer vragen. Het enige is dat ik iets ervaar in mijn bewust zijn. Wat het bewust zijn is, maakt niet uit, het is er en dat is absoluut. Ik heb hier geen vragen meer over.
Waarom niet oneindig discussiëren en filosoferen, het bestaat net zoals alles die verschijnt in het bewust zijn. Leuk je allen te lezen. Ik sluit dit eindeloze maar leuke gebrabbel af. Thnxquote:Op donderdag 10 oktober 2013 18:39 schreef b4kl4p het volgende:
Het zou trouwens wel gigantisch vet zijn als we elke keer een beetje zouden upgraden, ene elke keer iets beter zouden worden meer abilities zouden krijgen.
Een soort van gigantisch spel tot in de oneindigheid. Maar goed dan zouden we net zo goed in de computersimulatie van de toekomst kunnen zitten.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |