abonnement Unibet Coolblue
pi_131654066
Ik wil een pelletkachel aanschaffen. Nu wordt van alle kanten voorgesteld om een kort 'schoorsteentje' te maken dat op ca. 2,5 meter hoogte de gevel uit komt. Toen ik dat de eerste keer hoorde wilde ik dat perse niet omdat het me niet prettig voor de buren lijkt te zijn, maar ik hoor het echt overal waar ik kom en het lijkt de standaard manier van installeren te zijn. Ook claimen de verkopers dat het *echt* niet stinkt.

Maar dat zijn verkopers :P

Heeft iemand zelf ervaring hiermee? Zo'n gevelafvoer is natuurlijk veel eenvoudiger dan een schoorsteen tot op het dak maar ik wil het alleen als het ik m'n buren er niet mee uitrook. Tussen ons en de dichtsbijzijnde buren ligt een dubbele oprit en de wind staat onze kant uit, en de buren in de windrichting wonen een eindje verderop.
  zaterdag 28 september 2013 @ 20:38:05 #2
381451 HotSummerNight
DM mij voor een date :')
pi_131654516
vind je dat niet een beetje groot? of heb je een hele grote woonkamer?
Morgen ben ik jarig
Gister had ik sex met een mooiboy
Ik kan 4 vingers in mijn poesje schuiven
alleen echte playerz mogen mij dm'en
pi_131654636
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 september 2013 20:38 schreef HotSummerNight het volgende:
vind je dat niet een beetje groot? of heb je een hele grote woonkamer?
Ik moet toegeven dat als mensen het over een 'automatische pellettoevoer' hadden ik heel lang een blok van minimaal 2 m3 in gedachten gehad heb. Waarin een soort heftruckconstructie automatisch elk een uur een pallet naar binnen schoof.

Maar dat bleek niet zo te zijn :P

Pellets met een E zijn geperste houtkorrels. Lijkt een beetje op konijnenvoer, en het verschil met een gewone houtkachel is dat ze veel schoner branden. En daarom dus zo'n gevelafvoer zouden mogen hebben.
  zaterdag 28 september 2013 @ 20:45:58 #4
381451 HotSummerNight
DM mij voor een date :')
pi_131654824
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 september 2013 20:41 schreef CafeRoker het volgende:

[..]

Ik moet toegeven dat als mensen het over een 'automatische pellettoevoer' hadden ik heel lang een blok van minimaal 2 m3 in gedachten gehad heb. Waarin een soort heftruckconstructie automatisch elk een uur een pallet naar binnen schoof.

Maar dat bleek niet zo te zijn :P

Pellets met een E zijn geperste houtkorrels. Lijkt een beetje op konijnenvoer, en het verschil met een gewone houtkachel is dat ze veel schoner branden. En daarom dus zo'n gevelafvoer zouden mogen hebben.
maar wat een werk is dat, als je al die korrels moet sorteren zeg



;)
Morgen ben ik jarig
Gister had ik sex met een mooiboy
Ik kan 4 vingers in mijn poesje schuiven
alleen echte playerz mogen mij dm'en
pi_131654858
Ik heb een pelletbrander. Geen idee hoe het ruikt, heb nog nooit boven m'n schoorsteen gehangen. Niet toen die aanstond in ieder geval, veel te koud op het dak. Maar het rookt in ieder geval niet.

Ik zie van buiten eigenlijk niet eens of die aanstaat of niet, moet ik eerst naar de kelder om te luisteren. Dat is wel met iets van 10 meter schoorsteen, dus de rook is veel afgekoeld.
pi_131659455
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 september 2013 20:27 schreef CafeRoker het volgende:
Ik wil een pelletkachel aanschaffen. Nu wordt van alle kanten voorgesteld om een kort 'schoorsteentje' te maken dat op ca. 2,5 meter hoogte de gevel uit komt. Toen ik dat de eerste keer hoorde wilde ik dat perse niet omdat het me niet prettig voor de buren lijkt te zijn, maar ik hoor het echt overal waar ik kom en het lijkt de standaard manier van installeren te zijn. Ook claimen de verkopers dat het *echt* niet stinkt.
Of het wel of niet stinkt doet niet terzake. Je rookgasafvoer hoort domweg minimaal 50cm boven de nok van je dak uit te komen. Punt. (Dat een pelletkachel toe kan met een afvoer van 2,5m omdat die een ingebouwde ventilator heeft die 'de trek' bevorderd doet TOTAAL niet terzake.)

En doe je dat niet dan hebben je buren dus alle recht van klagen. (Waag het eens om als mijn buurman zijnde je rookgasafvoer op 2,5m uit te laten komen......)

quote:
Heeft iemand zelf ervaring hiermee? Zo'n gevelafvoer is natuurlijk veel eenvoudiger dan een schoorsteen tot op het dak maar ik wil het alleen als het ik m'n buren er niet mee uitrook. Tussen ons en de dichtsbijzijnde buren ligt een dubbele oprit en de wind staat onze kant uit, en de buren in de windrichting wonen een eindje verderop.
Zie boven.

En ja, ik stook zelf ook op hout. Maar wel via een rookkanaal wat aan de eisen voldoet.
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
pi_131659943
Er zijn eisen waar een rookgasafvoer aan moet voldoen, het wordt anders als je deze mengt met etensluchtjes, dan opeens gelden er andere normen :D

Informeer eens bij de gemeente, die hebben goed materiaal liggen over dit soort zaken.
Dit bericht is goedgekeurd door de NSA en de NVD en andere opsporingsdiensten.
pi_131660063
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 september 2013 22:53 schreef longinus het volgende:
Er zijn eisen waar een rookgasafvoer aan moet voldoen, het wordt anders als je deze mengt met etensluchtjes, dan opeens gelden er andere normen :D
Bron?
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
pi_131661291
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 september 2013 22:58 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Bron?
keukenafvoer van de buren, koken op gas en pijpje is 1 meter van raam verwijderd.
Geloof me, geen pretje dat een afvoer zo dicht bij de ramen geplaatst mogen worden.
Dit bericht is goedgekeurd door de NSA en de NVD en andere opsporingsdiensten.
pi_131661378
Gaskachels hebben ook verbrandingsgassen. Die komen ook uit de gevel.

Appels met appels vergelijken he.
Laat die handjes wapperen!
pi_131666025
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 september 2013 22:40 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
Of het wel of niet stinkt doet niet terzake. Je rookgasafvoer hoort domweg minimaal 50cm boven de nok van je dak uit te komen. Punt. (Dat een pelletkachel toe kan met een afvoer van 2,5m omdat die een ingebouwde ventilator heeft die 'de trek' bevorderd doet TOTAAL niet terzake.)

En doe je dat niet dan hebben je buren dus alle recht van klagen. (Waag het eens om als mijn buurman zijnde je rookgasafvoer op 2,5m uit te laten komen......)
Heb je hier een bron van? Ik vind namelijk geen harde richtlijnen maar wel een aantal indicaties dat het wel zou mogen.

Ten eerste claimen veel leveranciers het, al ontbreekt zonder uitzondering de onderbouwing. Willekeurig voorbeeld:
quote:
Een pelletkachel kan op de buitengevel aangesloten worden mits de afvoer tenminste 1,5 meter omhoog gaat. In Nederland is een geveldoorvoer voor pelletkachels toegestaan.
bron: http://www.biokachels.nl/pelletkachel/aansluiten/

Maar nogmaals, dit zijn claims zonder onderbouwing.

Daarnaast weten handhavers blijkbaar ook niet wat ze ermee aan moeten. Ik zie maar heel weinig resultaten over overlast, maar een voorbeeld dat ik vind is het volgende:
quote:
Wie kent het fenomeen pelletkachels? Ik denk velen van uw wel.
Dit is een systeem, waarbij men geen rookafvoerkanaal benodigd zou zijn. Door zijn hoge verbranding, zou er geen rook meer vrij komen.

Echter hebben we hier bij de gemeente, waar ik gedetacheerd zit, toch een handhavingsverzoek binnen gekregen betreffende de stankoverlast van een pelletkachel. Bij de geplaatste pelletkachel is dan ook geen rookgasafvoer, als staat omschreven in het bouwbesluit toegepast.

Is er al iemand bekend met dit soort problemen? Heeft er al iemand hier ook een handhavingsverzoek over gehad? En hoe hier dan mee om te gaan?
Waarbij het antwoord van een sr vergunningsverlener is:
quote:
Een pelletkachel zonder afvoer is wel heel bijzonder. Wat bij pelletkachels het geval is is dat je een geveldoorvoer mag gebruiken. Echter moet men bij de uitmonding voldoen aan het bouwbesluit. Deze schrijft onder andere voor dat er voldoende afstand moet zijn tot ventilatie openingen. Dit kan men berekenen met de verdunningsfactor.
bron: http://www.linkedin.com/g(...)-1799616.S.100718193

Waar ik uit afleid dat het in principe wel mag. En in het bouwbesluit vind ik ook niets terug
quote:
Artikel 2.59. Rookgasafvoer

Naar nota van toelichting
Naar aansturingsartikel
1.

Een afvoervoorziening voor rookgas is brandveilig, bepaald volgens NEN 6062.

2.

De horizontale afstand tussen de uitmonding van een afvoervoorziening voor rookgas van een op vaste brandstof gestookt toestel en een brandgevaarlijk dak als bedoeld in NEN 6063, van een ander bouwwerk is ten minste 15 m.
Bron: http://vrom.bouwbesluit.c(...)2-8/par2-8-1/art2-59

quote:
Artikel 3.51. Plaats van de opening

Naar nota van toelichting
Naar aansturingsartikel
Toon leden van toepassing en grenswaarden voor artikel 3.51
1.

Bij toevoer van verbrandingslucht via een verblijfsgebied, heeft de volgens NEN 1087 bepaalde verdunningsfactor van de uitstoot van een afvoervoorziening voor luchtverversing en van een afvoervoorziening voor rookgas, ter plaatse van een in de uitwendige scheidingsconstructie gelegen instroomopening voor verbrandingslucht, ten hoogste de in tabel 3.33 aangegeven waarde. Bij de bepaling van de verdunningsfactor blijven afvoervoorzieningen en belemmeringen die op een ander perceel liggen, buiten beschouwing.

2.

Een instroomopening van een toevoervoorziening voor verbrandingslucht en een uitmonding van een afvoervoorziening voor rookgas, liggen op een afstand van ten minste 2 m van de perceelsgrens, gemeten loodrecht op de uitwendige scheidingsconstructie van de gebruiksfunctie. Dit geldt niet voor een in een dak gelegen instroomopening of uitmonding. Indien het perceel waarop de gebruiksfunctie ligt, grenst aan een openbare weg, openbaar water of openbaar groen, wordt die afstand aangehouden tot het hart van de weg, dat water of dat groen.

3.

Een instroomopening van een toevoervoorziening voor verbrandingslucht en een uitmonding van een afvoervoerziening voor rookgas, gelegen boven een constructieonderdeel of het aansluitende terrein, liggen, ter voorkoming van gehele of gedeeltelijke afsluiting van de opening door ophoping van vuil of sneeuw, ten minste 0,3 m boven de bovenzijde van dat constructieonderdeel of dat terrein.

Bron: http://vrom.bouwbesluit.c(...)3-8/par3-8-1/art3-51

Dus waarop baseer je precies dat dit verboden zou zijn?

[ Bericht 4% gewijzigd door CafeRoker op 29-09-2013 09:35:34 ]
pi_131666607
Ik interpreteer 3) van arikel 3.51 als: de uitmonding moet tenminste 0,3 m boven de nok uitkomen"".

Maar verder zijn er duidelijke richtlijnen voor houtkachels. Uiteraard dion verkopers er alles aan om de term houtkachel te vermijden en maken ze er daarom pelletkachel van, maar volgens mij is en blijft het een houtkachel
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_131666765
Het hangt er van af hoe de pellets zijn opgeslagen. Als ze de hele zomer in een vochtige kelder hebben liggen schimmelen zou ik er als buurman niet vrolijk van worden, als ze keurig droog op zolder hebben gelegen moeten ze geen overlast geven.
Als het niet met een hamer te repareren is, is het een elektrisch probleem.
pi_131671108
quote:
0s.gif Op zondag 29 september 2013 09:12 schreef CafeRoker het volgende:
Dus waarop baseer je precies dat dit verboden zou zijn?
Laat ik het anders stellen. Mijn houtkachel heeft een afvoer nodig van minimaal 4 meter lengte (anders is de natuurlijke trek onvoldoende). Dat wil niet zeggen dat ik na 4 meter lengte daar waar ik maar wil mijn uitmonding mag maken. Een pelletkachel heeft voldoende aan 1,5 a 2 meter ofzo, maar dat wil niet zeggen dat je daar waar je maar wilt een uitmonding mag maken.

Overigens heeft iemand in het huizenblok tegenover me een pelletkachel geplaatst op de begane grond, en de uitmonding komt op 2,20m hoogte uit de achtergevel. Met als resultaat dat de rookgassen als het niet waait hun eigen slaapkamers binnen waait (so far, so good), maar als het wel waait de slaapkamers van of de buren links, of de buren rechts. Die stoken dus niet meer.

Overigens zijn de verhalen over een schone verbranding allemaal leuk en aardig, maar tijdens het starten van de kachel komt er toch echt gewoon zwarte rook uit je uitmonding, hetgeen ook duidelijk te zien is aan de achtergevel.
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
  zondag 29 september 2013 @ 16:59:52 #15
214921 cvboer
CV vakidioot
pi_131677939
quote:
0s.gif Op zondag 29 september 2013 13:42 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Laat ik het anders stellen. Mijn houtkachel heeft een afvoer nodig van minimaal 4 meter lengte (anders is de natuurlijke trek onvoldoende). Dat wil niet zeggen dat ik na 4 meter lengte daar waar ik maar wil mijn uitmonding mag maken. Een pelletkachel heeft voldoende aan 1,5 a 2 meter ofzo, maar dat wil niet zeggen dat je daar waar je maar wilt een uitmonding mag maken.

Overigens heeft iemand in het huizenblok tegenover me een pelletkachel geplaatst op de begane grond, en de uitmonding komt op 2,20m hoogte uit de achtergevel. Met als resultaat dat de rookgassen als het niet waait hun eigen slaapkamers binnen waait (so far, so good), maar als het wel waait de slaapkamers van of de buren links, of de buren rechts. Die stoken dus niet meer.

Overigens zijn de verhalen over een schone verbranding allemaal leuk en aardig, maar tijdens het starten van de kachel komt er toch echt gewoon zwarte rook uit je uitmonding, hetgeen ook duidelijk te zien is aan de achtergevel.
Te vergelijken met een cv ketel, die mag uitgevoerd worden met een geveldoorvoer, echter mag je die niet overal gebruiken. Niet onder (je eigen)(een) raam,die open kan. Heb zo even geen regelgeving paraat.
Er komt altijd een moment waarop je moet kiezen tussen het geld dat je verdient en de tijd die je verliest om het te verdienen, tijd is alles behalve geld.
pi_131682547
Of het nu mag of niet, ik vind het sowieso geen geweldige oplossing. Ik woon in een oud huis waarvan de schoorsteen wel nog op zolder zat maar in de rest binnenshuis in de loop der jaren afgebroken was. Het lastige is dan om een aansluiting op de bestaande afvoer te krijgen, omdat hij deels volgestort zou zijn en er waarschijnlijk asbest in zou zitten dus dat leek niet zo'n interessante optie.

Vanmiddag bleek dat die asbest er niet in zit en het beton maar een dun laagje aan de onderkant is. Dus da's mooi :)

We gaan hem daardoorheen leggen.
pi_131682832
quote:
0s.gif Op zondag 29 september 2013 19:12 schreef CafeRoker het volgende:
We gaan hem daardoorheen leggen.
Het is ff wat meer werk, maar daar ga je geen spijt van krijgen. (Ook voor je eigen comfort niet)
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
pi_131683109
quote:
0s.gif Op zondag 29 september 2013 19:18 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Het is ff wat meer werk, maar daar ga je geen spijt van krijgen. (Ook voor je eigen comfort niet)
Ik ben ook erg blij met deze meevaller.. Dat het een paar honderd euro en wat werk scheelt maakt niet zoveel uit, maar dikke cementproppen uit een asbestbuis halen is iets van een andere orde. Over een dikke maand staat hij er.
pi_131686102
quote:
1s.gif Op zondag 29 september 2013 19:25 schreef CafeRoker het volgende:
Ik ben ook erg blij met deze meevaller.. Dat het een paar honderd euro en wat werk scheelt maakt niet zoveel uit, maar dikke cementproppen uit een asbestbuis halen is iets van een andere orde. Over een dikke maand staat hij er.
Ik las vanmiddag ergens dat de pijp circa 180 graden wordt, dus ik neem aan dat je dan het stuk tussen de beganegrond en je schoorsteen wel dubbelwandig moet uitvoeren (of brandveilig moet omkokeren). Vraag dat anders nog even na. (B.v. op kachelplaats.nl ofzo.)
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
pi_131704236
quote:
0s.gif Op zondag 29 september 2013 10:19 schreef blomke het volgende:
Maar verder zijn er duidelijke richtlijnen voor houtkachels.
De typekeur voor houtkachels (ik neem aan dat palletkachels hier ook onder vallen) is in 2004 afgeschaft in Nederland. Sinds 2004 heb je dus een veel grotere kans dat je een slechtwerkende houtkachel koopt die veel roet en dus ook veel stank produceerd.

De enige regelgeving die nog van toepassing is dat is het bouwbesluit en hierin vind je alleen eisen met betrekking tot de rookgasafvoer en niks over de houtkachel.


Ben wel even benieuwd verder. Heeft die palletkachel een gesloten verbrandingssysteem?
pi_131713340
quote:
0s.gif Op maandag 30 september 2013 11:46 schreef Fes1-2 het volgende:
De typekeur voor houtkachels (ik neem aan dat palletkachels hier ook onder vallen) is in 2004 afgeschaft in Nederland. Sinds 2004 heb je dus een veel grotere kans dat je een slechtwerkende houtkachel koopt die veel roet en dus ook veel stank produceerd.
Kachels moeten voldoen aan bepaalde EU normen. Mijn houtkachel (4 jaar geleden gekocht) brand net zo schoon als een pelletkachel (hij voldoet aan de eisen van 2015). En met vrijwel hetzelfde rendement.

quote:
De enige regelgeving die nog van toepassing is dat is het bouwbesluit en hierin vind je alleen eisen met betrekking tot de rookgasafvoer en niks over de houtkachel.
Blomke's reactie ging dan ook over de rookgasafvoer, niet over de kachel ansich.

[ Bericht 1% gewijzigd door Bijvlagenzinvol op 30-09-2013 17:46:05 ]
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
pi_131743028
quote:
0s.gif Op maandag 30 september 2013 17:39 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Kachels moeten voldoen aan bepaalde EU normen. Mijn houtkachel (4 jaar geleden gekocht) brand net zo schoon als een pelletkachel (hij voldoet aan de eisen van 2015). En met vrijwel hetzelfde rendement.

[..]

Blomke's reactie ging dan ook over de rookgasafvoer, niet over de kachel ansich.
Houtkachels hoeven helemaal nergens meer aan te voldoen sinds 2004. Voor die tijd had je nog een verplichte keuring mbt fijnstofmeting / uitstoot / rendement maar tegenwoordig hoef je die testen (bij TNO) dus niet meer uit te laten voeren als fabrikant zijnde. Uiteraard bestaan er nog wel bepaalde (Europese - EN) richtlijnen mbt houtkachels en een beetje fabrikant laat zijn haard dan ook nog gewoon keuren. Het is echter geenszins verplicht.
Gaskachels en haarden moeten daarentegen wel een intensief keuringstraject ondergaan vooraleer deze op de Nederlandse (en Europese) markt verkocht mogen worden. Deze moeten CE - Gecertificeerd worden.
pi_131743049
Foute edit.
pi_131754302
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 oktober 2013 15:24 schreef Fes1-2 het volgende:
Houtkachels hoeven helemaal nergens meer aan te voldoen sinds 2004. Voor die tijd had je nog een verplichte keuring mbt fijnstofmeting / uitstoot / rendement maar tegenwoordig hoef je die testen (bij TNO) dus niet meer uit te laten voeren als fabrikant zijnde. Uiteraard bestaan er nog wel bepaalde (Europese - EN) richtlijnen mbt houtkachels en een beetje fabrikant laat zijn haard dan ook nog gewoon keuren. Het is echter geenszins verplicht.
Gaskachels en haarden moeten daarentegen wel een intensief keuringstraject ondergaan vooraleer deze op de Nederlandse (en Europese) markt verkocht mogen worden. Deze moeten CE - Gecertificeerd worden.
Mijn houtkachel voldoet aan de EU emissie-eisen van 2015: Keurmerk EN13240, BlmSchV stuve2

Overigens is dit rapport het niet met je eens: http://www.ecn.nl/docs/library/report/2012/e12011.pdf

Zie bladzijde 20, hoofdstuk 3.3:

quote:
3.3 Nederlandse normstelling
3.3.1 Het CE keurmerk en de ECOdesign richtlijn
Huidige norm in Nederland is het CE-keurmerk
In Nederland moeten houtkachels en inzethaarden een CE-keurmerk hebben. Het CE-keurmerk
is gekoppeld aan de Europese normen (EN-normen).
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
pi_131766096
quote:
10s.gif Op zondag 29 september 2013 16:59 schreef cvboer het volgende:

[..]

Te vergelijken met een cv ketel, die mag uitgevoerd worden met een geveldoorvoer, echter mag je die niet overal gebruiken. Niet onder (je eigen)(een) raam,die open kan. Heb zo even geen regelgeving paraat.
Ik dacht het ook iets met kw en dan naar gelang de kw zoveel meter of meer van openslaande vensters uit de buurt !
pi_131841481
M'n dichtstbijzijnde buren die ook nog eens aan de kant wonen waar de wind vandaan komt blijken zelf al 3 jaar een pelletkachel met gevelafvoer te hebben :')

Dat wist ik niet eens, ik had het ding wel eens zien zitten maar ik dacht dat het een gasgestookte CV ketel was. Nooit iets van gemerkt. De afvoer door de bestaande schoorsteen blijkt aardig wat complicaties met zich mee te brengen dus het optelsommetje van deze twee zorgt ervoor dat hij toch op de muur gaat komen. De dichtsbijzijnde buren in de richting waar de wind naartoe staat wonen zo'n 30 meter weg dus dat zal wel loslopen als je bedenkt dat wij met 5 meter tussenruimte nog geen last van de rook van onze andere buren hebben.
pi_131856271
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 oktober 2013 13:28 schreef CafeRoker het volgende:
M'n dichtstbijzijnde buren die ook nog eens aan de kant wonen waar de wind vandaan komt blijken zelf al 3 jaar een pelletkachel met gevelafvoer te hebben :')

Dat wist ik niet eens, ik had het ding wel eens zien zitten maar ik dacht dat het een gasgestookte CV ketel was. Nooit iets van gemerkt. De afvoer door de bestaande schoorsteen blijkt aardig wat complicaties met zich mee te brengen dus het optelsommetje van deze twee zorgt ervoor dat hij toch op de muur gaat komen. De dichtsbijzijnde buren in de richting waar de wind naartoe staat wonen zo'n 30 meter weg dus dat zal wel loslopen als je bedenkt dat wij met 5 meter tussenruimte nog geen last van de rook van onze andere buren hebben.
Of je 'dichtstbijzijnde buren' gebruiken dat ding nooit (want een kachel die aanstaat ruik je echt wel, zelfs al staat de schoorsteen op het dak), of jouw reukzin is veel minder goed dan gemiddeld. (Net als bij mij, ik ruik niet veel.) Maar ik ruik het WEL als mijn buurman van 50 meter verderop de houtkachel aansteekt. Met een pijp op het dak.

Evengoed, als je geen problemen verwacht van de buren, dan is er niks aan de hand. Je krijgt pas een probleem als zij gaan klagen.
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
pi_131856450
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 oktober 2013 21:30 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
Evengoed, als je geen problemen verwacht van de buren, dan is er niks aan de hand. Je krijgt pas een probleem als zij gaan klagen.
Ook even rekening houden met toekomstige buren......
pi_131857178
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 oktober 2013 21:33 schreef Rolfieo het volgende:
Ook even rekening houden met toekomstige buren......
Ikke niet. :D Mijn schoorsteen rookkanaal voldoet aan alle eisen van het bouwbesluit. ;)
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
  zaterdag 5 oktober 2013 @ 22:35:09 #30
379943 Paper_Tiger
Neem verantwoordelijkheid
pi_131885039
Een pelletkachel mag volstaan met een gevelafvoer.
a man convinced against his will is of the same opinion still
pi_131885122
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 oktober 2013 22:35 schreef Paper_Tiger het volgende:
Een pelletkachel mag kan volstaan met een gevelafvoer.
:')

Een CV-ketel kan dat ook. En toch moet je houden aan bepaalde regels. Gek he.
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
  zaterdag 5 oktober 2013 @ 22:37:52 #32
379943 Paper_Tiger
Neem verantwoordelijkheid
pi_131885149
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 oktober 2013 22:37 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

:')

Een CV-ketel kan dat ook. En toch moet je houden aan bepaalde regels. Gek he.
Hij mag i.d.d. niet uitkomen in het keukenraam van de buren.
a man convinced against his will is of the same opinion still
pi_131885206
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 oktober 2013 22:37 schreef Paper_Tiger het volgende:
Hij mag i.d.d. niet uitkomen in het keukenraam van de buren.
En nog een aantal dingen. En overlast veroorzaken mag sowieso nooit.
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
  zaterdag 5 oktober 2013 @ 22:42:42 #34
379943 Paper_Tiger
Neem verantwoordelijkheid
pi_131885339
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 oktober 2013 22:39 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

En nog een aantal dingen. En overlast veroorzaken mag sowieso nooit.
Wat is overlast?
a man convinced against his will is of the same opinion still
pi_131885420
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 oktober 2013 22:42 schreef Paper_Tiger het volgende:
Wat is overlast?
Overlast is als ik last heb van jouw kachel. En zolang jouw rookkanaal niet aan de eisen voldoet sta ik heel erg sterk. Voldoet jouw rookkanaal wel aan de eisen sta ik heel erg zwak.
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
  zondag 6 oktober 2013 @ 08:17:03 #36
379943 Paper_Tiger
Neem verantwoordelijkheid
pi_131891649
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 oktober 2013 22:44 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Overlast is als ik last heb van jouw kachel. En zolang jouw rookkanaal niet aan de eisen voldoet sta ik heel erg sterk. Voldoet jouw rookkanaal wel aan de eisen sta ik heel erg zwak.
Bij een pelletkachel is een muurdoorvoer toegestaan mits aan een aantal eisen wordt voldaan. Ook als er aan die eisen wordt voldaan kan iemand er nog steeds overlast van ervaren.
a man convinced against his will is of the same opinion still
pi_131904507
quote:
0s.gif Op zondag 6 oktober 2013 08:17 schreef Paper_Tiger het volgende:
Bij een pelletkachel is een muurdoorvoer toegestaan mits aan een aantal eisen wordt voldaan. Ook als er aan die eisen wordt voldaan kan iemand er nog steeds overlast van ervaren.
Dat zeg ik toch ook?

Dat de kachel (of CV-ketel) met een geveldoorvoer toe kan wil niet zeggen dat het ook altijd mag. (Je zult bv. een bepaalde afstand van openslaande ramen en ventilatieopeningen moeten aanhouden. Ook als dat je eigen ramen zijn)
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
  zondag 6 oktober 2013 @ 18:14:34 #38
379943 Paper_Tiger
Neem verantwoordelijkheid
pi_131907470
quote:
0s.gif Op zondag 6 oktober 2013 16:53 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Dat zeg ik toch ook?

Dat de kachel (of CV-ketel) met een geveldoorvoer toe kan wil niet zeggen dat het ook altijd mag. (Je zult bv. een bepaalde afstand van openslaande ramen en ventilatieopeningen moeten aanhouden. Ook als dat je eigen ramen zijn)
Klopt. Die afstand is er al gauw. Ik heb zelf een pelletkachel met geveldoorvoer. Hij rookt de eerste 3 minuten en daarna ruik of zie je niets meer.

Het eerste raam wat open kan zit op 5 meter.
a man convinced against his will is of the same opinion still
pi_131908104
quote:
0s.gif Op zondag 6 oktober 2013 18:14 schreef Paper_Tiger het volgende:
Klopt. Die afstand is er al gauw.
Bij jou wellicht, bij een gemiddelde rijtjeswoning is die (buiten het dak) er nergens.

quote:
Ik heb zelf een pelletkachel met geveldoorvoer. Hij rookt de eerste 3 minuten en daarna ruik of zie je niets meer.
Dat is met een moderne houtkachel niet anders. (Alleen duurt het dan geen 3 minuten, maar pakweg 15 minuten (bij mij althans) omdat er een grotere verbrandingsruimte moet worden opgewarmd)

quote:
Het eerste raam wat open kan zit op 5 meter.
Houtkachels (en alles wat op vaste fossiele brandstoffen stookt) mogen alleen uitmonden in zone 1 of 2. Een pelletkachel stookt ook hout, dus moet (lijkt mij) ook in zone 1 of 2 uitmonden. Je gevel hoort daar niet bij.

Maar evengoed, zoals gezegd: zolang je buren niet klagen is er niks aan de hand. Heb je mij als buurman, dan gaat je uitmonding echt naar het dak. Kan ff duren, maar daar eindigt ie hoe dan ook.
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
  zondag 6 oktober 2013 @ 19:07:25 #40
379943 Paper_Tiger
Neem verantwoordelijkheid
pi_131909241
quote:
0s.gif Op zondag 6 oktober 2013 18:31 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Bij jou wellicht, bij een gemiddelde rijtjeswoning is die (buiten het dak) er nergens.

[..]

Dat is met een moderne houtkachel niet anders. (Alleen duurt het dan geen 3 minuten, maar pakweg 15 minuten (bij mij althans) omdat er een grotere verbrandingsruimte moet worden opgewarmd)

[..]

Houtkachels (en alles wat op vaste fossiele brandstoffen stookt) mogen alleen uitmonden in zone 1 of 2. Een pelletkachel stookt ook hout, dus moet (lijkt mij) ook in zone 1 of 2 uitmonden. Je gevel hoort daar niet bij.

Maar evengoed, zoals gezegd: zolang je buren niet klagen is er niks aan de hand. Heb je mij als buurman, dan gaat je uitmonding echt naar het dak. Kan ff duren, maar daar eindigt ie hoe dan ook.
In Nederland mogen pelletkachels gewoon volstaan met een geveldoorvoer. Een pelletkachel laat hout vergassen en verbrand het gas. Het rendement ligt ook zo'n 12% hoger dan de beste houtkachel. Je moet de kachel dan ook meer vergelijken met een gasketel dan met een houtkachel. Een gasketel kan ook volstaan met een geveldoorvoer.
a man convinced against his will is of the same opinion still
pi_131909422
quote:
0s.gif Op zondag 6 oktober 2013 19:07 schreef Paper_Tiger het volgende:
In Nederland mogen pelletkachels gewoon volstaan met een geveldoorvoer.
Bron?

quote:
Een pelletkachel laat hout vergassen en verbrand het gas
Een HR houtkachel ook.

quote:
Het rendement ligt ook zo'n 12% hoger dan de beste houtkachel.
Onzin. Een speksteenkachel (en dat is toch echt een houtkachel) haalt ook rendementen van > 90%

Mijn houtkachel heeft fabrieks-af een rendement van 81% en daar pik ik nog wat procenten extra bij door een actieve koeling van de enkelwandige pijp.
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
pi_131909612
Volgens mij gelden die zones specifiek voor kachels zonder geforceerde afvoer en zijn die eisen er voor de trek. Het gaat dan meer om veiligheid dan om overlast. Daarmee gelden ze volgens mij niet voor pelletkachels omdat die een ventilator hebben. Zal vanavond nog ff zoeken naar een onderbouwing.
pi_131909771
quote:
0s.gif Op zondag 6 oktober 2013 19:16 schreef CafeRoker het volgende:
Volgens mij gelden die zones specifiek voor kachels zonder geforceerde afvoer en zijn die eisen er voor de trek. Het gaat dan meer om veiligheid dan om overlast.
Dat zou inderdaad kunnen. Maar is er ergens een uitzonderingspositie voor kachels met ventilator vastgelegd? Zoniet dan zou de uitzondering dus ook gelden voor een houtkachel met een ventilator (aspirator?) en dat lijkt me sterk.

quote:
Daarmee gelden ze volgens mij niet voor pelletkachels omdat die een ventilator hebben. Zal vanavond nog ff zoeken naar een onderbouwing.
Zie boven. Ben zelf voorheen ook al even aan het zoeken geweest, maar onduidelijkere regelgeving dan op dit gebied kom je niet snel tegen. :D
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
pi_131909976
quote:
0s.gif Op zondag 6 oktober 2013 19:20 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..] maar onduidelijkere regelgeving dan op dit gebied kom je niet snel tegen. :D
nou, dáár zijn we het in ieder geval over eens :D
  zondag 6 oktober 2013 @ 20:52:35 #45
379943 Paper_Tiger
Neem verantwoordelijkheid
pi_131913655
quote:
0s.gif Op zondag 6 oktober 2013 19:11 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Bron?

[..]

Een HR houtkachel ook.

[..]

Onzin. Een speksteenkachel (en dat is toch echt een houtkachel) haalt ook rendementen van > 90%

Mijn houtkachel heeft fabrieks-af een rendement van 81% en daar pik ik nog wat procenten extra bij door een actieve koeling van de enkelwandige pijp.
quote:
Een pelletkachel kan op de buitengevel aangesloten worden mits de afvoer tenminste 1,5 meter omhoog gaat. In Nederland is een geveldoorvoer voor pelletkachels toegestaan. Daarnaast kan men pelletkachels ook aansluiten door het dak met een eenvoudige dakdoorvoer. Deze afvoer hoeft niet boven de nok uit te komen, aangezien de pelletkachel over een rookgasventilator beschikt. Aansluiting op een bestaande schoorsteen is natuurlijk ook mogelijk. Een pelletkachel stoot minder uit dan een houtkachel.
Wel dient men zich te houden aan het Bouwbesluit en de berekening van de (voldoende) afstand tot deburen, ventilatieopeningen en deuren en ramen. Belangrijk hierbij is dat er geen overlast wordt veroorzaakt.
a man convinced against his will is of the same opinion still
pi_131914084
quote:
0s.gif Op zondag 6 oktober 2013 20:52 schreef Paper_Tiger het volgende:
Een pelletkachel kan op de buitengevel aangesloten worden mits de afvoer tenminste 1,5 meter omhoog gaat. In Nederland is een geveldoorvoer voor pelletkachels toegestaan
Ja, voor CV ketels ook. Maar niet altijd. (Er staat 'kan', niet 'mag'...)

quote:
Daarnaast kan men pelletkachels ook aansluiten door het dak met een eenvoudige dakdoorvoer. Deze afvoer hoeft niet boven de nok uit te komen, aangezien de pelletkachel over een rookgasventilator beschikt.
Hoeft technisch gezien met een houtkachel ook niet, mits de minimale lengte van je rookkanaal is bereikt. Het toevoegen van een ventilator wijzigt mijn inziens niets aan de regelgeving.

quote:
Aansluiting op een bestaande schoorsteen is natuurlijk ook mogelijk. Een pelletkachel stoot minder uit dan een houtkachel.
Yup, scheelt wellicht een paar procent.

quote:
Wel dient men zich te houden aan het Bouwbesluit en de berekening van de (voldoende) afstand tot deburen, ventilatieopeningen en deuren en ramen. Belangrijk hierbij is dat er geen overlast wordt veroorzaakt.
Ah, iets met een aap en een mouw!

Overigens is het leuk dat je iets quote, maar de bron ontbreekt nog steeds.
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
pi_131931867
quote:
0s.gif Op zondag 6 oktober 2013 20:59 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

Overigens is het leuk dat je iets quote, maar de bron ontbreekt nog steeds.
De bron ga je ook niet zomaar vinden en dat komt door iets heel kroms. In Nederland dient men de wet te kennen dus zou de wet ook 'gratis' in te lezen moeten zijn. Het bouwbesluit is zo'n wet maar deze verwijst in het geval van rookkanalen naar NEN normen. Voor een NEN norm moet je betalen wil je deze hebben. Je kan deze informatie dus niet gratis op internet vinden want dan zou de NEN inkomsten mislopen.
Ik kan je in ieder geval wel vertellen dat deze informatie in de NEN norm beschreven staat.
Heb het volgende voor je uit de inhoudsopgave gekopieerd (NEN-2757)

6 Bepalingsmethode voor beperking van de hinder voor de omgeving ................................................. 18
6.1 Uitmondingen ten opzichte van buitenruimten.......................................................................................... 18
6.2 Uitmondingen onder balkons en galerijen en in loggia's........................................................................... 19

Dat er verder 1,5 meter omhoog moet worden gegaan met een palletkachel zou kunnen maar staat niet zo omschreven in de norm. Wel dat de stromingsrichting van beneden naar boven moet zijn (wat zeker zou kunnen met die 1,5 meter). Er staat inderdaad ook een stukje in over de stromingsrichting in het geval de rookgassen mechanisch worden afgevoerd.
Het zijn dus min of meer allemaal vuistregels die zijn afgeleid uit deze norm. De fabrikant van een palletkachel zou in de handleiding kunnen vermelden onder welke omstandigheden de kachel aan deze normen voldoet.

Mocht iemand wat meer info wensen mag je me wel een PM sturen..

[ Bericht 4% gewijzigd door Fes1-2 op 07-10-2013 12:09:48 ]
pi_131933601
quote:
0s.gif Op maandag 7 oktober 2013 12:01 schreef Fes1-2 het volgende:

[..]

De bron ga je ook niet zomaar vinden en dat komt door iets heel kroms. In Nederland dient men de wet te kennen dus zou de wet ook 'gratis' in te lezen moeten zijn. Het bouwbesluit is zo'n wet maar deze verwijst in het geval van rookkanalen naar NEN normen. Voor een NEN norm moet je betalen wil je deze hebben. Je kan deze informatie dus niet gratis op internet vinden want dan zou de NEN inkomsten mislopen.
Ik kan je in ieder geval wel vertellen dat deze informatie in de NEN norm beschreven staat.
Heb het volgende voor je uit de inhoudsopgave gekopieerd (NEN-2757)

6 Bepalingsmethode voor beperking van de hinder voor de omgeving ................................................. 18
6.1 Uitmondingen ten opzichte van buitenruimten.......................................................................................... 18
6.2 Uitmondingen onder balkons en galerijen en in loggia's........................................................................... 19

Dat er verder 1,5 meter omhoog moet worden gegaan met een palletkachel zou kunnen maar staat niet zo omschreven in de norm. Wel dat de stromingsrichting van beneden naar boven moet zijn (wat zeker zou kunnen met die 1,5 meter). Er staat inderdaad ook een stukje in over de stromingsrichting in het geval de rookgassen mechanisch worden afgevoerd.
Het zijn dus min of meer allemaal vuistregels die zijn afgeleid uit deze norm. De fabrikant van een palletkachel zou in de handleiding kunnen vermelden onder welke omstandigheden de kachel aan deze normen voldoet.

Mocht iemand wat meer info wensen mag je me wel een PM sturen..
Komt het begrip 'verdunningsfactor' en de manier hoe je het berekend ook uit NEN normen?
pi_131933756
quote:
1s.gif Op maandag 7 oktober 2013 13:09 schreef CafeRoker het volgende:

[..]

Komt het begrip 'verdunningsfactor' en de manier hoe je het berekend ook uit NEN normen?
Ja maar deze staat geloof ik ook in het bouwbesluit. Al wordt het in het bouwbesluit wel iets anders berekend dan in de NEN.
pi_131938465
quote:
0s.gif Op zondag 6 oktober 2013 20:59 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Ja, voor CV ketels ook. Maar niet altijd. (Er staat 'kan', niet 'mag'...)

[..]

Hoeft technisch gezien met een houtkachel ook niet, mits de minimale lengte van je rookkanaal is bereikt. Het toevoegen van een ventilator wijzigt mijn inziens niets aan de regelgeving.

[..]

Yup, scheelt wellicht een paar procent.

[..]

Ah, iets met een aap en een mouw!

Overigens is het leuk dat je iets quote, maar de bron ontbreekt nog steeds.
Het hangt er wel een beetje vanaf hoe je overlast ziet. Als een mevrouw janssen die acht km verderop woont een principiële hekel aan kachels heeft en visuele overlast ervaart als ze door m'n straat loopt en de pijp ziet uitsteken wil dat nog niet zeggen dat hij ook weg moet. Overlast is iets heel subjectiefs en daarom zijn dat soort dingen in regels vastgelegd, omdat het ook heel vervelend zou zijn als je dat legaal gebouwde schuurtje uit je tuin moet slopen omdat je buurman ineens bedenkt dat hij het toch wel vervelend vindt dat dat ding z'n uitzicht beperkt. Daarom kun je je in een dergelijke conflictsituatie met succes er op beroepen dat het ding er legaal staat.

Afgaande op het antwoord van Fes vermoed ik dat het wel of niet ondervinden van overlast bepaald wordt aan de hand van de verdunningsfactor en dus objectief te berekenen is. Dat lijkt ondersteund te worden door de quote van de handhaver die ik op pagina 1 quotte. Dit houdt dus ook in dat de situatie mogelijk is dat je wel iets ruikt, maar dat het daarmee nog niet verwijderd hoeft te worden omdat het binnen de normen blijft.dit naar aanleiding van je 'dreigement' naar je spreekwoordelijke buurman-met-kachelplannen, waarin je subjectieve overlast als uitgangspunt neemt

[ Bericht 0% gewijzigd door CafeRoker op 07-10-2013 16:02:12 ]
pi_131958059
quote:
0s.gif Op maandag 7 oktober 2013 15:53 schreef CafeRoker het volgende:
Het hangt er wel een beetje vanaf hoe je overlast ziet. Als een mevrouw janssen die acht km verderop woont een principiële hekel aan kachels heeft en visuele overlast ervaart als ze door m'n straat loopt en de pijp ziet uitsteken wil dat nog niet zeggen dat hij ook weg moet. Daarom kun je je in een dergelijke conflictsituatie met succes er op beroepen dat het ding er legaal staat.
Klopt, dat zeg ik toch ook? Zorg dat dat ding aan de eisen voldoet en je staat erg sterk.

quote:
Dit houdt dus ook in dat de situatie mogelijk is dat je wel iets ruikt, maar dat het daarmee nog niet verwijderd hoeft te worden omdat het binnen de normen blijft.dit naar aanleiding van je 'dreigement' naar je spreekwoordelijke buurman-met-kachelplannen, waarin je subjectieve overlast als uitgangspunt neemt
Nee, ik neem daarin geen subjectieve overlast als uitgangspunt. Ik woon in een hoekhuis, dus mijn buurman heeft alleen een voor en achtergevel waarop hij die pijp zou kunnen aansluiten. (En men denkt kennelijk dat bij een pelletkachel dat ook automatisch mag omdat de kachel ervoor geschikt is).
De uitlaatgassen van een houtkachel/pelletkachel zijn binnen die afstand nimmer voldoende verdund (het is geen CV ketel ofzo) Dus dat komt niet goed niet met mijn bovenramen van de slaapkamers. (of die van de buren aan zijn kant)

Nou vind ik een houtkachel/openhaard/pelletkachel best lekker ruiken, maar dan heb ik het er wel over als buiten ben. In mijn slaapkamer hoef ik die rook niet. Ook niet qua gezondheid, en niet qua intrekken van de geur in kleding en beddegoed.
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
pi_131966171
Vergeet verdunningsfactor.......zogenaamde roet uitstoot en rook vindt men in de naaste omgeving erg vervelend. Hierin voorziet de wet......dus pas maar op met een geveldoorvoer....ik raad het af......uit eigen ervaring.
Een doorvoer door het dak volgens het bouwbesluit is geen enkel probleem.....hoeveelheid rook en stankoverlast dat maakt dan niets meer uit......immers er wordt voldaan aan het bouwbesluit......

[ Bericht 100% gewijzigd door PietertjePost op 08-10-2013 19:42:00 ]
  woensdag 23 oktober 2013 @ 12:51:40 #53
414644 pelletkachelforum
pelletkachel forum beheerder
pi_132470482
Het geval wat zich in Nederland voor doet is dat er voor de pelletkachel nog geen regelgeving is.
Wel dient er zich rekening gehouden te worden met overlast.

belangrijke punten zijn:

Minimaal 3 meter uit erfgrens
minimaal 2 meter van ramen waar roosters in zitten of als ventilatie dienen
voorzijde woning, mag niet ivm zichtzijde.

Toestellen zonder luchtmeting raad ik u zeker niet aan om via de gevel te zetten, deze regelen namelijk niet bij als er trek verschillen komen.
Ook zullen zij geen foutmelding geven als het toestel lek is.

ook de brandstof is belangrijk: pellets met een din+ of EN+A1 keuring zijn de enige die mogen worden gestookt, staat er geen keurnummer op de pelletzak dan is er ook geen keuring mits u deze op papier kunt mee krijgen.

Ik werk zelf al bijna 12 jaar met pelletkachels en er komt een hoop bij kijken, maar de afgelopen jaren komen er ook een hoop bij die zomaar plaatsen of zelfs direct de gevel uit gaan met alle gevolgen van dien!

De beste methode is gewoon een rookkanaal en is ook verplicht in een tussenwoning, u komt al niet weg met de regelgeving op het gebied van erfscheiding.

u speeld nog steeds met vuur en dat moet gewoon veilig!
Ik help graag met vragen over de pelletkachel
pi_132791961
We zijn nu een paar weken verder. De dichtsbijzijnde buren op een meter of 5 afstand hebben geen last omdat de wind bijna altijd uit die kant kwam. Een dag was de wind gedraaid en toen roken ze wel iets toen ze de slaapkamer aan het luchten waren. De buren aan de andere kant wonen een eindje weg en die ruiken alleen een zachte geur van verbrand hout en dat was ook geen probleem.

En dan de kachel zelf. Hij braakt nogal wat rook uit bij het opstarten, en bij de 'eco' stand zet hij zichzelf uit als een bepaalde temperatuur bereikt is. Zonder eco stand blijft hij gewoon zachtjes branden. Wat betreft overlast moet je die eco stand dus vooral niet inschakelen omdat je dan meerdere keren per dag stevige rookpluimen hebt. Wat ik verder wel opvallend vond is dat je toch een zachte geur van verbrand hout ruikt als hij goed op temperatuur is en gewoon in bedrijf is. Ik had verwacht dat het compleet geurloos zou zijn en dat is absoluut niet zo.

Bottomline; bij ons huis blijkt het door de ligging te kunnen om hem door de gevel te zetten, maar dat is achteraf gezien ook wel een beetje een kwestie van geluk geweest. Ik zou het in z'n algemeenheid niet snel iemand aanbevelen omdat het risico op gezeik toch wel groot is. De kachel zelf bevalt wel heel goed.
pi_132847784
En van openbaarden met dak doorvoer moeten we alles maar pikken. Gemeente doet er ook niets aan....
pi_135144891
Ik kwam dit filmpje tegen over het aanleggen van een pelletkachel met commentaar er onder dat het zo niet mag. Wie kan hier meer duidelijkheid over scheppen.
  maandag 6 januari 2014 @ 15:15:23 #57
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_135146461
Gaat er over dat de schoorsteen enkelwandig is. Dat wil je inderdaad niet als muurdoorvoer want dat wordt gruwelijk heet.
Dat die naar onderen gericht is gewoon gezeik, natuurlijk wordt ie nadat het shot is genomen naar boven gedraaid.
pi_135147974
quote:
0s.gif Op maandag 6 januari 2014 15:15 schreef Erasmo het volgende:
Gaat er over dat de schoorsteen enkelwandig is. Dat wil je inderdaad niet als muurdoorvoer want dat wordt gruwelijk heet.
Dat die naar onderen gericht is gewoon gezeik, natuurlijk wordt ie nadat het shot is genomen naar boven gedraaid.
Dank je maar ik kwam ook dit tegen:
http://www.pelletkachelolijve.nl/pelletkachelafvoer.html

quote:
De afvoer MOET ca. 2 meter omhoog en dan naar buiten.
En

"Deze tekst is te bekijken op: http://www.stokertje.nl/zibro-pelletkachel en eigendom van ´t Stokertje lees ook de http://www.stokertje.nl/disclaimer" (tekst van die site door copy paste)

quote:
Het is een misverstand dat bij een pelletkachel de rookgasafvoer direct door de muur mag uitmonden in de buitenlucht. In het buitenland wordt dit soms anders gedaan of voorgesteld. In Nederland, Belgie en Duitsland mag dit echter niet !
Mijn verwarring is eigenlijk compleet.
pi_135155105
quote:
0s.gif Op maandag 6 januari 2014 15:46 schreef Wespensteek het volgende:
Mijn verwarring is eigenlijk compleet.
Het komt er op neer dat een pelletkachel (door de ingebouwde ventilator) qua trek niet hoeft te worden aangesloten op een rookkanaal van bv minimaal 4 meter, en dus ook met een geveldoorvoer veilig kan werken.

Minpuntje is dat dat in NL niet mag qua bouwbesluit. Als je vrijstaand woont kun je de gok wagen, zolang er niemand klaagt is er niks aan de hand.
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
pi_135155352
quote:
0s.gif Op maandag 6 januari 2014 18:39 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
Minpuntje is dat dat in NL niet mag qua bouwbesluit.
Dat weet je zeker want het probleem is dus dat het op die manier ergens ingebouwd zit en daar is nu de nodige discussie over. De vorige eigenaar heeft het ding geplaatst (of een beun) en de nieuwe eigenaar kreeg van een vriend die een rondleiding gaf te horen dat het niet mocht en niet veilig is.
pi_135155512
quote:
0s.gif Op maandag 6 januari 2014 18:45 schreef Wespensteek het volgende:
Dat weet je zeker want het probleem is dus dat het op die manier ergens ingebouwd zit en daar is nu de nodige discussie over. De vorige eigenaar heeft het ding geplaatst (of een beun) en de nieuwe eigenaar kreeg van een vriend die een rondleiding gaf te horen dat het niet mocht en niet veilig is.
Hoe zit die pijp nu dan? Gelijk naar buiten en dan omhoog? Of eerst omhoog en dan naar buiten?

In het eerste geval en als het een enkelwandige pijp is lijkt me dat de rookgassen te snel afkoelen, en dat het niet veilig is. Wellicht even de documentatie van de kachel opzoeken bij het betreffende merk.
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
pi_135156254
Gelijk naar buiten, dan ca. 20 cm rechtdoor en dan een bocht(je) naar beneden, totaal zit op ca. 20 cm hoogte. Het is precies hetzelfde als in dat filmpje met de bekende schaatser, lijkt ook dezelfde pelletkachel. Juist door dat filmpje ontstond de discussie of die vriend nu wel of niet gelijk had want een ander zegt dus dat omdat dat filmpje er is het dus wel mag.

Filmpje staat hier onder bekijk installatie video:
http://pelletoutlet.nl/wat-en-hoe-pelletkachel/
pi_135157327
Hierboven was al een stukje tekst neergezet door een pelletkachelforumbeheerder, vraag het eens op zijn forum: http://pelletkachelforum.(...)l-recht-naar-achter/

Ik zou de constructie zelf niet in mijn huis willen. Leuk dat er wellicht een sensor op zit die drukverschillen registreert, maar dan nog wil ik niet afhankelijk zijn van een sensor.
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
pi_135159253
quote:
0s.gif Op maandag 6 januari 2014 19:24 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
Hierboven was al een stukje tekst neergezet door een pelletkachelforumbeheerder, vraag het eens op zijn forum: http://pelletkachelforum.(...)l-recht-naar-achter/

Ik zou de constructie zelf niet in mijn huis willen. Leuk dat er wellicht een sensor op zit die drukverschillen registreert, maar dan nog wil ik niet afhankelijk zijn van een sensor.
Die reactie had ik al gezien en het is op 2 meter van de erfgrens maar de buren hebben voor zover bekend niet geklaagd. Elders vond ik dit:

quote:
De wettelijke minimale afstand wordt berekend middels de verdunningsfactor welke aangegeven wordt in het bouwbesluit. Indien er een afvoer door de gevel wordt aangesloten adviseren we tenminste een afstand van 5 meter tov de erfgrens. Echter de voorschriften uit het bouwbesluit zijn bepalend. Het is Belangrijk om overlast te voorkomen.
Het gaat mij met name om de wettelijke eisen. Voordat er dus veel kosten gemaakt worden, ten minst dat verdunning uitrekenen lijkt mij geld te kosten, hoop ik dus een behoorlijk zekerheid te hebben dat het echt niet mag. Vragen bij de gemeente is riskant omdat men het huis heeft gekocht. en dan mogelijk dus wel gedwongen wordt een behoorlijke aanpassing te doen. Er is nog geen zekerheid dat het te verhalen is op de vorige eigenaar want het is gewoon zichtbaar en dus mogelijk geen verborgen gebrek en mogelijk wel helemaal geen gebrek in de zin van de wet.

Al met al een kloten situatie met het risico dat het veel geld gaat kosten, gelukkig niet mijn huis maar wel lastig om zo even te helpen wat nu het beste te doen.

Op dat pelletkachelforum lijkt die persoon de enige die reageert dus om daar ook te vragen?

Mijn dank overigens voor de tijd en moeite die je er in gestopt hebt.
pi_135159506
quote:
0s.gif Op maandag 6 januari 2014 19:52 schreef Wespensteek het volgende:
Die reactie had ik al gezien en het is op 2 meter van de erfgrens maar de buren hebben voor zover bekend niet geklaagd.
Mijn reactie ging me meer over het al dan niet veilig zijn qua de mogelijkheid tot het krijgen van een negatieve trek (oftewel dan komen de rookgassen in je woonkamer terecht, i.p.v. buiten de woning)

Dat het qua regelgeving in NL niet mag lijkt me 99,9% zeker.
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
pi_135159707
quote:
0s.gif Op maandag 6 januari 2014 19:56 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Mijn reactie ging me meer over het al dan niet veilig zijn qua de mogelijkheid tot het krijgen van een negatieve trek (oftewel dan komen de rookgassen in je woonkamer terecht, i.p.v. buiten de woning)

Dat het qua regelgeving in NL niet mag lijkt me 99,9% zeker.
Dank je, dan ga ik uitzoeken (ik hoop dat het me lukt) of iets dergelijks verhaalt kan worden op de vorige eigenaar wegens verborgen gebrek of niet normaal kunnen gebruiken.
pi_135159817
Bel morgen anders hun even: http://www.kachelplaats.nl/kachels/pelletkachels.html, daar zit kennis zat.

EDIT: Ik zie nu pas dat zij dat merk (K-Stove) ook leveren, en het filmpje ook op hun site staat. Anyway, toch even bellen, ik heb hun vroeger via het gastenboek vele malen intelligent advies zien geven.
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
pi_135160556
quote:
0s.gif Op maandag 6 januari 2014 20:01 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
Bel morgen anders hun even: http://www.kachelplaats.nl/kachels/pelletkachels.html, daar zit kennis zat.

EDIT: Ik zie nu pas dat zij dat merk (K-Stove) ook leveren, en het filmpje ook op hun site staat. Anyway, toch even bellen, ik heb hun vroeger via het gastenboek vele malen intelligent advies zien geven.
Wat een chaos man, je komt allemaal verschillende opvattingen en sites tegen.

quote:
Wat wij verder nog willen zeggen. Een gevel afvoer mag NIET. Dit is tegen regelgeving en mogelijk gevaarlijk, de bouwvoorschiften zijn heel duidelijk hierover, en uw gemeente ook. Bij het niet nakomen van bouwvoorschriften kan een dwangsom opgelegd worden. Dus wees verstandig, en laat u goed voorlichten door uw leverancier, en uw gemeente.
Bron: Paul Bijvoet
https://forum.www.trosradar.nl/viewtopic.php?f=90&t=126473
pi_144890009
quote:
0s.gif Op maandag 6 januari 2014 20:01 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
Bel morgen anders hun even: http://www.kachelplaats.nl/kachels/pelletkachels.html, daar zit kennis zat.

EDIT: Ik zie nu pas dat zij dat merk (K-Stove) ook leveren, en het filmpje ook op hun site staat. Anyway, toch even bellen, ik heb hun vroeger via het gastenboek vele malen intelligent advies zien geven.
Ik wou toch nog even melden dat de uitkomst (na meer dan een half jaar) is dat het dus niet mag en aangepast moet worden, in dit geval op kosten van verkoper. Bedankt nog voor jouw hulp.
pi_144890664
quote:
0s.gif Op donderdag 25 september 2014 13:27 schreef Wespensteek het volgende:
Ik wou toch nog even melden dat de uitkomst (na meer dan een half jaar) is dat het dus niet mag en aangepast moet worden, in dit geval op kosten van verkoper.
Dat gaat een dure hobby worden schat ik zo. Aanleggen van mijn rookkanaal koste me 1700,- en dan deed ik qua installatie nog alles zelf en werden de gaten in het beton gratis voor me geboord.

Anyway, weer een stukje duidelijkheid erbij. ^O^
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
pi_144919214
In Zweden is dit met speciale pelletkachels wel mogelijk en ook veilig/toegestaan.

Ik heb deze kachel:

Ariterm Mysinge met Drag

Drag is een schoorsteenuitgang aan de muur welke een ventilator bevat zodat de rook altijd naar buiten gaat en nooit naar binnen.

Overigens maakt mijn pelletskachel absoluut nooit rook, zelfs nauwelijks met het starten.

Meer info:
http://195.67.82.150/ariterm/DRAG_SE_100906.pdf
en
http://195.67.82.150/ariterm/DragAnv_SE_120808v9.pdf
** Uw tekst hier voor slechts 5 euro per maand **
pi_144920276
quote:
0s.gif Op donderdag 25 september 2014 13:27 schreef Wespensteek het volgende:

[..]

Ik wou toch nog even melden dat de uitkomst (na meer dan een half jaar) is dat het dus niet mag en aangepast moet worden, in dit geval op kosten van verkoper. Bedankt nog voor jouw hulp.
In zekere zin mooi, want als dit de uitkomst is moet er ook een heldere onderbouwing geweest zijn en die was nu steeds het probleem. :)

Wil je die ook eens posten?

[ Bericht 2% gewijzigd door CafeRoker op 26-09-2014 12:01:22 ]
pi_144920381
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 september 2014 11:22 schreef Virus3000 het volgende:
In Zweden is dit met speciale pelletkachels wel mogelijk en ook veilig/toegestaan.

Ik heb deze kachel:
[ afbeelding ]
Ariterm Mysinge met Drag

Drag is een schoorsteenuitgang aan de muur welke een ventilator bevat zodat de rook altijd naar buiten gaat en nooit naar binnen.

Overigens maakt mijn pelletskachel absoluut nooit rook, zelfs nauwelijks met het starten.

Meer info:
http://195.67.82.150/ariterm/DRAG_SE_100906.pdf
en
http://195.67.82.150/ariterm/DragAnv_SE_120808v9.pdf
Dat verhaal van die ventilator geldt voor alle pelletkachels. Ik overweeg zelf trouwens om hem toch te verplaatsen, en dan niet vanwege de rook dat doet hij niet namelijk maar wel vanwege de geur. Je ruikt een luchtje van verbrand hout en dat had ik vooraf niet verwacht. Daar hebben de buren geen last van maar ik wil toch wel eens m'n slaapkamerraam open kunnen zetten en dat kan nu eigenlijk niet.

Misschien klinkt dat logisch. Maar met een goed afgestelde gaskachel ruik je ook geen gas en met een goed afgestelde automotor ruik je ook geen benzine terwijl je bij slecht afgestelde exemplaren de typische brandstofgeur wel degelijk ruikt. Datzelfde had ik bij een pelletkachel ook verwacht.
pi_144920678
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 september 2014 11:55 schreef CafeRoker het volgende:

[..]

In zekere zin mooi, want als dit de uitkomst is moet er ook een onderbouwing geweest zijn. :)

Wil je die ook eens posten?
Ja, er zat eerst een heel kort bochtje, daar kwamen (soms) vonken uit dus dat was snel duidelijk dat het niet mocht (brandgevaar). Toen werd een enkelwandige buis van ca. 1,5 meter geplaatst. Dat was een probleem met de verdunningsfactor (was dat bochtje waarschijnlijk ook maar is dus niet onderzocht) waardoor de rookgassen weer terugsloegen in slaapkamers. Daarnaast was er het probleem van condens en rookontwikkeling die overlast veroorzaakten. Al zijn de metingen daarvoor niet uitgevoerd omdat het dus niet nodig was omdat het niet voldeed aan de verdunningsfactor, het geluid van de ventilator is dus ook niet gemeten om die reden. Uiteindelijk was oordeel van gemeente dat de uitmonding boven de nok moest uitkomen en moest gebruik worden gemaakt van dubbelwandige buis. Opmerkelijk was trouwens dat de oorspronkelijke leverancier geen enkel weerwoord heeft aangeleverd toen er om werd gevraagd.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')