abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_131654066
Ik wil een pelletkachel aanschaffen. Nu wordt van alle kanten voorgesteld om een kort 'schoorsteentje' te maken dat op ca. 2,5 meter hoogte de gevel uit komt. Toen ik dat de eerste keer hoorde wilde ik dat perse niet omdat het me niet prettig voor de buren lijkt te zijn, maar ik hoor het echt overal waar ik kom en het lijkt de standaard manier van installeren te zijn. Ook claimen de verkopers dat het *echt* niet stinkt.

Maar dat zijn verkopers :P

Heeft iemand zelf ervaring hiermee? Zo'n gevelafvoer is natuurlijk veel eenvoudiger dan een schoorsteen tot op het dak maar ik wil het alleen als het ik m'n buren er niet mee uitrook. Tussen ons en de dichtsbijzijnde buren ligt een dubbele oprit en de wind staat onze kant uit, en de buren in de windrichting wonen een eindje verderop.
  zaterdag 28 september 2013 @ 20:38:05 #2
381451 HotSummerNight
DM mij voor een date :')
pi_131654516
vind je dat niet een beetje groot? of heb je een hele grote woonkamer?
Morgen ben ik jarig
Gister had ik sex met een mooiboy
Ik kan 4 vingers in mijn poesje schuiven
alleen echte playerz mogen mij dm'en
pi_131654636
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 september 2013 20:38 schreef HotSummerNight het volgende:
vind je dat niet een beetje groot? of heb je een hele grote woonkamer?
Ik moet toegeven dat als mensen het over een 'automatische pellettoevoer' hadden ik heel lang een blok van minimaal 2 m3 in gedachten gehad heb. Waarin een soort heftruckconstructie automatisch elk een uur een pallet naar binnen schoof.

Maar dat bleek niet zo te zijn :P

Pellets met een E zijn geperste houtkorrels. Lijkt een beetje op konijnenvoer, en het verschil met een gewone houtkachel is dat ze veel schoner branden. En daarom dus zo'n gevelafvoer zouden mogen hebben.
  zaterdag 28 september 2013 @ 20:45:58 #4
381451 HotSummerNight
DM mij voor een date :')
pi_131654824
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 september 2013 20:41 schreef CafeRoker het volgende:

[..]

Ik moet toegeven dat als mensen het over een 'automatische pellettoevoer' hadden ik heel lang een blok van minimaal 2 m3 in gedachten gehad heb. Waarin een soort heftruckconstructie automatisch elk een uur een pallet naar binnen schoof.

Maar dat bleek niet zo te zijn :P

Pellets met een E zijn geperste houtkorrels. Lijkt een beetje op konijnenvoer, en het verschil met een gewone houtkachel is dat ze veel schoner branden. En daarom dus zo'n gevelafvoer zouden mogen hebben.
maar wat een werk is dat, als je al die korrels moet sorteren zeg

;)
Morgen ben ik jarig
Gister had ik sex met een mooiboy
Ik kan 4 vingers in mijn poesje schuiven
alleen echte playerz mogen mij dm'en
pi_131654858
Ik heb een pelletbrander. Geen idee hoe het ruikt, heb nog nooit boven m'n schoorsteen gehangen. Niet toen die aanstond in ieder geval, veel te koud op het dak. Maar het rookt in ieder geval niet.

Ik zie van buiten eigenlijk niet eens of die aanstaat of niet, moet ik eerst naar de kelder om te luisteren. Dat is wel met iets van 10 meter schoorsteen, dus de rook is veel afgekoeld.
pi_131659455
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 september 2013 20:27 schreef CafeRoker het volgende:
Ik wil een pelletkachel aanschaffen. Nu wordt van alle kanten voorgesteld om een kort 'schoorsteentje' te maken dat op ca. 2,5 meter hoogte de gevel uit komt. Toen ik dat de eerste keer hoorde wilde ik dat perse niet omdat het me niet prettig voor de buren lijkt te zijn, maar ik hoor het echt overal waar ik kom en het lijkt de standaard manier van installeren te zijn. Ook claimen de verkopers dat het *echt* niet stinkt.
Of het wel of niet stinkt doet niet terzake. Je rookgasafvoer hoort domweg minimaal 50cm boven de nok van je dak uit te komen. Punt. (Dat een pelletkachel toe kan met een afvoer van 2,5m omdat die een ingebouwde ventilator heeft die 'de trek' bevorderd doet TOTAAL niet terzake.)

En doe je dat niet dan hebben je buren dus alle recht van klagen. (Waag het eens om als mijn buurman zijnde je rookgasafvoer op 2,5m uit te laten komen......)

quote:
Heeft iemand zelf ervaring hiermee? Zo'n gevelafvoer is natuurlijk veel eenvoudiger dan een schoorsteen tot op het dak maar ik wil het alleen als het ik m'n buren er niet mee uitrook. Tussen ons en de dichtsbijzijnde buren ligt een dubbele oprit en de wind staat onze kant uit, en de buren in de windrichting wonen een eindje verderop.
Zie boven.

En ja, ik stook zelf ook op hout. Maar wel via een rookkanaal wat aan de eisen voldoet.
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
pi_131659943
Er zijn eisen waar een rookgasafvoer aan moet voldoen, het wordt anders als je deze mengt met etensluchtjes, dan opeens gelden er andere normen :D

Informeer eens bij de gemeente, die hebben goed materiaal liggen over dit soort zaken.
Dit bericht is goedgekeurd door de NSA en de NVD en andere opsporingsdiensten.
pi_131660063
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 september 2013 22:53 schreef longinus het volgende:
Er zijn eisen waar een rookgasafvoer aan moet voldoen, het wordt anders als je deze mengt met etensluchtjes, dan opeens gelden er andere normen :D
Bron?
pi_131661291
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 september 2013 22:58 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Bron?
keukenafvoer van de buren, koken op gas en pijpje is 1 meter van raam verwijderd.
Geloof me, geen pretje dat een afvoer zo dicht bij de ramen geplaatst mogen worden.
Dit bericht is goedgekeurd door de NSA en de NVD en andere opsporingsdiensten.
pi_131661378
Gaskachels hebben ook verbrandingsgassen. Die komen ook uit de gevel.

Appels met appels vergelijken he.
Laat die handjes wapperen!
pi_131666025
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 september 2013 22:40 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
Of het wel of niet stinkt doet niet terzake. Je rookgasafvoer hoort domweg minimaal 50cm boven de nok van je dak uit te komen. Punt. (Dat een pelletkachel toe kan met een afvoer van 2,5m omdat die een ingebouwde ventilator heeft die 'de trek' bevorderd doet TOTAAL niet terzake.)

En doe je dat niet dan hebben je buren dus alle recht van klagen. (Waag het eens om als mijn buurman zijnde je rookgasafvoer op 2,5m uit te laten komen......)
Heb je hier een bron van? Ik vind namelijk geen harde richtlijnen maar wel een aantal indicaties dat het wel zou mogen.

Ten eerste claimen veel leveranciers het, al ontbreekt zonder uitzondering de onderbouwing. Willekeurig voorbeeld:
quote:
Een pelletkachel kan op de buitengevel aangesloten worden mits de afvoer tenminste 1,5 meter omhoog gaat. In Nederland is een geveldoorvoer voor pelletkachels toegestaan.
bron: http://www.biokachels.nl/pelletkachel/aansluiten/

Maar nogmaals, dit zijn claims zonder onderbouwing.

Daarnaast weten handhavers blijkbaar ook niet wat ze ermee aan moeten. Ik zie maar heel weinig resultaten over overlast, maar een voorbeeld dat ik vind is het volgende:
quote:
Wie kent het fenomeen pelletkachels? Ik denk velen van uw wel.
Dit is een systeem, waarbij men geen rookafvoerkanaal benodigd zou zijn. Door zijn hoge verbranding, zou er geen rook meer vrij komen.

Echter hebben we hier bij de gemeente, waar ik gedetacheerd zit, toch een handhavingsverzoek binnen gekregen betreffende de stankoverlast van een pelletkachel. Bij de geplaatste pelletkachel is dan ook geen rookgasafvoer, als staat omschreven in het bouwbesluit toegepast.

Is er al iemand bekend met dit soort problemen? Heeft er al iemand hier ook een handhavingsverzoek over gehad? En hoe hier dan mee om te gaan?
Waarbij het antwoord van een sr vergunningsverlener is:
quote:
Een pelletkachel zonder afvoer is wel heel bijzonder. Wat bij pelletkachels het geval is is dat je een geveldoorvoer mag gebruiken. Echter moet men bij de uitmonding voldoen aan het bouwbesluit. Deze schrijft onder andere voor dat er voldoende afstand moet zijn tot ventilatie openingen. Dit kan men berekenen met de verdunningsfactor.
bron: http://www.linkedin.com/g(...)-1799616.S.100718193

Waar ik uit afleid dat het in principe wel mag. En in het bouwbesluit vind ik ook niets terug
quote:
Artikel 2.59. Rookgasafvoer

Naar nota van toelichting
Naar aansturingsartikel
1.

Een afvoervoorziening voor rookgas is brandveilig, bepaald volgens NEN 6062.

2.

De horizontale afstand tussen de uitmonding van een afvoervoorziening voor rookgas van een op vaste brandstof gestookt toestel en een brandgevaarlijk dak als bedoeld in NEN 6063, van een ander bouwwerk is ten minste 15 m.
Bron: http://vrom.bouwbesluit.c(...)2-8/par2-8-1/art2-59

quote:
Artikel 3.51. Plaats van de opening

Naar nota van toelichting
Naar aansturingsartikel
Toon leden van toepassing en grenswaarden voor artikel 3.51
1.

Bij toevoer van verbrandingslucht via een verblijfsgebied, heeft de volgens NEN 1087 bepaalde verdunningsfactor van de uitstoot van een afvoervoorziening voor luchtverversing en van een afvoervoorziening voor rookgas, ter plaatse van een in de uitwendige scheidingsconstructie gelegen instroomopening voor verbrandingslucht, ten hoogste de in tabel 3.33 aangegeven waarde. Bij de bepaling van de verdunningsfactor blijven afvoervoorzieningen en belemmeringen die op een ander perceel liggen, buiten beschouwing.

2.

Een instroomopening van een toevoervoorziening voor verbrandingslucht en een uitmonding van een afvoervoorziening voor rookgas, liggen op een afstand van ten minste 2 m van de perceelsgrens, gemeten loodrecht op de uitwendige scheidingsconstructie van de gebruiksfunctie. Dit geldt niet voor een in een dak gelegen instroomopening of uitmonding. Indien het perceel waarop de gebruiksfunctie ligt, grenst aan een openbare weg, openbaar water of openbaar groen, wordt die afstand aangehouden tot het hart van de weg, dat water of dat groen.

3.

Een instroomopening van een toevoervoorziening voor verbrandingslucht en een uitmonding van een afvoervoerziening voor rookgas, gelegen boven een constructieonderdeel of het aansluitende terrein, liggen, ter voorkoming van gehele of gedeeltelijke afsluiting van de opening door ophoping van vuil of sneeuw, ten minste 0,3 m boven de bovenzijde van dat constructieonderdeel of dat terrein.

Bron: http://vrom.bouwbesluit.c(...)3-8/par3-8-1/art3-51

Dus waarop baseer je precies dat dit verboden zou zijn?

[ Bericht 4% gewijzigd door CafeRoker op 29-09-2013 09:35:34 ]
pi_131666607
Ik interpreteer 3) van arikel 3.51 als: de uitmonding moet tenminste 0,3 m boven de nok uitkomen"".

Maar verder zijn er duidelijke richtlijnen voor houtkachels. Uiteraard dion verkopers er alles aan om de term houtkachel te vermijden en maken ze er daarom pelletkachel van, maar volgens mij is en blijft het een houtkachel
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_131666765
Het hangt er van af hoe de pellets zijn opgeslagen. Als ze de hele zomer in een vochtige kelder hebben liggen schimmelen zou ik er als buurman niet vrolijk van worden, als ze keurig droog op zolder hebben gelegen moeten ze geen overlast geven.
Als het niet met een hamer te repareren is, is het een elektrisch probleem.
pi_131671108
quote:
0s.gif Op zondag 29 september 2013 09:12 schreef CafeRoker het volgende:
Dus waarop baseer je precies dat dit verboden zou zijn?
Laat ik het anders stellen. Mijn houtkachel heeft een afvoer nodig van minimaal 4 meter lengte (anders is de natuurlijke trek onvoldoende). Dat wil niet zeggen dat ik na 4 meter lengte daar waar ik maar wil mijn uitmonding mag maken. Een pelletkachel heeft voldoende aan 1,5 a 2 meter ofzo, maar dat wil niet zeggen dat je daar waar je maar wilt een uitmonding mag maken.

Overigens heeft iemand in het huizenblok tegenover me een pelletkachel geplaatst op de begane grond, en de uitmonding komt op 2,20m hoogte uit de achtergevel. Met als resultaat dat de rookgassen als het niet waait hun eigen slaapkamers binnen waait (so far, so good), maar als het wel waait de slaapkamers van of de buren links, of de buren rechts. Die stoken dus niet meer.

Overigens zijn de verhalen over een schone verbranding allemaal leuk en aardig, maar tijdens het starten van de kachel komt er toch echt gewoon zwarte rook uit je uitmonding, hetgeen ook duidelijk te zien is aan de achtergevel.
  zondag 29 september 2013 @ 16:59:52 #15
214921 cvboer
CV vakidioot
pi_131677939
quote:
0s.gif Op zondag 29 september 2013 13:42 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Laat ik het anders stellen. Mijn houtkachel heeft een afvoer nodig van minimaal 4 meter lengte (anders is de natuurlijke trek onvoldoende). Dat wil niet zeggen dat ik na 4 meter lengte daar waar ik maar wil mijn uitmonding mag maken. Een pelletkachel heeft voldoende aan 1,5 a 2 meter ofzo, maar dat wil niet zeggen dat je daar waar je maar wilt een uitmonding mag maken.

Overigens heeft iemand in het huizenblok tegenover me een pelletkachel geplaatst op de begane grond, en de uitmonding komt op 2,20m hoogte uit de achtergevel. Met als resultaat dat de rookgassen als het niet waait hun eigen slaapkamers binnen waait (so far, so good), maar als het wel waait de slaapkamers van of de buren links, of de buren rechts. Die stoken dus niet meer.

Overigens zijn de verhalen over een schone verbranding allemaal leuk en aardig, maar tijdens het starten van de kachel komt er toch echt gewoon zwarte rook uit je uitmonding, hetgeen ook duidelijk te zien is aan de achtergevel.
Te vergelijken met een cv ketel, die mag uitgevoerd worden met een geveldoorvoer, echter mag je die niet overal gebruiken. Niet onder (je eigen)(een) raam,die open kan. Heb zo even geen regelgeving paraat.
Er komt altijd een moment waarop je moet kiezen tussen het geld dat je verdient en de tijd die je verliest om het te verdienen, tijd is alles behalve geld.
pi_131682547
Of het nu mag of niet, ik vind het sowieso geen geweldige oplossing. Ik woon in een oud huis waarvan de schoorsteen wel nog op zolder zat maar in de rest binnenshuis in de loop der jaren afgebroken was. Het lastige is dan om een aansluiting op de bestaande afvoer te krijgen, omdat hij deels volgestort zou zijn en er waarschijnlijk asbest in zou zitten dus dat leek niet zo'n interessante optie.

Vanmiddag bleek dat die asbest er niet in zit en het beton maar een dun laagje aan de onderkant is. Dus da's mooi :)

We gaan hem daardoorheen leggen.
pi_131682832
quote:
0s.gif Op zondag 29 september 2013 19:12 schreef CafeRoker het volgende:
We gaan hem daardoorheen leggen.
Het is ff wat meer werk, maar daar ga je geen spijt van krijgen. (Ook voor je eigen comfort niet)
pi_131683109
quote:
0s.gif Op zondag 29 september 2013 19:18 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Het is ff wat meer werk, maar daar ga je geen spijt van krijgen. (Ook voor je eigen comfort niet)
Ik ben ook erg blij met deze meevaller.. Dat het een paar honderd euro en wat werk scheelt maakt niet zoveel uit, maar dikke cementproppen uit een asbestbuis halen is iets van een andere orde. Over een dikke maand staat hij er.
pi_131686102
quote:
1s.gif Op zondag 29 september 2013 19:25 schreef CafeRoker het volgende:
Ik ben ook erg blij met deze meevaller.. Dat het een paar honderd euro en wat werk scheelt maakt niet zoveel uit, maar dikke cementproppen uit een asbestbuis halen is iets van een andere orde. Over een dikke maand staat hij er.
Ik las vanmiddag ergens dat de pijp circa 180 graden wordt, dus ik neem aan dat je dan het stuk tussen de beganegrond en je schoorsteen wel dubbelwandig moet uitvoeren (of brandveilig moet omkokeren). Vraag dat anders nog even na. (B.v. op kachelplaats.nl ofzo.)
pi_131704236
quote:
0s.gif Op zondag 29 september 2013 10:19 schreef blomke het volgende:
Maar verder zijn er duidelijke richtlijnen voor houtkachels.
De typekeur voor houtkachels (ik neem aan dat palletkachels hier ook onder vallen) is in 2004 afgeschaft in Nederland. Sinds 2004 heb je dus een veel grotere kans dat je een slechtwerkende houtkachel koopt die veel roet en dus ook veel stank produceerd.

De enige regelgeving die nog van toepassing is dat is het bouwbesluit en hierin vind je alleen eisen met betrekking tot de rookgasafvoer en niks over de houtkachel.

Ben wel even benieuwd verder. Heeft die palletkachel een gesloten verbrandingssysteem?
pi_131713340
quote:
0s.gif Op maandag 30 september 2013 11:46 schreef Fes1-2 het volgende:
De typekeur voor houtkachels (ik neem aan dat palletkachels hier ook onder vallen) is in 2004 afgeschaft in Nederland. Sinds 2004 heb je dus een veel grotere kans dat je een slechtwerkende houtkachel koopt die veel roet en dus ook veel stank produceerd.
Kachels moeten voldoen aan bepaalde EU normen. Mijn houtkachel (4 jaar geleden gekocht) brand net zo schoon als een pelletkachel (hij voldoet aan de eisen van 2015). En met vrijwel hetzelfde rendement.

quote:
De enige regelgeving die nog van toepassing is dat is het bouwbesluit en hierin vind je alleen eisen met betrekking tot de rookgasafvoer en niks over de houtkachel.
Blomke's reactie ging dan ook over de rookgasafvoer, niet over de kachel ansich.

[ Bericht 1% gewijzigd door Bijvlagenzinvol op 30-09-2013 17:46:05 ]
pi_131743028
quote:
0s.gif Op maandag 30 september 2013 17:39 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Kachels moeten voldoen aan bepaalde EU normen. Mijn houtkachel (4 jaar geleden gekocht) brand net zo schoon als een pelletkachel (hij voldoet aan de eisen van 2015). En met vrijwel hetzelfde rendement.

[..]

Blomke's reactie ging dan ook over de rookgasafvoer, niet over de kachel ansich.
Houtkachels hoeven helemaal nergens meer aan te voldoen sinds 2004. Voor die tijd had je nog een verplichte keuring mbt fijnstofmeting / uitstoot / rendement maar tegenwoordig hoef je die testen (bij TNO) dus niet meer uit te laten voeren als fabrikant zijnde. Uiteraard bestaan er nog wel bepaalde (Europese - EN) richtlijnen mbt houtkachels en een beetje fabrikant laat zijn haard dan ook nog gewoon keuren. Het is echter geenszins verplicht.
Gaskachels en haarden moeten daarentegen wel een intensief keuringstraject ondergaan vooraleer deze op de Nederlandse (en Europese) markt verkocht mogen worden. Deze moeten CE - Gecertificeerd worden.
pi_131743049
Foute edit.
pi_131754302
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 oktober 2013 15:24 schreef Fes1-2 het volgende:
Houtkachels hoeven helemaal nergens meer aan te voldoen sinds 2004. Voor die tijd had je nog een verplichte keuring mbt fijnstofmeting / uitstoot / rendement maar tegenwoordig hoef je die testen (bij TNO) dus niet meer uit te laten voeren als fabrikant zijnde. Uiteraard bestaan er nog wel bepaalde (Europese - EN) richtlijnen mbt houtkachels en een beetje fabrikant laat zijn haard dan ook nog gewoon keuren. Het is echter geenszins verplicht.
Gaskachels en haarden moeten daarentegen wel een intensief keuringstraject ondergaan vooraleer deze op de Nederlandse (en Europese) markt verkocht mogen worden. Deze moeten CE - Gecertificeerd worden.
Mijn houtkachel voldoet aan de EU emissie-eisen van 2015: Keurmerk EN13240, BlmSchV stuve2

Overigens is dit rapport het niet met je eens: http://www.ecn.nl/docs/library/report/2012/e12011.pdf

Zie bladzijde 20, hoofdstuk 3.3:

quote:
3.3 Nederlandse normstelling
3.3.1 Het CE keurmerk en de ECOdesign richtlijn
Huidige norm in Nederland is het CE-keurmerk
In Nederland moeten houtkachels en inzethaarden een CE-keurmerk hebben. Het CE-keurmerk
is gekoppeld aan de Europese normen (EN-normen).
pi_131766096
quote:
10s.gif Op zondag 29 september 2013 16:59 schreef cvboer het volgende:

[..]

Te vergelijken met een cv ketel, die mag uitgevoerd worden met een geveldoorvoer, echter mag je die niet overal gebruiken. Niet onder (je eigen)(een) raam,die open kan. Heb zo even geen regelgeving paraat.
Ik dacht het ook iets met kw en dan naar gelang de kw zoveel meter of meer van openslaande vensters uit de buurt !
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')