Geen idee eigenlijk. Zal hem denk ik opgetild hebben of iets dergelijks.quote:Op zaterdag 28 september 2013 16:54 schreef Janneke141 het volgende:
Jouw sleutel paste ook in de fiets van die ander?
Dat weet ik dus niet. Schijnbaar heb ik wel mijn naam aan hem doorgegeven omdat hij mij op facebook had gevonden.quote:Heeft hij bewijs dan?
En dan verwacht je dat wij alsnog geloven dat het echt een 'foutje' was?quote:Op zaterdag 28 september 2013 16:59 schreef Phalanx300 het volgende:
[..]
Geen idee eigenlijk. Zal hem denk ik opgetild hebben of iets dergelijks.
`quote:Op zaterdag 28 september 2013 17:16 schreef Chef_M het volgende:
[..]
En dan verwacht je dat wij alsnog geloven dat het echt een 'foutje' was?
quote:Op zaterdag 28 september 2013 17:20 schreef Phalanx300 het volgende:
[..]
`
Tsja dat is er gebeurt, al klinkt het misschien niet geloofwaardig. Dacht desteeds niet helemaal helder meer.
Misschien had je wel een hele grote bek tegen hem?quote:Op zaterdag 28 september 2013 16:59 schreef Phalanx300 het volgende:
[..]
[..]
Dat weet ik dus niet. Schijnbaar heb ik wel mijn naam aan hem doorgegeven omdat hij mij op facebook had gevonden.
Als je je eigen fiets normaliter ook opgetild meeneemt begrijp ik niet eens waarom je überhaupt een fiets hebt...quote:Op zaterdag 28 september 2013 16:59 schreef Phalanx300 het volgende:
Juist.quote:Op zaterdag 28 september 2013 16:59 schreef Phalanx300 het volgende:
Wow, je was wel ver weg dus.quote:Op zaterdag 28 september 2013 16:59 schreef Phalanx300 het volgende:
[..]
[..]
Dat weet ik dus niet. Schijnbaar heb ik wel mijn naam aan hem doorgegeven omdat hij mij op facebook had gevonden.
nee niets eigen schuldquote:Op zaterdag 28 september 2013 17:28 schreef SeculasStatius het volgende:
[..]
Het morele antwoord: eigen schuld, dikke bult. Als jij een fiets een paar meter meezeult om te laten stuiteren weet je dat je fout bezig bent.
Het pragmatische antwoord: stug ontkennen. Zijn woord tegen het jouwe. Is even oncomfortabel, maar dan kom je er mee weg.
Tip voor de toekomst: niet meer doen hé
dan is het max een poging tot diefstal want hij wou hem niet stelenquote:Op zaterdag 28 september 2013 21:07 schreef Whiskers2009 het volgende:
Je hebt die fiets gestolen, of je hem nu later terug hebt gegeven aan de rechtmatige eigenaar (hoe heb je dat met je dronken harsens gecontroleerd eigenlijk?) of niet.
in beetje studentenomgeving staat 20% niet eens op slotquote:Op zaterdag 28 september 2013 18:04 schreef BlueMage het volgende:
Van die goedkope sloten daar passen toch meerdere sleuteltjes op? Of is dat een fabeltje? Zou het één en ander kunnen verklaren hier. Maar goed keihard ontkennen en zeggen dat je je niks meer kunt herinneren idd.
...en misschien staat TS niet echt sterk met z'n "ik was ver heen en pakte de verkeerde fiets" maar de tegenpartij ook niet echt aangezien hij die fiets weer terug heeft gekregen van TS.
Gezien de casus (fiets opgetild etc) is dat een bijzonder ongeloofwaardige smoes.quote:Op zaterdag 28 september 2013 21:20 schreef Life2.0 het volgende:
[..]
dan is het max een poging tot diefstal want hij wou hem niet stelen
Ja dat is ook waar, want daar wordt regelmatig over en weer geleend.quote:Op zaterdag 28 september 2013 21:21 schreef Life2.0 het volgende:
[..]
in beetje studentenomgeving staat 20% niet eens op slot
het zijn geen mulderfeiten, dit is gewoon strafrecht; waar het om de bewijzen bije lkaar moet gaan zoeken, op aannamens veroordeel je niemandquote:Op zaterdag 28 september 2013 21:22 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Gezien de casus (fiets opgetild etc) is dat een bijzonder ongeloofwaardige smoes.
Hij heeft de fiets gestolen en daarna weer afgestaan aan de rechtmatige eigenaar (ga ik dan maar ff vanuit, dat rechtmatige). Desalniettemin heeft hij die fiets gewoon daadwerkelijk eerst getolen.
zelf ook nog een fiets (nadat het slot het niet meer deed) bijna 1.5 jaar elke dag buiten hebben staan, is nooit gejatquote:Op zaterdag 28 september 2013 21:23 schreef BlueMage het volgende:
[..]
Ja dat is ook waar, want daar wordt regelmatig over en weer geleend.![]()
Natuurlijk is dit gewoon strafrecht. Maar een fiets optillen. laten stuiteren, het slot laten springen en er dan mee wegfietsen is gewoon diefstal.quote:Op zaterdag 28 september 2013 21:24 schreef Life2.0 het volgende:
[..]
het zijn geen mulderfeiten, dit is gewoon strafrecht; waar het om de bewijzen bije lkaar moet gaan zoeken, op aannamens veroordeel je niemand
'gestolen' heeft meer betekenis dan 'iets van een ander pakken'
dit. klaarquote:Op zaterdag 28 september 2013 21:18 schreef klipper het volgende:
Je gaat naar de afspraak bij de politie, voordien hoef je niet te gaan want waarschijnlijk is er dan niemand.
Je ontken dat je de fiets gestolen heb, je geef aan dat je blijkbaar de verkeerde fiets had meegenomen omdat deze ontzettend veel op die van jezelf leek en ook nogeens bij hetzelfde fietsenrek stond, deze had tenslotte ook twee wielen, stuur en een zadel die je erg bekend voorkwamen.
Doordat je bezopen was dacht je er verder niet bij na en ging ermee weg, toen je de echte eigenaar tegenkwam die bovendien mijn aandacht op iets vestigde, namelijk een roze driehoekje begreep je gelijk dat nooit jouw fiets kon zijn.
Je bent eerst naar huis gegaan heb daar een douche genomen en vervolgens ging je de juiste fiets ophalen.
De agent antwoord vervolgens met een geheven vingertje foei, pak een lollie en nog veel plezier vandaag.
pak het artikel van diefstal er bij andersquote:Op zaterdag 28 september 2013 21:25 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Natuurlijk is dit gewoon strafrecht. Maar een fiets optillen. laten stuiteren, het slot laten springen en er dan mee wegfietsen is gewoon diefstal.
Dat de fiets later teruggegeven is (door toeval) doet daar niks aan af.
Ja, dat is het wel..quote:Op zaterdag 28 september 2013 21:27 schreef Life2.0 het volgende:
[..]
pak het artikel van diefstal er bij anders
als ik een banaan in mijn achterbroekzak stop in de super en vergeet te betalen heb ik die ook niet opeens gestolen..
Precies, het blijft diefstal.quote:Op zaterdag 28 september 2013 21:28 schreef Fe2O3 het volgende:
[..]
En dat is dan dus een veroordeling voor diefstal. Dronkenschap is geen excuus
Aangifte doen van diefstal van iets wat je gewoon in je bezit hebt.quote:Op de terugweg kwam ik de eigenaar tegen die daarna zijn fiets terug kreeg.
Bewijs maar eens dat er opzet in 't spel was. Is geen beginnen aan volgens mij.quote:
Nee hoorquote:
Ik ken het artikel.quote:Op zaterdag 28 september 2013 21:30 schreef Life2.0 het volgende:
[..]
Nee hoor
ik had namelijk niet het oogmerk het wederrechtelijk toe te eigenen, derhalve geen diefstal
daarom: pak het artikel erbij
Met welk doel stak je de banaan dan in je achterzak (en niet, zoals gebruikelijk, in een winkelkar of -mandje)?quote:Op zaterdag 28 september 2013 21:30 schreef Life2.0 het volgende:
[..]
Nee hoor
ik had namelijk niet het oogmerk het wederrechtelijk toe te eigenen, derhalve geen diefstal
daarom: pak het artikel erbij
Niet gaan is echt het achterlijkste wat je kan doen. Uiteindelijk komen ze je gewoon thuis ophalen.quote:Op zaterdag 28 september 2013 21:20 schreef Fe2O3 het volgende:
Niet gaan, met de politie praten kan jou NIET helpen, en je bent niet verplicht mee te werken aan een eigen veroordeling.
Kijk die maar even, overdreven Amerikaans, maar het idee erachter klopt hier net zo goed.
Het enige wat de politie nu heeft is dat persoon X heeft gemeld dat persoon Y 's nachts rondliep met zijn fiets, en die daarna aan X terug gaf. ALLES wat jij gaat zeggen bij de politie gaat tegen je werken, toegeven dat je de fiets in bezit had is bewezen diefstal! (ookal gaf je hem terug)
Ben jij de laatste jaren nog wel buiten geweest?quote:Op zaterdag 28 september 2013 21:28 schreef Fe2O3 het volgende:
[..]
En dat is dan dus een veroordeling voor diefstal. Dronkenschap is geen excuus
Ben benieuwd wat je moet doen alvorens de politie wel denkt dat je de intentie hebt te stelen...quote:Op vrijdag 4 oktober 2013 17:12 schreef Phalanx300 het volgende:
Even een update, ben dus al naar het verhoor gegaan en krijg nu na anderhalve maand ongeveer te horen wat er zal gebeuren. Ze hadden schijnbaar camera´s waarop ik in een bezopen bui een fiets aan het meeslepen was. Dus achterband is krom en een paar spaken zijn schijnbaar kapot gegaan. Maar agent zei ook dat de intentie om te stelen er niet was. Moet dan natuurlijk wel betalen voor de schade.
Zulke aso's moeten ze een boete geven voor openbaar dronkenschap en vandalisme.quote:Op vrijdag 4 oktober 2013 17:12 schreef Phalanx300 het volgende:
Even een update, ben dus al naar het verhoor gegaan en krijg nu na anderhalve maand ongeveer te horen wat er zal gebeuren. Ze hadden schijnbaar camera´s waarop ik in een bezopen bui een fiets aan het meeslepen was. Dus achterband is krom en een paar spaken zijn schijnbaar kapot gegaan. Maar agent zei ook dat de intentie om te stelen er niet was. Moet dan natuurlijk wel betalen voor de schade.
Waarom een fiets eerst slopen als je het zou willen stelen? Beetje tegenstrijdig.quote:Op vrijdag 4 oktober 2013 17:27 schreef Holenbeer het volgende:
[..]
Ben benieuwd wat je moet doen alvorens de politie wel denkt dat je de intentie hebt te stelen...
quote:Op zondag 29 september 2013 10:44 schreef klipper het volgende:
Het is geen diefstal, hooguit poging tot diefstal
huhu, maar da's nogal een verschilquote:Op vrijdag 4 oktober 2013 18:59 schreef Phalanx300 het volgende:
Ik denk dat hij bedoelt dat er van opzet geen sprake is:
"Diefstal is in het Nederlandse recht een zogenoemd opzetdelict. Dit betekent dat opzet een noodzakelijk vereiste is voor het plegen van diefstal. Het woord opzet staat niet expliciet in de delictsomschrijving genoemd, maar wordt geacht in het woord 'oogmerk' aanwezig te zijn."
Oogmerk is een veel zwaarder vereiste dan opzet. Geen opzet, dan ook zeker geen oogmerk.quote:Op vrijdag 4 oktober 2013 19:09 schreef hugecooll het volgende:
[..]
huhu, maar da's nogal een verschil
Tussen 'poging tot' en dat ervan opzet geen sprake wasquote:Op vrijdag 4 oktober 2013 19:22 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Oogmerk is een veel zwaarder vereiste dan opzet. Geen opzet, dan ook zeker geen oogmerk.
Klopt ja. Van die sloten van de actionquote:Op zaterdag 28 september 2013 18:04 schreef BlueMage het volgende:
Van die goedkope sloten daar passen toch meerdere sleuteltjes op? Of is dat een fabeltje? Zou het één en ander kunnen verklaren hier. Maar goed keihard ontkennen en zeggen dat je je niks meer kunt herinneren idd.
...en misschien staat TS niet echt sterk met z'n "ik was ver heen en pakte de verkeerde fiets" maar de tegenpartij ook niet echt aangezien hij die fiets weer terug heeft gekregen van TS.
dus buiten dat je die gesloopt hebt...quote:Op vrijdag 4 oktober 2013 17:12 schreef Phalanx300 het volgende:
Het achterwiel van de fiets.quote:Op donderdag 7 november 2013 18:04 schreef koekjestrommel1 het volgende:
Heb je ook wat kapot gemaakt dan?
150 euro betalen als hij daarmee af ziet van de aangifte. Zorg dat je het zwart op wit krijgt en klaar is kees.quote:Op donderdag 7 november 2013 17:14 schreef Phalanx300 het volgende:
Ok dan nu weer een update:
Heb zojuist post gehad en ik ben uitgenodigd voor een TOM-zitting. Dit is schijnbaar om de zaak zonder rechter af te handelen. Wordt nu verdacht van diefstal en vernieling. (Geinige is wel dat bij bezoek van politie ik alleen verdachte was voor diefstal. Mogen ze dat wel zomaar erbij doen?) Daar geven zij mij dan de voorwaarden die kunnen zijn:
-verrichten taakstraf en/of leerstraf
-betalen geldsom
-vergoeden schade
-combinatie van deze of andere voorwaarden
Nou heb ik ergens gelezen dat bij het instemmen het ook daadwerkelijk op je strafblad komt te staan. Weet iemand of dit klopt?
Trouwens heb ik dus ook contact opgenomen met de jongen van wie de fiets was over compensatie. Nou wilde hij dus 150 euro hebben voor een nieuwe achterwiel. Terwijl ik op internet een nieuw achterwiel zie staan van rond de 40 euro, en tweedehands zelfs goedkoper. Nu zei hij ook een bon te hebben waarop ik later een bericht stuurde om een kopie van die bon naar mij te sturen. Vervolgens heb ik nooit meer iets van hem gehoord. Misschien ook handig om te vermelden in het gesprek als het over schade gaat?
Diefstal is sowieso geen sprake van per definitie dus als ze willen dat ik daarmee in ga stemmen dan zal het wellicht toch wel tot een rechter komen. Want ik heb geen zin om later problemen te krijgen in het bedrijfsleven als ik een verklaring van goed gedrag wil hebben.
Dit.quote:Op donderdag 7 november 2013 18:42 schreef Platina het volgende:
[..]
150 euro betalen als hij daarmee af ziet van de aangifte. Zorg dat je het zwart op wit krijgt en klaar is kees.
In welk artikel van het WvSr kan ik dat laatste terugvinden?quote:Op donderdag 7 november 2013 21:32 schreef Phalanx300 het volgende:
Had ik al uitgezocht en als het eenmaal voor een bepaalde periode bij de politie ligt dan kan intrekken van aangifte niet meer. Tenminste het kan wel maar dan loop je zelf het risico aangeklaagd te worden door het verspillen van tijd van de politie.
Een eenmaal gedane aangifte kan niet meer worden ingetrokken. Wanneer eenmaal aangifte is gedaan bepaalt het Openbaar Ministerie of de verdachte wordt vervolgd of niet.quote:Op donderdag 7 november 2013 21:32 schreef Phalanx300 het volgende:
Had ik al uitgezocht en als het eenmaal voor een bepaalde periode bij de politie ligt dan kan intrekken van aangifte niet meer. Tenminste het kan wel maar dan loop je zelf het risico aangeklaagd te worden door het verspillen van tijd van de politie.
Dit had je niet moeten negeren.quote:Op zaterdag 28 september 2013 16:53 schreef Phalanx300 het volgende:
Ik heb nu van de politie een verzoek tot verhoor gekregen als verdachte van diefstal van een fiets. Situatie is als volgt.
Een half jaar geleden in het weekend na mijn verjaardag was ik in de stad nogal dronken geraakt. Toen ik naar huis wou gaan heb ik per ongeluk de verkeerde fiets gepakt die niet van mij was, denkende dat het mijn fiets was. Op de terugweg kwam ik de eigenaar tegen die daarna zijn fiets terug kreeg. De volgende dag kreeg ik op facebook een bericht dat ik hem moest bellen over de fiets, want anders zou hij de politie bellen want ik zou zowiezo gaan "payen". Heb dit opgevat als chantage en hier dus verder niet op gereageerd.
Mijn vraag is of dit nou wel als diefstal geldt? Aangezien het ging om een (hele domme) fout en er hier geen opzet in spel was om mijzelf de fiets toe te eigenen. Ook heb ik hem zijn fiets dezelfde avond teruggeven.
Precies mijn gedachten. Alleen nu moet ik komende vrijdag dus naar een TOM-zitting. Hierbij willen ze dus buiten de rechter om een schikking met mij maken zodat een rechter niet nodig zal zijn. Eerder dacht ik dat dit betekende dat ik dan geen strafblad krijgt maar naar wat verder zoeken blijkt dat ik hier wel degelijk een strafblad voor krijgt. Dit zal dus betekenen dat ik de komende vier jaar (?) dus geen verklaring van goed gedrag zal kunnen krijgen. Op het moment volg ik een studie in het bedrijfsleven en dit zou dus betekenen dat ik de komende jaren dus geen stage kan lopen en ook geen baan in dat veld zal kunnen vinden.quote:Op vrijdag 8 november 2013 17:46 schreef Megumi het volgende:
Raar dat de politie hier tijd aan besteed. Aangezien de fiets terug is bij de eigenaar.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |