abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_131647785
Ik heb nu van de politie een verzoek tot verhoor gekregen als verdachte van diefstal van een fiets. Situatie is als volgt.

Een half jaar geleden in het weekend na mijn verjaardag was ik in de stad nogal dronken geraakt. Toen ik naar huis wou gaan heb ik per ongeluk de verkeerde fiets gepakt die niet van mij was, denkende dat het mijn fiets was. Op de terugweg kwam ik de eigenaar tegen die daarna zijn fiets terug kreeg. De volgende dag kreeg ik op facebook een bericht dat ik hem moest bellen over de fiets, want anders zou hij de politie bellen want ik zou zowiezo gaan "payen". Heb dit opgevat als chantage en hier dus verder niet op gereageerd.

Mijn vraag is of dit nou wel als diefstal geldt? Aangezien het ging om een (hele domme) fout en er hier geen opzet in spel was om mijzelf de fiets toe te eigenen. Ook heb ik hem zijn fiets dezelfde avond teruggeven.
  zaterdag 28 september 2013 @ 16:54:16 #2
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_131647806
Jouw sleutel paste ook in de fiets van die ander?
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_131647809
Heeft hij bewijs dan?
pi_131647826
Per ongeluk de verkeerde gepakt...uhu :')
Knapen die storneren willen moeten mannen met automatische incasso's zijn
  zaterdag 28 september 2013 @ 16:56:38 #5
309164 Woelwater
oranje-blanje-bleu
pi_131647848
Jouw eigen fiets maak je normaal ook open met een betonschaar?
pi_131647916
Draai de situatie om en ga naar de politie omdat je wordt bedreigd door een man die je niet kent en beweert dat jij zijn fiets zou hebben gestolen.
pi_131647926
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 september 2013 16:54 schreef Janneke141 het volgende:
Jouw sleutel paste ook in de fiets van die ander?
Geen idee eigenlijk. Zal hem denk ik opgetild hebben of iets dergelijks.

quote:
Heeft hij bewijs dan?
Dat weet ik dus niet. Schijnbaar heb ik wel mijn naam aan hem doorgegeven omdat hij mij op facebook had gevonden.
  zaterdag 28 september 2013 @ 17:10:21 #8
358523 IkStampOpTacos
Tacostamper extraordinaire
pi_131648114
Geen idee, maar zeggen dat je nogal ver heen was en daardoor de verkeerde fiets hebt gepakt pleit niet echt in je voordeel denk ik. Als je nergens iets op papier hebt staan en hij geen bewijs heeft dat je daadwerkelijk die fiets mee hebt genomen kan je beter ontkennen.
It's my life, it's now or never, I ain't gonna live forever.
-
Headstrong to take on anyone.
pi_131648161
altijd zeggen "ik weet het niet meer"
pi_131648276
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 september 2013 16:59 schreef Phalanx300 het volgende:

[..]

Geen idee eigenlijk. Zal hem denk ik opgetild hebben of iets dergelijks.

En dan verwacht je dat wij alsnog geloven dat het echt een 'foutje' was? :')
pi_131648382
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 september 2013 17:16 schreef Chef_M het volgende:

[..]

En dan verwacht je dat wij alsnog geloven dat het echt een 'foutje' was? :')
`
Tsja dat is er gebeurt, al klinkt het misschien niet geloofwaardig. Dacht desteeds niet helemaal helder meer.
pi_131648538
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 september 2013 17:20 schreef Phalanx300 het volgende:

[..]

`
Tsja dat is er gebeurt, al klinkt het misschien niet geloofwaardig. Dacht desteeds niet helemaal helder meer.
:D

Het morele antwoord: eigen schuld, dikke bult. Als jij een fiets een paar meter meezeult om te laten stuiteren weet je dat je fout bezig bent.

Het pragmatische antwoord: stug ontkennen. Zijn woord tegen het jouwe. Is even oncomfortabel, maar dan kom je er mee weg.

Tip voor de toekomst: niet meer doen hé ;)
Seculier-Fundamentalistisch
pi_131648644
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 september 2013 16:59 schreef Phalanx300 het volgende:

[..]

Geen idee eigenlijk. Zal hem denk ik opgetild hebben of iets dergelijks.

[..]

Dat weet ik dus niet. Schijnbaar heb ik wel mijn naam aan hem doorgegeven omdat hij mij op facebook had gevonden.
Misschien had je wel een hele grote bek tegen hem? :P
pi_131648770
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 september 2013 16:59 schreef Phalanx300 het volgende:
Geen idee eigenlijk. Zal hem denk ik opgetild hebben of iets dergelijks.
Als je je eigen fiets normaliter ook opgetild meeneemt begrijp ik niet eens waarom je überhaupt een fiets hebt...
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
pi_131649102
:')
pi_131649514
Van die goedkope sloten daar passen toch meerdere sleuteltjes op? Of is dat een fabeltje? Zou het één en ander kunnen verklaren hier. Maar goed keihard ontkennen en zeggen dat je je niks meer kunt herinneren idd. :P

...en misschien staat TS niet echt sterk met z'n "ik was ver heen en pakte de verkeerde fiets" maar de tegenpartij ook niet echt aangezien hij die fiets weer terug heeft gekregen van TS.
Hallon!
  zaterdag 28 september 2013 @ 19:18:43 #17
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_131651715
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 september 2013 16:59 schreef Phalanx300 het volgende:

Geen idee eigenlijk. Zal hem denk ik opgetild hebben of iets dergelijks.
Juist.

Billen branden, blaren zitten.
Curiosity cultured the cat
Hoge dames vangen veel wind
Whadda ya hear! Whadda ya say!
What is any ocean but a multitude of drops?
  zaterdag 28 september 2013 @ 20:30:23 #18
57340 dabadbass
@Whitehouse.gov
pi_131654196
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 september 2013 16:59 schreef Phalanx300 het volgende:

[..]

Geen idee eigenlijk. Zal hem denk ik opgetild hebben of iets dergelijks.

[..]

Dat weet ik dus niet. Schijnbaar heb ik wel mijn naam aan hem doorgegeven omdat hij mij op facebook had gevonden.
Wow, je was wel ver weg dus.
Heb je eigenlijk een uitnodiging van de pliesie ontvangen, of een vordering tot verschijnen?
"Niets smeedt twee mensen zo aaneen als kwaadspreken over een derde"
  zaterdag 28 september 2013 @ 21:07:02 #19
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_131655558
Je hebt die fiets gestolen, of je hem nu later terug hebt gegeven aan de rechtmatige eigenaar (hoe heb je dat met je dronken harsens gecontroleerd eigenlijk?) of niet.
"He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin
pi_131655889
Je gaat naar de afspraak bij de politie, voordien hoef je niet te gaan want waarschijnlijk is er dan niemand.
Je ontken dat je de fiets gestolen heb, je geef aan dat je blijkbaar de verkeerde fiets had meegenomen omdat deze ontzettend veel op die van jezelf leek en ook nogeens bij hetzelfde fietsenrek stond, deze had tenslotte ook twee wielen, stuur en een zadel die je erg bekend voorkwamen.
Doordat je bezopen was dacht je er verder niet bij na en ging ermee weg, toen je de echte eigenaar tegenkwam die bovendien mijn aandacht op iets vestigde, namelijk een roze driehoekje begreep je gelijk dat nooit jouw fiets kon zijn.
Je bent eerst naar huis gegaan heb daar een douche genomen en vervolgens ging je de juiste fiets ophalen.

De agent antwoord vervolgens met een geheven vingertje foei, pak een lollie en nog veel plezier vandaag.
pi_131655925
quote:
10s.gif Op zaterdag 28 september 2013 17:28 schreef SeculasStatius het volgende:

[..]

:D

Het morele antwoord: eigen schuld, dikke bult. Als jij een fiets een paar meter meezeult om te laten stuiteren weet je dat je fout bezig bent.

Het pragmatische antwoord: stug ontkennen. Zijn woord tegen het jouwe. Is even oncomfortabel, maar dan kom je er mee weg.

Tip voor de toekomst: niet meer doen hé ;)
nee niets eigen schuld

laat die vogel het maar bewijzen
  zaterdag 28 september 2013 @ 21:20:14 #22
10213 Fe2O3
Ja das roest
pi_131655942
Niet gaan, met de politie praten kan jou NIET helpen, en je bent niet verplicht mee te werken aan een eigen veroordeling.


Kijk die maar even, overdreven Amerikaans, maar het idee erachter klopt hier net zo goed.

Het enige wat de politie nu heeft is dat persoon X heeft gemeld dat persoon Y 's nachts rondliep met zijn fiets, en die daarna aan X terug gaf. ALLES wat jij gaat zeggen bij de politie gaat tegen je werken, toegeven dat je de fiets in bezit had is bewezen diefstal! (ookal gaf je hem terug)
Dum de dum
pi_131655950
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 september 2013 21:07 schreef Whiskers2009 het volgende:
Je hebt die fiets gestolen, of je hem nu later terug hebt gegeven aan de rechtmatige eigenaar (hoe heb je dat met je dronken harsens gecontroleerd eigenlijk?) of niet.
dan is het max een poging tot diefstal want hij wou hem niet stelen
pi_131655994
quote:
11s.gif Op zaterdag 28 september 2013 18:04 schreef BlueMage het volgende:
Van die goedkope sloten daar passen toch meerdere sleuteltjes op? Of is dat een fabeltje? Zou het één en ander kunnen verklaren hier. Maar goed keihard ontkennen en zeggen dat je je niks meer kunt herinneren idd. :P

...en misschien staat TS niet echt sterk met z'n "ik was ver heen en pakte de verkeerde fiets" maar de tegenpartij ook niet echt aangezien hij die fiets weer terug heeft gekregen van TS.
in beetje studentenomgeving staat 20% niet eens op slot :')
  zaterdag 28 september 2013 @ 21:22:32 #25
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_131656014
quote:
14s.gif Op zaterdag 28 september 2013 21:20 schreef Life2.0 het volgende:

[..]

dan is het max een poging tot diefstal want hij wou hem niet stelen
Gezien de casus (fiets opgetild etc) is dat een bijzonder ongeloofwaardige smoes.

Hij heeft de fiets gestolen en daarna weer afgestaan aan de rechtmatige eigenaar (ga ik dan maar ff vanuit, dat rechtmatige). Desalniettemin heeft hij die fiets gewoon daadwerkelijk eerst getolen.
"He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin
pi_131656042
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 september 2013 21:21 schreef Life2.0 het volgende:

[..]

in beetje studentenomgeving staat 20% niet eens op slot :')
Ja dat is ook waar, want daar wordt regelmatig over en weer geleend. :D :')
Hallon!
pi_131656068
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 september 2013 21:22 schreef Whiskers2009 het volgende:

[..]

Gezien de casus (fiets opgetild etc) is dat een bijzonder ongeloofwaardige smoes.

Hij heeft de fiets gestolen en daarna weer afgestaan aan de rechtmatige eigenaar (ga ik dan maar ff vanuit, dat rechtmatige). Desalniettemin heeft hij die fiets gewoon daadwerkelijk eerst getolen.
het zijn geen mulderfeiten, dit is gewoon strafrecht; waar het om de bewijzen bije lkaar moet gaan zoeken, op aannamens veroordeel je niemand

'gestolen' heeft meer betekenis dan 'iets van een ander pakken'
pi_131656110
quote:
10s.gif Op zaterdag 28 september 2013 21:23 schreef BlueMage het volgende:

[..]

Ja dat is ook waar, want daar wordt regelmatig over en weer geleend. :D :')
zelf ook nog een fiets (nadat het slot het niet meer deed) bijna 1.5 jaar elke dag buiten hebben staan, is nooit gejat :')
  zaterdag 28 september 2013 @ 21:25:36 #29
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_131656119
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 september 2013 21:24 schreef Life2.0 het volgende:

[..]

het zijn geen mulderfeiten, dit is gewoon strafrecht; waar het om de bewijzen bije lkaar moet gaan zoeken, op aannamens veroordeel je niemand

'gestolen' heeft meer betekenis dan 'iets van een ander pakken'
Natuurlijk is dit gewoon strafrecht. Maar een fiets optillen. laten stuiteren, het slot laten springen en er dan mee wegfietsen is gewoon diefstal.

Dat de fiets later teruggegeven is (door toeval) doet daar niks aan af.
"He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin
pi_131656122
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 september 2013 21:18 schreef klipper het volgende:
Je gaat naar de afspraak bij de politie, voordien hoef je niet te gaan want waarschijnlijk is er dan niemand.
Je ontken dat je de fiets gestolen heb, je geef aan dat je blijkbaar de verkeerde fiets had meegenomen omdat deze ontzettend veel op die van jezelf leek en ook nogeens bij hetzelfde fietsenrek stond, deze had tenslotte ook twee wielen, stuur en een zadel die je erg bekend voorkwamen.
Doordat je bezopen was dacht je er verder niet bij na en ging ermee weg, toen je de echte eigenaar tegenkwam die bovendien mijn aandacht op iets vestigde, namelijk een roze driehoekje begreep je gelijk dat nooit jouw fiets kon zijn.
Je bent eerst naar huis gegaan heb daar een douche genomen en vervolgens ging je de juiste fiets ophalen.

De agent antwoord vervolgens met een geheven vingertje foei, pak een lollie en nog veel plezier vandaag.
dit. klaar :)
Your mind don't know how you're taking all the shit you see
Dont believe anyone but most of all dont believe me
God damn right it's a beautiful day Uh-huh
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')