abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_131656192
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 september 2013 21:25 schreef Whiskers2009 het volgende:

[..]

Natuurlijk is dit gewoon strafrecht. Maar een fiets optillen. laten stuiteren, het slot laten springen en er dan mee wegfietsen is gewoon diefstal.

Dat de fiets later teruggegeven is (door toeval) doet daar niks aan af.
pak het artikel van diefstal er bij anders ;)

als ik een banaan in mijn achterbroekzak stop in de super en vergeet te betalen heb ik die ook niet opeens gestolen..
  zaterdag 28 september 2013 @ 21:28:11 #32
10213 Fe2O3
Ja das roest
pi_131656231
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 september 2013 21:25 schreef simmu het volgende:

[..]

dit. klaar :)
En dat is dan dus een veroordeling voor diefstal. Dronkenschap is geen excuus :')
Dum de dum
  zaterdag 28 september 2013 @ 21:28:17 #33
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_131656232
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 september 2013 21:27 schreef Life2.0 het volgende:

[..]

pak het artikel van diefstal er bij anders ;)

als ik een banaan in mijn achterbroekzak stop in de super en vergeet te betalen heb ik die ook niet opeens gestolen..
Ja, dat is het wel..
"He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin
  zaterdag 28 september 2013 @ 21:28:41 #34
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_131656247
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 september 2013 21:28 schreef Fe2O3 het volgende:

[..]

En dat is dan dus een veroordeling voor diefstal. Dronkenschap is geen excuus :')
Precies, het blijft diefstal.
"He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin
  zaterdag 28 september 2013 @ 21:29:49 #35
11839 DemonRage
25 jaar op Fok!
pi_131656286
quote:
Op de terugweg kwam ik de eigenaar tegen die daarna zijn fiets terug kreeg.
Aangifte doen van diefstal van iets wat je gewoon in je bezit hebt. :') Het is in dit geval aannemelijker te maken dat die aangifte vals is, vooral als er geen sporen zijn die op diefstal duiden (geforceerd slot e.d.).
pi_131656288
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 september 2013 21:28 schreef Whiskers2009 het volgende:

[..]

Ja, dat is het wel..
Bewijs maar eens dat er opzet in 't spel was. Is geen beginnen aan volgens mij. :')

...en tsja volgens mij weet TS totaal niet meer wat er nou gebeurd is, dus... :D
Hallon!
pi_131656302
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 september 2013 21:28 schreef Whiskers2009 het volgende:

[..]

Ja, dat is het wel..
Nee hoor

ik had namelijk niet het oogmerk het wederrechtelijk toe te eigenen, derhalve geen diefstal

daarom: pak het artikel erbij
  zaterdag 28 september 2013 @ 21:30:42 #38
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_131656337
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 september 2013 21:30 schreef Life2.0 het volgende:

[..]

Nee hoor

ik had namelijk niet het oogmerk het wederrechtelijk toe te eigenen, derhalve geen diefstal

daarom: pak het artikel erbij
Ik ken het artikel.
"He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin
pi_131665579
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 september 2013 21:30 schreef Life2.0 het volgende:

[..]

Nee hoor

ik had namelijk niet het oogmerk het wederrechtelijk toe te eigenen, derhalve geen diefstal

daarom: pak het artikel erbij
Met welk doel stak je de banaan dan in je achterzak (en niet, zoals gebruikelijk, in een winkelkar of -mandje)?
  zondag 29 september 2013 @ 06:16:19 #40
179075 hugecooll
Deelt corrigerende tikken uit
pi_131665624
als je al gaat, dan zeg je dat je je niets meer kunt herinneren vanaf het moment dat je je naar huis ging
pi_131666336
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 september 2013 21:20 schreef Fe2O3 het volgende:
Niet gaan, met de politie praten kan jou NIET helpen, en je bent niet verplicht mee te werken aan een eigen veroordeling.


Kijk die maar even, overdreven Amerikaans, maar het idee erachter klopt hier net zo goed.

Het enige wat de politie nu heeft is dat persoon X heeft gemeld dat persoon Y 's nachts rondliep met zijn fiets, en die daarna aan X terug gaf. ALLES wat jij gaat zeggen bij de politie gaat tegen je werken, toegeven dat je de fiets in bezit had is bewezen diefstal! (ookal gaf je hem terug)
Niet gaan is echt het achterlijkste wat je kan doen. Uiteindelijk komen ze je gewoon thuis ophalen.

Als je er onderuit wil komen kan je het beste gewoon gaan en zeggen dat je geen idee hebt waar het over gaat.

Mocht je hem daarna echt willen naaien kan je een aangifte tegen hem indienen wegens het indienen van een valse aangifte tegen jou. :P
pi_131666886
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 september 2013 21:28 schreef Fe2O3 het volgende:

[..]

En dat is dan dus een veroordeling voor diefstal. Dronkenschap is geen excuus :')
Ben jij de laatste jaren nog wel buiten geweest?
Daar maakt oom agent zich echt niet druk om hoor.
Bovendien is er geen enkel bewijs voor diefstal.
Dit is hoogstens een onderzoekje.
De eigenaar mist niets, is zijn fiets niet kwijt, heeft hem als het oed is nog steeds in bezit en zoveel tijd later zal er ook wel geen dna spoortje van ts meer op aanwezig zijn ( alsof ze een heel dna onderzoek zullen gaan doen, maar sommigen hebben hier zulke wereldvreemde ideeën)
Ook al bekend ts zich met het eerder geschreven verhaaltje van mij, dan nog blijft het hooguit bij een waarschuwing.
Oom agent zal eerder gefrustreerd zijn dat de eigenaar alsnog een klacht heeft ingediend terwijl ts zijn excuses heeft aangeboden.

Het is geen diefstal, hooguit poging tot diefstal, waar na al die tijd geen enkel bewijs meer voor is.
pi_131669839
Moet je maar geen Marokkaan zijn
pi_131848448
Even een update, ben dus al naar het verhoor gegaan en krijg nu na anderhalve maand ongeveer te horen wat er zal gebeuren. Ze hadden schijnbaar camera´s waarop ik in een bezopen bui een fiets aan het meeslepen was. Dus achterband is krom en een paar spaken zijn schijnbaar kapot gegaan. Maar agent zei ook dat de intentie om te stelen er niet was. Moet dan natuurlijk wel betalen voor de schade.
pi_131848840
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 oktober 2013 17:12 schreef Phalanx300 het volgende:
Even een update, ben dus al naar het verhoor gegaan en krijg nu na anderhalve maand ongeveer te horen wat er zal gebeuren. Ze hadden schijnbaar camera´s waarop ik in een bezopen bui een fiets aan het meeslepen was. Dus achterband is krom en een paar spaken zijn schijnbaar kapot gegaan. Maar agent zei ook dat de intentie om te stelen er niet was. Moet dan natuurlijk wel betalen voor de schade.
Ben benieuwd wat je moet doen alvorens de politie wel denkt dat je de intentie hebt te stelen...
pi_131849283
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 oktober 2013 17:12 schreef Phalanx300 het volgende:
Even een update, ben dus al naar het verhoor gegaan en krijg nu na anderhalve maand ongeveer te horen wat er zal gebeuren. Ze hadden schijnbaar camera´s waarop ik in een bezopen bui een fiets aan het meeslepen was. Dus achterband is krom en een paar spaken zijn schijnbaar kapot gegaan. Maar agent zei ook dat de intentie om te stelen er niet was. Moet dan natuurlijk wel betalen voor de schade.
Zulke aso's moeten ze een boete geven voor openbaar dronkenschap en vandalisme.

En dan hier gaan zeuren dat ze je vragen voor een verhoor. Je moet gewoon niet dronken buiten lopen, doe dat maar lekker thuis.
pi_131849552
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 oktober 2013 17:27 schreef Holenbeer het volgende:

[..]

Ben benieuwd wat je moet doen alvorens de politie wel denkt dat je de intentie hebt te stelen...
Waarom een fiets eerst slopen als je het zou willen stelen? Beetje tegenstrijdig.

En openbaar dronkenschap misschien wel, maar diefstal is het volgens mij per definitie niet. Maar even afwachten wat er besloten wordt.
  vrijdag 4 oktober 2013 @ 17:56:51 #48
179075 hugecooll
Deelt corrigerende tikken uit
pi_131849603
quote:
0s.gif Op zondag 29 september 2013 10:44 schreef klipper het volgende:
Het is geen diefstal, hooguit poging tot diefstal
:?
pi_131850981
Ik denk dat hij bedoelt dat er van opzet geen sprake is:

"Diefstal is in het Nederlandse recht een zogenoemd opzetdelict. Dit betekent dat opzet een noodzakelijk vereiste is voor het plegen van diefstal. Het woord opzet staat niet expliciet in de delictsomschrijving genoemd, maar wordt geacht in het woord 'oogmerk' aanwezig te zijn."
  vrijdag 4 oktober 2013 @ 19:09:52 #50
179075 hugecooll
Deelt corrigerende tikken uit
pi_131851179
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 oktober 2013 18:59 schreef Phalanx300 het volgende:
Ik denk dat hij bedoelt dat er van opzet geen sprake is:

"Diefstal is in het Nederlandse recht een zogenoemd opzetdelict. Dit betekent dat opzet een noodzakelijk vereiste is voor het plegen van diefstal. Het woord opzet staat niet expliciet in de delictsomschrijving genoemd, maar wordt geacht in het woord 'oogmerk' aanwezig te zijn."
huhu, maar da's nogal een verschil
pi_131851524
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 oktober 2013 19:09 schreef hugecooll het volgende:

[..]

huhu, maar da's nogal een verschil
Oogmerk is een veel zwaarder vereiste dan opzet. Geen opzet, dan ook zeker geen oogmerk.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  vrijdag 4 oktober 2013 @ 19:26:18 #52
179075 hugecooll
Deelt corrigerende tikken uit
pi_131851627
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 oktober 2013 19:22 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Oogmerk is een veel zwaarder vereiste dan opzet. Geen opzet, dan ook zeker geen oogmerk.
Tussen 'poging tot' en dat ervan opzet geen sprake was
pi_131876388
quote:
11s.gif Op zaterdag 28 september 2013 18:04 schreef BlueMage het volgende:
Van die goedkope sloten daar passen toch meerdere sleuteltjes op? Of is dat een fabeltje? Zou het één en ander kunnen verklaren hier. Maar goed keihard ontkennen en zeggen dat je je niks meer kunt herinneren idd. :P

...en misschien staat TS niet echt sterk met z'n "ik was ver heen en pakte de verkeerde fiets" maar de tegenpartij ook niet echt aangezien hij die fiets weer terug heeft gekregen van TS.
Klopt ja. Van die sloten van de action
forever mirin' - We’re not here to take part – we’re here to take over!
  zaterdag 5 oktober 2013 @ 17:28:28 #54
342435 Life2.0
#deadprez4mod
pi_131876433
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 oktober 2013 17:12 schreef Phalanx300 het volgende:
Even een update, ben dus al naar het verhoor gegaan en krijg nu na anderhalve maand ongeveer te horen wat er zal gebeuren. Ze hadden schijnbaar camera´s waarop ik in een bezopen bui een fiets aan het meeslepen was. Dus achterband is krom en een paar spaken zijn schijnbaar kapot gegaan. Maar agent zei ook dat de intentie om te stelen er niet was. Moet dan natuurlijk wel betalen voor de schade.
dus buiten dat je die gesloopt hebt...

hoe ben je er nou op weggereden :?
pi_133010674
Ok dan nu weer een update:

Heb zojuist post gehad en ik ben uitgenodigd voor een TOM-zitting. Dit is schijnbaar om de zaak zonder rechter af te handelen. Wordt nu verdacht van diefstal en vernieling. (Geinige is wel dat bij bezoek van politie ik alleen verdachte was voor diefstal. Mogen ze dat wel zomaar erbij doen?) Daar geven zij mij dan de voorwaarden die kunnen zijn:

-verrichten taakstraf en/of leerstraf
-betalen geldsom
-vergoeden schade
-combinatie van deze of andere voorwaarden

Nou heb ik ergens gelezen dat bij het instemmen het ook daadwerkelijk op je strafblad komt te staan. Weet iemand of dit klopt?

Trouwens heb ik dus ook contact opgenomen met de jongen van wie de fiets was over compensatie. Nou wilde hij dus 150 euro hebben voor een nieuwe achterwiel. Terwijl ik op internet een nieuw achterwiel zie staan van rond de 40 euro, en tweedehands zelfs goedkoper. Nu zei hij ook een bon te hebben waarop ik later een bericht stuurde om een kopie van die bon naar mij te sturen. Vervolgens heb ik nooit meer iets van hem gehoord. Misschien ook handig om te vermelden in het gesprek als het over schade gaat?

Diefstal is sowieso geen sprake van per definitie dus als ze willen dat ik daarmee in ga stemmen dan zal het wellicht toch wel tot een rechter komen. Want ik heb geen zin om later problemen te krijgen in het bedrijfsleven als ik een verklaring van goed gedrag wil hebben.
pi_133012241
Heb je ook wat kapot gemaakt dan?
pi_133012744
quote:
0s.gif Op donderdag 7 november 2013 18:04 schreef koekjestrommel1 het volgende:
Heb je ook wat kapot gemaakt dan?
Het achterwiel van de fiets.
pi_133013625
quote:
0s.gif Op donderdag 7 november 2013 17:14 schreef Phalanx300 het volgende:
Ok dan nu weer een update:

Heb zojuist post gehad en ik ben uitgenodigd voor een TOM-zitting. Dit is schijnbaar om de zaak zonder rechter af te handelen. Wordt nu verdacht van diefstal en vernieling. (Geinige is wel dat bij bezoek van politie ik alleen verdachte was voor diefstal. Mogen ze dat wel zomaar erbij doen?) Daar geven zij mij dan de voorwaarden die kunnen zijn:

-verrichten taakstraf en/of leerstraf
-betalen geldsom
-vergoeden schade
-combinatie van deze of andere voorwaarden

Nou heb ik ergens gelezen dat bij het instemmen het ook daadwerkelijk op je strafblad komt te staan. Weet iemand of dit klopt?

Trouwens heb ik dus ook contact opgenomen met de jongen van wie de fiets was over compensatie. Nou wilde hij dus 150 euro hebben voor een nieuwe achterwiel. Terwijl ik op internet een nieuw achterwiel zie staan van rond de 40 euro, en tweedehands zelfs goedkoper. Nu zei hij ook een bon te hebben waarop ik later een bericht stuurde om een kopie van die bon naar mij te sturen. Vervolgens heb ik nooit meer iets van hem gehoord. Misschien ook handig om te vermelden in het gesprek als het over schade gaat?

Diefstal is sowieso geen sprake van per definitie dus als ze willen dat ik daarmee in ga stemmen dan zal het wellicht toch wel tot een rechter komen. Want ik heb geen zin om later problemen te krijgen in het bedrijfsleven als ik een verklaring van goed gedrag wil hebben.
150 euro betalen als hij daarmee af ziet van de aangifte. Zorg dat je het zwart op wit krijgt en klaar is kees.
pi_133014820
quote:
0s.gif Op donderdag 7 november 2013 18:42 schreef Platina het volgende:

[..]

150 euro betalen als hij daarmee af ziet van de aangifte. Zorg dat je het zwart op wit krijgt en klaar is kees.
Dit.

Als je dan toch bij de politie moet verschijnen geef je aan dat het geen diefstal is wegens het ontbreken van het oogmerk om toe te eigenen, je dacht jouw eigen fiets te pakken er is sprake van een vergissing. Het is ook geen vernieling omdat je de fiets niet opzettelijk wou beschadigen, je dacht immers jouw eigen fiets mee te nemen en was te dronken om te kunnen fietsen. Je hebt niet voor niets jouw naam gegeven aan de eigenaar zodat je de schade kon vergoeden (en hebt dat ondertussen dus ook gedaan).
pi_133022026
Had ik al uitgezocht en als het eenmaal voor een bepaalde periode bij de politie ligt dan kan intrekken van aangifte niet meer. Tenminste het kan wel maar dan loop je zelf het risico aangeklaagd te worden door het verspillen van tijd van de politie.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')