abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 23 september 2013 @ 10:31:54 #26
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_131471605
quote:
0s.gif Op maandag 23 september 2013 10:29 schreef Twentsche_Ros het volgende:

[..]

"voert ertoe"??????
Hou je je Nederlands wel een beetje bij. Je gebruikt volgens mij germanismen.... ;)
Leiden of voeren (voerman) is gewoon hetzelfde, maar voor de rest heb je gelijk.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  maandag 23 september 2013 @ 10:48:13 #27
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_131472038
quote:
0s.gif Op maandag 23 september 2013 10:23 schreef MrBadGuy het volgende:

[..]

De kans dat de SP was doorgebroken was dan ook klein, hetzelfde geldt voor D66 (die ook wel eens onder de 5% is gekomen) en GL zou er dan nu ook niet meer zijn in de TK.
Daarentegen waren er waarschijnlijk wel weer andere partijen opgekomen. Een groene partij hadden we in dat geval bijvoorbeeld zeker wel gehad, alleen was deze dan niet voortgekomen uit vier kleine linkse partijtjes, maar uit allerlei buitenparlementaire groepen.
  maandag 23 september 2013 @ 11:20:04 #28
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_131472879
Voor liefhebbers van kaarten: De Atlas zur Bundeswahl 2013: http://vis.uell.net/btw/13/atlas.html
pi_131474534
quote:
0s.gif Op maandag 23 september 2013 09:42 schreef RM-rf het volgende:
Het zou mijn enorm verbazen als Trittin hier ongeschonden vanaf komt...

die heeft volgens mij bv meer schuld aan het falen van zijn partij dan Brüderle of Rösler.

Overigens, kostelijk dit ietwat oudere artikel over peilingen uit mei 2011:
http://www.spiegel.de/pol(...)-heran-a-760513.html

Grünen stonden toen op 28 procent van de stemmen in de Peilingen en stonden toen duidelijk voor de SPD en op nog slechts drie punten achter Merkel en de CDU...
Zo kan het gaan ind e politiek... peilingen geven hooguit een zeer beperkt en soms kortstondig 'tijdsbeeld.

Ik heb het minder kunnen volgen dan gepland, heb ik goed begrepen dat Trittin de lakse houding tegenover pedofilie in zijn partij mee in de hand heeft gewerkt?
  maandag 23 september 2013 @ 12:22:46 #30
45206 Pietverdriet
pi_131474596
quote:
0s.gif Op maandag 23 september 2013 12:19 schreef zuiderbuur het volgende:

[..]

Ik heb het minder kunnen volgen dan gepland, heb ik goed begrepen dat Trittin de lakse houding tegenover pedofilie in zijn partij mee in de hand heeft gewerkt?
Hij heeft er in het verleden meer gedaan dan met een lakse houding in de hand gewerkt.
http://www.stern.de/polit(...)rderung-2058147.html
pi_131475319
Trtittin was persoonlijk eindverantwoordelijke voor een kiesprogramma bij de Göttinger gemeenteraadsverkiezingen, warin dus ook een heel stuk over sexuele vrijheid stond (ook gericht op het beeindigen van discriminering van homoseksuelen).
inclusief dus de zin dat "sexuele relaties tussen ouderen en minderjarigen strafvrij gesteld moest worden, mits deze aangegaan werden zonder geweldsdreiging".

Dat is overigens ook al in die tijd bekritiseerd door een Grüne als Alice Schwarzer (die ik vaak afschuwelijk vind maar daarin gelijk geef).. Er bestaat natuurlijk nooit een 'gelijkheid' op sexueel gebied tussen een meerderjarige en een minderjarige die gewoon nog weinig sexuele ontwikeling heeft, en in die zin is er altijd een ongelijke 'dreiging'.

Wat vervolgens ook een probleem van de Grünen is , is dat ze in een verkiezingscampagne de discussie over dat verleden zelf zo laf uit de weg gaan... Eromheen praten en weigeren verantwoordelijkheid te nemen en ook zelfkritisch hun eigen verleden te verwerken... Dit verleden tezeer romantiseren als hun 'goede oude tijd'.

zeker ook als ze tegelijkertijd bv de Katholieke Kerk zwaar bekritiseren in de verwerking van hun eigen misbruikschandaal en -verleden (waarbij ik ook wel moet zeggen dat er toch wel een verschil is tussen de discussie over bepaalde politieke standpunten en dhet toleren en faciliteteren van daadwerkelijk misbruik).

Wat de Grünen eigenlijk hadden moeten doen was een beetje meer Lef tonen en openlijk ook die discussie aangaan en mischien ook berouw tonen en verantwoordelijkheid tonen...

Overigens, degene die dit alles aan het rollen bracht, met en artikel in de TAZ, een linkse krant, was een professor politiek-wetenschap die juist zelf ook ingehuurd is door de groenen om onderzoe te doen naar hun eigen partij-verleden wat betreft pedofilie:
http://www.taz.de/Paedophilie-Affaere-und-die-Gruenen-/!123786/

Ongewtijfeld zullen daarover de groenen ook minder blij zijn, dat ze hiermee zelf ook een politieke aanval tegen henzelf gericht, betaald hebben (maar dat is ook een beetje hetzelfde als de katholieke kerk die ook in onmin geraakte met een door henzelf ingeschakelde onderzoeker die dat sexueel-misbruik-verleden moest onderzoeken)
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
  maandag 23 september 2013 @ 13:30:02 #32
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_131476267
AfD-stemmen per kiesdistrict. Lichtste kleur is <3%, donkerste is >6%.

pi_131476422
quote:
0s.gif Op maandag 23 september 2013 13:30 schreef freako het volgende:

[ afbeelding ]
Leuk atlasje. Vooral als je NPD en Linke intoetst. Dan komt ineens het ijzeren gordijn weer tevoorschijn.
Je kunt beter één kaars opsteken dan duizend maal de duisternis vervloeken.
pi_131476510
quote:

[ afbeelding ]
AfD is dus eigenlijk een soort van anti Polen partij... (met een snufje Elzas-Lotharingen terugpakken van die rotfransozen)

overigens lijkt de bewering dat de AfD zo goed gescoord zou hebben ten kostte van de FDP misschien toch wat twijfelachtig, gezien die grafiek... juist in de beest scorende regionen is de FDP traditioneel sowieso afwezig.
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
  maandag 23 september 2013 @ 14:12:41 #35
45206 Pietverdriet
pi_131477833
quote:
0s.gif Op maandag 23 september 2013 13:34 schreef Twentsche_Ros het volgende:

[..]

Leuk atlasje. Vooral als je NPD en Linke intoetst. Dan komt ineens het ijzeren gordijn weer tevoorschijn.
Zoals ik al zei, niets geleerd van 65 jaar dictatuur
pi_131477929
quote:
0s.gif Op maandag 23 september 2013 13:34 schreef Twentsche_Ros het volgende:

[..]

Gelukkig is de NPD ook in het oosten een nauwelijks relevante partij, die maar in één kieskring boven de 5% heeft gehaald.

Interessanter vind ik het, dat als je naar de partijen kijkt die de kiesdrempel gehaald hebben, je bij links heel duidelijk die scheiding ziet (SPD + Grüne in het westen; in het oosten krijgt Die Linke bijna overal meer stemmen dan de SPD) en bij rechts (CDU/CSU) totaal niet.

Hoe wil de SPD op die manier ooit de CDU gaan verslaan? Puur statistisch delven ze al het onderspit. Kan de SPD niet veel beter ook op federaal niveau de samenwerking met Die Linke zoeken en zo proberen als "links blok" het CDU te verslaan?
pi_131477937
quote:

[ afbeelding ]
weinig aanhang in westfalen
  maandag 23 september 2013 @ 14:17:05 #38
45206 Pietverdriet
pi_131478022
quote:
0s.gif Op maandag 23 september 2013 14:15 schreef Igen het volgende:

[..]

Gelukkig is de NPD ook in het oosten een nauwelijks relevante partij, die maar in één kieskring boven de 5% heeft gehaald.

Interessanter vind ik het, dat als je naar de partijen kijkt die de kiesdrempel gehaald hebben, je bij links heel duidelijk die scheiding ziet (SPD + Grüne in het westen; in het oosten krijgt Die Linke bijna overal meer stemmen dan de SPD) en bij rechts (CDU/CSU) totaal niet.

Hoe wil de SPD op die manier ooit de CDU gaan verslaan? Puur statistisch delven ze al het onderspit. Kan de SPD niet veel beter ook op federaal niveau de samenwerking met Die Linke zoeken en zo proberen als "links blok" het CDU te verslaan?
Omdat Die Linke knettergekke opvolgers van de SED zijn die slechts dom populisme bedrijven.
pi_131478682
quote:
0s.gif Op maandag 23 september 2013 14:17 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Omdat Die Linke knettergekke opvolgers van de SED zijn die slechts dom populisme bedrijven.
Is dat jouw mening of die van de SPD? Ik was geďnteresseerd in die laatste, en vanuit SPD-oogpunt zou ik het een vreemde gedachtegang vinden aangezien hun eigen partijprogramma, om in jouw termen te spreken, op dezelfde manier knettergek, dom populisme was. En op deelstaatniveau vormen ze ook al langer samen coalities.
pi_131478977
Die Linke wil bijvoorbeeld inkomens boven een miljoen euro belasten met 75 procent, bijstandsuitkeringen verhogen van 382 naar 500 euro per maand en een minimumloon invoeren van 10 euro per uur.

Ze willen ook dat duitsland niet mee doet met militaire acties en een vermogensbelasting invoeren...

http://www.duitslandweb.n(...)kkers/die-linke.html

Het valt me wel mee eigenlijk, de pvda in nederland wil 60% belasting bij een inkomen boven de 180.000 bijvoorbeeld.. dat is toch veel extremer ?
pi_131479370
quote:
0s.gif Op maandag 23 september 2013 13:36 schreef RM-rf het volgende:

[..]

AfD is dus eigenlijk een soort van anti Polen partij... (met een snufje Elzas-Lotharingen terugpakken van die rotfransozen)

overigens lijkt de bewering dat de AfD zo goed gescoord zou hebben ten kostte van de FDP misschien toch wat twijfelachtig, gezien die grafiek... juist in de beest scorende regionen is de FDP traditioneel sowieso afwezig.
Anti Polen partij? Waaruit blijkt dat? Bedoel je dat ze (de grensbewoners bij de Oder/Neisse) Silezië en Ost Preussen weer willen hebben?
En het oude "Elzas Lotharingen"-sentiment?
Ik zie er niks van...

https://www.alternativefuer.de/pdf/Wahlprogramm-AFD.pdf
pi_131479612
quote:
0s.gif Op maandag 23 september 2013 14:52 schreef Twentsche_Ros het volgende:

[..]

Anti Polen partij? Waaruit blijkt dat?
Ik neem aan dat hij bedoelt dat de AfD o.a. relatief sterk is in de kiesdistricten die aan Polen grenzen en waar je dus waarschijnlijk ook het meeste last hebt van de open grenzen.

Je ziet ook dat de AfD in heel Saksen het vrij goed doet, dat heeft vast ermee te maken dat het de deelstaat is met de minste staatsschuld (alle bestuurslagen opgeteld) per inwoner van heel Duitsland en dus vast de bereidheid daardoor heel laag is om voor de schulden in Zuid-Europa op te draaien.

Met de grens met Tsjechië heeft het vast niet zo veel te maken - de relaties tussen Duitsland en Tsjechië op lokaal niveau zijn volgens mij vrij goed. Duitsland en Polen liggen daarentegen volgens mij op lokaal niveau psychologisch heel ver van elkaar af, misschien ook wel omdat er over de hele lengte een rivier op de grens is en je maar op weinig plekken kan oversteken.
  maandag 23 september 2013 @ 16:20:04 #43
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_131482793
quote:
0s.gif Op maandag 23 september 2013 14:41 schreef arjan1112 het volgende:
Die Linke wil bijvoorbeeld inkomens boven een miljoen euro belasten met 75 procent, bijstandsuitkeringen verhogen van 382 naar 500 euro per maand en een minimumloon invoeren van 10 euro per uur.

Ze willen ook dat duitsland niet mee doet met militaire acties en een vermogensbelasting invoeren...

http://www.duitslandweb.n(...)kkers/die-linke.html

Het valt me wel mee eigenlijk, de pvda in nederland wil 60% belasting bij een inkomen boven de 180.000 bijvoorbeeld.. dat is toch veel extremer ?
Punt is natuurlijk wel dat zolang die Linke lekker populair kan blijven doen, de SPD steeds op twee fronten moet blijven vechten. Wellicht is het dan beter om die partij een keer dood te knuffelen.
  maandag 23 september 2013 @ 16:32:49 #44
45206 Pietverdriet
pi_131483386
Die Linke haalden in 2009 nog 11,9% gisteren 8,6%, dat is een daling van bijna 28%, alleen de FDP verloor meer
pi_131483640
Is er ook een mogelijkheid van een gedoogconstructie. Zowel voor een CDU die in haar eentje een regering vormt in de Bondsdag. Danwel op "Landesebene" waarbij SPD met Grünen een regering in een deelstaat kan vormen en "de Linke" gedoogsteun levert. Een beetje PVV bij de 1 na laatste regering?
  maandag 23 september 2013 @ 16:41:08 #46
45206 Pietverdriet
pi_131483705
quote:
0s.gif Op maandag 23 september 2013 16:39 schreef Twentsche_Ros het volgende:
Is er ook een mogelijkheid van een gedoogconstructie. Zowel voor een CDU die in haar eentje een regering vormt in de Bondsdag. Danwel op "Landesebene" waarbij SPD met Grünen een regering in een deelstaat kan vormen en "de Linke" gedoogsteun levert. Een beetje PVV bij de 1 na laatste regering?
Ja, dat is in principe mogelijk, Merkel zei gisteren daarover in het lijsttrekkers debat na de verkiezingen dat zij daar geen behoefte aan had.
  maandag 23 september 2013 @ 16:43:21 #47
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_131483795
Merkel is hoe dan ook afhankelijk van de SPD dus dan kan ze die ook maar beter aan boord halen

En als ze net willen kan ze hen verwijten een onverantwoordelijke houding aan te nemen
  maandag 23 september 2013 @ 16:44:51 #48
45206 Pietverdriet
pi_131483844
quote:
0s.gif Op maandag 23 september 2013 16:43 schreef Hexagon het volgende:
Merkel is hoe dan ook afhankelijk van de SPD dus dan kan ze die ook maar beter aan boord halen

En als ze net willen kan ze hen verwijten een onverantwoordelijke houding aan te nemen
Nee hoor, ze kan ook de coalitie aan met de groenen.
De groenen hebben heel duidelijk aangegeven geen rood rood groen te willen, Steinbruck niet
  maandag 23 september 2013 @ 16:45:38 #49
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_131483874
Hebben ze dan ook in de bondsraad genoeg zetels?
pi_131483882
quote:
0s.gif Op maandag 23 september 2013 16:43 schreef Hexagon het volgende:

Maar de SPD zal als het even kan uit de klauwen van Merkel proberen te blijven. Lastige situatie.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')