Gefeliciteerdquote:
gefeliciteerdquote:
Justin Bieber was NOG erger geweestquote:Op maandag 23 september 2013 13:36 schreef Luigi het volgende:
Oh my. Ik hoor net dat de laatste nieuwsbegrip gaat over de Emmy van The Voice.. Ik heb daar denk ik nog meer moeite mee dan dat stuk over Syrië.
.
Hier begon dat al voor het wennen en het was volgens de juf echt heel duidelijk het toe zijn aan school. Te weinig uitdaging thuisquote:Op maandag 23 september 2013 13:47 schreef mefke79 het volgende:
Spring, be-la-che-lijk gewoonGefeliciteerd!
Mijn bijna kleuter is op school aan het wennen en sindsdien een grote. Als hij thuis komt is alles stom en moet er even flink tegen meubels geschopt worden. Niet echt mijn idee van gezellig thuiskomen. Is dat nou normaal? Hoort dit bij de leeftijd? En hoe zou ik em dat kunnen afleren. Als in, hij mag zich best afreageren (want beter dan opkroppen) maar niet op mijn meubels.
London eye *ril*quote:Op woensdag 25 september 2013 17:47 schreef Rewimo het volgende:
Stuiterend kind hier: we gaan samen 5 dagen naar Londen in de herfstvakantie
Hij wil graag de nulmeridiaan bekijken in Greenwich en in de London Eye
Hoogtevrees?quote:
Was het niet Sander Lantinga, die doodsangsten uitstond van angst daar?quote:
Gaaf!!! Ik wil ookquote:Op woensdag 25 september 2013 17:47 schreef Rewimo het volgende:
wat goed! heeft het zo lang geduurd dan?quote:Op maandag 23 september 2013 10:58 schreef trui het volgende:
Van harte Spring!
Onze Cato mag komende week ein-de-lijk afzwemmen voor haar A. wat een heerlijkheid!![]()
(en we laten 't er mooi bij. geen puf meer voor B. en ze zwemt echt prima.)
wat leuk!quote:Op woensdag 25 september 2013 17:47 schreef Rewimo het volgende:
gefeliciteerd met je kleuter!quote:Op woensdag 25 september 2013 19:52 schreef -Spring het volgende:
Da's wel erg leuk, Rewino!
L is best van slag de laatste dagen. Ze wil geen vier meer zijn en niet naar school maar op de opvang blijven. De laatste dagen was het ook drama met wegbrengen daar. Huilen dat ze bij mij wilde blijven, vastklampen, de hele riedel. Had ze voorheen nooit.
En de eerste wendag op school na de vakantie (ook de laatste keer dat ze heeft 'gewend') vond ze ook best eng. Ik had met de juf afgesproken dat ze een hele dag mocht blijven maar dat ik om twaalf uur sowieso even zou komen. En toen wilde ze ook echt mee naar huis. Want niet alle kindjes vonden 'r lief, gaf ze aan.
Nu had ze ook wel de pech dat ze naast een onuitstaanbaar meisje van vijf kwam te zitten dat in het in het uurtje dat ik er even bij bleef drie keer heeft geklikt. En L zat daar nu wel maar eigenlijk zat daar haar beste vriendin en als die terugkwam moest Lente daar weer weg en L kon niet mooi kleuren want ze kraste en L mocht de blokken niet zo neerleggen want de andere kindjes hadden ze anders neergelegd...
Ik moet bekennen dat ik de de juf ook niet echt een actieve rol speelde in het kennismakingsproces. Ze stelde L niet voor maar wees ons enkel een stoel aan. Het eerste uur spelen ze vrij en daarna gaan ze pas in de kring. Alle kinderen trokken overal speelgoed en papier en kleurtjes vandaan, maar L kreeg niets en durfde het niet te vragen. Nu was ik erbij dus heb ik rond gevraagd waar alles lag, maar ik vermoed dat ze weinig om handen had gehad als ik er niet bij was geweest.
Maar mss deed ze de juf het wel bewust, dat kan ook, omdat L zo verlegen was dat ze haar geen toenadering liet zoeken. In het kader van 'letterlijk meekijken' dus, júist zonder de aandacht op haar te vestigen.
Anyway: om een lang en onsamenhangend kort te maken: maandag moet ze echt naar school. Dus ze heeft nog twee (halve) dagen om te wennen. Maar ze wil niet. Echt niet.
Vrijdag ben ik vrij en kan ik 'r eventueel naar school brengen, maar morgen moet ik gewoon werken en is het de oppasdag van m'n schoonmoeder. Ik heb met haar afgesproken dat ik L 's ochtends naar school breng en dat zij haar om twaalf uur op komt halen. Maar ik voorzie een wegbrengdrama. Dus ik twijfel of het handig is om 'r nu nog tegen d'r zin in te laten wennen. Voegen die ene of twee dagen nog wat toe voordat ze maandag voor het echt begint? Wat zouden jullie doen?
Ja.. Maar Ben er wel in geweest ( jankend dat dan weer welquote:
Jup. De juf vond het prima gaan, zei ze. Ze had fijn met de andere kindjes gespeeld. En toen ik 'r op kwam halen was ze ook met twee meiden op het schoolplein aan het spelen. Maar ze wilde toch mee naar huis dus.quote:Op woensdag 25 september 2013 20:48 schreef lady-wrb het volgende:
[..]
gefeliciteerd met je kleuter!
ik zou kijken of je nog een keer samen mag komen kijken (misschien een uurtje? )
heb je er met de juf over gesproken hoe het ging? misschien kan dat ook geen kwaad
We gaan vliegen, voor nog geen 100 euro kunnen we samen heen en weer vanaf Weezequote:Op woensdag 25 september 2013 20:45 schreef lady-wrb het volgende:
wat leuk!
gaan jullie met de trein, boot of het vliegtuig?
Knap van je!quote:Op woensdag 25 september 2013 20:57 schreef _evenstar_ het volgende:
Ja.. Maar Ben er wel in geweest ( jankend dat dan weer wel)
Fijn lijkt me dat! Het zal ook allemaal wel goed komen, hoor. Maar ik vind het zo rot om 'r huilend bij een juf achter te moeten laten die ze (nog) eng vindt. Daar wil ze helemaal niet bij op schoot.quote:Op woensdag 25 september 2013 21:01 schreef miss_sly het volgende:
Hè Spring, wat rot. Ik heb geen idee wat je het beste kan doen. S had op de wendagen ook weinig trek in het afscheid. Het hielp om bij juf op schoot te kunnen zitten. Ik zorgde dat ik er op tijd was, zodat we samen nog even een boekje konden lezen, en als we dan afscheid gingen nemen, mocht ze even bij juf op schoot.
Is het wennen deze dagen echt nodig? Geen idee. Misschien kan het een positieve bijdrage leveren, misschien ook niet. S heeft in ieder geval na het wennen nog maar één keer gezegd dat ze niet naar school wilde, en dat was de eerste dag dat ze echt zo gaan. Sindsdien niet meer en gaat ook het afscheid steeds wat beter. Vanmorgen kon ik zo weg, nog voor de tweede bel ging en bleef ze blij zitten.
Dit zou ik ook doen Spring... Wel rottig voor jullie.quote:Op woensdag 25 september 2013 21:01 schreef Deepfreeze het volgende:
Wat zegt juf ervan?
Eigenlijk zou ik nu juist zeggen, doorpakken. Als je haar nu thuis houdt, heb je maandag nog steeds die strijd. Als ze wel gaat, leert ze toch steeds meer de klas&klasgenootjes&juf kennen.. Of dat nu morgen of maandag is. Beide keren is het lastig. Ik zou juf wel even extra bijpraten en zeggen dat het erg moeilijk gaat. En kijken of ze het wennen toch wat meer kan begeleiden?
Dat is ook het plan nu. Maar dan met oma dus. Kan die er bij blijven als ze nog niet 'alleen' wil blijven.quote:Op woensdag 25 september 2013 21:01 schreef Deepfreeze het volgende:
Lastig Spring. Sommigen vinden het echt moeilijk om hun plekje te vinden in de klas..
Het wennen ging bij Chris in de groep ook wel zo. Kindje een plekje geven, en zelf eerst even het lokaal en de kinderen laten ontdekken. Als juf merkte dat het niet zo vlot ging, stuurde ze het wel iets bij. Maar dat was altijd zonder ouders. Dat is ook anders denk ik..
Chris zijn juf was ook erg doortastend als het afscheid moeilijk was. Ze stuurde de ouders dan ook snel weg, want dan ging het vaak al iets beter. Voor de ouders leek het kortaf, maar voor het kind is lang afscheid nemen alleen maar uitstel van het drama..
Wat zegt juf ervan?
Eigenlijk zou ik nu juist zeggen, doorpakken. Als je haar nu thuis houdt, heb je maandag nog steeds die strijd. Als ze wel gaat, leert ze toch steeds meer de klas&klasgenootjes&juf kennen.. Of dat nu morgen of maandag is. Beide keren is het lastig. Ik zou juf wel even extra bijpraten en zeggen dat het erg moeilijk gaat. En kijken of ze het wennen toch wat meer kan begeleiden?
Wat goed!quote:Op woensdag 25 september 2013 21:08 schreef Moonah het volgende:
Mijn kind heeft vandaag voor het eerst echt zonder hulpmiddelen gezwommen. Ook zo'n mijlpaal.
Toen Jan voor het eerst naar school moest werd per dag bekeken of hij wel of geen zin had, geen zin? hoefde hij niet van de juf. Eerste half jaar was ook alleen de ochtenden ipv hele dagen. Was hij een keer te moe? blijf maar thuis. Ze zijn nog zó klein, en daarnaast zijn ze pas vanaf vijf jaar echt leerplichtig. Dat eerste jaar kleuteren is juist de hele periode van wennen aan school en het ritme. Ik kan nu, na ruim een half jaar zeggen dat Jan goed gewend is op school en lekker in het ritme zit en het ook echt naar z'n zin heeft. Dat heb ik alleen maar weten te bereiken door naar zijn gedrag te 'luisteren' . En met dank aan een hele fijne juf die ontzettend goed naar haar kindjes kijkt en luistert...quote:Op woensdag 25 september 2013 21:39 schreef Deepfreeze het volgende:
Dat kan ook. Chris zou dan gewoon doorfietsen![]()
Jij kent je kind het best. Misschien is dit net iets dat voor haar werkt.
Wat een mooie manier DJMO.quote:Op woensdag 25 september 2013 21:42 schreef DJMO het volgende:
[..]
Toen Jan voor het eerst naar school moest werd per dag bekeken of hij wel of geen zin had, geen zin? hoefde hij niet van de juf. Eerste half jaar was ook alleen de ochtenden ipv hele dagen. Was hij een keer te moe? blijf maar thuis. Ze zijn nog zó klein, en daarnaast zijn ze pas vanaf vijf jaar echt leerplichtig. Dat eerste jaar kleuteren is juist de hele periode van wennen aan school en het ritme. Ik kan nu, na ruim een half jaar zeggen dat Jan goed gewend is op school en lekker in het ritme zit en het ook echt naar z'n zin heeft. Dat heb ik alleen maar weten te bereiken door naar zijn gedrag te 'luisteren' . En met dank aan een hele fijne juf die ontzettend goed naar haar kindjes kijkt en luistert...
hij wordt ook gewoon echt goed begeleid, toen hij op school kwam had hij een achterstand (hij staat nog steeds op de wachtlijst voor deeltijd MKD ivm observatie gedrag, en morgen komt de dame van de VIB thuis voor een kennismakingsgesprek) maar hij heeft zo'n sprong gemaakt de laatste maanden .. hij kent en leest de cijfers van 1 tm 15, (op het station: "kijk mam, ik zie bus zes, zes, nul! en verrek, daar reed bus 660 richting de hogeschool van alkmaar) hij probeert letters te lezen en ze na te tekenen en wil gewoon heel erg graag presterenquote:
dat vind ik hartstikke snel hoor. Cato heeft bijna 4 jaar over A gedaan.quote:Op maandag 23 september 2013 14:38 schreef Vicky het volgende:
Tess gaat in januari op zwemles. Hopelijk zijn we sneller klaar dan bij Amber. Amber heeft a, b en c in 2, 5jr gehaald.
ach, het kan altijd nog, mocht het nodig zijn.quote:Op woensdag 25 september 2013 23:32 schreef trui het volgende:
[..]
dat vind ik hartstikke snel hoor. Cato heeft bijna 4 jaar over A gedaan.
En nee, B laten we dus echt fijn zitten lady_wrb.![]()
Hoe is het gegaan, of heb je nog niets gehoord?quote:Op woensdag 25 september 2013 21:12 schreef -Spring het volgende:
[..]
Dat is ook het plan nu. Maar dan met oma dus. Kan die er bij blijven als ze nog niet 'alleen' wil blijven.
En wat je zegt: zonder ouders is het misschien wel heel anders.
de jaren van Willem had ik daar nog niet bij geteld.quote:Op donderdag 26 september 2013 07:26 schreef lady-wrb het volgende:
[..]
ach, het kan altijd nog, mocht het nodig zijn.
mijn moeder haalde haar zwemdiploma's op dr 40ste
en ik kan me wel voorstellen dat je na 4 jaar warm benauwd zwembad er wel zat van bent
ik kan me herinneren dat ik zelf ook zo'n vier jaar over m'n a diploma heb gedaan (toen was er nog verplicht schoolzwemmen, en dat vond ik een ramp). Eenmaal van schoolzwemmen af en op 'normale' zwemles, had ik binnen een vier maanden zowel m'n a als b diploma. en ik wilde zelf door voor m'n c; mocht niet van de badmeester, ik was te tenger en zou dat nooit volhouden. wat was ik kwaad als destijdsquote:Op donderdag 26 september 2013 15:39 schreef trui het volgende:
nou ja, ergens tussen 3,5 en 4 in hoor, niet helemaal 4 jaar (maar zo voelt het wel!)
klinkt goedquote:Op donderdag 26 september 2013 19:17 schreef _Ingrid_ het volgende:
Doet me denken aan Tyler. Die heeft bij zn papa flink geoefend en kan nu zonder zijwieltjes fietsen!
En gaat ineens poppetjes tekenen.
2014quote:Op vrijdag 27 september 2013 12:24 schreef debuurvrouw het volgende:
Je weet nu al dat hij volgend jaar december af mag zwemmen? Of vergis je je in de datum?
Ah oké. Leek me al logischer.quote:
Ja, alhoewel ze dus wel aanraden om extra te oefenen. Dat is ook om conditie op te bouwen denk ik. Het gemiddelde ligt hier op 16 maanden bij het A-diploma, uitgaande van 1 les per week. Dat is ook een beetje wat hij gedaan heeft als je kijkt hoe vaak hij door ziekte afwezig is geweestquote:Op vrijdag 27 september 2013 13:12 schreef debuurvrouw het volgende:
[..]
Ah oké. Leek me al logischer.da's al snel dus!
wat is dat nou voor raars? te groot voor stickers?quote:Op vrijdag 27 september 2013 21:32 schreef _Ingrid_ het volgende:
Ik vroeg me af tot welke leeftijd jullie stickers ok vinden.
Kim wordt in december 8. Ze is nog steeds gek op stickers, gebruikt ze veel om mee te knutselen.
Mijn ouders vinden haar daar te groot voor en die willen ze niet meer in huis hebben voor haar.
Ik vraag me af of ik nou te makkelijk ben hierin. Ze heeft er plezier in, gebruikt het in combi met schrijven en tekenen. Ze is niet heel goed in tekenen dat klopt, maar dat stimuleer ik wel. Bijv plaatjes/stickers na tekenen.
dat dus.quote:Op vrijdag 27 september 2013 21:35 schreef lady-wrb het volgende:
[..]
wat is dat nou voor raars? te groot voor stickers?
als ze dat nou leuk vindt, zie ik het probleem niet.
laat ze ze lekker gebruiken en biedt steeds wat extra materiaal aan.
maar niet meer kopen omdat ze er te groot voor is vind ik flauw.
Ik ookquote:
als 't goed is hebben we er zelf ook nog wel een, maar lief aangeboden! (ik zou wel eens even goed moeten zoeken).quote:Op zaterdag 28 september 2013 13:10 schreef debuurvrouw het volgende:
Ik heb nog wel een fietshelm in de aanbieding Trui? Voor graties. Dat hielp mijn jongens over de drempel om t te leren in ieder geval.
Dat is wel fijn!quote:Op zaterdag 28 september 2013 15:10 schreef livelink het volgende:
Op de school van Job krijgen kinderen die nog niet kunnen fietsen, fietsles van de gymleraar. Dat vind ik wel mooi dat school daarin de ouders ook weet te ondersteunen.
Ik hoop dat ze morgen uitslaaptquote:Op zaterdag 28 september 2013 21:49 schreef Nijna het volgende:
Uhm, ik ging om 21.00u nog even kijken of de oudste inmiddels was gaan slapen, ze mocht tot 8 uur lezen, maar we waren vergeten te gaan kijken en te zeggen dat het ook echt 8 uur was...
Lag ze nog te lezen, oeps. Dolfje is wel favoriet, ik denk dat ik ze zelf ook maar eens moet gaan lezen. Ze lijken wel leuk namelijk.
Feli!quote:Op maandag 30 september 2013 09:48 schreef trui het volgende:
Het was gisteravond erg spannend voor Cato, met al die mensen en drukte eromheen, maar hoerAAAA, A is in the pocket.
gefeliciteerdquote:Op maandag 30 september 2013 09:48 schreef trui het volgende:
Het was gisteravond erg spannend voor Cato, met al die mensen en drukte eromheen, maar hoerAAAA, A is in the pocket.
Wat ontzettend goed!! Gefeliciteerd.quote:Op maandag 30 september 2013 09:48 schreef trui het volgende:
Ik ben gewoon niet zo van de "alle risico's naar 0" mentaliteitquote:Op maandag 30 september 2013 10:22 schreef pinquit het volgende:
Nouja, laten we die verdrinkingen van afgelopen zomer maar gewoon niet doorzetten
Nee je hebt gelijk hoor, maar ik moet zeggen dat als het m'n eigen kind betreft ik lekker meedoe met de risico's naar 0quote:Op maandag 30 september 2013 10:24 schreef Luigi het volgende:
[..]
Ik ben gewoon niet zo van de "alle risico's naar 0" mentaliteit. Los van het feit dat iedereen lekker moet zwemlessen als ze dat willen he en ik loop er ook achteraan. In landen waar ze niet allemaal A, B en C diploma's halen verzuipen ook niet elk weekend 100 kinderen
.
on that note; selene is vanochtend zelluf naar school gefietst, op haar eigen fietsje zonder zijwieltjesquote:Op maandag 30 september 2013 10:25 schreef debuurvrouw het volgende:
Oh, dat vind ik ook Trui. De poeha van het diploma. Wat dat aangaat is het natuurlijk 'maar' zwemmen. Waar zijn deze toeters en bellen als je zonder zijwielen kunt fietsen?
TOCH WEL MET HELM HE WANT MIJN GOD WAT KAN ER WEL NIET GEBEUREN!!!!!quote:Op maandag 30 september 2013 10:27 schreef simmu het volgende:
[..]
on that note; selene is vanochtend zelluf naar school gefietst, op haar eigen fietsje zonder zijwieltjes
Goed zo Catoquote:Op maandag 30 september 2013 09:48 schreef trui het volgende:
caps lock stuk?quote:Op maandag 30 september 2013 10:29 schreef Luigi het volgende:
[..]
TOCH WEL MET HELM HE WANT MIJN GOD WAT KAN ER WEL NIET GEBEUREN!!!!!
nee, die verzuipen hier.quote:Op maandag 30 september 2013 10:24 schreef Luigi het volgende:
[..]
Ik ben gewoon niet zo van de "alle risico's naar 0" mentaliteit. Los van het feit dat iedereen lekker moet zwemlessen als ze dat willen he en ik loop er ook achteraan. In landen waar ze niet allemaal A, B en C diploma's halen verzuipen ook niet elk weekend 100 kinderen
.
Van hoeveel landen lees jij zoal de (lokale) kranten?quote:Op maandag 30 september 2013 10:24 schreef Luigi het volgende:
.
ik had zwemles en schoolzwemmen. Had mijn A en B al voor zwemles begon.quote:Op maandag 30 september 2013 11:10 schreef E.T. het volgende:
Vroeger hadden we ook allemaal zwemles?
Twintig per jaar? Nee, vind ik niet heel veel nee. Ook niet op de 160.000quote:Op maandag 30 september 2013 11:15 schreef Gaoxing het volgende:
[..]
Van hoeveel landen lees jij zoal de (lokale) kranten?
Op het eiland waar we vroeger woonden verdronken tussen de 20 en 40 man per jaar. Dat was op zo'n 160.000 inwoners, en een zooi toeristen. Dat vind ik best veel.
Natuurlijk moet je ze dat wel leren. Maar het slaat zo door. En voor je het weet voer je als land een vettax in, staan er camera's op elke straathoek en lopen we tot onze 65e in noppenfolie rond. Maar wat ik zei, dat heeft allemaal weinig met zwemles te maken dusquote:Op maandag 30 september 2013 11:23 schreef debuurvrouw het volgende:
Dan hoef je ze ook niet te leren uitkijken
hier wil ik toch even op reageren. rationeel helemaal waar. en toch: ik heb er al eentje dood wegens domme pech waar niemand iets aan kon doen, ik voorkom liever dat zulks nog eens gebeurt maar dan met een oorzaak waar we wel wat aan hadden kunnen doen, dank u.quote:Op maandag 30 september 2013 11:20 schreef Luigi het volgende:
[..]
Twintig per jaar? Nee, vind ik niet heel veel nee. Ook niet op de 160.000. Vraag is of die niet zouden verdrinken met iets als zwemles ofzo. Wie weet zijn de omstandigheden er wel gewoon naar. Voor je het weet kom je op 'jamaar elke dode is er 1 teveel' en 'het zou je kind maar zijn' en dan ben je gewoon klaar qua discussie. Van leven ga je gewoon dood, punt. En domme pech bestaat. Liever iets meer vrijheid en iets meer risico's dan dat overgereguleer. Maar goed dat heeft verder niet veel meer met zwemles te maken
.
dat zeg ik toch niet? maar vreemden verbaal aanvallen op een forum terwijl je niet eens weet of zo'n kind al dan niet een helmpje op heeft of vanwege een opmerking over zwemles is evengoed nergens voor nodig. dan schiet je zelf ook door.quote:Op maandag 30 september 2013 12:37 schreef Luigi het volgende:
Maar moet je daarom boetes gaan uitdelen voor kinderen die zonder stoeltje achterop zitten? Om maar wat te noemen? Mensen moeten ook zelf blijven nadenken hoor (en keuzes maken).
Ze maakt toch zelf haar keuze? Wat heb jij vandaag?quote:Op maandag 30 september 2013 12:37 schreef Luigi het volgende:
Maar moet je daarom boetes gaan uitdelen voor kinderen die zonder stoeltje achterop zitten? Om maar wat te noemen? Mensen moeten ook zelf blijven nadenken hoor (en keuzes maken).
Nou nou, aanvallen... het was voornamelijk als grapje bedoelt hoor, die caps-lock post. Niet zo op de kast he. En dat de rest weinig met zwemles te maken had, zei ik ook al. In een discussie mag je best een beetje aanzetten toch?quote:Op maandag 30 september 2013 12:40 schreef simmu het volgende:
[..]
dat zeg ik toch niet? maar vreemden verbaal aanvallen op een forum terwijl je niet eens weet of zo'n kind al dan niet een helmpje op heeft of vanwege een opmerking over zwemles is evengoed nergens voor nodig. dan schiet je zelf ook door.
Ik moet kennelijk een ander forum opzoeken vandaagquote:Op maandag 30 september 2013 12:41 schreef Gaoxing het volgende:
[..]
Ze maakt toch zelf haar keuze? Wat heb jij vandaag?
Heel simpel dan: ik had ook al A en B voor ik op schoolzwemmen ging, en dat is 40 jaar geleden. Dus van zwemles wordt in dit land met veel water al heel lang het belang gezien.quote:Op maandag 30 september 2013 13:19 schreef Luigi het volgende:
Oh, dat vind ik wel meevallen. Eerst reageer ik op buurvrouw, over dat zwemles een verschrikking is voor iedereen, daarna op iets wat pinquit zegt, waar het hele risico's naar 0 verhaal uit voortkomt (wat, grante, offtopic is, maar zeker niet lastig te volgen is wat mij betreft) en van daaruit ontspoort het een beetje met dat fiets gedoe maar kom op... het mag ook gewoon een beetje los/vast zijn toch?. Daarnaast is het lastig off-topic gaan in zo'n generiek topic als dit hoor
.
Maar goed, als je met alle geweld een onderwerp wilt benoemen, mijn gedachte was een beetje 'zijn we te beschermend en voorzichtig richting onze kinderen' en dan met name vanuit de gedachte dat ze verzuipen op weg naar school en ze zich te barsten vallen zonder helm op de fiets.
Even terzijde: ik ken jullie histories (goddankquote:Op maandag 30 september 2013 13:32 schreef moussy het volgende:
En dan duiken ze zonder helm in het zwembad, met het halve alfabet aan diploma's en dan liggen ze nog op de bodem
quote:Op maandag 30 september 2013 13:35 schreef Luigi het volgende:
[..]
Even terzijde: ik ken jullie histories (goddank) allemaal niet uit het hoofd dus als ik toevallig een ongelukkig voorbeeld heb gekozen dan is het niet meer dan dat: toeval.
Ja, je schiet dan wel een beetje het doel voorbij idd, als er 1 verzuipt tijdens een les die juist bedoelt is om dat tegen te gaan.quote:Op maandag 30 september 2013 13:38 schreef moussy het volgende:
[..]
Nou, het zal mij verder jeuken hoor, mijn kinderen moesten hun a, b én c halen, maar hebben nooit een helm op gehad. Maar Cas lag dus tijdens schoolzwemmen, op de bodem van het zwembad. Niemand heeft iets gezien, want er was opééns te weinig toezicht. Daarna hoefde hij van mij niet meer met school te zwemmen. Ook niet met helm
dat en dan school gaf het zwembad de schuld, het zwembad gaf school de schuld enz enz. en ik had er hier 1 op de bank liggen met een dik ei op zn kop incl hersenschudding.quote:Op maandag 30 september 2013 13:39 schreef Luigi het volgende:
[..]
Ja, je schiet dan wel een beetje het doel voorbij idd, als er 1 verzuipt tijdens een les die juist bedoelt is om dat tegen te gaan.
Hier gaat arwen ook schoolzwemles krijgen in de lente..quote:Op maandag 30 september 2013 10:20 schreef Luigi het volgende:
Achja ik weet het niet. Het is vooral een Nederlands dingetje geloof ik. In andere landen is het heel normaal om niet de schoolslag te kunnen, om maar wat te noemen. Hier denken we dat elk kind op weg naar school in drie sloten struikelt. Slaat ook wel een beetje door soms.
Maar goed, we zijn van de straat he.
het grappige aan dat Facebook dingetje vind ik dat het de kinderen van toen zijn die er nu (als ouder)voor kiezen het anders te doen. Blijkbaar beviel het toch niet zo goed.quote:Op maandag 30 september 2013 15:25 schreef Luigi het volgende:
Achja, er zwerft op Facebook of Hyves of zoiets verschrikkelijks toch ook zo'n pamfletje rond, met alles wat wij vroeger deden en wat nu bijna ondenkbaar is en dat we tóch groot zijn geworden. Dat idee had ik gewoon een beetje.
Maar huis niet afgebrand?.
Ik weet niet of dat een echt bewuste keuze is met die bepaalde argumentatie, of meer iets wat in de tijdsgeest past, dat alles meetbaar en controleerbaar moet zijn. Zo van "tsja op zich vind ik rubberen dopjes op elke tafelhoek ook onzin maar als we dat allemaal doen scheelt dat 3,4 kinderen met een kunstgebitje per jaar".quote:Op maandag 30 september 2013 15:28 schreef debuurvrouw het volgende:
[..]
het grappige aan dat Facebook dingetje vind ik dat het de kinderen van toen zijn die er nu (als ouder)voor kiezen het anders te doen. Blijkbaar beviel het toch niet zo goed.
om maar te zwijgen over de veroordeling die je ten deel valt. Het is een onderdeel van 'minder kinderen' denk ikquote:Op maandag 30 september 2013 15:30 schreef Luigi het volgende:
[..]
Ik weet niet of dat een echt bewuste keuze is met die bepaalde argumentatie, of meer iets wat in de tijdsgeest past, dat alles meetbaar en controleerbaar moet zijn. Zo van "tsja op zich vind ik rubberen dopjes op elke tafelhoek ook onzin maar als we dat allemaal doen scheelt dat 3,4 kinderen met een kunstgebitje per jaar".
Welke veroordeling bedoel je?quote:Op maandag 30 september 2013 15:35 schreef debuurvrouw het volgende:
[..]
om maar te zwijgen over de veroordeling die je ten deel valt. Het is een onderdeel van 'minder kinderen' denk ik
Maar ook van voortschrijdend inzicht?
Het wordt snel "gewoon"he.quote:Op maandag 30 september 2013 15:28 schreef debuurvrouw het volgende:
[..]
het grappige aan dat Facebook dingetje vind ik dat het de kinderen van toen zijn die er nu (als ouder)voor kiezen het anders te doen. Blijkbaar beviel het toch niet zo goed.
dat je kind 'stuk' is terwijl er toch rubbers voor om de hoeken bestaan?!1!1!!quote:
quote:Op maandag 30 september 2013 15:37 schreef easy-going het volgende:
[..]
Het wordt snel "gewoon"he.
Begin jaren 90 was ik leidster van een F voetbalteam (6 jarigen), en wat vonden we met zijn alle die ene moeder belachelijk krampachtig doen die persé wilde dat haar zoon in een autostoeltje mee moest naar een uitwedstrijd....
Bij ons stond de wiskundeleraar met een wel brandend shagje voor de klas. Wij telden altijd hoeveel hij er oprookte in de les, waren het er 5, of haalde hij de 6 in het uurtjequote:Op maandag 30 september 2013 15:42 schreef Luigi het volgende:
Ik zei net in een ander topic, ik had op de basisschool een leraar (topleraar, overigens!) die al-tijd met een (niet brandend) shaggie in z'n mondhoek voor de klas stond. Echt raar vonden we dat niet en we zijn ook niet allemaal massaal gaan roken ofzo. Nu zou die man verketterd en ontslagen worden.
Zo'n leraar had ik ook, mn moeder helemaal over de pies toen ik dat thuis vertelde, terwijl ze nog een peuk op stakquote:Op maandag 30 september 2013 15:42 schreef Luigi het volgende:
Ik zei net in een ander topic, ik had op de basisschool een leraar (topleraar, overigens!) die al-tijd met een (niet brandend) shaggie in z'n mondhoek voor de klas stond. Echt raar vonden we dat niet en we zijn ook niet allemaal massaal gaan roken ofzo. Nu zou die man verketterd en ontslagen worden.
Of gewoon voortschrijdend inzicht, zoals ik hierboven ook al ergens aangeef.quote:Op maandag 30 september 2013 15:30 schreef Luigi het volgende:
[..]
Ik weet niet of dat een echt bewuste keuze is met die bepaalde argumentatie, of meer iets wat in de tijdsgeest past, dat alles meetbaar en controleerbaar moet zijn. Zo van "tsja op zich vind ik rubberen dopjes op elke tafelhoek ook onzin maar als we dat allemaal doen scheelt dat 3,4 kinderen met een kunstgebitje per jaar".
Ja, zo een hadden wij ook! Ook Frans, volgens mij.quote:Op maandag 30 september 2013 15:45 schreef debuurvrouw het volgende:
Mijn leraar Frans zat te roken in de klas.! Nee maar echt! En dit was in 1987 ofzo.
![]()
Dat vond ik toen al niet erg briljant trouwens.
Jij bent met je 3e ook gemakkelijker dan met je 1e?quote:Op maandag 30 september 2013 15:35 schreef debuurvrouw het volgende:
[..]
om maar te zwijgen over de veroordeling die je ten deel valt. Het is een onderdeel van 'minder kinderen' denk ik
Maar ook van voortschrijdend inzicht?
bij het afzwemmen van L. was er een kind dat van zijn ouders een echte beker kreegquote:Op maandag 30 september 2013 10:23 schreef pinquit het volgende:
Oh bah, toeters en bellen moeten we hier ook niet hebben hoorSommige kinderen vinden dat hele feest vast geweldig, maar het kalmeert niemands zenuwen geloof ik
ik heb ze allemaal voorgelezen, dus ik ken ze, ze zijn echt heel leuk!quote:Op zaterdag 28 september 2013 21:49 schreef Nijna het volgende:
Uhm, ik ging om 21.00u nog even kijken of de oudste inmiddels was gaan slapen, ze mocht tot 8 uur lezen, maar we waren vergeten te gaan kijken en te zeggen dat het ook echt 8 uur was...
Lag ze nog te lezen, oeps. Dolfje is wel favoriet, ik denk dat ik ze zelf ook maar eens moet gaan lezen. Ze lijken wel leuk namelijk.
toppiequote:Op maandag 30 september 2013 09:48 schreef trui het volgende:
Echt? Ik dacht dat het wel ongeveer gemiddeld was... Isa heeft er 2 jaar en 2 maanden over gedaan. En na drie weken zaten we vrijwillig weer elke week in het zwembad, we konden het niet missenquote:Op maandag 30 september 2013 19:59 schreef groofskendezoveelste het volgende:
Vicky, van wat ik om me heen hoor, is 2,5 jaar voor ABC heel snel hoor!
ik vond het eigenlijk best lang.. hoorde om me heen kinderen die binnen 1,5 jaar klaar waren.quote:Op maandag 30 september 2013 20:15 schreef Sjeen het volgende:
[..]
Echt? Ik dacht dat het wel ongeveer gemiddeld was... Isa heeft er 2 jaar en 2 maanden over gedaan. En na drie weken zaten we vrijwillig weer elke week in het zwembad, we konden het niet missen
voor A staat minimaal een jaar, B zes weken en C minimaal vier maanden, heb ik ooit meegekregen, dus 1,5 jaar kan. Maar dat ligt ook aan de kracht van het kind, hoe vroeger je begint met les, hoe langer ze erover zullen doen vaak.quote:Op maandag 30 september 2013 20:56 schreef Vicky het volgende:
[..]
ik vond het eigenlijk best lang.. hoorde om me heen kinderen die binnen 1,5 jaar klaar waren.
Amber was bijna 5 (4 jaar en 10 maanden volgens mij).quote:Op maandag 30 september 2013 20:59 schreef groofskendezoveelste het volgende:
Hoe oud waren jullie dames toen ze op zwemles gingen? Ik heb wel eens gelezen dat het vóór de 6 jaar eigenlijk nog niet zo heel effectief is, gemiddeld genomen. Misschien heeft snelheid van leren ook met leeftijd te maken in dit geval.
misschien een optie om het lessen even te laten voor wat het is, en gewoon samen zelf proberen watervrij te worden?? Als ze er echt zo bang voor is, waarom dan door proberen te zetten? Een kind dat bang van water is zal sowieso niet in zeven sloten tegelijk lopen en open water mijden...quote:Op maandag 30 september 2013 21:10 schreef groofskendezoveelste het volgende:
Ik denk dat ze oprecht even denkt 'dat kan ik niet' en dat ze dan dichtklapt, waardoor er helemaal niks meer mogelijk is. Het begint dus met een echt moment van angst, maar dan komt er dus een mokkend meisje tevoorschijn waar nog maar heel moeilijk doorheen te breken is. Faalangst weet ik niet zo goed eerlijk gezegd. Ik heb niet de indruk dat ze echt bezig is met presteren en/ of falen, die indruk wekt ze niet.
Het nare vind ik dat ze met die houding eigenlijk mensen van zich afstoot, terwijl ze op die momenten juist medeleven nodig heeft, een zachte, geruststellende reactie. maar ik zit dan buiten achter een raam, dus kan niet echt iets doen
Fijn dat jouw jongens redelijk veel durven Meimeltje. Mijn zoon is ook bang in het water.
ah! Hier heb ik ervaring mee. Om te beginnen: stoppen met zeggen (stel dat je dat doet) dat ze het best kan. Dat wakkert faalangst aan (want nu moet ze mama ook nog overtuigen en oeioei) hier helpt onderzoeken (op een luchtige manier) waar ze dan precies tegenop zien. Ik probeer te benadrukken dat ze er zijn om iets te leren. En leren vraagt soms wat oefening. Ik heb de neiging om alles 'goed' te willen maken. Dus als ze zeggen: maar ik ben bang dat ik onder water ga en niet meer boven kom af te doen met: ja, maar meester J is er, en die past op blabla *geruststel* beter werkt hier om te zeggen: ja, dan snap ik dat je op de kant blijft. En het dan onderzoeken. En zélf laten bedenken wat er dan gaat gebeuren. Door de gevoelens erachter te vinden lukt het steeds vaker ze toch 'fouten te laten maken' t klinkt omslachtig maar dat is het uiteindelijk niet. Vind ik (sorry voor de lap tekstquote:Op maandag 30 september 2013 20:55 schreef groofskendezoveelste het volgende:
Ik vraag me wel eens af hoe andere kleuters dat principe hanteren: "van proberen kun je leren".
Die van mij kan het zinnetje zeggen, maar daar houdt het vervolgens wel mee op. En hoe kan je ze het vertrouwen geven om toch af en toe eens iets te proberen. Echt, ik kan haar in die weigermodus gewoon niet bereiken.
Even voor de duidelijkheid, het gaat me niet eens om het leren of erger nog presteren. het gaat me alleen om een meer open houding wat dat betreft. Zodra ze iets moet proberen wat ze eigenlijk niet durft, klapt ze dicht, sluit ze zich af en wordt ze een mokkend meisje aan de kant (bij zwemmen dan).
dat dacht ik ook niet, maar voor de volledigheidquote:Op maandag 30 september 2013 21:30 schreef groofskendezoveelste het volgende:
Ze gaat nooit met tegenzin. Gelukkig niet. Met de juf praten, mwa, ik heb al een paar aanvaringen gehad (met dat onderwaterduwen en dat op gaan voor tussendiplomaatje waar ze niet aan toe was...), ze zien me liever gaan dan komen.
Ik moet het maar gewoon een beetje laten gaan. Weer zo'n goed lesje loslaten enzo.
Buuf, ik zeg echt nooit dat ze het best kan. Ik vraag altijd wat ze dan moest doen. En dan zegt ze dus 5 tellen op de buik drijven. En dan vraag ik door en dan zegt ze meestal al zelf dat ze
maar twee telen kan drijven en dan zeg ik altijd juist dat toch ook heel knap is! En dat ze best 2 tellen mag doen. dat als ze het gewoon probeert, dat 1 tel dan ook al heel goed is, enz, enz.
Maar het hoeft toch ook niet aan jou te liggen?quote:Op maandag 30 september 2013 21:41 schreef groofskendezoveelste het volgende:
Ineens klinkt het me toch als een soort faalangst in de oren.Maar waarom dan? Ik ben helemaal niet veeleisend wat dat soort dingen betreft.
Ik denk ook dat je het goed doet hoor.quote:Op maandag 30 september 2013 21:53 schreef groofskendezoveelste het volgende:
Ja, dat klinkt goed, Moonah.
Ik denk dat ik dat al wel redelijk zo doe (de eerlijkheid gebiedt me te zeggen dat ik er ook wel eens gefrustreerd op reageer),
nee, het was echt een complete driftbui omdat hij geen zin had. Prima dan niet .. Ik had hem onderweg richting IKEA verteld wat hij kon verwachten, ondwerweg was het: ja leuk! en eenmaal bij ikea was het in alle toonaarden NEE omdat hij er toch geen zin in had. . Volgende week start de VIB, en vanaf dan hoop ik meer duidelijkheid in zijn gedrag te krijgen. Het is namelijk niet alleen bij bv smaland, maar bij alles zo. Als ik onderweg ben in de pauze naar huis, moet ik hem honderd keer bij me roepen, omdat meneer nog is afgeleid door de uitwerpselen van een mug, en boos word als ik hem corrigeer want hij vind dat strontje zo interessant .. en zo zijn er nog veel meer dingen die voor problemen zorgen.quote:Op maandag 30 september 2013 21:59 schreef Moonah het volgende:
[..]
Ik denk ook dat je het goed doet hoor.En de frustratie kan ik me ook goed voorstellen.
DJMO, is Jan niet gewoon bang als hij wordt 'geconfronteerd' met Smalland? En dat hij zich gaandeweg bedenkt dat het ook best wel eens leuk zou kunnen zijn? Zo komt het iig op mij over als ik je verhaal zo lees.
ik heb een half uur staan soebatten om hem naar binnen te krijgen. Bovendien, als ik op zo'n moment toegeef, moet ik dat op andere momenten ook doen. Nee is bij mij Nee. En die duidelijkheid heeft Jan ook nodig, anders neemt hij een loopje met me. Hij staat niet voor niets op de wachtlijst voor een MKD en de videohometraining is ook niet voor niets. Het is een lief joch, maar met een enorme gebruiksaanwijzing. En dan helpt toegeven aan zeuren echt niet.quote:Op maandag 30 september 2013 22:08 schreef Pvoesss het volgende:
Dat vind ik wel weer heel erg ver gaan DJMO.
Ik zou juist dat soort momenten aangrijpen om te laten zien dat ieder begin spannend is.
if at first you don't succeed dust yourself off and try again![]()
Soms lijken dingen eng en soms als volwassen persoon twijfel ik ook over dingen en heb ik ook zo mijn angsten. Al doende leert men en dat is nu net wat ik uit zou willen dragen.
Driftbuien kunnen ook heel normaal zijn natuurlijk zeker als je verbaal niet sterk bent.
Een driftbui heeft een oorzaak.
Wat betreft Groofsken ik denk dat je precies op het juiste spoor zit.
soms is iets gewoon kind eigen en kan je als ouders er heel veel aan doen maar gewoon niet alles.
quote:Op maandag 30 september 2013 22:13 schreef RockabeIIa het volgende:
Zo mogen er nog heel veel dagen volgen, druk maar zonder enorme stress. Ik ben zo trots, op beide natuurlijk<3
Ik snap het nietquote:Op maandag 30 september 2013 22:12 schreef DJMO het volgende:
ik heb een half uur staan soebatten om hem naar binnen te krijgen. Bovendien, als ik op zo'n moment toegeef, moet ik dat op andere momenten ook doen. Nee is bij mij Nee. En die duidelijkheid heeft Jan ook nodig, anders neemt hij een loopje met me. Hij staat niet voor niets op de wachtlijst voor een MKD en de videohometraining is ook niet voor niets. Het is een lief joch, maar met een enorme gebruiksaanwijzing. En dan helpt toegeven aan zeuren echt niet.
dat weet ik ook wel, maar zijn gedrag, en het feit dat zijn gedrag overslaat op zijn broertje, maakt dat ik er af en toe doorheen zit. Op dit moment zelfs zo erg, dat ik een week oppas geregeld heb en zelf aan het bijkomen ben. Klinkt fout, ik weet het, maar hij 'vreet' zó veel energie dat ik het niet meer aankan. En mede dankzij Parlan en jeugdzorg komt er vanaf volgende week extra hulp, maar het heeft heel wat gekost om het voor elkaar te krijgen. Vooral omdat Jan op school het zgn. sociaal wenselijke gedrag laat zien ...quote:Op maandag 30 september 2013 22:16 schreef Moonah het volgende:
Moielijk DJMO. Ik hoop dat jullie veel baat hebben bij de hulp die je gaat krijgen.
Bedenk: jan doet het iig níet om jou te pesten!
Wat vliegt de tijdquote:Op maandag 30 september 2013 22:21 schreef RockabeIIa het volgende:
Ja echt Moonah! Het praat, vecht, zingt en maakt grapjesEn nu gaat ie ook nog naar school!
Mijn mooie ventje
Bijkomen is juist niet foutquote:Op maandag 30 september 2013 22:22 schreef DJMO het volgende:
[..]
dat weet ik ook wel, maar zijn gedrag, en het feit dat zijn gedrag overslaat op zijn broertje, maakt dat ik er af en toe doorheen zit. Op dit moment zelfs zo erg, dat ik een week oppas geregeld heb en zelf aan het bijkomen ben. Klinkt fout, ik weet het, maar hij 'vreet' zó veel energie dat ik het niet meer aankan. En mede dankzij Parlan en jeugdzorg komt er vanaf volgende week extra hulp, maar het heeft heel wat gekost om het voor elkaar te krijgen. Vooral omdat Jan op school het zgn. sociaal wenselijke gedrag laat zien ...
als ik in deze situatie had toegeven: oke je mag alsnog naar binnen .. dan had hij dat (na mijn woorden: niet meer zeuren om alsnog naar binnen te mogen) vertaald naar: ik mag toch kleuren ook al heeft mama de stiften afgepakt omdat ik op tafel kleurde. Ik doe het nu toch niet meer? dan mag ik het nu dus weer. Jan heeft een dusdanig strikte scheidslijn nodig tussen ja en nee, dat ik daar geen millimeter aan toe mag geven. (is me ook zo verteld door de schoolarts en door de hulpverleners).quote:Op maandag 30 september 2013 22:22 schreef Pvoesss het volgende:
[..]
Ik snap het nietAls je hem zo graag naar binnen ziet gaan en daar een half uur mee bezig bent is het toch fijn als hij later toch zijn angst of koppigheid weet te overwinnen?
Dus eerst haal je hem over en probeer jij van zijn nee een ja te maken en als hij dan wel wil en misschien trok je motivatie hem wel over die streep dan mag hij niet meer?
Dus van zijn nee probeer je een periode lang en ja te maken.
zijn nee is voor jou dan geen nee![]()
Ik zeg ook niet dat de hulp voor niets is.
Ik zeg ook niet dat hij makkelijk is of dat je inconsequent moet zijn.
Ik zie consequent alleen niet als star en stug en een beetje meegaand moet kunnen.
Iedere situatie is anders net als dat ieder kind anders is.
Ik ga met mijn 2 kinderen heel anders om in dezelfde situaties. Ik ben voor hun beide consequent maar ze krijgen niet altijd dezelfde behandeling en iedere situatie is anders.
Ja he,quote:
Grappig, ik heb L gisteren ook onder de 'denkers' geclassificeerd. Toch was ze met lopen juist heel vlot en oefende ze flink voordat ze het echt goed kon.quote:Op maandag 30 september 2013 22:50 schreef She-Wolf het volgende:
Groofsken, is jouw dochter ook een denker?
Ik herken het van mijn oudste, die houdt er absoluut niet van om dingen te doen waarvan ze niet zeker is dat ze haar lukken. Trial and error leren werkt bij haar ook echt niet, daar wordt ze alleen maar onzeker van. Al vanaf jonge leeftijd was dat merkbaar.
Toen mijn middelste bijv. begon te lopen, viel ze om de twee tellen op haar plaat en stond dan weer op. Mijn oudste was minder snel met lopen, maar stond op en liep gelijk zonder te vallen.
Het lijkt een beetje faalangstig, maar het komt echt van binnen.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.maar gisteren en vandaag ging het prima gelukkig. Vanmorgen in de auto was ze nog wel even verdrietig, maar later rende ze enthousiast de school binnen.
De juf is gelukkig ook een stuk liever en betrokkener dan ik vermoedde. Toen L vorige week zo verdrietig was nam ze 'r meteen op schoot en toen ik na een half uurtje nog eens stiekem door het raam keek en ze me zag, kwam ze naar buiten om te vertellen dat ze me net wilde sms'en dat het goed ging.
Rocka, terecht trots! Wat een hunk!
[ Bericht 0% gewijzigd door -Spring op 01-10-2013 10:16:17 ]
tofquote:Op woensdag 2 oktober 2013 00:02 schreef trui het volgende:
Wij blijven hier maar juichen: Cato heeft vandaag (1e fietsles) al los gefietst!![]()
![]()
![]()
![]()
quote:Op woensdag 2 oktober 2013 00:02 schreef trui het volgende:
Wij blijven hier maar juichen: Cato heeft vandaag (1e fietsles) al los gefietst!![]()
![]()
![]()
![]()
Gaat lekker truikequote:Op woensdag 2 oktober 2013 00:02 schreef trui het volgende:
![]()
![]()
![]()
quote:Op woensdag 2 oktober 2013 00:02 schreef trui het volgende:
![]()
![]()
![]()
zo denk ik er inderdaad ook overquote:Op woensdag 2 oktober 2013 09:34 schreef Spuuglokje het volgende:
Hij heeft blijkbaar toch meer slaap nodig, lady-wrb. Het is geen kwestie van wennen. Dus óf zeggen dat hij eerder moet gaan slapen óf zorgen dat hij goed bijslaapt in het weekend.
hij is bijna 14,5 en hij heeft bijna altijd veel slaap nodig gehad. maar ja, hij pubert een beetje en zijn vrienden kunnen het kennelijk met minder slaap af en blijven dus lang hangen op de computer.quote:Op woensdag 2 oktober 2013 09:39 schreef Gaoxing het volgende:
Dat klinkt alsof hij het echt niet redt, zoals je zelf al concludeert, lady-wrb. Misschien eerst maar de stap kleiner maken (om kwart voor 9 slapen)? Hoe oud is hij ook al weer?
Wij maken geen al te gekke sprongen in het weekend (tenzij iets bijzonders). Normaal gaan ze rond 8 uur slapen (behalve oudste op balletdagen, dan wordt het opeens 9 uur; daar heeft ze best moeite mee), en in het weekend misschien om half 9 of 9 uur. Bij die van mij werkt dat beter, anders zijn ze het begin van de week steeds bezig bij te slapen, want langer uitslapen doen ze toch niet.
Als hij echt pubert, inclusief groeispurt, kunnen extra vitamines geen kwaad, denk ik. Een kennis die een tijdje de puber van vrienden van haar in huis had heeft ooit tegen 'm gezegd toen ze het over slaap en eten hadden: "ik behandel je alsof je een zwangere vrouw bent". Hij moest er natuurlijk vreselijk om lachen, maar er zat heel wat in: die lijfjes hebben opeens zoveel te verduren.quote:Op woensdag 2 oktober 2013 09:58 schreef lady-wrb het volgende:
zo denk ik er inderdaad ook over
ik heb het er vanochtend nog met hem over gehad en volgens mij baalt hij er wel van.
maar het valt me op dat hij eigenlijk doorlopend verkouden is. zijn weerstand is op het ogenblik ook naadje. en mijn eigen ervaring is dat weerstand ook te maken heeft met uitgerust zijn.
hij eet wel weer wat beter (hij zegt meestal zijn brood op te eten nu) en ook warm eten eet hij goed.
ontbijt is wel eens een probleem, maar daar let ik op, hij gaat nooit zonder ontbijt de deur uit.
moet ik toch maar weer extra vitamines gaan geven?
Nee hoor, die liggen gewoon op school te slapenquote:Op woensdag 2 oktober 2013 10:13 schreef trui het volgende:
Als je kijkt naar kinderen in zuidelijker landen, die gaan gemiddeld veel later naar bed dan de kinderen hier. Maar zij ontwikkelen zich ook prima.
ja maar die doen nog middagslaapjes.quote:Op woensdag 2 oktober 2013 10:22 schreef Gaoxing het volgende:
[..]
Nee hoor, die liggen gewoon op school te slapenEcht, ik weet van leekracht-vriendinnen in Bangkok dat er heel regelmatig briefjes mee naar huis werden gestuurd, of kind zus-en-zo misschien wat meer slaap kon krijgen, zodat hij het niet op school hoefde in te halen.
Ik moest vorige week lachen: oudste en ik waren naar een concert geweest (Selena Gomez; wat een ontzettend leuke, professionele meid) en gingen terug met de metro. Oudste was helemaal moe, kon niet meer op 'r benen staan, en voor ons uit liepen twee peutertjes, vrolijk te dribbelen en te babbelen
Ik heb dat van de zomer aan een Italiaan gevraagd. Die zei dat Italiaanse kinderen door de week ook op tijd naar bed gaan. Zij zelf eten dan uiterlijk om 19 uur, zei ie, en zn kinderen gaan dan direct na het eten naar bed. Want om 8.15 moeten ze al op school zijn.quote:Op woensdag 2 oktober 2013 10:45 schreef trui het volgende:
[..]
ja maar die doen nog middagslaapjes.
en tsja, ik weet ook niet wat er precies van klopt maar het is toch wel een feit dat de kinderen in spanje bijv. later naar bed gaan. en die houden echt niet allemaal siësta's, heb ik begrepen. zouden ze dan massaal op school zitten te slapen?
Ligt er maar net aan hoeveel slaap ze nodig hebben. Die van mij (bijna 7) ligt ook pas om 20.45 in bed.quote:Op woensdag 2 oktober 2013 16:01 schreef Luigi het volgende:
Onze (net) 7 jarige gaat gelukkig nog zonder al teveel mopperen tussen 19:00 en 19:30 naar bed (soms iets eerder, heel soms iets later). Maar geregeld staan er vriendinnen aan de deur zo net na etenstijd of als ze net in bed ligt en dan denk ik ook wel eens... moeten jullie niet slapen?. Zeker op schooldagen zeg maar.
Well done!quote:Op woensdag 2 oktober 2013 15:58 schreef groofskendezoveelste het volgende:
En dan ineens besluit je toch dat de grote zwembaas maar eens mee moet kijken
Ja, klopt hoor. Vriendinnetje van de overkant zie ik ook soms om 9 uur nog door de kamer stuiteren. Die functioneert er verder prima op (ga ik gemakshalve van uitquote:Op woensdag 2 oktober 2013 16:03 schreef Moonah het volgende:
[..]
Ligt er maar net aan hoeveel slaap ze nodig hebben. Die van mij (bijna 7) ligt ook pas om 20.45 in bed.
Gheghe, sinds wanneer trek jij je er iets van aan als je een uitzondering zou zijn?quote:Op woensdag 2 oktober 2013 16:05 schreef Luigi het volgende:
dat ik me vaak een uitzondering voel en denk 'sturen we dr nou echt zo vroeg naar bed...'?
Ik persoonlijk niets maar vind het voor haar wel rottig als ik elke keer moet zeggen 'nee, die ligt al (?) op bed'.quote:Op woensdag 2 oktober 2013 16:06 schreef Moonah het volgende:
[..]
Gheghe, sinds wanneer trek jij je er iets van aan als je een uitzondering zou zijn?![]()
Ja, oké, snap ik wel. Ik vind het ook wel laat om 'de deur langs te gaan'.quote:Op woensdag 2 oktober 2013 16:08 schreef Luigi het volgende:
[..]
Ik persoonlijk niets maar vind het voor haar wel rottig als ik elke keer moet zeggen 'nee, die ligt al (?) op bed'.
dat heb ik haar ook meteen verteld natuurlijk, dat dat vaak samen gaat. nog even boosten, dat zelfvertrouwen.quote:Op woensdag 2 oktober 2013 15:59 schreef groofskendezoveelste het volgende:
En cato, die ook maar meteen losfietst!![]()
Misschien dat die theorie dan toch klopt. Van dat fietsen en dat zwemmen...
mijn in december 7-jarige ligt ook rond half acht in bed, en slaapt dan de klok rond. Soms wordt het wel acht uur, of merk ik de volgende dag dat ze toch nog weer heeft liggen lezen (nu steeds in Jubelientjequote:Op woensdag 2 oktober 2013 16:01 schreef Luigi het volgende:
Onze (net) 7 jarige gaat gelukkig nog zonder al teveel mopperen tussen 19:00 en 19:30 naar bed (soms iets eerder, heel soms iets later). Maar geregeld staan er vriendinnen aan de deur zo net na etenstijd of als ze net in bed ligt en dan denk ik ook wel eens... moeten jullie niet slapen?. Zeker op schooldagen zeg maar.
Christan gaat om 8 uur anders redt hij het ook niet (hij gaat ook weleens vrijwillig vroegerquote:Op woensdag 2 oktober 2013 09:23 schreef lady-wrb het volgende:
voor de moeders (evt. vaders) van de wat oudere kids hier.
we zijn hier een beetje aan het klooien met de bedtijden.
L. ging tot voor begin dit schooljaar altijd om 8 uur douchen en om half 9 moest hij slapen.
hij wilde dolgraag wat later en nu gaat hij dus later (kwart over 9 slapen) alleen moet ik hem nu dus al weken om 7 uur zijn bed uittrekken. hij redt het dus niet en ik heb hem voorgesteld om toch maar weer wat eerder naar bed te gaan omdat hij 's ochtends echt op gang moet komen.
herkent iemand dat? moet hij misschien wennen aan later naar bed gaan of is het toch verstandiger om hem eerder naar bed te sturen?
en wat is handig voor het weekend? heeft iemand tips?
Dank je trui. Dat is dus precies wat ik ook dacht.quote:Op woensdag 2 oktober 2013 17:16 schreef trui het volgende:
nou, ik denk dat je het meer als een soort indicatie moet beschouwen dat ze als ze een van beiden kunnen, in elk geval in staat zijn tot het aanleren van motorische bewegingen die heel wat vergen van de coördinatie. bij fietsen moet je zowel sturen, als trappen, als je evenwicht bewaren. bij zwemmen moet je ook verschillende dingen tegelijk kunnen. dat is bij Cato juist wat er lastig was. kon ze het een, dan vergat ze het ander weer. en het automatiseren van die dingen duurde ook eindeloos. kon ze eindelijk de armslag en de beenslag tegelijk, mocht ze naar 't diepe en daardoor vergat ze al die slagen weer.
maar terug naar jouw vraag: het al kunnen fietsen wil niet zeggen dat ze dan op dit moment ook vanzelf goed kan leren zwemmen, maar het geeft wel goede hoop. Het nog niet kunnen kan wel betekenen dat een kind eigenlijk dus nog niet toe is aan 't leren van dit soort gecombineerde handelingen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |