Een uitslag van zo'n test betekend gewoonweg accomplisched. Is die niet accomplished dan moet er wat aan gedaan worden.quote:Op zaterdag 15 februari 2014 22:52 schreef Erebos het volgende:
F-35A zijn 1713 van de 1836 geplande testpunten "accomplished", 6,7% minder dan gepland. Opnieuw vertraging dus. Accomplished betekent in dit verband dat de test gedaan is, wat de uitslag van die test is, is onbekend.
De F16 was andere koek. Dat vliegtuig werd voor één taak ontworpen door één legeronderdeel. De F35 wordt ontworpen voor meerdere taken door drie verschillende legeronderdelen. Drie bureaucratieën die elkaar in de haren vliegen om de specificaties voor meerdere taken is geen goede basis voor het ontwerpen van een gevechtsvliegtuig. En dat is te zien. Ik vind het absoluut niet meevallen. Neem nu bijvoorbeeld de helm (blz 40):quote:Op zondag 16 februari 2014 12:11 schreef thesystem het volgende:
[..]
Een uitslag van zo'n test betekend gewoonweg accomplisched. Is die niet accomplished dan moet er wat aan gedaan worden.
Vergeet niet, men doet nu zo panisch over de kosten en de tijd maar vroeger, de tijd waar onze F16 uit komt was er veel meer politieke draagkracht voor snel een toestel de lucht in te schoppen en dus ook de financiën. Tegenwoordig moet het allemaal maar snel en goedkoop. Het is een vliegtuig en je kunt ook geen risico's nemen. Zoals ik het rapport lees valt het allemaal best mee, zeker de F35A
Hét probleem van de F-35 is software. En het is niet alleen de helm.quote:Deficiencies in the HMDS added testing at both the Edwards
and Patuxent River test sites in late CY12 and in CY13.
The program dedicated 42 flights to investigating and
addressing deficiencies in the HMDS. Seven aircraft from
all three variants flew test missions from October 2012
through May 2013 to investigate jitter in the helmet display,
night vision camera acuity, latency in the DAS projection,
and light leakage onto the helmet display under low-light
conditions. Although some progress has been achieved,
results of these tests have been mixed.
Het probleem met software is dat je niet door kunt gaan met de volgende stap als de eerste stap nog niet voltooid is. Dat is hetzelfde als een tweede verdieping op je huis zetten terwijl de eerste nog maar voor de helft af is....quote:Initial results with the new increment of Block 2B software
indicate deficiencies still exist in fusion, radar, electronic
warfare, navigation, EOTS, Distributed Aperture System
(DAS), Helmet-Mounted Display System (HMDS), and
datalink.
...dus is het soms beter om 'tweede verdieping' te herdefiniëren. Behalve nieuwe hardware - die hardware uit de jaren 90 is al verouderd - is block 3i niet anders dan dan block2B. Maar het klinkt alsof men een nieuwe fase ingaat.quote:The program plans Block 3i to include no
new capability beyond Block 2B, as it is intended to only
encompass rehosting of Block 2B capability on the new TR2
hardware.
Dus zelfs 2018 is een nog optimistische gedachte. En het is niet alleen software: het airframe is niet veel beter. Bladzijde 36:quote:However,
progress has been slower than needed to assure these
resources are available in time for Block 3 IOT&E in 2018.
JSF IOT&E will not be adequate and will be delayed unless
this test capability is available.
Met andere woorden: het vliegtuig vliegt niet zoals bedoeld en softwarematig is er niets meer aan te doen zonder de bewegelijkheid van het toestel aan te tasten. Er moet wat aan het airframe gebeuren om dit op te lossen. Hoe duur zou het zijn om de vleugels aan te passen aan alle reeds geproduceerde vliegtuigen?quote:Buffet and transonic roll-off (TRO) continue to be a
concern to achieving operational capability for all variants.
The program changed the flight control laws to reduce
buffet and TRO in the F-35A. No further changes to the
control laws are being considered, as further changes will
potentially adversely affect combat maneuverability or
unacceptably increase accelerative loading on the aircraft’s
structure.
Fuck.quote:Modeling and Simulation
Verification Simulation (VSim)
• VSim is a man-in-the-loop, mission software-in-the-loop
simulation developed to meet the operational test agencies’
requirements for the Block 2B operational utility evaluation
and Block 3F IOT&E.
• The program is now at significant risk of failing to
(1) mature the VSim and (2) adequately verify and validate
that it will faithfully represent the performance of the F-35 in
the mission scenarios for which the simulation is to be used
in operational testing.
Waarom zouden ze het ding eigenlijk een multirole fighter noemen?quote:Op zondag 16 februari 2014 15:51 schreef Erebos het volgende:
De F16 was andere koek. Dat vliegtuig werd voor één taak ontworpen door één legeronderdeel.
Dat is het nu. Maar multirole was aanvankelijk niet de doelstelling.quote:Op zondag 16 februari 2014 18:33 schreef nietzman het volgende:
[..]
Waarom zouden ze het ding eigenlijk een multirole fighter noemen?
waarschijnlijk gewoon tranche 3 Typhoons. Dan houden ze voorlopig de productielijn open en de werkgelegenheid op peil, en blijft het geld goeddeels in de eigen economie.quote:Op maandag 17 maart 2014 14:12 schreef Pumatje het volgende:
Dan moeten ze er een geheel ander toestel naast kopen. Want voor op het vaste land, is een F-35 B wel een erg dure reep chocola.
Die typhoon kun je vergeten. Die lijn gaat dicht.quote:Op maandag 17 maart 2014 17:09 schreef Radegast het volgende:
[..]
waarschijnlijk gewoon tranche 3 Typhoons. Dan houden ze voorlopig de productielijn open en de werkgelegenheid op peil, en blijft het geld goeddeels in de eigen economie.
De FACO voor de F-35 in Italie schijnt een verliesmakende zaak te gaan worden las ik laatst.
Over een paar jaar ja, Italie heeft begin deze maand juist de eerste tranche 3 Typhoon in ontvangst genomen, en er staan er nog zo'n twintig op de rol meen ik. Nu kunnen ze net als Duitsland die Eurofighters wel afzeggen, maar dan krijgen ze een claim van Airbus.quote:Op maandag 17 maart 2014 18:16 schreef Pumatje het volgende:
[..]
Die typhoon kun je vergeten. Die lijn gaat dicht.
http://www.reuters.com/ar(...)dUSL2N0N80Y220140416quote:Op woensdag 16 april 2014 19:12 schreef Cobra4 het volgende:
JSF mag voor het eerst naar Europa
WASHINGTON -
Het Pentagon heeft toestemming gegeven voor de eerste trans-Atlantische vluchten van de JSF. Het gevechtsvliegtuig gaat in juli deelnemen aan luchtshows in Groot-Brittannië. Dat hebben bronnen gemeld aan persbureau Reuters.
De JSF, officieel F-35 Lightning II, is tot op heden de oceaan nog niet over geweest. Het toestel moet over enkele jaren ook de Nederlandse F-16's vervangen.
Bron: http://www.telegraaf.nl/b(...)g_naar_Europa__.html
Die mock-up bedoel je?quote:Op woensdag 16 april 2014 23:34 schreef Pumatje het volgende:
Oceaan niet over geweest? Well US airforce I've got news 4 u, er stond er 1 op de luchtmachtdagen
Die kon niet vliegen.quote:Op woensdag 16 april 2014 23:34 schreef Pumatje het volgende:
Oceaan niet over geweest? Well US airforce I've got news 4 u, er stond er 1 op de luchtmachtdagen
Volgens mij hebben er al een paar mensen in het Amerikaanse Congres spijt van de beslissing om een streep te zetten door GE / Rolls-Royce's F136 in 2011. Lekker kortzichtig om snel 450 miljoen USD te besparen door de F136 te killen, nu zitten ze de komende decennia met een monopolist P&W die hun positie echt totaal gaat uitmelken. Well done, Tea Party.quote:Lockheed F-35 Projected Cost Rises 1.9% to $398.6 Billion
Tony Capaccio, Washington Post/Bloomberg / Amy Butler, Aviationweek
April 17 - The projected cost to develop and produce Lockheed Martin Corp.’s F-35 fighter, the Pentagon’s costliest weapons system, has risen 1.9 percent in the past year to $398.6 billion, according to estimates released today.
The $7.4 billion increase from $391.2 billion includes the aircraft and the engines produced by United Technologies Corp.’s Pratt & Whitney unit for an eventual fleet of 2,443 U.S. planes. At the same time, the Pentagon’s independent cost-assessment office said its estimate for operating and supporting the F-35 over its projected 55-year service life has declined $96.8 billion, or 8.7 percent, to $1.02 trillion from $1.11 trillion.
The latest F-35 projection is among annual cost estimates for major weapons that the Pentagon sent to Congress today. The reports cover a portfolio of 77 weapons that the Pentagon projects will cost a combined $1.62 trillion, down from $1.66 trillion for 78 programs in last year’s compilation of Selected Acquisition Reports.
The increased cost of making the F-35 stems from revised labor rates for Bethesda, Maryland-based Lockheed and its subcontractors, a rise in engine production costs and adjusted forecasts for foreign exchange rates against the dollar, the Defense Department said in a statement. The cost of the airframe program rose $3.1 billion, while the engines’ price increased by $4.3 billion.
The rising cost may give pause to other countries as they weigh whether to buy the F-35 or how many to acquire. Among eight original international partners, Italy, Turkey and Canada already have indicated that they’re re-evaluating their plans. Newer customers Israel, Singapore, Japan and South Korea also may be affected.
With the latest revision, the projected acquisition cost of the F-35 has climbed 71 percent in inflation-adjusted dollars since the Pentagon signed its initial contract with Lockheed in 2001, even as plans were adjusted to buy 409 fewer aircraft. Congress has approved spending $83.2 billion on the F-35 so far, according to the report.
Air Force Lieutenant General Christopher Bogdan, the F-35 program manager, told reporters today that the increase doesn’t reflect a “program out of control” or that “Lockheed is producing airplanes more poorly.”
He cited Air Force and Navy decisions to delay purchases of 37 aircraft beyond 2019 and delayed decisions by allies as reasons. He said exchange rate fluctuations are significant because almost 30 percent of the aircraft is built abroad.
Bogdan blamed Pratt & Whitney for failing to reduce engine costs as fast as promised, which he said accounts for $1.7 billion of the increase.
“Pratt’s not meeting its commitment,” he said. “It’s as simple as that. They told us years ago that the engine was going to come down at a certain rate in terms of price, and they haven’t met it. Not good. Not good at all. “Some of their business base has dried up on other programs and projects … and what they are doing is they are spreading their overhead costs and they are spreading them right where they can. I don’t like that. [They] need to get back to the promise they originally made to us.”....."
"Bogdan seems frustrated by the lack of leverage he has in dealing with a monopoly engine provider. “There is only one engine on the F-35. Period,” he said. “When you are in a sole source environment it is difficult to find the right leverage and motivation and drive the cost out of a program.”..."
Je moet die 8,5 miljard delen door 72 toestellen, niet door 58.quote:Op woensdag 23 april 2014 23:59 schreef Erebos het volgende:
Australië koopt nog eens 58 extra JSF toestellen voor 8,5 miljard euro. Bron: http://nos.nl/artikel/639077-australie-plaatst-megaorder-jsf.html
Als we dit nu even omrekenen naar 37 vliegtuigen voor Nederland, komen we uit op 5,4 miljard, vér over het budget. Ik ben benieuwd wat Nederland uiteindelijk gaat betalen en of Defensie de vliegtuigen goedkoper krijgt dan Australië.
X35 in plaats van 37 kan ik nog begrijpen. Maar delen door 72 in plaats van 58 is bullshit. Het nieuwsbericht is duidelijk: 58 extra toestellen voor 8,5 miljard euro. Delen door 72 slaat nergens op.quote:Op donderdag 24 april 2014 00:38 schreef Radegast het volgende:
[..]
Je moet die 8,5 miljard delen door 72 toestellen, niet door 58.
En dat dan x 35 ipv 37 voor NL.
http://www.heraldsun.com.(...)i0fiyv-1226892906104quote:Op donderdag 24 april 2014 15:29 schreef Erebos het volgende:
[..]
X35 in plaats van 37 kan ik nog begrijpen. Maar delen door 72 in plaats van 58 is bullshit. Het nieuwsbericht is duidelijk: 58 extra toestellen voor 8,5 miljard euro. Delen door 72 slaat nergens op.
die F-16 waar je naar verwijst heeft de reputatie meest succesvolle jager tot nu toe kunnen opbouwen omdat hij daar de kans voor kreeg. Jij bent bezig met de F-35 afschieten voordat hij überhaupt in de lucht is geweest.quote:Op vrijdag 2 mei 2014 13:43 schreef piekartz87 het volgende:
Maar economisch zijn ze ook niet echt geschikt voor ons land lijkt mij. Wij willen natuurlijk goedkoop met ons budget. Dat zijn ze zeer zeker niet dus daarom hebben we er straks maar een paar.
Aanschaf= We zitten er al aan vast en de prijs blijft maar stijgen (de f-22 bijvoorbeeld wordt niet eens ingezet omdat het een te grote klap zou zijn als die verloren zou gaan) Stel dat wij er 2 gaan verliezen op het handjevol wat we hebben. Wat een ramp wordt dat.
Onderhoud= Veel meer uren onderhoud per vlucht. Dan moet je er eigenlijk meer hebben(hebben we dus niet)
Brandstof= hij zuipt nogal.
We betalen eigenlijk ook mee voor de ontwikkeling van de carrier based versie. De ontwikkelingen duren sowieso al heel erg lang.
We gaan eigenlijk van een lichte jager (met air-ground functie), die vrij goedkoop is in onderhoud en vliegen. (meest succesvolle jager tot nu toe)
Naar: een log, duur, onderhoudsintensief hightech apparaat. True multi-rol kist. Multi-rol wil dus zeggen: Hij kan alles, meester in niks.
Ik schiet niks af, ik heb er mijn twijfels over hoe hij gaat presteren omdat het afhankelijk zal zijn van hoe de toekomst zal zijn. Economisch schiet ik hem wel af want hoe duur dat ding is slaat helemaal nergens op.quote:Op vrijdag 2 mei 2014 16:58 schreef Pumatje het volgende:
[..]
die F-16 waar je naar verwijst heeft de reputatie meest succesvolle jager tot nu toe kunnen opbouwen omdat hij daar de kans voor kreeg. Jij bent bezig met de F-35 afschieten voordat hij überhaupt in de lucht is geweest.
De F-16 is verder ook een goed multirole toestel. De F-35 kan straks ook net zo goed gronddoelen aanvallen en qua brandstof gebruik vind ik het heel interessant hoe jij claimt te weten dat dat meer of minder voordelig is dan nu. Er zijn namelijk zoveel factoren van invloed en het toestel is nog niet eens in productiefase.
quote:Defensie bereidt in stilte vervanging F-16’s voor
Bron: belga
Defensie heeft vijf buitenlandse agentschappen, twee Amerikaanse en drie Europese, aangeschreven om informatie te verkrijgen over vijf gevechtsvliegtuigen die in aanmerking komen om de huidige te vervangen. Daarmee bereidt Defensie, in stilte en zonder zich te verbinden, de opvolging van de F-16’s voor.
Defensie heeft informatie opgevraagd bij:
- Joint Program Office voor de F-35 Lightning II van Lockheed Martin,
- Navy Integrated Program Office voor de F/A-18F Super Hornet van Boeing,
- Direction générale de l’Armement voor de Rafale van Dassault,
- Swedish Defence and Security Export Agency voor de JAS-39 van Saab
- Britse ministerie van Defensie voor de Eurofighter van het gelijknamige consortium.
Als kind deed ik dat ook, brieven sturen naar Lockheed en Boeing enzo om "informatie voor m'n werkstuk" te vragen, stuurden ze meestal ook van die glossy folders en tientallen foto's opquote:Op donderdag 5 juni 2014 17:33 schreef Pumatje het volgende:
Ze hebben de folders aangevraagd. Jaja, wat een progressie.
Dat gaat nog wel even duren.
In België zit men nog maar in de eerste fase van de aakoopprocedure, dus het lijkt me logisch dat men begint met de eerste stap. Helemaal niet nodig dus om daarover zo laatdunkend te doen.quote:Op donderdag 5 juni 2014 17:33 schreef Pumatje het volgende:
Ze hebben de folders aangevraagd. Jaja, wat een progressie.
Dat gaat nog wel even duren.
quote:Op donderdag 5 juni 2014 17:47 schreef remlof het volgende:
[..]
Als kind deed ik dat ook, brieven sturen naar Lockheed en Boeing enzo om "informatie voor m'n werkstuk" te vragen, stuurden ze meestal ook van die glossy folders en tientallen foto's op
Die foto's hing ik dan aan de muur in m'n slaapkamer
Doe ik niet. Maar als ik kijk naar hoe lang landen ( zoals NL ) erover heeft gedaan om dat ding aan te kopen en hoevaak ik in die jaren wel niet voorbij heb zien komen: "het is definitief" of de keuze staat vast" en "er is een 5e vergelijkend onderzoek bezig " is niet meer op handen en voeten te tellen.quote:Op donderdag 5 juni 2014 20:05 schreef lolcat8811 het volgende:
[..]
In België zit men nog maar in de eerste fase van de aakoopprocedure, dus het lijkt me logisch dat men begint met de eerste stap. Helemaal niet nodig dus om daarover zo laatdunkend te doen.
Dat is oud nieuws, de F-35 is nieuwer en heeft dus recentere technologie. Het verbaast mij dat je je daarover verbaast. Daarnaast is de F-22 ook in dit artikel gewoon nodig voor de bescherming van de F-35.quote:Op zaterdag 7 juni 2014 02:22 schreef Radegast het volgende:
Dit is toch dezelfde man die heeft gezegd dat de F-35 irrelevant is voor de USAF als 'ie geen F-22's ernaast heeft?
Voor het eerst dat ik ergens lees of hoor dat de F-35 stealthier is dan de F-22.
Dan moet je nog even naar de geplande rollen kijken en even kijken naar de rollen van de toestellen die allemaal vervangen worden door de F-35. En als je daarmee bezig bent, kijk dan ook even naar de aantallen toestellen die door de F-35 vervangen worden. Ik denk dat de totalen hoger liggen dan het gevraagde aantal F-35s.quote:8 F-35's nodig voor een a2a-missie die je met twee F-22's af kan. Dat verklaart wel meteen waarom ze er zoveel nodig denken te hebben.
Fokker doet niks aan motorenonderhoud. Je stelling is ook onzinnig: die motoren worden gebouwd door een consortium uit Engeland (RR), Duitsland (BMW), Spanje en Italië. Daar zitten ze echt niet te wachten op een 5e partij. Hoe dan ook: Die Eurocanards moet je ook niet willen. Als je te veel wilt betalen om een knal uit te delen, speel dan met de Rafale mee, een kist die door vriend en vijand geroemd wordt.quote:Wij hadden tien jaar geleden gewoon twee squadronnetjes eurocanards moeten bestellen, om daar tot pakweg 2025-2030 mee te vliegen. Was dikke prima geweest voor wat we nodig hebben. Behoorlijke range, dikke payload. Hadden ze nu bij Fokker ook lekker veel motoren gehad om te onderhouden..
Goed punt. We hadden nooooit terug moeten gaan naar één type. We moeten twee types hebben: een zware en een lichte. De missies die we met de F-16 vlogen in Afghanistan waren onzinnig, die kon je ook doen met bewapende PC-7s (of bewapende Hawk trainers).quote:Had je in de toekomst (ca. 2020-2025) alsnog een squadronnetje F-35's kunnen kopen. Fullrate productie, dus goedkoper. Kinderziektes d'r uit. Volwassen platform.
helemaal eens.quote:Ik vind dat hele 'eens in de 40 jaar kopen we één type toestel' zo dom hé. Pas in 2023 hebben we meen ik al onze 35 JSF's. Het is de bedoeling dat de laatste F-16 ook pas in 2023 naar de schroothoop gaat. Het jongste F-16 airframe wat we hebben is nu al méér dan 20 jaar oud.. Wanneer kwam de laatste uit de Fokkerfabriek gerold? 1992? 1993? Zoiets.. Antiek.
A10C! Gewoon een paar oude A10A's opkopen uit de woestijn, updaten naar A10C standaard en klaarquote:Op zondag 8 juni 2014 00:30 schreef RonaldV het volgende:
Goed punt. We hadden nooooit terug moeten gaan naar één type. We moeten twee types hebben: een zware en een lichte. De missies die we met de F-16 vlogen in Afghanistan waren onzinnig, die kon je ook doen met bewapende PC-7s (of bewapende Hawk trainers).
[..]
helemaal eens.
De VS zijn hun A-10Cs zelf al in de woestijn aan het zetten. Je hoeft ze er alleen maar uit te halen en vlieggreed te maken.quote:Op zondag 8 juni 2014 08:46 schreef thesystem het volgende:
[..]
A10C! Gewoon een paar oude A10A's opkopen uit de woestijn, updaten naar A10C standaard en klaar
Ik kan me een uitspraak van een flink aantal jaren terug herinneren waarin gezegd werd dat rcs van een F-22 vergelijkbaar was met een marble (knikker?), en die van de F-35 met een golfbal. Dat gaat natuurlijk om frontal rcs, vanaf andere hoeken is die rcs bij beiden natuurlijk veel hoger, maar dat is classified. Aan de onderkant heeft de F-35 ook wat meer bumps, rondere vormen. F-22 is smoother.quote:Op zondag 8 juni 2014 00:30 schreef RonaldV het volgende:
[..]
Dat is oud nieuws, de F-35 is nieuwer en heeft dus recentere technologie. Het verbaast mij dat je je daarover verbaast.
Opkopen dan en snel!quote:Op zondag 8 juni 2014 14:04 schreef RonaldV het volgende:
[..]
De VS zijn hun A-10Cs zelf al in de woestijn aan het zetten. Je hoeft ze er alleen maar uit te halen en vlieggreed te maken.
Toch niet..quote:Op woensdag 25 juni 2014 10:21 schreef Cobra4 het volgende:
JSF vliegt weer
WASHINGTON -
Amerikaanse gevechtsvliegtuigen van het type F-35A of 'JSF' vliegen woensdag weer, meldde de Amerikaanse luchtmacht dinsdag. De toestellen bleven sinds maandag in Florida aan de grond. Toen vloog op de luchtmachtbasis Eglin in het noordwesten van de staat een JSF-vliegtuig bij het opstijgen in brand.
De oorzaak van de brand wordt nog onderzocht. Het Amerikaanse ministerie van Defensie neemt aan dat het om een los staand incident gaat en er zijn geen plannen om van voorgenomen vluchten met de F-35 af te zien. Op het programma staan onder meer vluchten van F35B's die in de komende dagen naar een luchtvaartshow in Engeland gaan.
Bron: http://www.telegraaf.nl/b(...)F_vliegt_weer__.html
(Pensacola News Journal)quote:The Air Force continues to ground its F-35s at Eglin Air Force Base after a fire on Monday.
"The Air Force said that training and test flights of the Lockheed Martin F-35A Lightning at Eglin Air Force Base continue to be temporarily suspended after a fire Monday in one of the aircraft while it was on the ground.
In a prepared statement, the commander of the 33rd Fighter Wing said the suspension is “in the interest of safety as we continue to investigate the cause of Monday’s accident.
“We have no further information regarding the nature or extent of the damage as the investigation is currently underway,” according to the statement."
(Aviationweek)quote:"We will resume flying once we know more about the cause of the F-35A fire that occurred at Eglin AFB [Florida] earlier this week," says Capt. Rich Ulsh, a service spokesman....."
"The Air Force has also issued a "stand-down" on flight operations for its F-35As at Eglin that are used for training, as well as Dutch A models at Eglin, says 1st Lt. Hope Cronin, spokeswoman for the 33rd Fighter Wing, which operates them....."
"Air Force officials had hoped to return to flight early June 25, but there have been no F-35A flights since the fire incident.
The F-35A that was damaged in the fire was towed to a hangar June 23 and secured along with any foreign object debris found on the runway at the time of the incident, and a safety investigation board has been initiated. Cronin said the extent of damage has not yet been assessed...."
(Breaking Defense)quote:The F-35A struck by fire as it took off from Eglin Air Force Base has been secured and is under armed guard in a secure hanger and the Air Force and Marines are not flying their versions of the Joint Strike Fighter program until they know more about the fire’s causes.
“We will resume flying once we know more about the cause of the F-35A fire that occurred at Eglin AFB earlier this week,” Capt. Richard Ulsh, a spokesman for Marine aviation, said in an email.
The 33rd Fighter Wing, responsible for F-35 training at Eglin Air Force Base, said Wednesday morning that its “commander has decided to continue the temporarily (sic) suspension of F-35A flights at Eglin in the interest of safety as we continue to investigate the cause of the mishap...."
"The program does not yet have an initial damage assessment. My [Colin Clark] understanding is detailed photos of the aircraft have not yet been received by the authorities...."
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |