Minder invloed, maar niet weinig.quote:Op dinsdag 24 september 2013 20:01 schreef Troel het volgende:
Nou ja, zodra kinderen naar school gaan heb je als ouders gewoon weinig invloed. Direct na het schoolgaan merkte ik dat er bepaalde woorden mee naar huis kwamen die op school opgevangen werden, maar hier thuis echt.niet. gebruikt worden. En aangezien je thuis echt niet weet welke woorden ze op school gebruiken, kan je het ook echt niet voorkomen dat ze die woorden gebruiken daar, hoe graag je het ook zou willen. Ze hebben snel genoeg door dat je er niets mee kan.
niks kont tegen de krib. ik denk dat je de basis legt in de vroege jeugd. Dat ze zich gewenst voelen en voelen dat je ze de moeite waard vind. En de tijd en ruimte om zich te ontwikkelen.quote:Op dinsdag 24 september 2013 19:57 schreef DS4 het volgende:
[..]
Ja, gooi lekker de kont tegen de krib...
Waarom denken dat je er als ouders moet zijn als je daadwerkelijk meent nauwelijks invloed te hebben?
ja. Maar als moeder van pubers zie ik dat ik over gelukkig voelen niet zo veel invloed heb.quote:Op dinsdag 24 september 2013 20:21 schreef groofskendezoveelste het volgende:
Maar dan zeg jij toch ook dat je denkt invloed te hebben op of het gezonde evenwichtige mannen worden? Daar ging het nu toch over? Over of je daar invloed op hebt, wel of niet?
haha ik zat er ook even overna te denken.quote:Op dinsdag 24 september 2013 19:56 schreef Troel het volgende:
[..]
Mijn jongens zijn heel erg van de alsjeblieft en dankjewels en als ze een keer een boer of een wind laten, zeggen ze keurig pardon. Maar maakt ze dat opgevoed?
In dit draadje doe je dat weldegelijk.quote:Op dinsdag 24 september 2013 20:46 schreef debuurvrouw het volgende:
Ik oordeel niet over iemand anders keuze.
nou, het ligt er natuurlijk ook maar net aan of je je veroordeeld voeltquote:Op dinsdag 24 september 2013 21:28 schreef DS4 het volgende:
[..]
In dit draadje doe je dat weldegelijk.
Ik vind het niet kies om in een draadje waarin gevraagd wordt over de combinatie van werk en zorg zo veroordelend te doen.quote:Op dinsdag 24 september 2013 21:33 schreef Sjeen het volgende:
nou, het ligt er natuurlijk ook maar net aan of je je veroordeeld voelt
Mij kan het vrij weinig boeien of een buurvrouw (no offence) mijn manier van omgaan met mijn kind en opvoeding goedkeurt... Als ik er (samen met mijn partner) zelf maar achter sta.
In elk geval 1 van de ouders, of dat dan de vader of moeder is. En dan hebben we het ook niet over puur alleen verzorging natuurlijk, maar ook momenten daartussen.quote:Op dinsdag 24 september 2013 17:07 schreef DS4 het volgende:
[..]
Ze is prima aan ons gehecht.
Met alle respect, maar onze dochter doet het uitstekend. Is extreem sociaal, is de hele dag vrolijk, ontwikkelt zich buitengewoon voorspoedig en is zo makkelijk dat zelfs de grootste babyhaters haar gewoon prima gezelschap vinden.
Nou, dat klinkt echt alsof ze iets tekort komt...
Ik snap werkelijk waar niet dat er mensen zijn die zo star zijn in hun denken dat een kind (vrijwel) iedere dag verzorgd dient te worden door de moeder... Dat is prima als je daar voor kiest, maar het is niets beter dan eender welke andere oplossing waarbij ze de juiste zorg en aandacht krijgen.
Wat is dat toch met iedereen maar beschuldigen van trollen? Dat begon al bij mijn eerste doodnormale reactie!quote:Op dinsdag 24 september 2013 21:49 schreef debuurvrouw het volgende:
Er hoeft zich hier niemand te verantwoorden. En slechte moeder is hier ook niet gezegd. Volgens mij ben je enorm aan het trollen
In theorie is dat zo (al zijn er helaas talloze voorbeelden van waar de natuurlijke ouders helemaal geen donder om hun kinderen geven of zelfs hun kinderen mishandelen en/of misbruiken), maar dat zorgen en liefhebben hoef je niet rond de klok te doen.quote:Op dinsdag 24 september 2013 22:10 schreef Marrije het volgende:
Maar op de een of andere manier heb ik toch het idee en gevoel dat niemand zo voor je kind zal zorgen en liefhebben als een ouder.
DS4 is echt niet aan het trollen, zijn leven is gewoon net effe wat anders ingericht dan het gemiddelde leven hier in OUD.quote:Op dinsdag 24 september 2013 21:49 schreef debuurvrouw het volgende:
Er hoeft zich hier niemand te verantwoorden. En slechte moeder is hier ook niet gezegd. Volgens mij ben je enorm aan het trollen
Dat is ook zo.quote:Op dinsdag 24 september 2013 22:26 schreef DS4 het volgende:
[..]
In theorie is dat zo (al zijn er helaas talloze voorbeelden van waar de natuurlijke ouders helemaal geen donder om hun kinderen geven of zelfs hun kinderen mishandelen en/of misbruiken), maar dat zorgen en liefhebben hoef je niet rond de klok te doen.
Onze dochter ziet ons beiden vrijwel iedere dag. De ene dag wat korter en de andere dag ieder moment dat ze haar oogjes open heeft. En heel af en toe is een van ons in het buitenland voor zaken en nou ja... dan die dagen niet natuurlijk.
Liefhebben doe je op de momenten dat je er bent. Zo'n kleine telt de uren niet, die heeft een gevoel bij de momenten die je samen hebt.
En daar vind ik dus nog heel wat winst te behalen in Nederland. Want we vinden ons allemaal enorm geëmancipeerd, maar puntje bij paaltje zit het a) niet in het systeem van het gros dat een man ook wel eens leeuwendeel van de zorg op zich neemt zoals in Moonah's situatie. En b.) krijgt een vrouw daar wel degelijk commentaar op. En vooral dat laatste vind ik toch wat typisch. Wat is dat toch dat men vindt dat die moeder maar van hoogste belang is? En nog veel meer dan dat, wat is het toch dat men het nodig vindt om een ander daar een schuldgevoel over aan te praten?quote:Op dinsdag 24 september 2013 21:38 schreef DS4 het volgende:
[..]
Ik vind het niet kies om in een draadje waarin gevraagd wordt over de combinatie van werk en zorg zo veroordelend te doen.
Sowieso voel ik mij niet veroordeeld, Ik ben een man en ik besteed meer dan gemiddeld tijd met mijn dochter, dus ik krijg steevast te horen wat een geweldige vader ik ben.
Mijn vrouw daarentegen, die gewoon gelijke "arbeid" levert ter zake dient zich wel te verantwoorden. En waarom? Omdat ze het gore lef heeft om een prachtig bedrijf te runnen. Ik vind dat echt bizar. Er is werkelijk niets mis met het combineren van werk en zorg. Dat is niet simpel en kost een hoop energie. Het laatste wat je dan nodig hebt is keer op keer te horen dat je zo'n slechte moeder bent als je niet thuis blijft voor je kind.
Respect dat je zo hard werkt en leert. Ik herken het gemis ondanks dat ik meer tijd met mijn dochter kan doorbrengen dan jij nu kan. Ik denk dat dat altijd wel blijft wanneer je werkt/studeert.quote:Op woensdag 25 september 2013 07:49 schreef mignonne het volgende:
[..]
En daar vind ik dus nog heel wat winst te behalen in Nederland. Want we vinden ons allemaal enorm geëmancipeerd, maar puntje bij paaltje zit het a) niet in het systeem van het gros dat een man ook wel eens leeuwendeel van de zorg op zich neemt zoals in Moonah's situatie. En b.) krijgt een vrouw daar wel degelijk commentaar op. En vooral dat laatste vind ik toch wat typisch. Wat is dat toch dat men vindt dat die moeder maar van hoogste belang is? En nog veel meer dan dat, wat is het toch dat men het nodig vindt om een ander daar een schuldgevoel over aan te praten?
Ik persoonlijk () vind dat rust en continuïteit belangrijke factoren zijn in de opvang voor je kind, om die reden hebben wij destijds gekozen voor een gastouder omdat die naar mijn idee net wat meer van die twee dingen kon bieden. Kleinschaligheid en huiselijkheid waren voor mij dus belangrijke factoren en juist niet het punt wat je vaak aangehaald ziet worden als belangrijk dat het kind sociale vaardigheden aanleert en zulks, dat woog voor mij veel minder zwaar of eigenlijk niet mee.
Wij zijn beiden WO opgeleid, ik volg tegenwoordig een hbo-studie en loop daarbij veel stage. Mijn vriend werkt fulltime omdat de kosten anders niet te dragen zijn (ik krijg geen stagevergoedingen). Onze kinderen gaan 3 dagen per week naar de gastouder. De stages die ik loop zijn meer dan fulltime, weken van 50 uur of meer zijn geen uitzondering. Mijn diensten gaan ook door over de weekenden en/of avonden. Ik ben er momenteel dus heel veel niet, ondanks dat papa er dan wel gewoon is en rust en continuïteit biedt. Ik heb daar best wat moeite mee, niet omdat ik vind dat het de kinderen kwaad doet maar wel omdat ik hen mis en ze graag zelf in bed zou leggen, dat was een keuze en daar komen we wel weer overheen maar ik vind op zo'n manier fulltime werken heel pittig en zou dat niet snel doen als ik eenmaal afgestudeerd ben, blijkbaar past het niet bij mij, het voelt niet goed. nog 1 jaar 9 maanden en 4 dagen![]()
Een kleine telt de uren niet maar zal wel ervaren wanneer het lang duurt natuurlijk.quote:Op dinsdag 24 september 2013 22:26 schreef DS4 het volgende:
Liefhebben doe je op de momenten dat je er bent. Zo'n kleine telt de uren niet, die heeft een gevoel bij de momenten die je samen hebt.
Maar dat wil niet zeggen dat zo'n kleine zich meer geliefd voelt als je vaker er bent.quote:Op woensdag 25 september 2013 09:04 schreef Pvoesss het volgende:
Een kleine telt de uren niet maar zal wel ervaren wanneer het lang duurt natuurlijk.
Dat weet je wel, want één ding is zeker; geen ouder doet het optimaal. Op elke ouder en elke opvoeding is wel iets aan te merken.quote:Op woensdag 25 september 2013 12:12 schreef Clubsoda het volgende:
dat je gewoonweg niet weet of je het optimaal doet.
daar ben ik het niet mee eens... Ik ben van mening dat wij het voor ons kind optimaal doen. Dat anderen op ons of onze opvoeding iets aan te merken hebben, dat is te wijten aan verschil van mening.quote:Op woensdag 25 september 2013 12:41 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Dat weet je wel, want één ding is zeker; geen ouder doet het optimaal. Op elke ouder en elke opvoeding is wel iets aan te merken.
Aiii... Een gastouder met (zwangerschaps)verlof. Wat een problemen moet dat hebben gegeven voor de opvangkinderen (vertrouwd adres kwijt) en hun ouders (zie maar zo snel iets anders te vinden).quote:Op woensdag 25 september 2013 13:07 schreef Juud79 het volgende:
De zomer was voor haar best lang zo zonder kindjes (ivm mijn verlof)
god, jij vindt echt overal iets negatiefs in hequote:Op woensdag 25 september 2013 13:50 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Aiii... Een gastouder met (zwangerschaps)verlof. Wat een problemen moet dat hebben gegeven voor de opvangkinderen (vertrouwd adres kwijt) en hun ouders (zie maar zo snel iets anders te vinden).
Een goed argument om niet van een gastouder gebruik te maken.
Gelukkig worden ouders nooit ziek, krijgen ouders nooit nog een kind, kan er met ouders niets gebeuren. Of ouders, dat moet 'moeders' zijn, natuurlijk. Die zijn echt heilig.quote:Op woensdag 25 september 2013 13:50 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Aiii... Een gastouder met (zwangerschaps)verlof. Wat een problemen moet dat hebben gegeven voor de opvangkinderen (vertrouwd adres kwijt) en hun ouders (zie maar zo snel iets anders te vinden).
Komt echt nooit voorquote:Op woensdag 25 september 2013 14:05 schreef Clubsoda het volgende:
En kinderen worden ook nooit ziek, zodat ze niet naar het kdv kunnen. Met name nooit op de dag dat je net een belangrijke bespreking hebt
Het was voor mij idd een reden om voor een kdv te kiezen maar je doet nu wel lekker negatief.quote:Op woensdag 25 september 2013 13:50 schreef Ouder1 het volgende:
Ik snap het punt ook, en voor ons was het ook een reden om niet voor een gastouder te kiezen ondanks de duidelijke voordelen die er in mijn ogen ook zijn. Maar de toon waarop Ouder1 het brengt is wat onaangenaam ja.quote:Op woensdag 25 september 2013 14:13 schreef Pvoesss het volgende:
[..]
Het was voor mij idd een reden om voor een kdv te kiezen maar je doet nu wel lekker negatief.
De vraagouders weten ook hoe het werk en dit soort situaties hadden ze dus kunnen verwachten.
Dat is toch zo met alles? Er is altijd wel iemand te vinden in wiens ogen het anders moet. En in het extreme is dat wel met betrekking tot kinderen. Dat begint al bij de zwangerschap en dat gaat altijd door.quote:Op woensdag 25 september 2013 14:16 schreef Clubsoda het volgende:
Ben ik met je eens SoempieMaar ik vraag me wel soms af wat die norm precies is. Soms lijkt het alsof er aan alle kanten aan je gesleurd wordt. Je moet als vrouw je ontwikkelen en ontplooien en financieel afhankelijk zijn, maar o wee als je kind meer dan drie dagen per week extern onderbrengt. Een man moet een bijdrage leveren aan de opvoeding en een 'papadag', maar part time werken is bij veel bedrijven niet mogelijk. Dat is verder niet om zielig te doen, want uiteindelijk moet je je eigen koers varen en je sterk maken voor de beslissingen die je neemt, maar het gevoel dat je het toch niet goed kan doen, overvalt me wel eens.
haha precies, wat zij zegtquote:Op woensdag 25 september 2013 14:13 schreef Pvoesss het volgende:
[..]
Het was voor mij idd een reden om voor een kdv te kiezen maar je doet nu wel lekker negatief.
De vraagouders weten ook hoe het werk en dit soort situaties hadden ze dus kunnen verwachten.
;')quote:Op woensdag 25 september 2013 13:50 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Helemaal mee eens.quote:Op woensdag 25 september 2013 14:16 schreef Clubsoda het volgende:
Ben ik met je eens SoempieMaar ik vraag me wel soms af wat die norm precies is. Soms lijkt het alsof er aan alle kanten aan je gesleurd wordt. Je moet als vrouw je ontwikkelen en ontplooien en financieel afhankelijk zijn, maar o wee als je kind meer dan drie dagen per week extern onderbrengt. Een man moet een bijdrage leveren aan de opvoeding en een 'papadag', maar part time werken is bij veel bedrijven niet mogelijk. Dat is verder niet om zielig te doen, want uiteindelijk moet je je eigen koers varen en je sterk maken voor de beslissingen die je neemt, maar het gevoel dat je het toch niet goed kan doen, overvalt me wel eens.
komt denk ik ook omdat het nu eenmaal makkelijker is om te oordelen over wat je niet kent, dan om je oprecht open te stellen. gewoon omdat veel mensen bij het idee "zich open stellen" toch al snel het idee hebben dat ze dan ook zo moeten doen. ofzo. ik leg het suf uit. sorriequote:Op woensdag 25 september 2013 14:24 schreef Clubsoda het volgende:
Klopt, Miss_Sly. Het hebben van een kind roept blijkbaar extra op tot een publiek oordeel. Ik probeerde te reageren op Soempie die zegt dat je commentaar krijgt als je anders doet dan de norm, omdat ik denk dat er zoveel verschillende normen gehanteerd worden (soms ook door dezelfde personen) dat je eigenlijk op iedere keuze wel commentaar krijgt.
De norm of het ideaalbeeld is in onze samenleving niet de professionele opvang. Al wil de overheid volgens mij wel graag meer die kant op (in elk geval een aantal jaar geleden). In Nederland zie je dan ook dat veel ouders gebruik maken van informele vormen van opvang (dat spaart natuurlijk ook kosten, maar dat is niet de enige reden).quote:Op woensdag 25 september 2013 14:24 schreef Clubsoda het volgende:
Klopt, Miss_Sly. Het hebben van een kind roept blijkbaar extra op tot een publiek oordeel. Ik probeerde te reageren op Soempie die zegt dat je commentaar krijgt als je anders doet dan de norm, omdat ik denk dat er zoveel verschillende normen gehanteerd worden (soms ook door dezelfde personen) dat je eigenlijk op iedere keuze wel commentaar krijgt.
Ik snap wel wat je bedoelt. Het is toch vaak 'wat de boer niet kent...' Dat ik in eerste instantie meen niet gelukkig te kunnen zijn als thuismoeder betekent niet dat daar met een beetje nadenken en inleven geen begrip voor zou kunnen hebben. En vice versa.quote:Op woensdag 25 september 2013 14:35 schreef simmu het volgende:
[..]
komt denk ik ook omdat het nu eenmaal makkelijker is om te oordelen over wat je niet kent, dan om je oprecht open te stellen. gewoon omdat veel mensen bij het idee "zich open stellen" toch al snel het idee hebben dat ze dan ook zo moeten doen. ofzo. ik leg het suf uit. sorrie![]()
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |