abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_131519771
quote:
1s.gif Op dinsdag 24 september 2013 17:32 schreef Olf het volgende:

Maar allebei parttime werken is soms toch echt niet haalbaar? Ik ben het sowieso niet met je eens maar als zelfs het hebben van 1 fulltime werkende ouder 'verkeerd' is, wordt het best lastig soms.
Ach, als je bij die fulltime ouders over de vloer komt kun je ook vast iets ontdekken waarvan je denkt "dat lijkt mij nou niet zo geweldig".

Iedereen doet het op zijn/haar manier. Uiteindelijk gaat het om resultaat. En niet de manier waarop. Als mensen zich op de borst willen slaan dat ze zo'n geweldige moeder zijn omdat ze er 24/7 zijn voor de kinderen denk ik dat er zat voorbeelden zijn van moeders die er 24/7 zijn die helemaal niet zo geweldig waren. Het is te simpel gedacht.

Het gaat om de behoefte van jouw kind. En het ene kind heeft behoefte aan dit, het andere kind aan dat. Lijkt mij dat een verantwoordelijke ouder daar een prima inschatting in kan maken en daar naar kan handelen.
Doe maar gewoon, dan doe je al dom genoeg
[quote]Op donderdag 15 januari 2009 11:22 schreef EchtGaaf het volgende:
Ik blijf vinden dat het werk van een CEO zwaar wordt ondergewaardeerd.
pi_131519862
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 september 2013 17:43 schreef miss_sly het volgende:
Ik weet het niet. Mijn gevoel zegt me dat als beide ouders 1 dag in de veertien dagen met hun kind doorbrengen, dat toch wel erg weinig is.
Weekeinden tellen niet meer mee?

quote:
Het zal best dat jullie alle drie er wel bij varen (tenminste, jullie kind is nog erg jong, lees ik uit je posts, dus het is afwachten hoe dat in de toekomst gaat), maar ik zou er persoonlijk niet gelukkig van worden. Ik vind het erg weinig, zelfs al heb je de weekenden er ook nog deels bij. Dat heeft niets met dogma te maken, hoor, maar ik heb gemerkt dat ik erg graag bij mijn kind ben en haar maar slecht kan missen.
Wij zijn ook graag bij onze dochter hoor. Als ze straks meer tijd nodig heeft met een van ons krijgt ze die. Dan regelen we dat. We kunnen ook werken als ze slaapt (zo gaat dat in de weekenden). We hebben vooral minder tijd voor leuke dingen voor ons zelf.
pi_131520015
Overigens nog een toevoeging: dat de nanny er is van 8.30u tot 18.30 uur (ik zie dat ik eerder 19.30u schreef en dat is een typfout) wil niet zeggen dat wij er in die tijd niet zijn. We proberen samen te ontbijten en mijn vrouw en ik zijn er ook vaak bij als ze eet. Dan bereidt de nanny gewoon even ons eten.

Bij ons zijn tijden niet zo vastgelegd. Veel van ons werk gaat tussen 20u en 23u wanneer ze slaapt. We zijn ondernemers en dus niet zo star, maar we moeten wel de vrijheid hebben om dingen te kunnen regelen als dat nodig is.
pi_131520266
Ik twijfel al een paar dagen of ik hier zal posten of niet..
Hier in Dld (dit gedeelte, geldt niet overal) is het heel normaal als je kinderen iedere dag naar de opvang gaan. Dit wordt ook vanuit de opvang gestimuleerd om de regelmaat voor de kinderen te behouden (maakt qua kosten niet uit of ik de kinderen een of vijf dagen laat gaan, dus de opvang heeft er geen baat bij zoiets te zeggen).

Ik moest er in het begin heel erg aan wennen en kwam dus ook met het idee dat de kinderen zoals.de Nederlandse norm zouden gaan. Daar werden wel wst wenkbrouwen bij opgetrokken.

Mijn kinderen gaan dus iedere dag naar de opvang. Ze ontbijten gezamelijk op de groep om 8u, eten tussen de middag warm en doen een dutje en na mijn werk haal ik ze weer op.

Ik werk 30u pw, hun papa werkt meer als 40u maar heeft zijn vrije dagen doordeweeks. Hij haalt ze op die dagen dus ook op. Soms eerder, soms blijft een van de twee een dagje thuis voor wat alleen-tijd.

Natuurlijk is het voor de kinderen veel. Daar tegenover staat dat ze ook schoolvakanties hebben, dus de opvang is in de zomer drie weken dicht en in december ook een ruime week. Als ze s middags naar huis gaan, kunnen we gewoon nog iets leuks doen of lekker rustig aan omdat ik niet voor ze hoef te koken. Dan is dus ook alle tijd voor hun. Plus het hele eerste jaar was ik met ze thuis omdat je hier een jaar betaald verlof hebt.

Als ik hier lees, krijg ik een slecht geweten, omdat dit hier de standaard is. Het was allemaal heel anders gelopen alswe in Nederland gewoond hadden.
Lotte!
Noah!
pi_131520389
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 september 2013 17:52 schreef DS4 het volgende:
Overigens nog een toevoeging: dat de nanny er is van 8.30u tot 18.30 uur (ik zie dat ik eerder 19.30u schreef en dat is een typfout) wil niet zeggen dat wij er in die tijd niet zijn. We proberen samen te ontbijten en mijn vrouw en ik zijn er ook vaak bij als ze eet. Dan bereidt de nanny gewoon even ons eten.

Bij ons zijn tijden niet zo vastgelegd. Veel van ons werk gaat tussen 20u en 23u wanneer ze slaapt. We zijn ondernemers en dus niet zo star, maar we moeten wel de vrijheid hebben om dingen te kunnen regelen als dat nodig is.
Voor mij zou dat wel inleveren op mijn kind zijn. De maaltijden zijn heilig hier, we ontbijten en dineren altijd samen. Dat kan best een mij zelf opgelegd dogma zijn trouwens. Maar het is ook iets wat ik gewoon gewend ben van huis uit, mijn ouders aten ook altijd met ons.

Linda, ik vind het wel een waardevolle toevoeging om te zien dat veel in hoe wij denken over wat goed ik voor kinderen, cultureel bepaald is.
I'm not troubled or sad, I'm just ready for bed.
  dinsdag 24 september 2013 @ 18:20:53 #206
131983 debuurvrouw
The girl nextdoor
pi_131520909
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 september 2013 17:37 schreef DS4 het volgende:

[..]

Ook jij zit helemaal vast in het dogma.

Alleen al de gedachte dat de hoeveelheid tijd die je bij je kind bent doorslaggevend is. Prima dat je je eigen keuze maakt. Voor jou zal het best het beste werken. Maar doen alsof jouw manier de beste is... mijn god, ik hoop toch dat je je kinderen bijbrengt dat er meerdere methodes zijn die kunnen werken.
makkelijke reactie vind je niet? Ik zeg mijn mening. En mijn keuzes. Ik zeg nergens dat mijn manier de beste is. Het is wel VOOR MIJ de beste manier.

Mijn oudste kind is 14 trouwens. Ik denk dat ik wel kan inschatten hoeveel tijd er nodig is om ze te ondersteunen en begeleiden.
Het maakt ook niet uit of je koopt, kraakt of huurt, buurvrouw is steeds in de buurt.
  dinsdag 24 september 2013 @ 18:23:57 #207
11682 Moonah
Jolie femme
pi_131521005
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 september 2013 17:45 schreef DS4 het volgende:

Iedereen doet het op zijn/haar manier. Uiteindelijk gaat het om resultaat. En niet de manier waarop.
Hm, dat vraag ik me af. Ik denk dat het proces van opvoeden veel toevoegt aan 'het resultaat'.
quote:
Als mensen zich op de borst willen slaan dat ze zo'n geweldige moeder zijn omdat ze er 24/7 zijn voor de kinderen denk ik dat er zat voorbeelden zijn van moeders die er 24/7 zijn die helemaal niet zo geweldig waren. Het is te simpel gedacht.
Dat heb ik in dit topic nog niet zien gebeuren.
quote:
Het gaat om de behoefte van jouw kind. En het ene kind heeft behoefte aan dit, het andere kind aan dat. Lijkt mij dat een verantwoordelijke ouder daar een prima inschatting in kan maken en daar naar kan handelen.
Maar je maakt mij niet wijs dat een kind liever de aandacht en liefde van de nanny krijgt, dan die van de eigen ouders. En zo ja, dan heb je imo als ouder gefaald.
quote:
1s.gif Op dinsdag 24 september 2013 18:03 schreef Clubsoda het volgende:

Linda, ik vind het wel een waardevolle toevoeging om te zien dat veel in hoe wij denken over wat goed ik voor kinderen, cultureel bepaald is.
Ik weet weer helemaal waarom ik indertijd gestopt ben met mijn studie culturele antropologie. :D
Het cultuurrlativisme was niet aan mij besteed...

Oh, en ik ben er trouwens niet van overtuigd dat onze manier de beste is. Het is andersom gegaan. Wij hebben indertijd gekozen voor de manier die ons het beste lijkt. Is nét even een nuance(...!!! Clubsoda!!)verschilletje.
"Bloemen zijn rood jongeman... "
Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
  dinsdag 24 september 2013 @ 18:24:29 #208
131983 debuurvrouw
The girl nextdoor
pi_131521019
Ik zou voor zo'n systeem gelijk tekenen Linda! :o hier in nederland moet je dan uit je werk nog snelsnel koken en zijn de kinderen moe en hongerig. Niks geen kwaliteit-tijd. Dit is een creche die je daadwerkelijk ontlast.
Het maakt ook niet uit of je koopt, kraakt of huurt, buurvrouw is steeds in de buurt.
  dinsdag 24 september 2013 @ 18:26:59 #209
131983 debuurvrouw
The girl nextdoor
pi_131521113
Ik vraag me ineens af wat precies een goed resultaat is? Qua opvoeding?
  dinsdag 24 september 2013 @ 18:28:35 #210
31858 mrspoeZ
crazy catlady
pi_131521166
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 september 2013 18:26 schreef debuurvrouw het volgende:
Een gelukkig mens.
Prrrrr
pi_131521211
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 september 2013 18:24 schreef debuurvrouw het volgende:
Ik zou voor zo'n systeem gelijk tekenen Linda! :o hier in nederland moet je dan uit je werk nog snelsnel koken en zijn de kinderen moe en hongerig. Niks geen kwaliteit-tijd. Dit is een creche die je daadwerkelijk ontlast.
Nouja... moe en hongerig zijn ze alsnog natuurlijk. Maar je gaat minder snel met je andijvieprakkie in de speeltuin zitten. Met een boterham heet het picknicken ;) het geeft gewoon meer vrijheid om niet meer te hoeven koken.
Lotte!
Noah!
  dinsdag 24 september 2013 @ 18:30:07 #212
35189 Troel
scherp en bot
pi_131521229
quote:
Dat je later als je ouder bent denkt "die ouders van me, die deden het nog niet zo slecht"
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_131521271
Ik merk trouwens wel dat voor mij het hele concept opvang anders wordt nu de kinderen (de jongste bijna) naar school gaan.

Als ik een half uur later ben, vind ik dat met name voor de oudste vervelend. Voor haar vind ik het echt wel veel. School-overblijven-school-bso. Mijn zoon, die feitelijk net zo lang van huis is, merkt een verschil van een half uurtje niet echt. Hij is op één plek en dat geeft rust.

En hoewel mijn dochter nooit met tegenzin naar de bso gaat, merk ik ook aan haar dat ze dubbel geniet op de dagen dat ik op het schoolplein sta om haar direct uit school op te halen.

Daarom vind ik het des te fijner dat het vanaf januari nog maar één middag nodig is. Vier dagen zal ik dan op het schoolplein staan. Ik lever er mijn vrije anderhalve dag voor in (spreid mijn werk dan over vijf dagen), maar ik verheug me er nu al op.

Ze zullen dan wel vier keer naar de overblijf moeten, maar ja, ik kan niet alles hebben. ;(
Ik geloof dat ik (alleenstaand en wel) al heel blij mag zijn met hoe ik het allemaal geregeld krijg. :Y
pi_131521353
Hier heeft de hoofd-kleuterjuf op de algemene info-avond ook een uitspraak over in haar ogen te veel bso en te vaak overblijven gedaan. Dat is haar niet in dank afgenomen. Veel ouders waren beledigd en voelden zich aangevallen.
pi_131521388
quote:
1s.gif Op dinsdag 24 september 2013 18:29 schreef Linda2205 het volgende:

[..]

Nouja... moe en hongerig zijn ze alsnog natuurlijk. Maar je gaat minder snel met je andijvieprakkie in de speeltuin zitten. Met een boterham heet het picknicken ;) het geeft gewoon meer vrijheid om niet meer te hoeven koken.
En ook dat is weer cultureel bepaald, want bijvoorbeeld in Antalya ga je gerust met je gekookte eten naar het park om het daar te eten en te picknicken ;)
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_131521491
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 september 2013 18:34 schreef miss_sly het volgende:

[..]

En ook dat is weer cultureel bepaald, want bijvoorbeeld in Antalya ga je gerust met je gekookte eten naar het park om het daar te eten en te picknicken ;)
Maar dan is het koud :( ik ging wel bij ons voor op het grasveld zitten idd.. maar dat was tegenover ons huis..
/offtopic
Lotte!
Noah!
pi_131521538
Oh, en waar ik ze voorheen in vakanties ook best een paar dagen naar de opvang bracht (zodat ik eens een keer alleen lekker kan stadten ofzo), geef ik mijn dochter (en zoon daarom ook) nu meer de keuze. Ze gaan naar school en hebben ook recht op vakantie ofzo, zo voel ik dat. Als voor haar vakantie betekent lekker thuishangen dan gun ik haar dat van harte. Meestal wil ze dan wèl op de dag dat haar vriendinnetjes ook gaan.

En soms geef ik aan dat ik ze echt één dag wegbreng, zodat ik even dat en dat en dat kan doen. naar hun behoeften en naar mijn eigen behoeften. Balans, balans, balans. Het blijft zoeken en afstemmen.
  dinsdag 24 september 2013 @ 18:42:51 #218
131983 debuurvrouw
The girl nextdoor
pi_131521674
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 september 2013 18:38 schreef groofskendezoveelste het volgende:
Oh, en waar ik ze voorheen in vakanties ook best een paar dagen naar de opvang bracht (zodat ik eens een keer alleen lekker kan stadten ofzo), geef ik mijn dochter (en zoon daarom ook) nu meer de keuze. Ze gaan naar school en hebben ook recht op vakantie ofzo, zo voel ik dat. Als voor haar vakantie betekent lekker thuishangen dan gun ik haar dat van harte. Meestal wil ze dan wèl op de dag dat haar vriendinnetjes ook gaan.

En soms geef ik aan dat ik ze echt één dag wegbreng, zodat ik even dat en dat en dat kan doen. naar hun behoeften en naar mijn eigen behoeften. Balans, balans, balans. Het blijft zoeken en afstemmen.
nou ben ik dan thuis maar ook mijn kinderen gaan zo nu en dan naar de overblijf en soms naar de oppas na school. Of papa zorgt dat hij thuis is.

Nu zijn ze inmiddels zo groot dat ze gewoon thuis blijven. Maar het is denk ik niet reeel er 24-7 te zijn.
pi_131521926
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 september 2013 17:48 schreef DS4 het volgende:

[..]

Weekeinden tellen niet meer mee?

[..]

Wij zijn ook graag bij onze dochter hoor. Als ze straks meer tijd nodig heeft met een van ons krijgt ze die. Dan regelen we dat. We kunnen ook werken als ze slaapt (zo gaat dat in de weekenden). We hebben vooral minder tijd voor leuke dingen voor ons zelf.
Voor mij zou het niet voldoende zijn. Dat is ieders keus, toch?
  Licht Ontvlambaar dinsdag 24 september 2013 @ 18:53:28 #220
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_131521979
Groof, ik heb er nu bewust voor gekozen geen BSO meer te doen nu ze negen is. Juist nu merk ik dat ze er meer aan heeft dat ze thuis is en van huis uit lekker haar gang kan gaan. Gelukkig kregen we het doordat ze nu ook op vrijdagmiddag naar school gaat geregeld met werkuren. Het houdt wel in dat ze vier dagen overblijft en twee dagen alleen naar huis komt, maar ik merk dat het beter werkt zo :)
You can't start a fire without a spark...
♥ Isa ♥ | In vuur en vlam
A dirty mind is a joy forever!
pi_131522443
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 september 2013 18:23 schreef Moonah het volgende:

Oh, en ik ben er trouwens niet van overtuigd dat onze manier de beste is. Het is andersom gegaan. Wij hebben indertijd gekozen voor de manier die ons het beste lijkt. Is nét even een nuance(...!!! Clubsoda!!)verschilletje.
Wil je nou voor elke genuanceerde opmerking een sticker? :{w ;)

quote:
0s.gif Op dinsdag 24 september 2013 18:24 schreef debuurvrouw het volgende:
Nou ik moet zeggen, dat is best handig inderdaad. Ik verkondigde net wel heel leuk dat ik altijd samen eet, maar vandaag zat ik met een bespreking en kon ik niet voor 20 over 6 bij het kdv zijn. Dat vond ik wel erg laat worden, dus zoon heeft bij wijze van uitzondering gegeten op het kdv. Eten mee, tussen de middag krijgt hij warm eten en aan het einde van de dag een boterham en yoghurt. Ik dacht een heel moe vogeltje op te pikken maar hij is veel energieker dan normaal :o Is denk ik toch de hongerigheid normaal gesproken. Dus de mogelijkheid tot meeëten is er zeker ook wel in Nederland. Ik plan het overigens zo dat ik op kdv-dagen vooruit gekookt heb zodat we alleen moeten opwarmen. Of we nemen een maaltijd (met groente en haske gezond enzo) af bij de maaltijdservice van het kdv.

[ Bericht 0% gewijzigd door Clubsoda op 24-09-2013 19:10:21 ]
  dinsdag 24 september 2013 @ 19:08:24 #222
131983 debuurvrouw
The girl nextdoor
pi_131522657
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 september 2013 19:03 schreef Clubsoda het volgende:

[..]

Wil je nou voor elke genuanceerde opmerking een sticker? :{w ;)

[..]

Nou ik moet zeggen, dat is best handig inderdaad. Ik verkondigde net wel heel leuk dat ik altijd samen eet, maar vandaag zat ik met een bespreking en kon ik niet voor 20 over 6 bij het kdv zijn. Dat vond ik wel erg laat worden, dus zoon heeft bij wijze van uitzondering gegeten op het kdv. Eten mee, tussen de middag krijgt hij warm eten en aan het einde van de dag een boterham en yoghurt. Ik dacht een heel moe vogeltje op te pikken maar hij is veel energieker dan normaal :o Is denk ik toch de hongerigheid normaal gesproken. Dus de mogelijkheid tot meeëten is er zeker ook wel in Nederland mogelijk. Ik plan het overigens zo dat ik op kdv-dagen vooruit gekookt heb zodat we alleen moeten opwarmen. Of we nemen een maaltijd (met groente en haske gezond enzo) af bij de maaltijdservice van het kdv.
oh goed! Niet hier in de provincie natuurlijk. :') en ik had oppas lang gelee. Dat was echt een drama. Lange reistijd nog na de opvang en dan nog eten. Geen succes.
pi_131522785
Bij het Kdv van S wer ook in de middag warm gegeten. Rond half vijf werd er dan brood gegeten. Ophalen kon tot half zeven. In de praktijk aten we op Kdv-dagen rond half zeven en dan iets simpels, omdat S toch al gegeten had.
pi_131523061
Bij Amber en Tess is er geïnventariseerd of de kinderen avondeten wilden krijgen op de bso/kdv.
♥ A ♥ & ♥ T ♥
When you were born, you were crying and everyone around you was smiling. Live your life so that when you die, you're smiling and everyone around you is crying.
pi_131523159
Ik geloof zeker dat maatwerk en extra's wel echt iets is van de laatste tijd, het is één van de weinige manier van kdv-en om zich te onderscheiden van anderen en het hoofd boven water te houden. En de provincie, tja, ik woon nog niet eens écht in de randstad maar er zijn hier veel zaken veel makkelijker voorhanden dan up north, dat heeft mij ook altijd verbaasd.
pi_131523230
quote:
1s.gif Op dinsdag 24 september 2013 18:20 schreef debuurvrouw het volgende:

makkelijke reactie vind je niet? Ik zeg mijn mening. En mijn keuzes. Ik zeg nergens dat mijn manier de beste is. Het is wel VOOR MIJ de beste manier.
Ik lees hier toch echt een algemene stelling in plaats van voor jouw kinderen...

quote:
0s.gif Op dinsdag 24 september 2013 17:24 schreef debuurvrouw het volgende:
Voor mij hoort het opvoeden bij het krijgen van kinderen. Daar hoort zorg bij. En ik geloof dat het voor een kind wél uitmaakt wie die zorg geeft. Papa en mama is anders dan de juf van het kdv. Of de nanny.
Je kunt nu wel doen alsof je alleen voor jezelf sprak, maar dat stond er dus niet.

quote:
Mijn oudste kind is 14 trouwens. Ik denk dat ik wel kan inschatten hoeveel tijd er nodig is om ze te ondersteunen en begeleiden.
Vast. Het is alleen wat jammer dat je dat ook lijkt te willen inschatten voor andere kinderen.
pi_131523269
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 september 2013 17:59 schreef Linda2205 het volgende:

Als ik hier lees, krijg ik een slecht geweten,
Vooral je geen slecht geweten aan laten praten.
pi_131523280
Mijn ouders werkten trouwens ook toen ik zelf nog naar de basisschool ging (en daarna ook), dus voor mij is er helemaal niks vreemds aan om naar een oppasmoeder te gaan. We gingen drie keer per week tussen de middag eten bij de overbuurvrouw en waren daar ook nog twee keer na school tot vijven. Ze had wel onze sleutel. Ik heb er niks onder geleden. :)
pi_131523467
quote:
1s.gif Op dinsdag 24 september 2013 18:53 schreef Sjeen het volgende:
Groof, ik heb er nu bewust voor gekozen geen BSO meer te doen nu ze negen is. Juist nu merk ik dat ze er meer aan heeft dat ze thuis is en van huis uit lekker haar gang kan gaan. Gelukkig kregen we het doordat ze nu ook op vrijdagmiddag naar school gaat geregeld met werkuren. Het houdt wel in dat ze vier dagen overblijft en twee dagen alleen naar huis komt, maar ik merk dat het beter werkt zo :)
Dat lijkt me inderdaad heerlijk voor haar. Wij wonen net te ver van school, dus mijn kinderen zullen ws nooit alleen naar huis kunnen lopen of fietsen. Maar ook daarover zeg ik dan maar tegen mezelf 'je kan niet alles hebben'.
;)
pi_131523505
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 september 2013 18:23 schreef Moonah het volgende:

Hm, dat vraag ik me af. Ik denk dat het proces van opvoeden veel toevoegt aan 'het resultaat'.
Prima, wij hebben een nanny die is opgeleid in het leerproces van jonge kinderen en dat te stimuleren spelenderwijs. Ik denk dat dat nu toevallig wat toevoegt aan het resultaat.

quote:
Dat heb ik in dit topic nog niet zien gebeuren.
Je leest jouw eigen posts niet? :D

quote:
Maar je maakt mij niet wijs dat een kind liever de aandacht en liefde van de nanny krijgt, dan die van de eigen ouders. En zo ja, dan heb je imo als ouder gefaald.
Je meet weer kwantitatief! Heb je een betere relatie als je 24/7 met je partner bent dan wanneer je elkaar niet iedere dag de hele dag ziet? Of snap je met dat voorbeeld wel dat aandacht en liefde niet uit te drukken is in aantal uren op elkaars lip zitten?

quote:
Ik weet weer helemaal waarom ik indertijd gestopt ben met mijn studie culturele antropologie. :D
Het cultuurrlativisme was niet aan mij besteed...
Dus niet eens omdat het een studie is die nog niet HBO niveau haalt en je er geen reet mee kan?

quote:
Oh, en ik ben er trouwens niet van overtuigd dat onze manier de beste is.
Zo breng je het m.i. wel!
pi_131523537
quote:
Dat je kinderen gelukkig zijn, gezond zijn en goed opgevoed. Dat lijkt mij een beetje de essentie.
pi_131524106
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 september 2013 19:28 schreef DS4 het volgende:

[..]

Dat je kinderen gelukkig zijn, gezond zijn en goed opgevoed. Dat lijkt mij een beetje de essentie.
En toch hè...gelukkig zijn kun je als ouder volgens mij weinig aan opvoeden. Gezond ook. Goed opgevoed? Is dat beleefd? Sociaal? Bescheiden?
pi_131524308
Ik denk dat wel ook, dat opvoeding mede bepalend is voor het geluksgevoel van kinderen. Of misschien een beter woordkeuze: fijne jeugd. Net zoals zorgen voor gezond voeden enzo. Het zal heus niet allesbepalend zijn. Niet ieder mens met een fijne jeugd zal zijn volwassen leven gelukkig zijn. Maar ik denk wel dat het een bijdrage kan leveren. (Uitzonderingen daargelaten. Soms zijn bepaalde omstandigheden zo groot, dat je daar met een fijne jeugd/ goede opvoeding niet tegen op kunt boksen, natuurlijk niet!)

En bij goed opgevoed, denk ik dan verder ook aan dingen als normen en waarden meegeven (gedragsmanieren enzo).
  dinsdag 24 september 2013 @ 19:51:10 #234
131983 debuurvrouw
The girl nextdoor
pi_131524490
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 september 2013 19:28 schreef DS4 het volgende:

[..]

Gezond is een gelukje. Je kind kan zomaar ziek worden of iets overkomen. Dat heb ik aan den lijve ondervonden. En dan doet geen baan er meer toe. Daar heb je weinig onvloed op.

Ik vraag van mijn kinderen niet dat ze gelukkig zijn. Ik hoop wel dat ze veel en vaak gelukkig zijn. Da's toch het fijnst. Maar ik geloof niet dat ik daar veel invloed op heb.

En wanneer ben je goed opgevoed?
pi_131524571
Gezond zijn in de zin van niet ziek heb je inderdaad niet in de hand. Maar gezond opvoeden, in de zin van niet elke dag naar de Mac enzo, natuurlijk weer wel. Ik neem aan dat DS4 het op die manier bedoelt?
pi_131524632
Ik merk eigenlijk echt best wel goed in de klas welke kinderen 'goed opgevoed' zijn en welke minder. (Of mag je dat zo echt niet zien? :@) En dan heb ik het niet over impulsief gedrag ofzo, maar gewoon netjes in de omgang, met fatsoen, enzo.
pi_131524677
quote:
1s.gif Op dinsdag 24 september 2013 19:42 schreef miss_sly het volgende:

En toch hè...gelukkig zijn kun je als ouder volgens mij weinig aan opvoeden.
Ik vind dit een misvatting. Je kan het niet garanderen natuurlijk, maar de kans dat jouw kind gelukkig wordt kun je weldegelijk beïnvloeden als ouder.

quote:
Gezond ook.
Natuurlijk heb je daar invloed op. Roken in huis, slechte voeding, enz.

quote:
Goed opgevoed? Is dat beleefd? Sociaal? Bescheiden?
Het is geen exacte wetenschap, maar jij kan hoop ik ook wel een verschil zien tussen een kind wat zich fatsoenlijk gedraagt en een etter. En wederom: garanties zijn er niet, maar je hebt wel invloed.

Als je geen invloed hebt, kun je ze net zo goed 24/7 elders onderbrengen....
pi_131524697
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 september 2013 19:46 schreef groofskendezoveelste het volgende:
Ik denk dat wel ook, dat opvoeding mede bepalend is voor het geluksgevoel van kinderen. Of misschien een beter woordkeuze: fijne jeugd. Net zoals zorgen voor gezond voeden enzo. Het zal heus niet allesbepalend zijn. Niet ieder mens met een fijne jeugd zal zijn volwassen leven gelukkig zijn. Maar ik denk wel dat het een bijdrage kan leveren. (Uitzonderingen daargelaten. Soms zijn bepaalde omstandigheden zo groot, dat je daar met een fijne jeugd/ goede opvoeding niet tegen op kunt boksen, natuurlijk niet!)

En bij goed opgevoed, denk ik dan verder ook aan dingen als normen en waarden meegeven (gedragsmanieren enzo).
Precies!
  dinsdag 24 september 2013 @ 19:56:46 #239
35189 Troel
scherp en bot
pi_131524723
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 september 2013 19:54 schreef groofskendezoveelste het volgende:
Ik merk eigenlijk echt best wel goed in de klas welke kinderen 'goed opgevoed' zijn en welke minder. (Of mag je dat zo echt niet zien? :@) En dan heb ik het niet over impulsief gedrag ofzo, maar gewoon netjes in de omgang, met fatsoen, enzo.
Mijn jongens zijn heel erg van de alsjeblieft en dankjewels en als ze een keer een boer of een wind laten, zeggen ze keurig pardon. Maar maakt ze dat opgevoed?
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_131524740
quote:
1s.gif Op dinsdag 24 september 2013 19:51 schreef debuurvrouw het volgende:

Gezond is een gelukje. Je kind kan zomaar ziek worden of iets overkomen. Dat heb ik aan den lijve ondervonden. En dan doet geen baan er meer toe. Daar heb je weinig onvloed op.

Ik vraag van mijn kinderen niet dat ze gelukkig zijn. Ik hoop wel dat ze veel en vaak gelukkig zijn. Da's toch het fijnst. Maar ik geloof niet dat ik daar veel invloed op heb.

En wanneer ben je goed opgevoed?
Ja, gooi lekker de kont tegen de krib...

Waarom denken dat je er als ouders moet zijn als je daadwerkelijk meent nauwelijks invloed te hebben?
pi_131524778
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 september 2013 19:54 schreef groofskendezoveelste het volgende:
Wederom: precies.

Ik vind het wel heel vreemd dat anderen net doen alsof ik iets heel vreemds gezegd heb.
pi_131524801
Buuf, niemand vraagt van z'n kinderen gelukkig te zijn. Maar dingen als tevredenheid enzo, gewoon jezelf mogen zijn, niet hoeven presteren,... allemaal zaken die bijdragen aan een gelukkig mens kunnen zijn, denk ik (en deel uitmaken van hoe je opgroeit, dus je jeugd, dus je opvoeding).
pi_131524806
Zonder alle pagina's gelezen te hebben: ik ben WO geschoold en werkte toen mijn zoon geboren werd 4 dagen in de week. Dat vond ik behoorlijk pittig, maar in mijn functie was minder werken niet wenselijk. Toen ik door een reorganisatie op zoek moest naar iets anders, heb ik bewust gezocht naar iets met minder uren. Nu werk ik 3 dagen en is werk en privé beter in balans :Y. Mijn vriend werkt overigens 5 dagen in de week, met 1x in de 2 weken een dag ouderschapsverlof.
Venus in pocketformaat
© loveli
pi_131524869
quote:
7s.gif Op dinsdag 24 september 2013 19:56 schreef Troel het volgende:

Mijn jongens zijn heel erg van de alsjeblieft en dankjewels en als ze een keer een boer of een wind laten, zeggen ze keurig pardon. Maar maakt ze dat opgevoed?
Het helpt, nietwaar?

Sociale omgangsvormen zijn handig en volgens mij is dat een taak die je als ouders hebt: zorgen dat jouw kind zelfstandig kan functioneren in de maatschappij.

Wat denk jij dan?
  dinsdag 24 september 2013 @ 20:00:58 #245
131983 debuurvrouw
The girl nextdoor
pi_131524890
Nou ken ik via school drie gezinnen met ouders die beide fulltime werken en laten die dan heel toevallig ook net de ouders zijn van de kinderen met enorme driftbuien, onaangepast gedrag, te dik, brutaal ruzie maken met slaan en echt probleemkinderen waar externe zorg bij ingeroepen is. :X

Het zal wel toeval zijn. Maar het is op z'n minst opvallend. :@

Misschien gingen ze wel fulltime werken omdat die kinderen onuitstaanbaar waren. :+
  dinsdag 24 september 2013 @ 20:01:46 #246
35189 Troel
scherp en bot
pi_131524928
quote:
1s.gif Op dinsdag 24 september 2013 19:57 schreef DS4 het volgende:

[..]

Ja, gooi lekker de kont tegen de krib...

Waarom denken dat je er als ouders moet zijn als je daadwerkelijk meent nauwelijks invloed te hebben?
Nou ja, zodra kinderen naar school gaan heb je als ouders gewoon weinig invloed. Direct na het schoolgaan merkte ik dat er bepaalde woorden mee naar huis kwamen die op school opgevangen werden, maar hier thuis echt.niet. gebruikt worden. En aangezien je thuis echt niet weet welke woorden ze op school gebruiken, kan je het ook echt niet voorkomen dat ze die woorden gebruiken daar, hoe graag je het ook zou willen. Ze hebben snel genoeg door dat je er niets mee kan.
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_131525036
Dat ben ik toch echt niet helemaal met je eens. Natuurlijk heb je niet in de hand hoe ze zich op school gedragen, wat ze daar leren en oppikken van klas- en schoolgenootjes, maar de manier waarop je daarmee omgaat is denk ik nogsteeds heel belangrijk voor hun gewetensvorming bijvoorbeeld. Je hoort dingen terug van de leerkracht als ze de spuigaten uitlopen, toch? Mijn dochter heeft een keer een ander kind geslagen, dat had ze daarvoor nog nooit gedaan. De juf kwam diezelfde middag nog aan me vragen of ze misschien oververmoeid was, want blablabla. Aan mij om daar dan toch op een bepaalde manier mee om te gaan, denk ik.

Bovendien is denk ik opvoeding (normen en waarden thuis, manier van omgang thuis) ook deels van invloed op hoe gevoelig een kind is voor peergroup-gedrag (of hoe heet dat ook alweer? :P ).

Deels hè, deels...
pi_131525280
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 september 2013 19:58 schreef Phaidra het volgende:
Zonder alle pagina's gelezen te hebben: ik ben WO geschoold en werkte toen mijn zoon geboren werd 4 dagen in de week. Dat vond ik behoorlijk pittig, maar in mijn functie was minder werken niet wenselijk. Toen ik door een reorganisatie op zoek moest naar iets anders, heb ik bewust gezocht naar iets met minder uren. Nu werk ik 3 dagen en is werk en privé beter in balans :Y. Mijn vriend werkt overigens 5 dagen in de week, met 1x in de 2 weken een dag ouderschapsverlof.
Mooi dat alles zo op zijn plaats is gevallen.

Mijn vrouw heeft in den beginne ook wel even moeite gehad met de rolverdeling. Maar ja... als er meer als 100 man afhankelijk zijn van jou (indirect, maar toch... Dat salaris moet toch ergens vandaan komen), dan kun je niet zomaar alles aan de kant gooien.

En mijn vrouw is een geweldige moeder, maar dat zou ze niet zijn als ze vrijwel iedere dag voor Valerie moet zorgen. Dat trekt zij gewoon niet. Daar staat tegenover dat ze precies aanvoelt wat onze dochter nodig heeft en ze is er voor haar als zij haar moeder nodig heeft.

Nu kan mijn vrouw een fantastische moeder zijn in de dagen dat ze moeder is, wat mi beter is dan een gefrustreerde moeder 7 dagen per week.

En ik heb dan wel niet echt dat het mij ooit teveel wordt, maar je staat er toch met meer energie als je ook wat anders om handen hebt.
pi_131525336
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 september 2013 20:00 schreef debuurvrouw het volgende:
Nou ken ik via school drie gezinnen met ouders die beide fulltime werken en laten die dan heel toevallig ook net de ouders zijn van de kinderen met enorme driftbuien, onaangepast gedrag, te dik, brutaal ruzie maken met slaan en echt probleemkinderen waar externe zorg bij ingeroepen is. :X

Het zal wel toeval zijn. Maar het is op z'n minst opvallend. :@

Hoe zat dat ook alweer met dat jij jouw norm alleen voor jouw kinderen bedoelde en geen algemene 'mijn manier is beter' uitspraak had gedaan?
pi_131525352
Peer pressure groofsken ;)

Geloof ik ook wel, dat je in de opvoeding een zekere basisstabiliteit probeert waarvan je hoopt dat je kind die kan toepassen in situaties waarin jij er niet bent.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')