Ach, als je bij die fulltime ouders over de vloer komt kun je ook vast iets ontdekken waarvan je denkt "dat lijkt mij nou niet zo geweldig".quote:Op dinsdag 24 september 2013 17:32 schreef Olf het volgende:
Maar allebei parttime werken is soms toch echt niet haalbaar? Ik ben het sowieso niet met je eens maar als zelfs het hebben van 1 fulltime werkende ouder 'verkeerd' is, wordt het best lastig soms.
Weekeinden tellen niet meer mee?quote:Op dinsdag 24 september 2013 17:43 schreef miss_sly het volgende:
Ik weet het niet. Mijn gevoel zegt me dat als beide ouders 1 dag in de veertien dagen met hun kind doorbrengen, dat toch wel erg weinig is.
Wij zijn ook graag bij onze dochter hoor. Als ze straks meer tijd nodig heeft met een van ons krijgt ze die. Dan regelen we dat. We kunnen ook werken als ze slaapt (zo gaat dat in de weekenden). We hebben vooral minder tijd voor leuke dingen voor ons zelf.quote:Het zal best dat jullie alle drie er wel bij varen (tenminste, jullie kind is nog erg jong, lees ik uit je posts, dus het is afwachten hoe dat in de toekomst gaat), maar ik zou er persoonlijk niet gelukkig van worden. Ik vind het erg weinig, zelfs al heb je de weekenden er ook nog deels bij. Dat heeft niets met dogma te maken, hoor, maar ik heb gemerkt dat ik erg graag bij mijn kind ben en haar maar slecht kan missen.
Voor mij zou dat wel inleveren op mijn kind zijn. De maaltijden zijn heilig hier, we ontbijten en dineren altijd samen. Dat kan best een mij zelf opgelegd dogma zijn trouwens. Maar het is ook iets wat ik gewoon gewend ben van huis uit, mijn ouders aten ook altijd met ons.quote:Op dinsdag 24 september 2013 17:52 schreef DS4 het volgende:
Overigens nog een toevoeging: dat de nanny er is van 8.30u tot 18.30 uur (ik zie dat ik eerder 19.30u schreef en dat is een typfout) wil niet zeggen dat wij er in die tijd niet zijn. We proberen samen te ontbijten en mijn vrouw en ik zijn er ook vaak bij als ze eet. Dan bereidt de nanny gewoon even ons eten.
Bij ons zijn tijden niet zo vastgelegd. Veel van ons werk gaat tussen 20u en 23u wanneer ze slaapt. We zijn ondernemers en dus niet zo star, maar we moeten wel de vrijheid hebben om dingen te kunnen regelen als dat nodig is.
makkelijke reactie vind je niet? Ik zeg mijn mening. En mijn keuzes. Ik zeg nergens dat mijn manier de beste is. Het is wel VOOR MIJ de beste manier.quote:Op dinsdag 24 september 2013 17:37 schreef DS4 het volgende:
[..]
Ook jij zit helemaal vast in het dogma.
Alleen al de gedachte dat de hoeveelheid tijd die je bij je kind bent doorslaggevend is. Prima dat je je eigen keuze maakt. Voor jou zal het best het beste werken. Maar doen alsof jouw manier de beste is... mijn god, ik hoop toch dat je je kinderen bijbrengt dat er meerdere methodes zijn die kunnen werken.
Hm, dat vraag ik me af. Ik denk dat het proces van opvoeden veel toevoegt aan 'het resultaat'.quote:Op dinsdag 24 september 2013 17:45 schreef DS4 het volgende:
Iedereen doet het op zijn/haar manier. Uiteindelijk gaat het om resultaat. En niet de manier waarop.
Dat heb ik in dit topic nog niet zien gebeuren.quote:Als mensen zich op de borst willen slaan dat ze zo'n geweldige moeder zijn omdat ze er 24/7 zijn voor de kinderen denk ik dat er zat voorbeelden zijn van moeders die er 24/7 zijn die helemaal niet zo geweldig waren. Het is te simpel gedacht.
Maar je maakt mij niet wijs dat een kind liever de aandacht en liefde van de nanny krijgt, dan die van de eigen ouders. En zo ja, dan heb je imo als ouder gefaald.quote:Het gaat om de behoefte van jouw kind. En het ene kind heeft behoefte aan dit, het andere kind aan dat. Lijkt mij dat een verantwoordelijke ouder daar een prima inschatting in kan maken en daar naar kan handelen.
Ik weet weer helemaal waarom ik indertijd gestopt ben met mijn studie culturele antropologie.quote:Op dinsdag 24 september 2013 18:03 schreef Clubsoda het volgende:
Linda, ik vind het wel een waardevolle toevoeging om te zien dat veel in hoe wij denken over wat goed ik voor kinderen, cultureel bepaald is.
Een gelukkig mens.quote:Op dinsdag 24 september 2013 18:26 schreef debuurvrouw het volgende:
Ik vraag me ineens af wat precies een goed resultaat is? Qua opvoeding?
Nouja... moe en hongerig zijn ze alsnog natuurlijk. Maar je gaat minder snel met je andijvieprakkie in de speeltuin zitten. Met een boterham heet het picknickenquote:Op dinsdag 24 september 2013 18:24 schreef debuurvrouw het volgende:
Ik zou voor zo'n systeem gelijk tekenen Linda!hier in nederland moet je dan uit je werk nog snelsnel koken en zijn de kinderen moe en hongerig. Niks geen kwaliteit-tijd. Dit is een creche die je daadwerkelijk ontlast.
Dat je later als je ouder bent denkt "die ouders van me, die deden het nog niet zo slecht"quote:Op dinsdag 24 september 2013 18:26 schreef debuurvrouw het volgende:
En ook dat is weer cultureel bepaald, want bijvoorbeeld in Antalya ga je gerust met je gekookte eten naar het park om het daar te eten en te picknickenquote:Op dinsdag 24 september 2013 18:29 schreef Linda2205 het volgende:
[..]
Nouja... moe en hongerig zijn ze alsnog natuurlijk. Maar je gaat minder snel met je andijvieprakkie in de speeltuin zitten. Met een boterham heet het picknickenhet geeft gewoon meer vrijheid om niet meer te hoeven koken.
Maar dan is het koudquote:Op dinsdag 24 september 2013 18:34 schreef miss_sly het volgende:
[..]
En ook dat is weer cultureel bepaald, want bijvoorbeeld in Antalya ga je gerust met je gekookte eten naar het park om het daar te eten en te picknicken
nou ben ik dan thuis maar ook mijn kinderen gaan zo nu en dan naar de overblijf en soms naar de oppas na school. Of papa zorgt dat hij thuis is.quote:Op dinsdag 24 september 2013 18:38 schreef groofskendezoveelste het volgende:
Oh, en waar ik ze voorheen in vakanties ook best een paar dagen naar de opvang bracht (zodat ik eens een keer alleen lekker kan stadten ofzo), geef ik mijn dochter (en zoon daarom ook) nu meer de keuze. Ze gaan naar school en hebben ook recht op vakantie ofzo, zo voel ik dat. Als voor haar vakantie betekent lekker thuishangen dan gun ik haar dat van harte. Meestal wil ze dan wèl op de dag dat haar vriendinnetjes ook gaan.
En soms geef ik aan dat ik ze echt één dag wegbreng, zodat ik even dat en dat en dat kan doen. naar hun behoeften en naar mijn eigen behoeften. Balans, balans, balans. Het blijft zoeken en afstemmen.
Voor mij zou het niet voldoende zijn. Dat is ieders keus, toch?quote:Op dinsdag 24 september 2013 17:48 schreef DS4 het volgende:
[..]
Weekeinden tellen niet meer mee?
[..]
Wij zijn ook graag bij onze dochter hoor. Als ze straks meer tijd nodig heeft met een van ons krijgt ze die. Dan regelen we dat. We kunnen ook werken als ze slaapt (zo gaat dat in de weekenden). We hebben vooral minder tijd voor leuke dingen voor ons zelf.
Wil je nou voor elke genuanceerde opmerking een sticker?quote:Op dinsdag 24 september 2013 18:23 schreef Moonah het volgende:
Oh, en ik ben er trouwens niet van overtuigd dat onze manier de beste is. Het is andersom gegaan. Wij hebben indertijd gekozen voor de manier die ons het beste lijkt. Is nét even een nuance(...!!! Clubsoda!!)verschilletje.
Nou ik moet zeggen, dat is best handig inderdaad. Ik verkondigde net wel heel leuk dat ik altijd samen eet, maar vandaag zat ik met een bespreking en kon ik niet voor 20 over 6 bij het kdv zijn. Dat vond ik wel erg laat worden, dus zoon heeft bij wijze van uitzondering gegeten op het kdv. Eten mee, tussen de middag krijgt hij warm eten en aan het einde van de dag een boterham en yoghurt. Ik dacht een heel moe vogeltje op te pikken maar hij is veel energieker dan normaalquote:Op dinsdag 24 september 2013 18:24 schreef debuurvrouw het volgende:
Ik zou voor zo'n systeem gelijk tekenen Linda!hier in nederland moet je dan uit je werk nog snelsnel koken en zijn de kinderen moe en hongerig. Niks geen kwaliteit-tijd. Dit is een creche die je daadwerkelijk ontlast.
oh goed! Niet hier in de provincie natuurlijk.quote:Op dinsdag 24 september 2013 19:03 schreef Clubsoda het volgende:
[..]
Wil je nou voor elke genuanceerde opmerking een sticker?![]()
[..]
Nou ik moet zeggen, dat is best handig inderdaad. Ik verkondigde net wel heel leuk dat ik altijd samen eet, maar vandaag zat ik met een bespreking en kon ik niet voor 20 over 6 bij het kdv zijn. Dat vond ik wel erg laat worden, dus zoon heeft bij wijze van uitzondering gegeten op het kdv. Eten mee, tussen de middag krijgt hij warm eten en aan het einde van de dag een boterham en yoghurt. Ik dacht een heel moe vogeltje op te pikken maar hij is veel energieker dan normaalIs denk ik toch de hongerigheid normaal gesproken. Dus de mogelijkheid tot meeëten is er zeker ook wel in Nederland mogelijk. Ik plan het overigens zo dat ik op kdv-dagen vooruit gekookt heb zodat we alleen moeten opwarmen. Of we nemen een maaltijd (met groente en haske gezond enzo) af bij de maaltijdservice van het kdv.
Ik lees hier toch echt een algemene stelling in plaats van voor jouw kinderen...quote:Op dinsdag 24 september 2013 18:20 schreef debuurvrouw het volgende:
makkelijke reactie vind je niet? Ik zeg mijn mening. En mijn keuzes. Ik zeg nergens dat mijn manier de beste is. Het is wel VOOR MIJ de beste manier.
Je kunt nu wel doen alsof je alleen voor jezelf sprak, maar dat stond er dus niet.quote:Op dinsdag 24 september 2013 17:24 schreef debuurvrouw het volgende:
Voor mij hoort het opvoeden bij het krijgen van kinderen. Daar hoort zorg bij. En ik geloof dat het voor een kind wél uitmaakt wie die zorg geeft. Papa en mama is anders dan de juf van het kdv. Of de nanny.
Vast. Het is alleen wat jammer dat je dat ook lijkt te willen inschatten voor andere kinderen.quote:Mijn oudste kind is 14 trouwens. Ik denk dat ik wel kan inschatten hoeveel tijd er nodig is om ze te ondersteunen en begeleiden.
Vooral je geen slecht geweten aan laten praten.quote:Op dinsdag 24 september 2013 17:59 schreef Linda2205 het volgende:
Als ik hier lees, krijg ik een slecht geweten,
Dat lijkt me inderdaad heerlijk voor haar. Wij wonen net te ver van school, dus mijn kinderen zullen ws nooit alleen naar huis kunnen lopen of fietsen. Maar ook daarover zeg ik dan maar tegen mezelf 'je kan niet alles hebben'.quote:Op dinsdag 24 september 2013 18:53 schreef Sjeen het volgende:
Groof, ik heb er nu bewust voor gekozen geen BSO meer te doen nu ze negen is. Juist nu merk ik dat ze er meer aan heeft dat ze thuis is en van huis uit lekker haar gang kan gaan. Gelukkig kregen we het doordat ze nu ook op vrijdagmiddag naar school gaat geregeld met werkuren. Het houdt wel in dat ze vier dagen overblijft en twee dagen alleen naar huis komt, maar ik merk dat het beter werkt zo
Prima, wij hebben een nanny die is opgeleid in het leerproces van jonge kinderen en dat te stimuleren spelenderwijs. Ik denk dat dat nu toevallig wat toevoegt aan het resultaat.quote:Op dinsdag 24 september 2013 18:23 schreef Moonah het volgende:
Hm, dat vraag ik me af. Ik denk dat het proces van opvoeden veel toevoegt aan 'het resultaat'.
Je leest jouw eigen posts niet?quote:Dat heb ik in dit topic nog niet zien gebeuren.
Je meet weer kwantitatief! Heb je een betere relatie als je 24/7 met je partner bent dan wanneer je elkaar niet iedere dag de hele dag ziet? Of snap je met dat voorbeeld wel dat aandacht en liefde niet uit te drukken is in aantal uren op elkaars lip zitten?quote:Maar je maakt mij niet wijs dat een kind liever de aandacht en liefde van de nanny krijgt, dan die van de eigen ouders. En zo ja, dan heb je imo als ouder gefaald.
Dus niet eens omdat het een studie is die nog niet HBO niveau haalt en je er geen reet mee kan?quote:Ik weet weer helemaal waarom ik indertijd gestopt ben met mijn studie culturele antropologie.
Het cultuurrlativisme was niet aan mij besteed...
Zo breng je het m.i. wel!quote:Oh, en ik ben er trouwens niet van overtuigd dat onze manier de beste is.
Dat je kinderen gelukkig zijn, gezond zijn en goed opgevoed. Dat lijkt mij een beetje de essentie.quote:Op dinsdag 24 september 2013 18:26 schreef debuurvrouw het volgende:
En toch hè...gelukkig zijn kun je als ouder volgens mij weinig aan opvoeden. Gezond ook. Goed opgevoed? Is dat beleefd? Sociaal? Bescheiden?quote:Op dinsdag 24 september 2013 19:28 schreef DS4 het volgende:
[..]
Dat je kinderen gelukkig zijn, gezond zijn en goed opgevoed. Dat lijkt mij een beetje de essentie.
Gezond is een gelukje. Je kind kan zomaar ziek worden of iets overkomen. Dat heb ik aan den lijve ondervonden. En dan doet geen baan er meer toe. Daar heb je weinig onvloed op.quote:Op dinsdag 24 september 2013 19:28 schreef DS4 het volgende:
[..]
Dat je kinderen gelukkig zijn, gezond zijn en goed opgevoed. Dat lijkt mij een beetje de essentie.
Ik vind dit een misvatting. Je kan het niet garanderen natuurlijk, maar de kans dat jouw kind gelukkig wordt kun je weldegelijk beïnvloeden als ouder.quote:Op dinsdag 24 september 2013 19:42 schreef miss_sly het volgende:
En toch hè...gelukkig zijn kun je als ouder volgens mij weinig aan opvoeden.
Natuurlijk heb je daar invloed op. Roken in huis, slechte voeding, enz.quote:Gezond ook.
Het is geen exacte wetenschap, maar jij kan hoop ik ook wel een verschil zien tussen een kind wat zich fatsoenlijk gedraagt en een etter. En wederom: garanties zijn er niet, maar je hebt wel invloed.quote:Goed opgevoed? Is dat beleefd? Sociaal? Bescheiden?
Precies!quote:Op dinsdag 24 september 2013 19:46 schreef groofskendezoveelste het volgende:
Ik denk dat wel ook, dat opvoeding mede bepalend is voor het geluksgevoel van kinderen. Of misschien een beter woordkeuze: fijne jeugd. Net zoals zorgen voor gezond voeden enzo. Het zal heus niet allesbepalend zijn. Niet ieder mens met een fijne jeugd zal zijn volwassen leven gelukkig zijn. Maar ik denk wel dat het een bijdrage kan leveren. (Uitzonderingen daargelaten. Soms zijn bepaalde omstandigheden zo groot, dat je daar met een fijne jeugd/ goede opvoeding niet tegen op kunt boksen, natuurlijk niet!)
En bij goed opgevoed, denk ik dan verder ook aan dingen als normen en waarden meegeven (gedragsmanieren enzo).
Mijn jongens zijn heel erg van de alsjeblieft en dankjewels en als ze een keer een boer of een wind laten, zeggen ze keurig pardon. Maar maakt ze dat opgevoed?quote:Op dinsdag 24 september 2013 19:54 schreef groofskendezoveelste het volgende:
Ik merk eigenlijk echt best wel goed in de klas welke kinderen 'goed opgevoed' zijn en welke minder. (Of mag je dat zo echt niet zien?) En dan heb ik het niet over impulsief gedrag ofzo, maar gewoon netjes in de omgang, met fatsoen, enzo.
Ja, gooi lekker de kont tegen de krib...quote:Op dinsdag 24 september 2013 19:51 schreef debuurvrouw het volgende:
Gezond is een gelukje. Je kind kan zomaar ziek worden of iets overkomen. Dat heb ik aan den lijve ondervonden. En dan doet geen baan er meer toe. Daar heb je weinig onvloed op.
Ik vraag van mijn kinderen niet dat ze gelukkig zijn. Ik hoop wel dat ze veel en vaak gelukkig zijn. Da's toch het fijnst. Maar ik geloof niet dat ik daar veel invloed op heb.
En wanneer ben je goed opgevoed?
Wederom: precies.quote:Op dinsdag 24 september 2013 19:54 schreef groofskendezoveelste het volgende:
Ik merk eigenlijk echt best wel goed in de klas welke kinderen 'goed opgevoed' zijn en welke minder. (Of mag je dat zo echt niet zien?) En dan heb ik het niet over impulsief gedrag ofzo, maar gewoon netjes in de omgang, met fatsoen, enzo.
Het helpt, nietwaar?quote:Op dinsdag 24 september 2013 19:56 schreef Troel het volgende:
Mijn jongens zijn heel erg van de alsjeblieft en dankjewels en als ze een keer een boer of een wind laten, zeggen ze keurig pardon. Maar maakt ze dat opgevoed?
Nou ja, zodra kinderen naar school gaan heb je als ouders gewoon weinig invloed. Direct na het schoolgaan merkte ik dat er bepaalde woorden mee naar huis kwamen die op school opgevangen werden, maar hier thuis echt.niet. gebruikt worden. En aangezien je thuis echt niet weet welke woorden ze op school gebruiken, kan je het ook echt niet voorkomen dat ze die woorden gebruiken daar, hoe graag je het ook zou willen. Ze hebben snel genoeg door dat je er niets mee kan.quote:Op dinsdag 24 september 2013 19:57 schreef DS4 het volgende:
[..]
Ja, gooi lekker de kont tegen de krib...
Waarom denken dat je er als ouders moet zijn als je daadwerkelijk meent nauwelijks invloed te hebben?
Mooi dat alles zo op zijn plaats is gevallen.quote:Op dinsdag 24 september 2013 19:58 schreef Phaidra het volgende:
Zonder alle pagina's gelezen te hebben: ik ben WO geschoold en werkte toen mijn zoon geboren werd 4 dagen in de week. Dat vond ik behoorlijk pittig, maar in mijn functie was minder werken niet wenselijk. Toen ik door een reorganisatie op zoek moest naar iets anders, heb ik bewust gezocht naar iets met minder uren. Nu werk ik 3 dagen en is werk en privé beter in balans. Mijn vriend werkt overigens 5 dagen in de week, met 1x in de 2 weken een dag ouderschapsverlof.
Hoe zat dat ook alweer met dat jij jouw norm alleen voor jouw kinderen bedoelde en geen algemene 'mijn manier is beter' uitspraak had gedaan?quote:Op dinsdag 24 september 2013 20:00 schreef debuurvrouw het volgende:
Nou ken ik via school drie gezinnen met ouders die beide fulltime werken en laten die dan heel toevallig ook net de ouders zijn van de kinderen met enorme driftbuien, onaangepast gedrag, te dik, brutaal ruzie maken met slaan en echt probleemkinderen waar externe zorg bij ingeroepen is.
Het zal wel toeval zijn. Maar het is op z'n minst opvallend.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |