Ik ga hem gewoon lakken. Ik vind dat je een kast zoals deze verpest als je het verft.quote:Op zaterdag 21 september 2013 23:23 schreef bas-beest het volgende:
Wat voor kleur(en) ga je de kast eigenlijk geven?
ze hebben hem bij de kringloop verkeerd, zonder de bijpassende pootjes weggezet. Daardoor is het inderdaad wat doorgezakt geraakt. Hij staat nu op de kop in de schuur om wat terug te kunnen buigen.quote:Op zondag 22 september 2013 12:27 schreef De_Melkboer het volgende:
Erg leuke kast, hij lijkt wel wat door te hangen, van je dat op met die korte pootjes, of bevestig je et bovendeel aan de muur? En heb je met een schraag als tafelpoot nog genoeg beenruimte?
Haha, ja hoor! 90 euro. Het bakbeest is erg groot, 260 cm lang.quote:Op zondag 22 september 2013 19:29 schreef mighty_myte het volgende:
Wat een verschrikkelijk DDR-prul. Mag ik vragen wat je er voor betaald hebt?
quote:Op zondag 22 september 2013 19:29 schreef mighty_myte het volgende:
Wat een verschrikkelijk DDR-prul. Mag ik vragen wat je er voor betaald hebt?
Je begrijpt dat dit eigenlijk een belediging is hè?quote:Op zaterdag 28 september 2013 00:12 schreef Catch22- het volgende:
[..]
Maar leuk project sai! Je bent handiger dan ik dacht!
Wat voor een soort inrichting heb je vraag ik dan ik zou voor blank gaan, of naturel eiken, trouwens een leuk project als ik bedenk dat we toen voor onze Omnia wand op maat gemaakt 10000 duitse mark gegeven hebben.quote:Op zondag 29 september 2013 23:00 schreef Saisai het volgende:
O ja, ik zou het fijn vinden als jullie je mening geven over welke lak het mooiste is!
Goeie vraag. Ik heb een Saisai inrichting. We hebben onder andere een grijze hoekbank in Scandinavische stijl (nee geen ikea), een oude opgeknapte kapperstoel, een jaren 50 bollamp en 4 eetkamerstoelen van charles eames.quote:Op zondag 29 september 2013 23:08 schreef john2406 het volgende:
[..]
Wat voor een soort inrichting heb je vraag ik dan ik zou voor blank gaan, of naturel eiken, trouwens een leuk project als ik bedenk dat we toen voor onze Omnia wand op maat gemaakt 10000 duitse mark gegeven hebben.
Die is trouwens vol eiken en geboend.
Snap het wel hoor hoofdzakelijk scandinavisch dus, dan zou ik eventueel ook nog voor grenen kleur gaan.quote:Op zondag 29 september 2013 23:12 schreef Saisai het volgende:
[..]
Goeie vraag. Ik heb een Saisai inrichting. We hebben onder andere een grijze hoekbank in Scandinavische stijl (nee geen ikea), een oude opgeknapte kapperstoel, een jaren 50 bollamp en 4 eetkamerstoelen van charles eames.
Het is een beetje jaren 50/ scandinavisch/ design-achtig denk ik met veel warme accenten zoals een schapenvacht, dekentjes in een mand naast de bank en een grijs-witte koe op de vloer.
snappen we het nog?
Ja, dat vind ik ook nog wel passen. Lastig hoor. het is straks zo'n groot deel van ons huis..quote:Op zondag 29 september 2013 23:14 schreef john2406 het volgende:
[..]
Snap het wel hoor hoofdzakelijk scandinavisch dus, dan zou ik eventueel ook nog voor grenen kleur gaan.
haha later in dit topic dan, als het af isquote:Op maandag 30 september 2013 00:08 schreef monsterd. het volgende:
Ik wil eigenlijk ook foto's zien van je inrichting alsjeblieft, je maakt me zooooo nieuwsgierig
quote:Op maandag 30 september 2013 20:18 schreef Saisai het volgende:
Vandaag samen lak gehaald en andere dingen die daarbij horen. Aangezien we niet zo'n groot budget hebben, zijn we naar de korenbeurs gegaan voor lak (ultragoedkope winkel die partijen opkoopt). Dat hadden ze helaas geen interieurlak, maar wel vloerlak. Aangezien dat nog sterker is een ze antiek grenen hadden, hebben we dat meegenomen.
2,5 liter voor 25 euro. Best leuk vonden we zelf. Volgende week gaan we verder.
[ afbeelding ]
Dat is niet duur inderdaad. Ik had laatst bij Bossina (speciaalzaak aan de Pottebakkersrijge) zo'n blik laten mengen, maar dan ben je zomaar 100 euro verder. De korenbeurs heeft best aardig spul liggen, maar ook rommel.quote:Op maandag 30 september 2013 20:18 schreef Saisai het volgende:
Vandaag samen lak gehaald en andere dingen die daarbij horen. Aangezien we niet zo'n groot budget hebben, zijn we naar de korenbeurs gegaan voor lak (ultragoedkope winkel die partijen opkoopt). Dat hadden ze helaas geen interieurlak, maar wel vloerlak. Aangezien dat nog sterker is een ze antiek grenen hadden, hebben we dat meegenomen.
2,5 liter voor 25 euro. Best leuk vonden we zelf. Volgende week gaan we verder.
[ afbeelding ]
ja, ik weet het. Heb niet zo lang geleden een antieke secretaire opgeknapt. Elke keer dat ik aan zo'n project begin vraag ik me in het midden af waar ik in godsnaam aan begonnen ben.quote:Op dinsdag 1 oktober 2013 12:01 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
[..]
Dat is niet duur inderdaad. Ik had laatst bij Bossina (speciaalzaak aan de Pottebakkersrijge) zo'n blik laten mengen, maar dan ben je zomaar 100 euro verder. De korenbeurs heeft best aardig spul liggen, maar ook rommel.
Doe je wel voorzichtig trouwens? Lakken vraagt een stuk meer aandacht dan verven, zeker bij licht hout.
Niet zonder heel diep schuren. Zeker met een rollertje moet je met heel erg dunne laagjes beginnen, dat ding moet bijna droog zijn, anders trekt het meteen diep in het hout, maar op de ene plek wel en op de andere niet, en dan krijg je strepen.quote:Op dinsdag 1 oktober 2013 12:24 schreef Saisai het volgende:
[..]
ja, ik weet het. Heb niet zo lang geleden een antieke secretaire opgeknapt. Elke keer dat ik aan zo'n project begin vraag ik me in het midden af waar ik in godsnaam aan begonnen ben.daar komt bij dat er ook nog donkere vlekken in het hout zitten. Laten we bidden dat die er ook nog uit willen gaan..
Weet ik eigenlijk niet. Als je een nieuwe kast wil moet je een nieuwe kast kopen. Je koopt er een die oud en gebruikt is en dus sporen heeft, misschien moet je die dan ook niet al te krampachtig proberen te verbergen.quote:Op woensdag 2 oktober 2013 07:30 schreef Saisai het volgende:
De vlekken zitten op de bovenkant van het dressoir, dus wel in het zicht. Ik probeer zo weinig mogelijk te schuren, maar uiteraard moet dat wel met zulke plekken.
Je hebt helemaal gelijk. Het is ook zeker niet de bedoeling de kast in nieuwstaat terug te brengen. Bovendien erg onrealistisch om te denken dat dit kan. Wat je zegt; dan zou je niet naar de kringloop hoeven gaan maar naar de ikea. Wellicht op de foto's niet goed te zien, maar de vlekken zijn wel erg goed te zien (lees: erg aanwezig en donker). Van mijn vriendin heb ik inmiddels te horen gekregen dat de vlekken minder zijn geworden, maar ik heb het zelf nog niet kunnen aanschouwen.quote:Op woensdag 2 oktober 2013 09:51 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Weet ik eigenlijk niet. Als je een nieuwe kast wil moet je een nieuwe kast kopen. Je koopt er een die oud en gebruikt is en dus sporen heeft, misschien moet je die dan ook niet al te krampachtig proberen te verbergen.
Ik doe niet aan trends, maar het is wel in om juist te laten zien dat iets verleden heeft. Restaureren kan op verschillende manieren en het is niet altijd mooier naarmate je dichter in de buurt komt van de nieuwstaat. Zo wordt in Japan heel veel servies opgeknapt waarbij de barstjes juist geaccentueerd worden. Laatst was ik nog bij een meubelstoffeerder voor een designklassiekertje die er echt niet best aan toe is, maar daar kwamen we er ook op uit dat het misschien wel beter was (en veel goedkoper) om hem niet opnieuw te stofferen, maar de stof goed te wassen en dan de scheuren gewoon heel grof dicht te naaien. Net als littekens zeg maar, daar kun je ook mee pronken, dat laat zien dat er een geschiedenis aan vooraf is gegaan en het accentueert vaak juist de vorm.
Wat ik maar mee wil zeggen is dat je er ook anders tegenaan kunt kijken. Maar misschien kun je die plank ook gewoon omdraaien?
Yupsquote:Op zaterdag 5 oktober 2013 17:29 schreef Saisai het volgende:
Is dit trouwens een beetje leuk om te volgen?
Nee, beetje Scandinavisch-achtig.quote:Op zaterdag 5 oktober 2013 18:33 schreef Ludwig. het volgende:
Leuk topic om te volgen, ben benieuwd naar het resultaat.
Is de rest van het interieur ook retro/jaren '60?
Wis en driequote:Op zaterdag 5 oktober 2013 17:29 schreef Saisai het volgende:
haha ja, nu hebben we de appie!quote:Op zaterdag 5 oktober 2013 21:29 schreef sigme het volgende:
[..]
Wis en drie.
Ik kijk elke keer braaf als er iets nieuws gepost is, maar heb natuurlijk niets toe te voegen. Hooguit een verzuchting dat de Korenbeurs leuker was toen het nog in de Korenbeurs zat. En aangezien je blijkbaar in de buurt woont: bij welke kringloop komt de kast weg?
Als de kast af is en in ons kleine kamertje staat, zal ik foto's makenquote:Op zaterdag 5 oktober 2013 22:01 schreef Fripsel het volgende:
Ik lees ook stiekem mee. Vind het een hele toffe kast en je intererieur klinkt een beetje als mijn interieur.
jep, morgen weer. Neem ik de poppetjes van mijn lamp ook gelijk mee. Anders wordt het niks met die regen. Vandaag moet ik werken.quote:Op zaterdag 12 oktober 2013 02:50 schreef Duderinnetje het volgende:
En saisai, dit weekend weer aan de slag?
Tuurlijk. Die van de hema.quote:Op zaterdag 12 oktober 2013 20:36 schreef Smurfkuh het volgende:
Wauw wat een geweldige kast!! Ben benieuwt naar het eindresultaat.
Mag ik vragen welke merk afbijt je hebt gebruikt ?
Wel dik erop smeren en doe iets voor je mond voor de dampen tenzij je hoofdpijn wilt zoals ikquote:Op zaterdag 12 oktober 2013 22:29 schreef Smurfkuh het volgende:
[..]
Oke thanks. Binnenkort maar eens even langs de Hema
Goed idee. Ik ben ook iets dergelijks van plan en dampen is meestal het laatste waar ik aan denkquote:Op zaterdag 12 oktober 2013 23:08 schreef Saisai het volgende:
[..]
Wel dik erop smeren en doe iets voor je mond voor de dampen tenzij je hoofdpijn wilt zoals ik
JA! dit ga ik ook volgenquote:Op zaterdag 5 oktober 2013 17:29 schreef Saisai het volgende:
Juh, ik weet nog niet helemaal zeker of dat komt. Ik wil hem eerst in de kamer zien. Ik heb nu al een tafel en deze kan ik misschien door midden zagen waardoor het geheel misschien toch in onze kamer gaat passen. Even afwachten dus tot de kast helemaal klaar is en op zn plekje staat.quote:Op zondag 20 oktober 2013 18:11 schreef DancingPhoebe het volgende:
OMG Wat een gave kast was dit al en je bent hem echt nog zoveel gaver aan het maken! Prachtig! Ik ben vooral benieuwd naar het tafelelement!
Ah ok, we wachten het af! Leuk. Ik kan op basis van je omschrijving me namelijk niet helemaal voorstellen hoe dat er uit had moeten gaan zien, dus daar was ik vooral benieuwd naar!quote:Op zondag 20 oktober 2013 18:19 schreef Saisai het volgende:
[..]
Juh, ik weet nog niet helemaal zeker of dat komt. Ik wil hem eerst in de kamer zien. Ik heb nu al een tafel en deze kan ik misschien door midden zagen waardoor het geheel misschien toch in onze kamer gaat passen. Even afwachten dus tot de kast helemaal klaar is en op zn plekje staat.
De kast is 45cm diep, maar dat is te smal voor een tafel. Dus moet het tafelblad uitklapbaar zijn. 2 stukken hout op elkaar van 45cm (met pianoscharnier), maakt een tafelblad van (in uitgeklapte en gedraaide toestand) 90cm.quote:Op zondag 20 oktober 2013 18:20 schreef DancingPhoebe het volgende:
[..]
Ah ok, we wachten het af! Leuk. Ik kan op basis van je omschrijving me namelijk niet helemaal voorstellen hoe dat er uit had moeten gaan zien, dus daar was ik vooral benieuwd naar!
quote:Op zondag 20 oktober 2013 18:22 schreef Saisai het volgende:
[..]
De kast is 45cm diep, maar dat is te smal voor een tafel. Dus moet het tafelblad uitklapbaar zijn. 2 stukken hout op elkaar van 45cm (met pianoscharnier), maakt een tafelblad van (in uitgeklapte en gedraaide toestand) 90cm.
hier nog een schraag onder en klaar is kees. is dat een betere omschrijving?
Ik blijf benieuwd naar het eindresultaatquote:Op maandag 21 oktober 2013 17:45 schreef Saisai het volgende:
We konden vandaag helaas niet langs komen voor de kast (die bij vrienden staat), dus die moet nog even blijven staan tot zijn volgende lakbeurt.
Als je erop gaat googlen krijg je allemaal van die 'whitewash links', welke verf heb je gebruikt?quote:Op maandag 11 november 2013 22:14 schreef Saisai het volgende:
We hebben de tweede laag lak erop gesmeerd, maar de lak reageert echt vet raar. Op sommige plekken slaat het grijs uit als we het erop hebben gedaan. Ik weet niet zo goed wat ik ermee moet. Ik ben nu voor mn werk steeds aan de andere kant van het land waardoor ik er niet echt veel tijd voor heb.
Weet iemand wat die grijze uitslag kan zijn?
vloerlak met een kleurtje, antiek eiken. het is wel wat grijzig, maar op de ene plek slaat het echt heel raar enorm grijs uit, op de andere plek is het gewoon 'normaal'. En ja, ik heb goed geroerd.quote:Op maandag 11 november 2013 22:59 schreef Fripsel het volgende:
[..]
Als je erop gaat googlen krijg je allemaal van die 'whitewash links', welke verf heb je gebruikt?
Ah, ok! dat wordt een heater erop zetten dus. Dat is nog wel te regelen. Thanks!quote:Op dinsdag 12 november 2013 20:35 schreef De_Melkboer het volgende:
http://www.psmarine.nl/nieuws/?page=overzicht&id=65
Hier staat een verhaal over 'Blushing', het grijs uitslaan omdat er vocht in de laklaag slaat. Jouw lak is PU, dat reageert sterk met vocht uit de lucht en ligt chemisch in de buurt van epoxy.Ik heb het ook wel meegemaakt, in de avond een prachtig glanzende laag, de volgende ochtend alles mat en grauw..
Het enige wat je kunt doen is bij een hogere temperatuur aflakken, maar dat krijg je in je werkruimte niet zo makkelijk voor elkaar..
Mooi, misschien een soort tentje maken van plastic zeil om de warmte gelijkmatig vast te houden. En niet te warm stoken. 20 tot 25 graden is warm genoeg.quote:Op dinsdag 12 november 2013 21:56 schreef Saisai het volgende:
[..]
Ah, ok! dat wordt een heater erop zetten dus. Dat is nog wel te regelen. Thanks!
Tja, of toch alvast binnen zetten.quote:Op dinsdag 12 november 2013 22:21 schreef De_Melkboer het volgende:
[..]
Mooi, misschien een soort tentje maken van plastic zeil om de warmte gelijkmatig vast te houden. En niet te warm stoken. 20 tot 25 graden is warm genoeg.
Dan heb jij het echt beter voor elkaar hoorquote:Op woensdag 20 november 2013 22:47 schreef Gieliovd het volgende:
Brabant de gekstûûh! Succes daar. Ik tik dit uit een eenzaam souterrain in Zuid Holland
+ 1, en ik denk + heleboel andere posters.quote:Op maandag 25 november 2013 22:15 schreef Gieliovd het volgende:
Je bent allang weer thuis hoop ik?
Hoe staat het met de kast? Ben wel benieuwd...
+ 2 en lurkers...quote:Op dinsdag 26 november 2013 00:02 schreef HetKlusKonijn het volgende:
[..]
+ 1, en ik denk + heleboel andere posters.
Fijn, een updatequote:Op zondag 8 december 2013 20:38 schreef Saisai het volgende:
Zo! Eindelijk weer wat kunnen doen!![]()
Maar jezus jeetjemineetje, wat een kutvervelende klus zeg.
Aangekomen, zagen we het meteen al, de lak was ontzettend grijs uitgeslagen... Inmiddels weten we nu dat dit kwam door vocht in het hout. Dus.. Alles kon er weer af. Ter visualisatie, mijn hoofd zag er ongeveer zo uit:![]()
![]()
![]()
Op de foto ziet het er nog "aardig" uit, maar geloof me dat de realiteit een stuk minder rooskleurig was.
[ afbeelding ]
Dus wéér schuren.
Daarnaast, is er tijdens de storm lekkage geweest in de kelder, waardoor er dikke druppen water op de lades zijn gekomen en de lak hebben aangetast. Dus ook die.. wéér schuren.
Na een hoop geschuur blijkt er onder de verotte laklaag weer een mooi stukje hout tevoorschijn te komen. Deze foto geeft het contrast wel goed weer:
[ afbeelding ]
Nadat ik alle lak er weer af had geschuurd, besloten we er direct overheen te lakken. Op die manier kon er niet weer vocht intrekken was onze gedachte
We stonden samen bang te kijken tot het weer grijs zou worden, maar dit keer lijkt het goed te gaan. Fingers crossed!![]()
[ afbeelding ]
Sorry voor de slechte kwaliteit vd foto's, we hadden niet zoveel licht daar.
De bovenkant is helemaal klaar! Later maak ik daar een foto van wanneer ik meer licht heb.
Twee lades moeten dus nog 2 lagen en de bovenkant ook.
De rest van de kast moet nog 1 laag lak.
het duurt lang, maar we komen er wel.
ja hoor, is goedquote:Op zaterdag 14 december 2013 16:01 schreef AwayTL het volgende:
Wauw, wat mooi geworden! Ben ook benieuwd naar het resultaat als het eindelijk staat en ingericht is! (krijgen we dat ook te zien..?)
quote:Op zondag 12 januari 2014 11:36 schreef Saisai het volgende:
Hij staat er! Echter staat de oude kast er nu nog voor, vandaar dat er nog geen update is. Zal vanmiddag eens kijken of we dat kunnen verhelpen.
Dat is leuk om te lezenquote:Op zondag 12 januari 2014 18:43 schreef wormtrein het volgende:
Mooi resultaat! Krijg er meteen inspiratie van om zelf weer eens iets aan te pakken
Nou moet ik zeggen, dat ik whitewash best mooi vind maar op deze kast staat dat natuurlijk voor geen meterquote:Op zondag 12 januari 2014 19:31 schreef AnneX het volgende:
So hé...wat een succes !![]()
Knap dat je de schoonheid inzag bij de Kringloop ( toch?) en de kast niet gewhitewashed![]()
hebt.
Naturel
Een antieke blauwtint?quote:Op maandag 13 januari 2014 09:02 schreef JustHappy83 het volgende:
Pffff., wat een werk! maar prachtig opgeknapt, geweldig! Ik zou ook wel zo'n kast willen. Maar voor mijn inrichting zou ik dan een antieke blauw tint doen... maar zo is hij ook super!!!
http://www.grootplezier.n(...)iekblauw-gallery.jpgquote:
Dat ga je toch niet op een dergelijke kast smeren?quote:Op maandag 13 januari 2014 14:46 schreef JustHappy83 het volgende:
[..]
http://www.grootplezier.n(...)iekblauw-gallery.jpg
http://www.oukes.nl/plaatjes/keukenblok%20antiek%20blauw.jpg
Staat beter in mijn woning.., maar zo is hij prachtig hoor!
Is gewoon voor hout. En ja hoor. Ik doe dat wel. Wie niet waagt die niet wint. Maar gelukkig verschillen smaken.quote:Op maandag 13 januari 2014 14:52 schreef Duderinnetje het volgende:
[..]
Dat ga je toch niet op een dergelijke kast smeren?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |