abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 20 september 2013 @ 22:58:47 #1
270840 Saisai
pro freubelaar
pi_131399755
Zoals in dit topic aangegeven, ga ik mijn kast van de kringloop renoveren. Dat wil zeggen, dat de sloten worden vervangen, de schroefjes, de kast wordt opgeschuurd en opnieuw wordt gelakt. Er zijn meerdere mensen die zich storen aan de greepjes, maar daar heb ik zelf niet echt last van :') .

Dit is de kast in kwestie:

De kast was ietwat goedkoop omdat het 2 sloten heeft waarvoor beide een verschillende sleutel nodig is. Echter, ontbreekt die van 1. Van het andere slot zit deze afgebroken en wel in het slot. Heel erg diep en afgebroken. Dit moet dus eerst gefixt.

Omdat de kast ontzettend groot is, moeten we helaas onze eetkamertafel inleveren. ;(
Om dit te compenseren wil ik een draaibare tafel maken op het blad van het dressoir.

Inmiddels heb ik al het 1 en ander gedaan, maar dat plaats ik in een ander bericht om het wat overzichtelijker te maken. :)

[ Bericht 3% gewijzigd door Saisai op 20-09-2013 23:17:36 ]
O+
pi_131400083
Vette kast!

En ik vind die greepjes wel tof eigenlijk. :P
- En zoals pijn ook een vorm van voelen is, laat kou me weten dat ik wist wat warmte was.
- Ik ben de reden voor wie voor zijn lijden reden zoekt!
- Those people who tell you not to take chances, they are all missing on what life is about.
pi_131400224
Veel succes, leuk project :)
Laat die handjes wapperen!
  vrijdag 20 september 2013 @ 23:13:07 #4
270840 Saisai
pro freubelaar
pi_131400428
Vandaag veel gedaan. De kast is bezorgd en het met beleid 'slopen'van de sloten kon beginnen.

1 van de sloten was open en kon gemakkelijk verwijderd worden. Het slot wat op slot zat was een ander verhaal.. Ik dacht, als ik alles er omheen los schroef, kan ik het wel hier aan daar loswiebelen..

Het is een onwijs oude kast met poreuze koperen schroefjes. Het is niet mijn eerste renovatie dus ik zag de bui al hangen. :')

En inderdaad, dit ging behoorlijk k*t. Uiteindelijk alle schroefjes los gekregen, maar toen bleek dat het deurtje op drie punten zo goed vast zat, dat het alsnog niet losgemaakt kon worden. ;(

Uiteindelijk na 2 uur en grof boorgeweld en magneten, is het kleine k*tding er toch uitgekomen en kon ik daarmee naar de locale sleutelboer die er twee mogelijk nieuwe sleuteltjes voor heeft gemaakt. Het kleine ding rechts naast de tweede sleutel is het ding wat uit het slot kwam.
Zie hier:

Met een hoop geduld en wikken ging het slotje eindelijk open *O* *) en kon hij eruit worden gehaald.

Uiteraard zijn er inmiddels nieuwe gekocht met bijhorende niet poreuze schroefjes. :7

Helaas is dit slotje ietsje langer en moet het gat waar de oude zat ietsje verder worden uitgehold.
Je zal het niet geloven, maar over dit hele verhaal heb ik de hele dag (!) gedaan (het schrijven ervan koste 3 minuten) met nog een tandartsbezoek tussendoor.

Ik ben moe :')

[ Bericht 2% gewijzigd door Saisai op 21-09-2013 00:30:56 ]
O+
  zaterdag 21 september 2013 @ 12:53:39 #5
270840 Saisai
pro freubelaar
pi_131409428
Omdat ik er een draaibare tafel op wil, moest ik op zoek gaan naar de onderdelen. Omdat ik kast zelf niet wil beschadigen, heb ik gekozen voor een kogellagerring, en de (inklapbare) poten van een campingtafel.

Omdat kogellagerringen via de ijzerwarenwinkel teringduur zijn, ging ik op zoek naar een draaiende kaasplank/ tapasschaal waar ik het af kan halen.

Deze vond ik beide op marktplaats, stom toevallig ook nog bij dezelfde verkoper. de verkoper was aardig genoeg om alvast de campingtafel te demonteren zodat ik het onderstel gemakkelijk kon meenemen. :Y) Het tafelblad heb ik niet meegenomen, want niet nodig.

In eerste instantie was ik van plan de poten (die te kort zijn) te verlengen met behulp van bouten die je onderaan nog kan verstellen, maar ik vraag me af of je dit echt stevig kunt maken (en volgens mij ook best wel lelijk) Wat ook een optie was, is het zagen en ombuigen van de pijpen zodat je ze weer recht krijgt. Het verstevigen zou dan vervolgens gebeuren met een kruis van houten stokken. Maar ook daarvan betwijfel ik hoe sterk het zou zijn. Immers is het metaal dat al wat "moe".

Aangezien ik twee poten heb, denk ik er nu over om ze aan elkaar te bevestigen zoals op de foto met behulp van 2 moeren aan elke kant. Voor de onderkant van de pootjes heb je speciale doppen zodat de vloer niet beschadigd. dat lijkt me wel wat.

De poten worden zwart gespoten omdat de poten van mijn eetstoelen ook zwart metaal bevatten.
O+
  zaterdag 21 september 2013 @ 12:54:21 #6
270840 Saisai
pro freubelaar
pi_131409447
Ik zal de volgende x wat kleinere foto's gebruiken :')
O+
  zaterdag 21 september 2013 @ 15:53:15 #7
323439 HetKlusKonijn
Hoard, collect, file, index
pi_131413532
Dit gaat een tof project worden! *O*

*volgt*
VDGG - Steven Wilson - Jacco Gardner - Pussy Riot - Malala Yousafzai - René Goscinny (RIP)
"The Least We Can Do, Is Wave To Each Other!"
pi_131428213
Wat voor kleur(en) ga je de kast eigenlijk geven?
- En zoals pijn ook een vorm van voelen is, laat kou me weten dat ik wist wat warmte was.
- Ik ben de reden voor wie voor zijn lijden reden zoekt!
- Those people who tell you not to take chances, they are all missing on what life is about.
pi_131428317
Wat creatief allemaal, leuk om te volgen.
But while the earth sinks to its grave
You sail to the sky on the crest of a wave
  zaterdag 21 september 2013 @ 23:35:21 #10
222903 monsterd.
fine, beautiful, lovely
pi_131428588
Toffe kast! Dit ga ik volgen :)
baby you're not here
but I can feel you there
think I better body up
ooo, it's that magic touch.
  zaterdag 21 september 2013 @ 23:43:46 #11
270840 Saisai
pro freubelaar
pi_131428847
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 september 2013 23:23 schreef bas-beest het volgende:
Wat voor kleur(en) ga je de kast eigenlijk geven?
Ik ga hem gewoon lakken. Ik vind dat je een kast zoals deze verpest als je het verft.
O+
  zaterdag 21 september 2013 @ 23:47:24 #12
270840 Saisai
pro freubelaar
pi_131428962
Ik heb vandaag nog goed nagedacht over de poten en ik denk dat het allemaal erg hoog wordt als ik de poten er onder monteer. Daarom kies ik ervoor om een schraag te gebruiken. Vind ik eigenlijk ook wel mooi. :)
O+
pi_131437235
Erg leuke kast, hij lijkt wel wat door te hangen, van je dat op met die korte pootjes, of bevestig je et bovendeel aan de muur? En heb je met een schraag als tafelpoot nog genoeg beenruimte?
Als je goed roert krijg je nooit geen klontjes
pi_131453011
Wat een verschrikkelijk DDR-prul. Mag ik vragen wat je er voor betaald hebt?
Motto: Eens is ook dit voorbij...
Red een boom - eet een bever!
  zondag 22 september 2013 @ 20:31:02 #15
270840 Saisai
pro freubelaar
pi_131455248
quote:
0s.gif Op zondag 22 september 2013 12:27 schreef De_Melkboer het volgende:
Erg leuke kast, hij lijkt wel wat door te hangen, van je dat op met die korte pootjes, of bevestig je et bovendeel aan de muur? En heb je met een schraag als tafelpoot nog genoeg beenruimte?
ze hebben hem bij de kringloop verkeerd, zonder de bijpassende pootjes weggezet. Daardoor is het inderdaad wat doorgezakt geraakt. Hij staat nu op de kop in de schuur om wat terug te kunnen buigen.

Ik ga natuurlijk wel de pootjes gebruiken, maar ik denk dat ik hem ook nog veranker aan de muur. Maar dat is voor latere zorg. ;)
O+
  zondag 22 september 2013 @ 20:33:00 #16
270840 Saisai
pro freubelaar
pi_131455368
quote:
14s.gif Op zondag 22 september 2013 19:29 schreef mighty_myte het volgende:
Haha, ja hoor! 90 euro. Het bakbeest is erg groot, 260 cm lang. :)
O+
pi_131458689
90 euro valt me nog mee.
Motto: Eens is ook dit voorbij...
Red een boom - eet een bever!
  † In Memoriam † maandag 23 september 2013 @ 07:45:00 #19
37843 lady-wrb
kortaf
pi_131468899
deze kast ga ik volgen :Y wat een tof ding!
  zaterdag 28 september 2013 @ 00:12:36 #20
56176 Catch22-
Ben je Blind?!
pi_131635344
quote:
14s.gif Op zondag 22 september 2013 19:29 schreef mighty_myte het volgende:
:D

Maar leuk project sai! Je bent handiger dan ik dacht!
Heel veel groetjes, Catch22
En zoals mijn opa zei: "Al is het meisje nog zo mooi, haar poep stinkt ook". Rust Zacht opa..
Met GHB nooit meer nee
Storneren een optie?
  zaterdag 28 september 2013 @ 02:15:22 #21
270840 Saisai
pro freubelaar
pi_131637932
quote:
1s.gif Op zaterdag 28 september 2013 00:12 schreef Catch22- het volgende:

[..]

:D

Maar leuk project sai! Je bent handiger dan ik dacht!
Je begrijpt dat dit eigenlijk een belediging is hè? :')
O+
  zondag 29 september 2013 @ 22:46:50 #22
270840 Saisai
pro freubelaar
pi_131693520
Zo. Vandaag eindelijk begonnen met de kast onder handen nemen. aangezien het hier en daar fineer betreft, hebben we gekozen voor afbijtmiddel.

Zie hier de ingepakte kast met daaronder de afbijt

we hadden geen plastic meer, dus die andere moest zonder :')

Na het schoonmaken heb ik de sloten nog vervangen en is het nu wachten totdat de kast helemaal droog is. Dan kan het schuren en lakken beginnen :)

Ik ben er nog niet geheel over uit welke lak ik het mooiste vind.
Aangezien ik de kast wel graag in dezelfde stijl wil houden, kies ik sowieso voor een blanke lak.
Rustiek eiken, naturel eiken en warm walnoot zijn de genomineerden voor deze kast.

O+
  zondag 29 september 2013 @ 23:00:44 #23
270840 Saisai
pro freubelaar
pi_131694292
O ja, ik zou het fijn vinden als jullie je mening geven over welke lak het mooiste is! :Y
O+
pi_131694679
quote:
4s.gif Op zondag 29 september 2013 23:00 schreef Saisai het volgende:
O ja, ik zou het fijn vinden als jullie je mening geven over welke lak het mooiste is! :Y
Wat voor een soort inrichting heb je vraag ik dan ik zou voor blank gaan, of naturel eiken, trouwens een leuk project als ik bedenk dat we toen voor onze Omnia wand op maat gemaakt 10000 duitse mark gegeven hebben.
Die is trouwens vol eiken en geboend.
  zondag 29 september 2013 @ 23:10:56 #25
323439 HetKlusKonijn
pi_131694802
Zo, jullie hebben een fijne ruimte om dit soort klussen ter hand te nemen! :)

Persoonlijk vind ik warm walnoot wel een toffe tint. Is weer eens net een tikkie 'anders'. :)
VDGG - Steven Wilson - Jacco Gardner - Pussy Riot - Malala Yousafzai - René Goscinny (RIP)
  zondag 29 september 2013 @ 23:12:02 #26
270840 Saisai
pro freubelaar
pi_131694851
quote:
0s.gif Op zondag 29 september 2013 23:08 schreef john2406 het volgende:

[..]

Wat voor een soort inrichting heb je vraag ik dan ik zou voor blank gaan, of naturel eiken, trouwens een leuk project als ik bedenk dat we toen voor onze Omnia wand op maat gemaakt 10000 duitse mark gegeven hebben.
Die is trouwens vol eiken en geboend.
Goeie vraag. Ik heb een Saisai inrichting. We hebben onder andere een grijze hoekbank in Scandinavische stijl (nee geen ikea), een oude opgeknapte kapperstoel, een jaren 50 bollamp en 4 eetkamerstoelen van charles eames.

Het is een beetje jaren 50/ scandinavisch/ design-achtig denk ik met veel warme accenten zoals een schapenvacht, dekentjes in een mand naast de bank en een grijs-witte koe op de vloer.

snappen we het nog? :')
O+
pi_131694981
quote:
0s.gif Op zondag 29 september 2013 23:12 schreef Saisai het volgende:

[..]

Goeie vraag. Ik heb een Saisai inrichting. We hebben onder andere een grijze hoekbank in Scandinavische stijl (nee geen ikea), een oude opgeknapte kapperstoel, een jaren 50 bollamp en 4 eetkamerstoelen van charles eames.

Het is een beetje jaren 50/ scandinavisch/ design-achtig denk ik met veel warme accenten zoals een schapenvacht, dekentjes in een mand naast de bank en een grijs-witte koe op de vloer.

snappen we het nog? :')
Snap het wel hoor hoofdzakelijk scandinavisch dus, dan zou ik eventueel ook nog voor grenen kleur gaan.
  zondag 29 september 2013 @ 23:17:04 #28
270840 Saisai
pro freubelaar
pi_131695112
quote:
0s.gif Op zondag 29 september 2013 23:14 schreef john2406 het volgende:

[..]

Snap het wel hoor hoofdzakelijk scandinavisch dus, dan zou ik eventueel ook nog voor grenen kleur gaan.
Ja, dat vind ik ook nog wel passen. Lastig hoor. het is straks zo'n groot deel van ons huis..
O+
  maandag 30 september 2013 @ 00:08:33 #29
222903 monsterd.
fine, beautiful, lovely
pi_131696892
Ik wil eigenlijk ook foto's zien van je inrichting alsjeblieft, je maakt me zooooo nieuwsgierig :D
baby you're not here
but I can feel you there
think I better body up
ooo, it's that magic touch.
  maandag 30 september 2013 @ 11:38:43 #30
270840 Saisai
pro freubelaar
pi_131704051
quote:
1s.gif Op maandag 30 september 2013 00:08 schreef monsterd. het volgende:
Ik wil eigenlijk ook foto's zien van je inrichting alsjeblieft, je maakt me zooooo nieuwsgierig :D
haha later in dit topic dan, als het af is ;)
O+
  maandag 30 september 2013 @ 20:18:02 #31
270840 Saisai
pro freubelaar
pi_131718811
Vandaag samen lak gehaald en andere dingen die daarbij horen. Aangezien we niet zo'n groot budget hebben, zijn we naar de korenbeurs gegaan voor lak (ultragoedkope winkel die partijen opkoopt). Dat hadden ze helaas geen interieurlak, maar wel vloerlak. Aangezien dat nog sterker is een ze antiek grenen hadden, hebben we dat meegenomen.

2,5 liter voor 25 euro. Best leuk vonden we zelf. Volgende week gaan we verder. :)

O+
pi_131720254
Leuke prijs ook ;) Ben benieuwd hoe dat er uit gaat zien!
pi_131727694
Goede keuze vind ik, de kleur wel te verstaan, parket lak ik weet het niet zal wel goedkomen denk ik, is het op waterbasis ?
pi_131737414
quote:
1s.gif Op maandag 30 september 2013 20:18 schreef Saisai het volgende:
Vandaag samen lak gehaald en andere dingen die daarbij horen. Aangezien we niet zo'n groot budget hebben, zijn we naar de korenbeurs gegaan voor lak (ultragoedkope winkel die partijen opkoopt). Dat hadden ze helaas geen interieurlak, maar wel vloerlak. Aangezien dat nog sterker is een ze antiek grenen hadden, hebben we dat meegenomen.

2,5 liter voor 25 euro. Best leuk vonden we zelf. Volgende week gaan we verder. :)

[ afbeelding ]
quote:
1s.gif Op maandag 30 september 2013 20:18 schreef Saisai het volgende:

[ afbeelding ]
Dat is niet duur inderdaad. Ik had laatst bij Bossina (speciaalzaak aan de Pottebakkersrijge) zo'n blik laten mengen, maar dan ben je zomaar 100 euro verder. De korenbeurs heeft best aardig spul liggen, maar ook rommel.

Doe je wel voorzichtig trouwens? Lakken vraagt een stuk meer aandacht dan verven, zeker bij licht hout.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  dinsdag 1 oktober 2013 @ 12:24:55 #35
270840 Saisai
pro freubelaar
pi_131738106
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 oktober 2013 12:01 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

[..]

Dat is niet duur inderdaad. Ik had laatst bij Bossina (speciaalzaak aan de Pottebakkersrijge) zo'n blik laten mengen, maar dan ben je zomaar 100 euro verder. De korenbeurs heeft best aardig spul liggen, maar ook rommel.

Doe je wel voorzichtig trouwens? Lakken vraagt een stuk meer aandacht dan verven, zeker bij licht hout.
ja, ik weet het. Heb niet zo lang geleden een antieke secretaire opgeknapt. Elke keer dat ik aan zo'n project begin vraag ik me in het midden af waar ik in godsnaam aan begonnen ben. :') daar komt bij dat er ook nog donkere vlekken in het hout zitten. Laten we bidden dat die er ook nog uit willen gaan.. :')
O+
pi_131738355
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 oktober 2013 12:24 schreef Saisai het volgende:

[..]

ja, ik weet het. Heb niet zo lang geleden een antieke secretaire opgeknapt. Elke keer dat ik aan zo'n project begin vraag ik me in het midden af waar ik in godsnaam aan begonnen ben. :') daar komt bij dat er ook nog donkere vlekken in het hout zitten. Laten we bidden dat die er ook nog uit willen gaan.. :')
Niet zonder heel diep schuren. Zeker met een rollertje moet je met heel erg dunne laagjes beginnen, dat ding moet bijna droog zijn, anders trekt het meteen diep in het hout, maar op de ene plek wel en op de andere niet, en dan krijg je strepen.
pi_131738983
Vergeet niet dat het afbijtmiddel ook nog weg moet, geneutraliseerd, ik heb me laten vertellen st mark afwassen.
Lakken ik heb er een hekel aan, en zo als ik eens wat lak zit ik met mezelf in strijd en denk dan hoe kan dat houden, die verf?
Eerste laag zo dun als mogelijk doe ik ook wel eens.
  dinsdag 1 oktober 2013 @ 15:45:20 #38
270840 Saisai
pro freubelaar
pi_131743615
Ik ga de kast eerst nog te lijf met ontweringswater, hopelijk trekt dat de vlekken weg.
O+
pi_131754415
Wat een prachtige kast O+
Spoilers!
  dinsdag 1 oktober 2013 @ 22:42:42 #40
270840 Saisai
pro freubelaar
pi_131761674
Deze avond heb ik ontweringswater op de kast gesmeerd om van de vlekken af te komen. Uiteraard de gebruiksaanwijzing gelezen. Die vertelde: "laat het goed inwerken". Lekker. Wat is de definitie van goed inwerken precies? Ik heb geen idee. Na enig zoeken kwam ik een uur tegen op een forum. Prima, dan probeer ik dat ook maar.
Ik heb wel eerst een foto gemaakt van het beginstadium;

Een uur later zou het "goed" ingetrokken zijn, maar was ik niet echt onder de indruk. Om heel eerlijk te zijn zag ik geen verschil. ;(

Daarna heb ik de doek met ontweringswater er nog een uur op laten liggen, maar om niet echt resultaat. Ik heb maar besloten de doek er een nacht op te laten liggen. Je zag wel dat de doek wat gele plekken kreeg, dus het lijkt wel te werken. Het is in de kelder vrij koud, dit werkt de werking ook nog enigszins tegen. Aangezien de kast bij vrienden staat, is mijn vriendin zo lief om de doek er morgenvroeg weer af te halen. O+

Alles geschreven op de telefoon dus sorry voor de spelfouten, verkeerde t9 woorden en taalfouten. Heb geen zin ze er allemaal uit te halen :')
O+
  dinsdag 1 oktober 2013 @ 22:44:10 #41
270840 Saisai
pro freubelaar
pi_131761784
De flits van mijn telefoon vertekend de boel trouwens wel heel erg. De tweede foto lijkt het hout grauwer te zijn, dat is niet zo.
O+
pi_131765742
Zo dat zijn een paar smerige vleken, ik zou bijna zeggen die krijg je niet weg zonder agresief spul te gebruiken, en dan heb je weet het geval dat je de fineer los kan laten.
Misschien krijg je met schuren wel wat weg,en eventueel de verf erin schuren, dus nat schuren ?
Ik heb het eens een schilder zien doen om het een beetje minder te laten lijken.
Waat zitten die vlekken in het zicht of boven op ?
Is het boven op dan laat het hoe het is en schilder het alleen,zou ik doen dan wel te verstaan.
  woensdag 2 oktober 2013 @ 07:30:38 #43
270840 Saisai
pro freubelaar
pi_131768751
Schuren terwijl de lak nog nat is bedoel je? De vlekken zitten op de bovenkant van het dressoir, dus wel in het zicht. Ik probeer zo weinig mogelijk te schuren, maar uiteraard moet dat wel met zulke plekken. Ik ben benieuwd hoe het er inmiddels uitziet. Zal mn vriendin straks even berichten.
O+
pi_131770468
quote:
1s.gif Op woensdag 2 oktober 2013 07:30 schreef Saisai het volgende:
De vlekken zitten op de bovenkant van het dressoir, dus wel in het zicht. Ik probeer zo weinig mogelijk te schuren, maar uiteraard moet dat wel met zulke plekken.
Weet ik eigenlijk niet. Als je een nieuwe kast wil moet je een nieuwe kast kopen. Je koopt er een die oud en gebruikt is en dus sporen heeft, misschien moet je die dan ook niet al te krampachtig proberen te verbergen.

Ik doe niet aan trends, maar het is wel in om juist te laten zien dat iets verleden heeft. Restaureren kan op verschillende manieren en het is niet altijd mooier naarmate je dichter in de buurt komt van de nieuwstaat. Zo wordt in Japan heel veel servies opgeknapt waarbij de barstjes juist geaccentueerd worden. Laatst was ik nog bij een meubelstoffeerder voor een designklassiekertje die er echt niet best aan toe is, maar daar kwamen we er ook op uit dat het misschien wel beter was (en veel goedkoper) om hem niet opnieuw te stofferen, maar de stof goed te wassen en dan de scheuren gewoon heel grof dicht te naaien. Net als littekens zeg maar, daar kun je ook mee pronken, dat laat zien dat er een geschiedenis aan vooraf is gegaan en het accentueert vaak juist de vorm.

Wat ik maar mee wil zeggen is dat je er ook anders tegenaan kunt kijken. Maar misschien kun je die plank ook gewoon omdraaien?
  woensdag 2 oktober 2013 @ 21:22:55 #45
270840 Saisai
pro freubelaar
pi_131791222
quote:
0s.gif Op woensdag 2 oktober 2013 09:51 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Weet ik eigenlijk niet. Als je een nieuwe kast wil moet je een nieuwe kast kopen. Je koopt er een die oud en gebruikt is en dus sporen heeft, misschien moet je die dan ook niet al te krampachtig proberen te verbergen.

Ik doe niet aan trends, maar het is wel in om juist te laten zien dat iets verleden heeft. Restaureren kan op verschillende manieren en het is niet altijd mooier naarmate je dichter in de buurt komt van de nieuwstaat. Zo wordt in Japan heel veel servies opgeknapt waarbij de barstjes juist geaccentueerd worden. Laatst was ik nog bij een meubelstoffeerder voor een designklassiekertje die er echt niet best aan toe is, maar daar kwamen we er ook op uit dat het misschien wel beter was (en veel goedkoper) om hem niet opnieuw te stofferen, maar de stof goed te wassen en dan de scheuren gewoon heel grof dicht te naaien. Net als littekens zeg maar, daar kun je ook mee pronken, dat laat zien dat er een geschiedenis aan vooraf is gegaan en het accentueert vaak juist de vorm.

Wat ik maar mee wil zeggen is dat je er ook anders tegenaan kunt kijken. Maar misschien kun je die plank ook gewoon omdraaien?
Je hebt helemaal gelijk. Het is ook zeker niet de bedoeling de kast in nieuwstaat terug te brengen. Bovendien erg onrealistisch om te denken dat dit kan. Wat je zegt; dan zou je niet naar de kringloop hoeven gaan maar naar de ikea. Wellicht op de foto's niet goed te zien, maar de vlekken zijn wel erg goed te zien (lees: erg aanwezig en donker). Van mijn vriendin heb ik inmiddels te horen gekregen dat de vlekken minder zijn geworden, maar ik heb het zelf nog niet kunnen aanschouwen. :+
O+
  woensdag 2 oktober 2013 @ 21:24:34 #46
270840 Saisai
pro freubelaar
pi_131791289
O ja, omdraaien is geen optie omdat de plank verstek is gezaagd.
O+
  vrijdag 4 oktober 2013 @ 14:40:58 #47
270840 Saisai
pro freubelaar
pi_131843941
Wow!
Ik kom net bij mijn vrienden vandaan om te kijken hoe de kast eruit ziet.. wat een verschil! :o

Om heel eerlijk te zijn had ik niet verwacht dat dat spul daadwerkelijk zijn werk zou doen zoals beschreven op de fles. Niet alleen zijn de vlekken minder geworden (of sommige helemaal weg), maar de grijze waas is ook of verdwenen of stukken minder.

Morgen ga ik weer aan de slag met de kast en krijgt hij nog een behandeling met het ontweringswater. Ik heb er inmiddels wel vertrouwen in dat de vlekken aan het eind van de renovatie amper meer te zien zijn. Ik ben blij! *O*

[ Bericht 0% gewijzigd door Saisai op 04-10-2013 14:47:40 ]
O+
  vrijdag 4 oktober 2013 @ 14:41:39 #48
270840 Saisai
pro freubelaar
pi_131843967
Even voor de duidelijkheid; ik heb nog niets geschuurd!
O+
  vrijdag 4 oktober 2013 @ 14:54:40 #49
323439 HetKlusKonijn
pi_131844342
^^ Dat spul heeft z'n werk uitstekend gedaan inderdaad!
  zaterdag 5 oktober 2013 @ 17:29:29 #50
270840 Saisai
pro freubelaar
pi_131876451
Zonet de (waarschijnlijk) laatste laag ontweringswater erop gedaan. Dit was het beginstadium:

Hoewel stukken minder, nog steeds duidelijk grijze plekken op de kast. Vermoedelijk heeft in het midden er iets op gelegen aangezien dit gedeelte helemaal niet verkleurd is.

Ik heb een laken over de kast gedaan en deze nat gemaakt. We hebben morgen van alles te doen, maar ik hoop dat we nog wat tijd hebben om te schuren.

Is dit trouwens een beetje leuk om te volgen? :{
O+
pi_131877025
Ja! Heel leuk om te volgen maar ik heb niets zinnigs te melden :D Maar goed bezig, ga vooral door met updates posten! Altijd leuk om te bekijken wat anderen doen :+
  zaterdag 5 oktober 2013 @ 18:00:32 #52
270840 Saisai
pro freubelaar
pi_131877142
Ik hoef ook niet na elke post een schouderklopje, maar een teken van leven is wel leuk als je begrijpt wat ik bedoel :')

Fijn dat je het waardeert :+
O+
  zaterdag 5 oktober 2013 @ 18:08:11 #53
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_131877331
Schouderklopje en een :*
pi_131877673
Jouw updates zijn interessanter dan mijn posts :P
pi_131877781
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 oktober 2013 17:29 schreef Saisai het volgende:

Yups ^O^
  zaterdag 5 oktober 2013 @ 18:33:17 #56
260469 Ludwig.
Knight takes Bishop.
  zaterdag 5 oktober 2013 @ 19:08:16 #57
270840 Saisai
pro freubelaar
pi_131878755
quote:
14s.gif Op zaterdag 5 oktober 2013 18:33 schreef Ludwig. het volgende:
Leuk topic om te volgen, ben benieuwd naar het resultaat.

Is de rest van het interieur ook retro/jaren '60?
Nee, beetje Scandinavisch-achtig.
O+
pi_131882813
quote:

Wis en drie :Y.
Ik kijk elke keer braaf als er iets nieuws gepost is, maar heb natuurlijk niets toe te voegen. Hooguit een verzuchting dat de Korenbeurs leuker was toen het nog in de Korenbeurs zat. En aangezien je blijkbaar in de buurt woont: bij welke kringloop komt de kast weg?
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_131884011
Ik lees ook stiekem mee. Vind het een hele toffe kast en je intererieur klinkt een beetje als mijn interieur.
  zaterdag 5 oktober 2013 @ 23:44:46 #60
270840 Saisai
pro freubelaar
pi_131887413
quote:
14s.gif Op zaterdag 5 oktober 2013 21:29 schreef sigme het volgende:

[..]

Wis en drie :Y.
Ik kijk elke keer braaf als er iets nieuws gepost is, maar heb natuurlijk niets toe te voegen. Hooguit een verzuchting dat de Korenbeurs leuker was toen het nog in de Korenbeurs zat. En aangezien je blijkbaar in de buurt woont: bij welke kringloop komt de kast weg?
haha ja, nu hebben we de appie! :')
Bij goud goed aan het damsterdiep. Leuk personeel daar. Ze hebben écht hun best gedaan om het slot open te krijgen (het mocht niet baten, maar dat geeft niet).
O+
  zaterdag 5 oktober 2013 @ 23:47:15 #61
270840 Saisai
pro freubelaar
pi_131887485
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 oktober 2013 22:01 schreef Fripsel het volgende:
Ik lees ook stiekem mee. Vind het een hele toffe kast en je intererieur klinkt een beetje als mijn interieur.
Als de kast af is en in ons kleine kamertje staat, zal ik foto's maken ;)
O+
  zondag 6 oktober 2013 @ 16:17:39 #62
270840 Saisai
pro freubelaar
pi_131903086
Lekker opgeschoten vandaag! :)
Wat de vlekken betreft ben ik echt nog steeds niet geheel tevreden al komt het heel erg dichtbij.

Na het schuren werd het dit:

Straks post ik nog wat meer. Ik zit nu in een bus op mobiel alles te posten en dat is vrij waardeloos. :')
O+
pi_131903107
Ik vind dat leven in het hout juist mooi O+
  zondag 6 oktober 2013 @ 21:19:01 #64
270840 Saisai
pro freubelaar
pi_131915175
Natuurlijk zijn we de bovenkant niet vergeten. Ook die krijgt een flinke schuurbeurt. De stokken moesten met de hand, maar dit ging eigenlijk prima. :) ongeveer de helft is nu geschuurd.

De vlek op de kaart is na het schuren weer wat minder, maar als je het nat maakt, zie je hem weer duidelijk terugkomen. Wat betekent, dat dit met een laag lak ook het geval zou zijn. Dus; nogmaals ontweringswater erop. Mocht ik de middag vrij kunnen krijgen, doe ik dat morgen. Anders in het weekend pas ;(

En ja, een beetje "leven" erin kan best leuk zijn, maar ik vind dit gewoon een lelijke vlek. }:|
O+
  zaterdag 12 oktober 2013 @ 02:50:26 #65
87509 Duderinnetje
Miskend decadent
pi_132092680
En saisai, dit weekend weer aan de slag?
Snobs have more fun!
KLIK!
pi_132092695

Die kast komt helemaal tot leven, mooi!
  zaterdag 12 oktober 2013 @ 11:03:02 #67
270840 Saisai
pro freubelaar
pi_132094927
quote:
14s.gif Op zaterdag 12 oktober 2013 02:50 schreef Duderinnetje het volgende:
En saisai, dit weekend weer aan de slag?
jep, morgen weer. Neem ik de poppetjes van mijn lamp ook gelijk mee. Anders wordt het niks met die regen. Vandaag moet ik werken.
O+
pi_132095935
Oh ik volg het ook hoor, wat een leuk project, veel werk met vast een prachtig resultaat ^O^
Kringloopspullen/Marktplaatsspullen sowieso O+

Enneh.. wat een geweldige ruimte om in te klussen!!
  zaterdag 12 oktober 2013 @ 20:36:05 #69
359898 Smurfkuh
Smurf in schaapskleren
pi_132107226
Wauw wat een geweldige kast!! Ben benieuwt naar het eindresultaat.
Mag ik vragen welke merk afbijt je hebt gebruikt ?
  zaterdag 12 oktober 2013 @ 21:58:30 #70
270840 Saisai
pro freubelaar
pi_132109369
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 oktober 2013 20:36 schreef Smurfkuh het volgende:
Wauw wat een geweldige kast!! Ben benieuwt naar het eindresultaat.
Mag ik vragen welke merk afbijt je hebt gebruikt ?
Tuurlijk. Die van de hema. :)
O+
  zaterdag 12 oktober 2013 @ 22:29:23 #71
359898 Smurfkuh
Smurf in schaapskleren
pi_132110034
quote:
1s.gif Op zaterdag 12 oktober 2013 21:58 schreef Saisai het volgende:

[..]

Tuurlijk. Die van de hema. :)
Oke thanks. Binnenkort maar eens even langs de Hema :)
  zaterdag 12 oktober 2013 @ 23:08:33 #72
270840 Saisai
pro freubelaar
pi_132111124
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 oktober 2013 22:29 schreef Smurfkuh het volgende:

[..]

Oke thanks. Binnenkort maar eens even langs de Hema :)
Wel dik erop smeren en doe iets voor je mond voor de dampen tenzij je hoofdpijn wilt zoals ik :')
O+
  zondag 13 oktober 2013 @ 00:04:45 #73
407262 Lonely-girl
graag verwijderen
pi_132112582
quote:
1s.gif Op zaterdag 12 oktober 2013 23:08 schreef Saisai het volgende:

[..]

Wel dik erop smeren en doe iets voor je mond voor de dampen tenzij je hoofdpijn wilt zoals ik :')
Goed idee. Ik ben ook iets dergelijks van plan en dampen is meestal het laatste waar ik aan denk :')
  zondag 13 oktober 2013 @ 17:54:25 #74
270840 Saisai
pro freubelaar
pi_132129606
Ik dacht; jeej! *O* ik ben bijna klaar! *O*

Totdat ik erachter kwam dat alle plankjes ook nog een bovenkant hebben }:| :')
Dus mijn haar is weer helemaal oranje van het schuren evenals mijn snotjes.

Bah. Maar voordat ik ga douchen, eerst even de foto. :)
Ik heb voor de foto het glaasje er even ingedaan.

In de ruimte waar ik de hele dag geschuurd heb, hangt de lucht uiteraard vol met fijnstof, dus de volgende keer ga ik (of we als vriendlief niet aan het werk is) lakken.
O+
pi_132133750
Wat een werk maar wat een resultaat al! Ik ga volgen. ^O^
Op donderdag 21 juli 2011 23:08 schreef Loveless85 het volgende:
Dan heb je safe = condoom
Double dutch = condoom en pil
quadruple Cat = pil, MAP, condoom, castratie, prikpil, spiraaltje, zaaddodende pasta en voor het jodelen de bergen uit
  zondag 13 oktober 2013 @ 20:12:31 #76
323439 HetKlusKonijn
pi_132133880
Wat een supertoffe kast gaat dat worden. O+
pi_132133952
quote:

JA! dit ga ik ook volgen :D Cool!
pi_132134645
Echt een gave kast zeg, die word weer prachtig! Hoop ook ooit zo'n vondst te doen, tot die tijd geniet ik sowieso van kringloop winkels!

[ Bericht 0% gewijzigd door Zo-is-dat op 13-10-2013 21:48:54 ]
  zondag 13 oktober 2013 @ 21:15:55 #79
270840 Saisai
pro freubelaar
pi_132136775
Bedankt voor de leuke reacties O+

Ik ben moe van vandaag dus ik ga lekker met een wijntje in mn onesie op de bank. :Y)
O+
pi_132139499
Sodemieters wat wordt ie goed man! *O*
pi_132140131
Wordt mooi, santé!
pi_132140691
Wát een mooie kast :) . Ik ben heel benieuwd naar het eindresultaat.
  maandag 14 oktober 2013 @ 10:04:58 #83
349615 AwayTL
Guess whoohoo...
pi_132149222
Ik blijf ook even meelurken voor het resultaat!
Als je twijfelt aan bovenstaande tekst, neem dan contact op met je medisch specialist.
  maandag 14 oktober 2013 @ 10:09:37 #84
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_132149286
Hij wordt echt zo mooi! :Y
pi_132151048
ik vind je kast nu al mooi
pi_132154874
quote:
0s.gif Op maandag 14 oktober 2013 11:39 schreef cookiebook het volgende:
ik vind je kast nu al mooi
:D ja ik ben heel benieuwd naar het eindresultaat!

hopelijk zijn er snel nieuwe fotootjes :P
  maandag 14 oktober 2013 @ 14:16:41 #87
330857 J.James
graag verwijderen
pi_132154909
Dat gaat de goede kant op :Y
  donderdag 17 oktober 2013 @ 19:35:37 #88
368083 Virtuoos
Nogal Technisch
pi_132271142
Leuk :)
  zondag 20 oktober 2013 @ 17:55:43 #89
270840 Saisai
pro freubelaar
pi_132365207
De eerste laklaag zit erop! *O* met de nodige paniek, dat wel

Ik begon deze middag met het ontvetten en schoonmaken van de kast.

Om vervolgens te gaan lakken. Ondanks dat het de meest kutste lak is die ik ooit gebruikt heb, ging het allemaal prima. Tot ik één van de deurtjes ging lakken. Ik had het er goed en wel opgerold, en alle lak op het deurtje begint te schiften! :o :'( (waarschijnlijk omdat de afbijt er niet goed is afgehaald)

Volslagen in paniek als ik was, ging ik als de wiedeweerga aan de slag met een ander houtje waarmee ik de schiftende lak eraf heb kunnen krabben. :') Hieronder de schiftende lak stukjes:

Na dit avontuur heb ik het deurtje goed gepoetst met wasbenzine en heb ik het uiteindelijk zonder schiften nog wel kunnen lakken. :+

Ik vermoed dat de bovenkant van een ander soort hout is dan de rest, aangezien het een stuk lichter is. Maar dit zou ook te maken kunnen hebben met het ontweringswater wat ik erop heb gesmeerd. Gewoon wat meer lak voor dezelfde kleur dus. :)

Vanavond mag de boel drogen en morgen gaat de tweede laag erop. :s)

Ik heb voor het eerst picasa gebruikt.. werken de plaatjes ook voor jullie? oO<

[ Bericht 1% gewijzigd door Saisai op 20-10-2013 18:04:35 ]
O+
pi_132365382
Werken prima en zien er goed uit. ^O^
quadruple Cat = pil, MAP, condoom, castratie, prikpil, spiraaltje, zaaddodende pasta en voor het jodelen de bergen uit
  zondag 20 oktober 2013 @ 18:03:09 #92
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_132365432
Mooi! :Y
  zondag 20 oktober 2013 @ 18:05:11 #93
270840 Saisai
pro freubelaar
pi_132365489
Thanks!
O+
pi_132365652
OMG Wat een gave kast was dit al en je bent hem echt nog zoveel gaver aan het maken! Prachtig! Ik ben vooral benieuwd naar het tafelelement :o!
I'll be walking home after drinking all my pennies. I'll keep passing the open windows. I'll dance, even if I have nowhere to do it but in my own living room.
~ How do I feel this good, sober?
~ For the night is dark and full of terrors
  zondag 20 oktober 2013 @ 18:19:18 #95
270840 Saisai
pro freubelaar
pi_132365849
quote:
0s.gif Op zondag 20 oktober 2013 18:11 schreef DancingPhoebe het volgende:
OMG Wat een gave kast was dit al en je bent hem echt nog zoveel gaver aan het maken! Prachtig! Ik ben vooral benieuwd naar het tafelelement :o!
Juh, ik weet nog niet helemaal zeker of dat komt. Ik wil hem eerst in de kamer zien. Ik heb nu al een tafel en deze kan ik misschien door midden zagen waardoor het geheel misschien toch in onze kamer gaat passen. Even afwachten dus tot de kast helemaal klaar is en op zn plekje staat. :)
O+
pi_132365876
quote:
0s.gif Op zondag 20 oktober 2013 18:19 schreef Saisai het volgende:

[..]

Juh, ik weet nog niet helemaal zeker of dat komt. Ik wil hem eerst in de kamer zien. Ik heb nu al een tafel en deze kan ik misschien door midden zagen waardoor het geheel misschien toch in onze kamer gaat passen. Even afwachten dus tot de kast helemaal klaar is en op zn plekje staat. :)
Ah ok, we wachten het af! Leuk. Ik kan op basis van je omschrijving me namelijk niet helemaal voorstellen hoe dat er uit had moeten gaan zien, dus daar was ik vooral benieuwd naar!
I'll be walking home after drinking all my pennies. I'll keep passing the open windows. I'll dance, even if I have nowhere to do it but in my own living room.
  zondag 20 oktober 2013 @ 18:22:46 #97
270840 Saisai
pro freubelaar
pi_132365943
quote:
0s.gif Op zondag 20 oktober 2013 18:20 schreef DancingPhoebe het volgende:

[..]

Ah ok, we wachten het af! Leuk. Ik kan op basis van je omschrijving me namelijk niet helemaal voorstellen hoe dat er uit had moeten gaan zien, dus daar was ik vooral benieuwd naar!
De kast is 45cm diep, maar dat is te smal voor een tafel. Dus moet het tafelblad uitklapbaar zijn. 2 stukken hout op elkaar van 45cm (met pianoscharnier), maakt een tafelblad van (in uitgeklapte en gedraaide toestand) 90cm.

hier nog een schraag onder en klaar is kees. is dat een betere omschrijving?
O+
pi_132366164
quote:
0s.gif Op zondag 20 oktober 2013 18:22 schreef Saisai het volgende:

[..]

De kast is 45cm diep, maar dat is te smal voor een tafel. Dus moet het tafelblad uitklapbaar zijn. 2 stukken hout op elkaar van 45cm (met pianoscharnier), maakt een tafelblad van (in uitgeklapte en gedraaide toestand) 90cm.

hier nog een schraag onder en klaar is kees. is dat een betere omschrijving?
:Y

Klinkt goed! Ik ben benieuwd wat het gaat worden!
  zondag 20 oktober 2013 @ 18:32:38 #99
270840 Saisai
pro freubelaar
pi_132366193
Ik zit me nu te bedenken, volgens mij kan ik die plank en schraag er net zo goed los naast leggen. Dan maak ik van de onderkant het moodboard. Dit hangt nu aan de muur waar de kast komt te staan. Op deze manier heeft de losse plank ook nog een functie. :)

Ik heb nog wel houtlijm en van dat acrylspul wat je over een schilderij smeert ter bescherming. Dus op zich is dat ook een optie. De bovenkant moet dan natuurlijk gewoon in dezelfde kleur als de kast.

Is dat wat?
O+
  zondag 20 oktober 2013 @ 18:34:23 #100
270840 Saisai
pro freubelaar
pi_132366241
Het kan ook als bovenkant eventueel :')
O+
pi_132366706
Epische kast _O_
Dit moet ik volgen :+ Heel benieuwd naar het eindresultaat, succes!
  maandag 21 oktober 2013 @ 17:45:00 #102
270840 Saisai
pro freubelaar
pi_132400842
We konden vandaag helaas niet langs komen voor de kast (die bij vrienden staat), dus die moet nog even blijven staan tot zijn volgende lakbeurt.
O+
  dinsdag 5 november 2013 @ 19:03:47 #103
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_132933991
Hoe staat het met de kast?
"He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin
  maandag 11 november 2013 @ 17:09:45 #104
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_133152938
quote:
7s.gif Op maandag 21 oktober 2013 17:45 schreef Saisai het volgende:
We konden vandaag helaas niet langs komen voor de kast (die bij vrienden staat), dus die moet nog even blijven staan tot zijn volgende lakbeurt.
Ik blijf benieuwd naar het eindresultaat ;)
  maandag 11 november 2013 @ 22:14:42 #105
270840 Saisai
pro freubelaar
pi_133167045
We hebben de tweede laag lak erop gesmeerd, maar de lak reageert echt vet raar. Op sommige plekken slaat het grijs uit als we het erop hebben gedaan. Ik weet niet zo goed wat ik ermee moet. Ik ben nu voor mn werk steeds aan de andere kant van het land waardoor ik er niet echt veel tijd voor heb.

Weet iemand wat die grijze uitslag kan zijn? :{
O+
pi_133169282
quote:
1s.gif Op maandag 11 november 2013 22:14 schreef Saisai het volgende:
We hebben de tweede laag lak erop gesmeerd, maar de lak reageert echt vet raar. Op sommige plekken slaat het grijs uit als we het erop hebben gedaan. Ik weet niet zo goed wat ik ermee moet. Ik ben nu voor mn werk steeds aan de andere kant van het land waardoor ik er niet echt veel tijd voor heb.

Weet iemand wat die grijze uitslag kan zijn? :{
Als je erop gaat googlen krijg je allemaal van die 'whitewash links', welke verf heb je gebruikt?
pi_133196053
http://www.psmarine.nl/nieuws/?page=overzicht&id=65

Hier staat een verhaal over 'Blushing', het grijs uitslaan omdat er vocht in de laklaag slaat. Jouw lak is PU, dat reageert sterk met vocht uit de lucht en ligt chemisch in de buurt van epoxy.Ik heb het ook wel meegemaakt, in de avond een prachtig glanzende laag, de volgende ochtend alles mat en grauw..
Het enige wat je kunt doen is bij een hogere temperatuur aflakken, maar dat krijg je in je werkruimte niet zo makkelijk voor elkaar..
  dinsdag 12 november 2013 @ 21:55:58 #108
270840 Saisai
pro freubelaar
pi_133199252
quote:
0s.gif Op maandag 11 november 2013 22:59 schreef Fripsel het volgende:

[..]

Als je erop gaat googlen krijg je allemaal van die 'whitewash links', welke verf heb je gebruikt?
vloerlak met een kleurtje, antiek eiken. het is wel wat grijzig, maar op de ene plek slaat het echt heel raar enorm grijs uit, op de andere plek is het gewoon 'normaal'. En ja, ik heb goed geroerd. :{
O+
  dinsdag 12 november 2013 @ 21:56:52 #109
270840 Saisai
pro freubelaar
pi_133199292
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 november 2013 20:35 schreef De_Melkboer het volgende:
http://www.psmarine.nl/nieuws/?page=overzicht&id=65

Hier staat een verhaal over 'Blushing', het grijs uitslaan omdat er vocht in de laklaag slaat. Jouw lak is PU, dat reageert sterk met vocht uit de lucht en ligt chemisch in de buurt van epoxy.Ik heb het ook wel meegemaakt, in de avond een prachtig glanzende laag, de volgende ochtend alles mat en grauw..
Het enige wat je kunt doen is bij een hogere temperatuur aflakken, maar dat krijg je in je werkruimte niet zo makkelijk voor elkaar..
Ah, ok! dat wordt een heater erop zetten dus. Dat is nog wel te regelen. Thanks! _O_
O+
pi_133200275
quote:
14s.gif Op dinsdag 12 november 2013 21:56 schreef Saisai het volgende:

[..]

Ah, ok! dat wordt een heater erop zetten dus. Dat is nog wel te regelen. Thanks! _O_
Mooi, misschien een soort tentje maken van plastic zeil om de warmte gelijkmatig vast te houden. En niet te warm stoken. 20 tot 25 graden is warm genoeg.
  dinsdag 12 november 2013 @ 22:52:54 #111
270840 Saisai
pro freubelaar
pi_133201762
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 november 2013 22:21 schreef De_Melkboer het volgende:

[..]

Mooi, misschien een soort tentje maken van plastic zeil om de warmte gelijkmatig vast te houden. En niet te warm stoken. 20 tot 25 graden is warm genoeg.
Tja, of toch alvast binnen zetten. :{
O+
pi_133201814
Maar de vraag is, wordt het nog mooi?

Krijg plaatsvervangend verdriet als het permanent is en weer kaal moet...
pi_133203151
Ik denk niet dat het weer kaal moet. De tweede laag wat terugschuren en dan weer een laag er over. De reactie met het vocht in de lucht vindt aan het oppervlak plaats. Komt helemaal goed lijkt me.
pi_133465928
Hoe is het inmiddels met je kast, vind hem echt prachtig(nu al)
pi_133466472
JA het is wel stil geworden...
  woensdag 20 november 2013 @ 22:24:09 #116
270840 Saisai
pro freubelaar
pi_133467126
Saisai heeft het nogal tyfesdruk met dr werk, er moet nu eenmaal ook nog carierre gemaakt worden! ;)

Serieus, ik heb ff geen tijd. Ik zie deze week letterlijk elke hoek van Nederland. Die kast gaat hem ff niet worden. Misschien ook niet verkeerd. Er is verwarming in de ruimte waar het staat dus misschien 'droogt' het dan wat op :)
O+
  woensdag 20 november 2013 @ 22:26:23 #117
270840 Saisai
pro freubelaar
pi_133467228
Even voor de vorm, ik woon in Groningen en ik typ dit vanaf een eenzame hotelkamer ( :') ) in het fucking zuiden van Noord Brabant.
O+
pi_133468070
Brabant de gekstûûh! Succes daar. Ik tik dit uit een eenzaam souterrain in Zuid Holland ;)
  maandag 25 november 2013 @ 21:25:36 #119
270840 Saisai
pro freubelaar
pi_133623712
quote:
0s.gif Op woensdag 20 november 2013 22:47 schreef Gieliovd het volgende:
Brabant de gekstûûh! Succes daar. Ik tik dit uit een eenzaam souterrain in Zuid Holland ;)
Dan heb jij het echt beter voor elkaar hoor :)
O+
pi_133626147
Je bent allang weer thuis hoop ik?

Hoe staat het met de kast? Ben wel benieuwd...
  dinsdag 26 november 2013 @ 00:02:56 #121
323439 HetKlusKonijn
pi_133630519
quote:
0s.gif Op maandag 25 november 2013 22:15 schreef Gieliovd het volgende:
Je bent allang weer thuis hoop ik?

Hoe staat het met de kast? Ben wel benieuwd...
+ 1, en ik denk + heleboel andere posters. :Y
pi_133631217
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 november 2013 00:02 schreef HetKlusKonijn het volgende:

[..]

+ 1, en ik denk + heleboel andere posters. :Y
+ 2 en lurkers... :W
pi_134012183
TVP. Mooie kast hoor, ben benieuwd naar het verdere verloop en het eindresultaat.
  zondag 8 december 2013 @ 10:38:48 #124
270840 Saisai
pro freubelaar
pi_134041831
Eens kijken of het vandaag lukt. Ik wil het heel graag afmaken! :Y
O+
pi_134042137
Lekker bezig, stiekem best een hoop werk zo te zien.
Succes!
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
  zondag 8 december 2013 @ 20:38:45 #126
270840 Saisai
pro freubelaar
pi_134059205
Zo! Eindelijk weer wat kunnen doen! *O*

Maar jezus jeetjemineetje, wat een kutvervelende klus zeg. ;(

Aangekomen, zagen we het meteen al, de lak was ontzettend grijs uitgeslagen... Inmiddels weten we nu dat dit kwam door vocht in het hout. Dus.. Alles kon er weer af. Ter visualisatie, mijn hoofd zag er ongeveer zo uit: :( :'( ;( }:| Op de foto ziet het er nog "aardig" uit, maar geloof me dat de realiteit een stuk minder rooskleurig was.

Dus wéér schuren. ;(
Daarnaast, is er tijdens de storm lekkage geweest in de kelder, waardoor er dikke druppen water op de lades zijn gekomen en de lak hebben aangetast. Dus ook die.. wéér schuren. :'(

Na een hoop geschuur blijkt er onder de verotte laklaag weer een mooi stukje hout tevoorschijn te komen. Deze foto geeft het contrast wel goed weer:

Nadat ik alle lak er weer af had geschuurd, besloten we er direct overheen te lakken. Op die manier kon er niet weer vocht intrekken was onze gedachte :+
We stonden samen bang te kijken tot het weer grijs zou worden, maar dit keer lijkt het goed te gaan. Fingers crossed! :X

Sorry voor de slechte kwaliteit vd foto's, we hadden niet zoveel licht daar.

De bovenkant is helemaal klaar! Later maak ik daar een foto van wanneer ik meer licht heb.
Twee lades moeten dus nog 2 lagen en de bovenkant ook.
De rest van de kast moet nog 1 laag lak. :)

het duurt lang, maar we komen er wel. ;)

[ Bericht 0% gewijzigd door Saisai op 08-12-2013 20:58:56 ]
O+
  zondag 8 december 2013 @ 21:46:09 #127
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_134063043
quote:
0s.gif Op zondag 8 december 2013 20:38 schreef Saisai het volgende:
Zo! Eindelijk weer wat kunnen doen! *O*

Maar jezus jeetjemineetje, wat een kutvervelende klus zeg. ;(

Aangekomen, zagen we het meteen al, de lak was ontzettend grijs uitgeslagen... Inmiddels weten we nu dat dit kwam door vocht in het hout. Dus.. Alles kon er weer af. Ter visualisatie, mijn hoofd zag er ongeveer zo uit: :( :'( ;( }:| Op de foto ziet het er nog "aardig" uit, maar geloof me dat de realiteit een stuk minder rooskleurig was.

[ afbeelding ]

Dus wéér schuren. ;(
Daarnaast, is er tijdens de storm lekkage geweest in de kelder, waardoor er dikke druppen water op de lades zijn gekomen en de lak hebben aangetast. Dus ook die.. wéér schuren. :'(

Na een hoop geschuur blijkt er onder de verotte laklaag weer een mooi stukje hout tevoorschijn te komen. Deze foto geeft het contrast wel goed weer:

[ afbeelding ]

Nadat ik alle lak er weer af had geschuurd, besloten we er direct overheen te lakken. Op die manier kon er niet weer vocht intrekken was onze gedachte :+
We stonden samen bang te kijken tot het weer grijs zou worden, maar dit keer lijkt het goed te gaan. Fingers crossed! :X

[ afbeelding ]

Sorry voor de slechte kwaliteit vd foto's, we hadden niet zoveel licht daar.

De bovenkant is helemaal klaar! Later maak ik daar een foto van wanneer ik meer licht heb.
Twee lades moeten dus nog 2 lagen en de bovenkant ook.
De rest van de kast moet nog 1 laag lak. :)

het duurt lang, maar we komen er wel. ;)
Fijn, een update *O* *O* *O*

Balen dat je weer zowat helemaal opnieuw kon beginnen zeg... -O-
Maar fijn dat het nu wel goed lijkt te gaan *O*

Ben benieuwd naar het eindresultaat!!
pi_134063787
Aanhouder kwadraat!

Goed zo! Ik baal met je mee.... jammer van al je harde werk.

Komt goed :)
  zaterdag 14 december 2013 @ 15:57:59 #129
270840 Saisai
pro freubelaar
pi_134261463
Joehoe! *O*

De verf slaat niet meer grijs uit en het blad is prachtig geworden *O*

Eerst even de beloofde foto van de bovenkant, die al klaar is:

Dan, met trots *) , de bovenkant van de onderkast:

*) :7 *) :7 *)

En de voorkant! (het deurtje rechts is nog een beetje nat)

Aangezien de twee (bovenblad)kanten vandaag nog lichtelijk kleurverschil hadden, smeren we morgen (nu écht) de laatste laklaag op de gehele onderkast. Daarnaast heb ik een penseeltje opgehaald voor de stukken die lichter zijn (lees: waar fineer van af is geknapt).

Het einde is in zicht!
O+
  zaterdag 14 december 2013 @ 16:01:55 #130
349615 AwayTL
Guess whoohoo...
pi_134261545
Wauw, wat mooi geworden! Ben ook benieuwd naar het resultaat als het eindelijk staat en ingericht is! (krijgen we dat ook te zien..? :@ )
Als je twijfelt aan bovenstaande tekst, neem dan contact op met je medisch specialist.
  zaterdag 14 december 2013 @ 16:02:05 #131
270840 Saisai
pro freubelaar
pi_134261548
Wel leuk om te zien,

Voor:

En na:

O+
  zaterdag 14 december 2013 @ 16:02:38 #132
270840 Saisai
pro freubelaar
pi_134261563
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 december 2013 16:01 schreef AwayTL het volgende:
Wauw, wat mooi geworden! Ben ook benieuwd naar het resultaat als het eindelijk staat en ingericht is! (krijgen we dat ook te zien..? :@ )
ja hoor, is goed :*
O+
  zaterdag 14 december 2013 @ 16:15:17 #133
349615 AwayTL
Guess whoohoo...
pi_134261812
*O*
pi_134265220
Mooi, mooi! Gelukkig is alles goed gekomen :)
pi_134265438
Gaaf!!
  zaterdag 14 december 2013 @ 18:38:56 #136
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_134265620
Gaaf hoor! :Y _O_
pi_134280186
Wel een stuk beter dan eerst! Vind die handgrepen niet zo mooi, maar wie ben ik ;)
Gelukkig vind je ze zelf wel mooi en daar gaat het om.
  zondag 29 december 2013 @ 18:53:57 #138
270840 Saisai
pro freubelaar
pi_134838412
Even een kleine update. :Y

De kast is inmiddels helemaal afgelakt. Voor de zekerheid hebben we het blad ook nog eens extra gelakt met transparante meubellak aangezien die beter bestand is tegen vloeistoffen.

Dat laatste is vanochtend gebeurd en de kast staat nu te drogen. We laten het een paar dagen zo staan zodat de lak goed de tijd krijgt om uit te harden.
De volgende foto's gaan dus zijn terwijl het op zn plek staat! *O*

Het wordt nog wel een beetje spannend, want de kast is eigenlijk wat te groot voor ons trapgat. Dus dat wordt nog een hel. Maar goed. Dat dus later. ;)
O+
  vrijdag 10 januari 2014 @ 13:36:05 #139
349615 AwayTL
Guess whoohoo...
pi_135314121
Ben erg benieuwd hoe en of de kast door het trapgat is gekomen :D.

En naar het eindresultaat natuurlijk!
pi_135317170
Lurker meldt zich :@
Prachtig project zeg! Petje af ook voor het resultaat!
Maarehm.. update? *)
Zon, zee en strand, eerst een dagje lol, dan alles vol met zand.
  vrijdag 10 januari 2014 @ 18:43:55 #141
323439 HetKlusKonijn
pi_135326046
Damn, mooi geworden zeg!
  zondag 12 januari 2014 @ 11:36:56 #142
270840 Saisai
pro freubelaar
pi_135389293
Hij staat er! Echter staat de oude kast er nu nog voor, vandaar dat er nog geen update is. Zal vanmiddag eens kijken of we dat kunnen verhelpen. ;)
O+
pi_135398431
quote:
17s.gif Op zondag 12 januari 2014 11:36 schreef Saisai het volgende:
Hij staat er! Echter staat de oude kast er nu nog voor, vandaar dat er nog geen update is. Zal vanmiddag eens kijken of we dat kunnen verhelpen. ;)
*O*
  zondag 12 januari 2014 @ 17:58:20 #144
270840 Saisai
pro freubelaar
pi_135402566
Hier is ie!

[ Bericht 28% gewijzigd door Saisai op 12-01-2014 18:20:03 ]
O+
  zondag 12 januari 2014 @ 18:01:19 #145
58789 Snakey
-||||--------||||-
  zondag 12 januari 2014 @ 18:07:33 #146
270840 Saisai
pro freubelaar
pi_135402965
Ligt google foto's eruit of wat?! gefixt

[ Bericht 31% gewijzigd door Saisai op 12-01-2014 18:20:26 ]
O+
pi_135403154
Wauw, hij is super mooi geworden! Netjes gedaan _O_
But while the earth sinks to its grave
You sail to the sky on the crest of a wave
pi_135403696
Hard voor gewerkt, mooi eindresultaat! ^O^
pi_135403871
Mooooi! ^O^
  zondag 12 januari 2014 @ 18:31:41 #150
270840 Saisai
pro freubelaar
pi_135403993
O+
pi_135404329
Wow!!! Wat is die mooi geworden zeg!
pi_135404428
Mooi resultaat! Krijg er meteen inspiratie van om zelf weer eens iets aan te pakken *)
steck bratwurst in dein sauerkraut :)
pi_135404619
Mooi gedaan! :)
  zondag 12 januari 2014 @ 18:52:31 #154
270840 Saisai
pro freubelaar
pi_135404736
quote:
0s.gif Op zondag 12 januari 2014 18:43 schreef wormtrein het volgende:
Mooi resultaat! Krijg er meteen inspiratie van om zelf weer eens iets aan te pakken *)
Dat is leuk om te lezen :Y
O+
pi_135406444
Goh da's mooi geworden O+ Het werk echt waard geweest :Y
pi_135406540
So hé...wat een succes ! _O_

Knap dat je de schoonheid inzag bij de Kringloop ( toch?) en de kast niet gewhitewashed :X :r hebt.

Naturel w/
  zondag 12 januari 2014 @ 19:47:03 #157
132477 Zo-is-dat
of nie dan?
pi_135407188
Heel tof geworden!!
  zondag 12 januari 2014 @ 20:40:41 #158
349615 AwayTL
Guess whoohoo...
pi_135410269
Super mooi geworden! Echt knap gedaan..

Ik zou na de eerste keer schuren al gekapt zijn denk ik *) .
pi_135415636
Mijn complimenten voor al het werk en het doorzetten. En het resultaat is er naar.
pi_135418268
Kijk, dat kan ik waarderen. Doorzettingsvermogen, inzicht en uiteindelijk een top resultaat.

Nu heb je een echt authentiek, uniek meubel!

Goed werk :)
  maandag 13 januari 2014 @ 08:38:29 #161
270840 Saisai
pro freubelaar
pi_135426479
quote:
1s.gif Op zondag 12 januari 2014 19:31 schreef AnneX het volgende:
So hé...wat een succes ! _O_

Knap dat je de schoonheid inzag bij de Kringloop ( toch?) en de kast niet gewhitewashed :X :r hebt.

Naturel w/
Nou moet ik zeggen, dat ik whitewash best mooi vind maar op deze kast staat dat natuurlijk voor geen meter :') .

De kast komt inderdaad van de kringloop inclusief vlekken en grijze waas in het hout. Inmiddels zie je dat niet meer tenzij je precies weet waar je moet kijken.

Vrienden zagen het pas nadat ik het aan gehad gewezen, dus dat ik mooi :) .

Een hoop werk, maar dan heb je ook wat :Y
O+
  maandag 13 januari 2014 @ 09:02:48 #162
420087 JustHappy83
Breathe the pressure
pi_135426736
Pffff., wat een werk! maar prachtig opgeknapt, geweldig! Ik zou ook wel zo'n kast willen. Maar voor mijn inrichting zou ik dan een antieke blauw tint doen... maar zo is hij ook super!!!
Come play my game, I'll test ya
Psycho-somatic addict insane
Come play my game,
Inhale, inhale, youre the victim
pi_135430541
Prachtig resultaat!
Zon, zee en strand, eerst een dagje lol, dan alles vol met zand.
  maandag 13 januari 2014 @ 14:25:07 #164
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_135435754
Wauw, prachtig geworden! :Y
  maandag 13 januari 2014 @ 14:33:06 #165
87509 Duderinnetje
Miskend decadent
pi_135436080
Goed gedaan zeg!
Prachtig project.
Snobs have more fun!
KLIK!
  maandag 13 januari 2014 @ 14:33:39 #166
87509 Duderinnetje
Miskend decadent
pi_135436107
quote:
0s.gif Op maandag 13 januari 2014 09:02 schreef JustHappy83 het volgende:
Pffff., wat een werk! maar prachtig opgeknapt, geweldig! Ik zou ook wel zo'n kast willen. Maar voor mijn inrichting zou ik dan een antieke blauw tint doen... maar zo is hij ook super!!!
Een antieke blauwtint? :?
Snobs have more fun!
KLIK!
  maandag 13 januari 2014 @ 14:46:48 #167
420087 JustHappy83
Breathe the pressure
pi_135436662
quote:
1s.gif Op maandag 13 januari 2014 14:33 schreef Duderinnetje het volgende:

[..]

Een antieke blauwtint? :?
http://www.grootplezier.n(...)iekblauw-gallery.jpg
http://www.oukes.nl/plaatjes/keukenblok%20antiek%20blauw.jpg
Staat beter in mijn woning.., maar zo is hij prachtig hoor!
Come play my game,
  maandag 13 januari 2014 @ 14:52:17 #168
87509 Duderinnetje
Miskend decadent
pi_135436879
quote:
Dat ga je toch niet op een dergelijke kast smeren? :D
Snobs have more fun!
KLIK!
  maandag 13 januari 2014 @ 15:05:30 #169
420087 JustHappy83
Breathe the pressure
pi_135437473
quote:
1s.gif Op maandag 13 januari 2014 14:52 schreef Duderinnetje het volgende:

[..]

Dat ga je toch niet op een dergelijke kast smeren? :D
Is gewoon voor hout. En ja hoor. Ik doe dat wel. Wie niet waagt die niet wint. Maar gelukkig verschillen smaken.
Come play my game,
  maandag 13 januari 2014 @ 22:54:52 #170
270840 Saisai
pro freubelaar
pi_135461070
Mocht ik het ooit verkopen en ik kom erachter dat het antiek blauw is geworden ga ik alsnog huilen :'( :')

Maar inderdaad, smaken verschillen en gelukkig maar. ;)
O+
  maandag 13 januari 2014 @ 23:13:41 #171
323439 HetKlusKonijn
pi_135462062
Schitterend geworden, die kast! En je hebt wat je noemt een uniek stuk in je huiskamer. :)
  maandag 13 januari 2014 @ 23:21:01 #172
240100 ATan
Listige code is lastig lezen
pi_135462422
quote:
7s.gif Op zondag 12 januari 2014 17:58 schreef Saisai het volgende:
Hier is ie!

[ afbeelding ]
Dat ziet er goed uit! ^O^
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties