abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 29 september 2013 @ 23:12:02 #26
270840 Saisai
pro freubelaar
pi_131694851
quote:
0s.gif Op zondag 29 september 2013 23:08 schreef john2406 het volgende:

[..]

Wat voor een soort inrichting heb je vraag ik dan ik zou voor blank gaan, of naturel eiken, trouwens een leuk project als ik bedenk dat we toen voor onze Omnia wand op maat gemaakt 10000 duitse mark gegeven hebben.
Die is trouwens vol eiken en geboend.
Goeie vraag. Ik heb een Saisai inrichting. We hebben onder andere een grijze hoekbank in Scandinavische stijl (nee geen ikea), een oude opgeknapte kapperstoel, een jaren 50 bollamp en 4 eetkamerstoelen van charles eames.

Het is een beetje jaren 50/ scandinavisch/ design-achtig denk ik met veel warme accenten zoals een schapenvacht, dekentjes in een mand naast de bank en een grijs-witte koe op de vloer.

snappen we het nog? :')
O+
pi_131694981
quote:
0s.gif Op zondag 29 september 2013 23:12 schreef Saisai het volgende:

[..]

Goeie vraag. Ik heb een Saisai inrichting. We hebben onder andere een grijze hoekbank in Scandinavische stijl (nee geen ikea), een oude opgeknapte kapperstoel, een jaren 50 bollamp en 4 eetkamerstoelen van charles eames.

Het is een beetje jaren 50/ scandinavisch/ design-achtig denk ik met veel warme accenten zoals een schapenvacht, dekentjes in een mand naast de bank en een grijs-witte koe op de vloer.

snappen we het nog? :')
Snap het wel hoor hoofdzakelijk scandinavisch dus, dan zou ik eventueel ook nog voor grenen kleur gaan.
  zondag 29 september 2013 @ 23:17:04 #28
270840 Saisai
pro freubelaar
pi_131695112
quote:
0s.gif Op zondag 29 september 2013 23:14 schreef john2406 het volgende:

[..]

Snap het wel hoor hoofdzakelijk scandinavisch dus, dan zou ik eventueel ook nog voor grenen kleur gaan.
Ja, dat vind ik ook nog wel passen. Lastig hoor. het is straks zo'n groot deel van ons huis..
O+
  maandag 30 september 2013 @ 00:08:33 #29
222903 monsterd.
fine, beautiful, lovely
pi_131696892
Ik wil eigenlijk ook foto's zien van je inrichting alsjeblieft, je maakt me zooooo nieuwsgierig :D
baby you're not here
but I can feel you there
think I better body up
ooo, it's that magic touch.
  maandag 30 september 2013 @ 11:38:43 #30
270840 Saisai
pro freubelaar
pi_131704051
quote:
1s.gif Op maandag 30 september 2013 00:08 schreef monsterd. het volgende:
Ik wil eigenlijk ook foto's zien van je inrichting alsjeblieft, je maakt me zooooo nieuwsgierig :D
haha later in dit topic dan, als het af is ;)
O+
  maandag 30 september 2013 @ 20:18:02 #31
270840 Saisai
pro freubelaar
pi_131718811
Vandaag samen lak gehaald en andere dingen die daarbij horen. Aangezien we niet zo'n groot budget hebben, zijn we naar de korenbeurs gegaan voor lak (ultragoedkope winkel die partijen opkoopt). Dat hadden ze helaas geen interieurlak, maar wel vloerlak. Aangezien dat nog sterker is een ze antiek grenen hadden, hebben we dat meegenomen.

2,5 liter voor 25 euro. Best leuk vonden we zelf. Volgende week gaan we verder. :)

O+
pi_131720254
Leuke prijs ook ;) Ben benieuwd hoe dat er uit gaat zien!
pi_131727694
Goede keuze vind ik, de kleur wel te verstaan, parket lak ik weet het niet zal wel goedkomen denk ik, is het op waterbasis ?
pi_131737414
quote:
1s.gif Op maandag 30 september 2013 20:18 schreef Saisai het volgende:
Vandaag samen lak gehaald en andere dingen die daarbij horen. Aangezien we niet zo'n groot budget hebben, zijn we naar de korenbeurs gegaan voor lak (ultragoedkope winkel die partijen opkoopt). Dat hadden ze helaas geen interieurlak, maar wel vloerlak. Aangezien dat nog sterker is een ze antiek grenen hadden, hebben we dat meegenomen.

2,5 liter voor 25 euro. Best leuk vonden we zelf. Volgende week gaan we verder. :)

[ afbeelding ]
quote:
1s.gif Op maandag 30 september 2013 20:18 schreef Saisai het volgende:

[ afbeelding ]
Dat is niet duur inderdaad. Ik had laatst bij Bossina (speciaalzaak aan de Pottebakkersrijge) zo'n blik laten mengen, maar dan ben je zomaar 100 euro verder. De korenbeurs heeft best aardig spul liggen, maar ook rommel.

Doe je wel voorzichtig trouwens? Lakken vraagt een stuk meer aandacht dan verven, zeker bij licht hout.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  dinsdag 1 oktober 2013 @ 12:24:55 #35
270840 Saisai
pro freubelaar
pi_131738106
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 oktober 2013 12:01 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

[..]

Dat is niet duur inderdaad. Ik had laatst bij Bossina (speciaalzaak aan de Pottebakkersrijge) zo'n blik laten mengen, maar dan ben je zomaar 100 euro verder. De korenbeurs heeft best aardig spul liggen, maar ook rommel.

Doe je wel voorzichtig trouwens? Lakken vraagt een stuk meer aandacht dan verven, zeker bij licht hout.
ja, ik weet het. Heb niet zo lang geleden een antieke secretaire opgeknapt. Elke keer dat ik aan zo'n project begin vraag ik me in het midden af waar ik in godsnaam aan begonnen ben. :') daar komt bij dat er ook nog donkere vlekken in het hout zitten. Laten we bidden dat die er ook nog uit willen gaan.. :')
O+
pi_131738355
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 oktober 2013 12:24 schreef Saisai het volgende:

[..]

ja, ik weet het. Heb niet zo lang geleden een antieke secretaire opgeknapt. Elke keer dat ik aan zo'n project begin vraag ik me in het midden af waar ik in godsnaam aan begonnen ben. :') daar komt bij dat er ook nog donkere vlekken in het hout zitten. Laten we bidden dat die er ook nog uit willen gaan.. :')
Niet zonder heel diep schuren. Zeker met een rollertje moet je met heel erg dunne laagjes beginnen, dat ding moet bijna droog zijn, anders trekt het meteen diep in het hout, maar op de ene plek wel en op de andere niet, en dan krijg je strepen.
pi_131738983
Vergeet niet dat het afbijtmiddel ook nog weg moet, geneutraliseerd, ik heb me laten vertellen st mark afwassen.
Lakken ik heb er een hekel aan, en zo als ik eens wat lak zit ik met mezelf in strijd en denk dan hoe kan dat houden, die verf?
Eerste laag zo dun als mogelijk doe ik ook wel eens.
  dinsdag 1 oktober 2013 @ 15:45:20 #38
270840 Saisai
pro freubelaar
pi_131743615
Ik ga de kast eerst nog te lijf met ontweringswater, hopelijk trekt dat de vlekken weg.
O+
pi_131754415
Wat een prachtige kast O+
Spoilers!
  dinsdag 1 oktober 2013 @ 22:42:42 #40
270840 Saisai
pro freubelaar
pi_131761674
Deze avond heb ik ontweringswater op de kast gesmeerd om van de vlekken af te komen. Uiteraard de gebruiksaanwijzing gelezen. Die vertelde: "laat het goed inwerken". Lekker. Wat is de definitie van goed inwerken precies? Ik heb geen idee. Na enig zoeken kwam ik een uur tegen op een forum. Prima, dan probeer ik dat ook maar.
Ik heb wel eerst een foto gemaakt van het beginstadium;

Een uur later zou het "goed" ingetrokken zijn, maar was ik niet echt onder de indruk. Om heel eerlijk te zijn zag ik geen verschil. ;(

Daarna heb ik de doek met ontweringswater er nog een uur op laten liggen, maar om niet echt resultaat. Ik heb maar besloten de doek er een nacht op te laten liggen. Je zag wel dat de doek wat gele plekken kreeg, dus het lijkt wel te werken. Het is in de kelder vrij koud, dit werkt de werking ook nog enigszins tegen. Aangezien de kast bij vrienden staat, is mijn vriendin zo lief om de doek er morgenvroeg weer af te halen. O+

Alles geschreven op de telefoon dus sorry voor de spelfouten, verkeerde t9 woorden en taalfouten. Heb geen zin ze er allemaal uit te halen :')
O+
  dinsdag 1 oktober 2013 @ 22:44:10 #41
270840 Saisai
pro freubelaar
pi_131761784
De flits van mijn telefoon vertekend de boel trouwens wel heel erg. De tweede foto lijkt het hout grauwer te zijn, dat is niet zo.
O+
pi_131765742
Zo dat zijn een paar smerige vleken, ik zou bijna zeggen die krijg je niet weg zonder agresief spul te gebruiken, en dan heb je weet het geval dat je de fineer los kan laten.
Misschien krijg je met schuren wel wat weg,en eventueel de verf erin schuren, dus nat schuren ?
Ik heb het eens een schilder zien doen om het een beetje minder te laten lijken.
Waat zitten die vlekken in het zicht of boven op ?
Is het boven op dan laat het hoe het is en schilder het alleen,zou ik doen dan wel te verstaan.
  woensdag 2 oktober 2013 @ 07:30:38 #43
270840 Saisai
pro freubelaar
pi_131768751
Schuren terwijl de lak nog nat is bedoel je? De vlekken zitten op de bovenkant van het dressoir, dus wel in het zicht. Ik probeer zo weinig mogelijk te schuren, maar uiteraard moet dat wel met zulke plekken. Ik ben benieuwd hoe het er inmiddels uitziet. Zal mn vriendin straks even berichten.
O+
pi_131770468
quote:
1s.gif Op woensdag 2 oktober 2013 07:30 schreef Saisai het volgende:
De vlekken zitten op de bovenkant van het dressoir, dus wel in het zicht. Ik probeer zo weinig mogelijk te schuren, maar uiteraard moet dat wel met zulke plekken.
Weet ik eigenlijk niet. Als je een nieuwe kast wil moet je een nieuwe kast kopen. Je koopt er een die oud en gebruikt is en dus sporen heeft, misschien moet je die dan ook niet al te krampachtig proberen te verbergen.

Ik doe niet aan trends, maar het is wel in om juist te laten zien dat iets verleden heeft. Restaureren kan op verschillende manieren en het is niet altijd mooier naarmate je dichter in de buurt komt van de nieuwstaat. Zo wordt in Japan heel veel servies opgeknapt waarbij de barstjes juist geaccentueerd worden. Laatst was ik nog bij een meubelstoffeerder voor een designklassiekertje die er echt niet best aan toe is, maar daar kwamen we er ook op uit dat het misschien wel beter was (en veel goedkoper) om hem niet opnieuw te stofferen, maar de stof goed te wassen en dan de scheuren gewoon heel grof dicht te naaien. Net als littekens zeg maar, daar kun je ook mee pronken, dat laat zien dat er een geschiedenis aan vooraf is gegaan en het accentueert vaak juist de vorm.

Wat ik maar mee wil zeggen is dat je er ook anders tegenaan kunt kijken. Maar misschien kun je die plank ook gewoon omdraaien?
  woensdag 2 oktober 2013 @ 21:22:55 #45
270840 Saisai
pro freubelaar
pi_131791222
quote:
0s.gif Op woensdag 2 oktober 2013 09:51 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Weet ik eigenlijk niet. Als je een nieuwe kast wil moet je een nieuwe kast kopen. Je koopt er een die oud en gebruikt is en dus sporen heeft, misschien moet je die dan ook niet al te krampachtig proberen te verbergen.

Ik doe niet aan trends, maar het is wel in om juist te laten zien dat iets verleden heeft. Restaureren kan op verschillende manieren en het is niet altijd mooier naarmate je dichter in de buurt komt van de nieuwstaat. Zo wordt in Japan heel veel servies opgeknapt waarbij de barstjes juist geaccentueerd worden. Laatst was ik nog bij een meubelstoffeerder voor een designklassiekertje die er echt niet best aan toe is, maar daar kwamen we er ook op uit dat het misschien wel beter was (en veel goedkoper) om hem niet opnieuw te stofferen, maar de stof goed te wassen en dan de scheuren gewoon heel grof dicht te naaien. Net als littekens zeg maar, daar kun je ook mee pronken, dat laat zien dat er een geschiedenis aan vooraf is gegaan en het accentueert vaak juist de vorm.

Wat ik maar mee wil zeggen is dat je er ook anders tegenaan kunt kijken. Maar misschien kun je die plank ook gewoon omdraaien?
Je hebt helemaal gelijk. Het is ook zeker niet de bedoeling de kast in nieuwstaat terug te brengen. Bovendien erg onrealistisch om te denken dat dit kan. Wat je zegt; dan zou je niet naar de kringloop hoeven gaan maar naar de ikea. Wellicht op de foto's niet goed te zien, maar de vlekken zijn wel erg goed te zien (lees: erg aanwezig en donker). Van mijn vriendin heb ik inmiddels te horen gekregen dat de vlekken minder zijn geworden, maar ik heb het zelf nog niet kunnen aanschouwen. :+
O+
  woensdag 2 oktober 2013 @ 21:24:34 #46
270840 Saisai
pro freubelaar
pi_131791289
O ja, omdraaien is geen optie omdat de plank verstek is gezaagd.
O+
  vrijdag 4 oktober 2013 @ 14:40:58 #47
270840 Saisai
pro freubelaar
pi_131843941
Wow!
Ik kom net bij mijn vrienden vandaan om te kijken hoe de kast eruit ziet.. wat een verschil! :o

Om heel eerlijk te zijn had ik niet verwacht dat dat spul daadwerkelijk zijn werk zou doen zoals beschreven op de fles. Niet alleen zijn de vlekken minder geworden (of sommige helemaal weg), maar de grijze waas is ook of verdwenen of stukken minder.

Morgen ga ik weer aan de slag met de kast en krijgt hij nog een behandeling met het ontweringswater. Ik heb er inmiddels wel vertrouwen in dat de vlekken aan het eind van de renovatie amper meer te zien zijn. Ik ben blij! *O*

[ Bericht 0% gewijzigd door Saisai op 04-10-2013 14:47:40 ]
O+
  vrijdag 4 oktober 2013 @ 14:41:39 #48
270840 Saisai
pro freubelaar
pi_131843967
Even voor de duidelijkheid; ik heb nog niets geschuurd!
O+
  vrijdag 4 oktober 2013 @ 14:54:40 #49
323439 HetKlusKonijn
Hoard, collect, file, index
pi_131844342
^^ Dat spul heeft z'n werk uitstekend gedaan inderdaad!
VDGG - Steven Wilson - Jacco Gardner - Pussy Riot - Malala Yousafzai - René Goscinny (RIP)
"The Least We Can Do, Is Wave To Each Other!"
  zaterdag 5 oktober 2013 @ 17:29:29 #50
270840 Saisai
pro freubelaar
pi_131876451
Zonet de (waarschijnlijk) laatste laag ontweringswater erop gedaan. Dit was het beginstadium:

Hoewel stukken minder, nog steeds duidelijk grijze plekken op de kast. Vermoedelijk heeft in het midden er iets op gelegen aangezien dit gedeelte helemaal niet verkleurd is.

Ik heb een laken over de kast gedaan en deze nat gemaakt. We hebben morgen van alles te doen, maar ik hoop dat we nog wat tijd hebben om te schuren.

Is dit trouwens een beetje leuk om te volgen? :{
O+
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')