abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 23 september 2013 @ 20:22:02 #101
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_131491009
quote:
0s.gif Op maandag 23 september 2013 19:41 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Simpel, we hoeven het wiel niet eens opnieuw uit te vinden aangezien we het in de jaren 80 al zo deden en het prima bleek te werken. Het salaris uit de lumpsum halen en als overheid dus de leraren in dienst nemen.
- salaris in functie van opleidingsniveau, schaal gegarandeerd
- werkzekerheid op de lange termijn
- vaste coëfficiënt van de FTE voor de lange termijn

De enige reden dat ze in de jaren 80 het salaris in de lumpsum stopten was omdat het CDA de schoolbesturen meer invloed wilde geven, het CDA vond namelijk een groot en sterk maatschappelijk middenveld, zoals zij dat noemden, belangrijk. Volgens mij heeft dit CDA-beleid enkel ellende gebracht en niet alleen binnen het onderwijs. De PvdA, de VVD en D66 hebben om andere redenen boter op hun hoofd maar dit is aan het CDA te wijten.

Dat alleen is niet genoeg maar het zou een goed begin zijn. Daarnaast moet de leraar m.i. meer autonomie krijgen als je voldoende academici voor de klas wil krijgen. Laat ik mezelf even als voorbeeld nemen, ik volg een opleiding waarmee ik straks natuurkunde- en wiskundeleraar zou kunnen worden als ik dat zou willen. Geen haar op mijn hoofd die er aan denkt om leraar te worden zolang ik niet zelf de methode mag kiezen, niet zelf de eindtermen mag bepalen voor mijn leerlingen, niet zelf mag bepalen wanneer, hoe vaak en hoe ik toets etc.
Dit soort vrijheden heb je m.i. nodig om je werk als leraar goed te doen. Dit houdt ook in dat je een klas bijvoorbeeld in de laatste twee leerjaren onder je hoede moet kunnen krijgen, dat dus de ene leraar 1- en 2-VWO onder zijn hoede neemt, de tweede leraar 3- en 4-VWO en de derde leraar 5- en 6-VWO. Alleen dan kan je lekker kneden.
Dit is dus behoorlijk tegenstrijdig. Enerzijds wil je dat middelbare scholen weer direct onder Haags bestuur komen en docenten weer ambtenaren worden (willen zij dat zelf wel? Interessante vraag), anderzijds wil je dat instellingen (of eigenlijk de docenten daarin) autonoom worden en hun eigen invulling kunnen geven aan de lesstof.

Dat werkt dus niet. De overwegingen van het CDA om scholen te erkennen voor wat zij zijn (namelijk een onderdeel van het maatschappelijk middenveld en geen overheidsorgaan) onderschrijf ik volkomen. De verzelfstandig van de scholend eind jaren tachtig/begin jaren negentig past ook geheel in het straatje darvan. Juist om de vrijheid die daarbij komt kijken. Het is echter de PvdA geweest die middenjaren negentig de scholengemeenschappen erdoor heen gejaagd. Grote instellingen om het volk te kunnen onderwijzen. Als het aan de PvdA had gelegen hadden wij, de gruwel, enkel middenscholen gehad. Wat godzijdank gestrand is.
quote:
Maar los hiervan, als je in het middelbare onderwijs 400 Euro minder per maand krijgt dan in het bedrijfsleven of bij de universiteit of een HBO-school dan is het niet een aantrekkelijke keuze om voor het onderwijs te kiezen. Zeker niet als je alleenstaand of man bent. Nee, ik ben niet sexistisch, veel vrouwen vinden het nu eenmaal minder erg om wat minder te werken en te verdienen zo gauw ze kinderen hebben gekregen. Niet mijn keuze, het blijkt in Nederland nog steeds het vaste patroon te zijn. Mede vandaar de feminisering van onze leraren.
Is het salaris werkelijk de reden? Ik betwijfel het, aangezien docent zijn echt niet zo rampzalig betaalt.

Wat ik denk is dat je het beroep van docent enigszins vertekend voor je ziet. In eerdere posts heb je aangeven het liefst een afgestudeerd wiskundige (academisch niveau) voor de klas te zien. Een beetje het jaren vijftig beeld van een deskundige en respectabele heer die de kinderen onderwijst. Dat is leuk voor wellicht de top van het vwo onderwijs (mijn wiskunde docent was precies dat type) maar het bereik daarvan is heel erg klein en zeker niet de standaard.

Anno 2013 is het beroep aanzienlijk veranderd. Docenten zijn in de eerste plaats mensen die met kinderen en pubers werken. Dat moet je dus kunnen. Verwachten dat kinderen überhaupt geinteresseerd zijn in leren is een grove misvatting. Jongeren hebben wel andere dingen aan hun hoofd. Zij houden zich niet bezig met wiskunde en de wetenschap, maar met dingen waar kinderen zich meebezig houden. Een hele andere wereld, waar je als docent ook volledig op ingesteld moet zijn.

Vrouwen zijn van nature meer geïnteresseerd in beroepen waar kinderen een belangrijke rol inspelen dan mannen. Mijns inziens is dat ook de voornaamste reden waarom vrouwen oververtegenwoordigd zijn in het onderwijs, en ook geen kwalijke zaak.
For every complex problem there is an answer that is clear, simple, and wrong.
--
Mijn meningen zijn gewoon feiten. Ik heb gelijk en anderen hebben ongelijk - TB / Ryon
pi_131493069
quote:
0s.gif Op maandag 23 september 2013 20:22 schreef Ryon het volgende:

[..]

Dit is dus behoorlijk tegenstrijdig. Enerzijds wil je dat middelbare scholen weer direct onder Haags bestuur komen en docenten weer ambtenaren worden (willen zij dat zelf wel? Interessante vraag), anderzijds wil je dat instellingen (of eigenlijk de docenten daarin) autonoom worden en hun eigen invulling kunnen geven aan de lesstof.
Ik zie geen tegenstrijdigheid, de overheid zort ervoor dat je gegarandeerd een vast aantal uren per week werkt voor een groot aantal jaren (indien je goed functioneert), zoveel mogelijk op dezelfde school uiteraard, binnen de school vul je als leraar zelf in hoe je je werk zo goed mogelijk doet.

quote:
Dat werkt dus niet. De overwegingen van het CDA om scholen te erkennen voor wat zij zijn (namelijk een onderdeel van het maatschappelijk middenveld en geen overheidsorgaan) onderschrijf ik volkomen. De verzelfstandig van de scholend eind jaren tachtig/begin jaren negentig past ook geheel in het straatje darvan. Juist om de vrijheid die daarbij komt kijken. Het is echter de PvdA geweest die middenjaren negentig de scholengemeenschappen erdoor heen gejaagd. Grote instellingen om het volk te kunnen onderwijzen. Als het aan de PvdA had gelegen hadden wij, de gruwel, enkel middenscholen gehad. Wat godzijdank gestrand is.
Zoals ik zei, ook de PvdA, de VVD (ja, ook jouw partij ;)) en D66 hebben flink wat boter op hun hoofd. Maar dit was toch echt het werk van het CDA. Met die schoolfusies ben ook ik niet blij, wel moet je soepel kunnen overstappen van het ene schoolniveau naar het andere schoolniveau, daar zijn geen schoolfusies voor nodig. Ik kan hier meer over vertellen maar dat doe ik pas als er naar wordt gevraagd of als het wordt aangesneden door een ander.

quote:
Is het salaris werkelijk de reden? Ik betwijfel het, aangezien docent zijn echt niet zo rampzalig betaalt.
25% minder dan andere academici al is zo'n vergelijking natuurlijk altijd wat misleidend.

quote:
Wat ik denk is dat je het beroep van docent enigszins vertekend voor je ziet. In eerdere posts heb je aangeven het liefst een afgestudeerd wiskundige (academisch niveau) voor de klas te zien. Een beetje het jaren vijftig beeld van een deskundige en respectabele heer die de kinderen onderwijst. Dat is leuk voor wellicht de top van het vwo onderwijs (mijn wiskunde docent was precies dat type) maar het bereik daarvan is heel erg klein en zeker niet de standaard.
Ryon, het VWO is de top van het middelbare onderwijs, je mag van VWO-leerlingen dan ook een zekere ambitie verwachten. Een deel van de leerlingen krijg je prima in gang door eens met onvoldoendes te strooien, iets wat in Nederland niet mag van de schoolbesturen omdat ouders dan gaan klagen. De leerlingen die je niet in gang trekt moeten maar gedwongen afzakken naar het HAVO of het VMBO. Big deal, we hebben toch veel te veel schijnhoogopgeleiden. ;)
De leerling moet zich aan het schoolniveau aanpassen, niet andersom zoals wij dat in Nederland met pappen nathouden doen.
Als je een kleuterjuf nodig hebt dan moet je maar wat anders gaan doen dan het VWO.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_131493178
quote:
7s.gif Op maandag 23 september 2013 19:54 schreef Sloggi het volgende:
Zo slecht betaalt het middelbaar onderwijs niet, en een universiteit of hbo betaalt niet (veel) beter.
Je hebt een punt maar het hangt af van je functieniveau en of dat je iets anders doet naast het doceren, er zijn immers ook veel onderzoekers die zowel voor een bedrijf (ASML, NXP, Shell...) als voor de universiteit werken. Dat raden ze in de technieksector zelfs aan, na het promoveren een uistap maken naar een bedrijf en van daaruit terugkomen en zodoende het postdoccircus mijden. Veel hoogleraren hebben ook veel werkervaring bij zulke bedrijven en blijven ook voor die bedrijven werken. Welk traject zou jij kiezen als je bent gepromoveerd? Het middelbare onderwijs of het laatste? ;)
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_131494251
Allebei niet.
pi_131494635
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 september 2013 12:59 schreef Kandijfijn het volgende:
Het is heel makkelijk.

Bedrijf A)
Geen managers alleen de eigenaar voor de rest 0 management

Bedrijf B)
Een totale overdaad aan managers en dergelijke

Bedrijf C)
Een gezond hoeveelheid leidinggevenden en managers.

Het bedrijf wat het meest kostenefficiënt zijn producten maakt zal het meest winstgevend zijn of de producten het meest goedkoop op de markt kunnen zetten.

Blijken managers inderdaad 0 meerwaarde te hebben zal dit bedrijf A zijn, maar mijn vermoeden zit er in dat het meer bedrijf C zal zijn. De markt zorgt er wel voor dat bedrijven B snel C worden of zullen verdwijnen.
Dit dus. Het is niet aan mij of aan iemand anders om te bepalen wat wel en niet nuttig is voor de maatschappij. Als iemand jou ergens geld voor wil betalen dan vindt die persoon blijkbaar dat je daar iets goeds voor hebt gepresteerd.
As the officer took her away, she recalled that she asked,
"Why do you push us around?"
And she remembered him saying,
"I don't know, but the law's the law, and you're under arrest."
pi_131502511
quote:
0s.gif Op maandag 23 september 2013 20:22 schreef Ryon het volgende:

[..]

Mm, moest later nog denken aan Breaking bad... (nou was dat zelfs nog een chem teacher, kun je nagaan wat een geschiedenisleraar te wachten staat... niet dat-ie crystal kan maken natuurlijk... :P. ).
I´m back.
pi_131502559
quote:
0s.gif Op maandag 23 september 2013 21:11 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Je hebt een punt maar het hangt af van je functieniveau en of dat je iets anders doet naast het doceren, er zijn immers ook veel onderzoekers die zowel voor een bedrijf (ASML, NXP, Shell...) als voor de universiteit werken. Dat raden ze in de technieksector zelfs aan, na het promoveren een uistap maken naar een bedrijf en van daaruit terugkomen en zodoende het postdoccircus mijden. Veel hoogleraren hebben ook veel werkervaring bij zulke bedrijven en blijven ook voor die bedrijven werken. Welk traject zou jij kiezen als je bent gepromoveerd? Het middelbare onderwijs of het laatste? ;)
Vanwege de vreselijke ellenbogen-academische wereld koos ik dus voor masteronderzoek bij een grote Nederlandse multinational. Geen spijt van gehad. Daar later nog middelbare schoolkinderen (en een keer als vrijwilliger basisschoolleerlingen) les gegeven.

Elke dag roosters en zeikend management op een middelbare school? Dank je de koekoek. :{w

Paar cursusjes en workshops per jaar geven in exotische oorden als Iran, Kuala Lumpur, Dehradun, Mumbai, Bucaramanga, DF, Abu Dhabi, Bogotá, Buenos Aires, Rio (5x), Caracas, Villahermosa... Niet vervelend. 8-)
The only limit is your own imagination
Ik ben niet gelovig aangelegd en maak daarin geen onderscheid tussen dominees, imams, scharenslieps, autohandelaren, politici en massamedia

Waarom er geen vliegtuig in het WTC vloog
pi_131502603
quote:
19s.gif Op dinsdag 24 september 2013 02:20 schreef El_Matador het volgende:

[..]

Vanwege de vreselijke ellenbogen-academische wereld koos ik dus voor masteronderzoek bij een grote Nederlandse multinational. Geen spijt van gehad. Daar later nog middelbare schoolkinderen (en een keer als vrijwilliger basisschoolleerlingen) les gegeven.

Elke dag roosters en zeikend management op een middelbare school? Dank je de koekoek. :{w

Paar cursusjes en workshops per jaar geven in exotische oorden als Iran, Kuala Lumpur, Dehradun, Mumbai, Bucaramanga, DF, Abu Dhabi, Bogotá, Buenos Aires, Rio (5x), Caracas, Villahermosa... Niet vervelend. 8-)
Geen geschiedenis zeker? :D.
I´m back.
pi_131502653
quote:
12s.gif Op dinsdag 24 september 2013 02:30 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Geen geschiedenis zeker? :D.
Jawel!

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ik ben niet gelovig aangelegd en maak daarin geen onderscheid tussen dominees, imams, scharenslieps, autohandelaren, politici en massamedia

pi_131502675
quote:
10s.gif Op dinsdag 24 september 2013 02:43 schreef El_Matador het volgende:

[..]

Jawel!

SPOILER
SPOILER
O, ja verrek, dat is waar, ik denk soms dat je IT'er bent, maar dat is niet zo... je bent een in Delft opgeleide mijnbouwkundige, toch? Net als mijn wiskundeleraar op het atheneum. ;).
Je hebt ook verstand van schaliegas en - olie wrs...
I´m back.
pi_131502681
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 september 2013 02:50 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

O, ja verrek, dat is waar, ik denk soms dat je IT'er bent, maar dat is niet zo... je bent een in Delft opgeleide mijnbouwkundige, toch? Net als mijn wiskundeleraar op het atheneum. ;).
Nope. Geologie in Utreg.

pi_131502684
quote:
10s.gif Op dinsdag 24 september 2013 02:52 schreef El_Matador het volgende:

[..]

Nope. Geologie in Utreg.
O, verrek...
I´m back.
pi_131502687
Maar je kunt wrs nog crystal maken als leraar op het VO... iig. ;).

PS misschien had TT moeten zijn: Can you cook Crystal ofwel zijn er te veel onzinbanen...?

En vraag aan Ryon en Bram_van_Loon: can you guys cook crystal?
Because if you can't cook crystal then problably heb je een onzinbaan... ;).
:D.

[ Bericht 22% gewijzigd door Ryan3 op 24-09-2013 03:05:45 ]
I´m back.
pi_131502721
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 september 2013 02:55 schreef Ryan3 het volgende:
Maar je kunt wrs nog crystal maken als leraar op het VO... iig. ;).

PS misschien had TT moeten zijn: Can you cook Crystal ofwel zijn er te veel onzinbanen...?

En vraag aan Ryon en Bram_van_Loon: can you guys cook crystal?
Because if you can't cook crystal then problably heb je een onzinbaan... ;).
:D.
Ja, dat is toch ook zo logisch als wat? En waarom dat niet reguleren? Geen meth please. Maar laat de Nederlandse "werkloze" klasse lekker XTC maken en wiet telen. Fuck die debiele EU-regeltjes, die mafiosi knijpen ons uit terwijl ze zelf niet hoeven te bezuinigen. Voor goeie drugs is er markt genoeg.

pi_131502731
quote:
14s.gif Op dinsdag 24 september 2013 03:16 schreef El_Matador het volgende:

[..]

Ja, dat is toch ook zo logisch als wat? En waarom dat niet reguleren? Geen meth please. Maar laat de Nederlandse "werkloze" klasse lekker XTC maken en wiet telen. Fuck die debiele EU-regeltjes, die mafiosi knijpen ons uit terwijl ze zelf niet hoeven te bezuinigen. Voor goeie drugs is er markt genoeg.
Ik probeerde het eerder een fiosofische inslag te geven, als je crustal kunt maken dan heb je iig kennis paraat... kijk er zijn idd veel onzinbanen, maar waarom? Omdat mensen veelal geen kennis hebben van iets.
I´m back.
pi_131502735
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 september 2013 03:21 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Ik probeerde het eerder een fiosofische inslag te geven, als je crustal kunt maken dan heb je iig kennis paraat... kijk er zijn idd veel onzinbanen, maar waarom? Omdat mensen veelal geen kennis hebben van iets.
Als je geen kennis hebt, doe je een cursus? Er zijn zat hobbyisten die nu als kunstsmid, bloemschikker, grimeur, acteur, etc. werkzaam zijn.

Mensen worden niet gedwongen en zelfs tegengewerkt te ondernemen. Los dat nou es op en de markt reguleert zich vanzelf.

pi_131502748
quote:
12s.gif Op dinsdag 24 september 2013 03:22 schreef El_Matador het volgende:

[..]

Als je geen kennis hebt, doe je een cursus? Er zijn zat hobbyisten die nu als kunstsmid, bloemschikker, grimeur, acteur, etc. werkzaam zijn.

Mensen worden niet gedwongen en zelfs tegengewerkt te ondernemen. Los dat nou es op en de markt reguleert zich vanzelf.
Maar dat zijn nu net van die dingen waarbij kennis en vaardigheden om de hoek komen kijken, de vergelijking is niet eerlijk dus.
Bij managers, tja... vaardigheden ja, om mensen te manipuleren...
I´m back.
pi_131502752
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 september 2013 03:31 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Maar dat zijn nu net van die dingen waarbij kennis en vaardigheden om de hoek komen kijken, de vergelijking is niet eerlijk dus.
Bij managers, tja... vaardigheden ja, om mensen te manipuleren...
Zit je er werkelijk mee wat ontslagen managers moeten gaan doen?? Ze zoeken zelf maar es wat, wat ze kunnen. Moet je je niet mee bemoeien, komt vanzelf goed.

pi_131502765
quote:
12s.gif Op dinsdag 24 september 2013 03:39 schreef El_Matador het volgende:

[..]

Zit je er werkelijk mee wat ontslagen managers moeten gaan doen?? Ze zoeken zelf maar es wat, wat ze kunnen. Moet je je niet mee bemoeien, komt vanzelf goed.
Er zijn er zoveel hè, tegenwoordig...
I´m back.
pi_131502769
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 september 2013 03:49 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Er zijn er zoveel hè, tegenwoordig...
Dat werkt motiverend; onderscheidend vermogen.

pi_146359711
Toch wellicht leuk om het topic te bumpen met dit artikel. Het gaat over mensen die werktijd niet besteden aan werken omdat er vaak gewoon niet genoeg werk voor ze is.
http://www.theatlantic.co(...)21/?single_page=true
pi_146359838
quote:
1s.gif Op donderdag 6 november 2014 09:59 schreef robin007bond het volgende:
Toch wellicht leuk om het topic te bumpen met dit artikel. Het gaat over mensen die werktijd niet besteden aan werken omdat er vaak gewoon niet genoeg werk voor ze is.
http://www.theatlantic.co(...)21/?single_page=true
Dan vul je die tijd lekker met andere nuttige zaken, ideaal.
The problem is not the occupation, but how people deal with it.
pi_146359864
quote:
14s.gif Op donderdag 6 november 2014 10:05 schreef waht het volgende:

[..]

Dan vul je die tijd lekker met andere nuttige zaken, ideaal.
Zoals FOK!ken.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
pi_146359914
quote:
0s.gif Op donderdag 6 november 2014 10:06 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Zoals FOK!ken.
FOK!ken is een zonde, erger dan de doodzonde luihed.
The problem is not the occupation, but how people deal with it.
pi_146359948
quote:
0s.gif Op donderdag 6 november 2014 10:09 schreef waht het volgende:

[..]

FOK!ken is een zonde, erger dan de doodzonde luihed.
Ga jij nou eerst maar eens een dagje echt werken, drollenstamper. Dan praten we verder.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')