http://www.thelocal.se/50238/20130913/quote:Saab poised for Boeing help in US fighter deal
Swedish defence firm Saab is close to finalizing a cooperation with US aircraft maker Boeing with a view to selling JAS 39 Gripen fighter jets to the US Air Force, according to media reports.
Saab could be in line for the deal, worth several billion kronor, to supply the Gripen for training purposes, according to a report in the industry trade magazine Aviation Week on Wednesday.
The collaboration with Boeing is set to be announced within "weeks rather than months", according to the magazine, which cites anonymous "reliable sources".
The US Air Force TX programme is reported to be considering the purchase of 350 aircraft to replace its current stock of Northrop Grumman T-38s which date from 1962.
The replacement of the outdated equipment has been delayed due to defence budget limitations, according to the Dagens Industri business daily.
Neither Saab nor Boeing have issued any comment on the deal or pending partnership.
The news of the US deal has emerged in the wake of a vote by the Swiss parliament on Wednesday giving its blessing to a deal to purchase 22 JAS Gripen.
Furthermore the Czech government announced in August that it plans to renew its lease of 12 one-seater JAS-39 Cs and two two-seater training JAS-39 Ds. The Czech military paid nearly $1 billion to lease the Gripens for a decade starting 2005.
De deal met Nederland ging om 80 toestellen en Saab had die deal echt nodig om te "overleven" en eventuele andere geïnteresseerden over de streep te trekken, het was dan ook een superaanbod van Saab, dat Nederland, had het sec naar de toestellen gekeken, met beide handen had moeten aangrijpen. Dat Nederland i.p v. een deal met de Zweden voor die paar JSF's heeft gekozen is gewoon politiek.quote:Op dinsdag 17 september 2013 20:31 schreef UpsideDown het volgende:
Dat is een deal waar Saab tenminste wat aan heeft, die paar toestellen die ze aan visieloze Nederlanders hadden kunnen slijten zet geen zoden aan de wal. Het was natuurlijk een leuk extraatje geweest voor Saab als Nederland voor de Gripen was gegaan, maar ze gaan er niet failliet door.
Ze waren toch ook bereid een boete te betalen bij te late levering van de toestellen? Als je je dat kan permiteren heb je nog wel wat over toch?quote:Op dinsdag 17 september 2013 21:41 schreef Jian het volgende:
[..]
De deal met Nederland ging om 80 toestellen en Saab had die deal echt nodig om te "overleven" en eventuele andere geïnteresseerden over de streep te trekken, het was dan ook een superaanbod van Saab, dat Nederland, had het sec naar de toestellen gekeken, met beide handen had moeten aangrijpen. Dat Nederland i.p v. een deal met de Zweden voor die paar JSF's heeft gekozen is gewoon politiek.
De huidige deal met de Amerikanen is natuurlijk een heerlijk geschenk voor Saab.
Je kan ook zeggen dat Saab gewoon heel zeker van zichzelf was, maar ook bereid om concessies te doen omdat ze de verkopen gewoon nodig hadden, de Canadezen en de Zwitsers moesten over de streep en ander potentiële kopers moesten worden aangetrokken. Vergeet niet dat de NG alleen nog op de tekentafel bestond en wel gefinancierd moest worden. Nee, deze deal met de VS is voor Saab een geschenk uit de hemel. Kijkend naar het aanbod richting Nederland en het vliegtuig op zich ben ik van mening dat wij ook beter af waren geweest met de Gripen NG. Maar aan de andere kant, Nederland wil graag goede maatjes zijn met de VS en daar zit natuurlijk ook wat in. Politieke keuze wat mij betreft.quote:Op dinsdag 17 september 2013 21:44 schreef UpsideDown het volgende:
[..]
Ze waren toch ook bereid een boete te betalen bij te late levering van de toestellen? Als je je dat kan permiteren heb je nog wel wat over toch?
Zal wel assemblage en onderhoud doen, banendeal.quote:
Een aantal NAVO-bongenoten gebruikt de Gripen echter als gewoon toestel, niet als trainingstoestel. Dat zou in Nederland dus ook gekund hebben.quote:Op dinsdag 17 september 2013 22:46 schreef bluemoon23 het volgende:
Die T38`s die vervangen gaan worden zijn trainingstoestellen die gebruikt worden in de opleiding van een straaljagerpiloot voordat ze naar het echte werk toe mogen zoals F15, F16, F18, F22 en F35.
Dat kan inderdaad. Maar de Amerikanen gaan ze dus als trainingstoestellen gebruiken (als de deal doorgaat) en niet als gevechtstoestellen.quote:Op dinsdag 17 september 2013 23:01 schreef Kowloon het volgende:
[..]
Een aantal NAVO-bongenoten gebruikt de Gripen echter als gewoon toestel, niet als trainingstoestel. Dat zou in Nederland dus ook gekund hebben.
Maar dat maakt het nieuws toch niet minder interessant met de Nederlandse situatie in het achterhoofd?quote:Op dinsdag 17 september 2013 23:13 schreef beantherio het volgende:
Dat kan inderdaad. Maar de Amerikanen gaan ze dus als trainingstoestellen gebruiken (als de deal doorgaat) en niet als gevechtstoestellen.
De Amerikaanse luchtmacht koopt allerlei vliegtuigen. Gevechtstoestellen maar dus ook trainingstoestellen. Zou het voor de Nederlandse situatie ook interessant zijn als bekend zou worden dat ze helicopters of vrachtvliegtuigen zouden kopen? Dat lijkt me niet.quote:Op dinsdag 17 september 2013 23:16 schreef Kowloon het volgende:
[..]
Maar dat maakt het nieuws toch niet minder interessant met de Nederlandse situatie in het achterhoofd?
Maar in Nederland is de situatie anders omdat het budget hier veel beperkter is dan in de VS. Ik las Wikipedia dat een Gripen 50 miljoen USD per stuk kost (dus 37,4 miljoen EUR op dit moment), in het Nederlandse geval had je er dus 4500/37,4 = 120 kunnen kopen. Het is dus de vraag hoe kwantiteit tegen kwaliteit opweegt en dat is iets wat bij de VS veel minder speelt heb ik het idee. En dan heb je nog het gegeven dat andere luchtmachten van fatsoenlijke landen het vliegtuig echt als gevechtstoestel gebruiken.quote:Dit zegt trouwens misschien wel iets over hoe hoogwaardig de Grippen wordt ingeschat. Blijkbaar niet goed genoeg als gevechtstoestel maar enkel als trainingstoestel.
Er werd zelfs 85 stuks van die dingen aangeboden voor zelfde prijs(terug in 2008) als de 37 JSF nu,inclusief training en 30 jaar onderhoud inbegrepen.quote:Op dinsdag 17 september 2013 23:22 schreef Kowloon het volgende:
[..]
Maar in Nederland is de situatie anders omdat het budget hier veel beperkter is dan in de VS. Ik las Wikipedia dat een Gripen 50 miljoen USD per stuk kost (dus 37,4 miljoen EUR op dit moment), in het Nederlandse geval had je er dus 4500/37,4 = 120 kunnen kopen. Het is dus de vraag hoe kwantiteit tegen kwaliteit opweegt en dat is iets wat bij de VS veel minder speelt heb ik het idee.
Wat betekent dit dan?F16 blijft nog langer meegaan?quote:Op dinsdag 17 september 2013 23:24 schreef Nemephis het volgende:
Hier wat interessant leesvoer. Met name deze zin is interessant:
“Beyond that, a source close to USAF leadership notes that “it is not a long step to an affordable air defense fighter to replace (Air National) Guard F-15/F-16 units.”
Nee, daar staat:quote:Op dinsdag 17 september 2013 23:27 schreef Blue_Panther_Ninja het volgende:
[..]
Wat betekent dit dan?F16 blijft nog langer meegaan?
Het is momenteel nog verre van zeker dat ie ook als trainingstoestel gebruikt gaat worden. Het is een inzending voor het T-X programma en daarvoor zijn nog 3 andere inzendingen in de running.quote:Op dinsdag 17 september 2013 23:32 schreef Nemephis het volgende:
[..]
Nee, daar staat:
"Daarnaast merkte een bron dichtbij de USAF leiding op dat 'het niet zo'n grote stap is naar een betaalbaar gevechtsvliegtuig om de (air national) Guard F-16s en F-15's te vervangen'."
Ergo, als ze die Saabs eenmaal hebben zou het niet vreemd zijn om ze als meer dan slechts een trainer te gebruiken.
Die Saab Grippens zijn ook nog eens goedkoperquote:Op dinsdag 17 september 2013 23:41 schreef warhamstr het volgende:
Die Saabs zijn echt monsters he?Ik begrijp niet wat ze met dat vreemde ding van een JSF aan moeten.
Nou, de prijsverschillen zullen toch wel te verklaren zijn lijkt mij. Het is niet zo dat de Gripen en de F35 perfect gelijk aan elkaar zijn. Daarom is het ook zo jammer dat de discussie zo politiek geworden is. Een deel van de tegenstanders van de F35 wil namelijk het liefst de volledige defensie opdoeken en een deel van de voorstanders van de F35 is daar weer tegen en houdt daarom perse vast aan de F35, beide zijn niet zuiver in hun argumenten. Ook omdat men weer allerlei wederinvesteringen in het Nederlandse bedrijfsleven binnen wil halen. Een normale vergelijken van prijs, kwaliteit en de verschillende modellen op de markt is daarmee onmogelijk geworden.quote:Op dinsdag 17 september 2013 23:43 schreef Blue_Panther_Ninja het volgende:
[..]
Die Saab Grippens zijn ook nog eens goedkoper
Want?quote:Op woensdag 18 september 2013 00:18 schreef Elan het volgende:
JSF is veel beter dan die gare Saabs dat moge duidelijk zijn.
Welnee, totaal verschillende en eigenlijk niet vergelijkbare vliegtuigen met ieder hun eigen kwaliteiten en als de Gripen NG een Amerikaans ontwerp was geweest en de JSF een Zweeds dan hadden we voor de Gripen NG gekozen, simple as that.quote:Op woensdag 18 september 2013 00:18 schreef Elan het volgende:
JSF is veel beter dan die gare Saabs dat moge duidelijk zijn.
Dankzij die technologie en o.a. het P45 communicatiesysteem is de JSF veel en veel geavanceerder. Ook kunnen er i.t.t. tot de Gripen waar slechts 2 soorten raketten onder kunnen gekozen worden over meer en meer geavanceerde systemen gekozen worden.quote:Op woensdag 18 september 2013 00:28 schreef Jian het volgende:
[..]
Welnee, totaal verschillende en eigenlijk niet vergelijkbare vliegtuigen met ieder hun eigen kwaliteiten en als de Gripen NG een Amerikaans ontwerp was geweest en de JSF een Zweeds dan hadden we voor de Gripen NG gekozen, simple as that.
Ja, deze discussie is ruim aan de orde geweest in het grotere JSF topic en ook daar bleek gewoon dat je te maken hebt met totaal verschillende jets, maar de Gripen NG heeft gewoon één van de beste communicatie pods ter wereld, het AESA radar en voor wat betreft missiles kan hij juist meer dragen dat de JSF, zoals bijvoorbeeld de MBDA Meteor, geavanceerder als enige missile die de JSF kan dragen. Laten we niet vergeten dat de huidige Gripen verantwoordelijk is voor meer dan de helft van alle missies gevlogen in Libië. De JSF heeft zijn stealth, maar zo gauw die wegvalt of achterhaald wordt is het qua vliegeigenschappen gewoon een sitting duck.quote:Op woensdag 18 september 2013 00:43 schreef Elan het volgende:
[..]
Dankzij die technologie en o.a. het P45 communicatiesysteem is de JSF veel en veel geavanceerder. Ook kunnen er i.t.t. tot de Gripen waar slechts 2 soorten raketten onder kunnen gekozen worden over meer en meer geavanceerde systemen gekozen worden.
Had zelf liever de Franse Dassault Rafale (opvolger Mirage) gezien vanwege de veel lagere kostprijs maar de JSF maakt in elke rechtstreekse test gehakt van elke tegenstander, zelfs de F-18 Superhornet.
Waardige opvolger van de F-16, neusje van de zalm, met afstand het beste jongetje van de klas..
Je moet natuurlijk kijken naar het totaalplaatje. Onderhoud en inzetbaarheid van zoveel vliegtuigen is duurder.quote:Op dinsdag 17 september 2013 23:22 schreef Kowloon het volgende:
[..]
Maar in Nederland is de situatie anders omdat het budget hier veel beperkter is dan in de VS. Ik las Wikipedia dat een Gripen 50 miljoen USD per stuk kost (dus 37,4 miljoen EUR op dit moment), in het Nederlandse geval had je er dus 4500/37,4 = 120 kunnen kopen. Het is dus de vraag hoe kwantiteit tegen kwaliteit opweegt en dat is iets wat bij de VS veel minder speelt heb ik het idee. En dan heb je nog het gegeven dat andere luchtmachten van fatsoenlijke landen het vliegtuig echt als gevechtstoestel gebruiken.
Oh dan kunnen we dus het best een paar F22's kopen.quote:Op woensdag 18 september 2013 01:34 schreef TweeGrolsch het volgende:
Je moet natuurlijk kijken naar het totaalplaatje. Onderhoud en inzetbaarheid van zoveel vliegtuigen is duurder.
Die zijn niet te koop. America only.quote:Op woensdag 18 september 2013 01:37 schreef Kowloon het volgende:
[..]
Oh dan kunnen we dus het best een paar F22's kopen.
of omdat ze lekker goedkoop zijnquote:Op dinsdag 17 september 2013 23:13 schreef beantherio het volgende:
[..]
Dat kan inderdaad. Maar de Amerikanen gaan ze dus als trainingstoestellen gebruiken (als de deal doorgaat) en niet als gevechtstoestellen.
Dit zegt trouwens misschien wel iets over hoe hoogwaardig de Grippen wordt ingeschat. Blijkbaar niet goed genoeg als gevechtstoestel maar enkel als trainingstoestel.
Dat is wat ze zeggen ja, omdat er anders niemand meer de F35 gaat kopen.quote:Op dinsdag 17 september 2013 23:13 schreef beantherio het volgende:
[..]
Dat kan inderdaad. Maar de Amerikanen gaan ze dus als trainingstoestellen gebruiken (als de deal doorgaat) en niet als gevechtstoestellen.
Dit zegt trouwens misschien wel iets over hoe hoogwaardig de Grippen wordt ingeschat. Blijkbaar niet goed genoeg als gevechtstoestel maar enkel als trainingstoestel.
Op papier dan he? Vooralsnog krijgen ze die dingen niet de lucht in.quote:Op woensdag 18 september 2013 00:43 schreef Elan het volgende:
...maar de JSF maakt in elke rechtstreekse test gehakt van elke tegenstander, zelfs de F-18 Superhornet.
Hangt natuurlijk helemaal af van het ambitieniveau van Nederland.quote:Op woensdag 18 september 2013 00:18 schreef Elan het volgende:
JSF is veel beter dan die gare Saabs dat moge duidelijk zijn.
Pardon?quote:Op woensdag 18 september 2013 01:04 schreef Jian het volgende:
Laten we niet vergeten dat de huidige Gripen verantwoordelijk is voor meer dan de helft van alle missies gevlogen in Libië.
quote:Op woensdag 18 september 2013 13:03 schreef Ulx het volgende:
[..]
Pardon?
Zweden stuurde acht Gripens. Verder had niemand die dingen.
Hij kan wel vliegen, alleen niet bij slecht weer en gevechten.quote:Op woensdag 18 september 2013 13:04 schreef De_Coulance het volgende:
De JSF kan nog niets eens vliegen begreep ik, dus goede keuze.
quote:Op woensdag 18 september 2013 13:12 schreef Brum_brum het volgende:
De keuze voor de JSF is een politieke keuze om bij dingen betrokken te blijven door de VS en gaat al lang niet meer over bang for you're buck.
Fortuyn wilde waarschijnlijk tegenstemmen en net voor die stemming was hij dood. Matt Herben nam het over en dat was een fanatieke lobbyist die na zijn korte politieke carrière een topsalaris bij defensie is gaan opstrijken.quote:De Amerikaanse ambassadeur in Nederland, Clifford Sobel, en enkele hoge functionarissen van de luchtmacht hebben contact gezocht met de Lijst Pim Fortuyn (LPF). Zij zouden hem willen winnen voor de Joint Strike Fighter. Defensie bevestigt de gesprekken, de Amerikaanse ambassade ook. De lobby op hoog niveau is opmerkelijk omdat Pim Fortuyn nog niet in de Tweede Kamer zit. Het kabinet heeft vorige week een besluit over het meebouwen aan een nieuwe gevechtsjager uitgesteld tot na de verkiezingen van 15 mei. Omdat in de huidige Tweede Kamer precies de helft van de volksvertegenwoordigers tegen het project is, zou de JSF bij een geforceerd besluit nu vrijwel zeker stranden, zei premier Kok vorige week vrijdag. Na de verkiezingen kunnen Pim Fortuyn en de zijnen echter de doorslag geven.’
Excuus ik had het over verkennings/foto/missies, maar dan nog kun je nagaan wat wat een vluchten die dingen gemaakt hebben, dit gaat over vijf stuks ervan;quote:Op woensdag 18 september 2013 13:03 schreef Ulx het volgende:
[..]
Pardon?
Zweden stuurde acht Gripens. Verder had niemand die dingen.
dit.quote:Op woensdag 18 september 2013 13:12 schreef Brum_brum het volgende:
De keuze voor de JSF is een politieke keuze om bij dingen betrokken te blijven door de VS en gaat al lang niet meer over bang for you're buck.
Ik voorspel dat de VS zelf snel de JSF afschrijft, net als destijds de starfighterquote:Op woensdag 18 september 2013 13:41 schreef CafeRoker het volgende:
Die vliegtuigen achter de hand hebben versterkt de onderhandingspositie van het leger bij moeilijkheden bij het jsf project. Mooie stok achter de deur.. 'Heuj, pas op hoor, we hebben die 350 trainers al en ze bevallen prima. Het is maar een kleine stap ook er 2000 bij te bestellen en ze naast de f22 voor lichtere gevechtstaken te gaan gebruiken!'
Vergeet niet dat de Amerikanen ook niet onverdeeld gelukkig zijn met de jsf.
Weet ik.quote:Op woensdag 18 september 2013 04:33 schreef niels0 het volgende:
[..]
Die zijn niet te koop. America only.
De f-104 was niet gemaakt voor elk legeronderdeel. De f-35 wel. Dus zelfs al zou de USAF dat ding niet willen, is de kans dat de USN of USMC er nog mee blijft vliegen groot.quote:Op woensdag 18 september 2013 13:51 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Ik voorspel dat de VS zelf snel de JSF afschrijft, net als destijds de starfighter
Het is een eierleggend wol en melk varken. Een vliegtuig dat alles doet voor iedereen is nergens goed in.quote:Op woensdag 18 september 2013 15:52 schreef Ulx het volgende:
[..]
De f-104 was niet gemaakt voor elk legeronderdeel. De f-35 wel. Dus zelfs al zou de USAF dat ding niet willen, is de kans dat de USN of USMC er nog mee blijft vliegen groot.
Hoezo? Multirole toestellen bestaan al sinds de jaren zestig. De Gripen, de F-16, de F-18, de Rafale, de Typhoon, de Mig-29.....quote:Op woensdag 18 september 2013 16:38 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Het is een eierleggend wol en melk varken. Een vliegtuig dat alles doet voor iedereen is nergens goed in.
Ben jij zo`n enge eenling?quote:Op dinsdag 17 september 2013 20:23 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
http://www.thelocal.se/50238/20130913/
Lijkt mij een zeer goede deal die de US airforce gaat maken, mocht dit definitief doorgaan
Artikel gelezen?quote:Op woensdag 18 september 2013 17:25 schreef Ulx het volgende:
[..]
Hoezo? Multirole toestellen bestaan al sinds de jaren zestig. De Gripen, de F-16, de F-18, de Rafale, de Typhoon, de Mig-29.....
Omdat er nou toevallig een carrier- en een landbased variant worden gemaakt zou het toestel niet kunnen voldoen? Wat een nonsens.
quote:Op woensdag 18 september 2013 17:30 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Artikel gelezen?
http://www.vanityfair.com(...)hter-lockheed-martin
Was er gewoon te weinig overheid bij betrokken?quote:Adding to the problem has been the Pentagon’s hands-off management policy, a stepchild of the deregulation frenzy of the 1990s.
dat is jouw subjectieve realiteitquote:
Er was een overheid bij betrokken. Als jij morgen een computer online besteld voor 800 euro dan zal je waarschijnlijk geen 1600 betalen als de fabrikant zegt dat er wat problemen waren. Maar ambtenaren geven hun eigen geld niet uit, hebben een mooi baantje in het vooruitzicht bij een onwaarschijnlijk ontslag voor hun fouten en een waarschijnlijker zelfgekozen overstap dus yolo.quote:Op woensdag 18 september 2013 17:38 schreef Ulx het volgende:
[..]
[..]
Was er gewoon te weinig overheid bij betrokken?
Dat heeft niks met ambtenaren te maken maar met het type contract dat wordt afgesloten.quote:Op maandag 23 september 2013 00:53 schreef Brum_brum het volgende:
Er was een overheid bij betrokken. Als jij morgen een computer online besteld voor 800 euro dan zal je waarschijnlijk geen 1600 betalen als de fabrikant zegt dat er wat problemen waren. Maar ambtenaren geven hun eigen geld niet uit, hebben een mooi baantje in het vooruitzicht bij een onwaarschijnlijk ontslag voor hun fouten en een waarschijnlijker zelfgekozen overstap dus yolo.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |