abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_131273788
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 september 2013 11:33 schreef raptorix het volgende:

[..]

Ik zie juist in de huidige samenleving een idiote vorm van zelfverrijking en van politici die de boel voorlichten.
Nu is er nog een systeem wat die mensen voor een deel beteugelt en bestraft. Dat is er in dan helemaal niet meer. Het alternatief is dus niet beter, maar slechter.
pi_131274007
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 september 2013 11:54 schreef raptorix het volgende:

[..]

En wat heeft dit met het Libertarisme te maken?
Jouw verhaal over libertarisme berust alleen op marktwerking. Alles wat bekent is over de beperkingen van dat model negeer je.
The view from nowhere.
pi_131274331
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 september 2013 11:42 schreef raptorix het volgende:

[..]

In een libertarische samenleving staat het je vrij om een communistisch systeem op te zetten, niemand zal je daartoe belemmeren.
Dat niemand de instelling van een dictatuur belemmert is jouw fantasie en het is ook zeer ongewenst.
Maar het is wel waar dat als een machtige groep een dictatuur wilt instellen over de hele samenleving dat er geen staat meer is om dat te verhinderen.
Alleen andere machtige groepen kunnen dat ..... Met het risico van burgeroorlogen, of meerdere dictaturen in een verdeeld land.
Hoezo is er dan vrijheid van een hierarchie, een machtsconcentratie?
Dat is een fucking staat of het begin daarvan.
pi_131274903
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 september 2013 11:58 schreef deelnemer het volgende:

[..]

Wat mij betreft krijgen libertariers ergens een mogelijkheid om hun heilstaat te creeren. Maar nooit meer komen klagen dat de libertarische staat disfunctioneert omdat het eigenlijk niet libertarisch is, vanwege andere mensen in Libertarie die zich niet houden aan de juiste uitgangspunten.

En er geen belastingparadijsje van maken waar mensen uit andere landen, waar wel belasting wordt geheven, gefaciliteerd worden om de belasting te ontduiken. Alles wat je in Libertarie doet om andere landen, met andere systemen, te ondermijnen wordt afgestraft.
Ah daar begin je al weer, nu ga je ook weer bepalen hoe ons belastingstelsel er uit moet zien?
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_131274923
quote:
1s.gif Op dinsdag 17 september 2013 11:58 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Nu is er nog een systeem wat die mensen voor een deel beteugelt en bestraft. Dat is er in dan helemaal niet meer. Het alternatief is dus niet beter, maar slechter.

:') :') :')
pi_131274933
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 september 2013 11:57 schreef Kandijfijn het volgende:
Libertarisme in 1 zin,..

''Waar de overheid faalt is daar de markt, waar de markt faalt is daar de markt''

De kracht van de markt is namelijk dat er altijd keuze's en substituten zullen zijn! En dan elke afname volledig vrijwillig zal zijn.
Aangenomen dat alle activiteiten van mensen beginnen met volledig vrije keuzes. Vrij van externe dwang, vrij van ontwikkelingsvoorwaarden, vrij van interne beperkingen. Zomaar vanzelfsprekend absoluut vrij en gelijkwaardig mbt mogelijkheden, en dat daarmee ook gegarandeerd is dat het altijd zo vrij blijft.
The view from nowhere.
pi_131274941
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 september 2013 12:06 schreef deelnemer het volgende:

[..]

Jouw verhaal over libertarisme berust alleen op marktwerking. Alles wat bekent is over de beperkingen van dat model negeer je.
Nee, zie mijn opmerking dat je ook gewoon een communistisch stelsel mag oprichten in een libertarisch systeem.
pi_131274953
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 september 2013 12:17 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Dat niemand de instelling van een dictatuur belemmert is jouw fantasie en het is ook zeer ongewenst.
Maar het is wel waar dat als een machtige groep een dictatuur wilt instellen over de hele samenleving dat er geen staat meer is om dat te verhinderen.
Alleen andere machtige groepen kunnen dat ..... Met het risico van burgeroorlogen, of meerdere dictaturen in een verdeeld land.
Dat probeerde ik een stuk terug ook duidelijk te maken. Een libertarische samenleving heeft de zaden in zich om weer in staten te eindigen, en is dus eigenlijk niet heel anders.

Zo lang je zo veel mogelijk eigendom moet verzamelen, met onderlinge concurrentie als drijvende kracht, zul je dat eigendom ook moeten beschermen tegen anderen die ook jouw eigendom willen hebben, goedschiks of kwaadschiks. Daarom zijn die voorbeelden van LEA en criminaliteit die je hier hoort ook altijd voorbeelden van diefstal. Het onrechtmatig toe-eigenen van iemand anders eigendom is de grootste nachtmerrie van een libertariër, maar ondertussen is het ook hetgeen waar dit systeem heel veel mensen toe zal aanzetten, en zal altijd bestaan. En in een systeem waar iedereen eigendom moet verzamelen, zullen er altijd mensen zijn die erg véél eigendom zullen verzamelen, (zoals de oligarchen in post-communistisch Rusland bijv.) en een proto-militair systeem moeten betalen om dat allemaal veilig te stellen.
En daar heb je het begin van een nieuwe totalitaire staat.

Zowel staten als libertarische samenlevingen zijn uiteindelijk gebaseerd op het uitoefenen van macht, door (indirect of dreigend) geweld beschermd, over stukken land en grote hoeveelheden eigendom.
Daarom willen de kleine-staat-libertariërs ook altijd politie, justitie en legers in stand houden - om hun eigendommen te beschermen, op kosten van de belastingbetaler. Dat is de logica van eigendom. Je wil altijd meer, en je zult het steeds heftiger moeten beschermen, liefst nog op andermans kosten (libertarisme), of anders op eigen kosten (anarchokapitalisme).

Daarom stimuleren rechtse partijen ook altijd huizenbezit. Dan moet iedereen het beschermen van de waarde van zijn huis als leidend principe in zijn leven omarmen.
"As soon as the land of any country has all become private property, the landlords, like all other men, love to reap where they never sowed, and demand a rent even for its natural produce."
Das Kapital, Karl Marx Wealth of Nations, Adam Smith
pi_131274973
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 september 2013 12:17 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Het libertarisme gaat niet over marktwerking, politiek, etc. Het gaat om vrijheid, als jij er voor kiest om in een samenleving te leven die geleid word door een geniale tiran, dan is dat jouw keuze.
pi_131274975
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 september 2013 08:48 schreef raptorix het volgende:

[..]

Ik vind het veel barbaarser dat jij mij oplegt wat beschaafd is.
Ik doe dat niet, dat bepalen we samen. Dat is ook wat de mens zo mooi maakt, beschaving in plaats van barbaars oog om oog-gedrag.
pi_131274983
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 september 2013 11:19 schreef MadScientist het volgende:

[..]

Tsja, dat de staat dingen slechter regelt is één ding, maar is de enige fatsoenlijke andere optie dan dat?
Inderdaad, alsof er alleen zwart en wit bestaan...
pi_131274992
quote:
2s.gif Op dinsdag 17 september 2013 12:40 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Ik doe dat niet, dat bepalen we samen. Dat is ook wat de mens zo mooi maakt, beschaving in plaats van barbaars oog om oog-gedrag.
Ah, daar heb je hem weer, met ze samen, spreek voor je zelf, niet voor mij.
pi_131275004
quote:
2s.gif Op dinsdag 17 september 2013 12:40 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Inderdaad, alsof er alleen zwart en wit bestaan...
Sluit ik dat uit?
pi_131275145
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 september 2013 11:57 schreef Kandijfijn het volgende:
De kracht van de markt is namelijk dat er altijd keuze's en substituten zullen zijn! En dan elke afname volledig vrijwillig zal zijn.
Prachtig maar wanneer je te maken hebt met een natuurlijk monopolie ben je als consument gewoon het bokje...

Kwam eerder in deze reeks een mooi en behapbaar voorbeeld voorbij. Veel conflicten gaan over eigendom van bijvoorbeeld grond. Dus is een algemene administratie waarin dit wordt bijgehouden en op basis waarvan bij conflicten besloten kan worden erg handig.
100 aparte adminstraties is dan erg onpraktisch, dus dat zal voor een gebied 1 club zijn met de betreffende kennis. Wat doe je als zo'n club faalt? Immers de kennis ligt bij die ene club.

En zo zijn er duizenden zaken waarbij je stelling niet zo eenvoudig opgaat.
pi_131275183
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 september 2013 12:41 schreef raptorix het volgende:

[..]

Ah, daar heb je hem weer, met ze samen, spreek voor je zelf, niet voor mij.
Tja, jij mag van mij best streven naar een barbaarse maatschappij maar probeer het mij niet op te leggen... Want dat is in feite wat je wilt.
pi_131275186
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 september 2013 12:41 schreef raptorix het volgende:

[..]

Sluit ik dat uit?
Je straalt het wel uit in elk geval.
pi_131275191
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 september 2013 12:37 schreef raptorix het volgende:

[..]

Ah daar begin je al weer, nu ga je ook weer bepalen hoe ons belastingstelsel er uit moet zien?
Een samenleving waar mensen belastingplichtig zijn, kan niet toestaan dat mensen wel gebruikt maken van alle collectieve diensten, maar zich stiekem onttrekken aan de belastingplicht, daarbij geholpen door Libertaria.

In Libertaria vinden sommige mensen dat juist goed, omdat zij zo andere landen ondermijnen en dwingen op Libertaria te gaan lijken. Maar deze mensen zijn geen echte libertariers, want echte libertariers begrijpen dan andere landen het recht hebben een belastingplicht in te voeren en dat hun idealen niet automatisch geldig zijn in andere landen.

Libertaria zal dus met andere landen afspraken moeten maken over alle grensoverschrijdende kwesties. Zo kan Libertaria niet profiteren van belastingontduiking of een gokindustrie die elders verboden is, zonder zijn eigen principes te verloochenen.
The view from nowhere.
pi_131275207
quote:
2s.gif Op dinsdag 17 september 2013 12:49 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Tja, jij mag van mij best streven naar een barbaarse maatschappij maar probeer het mij niet op te leggen... Want dat is in feite wat je wilt.
Pardon? Jij hebt over WE, terwijl ik dat helemaal niet vind, en nu ga jij roepen dat ik dat op jou probeer te leggen? Jij bent echt de grootste idioot van FOK.
pi_131275216
quote:
2s.gif Op dinsdag 17 september 2013 12:49 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Je straalt het wel uit in elk geval.
:') :') :') :')
pi_131275234
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 september 2013 12:49 schreef deelnemer het volgende:

[..]

Een samenleving waar mensen belastingplichtig zijn, kan niet toestaan dat mensen wel gebruikt maken van alle collectieve diensten, maar zich stiekem onttrekken aan de belastingplicht, daarbij geholpen door Libertaria.

In Libertaria vinden sommige mensen dat juist goed, omdat zij zo andere landen ondermijnen en dwingen op Libertaria te gaan lijken. Maar deze mensen zijn geen echte libertariers, want echte libertariers begrijpen dan andere landen het recht hebben een belastingplicht in te voeren en dat hun idealen niet automatisch geldig zijn in andere landen.

Libertaria zal dus met andere landen afspraken moeten maken over alle grensoverschrijdende kwesties. Zo kan Libertaria niet profiteren van belastingontduiking of een gokindustrie die elders verboden is, zonder zijn eigen principes te verloochenen.
We zullen niets ondermijnen, als jouw landgenoten geen belasting in je eigen land betalen is dat jouw verantwoordelijkheid, overigens grappig dat je het over belastingparadijzen, begint, hoe zit dat eigenlijk in Nederland _O- _O- _O-
pi_131275278
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 september 2013 12:50 schreef raptorix het volgende:

[..]

Pardon? Jij hebt over WE, terwijl ik dat helemaal niet vind, en nu ga jij roepen dat ik dat op jou probeer te leggen? Jij bent echt de grootste idioot van FOK.
Nu niet weer persoonlijk gaan worden...

Mensen bepalen nu eenmaal samen wat beschaving is. Kan je wel volledig tegen zijn vanuit je ideologie maar het is nu eenmaal de praktijk. Dat gaan ontkennen is wat sneu.

En ja jij streeft naar een systeem waarvoor onze hele samenleving anders ingericht moet worden. Dat is gewoon een vorm van opleggen (al was het maar omdat er over besloten moet worden). Tenzij het puur een gedachtenoefening is die je niet daadwerkelijk uit wilt voeren natuurlijk :).
pi_131275296
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 september 2013 12:39 schreef MadScientist het volgende:

[..]

Dat probeerde ik een stuk terug ook duidelijk te maken. Een libertarische samenleving heeft de zaden in zich om weer in staten te eindigen, en is dus eigenlijk niet heel anders.

Zo lang je zo veel mogelijk eigendom moet verzamelen, met onderlinge concurrentie als drijvende kracht, zul je dat eigendom ook moeten beschermen tegen anderen die ook jouw eigendom willen hebben, goedschiks of kwaadschiks. Daarom zijn die voorbeelden van LEA en criminaliteit die je hier hoort ook altijd voorbeelden van diefstal. Het onrechtmatig toe-eigenen van iemand anders eigendom is de grootste nachtmerrie van een libertariër, maar ondertussen is het ook hetgeen waar dit systeem heel veel mensen toe zal aanzetten, en zal altijd bestaan. En in een systeem waar iedereen eigendom moet verzamelen, zullen er altijd mensen zijn die erg véél eigendom zullen verzamelen, (zoals de oligarchen in post-communistisch Rusland bijv.) en een proto-militair systeem moeten betalen om dat allemaal veilig te stellen.
En daar heb je het begin van een nieuwe totalitaire staat.

Zowel staten als libertarische samenlevingen zijn uiteindelijk gebaseerd op het uitoefenen van macht, door (indirect of dreigend) geweld beschermd, over stukken land en grote hoeveelheden eigendom.
Daarom willen de kleine-staat-libertariërs ook altijd politie, justitie en legers in stand houden - om hun eigendommen te beschermen, op kosten van de belastingbetaler. Dat is de logica van eigendom. Je wil altijd meer, en je zult het steeds heftiger moeten beschermen, liefst nog op andermans kosten (libertarisme), of anders op eigen kosten (anarchokapitalisme).

Daarom stimuleren rechtse partijen ook altijd huizenbezit. Dan moet iedereen het beschermen van de waarde van zijn huis als leidend principe in zijn leven omarmen.
Overigens is dat volgens mij ook waarom je altijd van die vastgoedmaffia-achtige types als van Rey ziet bij de VVD.
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 september 2013 12:38 schreef raptorix het volgende:

[..]

[ afbeelding ]

:') :') :')
"As soon as the land of any country has all become private property, the landlords, like all other men, love to reap where they never sowed, and demand a rent even for its natural produce."
pi_131275314
quote:
2s.gif Op dinsdag 17 september 2013 12:53 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Nu niet weer persoonlijk gaan worden...

Mensen bepalen nu eenmaal samen wat beschaving is. Kan je wel volledig tegen zijn vanuit je ideologie maar het is nu eenmaal de praktijk. Dat gaan ontkennen is wat sneu.

En ja jij streeft naar een systeem waarvoor onze hele samenleving anders ingericht moet worden. Dat is gewoon een vorm van opleggen (al was het maar omdat er over besloten moet worden). Tenzij het puur een gedachtenoefening is die je niet daadwerkelijk uit wilt voeren natuurlijk :).
Dat is heel wat anders wat je eerst beweerd, jij probeert mij te vertellen wat beschaaft is, dat dat jouw mening is vind ik prima, maar probeer mij niet te vertellen dat ik dat ook moet vinden.
pi_131275337
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 september 2013 12:54 schreef MadScientist het volgende:

[..]

Overigens is dat volgens mij ook waarom je altijd van die vastgoedmaffia-achtige types als van Rey ziet bij de VVD.

[..]

Ik kan je een hele zut andere politici geven, van alle kleuren die net zo erg zijn, misschien moeten we wel tot de conclusie komen dat het aan politici ligt.
pi_131275388
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 september 2013 12:55 schreef raptorix het volgende:

[..]

Dat is heel wat anders wat je eerst beweerd, jij probeert mij te vertellen wat beschaaft is, dat dat jouw mening is vind ik prima, maar probeer mij niet te vertellen dat ik dat ook moet vinden.
Volgens mij heb je een vrij bijzondere interpretatie van wat ik schreef. Ik gaf aan dat 'we' als in met zijn allen in een samenleving bepalen wat beschaafd is en dat oog om oog gedrag daar naar mijn idee niet echt in past. Echter het is wel een kern van het libertarisme, daarom is het niet zo vreemd om te veronderstellen dat een dergelijke samenleving inderdaad vrij barbaars uit zal vallen.

Wanneer jij eerwraak en het doodschieten van inbrekers wel een teken van beschaving vindt is dat natuurlijk prima. Maar reken niet op erg veel bijval uit wat algemeen als beschaafd ervaren wordt.
pi_131275468
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 september 2013 12:51 schreef raptorix het volgende:

[..]

We zullen niets ondermijnen, als jouw landgenoten geen belasting in je eigen land betalen is dat jouw verantwoordelijkheid, overigens grappig dat je het over belastingparadijzen, begint, hoe zit dat eigenlijk in Nederland _O- _O- _O-
Als Libertaria dat fasciliteerd dan wordt dat een grensprobleem. Als Libertaria dan stelt dat het slechts de verantwoordelijkheid is van landen met een belastingplicht, dan zijn zij een probleem voor andere landen.
The view from nowhere.
pi_131275472
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 september 2013 12:56 schreef raptorix het volgende:

[..]

Ik kan je een hele zut andere politici geven, van alle kleuren die net zo erg zijn, misschien moeten we wel tot de conclusie komen dat het aan politici ligt.
nou ja baantjesjagers en elkaar de hand boven het hoofd houden zie je bijna overal, maar vastgoed is wel een rechtse hobby wat dat betreft
pi_131275517
Is het een vorm van beschaving wanneer de meerderheid voor de minderheid (zoals libertariers) bepaalt hoe zij mogen leven en hun geld mogen besteden? Want dat is in feite wat een democratie is.
pi_131275518
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 september 2013 12:56 schreef raptorix het volgende:

[..]

Nee, het ligt aan mensen. Alleen als er in libertaria geen mensen wonen is het libertarisme realistisch.
The view from nowhere.
pi_131275658
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 september 2013 13:02 schreef Wegenbouwer het volgende:
Is het een vorm van beschaving wanneer de meerderheid voor de minderheid (zoals libertariers) bepaalt hoe zij mogen leven en hun geld mogen besteden? Want dat is in feite wat een democratie is.
Onze moderne westerse democratie zie ik inderdaad als een vorm van beschaving.

En wat je daarover zegt gaat ook 1 op 1 op voor het libertarisme, ik wil die onbeschaafde ellende hier echt niet in Nederland toch probeert een aantal mensen hier Nederland in die richting te bewegen (dus uiteindelijk te dwingen/ forceren etc).

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 17-09-2013 13:07:49 ]
  dinsdag 17 september 2013 @ 13:13:46 #271
400810 Myph.
Libertariër.
pi_131275866
quote:
2s.gif Op dinsdag 17 september 2013 13:07 schreef 99.999 het volgende:

[..]

En wat je daarover zegt gaat ook 1 op 1 op voor het libertarisme, ik wil die onbeschaafde ellende hier echt niet in Nederland toch probeert een aantal mensen hier Nederland in die richting te bewegen (dus uiteindelijk te dwingen/ forceren etc).
Waarom vind je dat dan een beschaving? En wat is beschaving, en wat is dat niet? Allemaal zeer subjectief en niet inhoudelijk.
"What's immoral for an Individual to do, is immoral for a Government to do" ~ Frédéric Bastiat.
pi_131275987
quote:

[..]

Dat is het fundamentele verschil tussen democraten en libertariers. Democraten vinden dat minderheden zich moeten schikken naar de wil van het volk, terwijl libertariers vinden dat ook die minderheden de vrijheid moeten hebben hun leven te leiden naar hoe zij dat willen, zolang ze eigendomsrechten e.d. respecteren.

Ik vind het prima dat de meerderheid hier nog de wetten van de nederlandse overheid volgt, zolang mensen die dat niet willen ook die vrijheid gegund wordt.

[ Bericht 0% gewijzigd door Wegenbouwer op 17-09-2013 13:22:30 ]
pi_131276178
quote:
4s.gif Op dinsdag 17 september 2013 13:13 schreef Myph. het volgende:

[..]

Waarom vind je dat dan een beschaving? En wat is beschaving, en wat is dat niet? Allemaal zeer subjectief en niet inhoudelijk.
Als je helemaal objectief wilt zijn, moet je helemaal niets willen (en dat is een contradictie)
The view from nowhere.
pi_131276278
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 september 2013 00:48 schreef deelnemer het volgende:

[..]

Het afkopen van mijn "law-enforcement agency" is niet zo goedkoop.
Je mag vast ook meer betalen voor het recht om hun appels te stelen hoor, daar niet van.

quote:
Dat ik niet kan gaan en staan waar ik wil, is al helemaal onacceptabel. Dat het hun grondgebied is, erken ik niet. Wat nu? Het wordt dan toch gewoon dwang.
Het is gewoon het private eigendom van de klanten van de LEA. Zij hebben het recht om jou de toegang te ontzeggen.

quote:
De ene law-enforcement agency legt de andere law-enforcement agency hun regels en straffen op.
Nee, als jij niet bereid bent akkoord te gaan gelden hun regels op hun grondgebied. Daar zul je akkoord mee moeten gaan alvorens het te betreden. Zo vreemd is dat niet .

quote:
Kunnen law-enforcement agencies sancties verbinden aan de naleving van hun wetten aan buitenstaanders die deze wetten niet erkennen?
Ja, desnoods met fysieke dwang. Als jij als buitenstaander die de wetten niet erkent massaal klanten gaat beroven zullen de geroofde spullen met dwang bij jou terugehaald worden. Jij hebt immers geen LEA om "jouw" spullen te beschermen. Heb je die wel: dan zullen ze hoogstwaarschijnlijk overeenkomsten hebben gesloten.

quote:
Onderhandelingsposities worden bepaald door de macht van een law-enforcement agency.
Ja, die op hun beurt weer wordt bepaald door het aantal mensen dat ze vertegenwoordigen. Net als een politieke partij dus.

quote:
Mensen, die tot verschillende law-enforcement agencies behoren, kunnen kriskras door elkaar wonen. Dat is een recept voor conflicten.
Dat kan, maar is onwaarschijnlijk. Het is namelijk efficiënter om twee aangrenzende erven te beschermen dan twee die ver uit elkaar liggen. Daarom zal je regioafhankelijke kortingen krijgen. En anders samenwerkingsverbanden. Een soort douane-unie's.
quote:
Wat ontbreekt is een overkoepelend juridisch kader voor het beslechten van deze conflicten.
Nee, die ontstaat dus op de markt.

quote:
Je doet alsof het prijsmechanisme deze rol kan spelen. Het stelen van iets wordt dan vertaald in een expliciete koop.
Nee, het recht om te stelen wordt vertaald in een expliciete koop. Daarom zeg ik ook dat het hoogst onwaarschijnlijk is dat dat soort regels zullen ontstaan. Het is namelijk voor niemand logisch.

quote:
Maar hoe verreken je discriminatie, uitsluiting, verkrachting en moord?
Daarom heb ik eerder ook de vraag gesteld hoe de verschillende libertariërs denken over gevangenisstraf. Er kleven wat principiële bezwaren aan.
pi_131276823
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 september 2013 12:39 schreef MadScientist het volgende:

[..]

Elke menselijke samenleving schept zijn hiërarchie. Dat is een sociologische wet of noem het een socio-biologische wet. Als het geen democratische staat is, dan wel is het een dictatuur van rijken of criminelen of het leger.. of een terugkeer naar feodalisme, al dan niet steunend op de kerk.
pi_131276991
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 september 2013 13:24 schreef Pokkelmans het volgende:

[..]

Je mag vast ook meer betalen voor het recht om hun appels te stelen hoor, daar niet van.
Ik betaal niet voor mijn recht om appels te mogen stellen, maar laat mij afkopen voor het opzij schuiven van mijn rechtssysteem waarin appels stelen legaal is. En dat is niet goedkoop.

quote:
Het is gewoon het private eigendom van de klanten van de LEA. Zij hebben het recht om jou de toegang te ontzeggen.
Alleen onderling erkennen de klanten van deze LEA dat recht, maar ik ben geen klant van hun. Ik heb mijn eigen LEA.

quote:
Nee, als jij niet bereid bent akkoord te gaan gelden hun regels op hun grondgebied. Daar zul je akkoord mee moeten gaan alvorens het te betreden. Zo vreemd is dat niet .
Ik vind dat vreemd.

quote:
Ja, desnoods met fysieke dwang. Als jij als buitenstaander die de wetten niet erkent massaal klanten gaat beroven zullen de geroofde spullen met dwang bij jou terugehaald worden. Jij hebt immers geen LEA om "jouw" spullen te beschermen. Heb je die wel: dan zullen ze hoogstwaarschijnlijk overeenkomsten hebben gesloten.
Ik heb geen spullen. Ze mogen de appels die ik nog niet heb opgegeten zo weer meenemen (morgen haal ik wel nieuwe).

quote:
Ja, die op hun beurt weer wordt bepaald door het aantal mensen dat ze vertegenwoordigen. Net als een politieke partij dus.
Dat vind ik oneerlijk want ik heb een eenpersoons LEA. Zo wordt ik altijd door andere LEA's gedwongen om hun wetten na te leven. Dat is in strijd met mijn anarchistische uitgangspunten.

quote:
Dat kan, maar is onwaarschijnlijk. Het is namelijk efficiënter om twee aangrenzende erven te beschermen dan twee die ver uit elkaar liggen. Daarom zal je regioafhankelijke kortingen krijgen. En anders samenwerkingsverbanden. Een soort douane-unie's.
Je bent dus duurder uit als je recht wil zien geschieden. Maar zoveel geld heb ik niet.

quote:
Nee, die ontstaat dus op de markt.

[..]

Nee, het recht om te stelen wordt vertaald in een expliciete koop. Daarom zeg ik ook dat het hoogst onwaarschijnlijk is dat dat soort regels zullen ontstaan. Het is namelijk voor niemand logisch.

[..]

Daarom heb ik eerder ook de vraag gesteld hoe de verschillende libertariërs denken over gevangenisstraf. Er kleven wat principiële bezwaren aan.
Dus de markt is het overkoepelende rechtssysteem (en dus het eigenlijke rechtsysteem) en het werkt alleen, als het te vertalen is in bestaande markttransacties. Het probleem van gevangenisstraffen ga je dan ook niet oplossen, want een gevangenisstraf uitzitten is geen product (er is geen markt voor).

Wat je eigenlijk doet, is veronderstellen dat het marktmodel objectief waar is, en de rest niet. Dus als het helemaal consequent bent, beperkt je jezelf tot de objectieve waarheid, en dan heb je een marktsamenleving. Dat is een manier om jezelf iets wijs te maken.
The view from nowhere.
pi_131277002
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 september 2013 13:00 schreef deelnemer het volgende:

[..]

Als Libertaria dat fasciliteerd dan wordt dat een grensprobleem. Als Libertaria dan stelt dat het slechts de verantwoordelijkheid is van landen met een belastingplicht, dan zijn zij een probleem voor andere landen.
Wij faciliteren niets, wij hebben ons eigen belastingstelsel, als jouw burgers dat ontwijken is dat een zaak voor jullie land.
pi_131277034
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 september 2013 13:02 schreef Wegenbouwer het volgende:
Een libertarier zal nooit over een ander beslissen, immers een libertarier erkent ten alle tijden de vrijheid van een ander.
pi_131277054
quote:

[..]

Helemaal mee eens.
pi_131277084
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 september 2013 13:44 schreef raptorix het volgende:

[..]

Een libertarier zal nooit over een ander beslissen, immers een libertarier erkent ten alle tijden de vrijheid van een ander.
ga eens met beide benen op de grond staan
je lijkt zo... of een idealistische puber of je bent een lid van een enge sekte.
pi_131277100
quote:
4s.gif Op dinsdag 17 september 2013 13:13 schreef Myph. het volgende:

[..]

Beschaving is inderdaad subjectief maar daarom kan het nog wel inhoudelijk zijn. Er zijn hele boeiende discussies over beschaving te houden.
Dat jij een systeem nastreeft dat qua beschaving dicht bij samenlevingen die wij over het algemeen als barbaars zien is prima maar miep dan niet als je er er op aangesproken wordt.
pi_131277115
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 september 2013 13:43 schreef raptorix het volgende:

[..]

Wij faciliteren niets, wij hebben ons eigen belastingstelsel, als jouw burgers dat ontwijken is dat een zaak voor jullie land.
wie is wij ?
je hebt het over een utopische samenleving toch ?
en niemand is verplicht belasting te betalen aan een dwingende macht
pi_131277146
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 september 2013 13:16 schreef Wegenbouwer het volgende:

[..]

Dat is het fundamentele verschil tussen democraten en libertariers. Democraten vinden dat minderheden zich moeten schikken naar de wil van het volk, terwijl libertariers vinden dat ook die minderheden de vrijheid moeten hebben hun leven te leiden naar hoe zij dat willen, zolang ze eigendomsrechten e.d. respecteren.

Ik vind het prima dat de meerderheid hier nog de wetten van de nederlandse overheid volgt, zolang mensen die dat niet willen ook die vrijheid gegund wordt.
Dus je wilt op democratische wijze de wetten aanpassen om dat mogelijk te maken? Dan doe je toch exact hetzelfde? En daarnaast, een belangrijk effect van dat nieuwe freeriders systeem is dat heel veel mensen er op achteruit gaan.
  dinsdag 17 september 2013 @ 13:48:00 #284
400810 Myph.
Libertariër.
pi_131277150
quote:
7s.gif Op dinsdag 17 september 2013 13:46 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Beschaving is inderdaad subjectief maar daarom kan het nog wel inhoudelijk zijn. Er zijn hele boeiende discussies over beschaving te houden.
Dat jij een systeem nastreeft dat qua beschaving dicht bij samenlevingen die wij over het algemeen als barbaars zien is prima maar miep dan niet als je er er op aangesproken wordt.
Vrijheid is immers zo'n barbaarse gedachte. :')
"What's immoral for an Individual to do, is immoral for a Government to do" ~ Frédéric Bastiat.
pi_131277189
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 september 2013 13:44 schreef raptorix het volgende:

[..]

Jij wilt die veranderingen waar je voor pleit dus niet daadwerkelijk doorvoeren?

Daarnaast is er volgens mij niet of nauwelijks een handeling te bedenken die niet op een of andere wijze de vrijheid van een ander aantast...
pi_131277203
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 september 2013 13:46 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

je lijkt zo... of een idealistische puber of je bent een lid van een enge sekte.
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 september 2013 13:46 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Ik vind het een stuk enger dat mensen het normaal vinden dat je in Nederland door middel van dwang van je geld word beroofd.
pi_131277230
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 september 2013 13:47 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

wie is wij ?
je hebt het over een utopische samenleving toch ?
en niemand is verplicht belasting te betalen aan een dwingende macht
Wij zijn de inwoners van libertarie.
pi_131277247
quote:
4s.gif Op dinsdag 17 september 2013 13:48 schreef Myph. het volgende:

[..]

Vrijheid is immers zo'n barbaarse gedachte. :')
De eerwraak of oog om oog-gedachte die een belangrijk deel van het libertarisme vormt naast het recht om inbrekers dood te schieten kan je als vrijheid zien, ik zie het als barbaars.
pi_131277249
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 september 2013 13:49 schreef raptorix het volgende:

[..]

[..]

Ik vind het een stuk enger dat mensen het normaal vinden dat je in Nederland door middel van dwang van je geld word beroofd.
Dus je geeft toe dat je je gedraagt als een eng sektelid

quote:
0s.gif Op dinsdag 17 september 2013 13:50 schreef raptorix het volgende:

[..]

Wij zijn de inwoners van libertarie.
ok... ik snap het
dat is je droom
pi_131277255
quote:
2s.gif Op dinsdag 17 september 2013 13:49 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Jij wilt die veranderingen waar je voor pleit dus niet daadwerkelijk doorvoeren?

Daarnaast is er volgens mij niet of nauwelijks een handeling te bedenken die niet op een of andere wijze de vrijheid van een ander aantast...
Wat dacht je van belasting in Nederland, of betaal je dat soms niet?
pi_131277279
quote:
2s.gif Op dinsdag 17 september 2013 13:50 schreef 99.999 het volgende:

[..]

De eerwraak of oog om oog-gedachte die een belangrijk deel van het libertarisme vormt naast het recht om inbrekers dood te schieten kan je als vrijheid zien, ik zie het als barbaars.
Kennelijk heb je dan meer sympathie voor een crimineel dan voor een hardwerkend persoon.
pi_131277292
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 september 2013 13:50 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Dus je geeft toe dat je je gedraagt als een eng sektelid

[..]

ok... ik snap het
dat is je droom
Zoals je wilt.
pi_131277295
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 september 2013 13:50 schreef raptorix het volgende:

[..]

Wat dacht je van belasting in Nederland, of betaal je dat soms niet?
Vanwaar dit van de hak op de tak springen? Bevalt het antwoord op de vragen die ik je stel je niet?
pi_131277306
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 september 2013 13:51 schreef raptorix het volgende:

[..]

Kennelijk heb je dan meer sympathie voor een crimineel dan voor een hardwerkend persoon.
Wat een onzin, ik zie eerwraak en eigenrichting echter niet zo zitten. Dat is iets voor barbaren.
pi_131277349
quote:
2s.gif Op dinsdag 17 september 2013 13:51 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Vanwaar dit van de hak op de tak springen? Bevalt het antwoord op de vragen die ik je stel je niet?
quote:
2s.gif Op dinsdag 17 september 2013 13:49 schreef 99.999 het volgende:

[..]

pi_131277359
quote:
2s.gif Op dinsdag 17 september 2013 13:47 schreef 99.999 het volgende:
Dus je wilt op democratische wijze de wetten aanpassen om dat mogelijk te maken? Dan doe je toch exact hetzelfde? En daarnaast, een belangrijk effect van dat nieuwe freeriders systeem is dat heel veel mensen er op achteruit gaan.
Nah ik ben geen democraat. Ik denk ook niet dat een meerderheid ooit libertarisch wordt, helaas. Er zit teveel schapenmentaliteit in die graag een sterke leider volgt.
En ja, er gaat op korte termijn veel mensen achteruit als mensen keuze krijgen zich af te scheiden, vooral mensen die in de overheid zitten of voor een groot deel van de overheid afhankelijk zijn.
pi_131277364
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 september 2013 13:51 schreef raptorix het volgende:

[..]

Zoals je wilt.
nee..jij wilt die droom..
maar in jouw droom betaalt niemand belasting en geen enkele chef zal zijn personeel dwingen iets te doen ?
In dromen stort een dergelijke samenleving niet in... dat wel.
pi_131277369
quote:
2s.gif Op dinsdag 17 september 2013 13:52 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Wat een onzin, ik zie eerwraak en eigenrichting echter niet zo zitten. Dat is iets voor barbaren.
Als iemand mij beroofd, en ik geef hem een klap terug, wat is daar eigenrichting aan?
pi_131277382
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 september 2013 13:54 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

nee..jij wilt die droom..
maar in jouw droom betaalt niemand belasting en geen enkele chef zal zijn personeel dwingen iets te doen ?
In dromen stort een dergelijke samenleving niet in... dat wel.
Hoezo betaal je geen belasting in een libertarische samenleving?
pi_131277401
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 september 2013 13:53 schreef raptorix het volgende:

[..]

[..]

Geef eens antwoord op die twee punten uit de tweede quote?

Dus
Wil je daadwerkelijk van die libertarische dingen invoeren?

En welke handelingen kan jij bedenken die niemand anders op enige manier in zijn of haar vrijheid aantast?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')