abonnement Unibet Coolblue
pi_131095645
Tijd voor Luchtverkeersleider #10!
De link naar de laatste pagina van Luchtverkeersleider #9: WGR / Luchtverkeersleider #9
pi_131314228
Net het assesment gehad, afwachten nu maar! succes morgen he Euston!
pi_131325286
Thanks! Goed gevoel over?
pi_131355378
Ja ik denk het wel, maar je weet het natuurlijk nooit zeker! Nog steeds geen uitslag.. Hoe ging het bij jou vandaag?
pi_131355901
Ah jammer. Waarschijnlijk hoor je het morgen! De les was interessant, nog heel wat informatie erbij gekregen maar dan scheelt het dat ik de informatie uit de e-learning tool heel goed in mijn hoofd had geprent. De oefensessie was erg leuk, er blijft altijd wat te verbeteren (zolang je ervoor leert), maar ik heb er een goed gevoel over. Morgen de twee échte sessies. Nog even wat oefenen met flightstripvoorbereiding en vooral goed slapen.
pi_131358371
Dat goede gevoel vasthouden dan maar he haha. Ik zal in ieder geval voor je duimen ;) En wat betreft goed slapen, daar heb ik tot nu toe niet van kunnen profiteren beide dagen (beide keren om 4 uur klaarwakker ipv 6 uur wekker) Dus dat zal mij eventueel wel opbreken bij de Grading, maar hopelijk heb jij daar geen last van! Succes!! En morgen hoor je wel of ik het ook mag proberen de ja of de nee.
pi_131385950
Net te horen gekregen dat ik door mag naar de grading! 3 en 4 oktober mag ik weer. Wel zenuwslopend dat wachten op het telefoontje zeg, ook helemaal aan het einde van de dag pas, haha. Figoro al wat gehoord?
pi_131386577
Netjes nitelite! Had je gisteren het assesment? Ik mag ook naar de grading, ook net te horen gekregen! 17 en 18 oktober pas aan de beurt. Euston hoe staan de zaken bij jou?
pi_131386666
Wat goed van jullie. Vanochtend de grading gehad en die was zwaar. Heel zwaar, omdat ik bij de eerste doorhad dat ik fouten aan het maken was, en dat stresst. De tweede ging op zich prima, alleen zag ik een strip niet :'( boehoe, na vier keer de piloot de naam van het vliegtuig te laten roepen zag ik hem eindelijk. Maar goed, afwachten maar :) Een tip: leer de radiotaal heel heel heel heel heel goed, zodat dat automatisch gaat en je je tijdens de grading op al het andere kan focussen. Want dat is zeker nodig.
pi_131390391
Dat is wel kut. Inderdaad maar hopen op een goede afloop. Ik dacht dat je dat meteen hoort na de grading? Thnx voor de tip in ieder geval!
pi_131410271
De grading is erg lastig inderdaad. Ik was daarop ook afgevallen. Voor de mensen die hem nog gaan doen, zorg dat je de e-tool echt goed kent want de eerste dag komt daar nog veel meer informatie bij. Het filmpje wat je gestuurd krijgt is wat verouderd, dus daarin wordt o.a. ook gesproken over een engels test en direct de uitslag. Dit is niet zo. het gebruikelijke van bellen/mailen in de eerste 3 dagen erna is nog gebruikelijk. Verder een tip voor de stresskippen onder ons ;), als je afvalt wordt je gemaild, vaak vroeg op de dag dus als je geen mail hebt rond het middaguur kun je er vrij zeker van zijn dat je doorbent. En voor de gradingtest, tussen de testen door mag je nog "alles" vragen. Als je een slecht gevoel hebt over de eerste, of het gewoon wil weten, dan kan je vragen of de eerste test voldoende was of niet. dit is overigens niet 50% van je uiteindelijke score want de tweede test telt dubbel ten opzichte van de eerste. Succes allemaal :)!
pi_131448009
Ik was 18 september aan de beurt. Euston krijg je morgen de uitslag? Dankjewel voor de info trouwens Jaarsma.
pi_131474535
Nitelite, dan zat je wss in mijn groep! Ik was degene uit Zwijndrecht, jij?
pi_131485634
Oh echt waar! Ik kwam vanuit Dordrecht :) is het handig om bij die e-tool iets van aantekeningen te maken omdat je niet meer naar een vorige module terug kan of is de laatste module een soort van samenvatting?
pi_131485995
Oh laat maar je kan gewoon vorige modules terugkijken, in het mailtje stond dat dit niet mogelijk was. Hebben die cijfers die je met die e-tool haalt enige invloed op je resultaat op de grading zelf?
pi_131488758
Vandaag geen uitslag gekregen... Hmm spannend. En dordrecht, zwijndrecht. Zeker driekwart van iedereen die ik tot nu toe ben tegengekomen daar komt uit omgeving rotterdam! Echt heel toevallig... De e-tool kun je altijd door blijven kijken en de cijfers tellen voor 0%, maar je weet het maar nooit, dus probeer het toch goed te maken ;) Was de grading maar zo makkelijk als die test haha, maar heel goed dat je er nu al mee begonnen bent! Stamp die taal in je hoofd ;)
pi_131498174
@euston, gvd! dat wordt weer makkelijk in slaap komen vannacht! Laat het ons direct weten! En inderdaad veel omgeving Rotterdam haha. Waar kom jij vandaan dan?
@nitelite, volgens mij zou je dan in 1e instantie met mij meeliften naar huus, maar was ik alweer eerder klaar! Netjes gedaan in ieder geval en succes alvast met het leren van de theorie!

[ Bericht 5% gewijzigd door figoro1991 op 23-09-2013 23:23:47 ]
pi_131531209
Nog niks gehoord... Morgen dan maar :p Anders bellen. En ik woon in Sloten, twee bushaltes tussen mij en Schiphol
pi_131536993
Haha Jezus lekker zenuwslopend! Oooh lekker dichtbij, jij hoeft geen kamer/appartement meer te zoeken (hopelijk!)

Het duurt wel lang he Euston, voordat je die uitslag hebt...

[ Bericht 12% gewijzigd door figoro1991 op 25-09-2013 13:17:35 ]
pi_131552745
Net gebeld dat ik door ben naar ronde 5! Geduld is een schone zaak ;)
pi_131556858
Nice! Het komt nou toch wel lekker dichtbij. Interview + keuring is het gene wat rest?
pi_131558956
na het interview moet je nog geplaatst worden. als je niet wordt geplaatst lig je alsnog eruit.
pi_131559293
Interview, keuring, en nagetrokken worden door de AIVD. Dan bij de besten horen die overgebleven zijn (als er meer mensen dan totaal aantal plaatsen over zijn).
pi_131563312
Hoe zit dat met de AIVD, als je in je jeugd in aanraking bent geweest met de politie kan je het vergeten? Wanneer is je interview?

[ Bericht 0% gewijzigd door figoro1991 op 25-09-2013 20:21:36 ]
pi_131566079
keuring en aivd komt pas na plaatsing voor zover ik weet.
pi_131566458
quote:
0s.gif Op woensdag 25 september 2013 20:02 schreef figoro1991 het volgende:
Hoe zit dat met de AIVD, als je in je jeugd in aanraking bent geweest met de politie kan je het vergeten? Wanneer is je interview?
Hangt er denk ik vanaf wat je hebt gedaan. Als je vijf keer bent gepakt omdat je met je laserpen naar vliegtuigen aan het schijnen was zal je het moeilijker krijgen dan wanneer je een keer te vroeg vuurwerk hebt afgestoken :P
pi_131627094
Ik mag donderdag een interview geven. Wat Viezze zegt, ligt er maar helemaal aan wat de reden is.
pi_131673834
Oh ja klopt Figoro! Ik heb uiteindelijk toch nog een lift gekregen naar Utrecht Centraal dus het was allemaal wel prima. Wat houdt die medische keuring precies in eigenlijk? Ogen en oren maar ook allergieën of drugs/alcohol gebruik? Ik neem aan dat ze vinden dat het gebruik van (soft)drugs afkeuren (misschien ook wel terecht), maar geldt dit ook voor drank?

[ Bericht 13% gewijzigd door nitelite op 29-09-2013 15:56:30 ]
  zondag 29 september 2013 @ 16:35:24 #29
4090 Sandyman
Super nubila jubila
pi_131677086
quote:
0s.gif Op zondag 29 september 2013 15:02 schreef nitelite het volgende:
Wat houdt die medische keuring precies in eigenlijk?
http://www.aeromedicalclinic.nl/index.php?c=klasse3&m=index

-Bloed
-Urine
-ECG
-Longfunctie
-Gehoortest
-Oogheelkundig onderzoek
-KNO
If a man hasn't discovered something that he will die for, he isn't fit to live.
pi_131677714
Dankjewel!
pi_131795880
Beide heren succes morgen, Euston het interview en Nitelite met de grading! en wat betreft de medische keuring. het gebruik van alcohol verslechtert uiteindelijk toch je resultaten hierbij. Je lichaam vindt het nou niet bepaald fijn om alcohol te verwerken ;) Maar zolang je het bij een paar (+-2) glaasjes houdt zal dit geen negatieve effecten hebben op je fysieke gesteldheid.
pi_131814462
Zo. Een gesprek gehad van twee uur, goed gesprek vind ik wel. Nu is het afwachten! Volgende week heb ik de uitslag :) Hoe is het met jou gegaan nitelite? Sowieso heel veel succes morgen! Nog vier daagjes voor jou figoro voordat je de leermodule krijgt.. Al zin in de grading?
pi_131817333
Bedankt beide! De grading is flink pittig vind ik, maar ik denk (hoop) dat het wel gaat lukken. Op tijd naar bed vanavond om morgen maar weer vroeg naar Schiphol te gaan. Lekker dat het gesprek goed ging Euston, altijd fijn om bij zoiets een goed gevoel hebt.
pi_131817746
Dat is mooi Euston! Ook nog over de vorige rondes gehad (uitslag)? Of krijg Je dat pas na je uitslag te horen? Tuurlijk zin in haha, zit me dood te vervele en te wachten op de stof! Succes morgen nitelite! Moet goed komen
pi_131840275
Ik krijg de feedback over vorige rondes pas op het laatst. Hoe is je grading gegaan nitelite?
pi_131846129
Grading ging wel goed opzich! Natuurlijk wel wat foutjes gemaakt maar zover ik weet niet hele grote denk ik. Dus wel een goed gevoel over. Krijg maandag te horen of ik het heb gehaald. Nog een vraagje aan jou Euston: als ik dat mailtje krijg en ik heb het gehaald, wanneer wordt dan de afspraak gemaakt voor het interview? En na het interview wanneer krijg je dan te horen of je geplaats bent of niet?
pi_131846857
Oke, laten we het hopen! Je wordt gewoon gebeld als je het hebt gehaald overigens, niet gemaild ondanks dat dat in het mailtje stond. Er wordt meteen een afspraak gemaakt voor een interview ja. En na het interview krijg je verdere informatie over wanneer je hoort of je geplaatst bent. Niet direct erna, en de drie werkdagen-regel geldt ook niet.

[ Bericht 0% gewijzigd door Euston op 04-10-2013 16:42:01 ]
pi_131848140
Oh haha! Nou in ieder geval bedankt!
pi_131871345
Aangezien de klas van September al begonnen is kun je ervanuitgaan dat je selectie doet voor de klas van maart/april. Hierdoor zul je pas rond februari horen of je geplaatst gaat worden.
pi_131876301
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 oktober 2013 13:21 schreef Jaarsma93 het volgende:
Aangezien de klas van September al begonnen is kun je ervanuitgaan dat je selectie doet voor de klas van maart/april. Hierdoor zul je pas rond februari horen of je geplaatst gaat worden.
Ze wachten dus eerst alle resultaten af. Lekker spannend.. Dus tot februari is het gewoon afwachten?
pi_131877875
Oh echt waar? Dan pas? Ik had gehoopt het wel wat eerder te horen!
pi_131878906
Tja dat het lang wachten is is inderdaad vervelend. Hun doel is echter voor elke klas de beste 20 mensen te plaatsen, en als ze nu tegen jou zouden zeggen dat je geplaatst bent en er komt daarna een beter iemand die een hogere kans heeft om de opleiding met succes af te ronden dan is dat zonde voor hun. De opleiding is namelijk erg duur ;).
pi_131880674
Ja dat is wel begrijpelijk haha, tot die tijd dan maar de huidige opleiding blijven volgen.
pi_131907434
Het zit zo: eens in de zoveel tijd is er een plaatsingsoverleg. Die is nu aankomende donderdag. Wanneer je het interview hebt gedaan ga je door naar het eerstvolgende overleg. Daar beslissen ze (op basis van alles?) of ze je direct plaatsen (onder voorbehoud van de medische keuring en het AIVD onderzoek), of je op een short-list komt (als er deze klas of volgende klas of die erna plaatsen over zijn en jij behoord tot de beste short-listers, kun je erin komen; voor deze klas krijg je dan in januari uitslag), of dat je toch niet geplaatst zal worden.

Donderdag hoor ik het dus... Spannend!

[ Bericht 4% gewijzigd door Euston op 07-10-2013 16:35:09 ]
pi_131928732
Iemand enig idee hoe laat ik toegang krijg tot de lesstof voor de Grading? Ik had het inmiddels al verwacht, maar nog geen bericht gehad..
@Euston
Spannend, Ben benieuwd!!
pi_131930489
Ik had hem 's ochtends om 9:23 ontvangen. Ik zou even bellen als het te lang duurt!
pi_131936532
Eindelijk de module binnen. Eens kijken wat het te bieden heeft. In de mail staan inderdaad dingen die niet van toepassing zijn? Zoals dat je een mail krijgt over de uitslag van de Grading..
pi_131936624
quote:
0s.gif Op maandag 7 oktober 2013 14:52 schreef figoro1991 het volgende:
In de mail staan inderdaad dingen die niet van toepassing zijn? Zoals dat je een mail krijgt over de uitslag van de Grading..
Inderdaad, je krijgt gewoon een telefoontje als je door bent! En firefox/safari/chrome e.d. werken prima, alleen heb je dan problemen met het geluid. Bij internet explorer deed het programma bij mij helemaal niks.
pi_131937619
Aii, net een mailtje gekregen dat ik de grading niet gehaald heb. Toch wel jammer zo. Morgen wordt ik gebeld voor een feedbackgesprek dus ik ben benieuwd.
pi_131937811
Oeee dat is wel kut Nitelite! Ben benieuwd naar de feedback die je hierover gaat krijgen. Laat het ons weten.
De e-learning tool werkt trouwens voor geen meter haha, kan op woorden niet klikken in Chrome en IE opent heel de tool niet
pi_131939830
Figoro: als het de 'fix' e.d. is die je niet aan kan klikken: dat klopt en heeft iedereen. Je kan dan in de lijst ernaast naar het volgende 'blok' en dan op vorige drukken tot je op de pagina komt die erna zou komen.

Ahh wat rot nitelite =[ benieuwd naar je feedback!
pi_131940470
Ja was ik al achter haha, maar thnx anyway! Tot nog toe 2 modules gehad en ik moet zeggen dat ze niet echt lastig zijn? Ik weet niet hoe andere dit hebben ervaren?
pi_131940786
quote:
0s.gif Op maandag 7 oktober 2013 16:56 schreef figoro1991 het volgende:
Tot nog toe 2 modules gehad en ik moet zeggen dat ze niet echt lastig zijn? Ik weet niet hoe andere dit hebben ervaren?
De modules zijn inderdaad niet lastig. De grading daarentegen ;)
pi_131941117
Wat ik het nuttigst vond van de e-tool was de lijst met radiotaal, ik geloof dat die in module 3 zat. :p de rest is een paar principes heel simpel uitleggen. Op de eerste grading dag komt daar nog veel meer info bij. Maar het is inderdaad niet erg moeilijk ^_^
pi_131945115
Haha oké, dan gaan we het maar niet onderschatten! Die lijst uit module 3 is inderdaad erg handig!
@jaarsma, waarom was jij afgevallen in de selectie?
@nitelite heb je al een feedback gesprek gehad?

het is trouwens ontzettend irritant dat de geluiden niet juist werken in Chrome, waardoor je de oefeningen van module 4 dus niet goed kan uitvoeren.

[ Bericht 12% gewijzigd door figoro1991 op 08-10-2013 19:47:07 ]
pi_131980154
Ik krijg volgende week maandag pas mijn feedback dus ik zal dan wel weer iets posten
pi_132019426
Euston, slapeloze nacht zodalijk? ;)
pi_132019814
Een dag vol kriebels vandaag al ;)
pi_132020989
Haha begrijpelijk! Laten we hopen op een goede afloop!
pi_132036319
Onder voorbehoud van de medische keuring geplaatst in de klas!!!
pi_132043114
@Euston gefeliciteerd man!
@figoro ik had 3 puntjes te kort. Mijn score was 57 waar 60 vereist was. Ik gad de dag ervoor echter een foute milkshake gehad waardoor ik een flinke dosis afleiding had... ik was ook nog eens zo stom om dit niet te melden. Achteraf gezien had ik de testen op een andere dag moeten doen. Maargoed dat is allemaal achteraf gezien. Dus daar kan je niks mee helaas
pi_132044018
@Euston, gefeliciteerd!!! Wanneer is die keuring?
@Jaarsma, aii dat is wel erg zuur! In ieder geval wel een wijze levensles eruit gehaald denk ik?

[ Bericht 8% gewijzigd door figoro1991 op 10-10-2013 18:58:50 ]
pi_132044819
Thanks thanks :)

@Jaarsma: Aah dat is echt heel naar... vooral ook vanwege zo'n klein scoreverschil =[
@Figoro: die is de over anderhalve week. In Soesterberg opnieuw, maar in de middag :) Nog een tip: je had het over een beetje alcohol kan niet kwaad. Klopt, maar ik wil je toch dit zeggen: herinneringen worden versterkt vooral vlak na het leren, en gedurende je slaap erna. In alcohol zit een stofje wat deze versterking minder zijn gang laat gaan, waardoor je herinneringen minder sterk zijn dan wanneer je geen alcohol na het leren had genomen. Doe ermee wat je wil, maar na de eerste gradingdag heb je heel veel nieuwe informatie opgedaan ;)

[ Bericht 3% gewijzigd door Euston op 10-10-2013 19:36:45 ]
pi_132044928
@Euston, bedankt voor de tip, maar ik heb al een maand geen alcohol aangeraakt voor LVNL haha. Ben toch wel benieuwd wat de Grading gaat brengen, de radiotaal wordt inmiddels ook erg goed beheerst. Duurt me allemaal te lang! Ga je het vieren vanavond, of wacht je tot de medische keuring voorbij is?
pi_132045014
@Figoro: Same here, één glaasje champagne om het te vieren :) De keuring is en blijft belangrijk. Heel goed dat je de radiotaal kent! Nog een paar dagen om te blijven oefenen ;)

[ Bericht 3% gewijzigd door Euston op 13-10-2013 15:17:43 ]
pi_132063389
Spannend! Euston ik ga proberen ook bij jou in de klas te komen :)
Ronde 1 heb ik gehaald mijn documenten zijn in orde bevonden ;)

Nu max. 3 weken wachten voor DE datum voor de eerste testen.

Spannend!
pi_132064589
@zouvgirl: succes met de FEAST !
pi_132066581
Dankje Euston!
Kreeg zojuist al een sms dat ik een mail van ze heb :P
28 oktober is het al zover!
Terwijl ik 2 nov. naar de open dag ga. Haha
pi_132105102
@lucatoni: de selectiebatches voor september 2014 zijn nog niet gestart. Op de site van lvnl kun je zien welke batches er zijn en wanneer ze starten. Je zou even met recruitment kunnen bellen om informatie te vragen over wanneer je je hiervoor kan aanmelden :) edit: zie Jaarsma's antwoord ;)

[ Bericht 74% gewijzigd door Euston op 13-10-2013 15:17:23 ]
pi_132117454
Hey allemaal!
Even een algemeen vraagje:
Zit nu al in het derde jaar van mijn studie bedrijfseconomie (wo). Als het zo doorgaat rond ik deze cum laude af. Heb voor al mijn wiskundige vakken / statistische vakken een 8 of hoger gehaald, dus hier ben ik blijkbaar wel goed in.

Aangezien ik nog niet helemaal weet wat ik wil doen, ben ik me ook eens gaan oriënteren voor LVL. Heb hier voor mijn studie ook al over nagedacht. Is het mogelijk om nu nog te solliciteren voor volgend studiejaar? En start de opleiding ook gewoon per 1 september?

Voordat ik verdere vragen zal gaan stellen ga ik eerst de meest recente topics hier op fok maar even goed doorlezen!
Alvast bedankt voor jullie hulp!
"Don't ever give up."
pi_132118612
@lucatoni Als je door alle testen heenkomt en liever in september start dan kan je dit aangeven. Voor zover ik weet doen ze hier niet zo moeilijk over. In principe zijn ze nu wel bezig met het vullen van de klas van maart/april, maar als je aangeeft dat je je studie af wilt maken dan doen ze daar niet zo moeilijk over.
pi_132118929
quote:
0s.gif Op zondag 13 oktober 2013 11:35 schreef Jaarsma93 het volgende:
@lucatoni Als je door alle testen heenkomt en liever in september start dan kan je dit aangeven. Voor zover ik weet doen ze hier niet zo moeilijk over. In principe zijn ze nu wel bezig met het vullen van de klas van maart/april, maar als je aangeeft dat je je studie af wilt maken dan doen ze daar niet zo moeilijk over.
Bedankt! Ben er zelf inmiddels ook al achter. Selecties vinden het hele jaar door plaats en je kunt inderdaad aangeven wanneer je wilt starten + voorkeur voor een bepaalde luchthaven. Heb ook wel interesse in het vakgebied waar ik nu voor studeer en maak hier ook gewoon kans op een goede baan, maar luchtverkeersleider lijkt me toch wel weer een heel speciaal iets.
Enige wat ik me afvraag (van mensen in de opleiding) wat leer je er nou precies? Snap dat het gaat om het coördineren van vliegtuigen en het zo efficient mogelijk inplannen. Hoorde echter dat de opleiding ook wel behoorlijk technisch is, waar gaan ze vooral op in en wat voor vakken moet ik me hierbij voorstellen?
"Don't ever give up."
pi_132131148
Wat mij bij de grading vertelt werd (heb de selectie dus niet gehaald), was dat je o.a. vakken zoals vliegtuigherkenning,stripschrijven/bijhouden,weer lezen (meteorologie ofzo iets?), maar ook heel veel simulator want je begint eigenlijk heel simpel en dan worden de regels enz. steeds meer en ingewikkelder. Verder zou iemand die de opleiding gedaan heeft of er mee bezig is je meer kunnen vertellen.
pi_132219182
@figoro: morgen is het zover! Kijk je er al naar uit? Heel veel succes he! Hoe laat moet je vrijdag?

[ Bericht 14% gewijzigd door Euston op 16-10-2013 12:41:10 ]
pi_132221448
@euston: Ja ein-de-lijk haha! Deze stof stelt vrije weinig voor, ben benieuwd wat er morgen nog bij gaat komen. Bedankt!
@nitelite hoe was je feedback gesprek trouwens afgelopen maandag?

[ Bericht 12% gewijzigd door figoro1991 op 16-10-2013 12:31:41 ]
pi_132225908
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 oktober 2013 13:35 schreef zouvgirl het volgende:
Dankje Euston!
Kreeg zojuist al een sms dat ik een mail van ze heb :P
28 oktober is het al zover!
Terwijl ik 2 nov. naar de open dag ga. Haha
Ik heb mezelf net aangemeld hier, omdat ik ook zojuist een mail heb gekregen met een uitnodiging voor 28 oktober. Leuk dat ik in ieder geval sowieso niet het enige meisje bent Zouvgirl;)

Meteen een vraag, kun je je voorbereiden op de eerste twee rondes? Of is het gewoon je best doen?
pi_132227792
Hey Jasmijn, grappig we zijn ook nog eens van hetzelfde bouwjaar!

Bereidt je er op voor dat alles in het Engels is, ik zelf ben piramide's aan het oefenen, zorg ervoor dat je goed uitgerust bent (in mijn geval echt een weekend goed slapen want ik zal maandag al om 06:15 in de auto zitten)

Ik heb erg veel info van dit forum vandaan. Heb een aantal jaargangen doorgelezen :P op Wikipedia staat wat de FEAST test inhoudt qua rondes.

Wie weet spreken we elkaar maandag nog. Een vrouw zal iig. makkelijker te herkennen zijn in de massa met kandidaten ;)
pi_132229215
@devrouwtjes
Wat bedoel je met pyramide's? Echte voorbereiding is, in mijn ervaring, niet echt mogelijk. Het gaat er vooral om dat je een langere tijd geconcentreerd kan blijven voor de vragen, waarbij je getest wordt op ruimtelijk inzicht, engels, multitasking en informatie verwerken in de vorm van cijfers.

[ Bericht 0% gewijzigd door figoro1991 op 16-10-2013 16:44:56 ]
pi_132239323
Dat is helemaal grappig! Ik moet inderdaad ook heel vroeg in de auto, dus op tijd naar bed. Ik heb die Wikipedia pagina ook al goed doorgelezen inderdaad, volgens mij is het niet makkelijk. Waar oefen jij die pyramides? Ik ga ook even kijken of ik die kubussen kan oefenen ergens, weet dat in iq-testen dat altijd mijn mindere kant was, terwijl mijn ruimtelijk inzicht verder prima is.
pi_132254891
Zo even een account aangemaakt. Ik ben ook alle selecties van de LVNL doorlopen. Ik heb op de shortlist gestaan en ik ga volgende week beginnen bij de LVNL. (2 weken voorbereiden en 6 weken AAPRO)

Ik zie dat er veel mensen midden in hun selectieproces zitten, dus Succes!!!

Vragen beantwoord ik graag.
pi_132256648
@LongBowNL: Nice! Succes met de AAPRO! Hou je ons op de hoogte hoe het is en hoe het gaat :) ?

@figoro: En? Hoe was het vandaag :D?

@Jasmijn/zouvgirl: voorbereiden? Nee, je kunt je er niet op voorbereiden. Op de tweede ronde helemaal niet. Op de eerste nog tot zover dat je inderdaad wat testjes zou kunnen oefenen. Niet omdat je er dan beter of sneller op wordt, maar omdat je je er beter voorbereid door voelt, en dat is dan weer wat zou kunnen helpen.
pi_132269745
@Euston, Het is inderdaad erg pittig haha, maar qua nieuwe informatie valt het wel mee. Het lastige is dat je opeens zoveel op je kerfstok krijgt en daardoor je overzicht heel goed moet bijhouden (vind ik). Maar het moet zeker lukken morgen! En alsof ik nog niet genoeg tijd had vandaag, een lekke band gekregen op de A13 (een uur verloren). Komende week je medische keuring?

@LongbowNL Hoe werk dat als je volgende week begint? Stroom je in bij een andere klas? Desalniettemin succes!!
pi_132288535
Heel leuk topic dit, succes met solliciteren voor iedereen die daar nu mee bezig is! Ik ga zelf in het voorjaar solliciteren bij LVNL :) Even een vraagje trouwens, ik zat ook nog te kijken bij EUROCONTROL, maar op de website staat dat ze momenteel geen mensen zoeken. Ik dus een mailtje sturen naar de organisatie, krijg ik terug dat ze om verschillende redenen momenteel niet op zoek zijn. Nu ben ik wel benieuwd, iemand enig idee wat die redenen kunnen zijn?
pi_132290761
Ik stroom niet bij een klas erin. Er zijn twee lichtingen van +- 20 man die de AAPRO doen. Ik ben van de tweede lichting. Na de AAPRO worden ze samengevoegd voor de Initial Training.

Eurocontrol zoekt niemand, omdat ze niemand nodig hebben. Ik hoorde zoiets van 3-5 jaar voordat ze weer gaan aannemen.

Ik houd jullie zeker op de hoogte :)
pi_132291301
ghehehhe ik bedoelde de kubussen :P slim! want die vond ik altijd heeeeel lastig. nu een zooitje geoefend gaat al een stuk beter :) door voor mijn zelfvertrouwen
pi_132291542
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 oktober 2013 12:16 schreef LongBowNL het volgende:
Ik stroom niet bij een klas erin. Er zijn twee lichtingen van +- 20 man die de AAPRO doen. Ik ben van de tweede lichting. Na de AAPRO worden ze samengevoegd voor de Initial Training.

Eurocontrol zoekt niemand, omdat ze niemand nodig hebben. Ik hoorde zoiets van 3-5 jaar voordat ze weer gaan aannemen.

Ik houd jullie zeker op de hoogte :)
Hoe komt dat? Minder mensen nodig omdat ze daar minder babyboomers hebben oid?
pi_132295842
Ik heb geen contacten binnen Eurocontrol. Ik hoorde dit bij de LVNL. Dus ik zou niet weten waarom ze niemand zoeken.
pi_132297305
Ik hoorde vam een medekandidaat uit België dat ze gewoon voorzien zijn.

@euston, pittige grading idd! Nu maar afwachten. Paar kleine foutjes doordat ik te vroeg een beslissing nam en die later moeat corrigeren, maar we zien t wel!

@longbownl, het ia dus al wel een.onderdeel van.je opleiding? Of is het meer een selectieronde?

@zouvgirl oké dan begrijp ik t haha

[ Bericht 6% gewijzigd door figoro1991 op 18-10-2013 16:06:20 ]
pi_132298848
@figoro: oké dat klinkt niet slecht!
pi_132299401
Ja geen mid air colission in ieder geval haha. Mijn respect is groot voor ieder die de grading heeft gehaald! Wanneer heb je je medische keuring?
pi_132299746
Nou, afwachten figoro! Ik word dinsdag gekeurd.
pi_132324729
De AAPRO is een selectie onderdeel tijdens de opleiding. Je kunt het zien als een uitgebreide versie van de Grading. Je begint eerste met 2 weken voorbereiding (lessen) en daarna doe je de AAPRO voor 6 weken. In deze zes weken wordt je voortgang bijgehouden en je krijgt twee testen. De combinatie van je voortgang en de uitslagen van de testen vormen het uiteindelijke oordeel.

AAPRO = Approach Area Procedural Control

Wanneer krijg je trouwens de uitslag figoro? Maandag?
pi_132352040
Ooooh dat maakt het al wat duidelijker! Ja ik geloof het wel, dat zeiden ze tenminste, maar het zou zomaar kunnen dat het later is natuurlijk. We wachten af!
pi_132372404
Ook ik heb maar even een accountje aangemaakt! Afgelopen vrijdag samen met figoro de grading gehad en eerder met Ruben( die hier volgens mij ook rondhangt...) het Assessement gedaan. Ben uiteraard erg benieuwd naar de uitslag die deze dagen komt, ook bij de rest!

Groetjes,

Yorran
pi_132375199
Haha daar istie eindelijk! Lekker in spanning afwachten, hopen op goed nieuws morgen Yorran!
pi_132376635
Ik zal voor jullie duimen Yorran en fIgoro, J.
pi_132377720
Als ik dit allemaal weer lees weet ik weer precies hoe ik me voelde op de dag van de test, ook al is het alweer tien maanden geleden. Betekent wel dat ik over veertien maanden weer een poging mag doen, maar dat zien we dan wel weer :P
pi_132380182
Haha, moet een kutgevoel geweest zijn viezze! Waarom was je uiteindelijk afgevallen? Wel mooi dat je over 14 maanden nog een keer mag!!
Thnxx Euston!
pi_132384966
De DART ging niet zo goed. Blijkbaar was het ook weer niet zo erg dat ze me helemaal afschrijven, want ik mocht twee jaar later weer een poging doen en dat mocht niet iedereen die afviel bij de DART.
pi_132385111
Aaah oké! Nou een geluk bij een ongeluk om maar te zeggen? In de tussentijd je opleiding afmaken?
pi_132385690
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 oktober 2013 12:39 schreef Switchside het volgende:

[..]

Hoe komt dat? Minder mensen nodig omdat ze daar minder babyboomers hebben oid?
Onevenredig verdeeld personeelsbestand, denk dat de leeftijdsopbouw verder wel vergelijkbaar zal zijn.
pi_132385780
quote:
0s.gif Op zondag 13 oktober 2013 11:50 schreef lucatoni het volgende:

[..]

Bedankt! Ben er zelf inmiddels ook al achter. Selecties vinden het hele jaar door plaats en je kunt inderdaad aangeven wanneer je wilt starten + voorkeur voor een bepaalde luchthaven. Heb ook wel interesse in het vakgebied waar ik nu voor studeer en maak hier ook gewoon kans op een goede baan, maar luchtverkeersleider lijkt me toch wel weer een heel speciaal iets.
Enige wat ik me afvraag (van mensen in de opleiding) wat leer je er nou precies? Snap dat het gaat om het coördineren van vliegtuigen en het zo efficient mogelijk inplannen. Hoorde echter dat de opleiding ook wel behoorlijk technisch is, waar gaan ze vooral op in en wat voor vakken moet ik me hierbij voorstellen?
Opleiding is amper technisch te noemen, theorie is veel maar absoluut niet moeilijk! Hetgeen wat je verder leert (het belangrijke deel) is actief het verkeer begeleiden en separeren. Het is meer hands-on dan je denkt, elk vliegtuig wordt actief begeleid van de gate tot aan de landsgrens en andersom met klaringen en instructies via de radiofrequentie.


Belangrijkste vakken uit mijn hoofd:
Radiotelefonie
Meteologie
Air Law
Navigatie
Vliegtuigherkenning
Principles of flight
pi_132386686
Helaas, niet gehaald! Hoor morgen de resultaten. Succes voor de rest :)
pi_132386799
Hier helaas ook negatief resultaat. Ben dan toch wel benieuwd hoeveel de grading halen, en hoe hoog je moet scoren. Figoro, heb jij een psychologisch gesprek aangevraagd dat je het morgen te horen krijgt?
pi_132386918
Tuurlijk haha, wel benieuwd! Ik hoor het tussen 13 en 1400 uur. Jij? Wel jammer ook hoor!!
pi_132396448
quote:
0s.gif Op maandag 21 oktober 2013 09:24 schreef figoro1991 het volgende:
Aaah oké! Nou een geluk bij een ongeluk om maar te zeggen? In de tussentijd je opleiding afmaken?
Ja en dat bevalt ook wel goed, dus weet nog niet of ik het überhaupt wel weer ga proberen maar heb nog lang zat om na te denken.

Balen dat jij het niet hebt gehaald, dus ook verder studeren?
pi_132399382
Ja moet wel, maar het is ook geen straf om een MSc te halen :) Dus dat zal voor de rest wel goedkomen. Nou succes in ieder geval als je het gaat proberen, de grading is iets lastiger dan de DART haha.
pi_132400434
quote:
0s.gif Op maandag 21 oktober 2013 10:54 schreef SlikY het volgende:
Hier helaas ook negatief resultaat. Ben dan toch wel benieuwd hoeveel de grading halen, en hoe hoog je moet scoren. Figoro, heb jij een psychologisch gesprek aangevraagd dat je het morgen te horen krijgt?
De minimale score is 60, volgens mij (maar weet niet zeker) is dit ook een procentuele score. Jammer dat jullie het ook niet gehaald hebben, kweet precies hoe je je voelt :(
pi_132400753
Echt heel erg jammer... :( !
pi_132400954
Grading wordt volgens mij op een paar dingen gescoord.

Als aller eerste: Veiligheid.
Je begint met 150 punten en voor elke fout die je maakt gaan en punten vanaf (10 of 20 per fout).

Daarnaast wordt er nog gekeken naar R/T, efficiency etc.

Jammer dat je de grading niet gehaald hebt. :{
pi_132430518
En hierbij zoals beloofd even de feedback van de grading:
1e test: timide @ rt en een inbound fout
2e test: outbound fouten en veel correcties nodig gehad om dingen te herstellen (eerst doen dan denken, ipv andersom) Ze vermelden erbij dat de 2e test slechter ging dan de 1e, dit vond ik vrij verrassend!

Rest van de rondes was ruim boven gemiddeld behalve de DART, die was gemiddeld. en @ assesment was ik erg goed bij het presteren onder druk, op mezelf gesteld, licht geïrriteerd bij slechte communicatie (laatste oefening)
pi_132448831
@figoro: duidelijke feedback. Dan vind ik dat je het wel erg goed hebt gedaan op je 1e gradingtest! Misschien als de eerste en tweede omgedraaid waren... naja, speculatie.

Vandaag gekeurd, en gezond bevonden. Althans, het advies van de keuringsarts van vandaag is positief. Dit moet nogmaals bevestigd worden door nog een arts :p

[ Bericht 2% gewijzigd door Euston op 22-10-2013 21:51:16 ]
pi_132455033
Haha ja zo kan je blijven denken, het blijft jammer!
Nice! Lekker zo'n bevestiging dat je in een gezond lichaam zit :) Succes bij de volgende arts en met de opleiding!!
pi_132455620
@figoro: deze resultaten worden nogmaals door een tweede arts nagelezen voordat het positieve advies wordt bevestigd ;) Maar ja, dat is goed om te weten! En dankjewel hè! Jij ook alle succes gewenst met je MSc.
pi_132504165
Weet iemand waarom er aan dit vak dezelfde fysieke eisen worden gesteld als aan piloten?? Zoals bvb goede ogen, medische keuring, en de maximale leeftijd van 26 jaar.

Met name dat laatste begrijp ik niet helemaal. Ik bedoel, uitrindelijk werk je op de grond... voornamelijk achter een scherm..
pi_132514531
De max leeftijd heeft volgens mij meer te maken met het kunnen opnemen van informatie en dat kunnen toepassen en bovendien de pensioenleeftijd. Als je op je 26e begint dan ben je rond je 30e klaar en dan kunnen ze je 28 jaar gebruiken, ik denk dat de opleidingskosten anders niet echt terugverdient worden.
pi_132657794
Hoi, ik ben nieuw op dit forum en ben van plan om me binnenkort ook aan te melden voor de test. Ik vraag me alleen een dingetje af en ik dacht misschien weten jullie dat, ik ben op dit moment nog bezig met mijn vwo diploma, laatste jaar, kan ik me dan wel al aanmelden? Ik heb dus nog geen diploma en op lvnl staat dat je die ook moet op sturen. Als iemand dit weet hoor ik het graag!
  maandag 28 oktober 2013 @ 15:52:41 #118
191419 Lucash88
https://www.accountkiller.com/
pi_132658149
Op de website staat dit:

quote:
Helaas is het vanaf schooljaar 2013/2014 niet meer mogelijk om zonder VWO diploma deel te nemen aan de selectieprocedure. Uit onderzoek is gebleken dat kandidaten die nog het eindexamen moeten afronden minder succesvol zijn in de selectieprocedure. In het belang van zowel de kandidaat als LVNL hebben wij besloten om alleen kandidaten in de selectie toe te laten die al in het bezit zijn van een diploma.
Dus helaas kun je nog niet meedoen met de selectie.
pi_132666394
quote:
0s.gif Op maandag 28 oktober 2013 15:52 schreef Lucash88 het volgende:
Op de website staat dit:

[..]

Dus helaas kun je nog niet meedoen met de selectie.
Oh dan heb ik daar overheen gekeken, dat word nog even wachten dus :W
pi_132672313
Dit jaar stond er op de LVNL Facebook, dat aanmeldingen voor 1 juli nog voor september konden meedoen. Hopelijk kan dat dit jaar ook.

Succes met je examen!
pi_132683124
Yeeh! w/ *O* Ronde 1 doorgekomen! :) ^O^
Alleen vrees ik dat ik bij de DART in ronde 6 teveel fouten heb gemaakt :( -O-

Maja ff mijn mail afwachten... :)

Wie was jij nou Jasmijn? Zat je ook aan de vrouwentafel in de kantine?
Ik had een zwart wit gestreept truitje aan.
pi_132683216
@zouvgirl gefeliciteerd! Dat is al een goede stap op weg :) Wat voor fouten heb je in DART-6 gemaakt? En als ik jou was zou ik mijn telefoon afwachten (als je gebeld wordt ben je door) in plaats van mijn mail (met een mailtje ben je in het algemeen niet door).. :)
pi_132683352
Terwijl ik gefocust was op de sommetjes werd het af en toe gevaarlijk, 4-5x wit, 1x rood. Daarna heb ik een aantal reeksen sommetje gemist. De vliegtuigen gingen daarna wel goed. En heb ook nog een aantal reeksen sommetjes wel goed gedaan.

Dus ik vrees teveel fouten.
pi_132684358
Ik ben door!!!!!! Werd net om 09:52 gebeld.

Mag morgen alweer voor het assessment :)

Spannend!
pi_132689683
@zouvgirl: Gefeliciteerd !!! Top! En morgen al? Zo zo, dat is erg snel! Succes he!
pi_132695301


[ Bericht 100% gewijzigd door Jaarsma93 op 29-10-2013 17:25:42 ]
pi_132696845
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 oktober 2013 10:27 schreef zouvgirl het volgende:
Ik ben door!!!!!! Werd net om 09:52 gebeld.

Mag morgen alweer voor het assessment :)

Spannend!
Wow, super tof dat je door bent! Gefeliciteerd!

Heb me gisteren ook aangemeld voor de selectierondes voor luchtverkeersleider en kreeg vanmiddag bericht dat ik op 7 november mijn FEAST/DART heb. (moet alleen nog even vrij regelen op het werk, had niet verwacht zo snel al de eerste selectiedag te hebben ;) haha)
Zijn er nog meer mensen die dan hun FEAST hebben?

Ik las trouwens in één van de topics dat je na je DART nog een persoonlijk gesprekje krijgt, klopt dit? En zo ja, wat is een beetje de bedoeling hiervan? Wil graag van te voren een beetje nagedacht hebben over eventuele motivatie vragen, vind het altijd een beetje lastig om dat zo adhoc te moeten 'bedenken' ;)

Iedereen die door is naar de opleiding: super gefeliciteerd, echt 'n topprestatie! Iedereen die nog bezig is met de selectieronden: heel veel succes!
pi_132698598
Ik heb in december de eerste ronde doorlopen en je kreeg toen na de DART geen gesprek, dat is pas in latere rondes.
pi_132699324
Thx @Viezze! Weet niet meer waar ik dat las maar er stond bijv. ook dat ze letten op je verstaanbaarheid enz.. Dat was dan mijn volgende vraag ;) Weet van mezelf dat ik vaak te snel (en daardoor binnensmonds) praat, maar hé, dat is te trainen ;)
pi_132709120
@xxmarjannee: de DART is alleen doen, niet spreken, in de fase erna gaat communicatie tellen. En thanks :)
pi_132724868
@xxmarjannee wat de rest ookal zegt dat is pas vanaf ronde 3. Een tip van een afvaller : probeer niet te ver vooruit te kijken in de rondes aangezien er een aanzienlijke kans is dat je het niet zult halen. Dus gewoon eerst alleen op FEAST/DART focussen en als je die gehaald hebt focussen op het assesment.

Dat ze trouwens afgeschaft hebben dat je in de tweede helft van je vwo de selectie niet meer mag doen is trouwens wel goed vind ik. Ik heb het toen zelf wel gedaan maar hoorde een halve week voor mijn examens begonnen dat ik het niet gehaald had... Bovendien hoort de focus dan gwn op het halen van de examens te liggen.
pi_132735192
Ik ga er ook maar niet van uit dat ik die testen zomaar haal hoor, ik dacht alleen dat ik dat gelezen had hier ergens op een van de topics, vandaar mijn vraag. Thx voor de antwoorden!
pi_132739575
Je krijgt na de Grading inderdaad nog een interview. Dit kun je een beetje vergelijken met een uitgebreid sollicitatiegesprek. Ik zou je hiervoor dus gewoon voorbereiden als voor een sollicitatiegesprek.

Denk hierbij bijvoorbeeld aan: "Wat is je motivatie?" etc.
pi_132750764
Hello,

23-10 mailtje gekregen dat ik op 4-11 op Soesterberg mag komen voor de 1e selectieronde op Soesterberg, erg vlotjes allemaal. Nog meer mensen voor de 4e?
pi_132759962
Helaas vandaag een mailtje ontvangen :(

Niet door dus..

Ik heb het ook echt verpest! kreeg bijna geen woord uit mijn strot :S (soort van blackout kon echt niet op de Engelse woorden komen)

Weet zeker dat ik beter had gekund..

Jammer, morgen rond de middag fb - gesprek.

misschien volgend jaar nog eens proberen. (afhankelijk van het gesprek en wat het komende jaar mij brengt)

s6 allemaal met de selecties en de opleiding!
  Moderator donderdag 31 oktober 2013 @ 15:31:43 #136
257132 crew  Awsom
pi_132761302
De eisen hiervoor zijn een zicht tussen de -6 en +5... Maar hoe gaat het als je bijvoorbeeld tijdens de medische keuring -5 en -5.5 hebt, en twee jaar later dit is afgenomen naar -6.5 op beide ogen? Gooien ze je er dan gewoon uit?
pi_132767176
Je wordt om de zoveel tijd (2 jaar als het goed is) medisch gekeurd. Je kan inderdaad het risico lopen dat je medisch wordt afgekeurd voor operationele functies.

Ik denk dat het per persoon verschilt wat er gebeurt. Misschien kan je een andere functie vervullen in het bedrijf.
pi_132770556
@zouvgirl, ahh dat is wel enorm balen! Zoiets zou mij ook overkomen ;)

Nog een vraag, gewoon nieuwsgierig, zitten er veel vrouwen op de opleiding? Of is het echt een beetje een mannenwereldje?
pi_132800608
Tot je 40ste word je 1 keer per 2 jaar gekeurd, boven je 40ste elk jaar.

Vroeger (jaren 70/80) was het een mannenwereldje, hierdoor is de oudere garde iets meer man. Maar dit trekt gestaag bij, denk dat het rond de 60/40 ligt.
pi_132825252
Trouwens, @Jasmijn89 hoe ging jouw FEAST?

Ik vond op internet deze site: http://www.pprune.org/atc(...)-54.html#post6894883 (de post van bravo_victor07)
Is dit een beetje wat ik me van de DART voor moet stellen?
pi_132825380
Ja dat is hem. Alleen zou ik er geen tijd aan besteden om dat meerdere malen te lezen ofzo, de instructies zijn hartstikke duidelijk, zo'n post draagt daar weinig aan bij en je kan toch niet oefenen. Ik vond het uiteindelijk anders dan wat ik me had voorgesteld.
pi_132825491
Inhoudelijk heb je aan die post niet zo veel nee, behalve dat je weet hoe de test in zijn werk gaat.
Maar dan weet ik een beetje wat ik kan verwachten, eventueel.
pi_132846477
Wat slecht dat de bedoeling van die test op internet te vinden is. Dat brengt de validiteit in het geding... Ja, iedereen weet wel wat kubusvouwen is, en iedereen heeft het wel gedaan en geoefend, maar daar wordt rekening mee gehouden bij het scoren en valideren van de betreffende test. Als mensen de dart, dus de gehele 2e fase, al van tevoren een idee ovee hebben (redelijk specifiek en exact) vertelt de test niets meer over de algehele bevolking die deze test doet, maar over twee groepen (die de bedoeling al weet en die de bedoeling nog niet weet) apart welk deel geschikt is en welk deel niet, en zou de grenswaarde voor deze twee groepen op een ander punt moeten liggen.
pi_132846671
@Euston, staat als link op de wikipedia site van FEAST test.. Ik heb dus niet eens ver hoeven zoeken voor deze uitleg..
pi_132846961
Ja, ik snap ook dat iedereen die uitleg wil lezen, maar het komt de test niet ten goede, het meet niet meer bij iedereen wat het zegt te meten.
pi_132847176
Dat snap ik inderdaad.. Daar is op dat forum ook al discussie over ;)

Maar, uiteindelijk kun je nog steeds niet oefenen, ik kan me alleen een voorstelling maken van wat me te wachten staat. Het enige voordeel is dat de uitleg me bekend voor zal komen..
pi_132847933
Oke ;) zover heb ik niet gelezen daar. Dan zal ik hem hier niet herintroduceren. Hoe dan ook, héél veel succes de 7e. En geniet er vooral van, het is ook leuk om te doen.
pi_132863747
Ik heb de beschrijving van de DART test ook gelezen op internet voor ik de test deed, en ik weet vrij zeker dat het geen effect heeft op de score. Voor de FEAST geldt eigenlijk hetzelfde, behalve de kubussen; dit kan je natuurlijk wel oefenen (de andere testen zijn niet echt te vinden denk ik). Maar dat zullen ze bij eurocontrol/lvnl vast ook allemaal wel weten.
  Moderator zondag 3 november 2013 @ 22:38:13 #149
257132 crew  Awsom
pi_132873740
Zijn er nog mensen die volgende week naar de open dag gaan? De volgende open dag zou 14 december moeten zijn, inschrijvingen zijn echter nog niet geopend..
pi_132882917
Weet iemand of er volgend jaar in 2014 weer nieuwe selectierondes zijn? Ik heb op dit moment mijn vwo diploma nog niet dus ik moet wachten tot volgend jaar juni. Of is het zo dat ze na de selectierondes van nu genoeg mensen hebben en niks meer nodig hebben??
pi_132887196
Als ik het zo bekijk zijn er iedere week selectierondes!
En dit zal zo door blijven gaan. Ook in het nieuwe jaar
pi_132903834
Dat hoop ik heel erg, zie nu op de website alleen nog maar selectierondes voor de klas van februari/maart 2014 en het lijkt mij dat ze op een gegeven moment wel genoeg hebben. Maar even afwachten nog, misschien dat er in het nieuwe jaar wel nieuwe selectierondes op komen te staan :P
pi_132908851
Ze hebben nog altijd een tekort (google bijvoorbeeld naar de samenvattingen van het jaarverslag van lvnl)
pi_132917060
@Thom_88, hoe ging je FEAST/DART gister?

@iris123, ik heb vooralsnog alleen gelezen dat ze bij EUROCONTROL tot 2017 niets zoeken.. Volgens mij is het personeelsbestand bij LVNL best evenredig verdeeld qua leeftijd en is de instroom aan nieuwe luchtverkeersleiders ongeveer gelijk aan de uitstroom die stopt of met pensioen gaat. Ze zullen dus ieder jaar weer een aantal nieuwe luchtverkeersleiders nodig hebben. Maar als je je daar echt zorgen om maakt kun je altijd even bellen/mailen met recruitment, zij weten vast wel al of er nog nieuwe selectierondes gaan komen volgend jaar..
pi_132921702
Ik heb het jaarverslag opgezocht en zie inderdaad staan dat ze de komende jaren alleen maar meer nodig zullen hebben, phoe dat is wel een geruststelling!
En marjannee bedankt voor de tip ik heb toch nog even een mailtje gestuurd om het zeker te weten
pi_132930909
Na een aantal jaar wachten (Rond m'n HBO dit schooljaar af) mezelf afgelopen zondag eindelijk aangemeld. Vandaag telefoontje gehad van LVNL dat ik volgende week donderdag al langs mag komen voor de capaciteitentest en (hopelijk) radartest.

Tevens een goede reden om hier maar eens een account aan te maken. Zit al veel te lang mee te lezen met jullie mooie verhalen. ;-)
pi_132961317
Hey allemaal,

ik heb na veel lezen mij toch ook maar even aangemeld. Ben zelf geen Nederlander maar een Belg.

Ik heb aanstaande maandag en dinsdag de 2 gradingsdagen. (11 en 12 nov)

Zelf vind ik de e-tool wel handig, vooral de vluchtvoortgangsstrippen. Dit is het enige waar ik heel onbekend mee ben.

De communicatie, routes, tma enz heb ik geen problemen mee. Heb zelf een opleiding piloot achter de rug en dit zijn dingen die ik weet. Enkel de flightlevels en hoogtes bij FIX, TV en marker moet ik even leren want dit is iets dat je nooit met kennen als piloot.

Die strips is wel iets anders, vind het systeem wel logisch, maar irritant om te leren, vooral omdat de e-tool heel erg raar doet bij mij. Het oefenen ervan gaat niet vlot, maar we doen ons best!

De gradingstest zelf, hoe gaat dit exact in zijn gang? Want in de e-tool gaat met 1 vliegtuig tegelijk, ik kan me voorstellen dat dit op de grading met meerdere toestellen tegelijk gaat? Wordt er een scherm gebruikt met een radar zodat je de toestellen ziet?
Ik kan me er vrij weinig van voorstellen (enkel de video in het begin van de e-tool laat iets zien, maar daar zie je enkel een klok)

groeten!
pi_132966260
Bij de grading wordt getest of je het inzicht hebt van een controller. Je kan de kisten niet zien tijdens de Grading. Je flightstrips zijn je houvast.

Ik ben als het goed is 11 en 12 november ook bij de LVNL. Zal misschien wel zwaaien :P :W
pi_132977845
Toch ook maar even een account aangemaakt om mee te praten. Zelf ben ik volgende week aan de beurt voor de FEAST/DART. Kan niets anders dan gewoon m'n best te doen en zie van zelf wel of ik geschikt of ongeschikt ben. Succes allemaal :D
pi_132983349
quote:
0s.gif Op woensdag 6 november 2013 20:52 schreef Kiyomizu het volgende:
Toch ook maar even een account aangemaakt om mee te praten. Zelf ben ik volgende week aan de beurt voor de FEAST/DART. Kan niets anders dan gewoon m'n best te doen en zie van zelf wel of ik geschikt of ongeschikt ben. Succes allemaal :D
Volgende week donderdag ook? Dan doen wij ook even zwaaien! :W
pi_133003689
quote:
0s.gif Op woensdag 6 november 2013 22:20 schreef SvBoxel het volgende:

[..]

Volgende week donderdag ook? Dan doen wij ook even zwaaien! :W
Nee, niet op donderdag dus geen gezwaai =[ *teleurgesteld*
pi_133009559
Hmn, kan iemand mij trouwens uitleggen hoe je kon zien of je crashes hebt tijdens je DART?
pi_133014333
quote:
0s.gif Op donderdag 7 november 2013 14:15 schreef Kiyomizu het volgende:

[..]

Nee, niet op donderdag dus geen gezwaai =[ *teleurgesteld*
Jammer! Dat verklaart wel dat er *volgens mij* nogal wat FEAST/DART-dagen zijn. Iemand die kan vertellen met hoeveel personen je tegelijk de test maakt?
pi_133015105
quote:
0s.gif Op donderdag 7 november 2013 18:58 schreef SvBoxel het volgende:

[..]

Jammer! Dat verklaart wel dat er *volgens mij* nogal wat FEAST/DART-dagen zijn. Iemand die kan vertellen met hoeveel personen je tegelijk de test maakt?
Op de site staat ergens dat je met 20 personen tegelijkertijd de test maakt. Ik had ook niet verwacht dat ik zo snel kon beginnen met de selectie. Kan het zijn dat ze te weinig mensen hebben voor de start van de studie in februari/maart en extra rondes hebben ingelast?
pi_133015281
quote:
0s.gif Op donderdag 7 november 2013 19:15 schreef Kiyomizu het volgende:

[..]

Op de site staat ergens dat je met 20 personen tegelijkertijd de test maakt. Ik had ook niet verwacht dat ik zo snel kon beginnen met de selectie. Kan het zijn dat ze te weinig mensen hebben voor de start van de studie in februari/maart en extra rondes hebben ingelast?
Denk dat dat niet noodzakelijk is. Zodra er een aanmelding is, willen ze volgens mij zo snel mogelijk weten of het een Go of No Go is om onnodig wachten te voorkomen. Zelf heb ik me aangemeld voor de klas van september 2014 en mag toch volgende week al. Wel erg veel zin in!
pi_133015807
@SvBoxel en @Kiyomizu, je doet inderdaad met 20 personen tegelijk de FEAST.
pi_133017049
quote:
0s.gif Op donderdag 7 november 2013 19:29 schreef xxmarjannee het volgende:
@SvBoxel en @Kiyomizu, je doet inderdaad met 20 personen tegelijk de FEAST.
Thanks! Had jij vandaag niet de FEAST? Hoe is het gegaan?
pi_133023418
Ik had vandaag de FEAST ja. Die heb ik gehaald! Er waren er 13 van de 20 door bij ons.
Van de DART hoop ik morgen of maandag de uitslag te krijgen. Vrees er wel een beetje voor, had wel wat rode vliegtuigjes :(
pi_133026348
quote:
0s.gif Op donderdag 7 november 2013 21:58 schreef xxmarjannee het volgende:
Ik had vandaag de FEAST ja. Die heb ik gehaald! Er waren er 13 van de 20 door bij ons.
Van de DART hoop ik morgen of maandag de uitslag te krijgen. Vrees er wel een beetje voor, had wel wat rode vliegtuigjes :(
Gefeliciteerd met de FEAST in dat geval. En wat betreft de DART; laat het ons weten, ben benieuwd! Wat zijn de gradaties qua ernstigheid in de DART eigenlijk. Ik kan me voorstellen dat je collisions en conflicts moet voorkomen, maar kan het ook op andere punten fout gaan? (Ben vooral benieuwd, heb niet de intentie om mezelf er op voorbereiden gezien daar niemand beter van wordt)
pi_133028567
quote:
0s.gif Op donderdag 7 november 2013 21:58 schreef xxmarjannee het volgende:
Ik had vandaag de FEAST ja. Die heb ik gehaald! Er waren er 13 van de 20 door bij ons.
Van de DART hoop ik morgen of maandag de uitslag te krijgen. Vrees er wel een beetje voor, had wel wat rode vliegtuigjes :(
Gefeliciteerd met de FEAST! Ik hoop voor je dat je de DART ook hebt gehaald ! Je bent in ieder geval verder gekomen dan alle mensen die de FEAST niet hebben gehaald :D dat is al een hele prestatie als je 't mij vraagt ^^
pi_133038134
Helaas! De DART niet gehaald.. Waarschijnlijk toch te veel rode vliegtuigjes denk ik, maar ik ga nog even om feedback vragen..

Er zijn 3 dingen belangrijk tijdens de DART en dat is (in deze volgorde van prioriteit):
1. avoid conflicts, geen crashes en collisions dus ;)
2. efficiency, efficient vliegen: weinig verandering in flightlevel en weinig bijsturing
3. accuracy/precision, je moet binnen een bepaalde straal langs het 'checkpoint' vliegen, hoe dichterbij hoe beter

Daarnaast is gaat het laatste onderdeel ook om multitasking. Tijdens de test hoor je door de koptelefoon een reeks letters en cijfers. De cijfers moet je optellen en ook invoeren. Er is mij verteld dat dit ook wel erg belangrijk is, want ook al scoor je heel hoog op het vliegen als er een onvoldoende voor multitasking tussen staat val je ook per definitie af.

Maar dit wordt allemaal ook nog uitgelegd tijdens de DART (gewoon op het scherm, tussen de testen door)
pi_133043601
quote:
0s.gif Op woensdag 6 november 2013 16:27 schreef LongBowNL het volgende:
[...]
Ik ben als het goed is 11 en 12 november ook bij de LVNL. Zal misschien wel zwaaien :P :W
Ik ben er helaas al om 8 uur. Dus misschien kan ik tijdens de lunch nog zwaaien :P

Jammer dat je de DART niet gehaald heb. Ik ga volgende week beginnen met AAPRO deel 2, dan gaat het pas echt moeilijk worden.
pi_133092187
Hallo allemaal!
Ik heb ook maar eventjes een account aangemaakt. Ik zit momenteel in 4 Havo, en wil na mijn examen aan de selectie beginnen. Maar nu zie ik dat je ( minimaal? ) VWO moet doen om aan de selectie deel te kunnen nemen. Is een HBO opleiding ook voldoende?

Alvast bedankt!
pi_133093207
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 november 2013 22:04 schreef VosDaan9 het volgende:
Hallo allemaal!
Ik heb ook maar eventjes een account aangemaakt. Ik zit momenteel in 4 Havo, en wil na mijn examen aan de selectie beginnen. Maar nu zie ik dat je ( minimaal? ) VWO moet doen om aan de selectie deel te kunnen nemen. Is een HBO opleiding ook voldoende?

Alvast bedankt!
Je moet een HBO propedeuse hebben of een VWO diploma, een afgeronde HBO opleiding mag ook, wel moet je cijferlijsten opsturen. Ik weet niet wat voor eisen ze aan je cijfers stellen. Zelf heb ik een afgeronde HBO opleiding en ik mag gewoon meedoen met de selectie.
pi_133107106
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 november 2013 22:04 schreef VosDaan9 het volgende:
Hallo allemaal!
Ik heb ook maar eventjes een account aangemaakt. Ik zit momenteel in 4 Havo, en wil na mijn examen aan de selectie beginnen. Maar nu zie ik dat je ( minimaal? ) VWO moet doen om aan de selectie deel te kunnen nemen. Is een HBO opleiding ook voldoende?

Alvast bedankt!
Als je erg geïnteresseerd bent in luchtvaart, kan je de opleiding Aviation Studies op de Hogeschool van Amsterdam proberen. Deze kan je eventueel combineren met luchtverkeersleiding en willen de selecties niet lukken, dan kan je gewoon doorgaan met de opleiding op de HvA.

http://www.hva.nl/opleiding/voltijd/aviation/
pi_133109330
Bedankt voor de reacties! Ik ben momenteel nog aan het zoeken naar een opleiding, maar Aviation Studies lijkt me idd erg leuk! Mag je aan de selectie beginnen tijdens de studie?
  Moderator zondag 10 november 2013 @ 15:06:27 #177
257132 crew  Awsom
pi_133109776
Waarom zou dat niet mogen?
pi_133111654
Omdat je de studie nog niet afgerond hebt.
  zondag 10 november 2013 @ 16:12:05 #179
4090 Sandyman
Super nubila jubila
pi_133111955
quote:
0s.gif Op zondag 10 november 2013 16:04 schreef VosDaan9 het volgende:
Omdat je de studie nog niet afgerond hebt.
Daar is die hele studie op gebaseerd, dat je tijdens je opleiding ook de opleiding tot verkeersleider volgt. Misschien die website van ze eens doornemen.
If a man hasn't discovered something that he will die for, he isn't fit to live.
pi_133112405
Uiteraard kan je al tijdens je (HBO-)studie de selectie doen. Hou wel rekening met 2 dingen:
1. Zorg dat je je propedeuse hebt.
2. Overweeg om te wachten tot het eind van je opleiding. Indien je bijvoorbeeld al in je 2e jaar wordt aangenomen, betekent dat dat je moet stoppen met je HBO-opleiding om aan de opleiding tot luchtverkeersleider mee te doen. En aangezien tijdens de opleiding ook nog eens 40% afvalt ontstaat daardoor de kans dat je op een gegeven moment zonder HBO-diploma én opleiding zit.

Zelf begin ik komende week aan de selectie en studeer ik de eerste helft van 2014 af. Dat zou dus mooi aansluiten als ik in september aan de studie beginnen.
pi_133113154
Ik zit zelf nu ook op de HvA. Ze zien het eerste deel van de opleiding tot luchtverkeersleider als een combinatie van een stage en een minor. Je bent in het 3de en 4de jaar gewoon in opleiding bij de LVNL. Het enige wat de HvA dan nog van je verwacht is een stageverslag en een afstudeeropdracht. Deze kan je voltooien bij de LVNL en daar zijn ook regelingen voor.

Je zult dus na 4 jaar gewoon een HBO diploma hebben en daarnaast ben je halverwege je opleiding bij de LVNL. Als je in de toekomst (medisch) afgekeurd wordt, heb je in ieder geval nog een diploma om op terug te vallen. (Al verwacht ik dat LVNL ook wel regelingen heeft voor deze situaties.)
pi_133140586
Zelf ben ik toen ik me aan het oriënteren was voor een opleiding naar een voorlichting geweest van Aviation Studies, daar werd niet/nauwelijks over lvnl gepraat aangezien er maar 2% van de mensen die dit pad volgen daar aan de opleiding mogen beginnen (en dus is er ook nog een deel wat dan dus afvalt). Zelf trok lvnl me erg maar Aviation Studies eigenlijk helemaal niet, dan ben je een soort van vliegtuigbouwkunde aan het doen en heeft niet heel veel te maken met het leiden van het luchtverkeer. Je moet niet Aviation Studies doen om naar de lvnl te gaan, als ik jou was zou ik naar een voorlichting gaan van de HvA om te kijken of die studie wel iets voor je is.
pi_133150852
De opleiding Aviation Studies is i.i.g luchtvaart gerelateerd. Ik ben zelf niet heel technisch, dus als de opleiding meer technische vakken heeft dan theoretische, dan denk ik niet dat ik me inschrijf. Maar ik ga zeker naar de opendag om te kijken of het wat voor mij is.
  Moderator maandag 11 november 2013 @ 21:34:19 #184
257132 crew  Awsom
pi_133164780
Gebeurt het eigenlijk wel eens dat luchtverkeersleiders overstappen naar het bedrijfsleven in een functie van ............. ?
pi_133214866
Even een update!

Ik had afgelopen maandag en dinsdag (11 en 12 november) mijn grading.

Vandaag werd ik gebeld door LVNL met het nieuws dat ik de grading gehaald heb!

In de loop van deze of volgende week bellen ze me terug voor het verdere verloop!

Iemand ervaring met het Interview?
pi_133220651
Gefeliciteerd! Het interview kan je gewoon zien als een uitgebreid sollicitatiegesprek. Dus je kan jezelf gewoon hierop voorbereiden.

Het interview is geen pass/fail moment. Ze nemen dit mee in het uiteindelijke plaatsingsgesprek. Daar zul je waarschijnlijk meer over horen bij het interview.
pi_133226098
quote:
0s.gif Op maandag 11 november 2013 21:34 schreef Awsom het volgende:
Gebeurt het eigenlijk wel eens dat luchtverkeersleiders overstappen naar het bedrijfsleven in een functie van ............. ?
Op de luchtverkeersleider.nl staat : "Er is trouwens nog nooit iemand, nadat hij operationeel aan de slag kon, gestopt."

@ Mcee GEFELICITEERD :D *O* hou ons op de hoogte :-)

Mijn zenuwen beginnen zich nu toch wel een beetje te ontwikkelen, nog maar een paar nachtjes slapen en ik kan beginnen aan dit avontuur, dat hopelijk lang mag gaan duren ^O^
  Moderator woensdag 13 november 2013 @ 20:28:02 #188
257132 crew  Awsom
pi_133229643
quote:
0s.gif Op woensdag 13 november 2013 13:15 schreef mcee het volgende:
Even een update!

Ik had afgelopen maandag en dinsdag (11 en 12 november) mijn grading.

Vandaag werd ik gebeld door LVNL met het nieuws dat ik de grading gehaald heb!

In de loop van deze of volgende week bellen ze me terug voor het verdere verloop!

Iemand ervaring met het Interview?
Is dat interview gewoon een gesprek met mensen van lvlnl of is dat ook met een psycholoog etc. :P ?
pi_133234984
Dat interview is met twee psychologen.
pi_133251164
Goed, nog even kort mijn feedback die ik vandaag op gekregen op mijn FEAST en DART.

FEAST: Engels gemiddeld gescoord, de rest allemaal bovengemiddeld.
DART: van de drie testjes die meetellen bij de eerste te laag gescoord op efficiency, bij de tweede te laag gescoord op veiligheid, de derde was alles voldoende en de multitasking zelfs bovengemiddeld. Uiteindelijk dus gemiddeld wel een voldoende, echter mag je alleen door als ALLES voldoende is en omdat ik in die eerste testen ergens onvoldoende voor had ben ik afgevallen.

Ik mag het over twee jaar nog eens proberen en hoef dan de FEAST niet opnieuw te doen, de uitslag blijft namelijk twee jaar geldig.

Euston: hééél veel plezier en succes met de opleiding, LongBowNL: toitoitoi en succes met je AAPRO, de rest: veel plezier en succes met de selectiedagen, maak je vooral niet zenuwachtig: rustig blijven, logisch nadenken en gewoon je best doen is het enige wat echt helpt..
pi_133251340
quote:
0s.gif Op donderdag 14 november 2013 14:00 schreef xxmarjannee het volgende:

Ik mag het over twee jaar nog eens proberen en hoef dan de FEAST niet opnieuw te doen, de uitslag blijft namelijk twee jaar geldig.

Ik had dit ook, alleen ze hebben me niet verteld dat de FEAST niet opnieuw hoefde. Niet dat het uit moet maken, maar scheelt toch weer een stukje spanning :P

Wel jammer dat je niet door bent, ken het gevoel helaas.
pi_133251609
@Viezze, de man die ik vanmorgen aan de telefoon had, heeft dat echt nadrukkelijk gezegd tegen me. Als ik het over 2 jaar weer wilde proberen hoefde ik de FEAST niet meer te doen, die heb ik namelijk al gehaald, maar kon ik instromen bij de DART. Echter, als ik bijvoorbeeld 3 of 4 jaar zou wachten moet ik hem wel opnieuw doen. Dit had te maken met de geldigheidsduur van de uitslag.

Misschien dat dit een jaar geleden nog niet zo was. Maar ik zou volgend jaar gewoon even bellen en navragen of je ook bij de DART in kunt stromen i.p.v. bij de FEAST..
pi_133253906
Zo, vandaag de FEAST en DART doorlopen. FEAST ging redelijk en die heb ik (en nog ongeveer 9 personen) succesvol doorlopen. DART was vrij pittig, ondanks dat de eerste 3-4 rondes ontzettend makkelijk zijn. Vooral in ronde 6 een aantal keer een rood vliegtuigje gehad. Multitasken ging daarentegen wel prima en alles ging ook 'best' efficiënt. SPANNEND!
pi_133278384
quote:
0s.gif Op donderdag 14 november 2013 15:32 schreef SvBoxel het volgende:
Zo, vandaag de FEAST en DART doorlopen. FEAST ging redelijk en die heb ik (en nog ongeveer 9 personen) succesvol doorlopen. DART was vrij pittig, ondanks dat de eerste 3-4 rondes ontzettend makkelijk zijn. Vooral in ronde 6 een aantal keer een rood vliegtuigje gehad. Multitasken ging daarentegen wel prima en alles ging ook 'best' efficiënt. SPANNEND!
En jawel, ook de DART succesvol afgerond. Volgende week vrijdag gelijk door naar het assessment. Al met al nu al een leuke ervaring. :)
pi_133279089
@SvBoxel, nice! Gefeliciteerd! Veel plezier en succes met het assessment!
pi_133369681
Wanneer hoor je eigenlijk wat?

Heb mijn FEAST gehaald :D Superblij dat ik de DART mocht gaan doen.

Helaas begreep ik de uitleg niet al te goed en denk dat ik daarom niet efficiënt heb gevlogen. Multitasken was geen probleem maar 2 rode vliegtuigjes in rondes 4-6 en een paar waarschuwingen alleen efficiënt vliegen. Super zenuwachtig, wil zo graag door omdat ik 't zo geweldig vond om te doen.
pi_133376762
Meestal de volgende dag krijg je de uitslag. Behalve als je op vrijdag een test hebt gedaan, dan krijg je hem maandag.

Succes met de rest van de selecties!
pi_133377957
quote:
0s.gif Op maandag 18 november 2013 10:31 schreef Kiyomizu het volgende:
Wanneer hoor je eigenlijk wat?

Heb mijn FEAST gehaald :D Superblij dat ik de DART mocht gaan doen.

Helaas begreep ik de uitleg niet al te goed en denk dat ik daarom niet efficiënt heb gevlogen. Multitasken was geen probleem maar 2 rode vliegtuigjes in rondes 4-6 en een paar waarschuwingen alleen efficiënt vliegen. Super zenuwachtig, wil zo graag door omdat ik 't zo geweldig vond om te doen.
Allereerst gefeliciteerd met de FEAST! Wat betreft de DART is het moeilijk te zeggen. Naar mijn idee krijgt iedereen een verschillend scenario voorgeschoteld en worden naar aanleiding daarvan bepaalde normen gesteld voor waarschuwingen, efficiency, en precisie.

Hou ons op de hoogte!

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 18-11-2013 15:49:18 ]
pi_133379068
Helaas, DART niet gehaald ;( Hoor over een paar dagen meer.
pi_133432700
Komende vrijdag assessment. Heb er onwijs veel zin in! Wat zijn jullie ervaringen hiermee? Mezelf blijven lijkt mij geen probleem, dat ben ik zelf tenslotte. :-)

En wat is ongeveer het percentage dat dit gedeelte haalt en hoe snel krijg je hiervan de uitslag?

[ Bericht 7% gewijzigd door #ANONIEM op 20-11-2013 00:57:26 ]
pi_133441055
@ Viezze ik heb FEAST en DART gehaald. Ook bij mij is verteld dat deze resultaten 2 jaar geldig blijven en ik over een jaar dus gewoon weer in ronde 3 mag beginnen. Waar ik een aantal weken terug op gezakt was.
Diezelfde dag was er ook iemand die een jaar terug ronde 3 had gedaan.
Echter was er ook bij de FEAST een jongen die er voor de 2de keer zat... die was vorig jaar ook op de DART gezakt. Dus misschien is de regeling anders als je op DART zakt dan in ronde 3 op het assesment.

@SvBoxel: Je praat de hele dag (Engels) Dus zorg ervoor dat je keel gesmeerd is ;) Je krijgt diverse opdrachten waarbij ze op samenwerking, besluitvaardigheid, presteren onder druk e.t.c. letten.
Laat je dus van je beste kant horen :) Raak niet in paniek bij kritische vragen of als je iets niet goed hebt ze kijken puur naar hoe je als persoon bent. s6!
pi_133686491
Update;

Morgen het psychologisch inteview @ schiphol.

Als ik feedback krijg laat ik iets weten!
  Moderator woensdag 27 november 2013 @ 21:26:07 #203
257132 crew  Awsom
pi_133690144
quote:
0s.gif Op woensdag 27 november 2013 20:13 schreef mcee het volgende:
Update;

Morgen het psychologisch inteview @ schiphol.

Als ik feedback krijg laat ik iets weten!
Succes!!! Gewoon jezelf zijn, maar wel goed nadenken over je antwoorden ;)
pi_133706445
quote:
0s.gif Op woensdag 27 november 2013 20:13 schreef mcee het volgende:
Update;

Morgen het psychologisch inteview @ schiphol.

Als ik feedback krijg laat ik iets weten!
Heel veel succes alvast! Ik mag 19 & 20 december naar Schiphol voor de grading. Wederom veel zin in. :)
pi_133720156
Hey allemaal,

Aankomende maandag 2 december, heb ik dus mijn eerste capaciteitentesten. Oftewel de FEAST.
Nou vroeg ik me af wat kan ik hierin precies verwachten. Ik heb gesolliciteerd naar de functie Onderofficier Luchtsgevechtsleiding.

Groeten,

Jan
pi_133740179
quote:
0s.gif Op donderdag 28 november 2013 20:15 schreef janlak890 het volgende:
Hey allemaal,

Aankomende maandag 2 december, heb ik dus mijn eerste capaciteitentesten. Oftewel de FEAST.
Nou vroeg ik me af wat kan ik hierin precies verwachten. Ik heb gesolliciteerd naar de functie Onderofficier Luchtsgevechtsleiding.

Groeten,

Jan
De FEAST is in mijn ogen niets meer dan een uitgebreide iq-test gericht op de functie van luchtverkeersleider. Zaken als ruimtelijk inzicht, rekenen, multi-tasking en engelse luister- en leesvaardigheid worden hierin getest. Op de wiki staat een uitgebreide beschrijving van de afzonderlijke testjes.
pi_133897464
quote:
0s.gif Op donderdag 28 november 2013 20:15 schreef janlak890 het volgende:
Hey allemaal,

Aankomende maandag 2 december, heb ik dus mijn eerste capaciteitentesten. Oftewel de FEAST.
Nou vroeg ik me af wat kan ik hierin precies verwachten. Ik heb gesolliciteerd naar de functie Onderofficier Luchtsgevechtsleiding.

Groeten,

Jan
En? Hoe is het gegaan? :)
  Moderator woensdag 4 december 2013 @ 00:46:56 #208
257132 crew  Awsom
pi_133897871
quote:
0s.gif Op woensdag 27 november 2013 20:13 schreef mcee het volgende:
Update;

Morgen het psychologisch inteview @ schiphol.

Als ik feedback krijg laat ik iets weten!
en?
pi_133932569
quote:
99s.gif Op woensdag 4 december 2013 00:46 schreef Awsom het volgende:

[..]

en?
Nog geen tel/mail gehad, volgende week maandag (9/12/13) of dinsdag bellen ze mij of ik geplaatst, geshort-list of afgevallen ben..

Zit nu al n week te wachten en ben toch wel zenuwachtig!

Ze hebben wel veel geschreven, 2 psychologen beide 10 a4's met vanboven 1 vraag. Beide hadden ze alle a4's vol geschreven, dat zijn 20 paginas op 2 uur tijd..

Als dat maar goed komt!

Als ik wat hoor breng ik jullie op de hoogte!
  Moderator donderdag 5 december 2013 @ 14:15:31 #210
257132 crew  Awsom
pi_133943148
quote:
0s.gif Op donderdag 5 december 2013 01:10 schreef mcee het volgende:

[..]

Nog geen tel/mail gehad, volgende week maandag (9/12/13) of dinsdag bellen ze mij of ik geplaatst, geshort-list of afgevallen ben..

Zit nu al n week te wachten en ben toch wel zenuwachtig!

Ze hebben wel veel geschreven, 2 psychologen beide 10 a4's met vanboven 1 vraag. Beide hadden ze alle a4's vol geschreven, dat zijn 20 paginas op 2 uur tijd..

Als dat maar goed komt!

Als ik wat hoor breng ik jullie op de hoogte!
:)

Is dat gesprek gefocust op hoe je zelf bent en je omgeving is, of vooral je motivatie om luchtverkeersleider te worden :P ?
pi_133978178
Ik ben helaas vandaag tijdens de AAPRO afgevallen. Voor alle anderen die nog in de selectiefase zitten: Heel veel succes, maar ook heel veel plezier! ^O^
pi_134081314
Dit topic volgde ik al een tijdje, en nu toch zelf ook even een account aangemaakt nu ik door ben naar de grading!! Ik was alleen benieuwd, weet een van jullie toevallig wanneer de klas begint? Er staat feb/maart, betekend dit dat er 2 klassen zijn of dat ze de precieze datum nog niet hebben vastgesteld.

Zaterdag ook naar de voorlichtingsdag. Heb er zin in!
Succes voor iedereen die in de selectie zit/aan de selectie begint!!
pi_134081609
Nou, zojuist de link naar de e-learning ontvangen. Leuk!

Echter loop ik tegen één ding aan; er wordt vermeld dat deze alleen goed werkt met Internet Explorer. Aangezien ik zelf een Macbook heb en dus geen IE, ben ik gelijk maar even gaan mailen met LVNL of dit dan ook echt niet gaat werken. Zelf ontraadde ze het mij en kunnen ze geen garanties geven of het wel zal gaan werken.

Nu ben ik vast niet de eerste die aan de selectie meedoet met een Macbook. Hoe hebben jullie dit opgelost? Gewoon ergens een windows-pc vandaan gefixt of kan het met een bepaalde work-around toch werken? Ik zie er een beetje tegenop om met een module te beginnen als deze halverwege ineens niet meer werkt. Je kan ze namelijk maar eenmalig doorlopen.
pi_134082421
quote:
0s.gif Op maandag 9 december 2013 15:12 schreef SvBoxel het volgende:
Nou, zojuist de link naar de e-learning ontvangen. Leuk!

Echter loop ik tegen één ding aan; er wordt vermeld dat deze alleen goed werkt met Internet Explorer. Aangezien ik zelf een Macbook heb en dus geen IE, ben ik gelijk maar even gaan mailen met LVNL of dit dan ook echt niet gaat werken. Zelf ontraadde ze het mij en kunnen ze geen garanties geven of het wel zal gaan werken.

Nu ben ik vast niet de eerste die aan de selectie meedoet met een Macbook. Hoe hebben jullie dit opgelost? Gewoon ergens een windows-pc vandaan gefixt of kan het met een bepaalde work-around toch werken? Ik zie er een beetje tegenop om met een module te beginnen als deze halverwege ineens niet meer werkt. Je kan ze namelijk maar eenmalig doorlopen.
Heb zelf geen Macbook, maar ik weet wel dat je de modules meerdere keren kan doorlopen. Het is echter wel zo dat als je eenmaal de toets gaat maken (na elke module een toets),niet meer terug kan om nog even te checken wat het antwoord moet zijn, maar dat is logisch.
Als je dus midden in een module stopt, kan je de volgende keer weer starten waar je gebleven was en je kan ook terugklikken naar vorige pagina's. Ik zal het dus gewoon even uitproberen als ik jou was... Je verliest niet zo maar wat.
Heb zelf nu alle modules doorlopen en kan elke module nu nog inzien als ik dat wil.
pi_134089542
@FMatc: er start een klas de AAPRO in februari, en een klas de AAPRO in maart, die twee klassen worden na de AAPRO samengevoegd. Succes met de Grading, en jij ook SvBoxel!
pi_134098626
Goedenavond!

Ik mag volgende week donderdag en vrijdag net als SvBoxel grading doen en heb net de modules in de e-learning tool doorgewerkt.

Wat ik mij afvraag, is wat er nou eigenlijk tijdens de grading gaat gebeuren om het "moeilijk" te maken. De indruk die de e-learningtool wekt is namelijk dat het simpelweg een rijtje handelingen afwerken (klaringen lezen en opschrijven/afvinken) is, maar dat is vast en zeker te makkelijk gedacht...

Kan iemand vertellen hoeveel vluchten je tijdens zo'n sessie afhandelt? Is het de bedoeling dat je ook "conflicten" detecteert en oplost? Traffic op hetzelfde flightlevel en dergelijke? Wat vonden jullie (als jullie al grading hebben gedaan) lastig?

Thanks alvast :)
"Two wrongs don't make a right, but two Wrights did make an airplane."
pi_134108671
verscheelt tussen de eerste en tweede test maar reken op rond de twaalf toestellen tegelijkertijd
pi_134115959
Hai Fok!kers,

Ik heb in de afgelopen dagen het forum doorspit en heb uiteindelijk ook de knoop doorgehakt om me op te geven. Ben inmiddels al 25 en heb een vaste baan, doe een HBO studie maar toch echt toe aan meer uitdaging. Vandaag de online sollicitatie verstuurd dus nu afwachten. Ik lees op de mail dat je binnen 2 weken bericht krijgt - wat is jullie ervaring hiermee? Kregen jullie snel bericht?
pi_134116790
@Pjee88: had mezelf vorige week vrijdag aangemeld, gister kreeg ik de mail dat mijn sollicitatie goed was ontvangen, werd die middag nog gebeld over een datum voor de eerste selectieronde en die heb ik aankomende maandag al. Dus best wel snel bericht.
pi_134125531
@Jaarsma93, thanks!
"Two wrongs don't make a right, but two Wrights did make an airplane."
pi_134181396
Dankje, Euston! Ik las dat jij geplaatst bent: gefeliciteerd! Super.
pi_134361365
Mcee, hoe is het psychologisch gesprek uiteindelijk afgelopen? Voor mij begint donderdag de gradig! Nog tips?
pi_134370748
Beste,

Ik een vraag betreffende de opleiding.
Afgelopen zaterdag ben ik op de open dag geweest, en het kwam op mij over dat het niveau van Engels voor de opleiding nog niet zo hoog hoeft te zijn.
Welke testen voor de toelating zijn in het Engels? En van welk niveau?
Ik heb Havo afgerond en zit in mijn 3e jaar HBO.
Daarnaast werd op de open dag verteld dat maar zelden iemand niet werd toegelaten vanwege gebrekkig Engels.

Wat zijn jullie meningen/ervaringen hierover?
pi_134394191
Bij de selectie is veel in het engels. De eerste twee testen zijn Europese tests die in het Engels zijn. Daar zit ook een klein stukje engels begrip in (luisteren en lezen). Tijdens de derde test wordt van je verwacht dat je alles in het engels praat. Bij de grading (4e test) is de radiotaal engels. Zelf denk ik dat als je geen moeite hebt met Engels het geen probleem moet zijn. Ook is het zo dat als je iets niet begrijpt doordat het engels is ze daar niet zo moeilijk overdoen. Het kan volgens mij voorkomen dat als je erg slecht scoort op de Engels test in de eerste ronde dat je dan verzocht wordt een cursus te volgen om dit te verbeteren.
pi_134604431
Net bericht gehad dat ik op 14 januari weer naar SPL mag komen voor het interview :-)
"Two wrongs don't make a right, but two Wrights did make an airplane."
pi_134616849
Ik mag zelf ook terugkomen voor het interview! Hurray! Hoeveel procent valt er na de grading (en voor de AAPRO) meestal nog af? En is het interview in het Engels?
pi_134846344
Ha! In het nieuwe jaar ga ik ook eindelijk maar eens solliciteren *O* Ik heb een vraagje over de aanmelding-- met mijn scriptiedeadline kan ik me pas vanaf begin februari ongestoord hier op richten, dus eigenlijk wil ik in Batch 3-2014 (Feast/Dart is dan 3, 7, of 10 februari) terecht komen. Hoe ver van tevoren hebben jullie je aangemeld en hoe lang duurde het voordat dit verwerkt was?
pi_134898714
quote:
0s.gif Op zondag 29 december 2013 21:04 schreef Switchside het volgende:
Ha! In het nieuwe jaar ga ik ook eindelijk maar eens solliciteren *O* Ik heb een vraagje over de aanmelding-- met mijn scriptiedeadline kan ik me pas vanaf begin februari ongestoord hier op richten, dus eigenlijk wil ik in Batch 3-2014 (Feast/Dart is dan 3, 7, of 10 februari) terecht komen. Hoe ver van tevoren hebben jullie je aangemeld en hoe lang duurde het voordat dit verwerkt was?
Leuk! Ik werd de eerste of tweede werkdag na mijn aanmelding gebeld om data kort te sluiten. Ik denk dat als je dan direct aangeeft dat je het liefst in Batch 3 terecht wil komen dat dat geen probleem zal zijn. Alvast veel succes!
pi_135391592
Na het al een tijdje volgen van dit topic, toch maar een account aangemaakt.

Ben zelf al even geleden begonnen met de selectie en mag volgende week de Grading gaan doen (spannend...) en dus nu druk aan het leren van de modules. Heb wel een vraagje over de grading,
in de modules komen alleen voorbeelden voor van maar 1 a 2 vliegtuigen tegelijk. Aan hoe veel vliegtuigen tegelijk moet ik denken bij de grading?

Verder gefeliciteerd dat je door bent SvBoxel (en aan iedereen die de selectie doorlopen of bijna doorlopen heeft)! Laat even weten hoe het interview is afgelopen!

quote:
0s.gif Op maandag 23 december 2013 19:02 schreef SvBoxel het volgende:
Ik mag zelf ook terugkomen voor het interview! Hurray! Hoeveel procent valt er na de grading (en voor de AAPRO) meestal nog af? En is het interview in het Engels?
Ik was afgelopen zaterdag bij de voorlichtingsdag en daar werd gezegd dat er ongeveer 40% nog af valt bij de grading. Verder is mij bekend (zover ik weet) dat het interview in het Nederlands is.

Edit: Oeps, de vraag niet helemaal goed gelezen -,-, hoeveel er "na" de grading af valt heb ik geen idee van :)

[ Bericht 7% gewijzigd door Lucky007 op 13-01-2014 10:36:42 ]
pi_135430566
quote:
0s.gif Op zondag 12 januari 2014 13:15 schreef Lucky007 het volgende:
Na het al een tijdje volgen van dit topic, toch maar een account aangemaakt.

Ben zelf al even geleden begonnen met de selectie en mag volgende week de Grading gaan doen (spannend...) en dus nu druk aan het leren van de modules. Heb wel een vraagje over de grading,
in de modules komen alleen voorbeelden voor van maar 1 a 2 vliegtuigen tegelijk. Aan hoe veel vliegtuigen tegelijk moet ik denken bij de grading?

Verder gefeliciteerd dat je door bent SvBoxel (en aan iedereen die de selectie doorlopen of bijna doorlopen heeft)! Laat even weten hoe het interview is afgelopen!

[..]

Ik was afgelopen zaterdag bij de voorlichtingsdag en daar werd gezegd dat er ongeveer 40% nog af valt bij de grading. Verder is mij bekend (zover ik weet) dat het interview in het Nederlands is.

Edit: Oeps, de vraag niet helemaal goed gelezen -,-, hoeveel er "na" de grading af valt heb ik geen idee van :)
Thanks voor het antwoord. We gaan het vanzelf zien zullen we maar zeggen. :) Ik geloof dat je in de grading zo'n 10 à 12 vliegtuigen moet begeleiden. (In 25 min) Staar je overigens niet helemaal dood op de modules die je thuis moet leren. Het échte werk begint pas tijdens de eerste gradingdag.

Vergeet er overigens vooral niet van te genieten! Heb het zelf als ontzettend leuk ervaren en kijk ook uit naar het laatste deel van de selectie en - hopelijk - straks ook de opleiding.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 13-01-2014 14:04:27 ]
pi_135437721
quote:
0s.gif Op maandag 23 december 2013 19:02 schreef SvBoxel het volgende:
Ik mag zelf ook terugkomen voor het interview! Hurray! Hoeveel procent valt er na de grading (en voor de AAPRO) meestal nog af? En is het interview in het Engels?
Tussen de 40% en 60% haalt de AAPRO. (Ik ben zelf afgevallen tijdens de AAPRO).

Interview is in het Nederlands, misschien herken je nog iemand van de Assessment. ;)

[EDIT]
Las net dat je bedoelde vòòr de AAPRO. Dit is niet echt bekend. Ze hebben plek voor ongeveer 20 mensen en zullen alle plekken proberen te vullen. Als er veel goede kandidaten zijn, kan je tot een half jaar op de shortlist blijven staan.

[ Bericht 13% gewijzigd door LongBowNL op 13-01-2014 15:24:23 ]
pi_135445836
quote:
0s.gif Op maandag 13 januari 2014 15:12 schreef LongBowNL het volgende:

[..]

Tussen de 40% en 60% haalt de AAPRO. (Ik ben zelf afgevallen tijdens de AAPRO).

Interview is in het Nederlands, misschien herken je nog iemand van de Assessment. ;)

[EDIT]
Las net dat je bedoelde vòòr de AAPRO. Dit is niet echt bekend. Ze hebben plek voor ongeveer 20 mensen en zullen alle plekken proberen te vullen. Als er veel goede kandidaten zijn, kan je tot een half jaar op de shortlist blijven staan.
Indien je de AAPRO niet haalt, ben je dan ook gelijk exit bij LVNL? Of kan je nog wel nevenfuncties binnen het bedrijf bekleden?

Een opkikker: De klassen zijn tegenwoordig (als ik de voorlichting mag geloven) 24 kandidaten per klas ;)
pi_135475969
quote:
0s.gif Op maandag 13 januari 2014 15:12 schreef LongBowNL het volgende:

[..]

Tussen de 40% en 60% haalt de AAPRO. (Ik ben zelf afgevallen tijdens de AAPRO).

Interview is in het Nederlands, misschien herken je nog iemand van de Assessment. ;)

[EDIT]
Las net dat je bedoelde vòòr de AAPRO. Dit is niet echt bekend. Ze hebben plek voor ongeveer 20 mensen en zullen alle plekken proberen te vullen. Als er veel goede kandidaten zijn, kan je tot een half jaar op de shortlist blijven staan.
Ah okay! Lijkt me ontzettend zuur om tijdens de AAPRO af te vallen. Ben je uiteindelijk wel iets in dezelfde branch gaan doen?
pi_135598472
Ik doe op dit moment Aviation Studies op de HvA. Ik kan de tijd bij de LVNL gebruiken als een stage. Ik hoop in de toekomst in ieder geval te gaan afstuderen bij de LVNL. Niet als verkeersleider natuurlijk, maar er zijn nog zo veel andere functies binnen de LVNL.

AAPRO niet halen = exit.

Klopt inderdaad van de 24 personen. Ik zat in een batch van 22 personen, er waren er niet genoeg om alles op te vullen. Deze klassen worden in tweeën gedeeld. 2x 12 (of 1x 12 en 1x 10 in mijn geval).
pi_135682550
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 januari 2014 12:34 schreef LongBowNL het volgende:
Ik doe op dit moment Aviation Studies op de HvA. Ik kan de tijd bij de LVNL gebruiken als een stage. Ik hoop in de toekomst in ieder geval te gaan afstuderen bij de LVNL. Niet als verkeersleider natuurlijk, maar er zijn nog zo veel andere functies binnen de LVNL.

AAPRO niet halen = exit.

Klopt inderdaad van de 24 personen. Ik zat in een batch van 22 personen, er waren er niet genoeg om alles op te vullen. Deze klassen worden in tweeën gedeeld. 2x 12 (of 1x 12 en 1x 10 in mijn geval).
LVNL is per definitie een prachtig bedrijf om te werken volgens mij. De 28e hoor ik of ik aan de AAPRO mag beginnen. Psychologisch interview verliep opzich wel prettig, maar je moet altijd maar afwachten of je in het profiel past natuurlijk.
pi_135720313
De LVNL is inderdaad een prachtig bedrijf. Hopelijk word je geplaatst (en niet via die stomme shortlist :r )

[ Bericht 0% gewijzigd door LongBowNL op 20-01-2014 16:29:59 ]
pi_135729633
Mag terug komen voor t interview! Dan hoor ik eveneens de 28e of ik geplaatst ben :D.
Laten we hopen dat we dr beide door heen komen Sv ;)

Enige indicatie wat ik met het interview kan verwachten?

[ Bericht 9% gewijzigd door Lucky007 op 20-01-2014 19:27:42 ]
pi_135731818
quote:
0s.gif Op maandag 20 januari 2014 19:13 schreef Lucky007 het volgende:
Mag terug komen voor t interview! Dan hoor ik eveneens de 28e of ik geplaatst ben :D.
Laten we hopen dat we dr beide door heen komen Sv ;)

Enige indicatie wat ik met het interview kan verwachten?
Interview is eigenlijk gewoon een uitgebreid sollicatiegesprek. Probeer vooral jezelf en eerlijk te zijn. Antwoorden zijn niet echt 'goed of fout'.
pi_136054741
Ik mag in maart aan de AAPRO beginnen :D Nog wel even medisch gekeurd worden, maar daar maak ik me niet zo druk om. Wat een opluchting zeg :)
"Two wrongs don't make a right, but two Wrights did make an airplane."
pi_136056843
@ CessnaP: Gefeliciteerd :) Weet je ook hoeveel maart je start met de AAPRO?
pi_136056960
Thanks Euston! De 24e! :D
"Two wrongs don't make a right, but two Wrights did make an airplane."
pi_136060131
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 januari 2014 15:48 schreef CessnaPilot het volgende:
Ik mag in maart aan de AAPRO beginnen :D Nog wel even medisch gekeurd worden, maar daar maak ik me niet zo druk om. Wat een opluchting zeg :)
Gefeliciteerd!!!

Ik ben helaas niet geplaatst in de klas :'(, dus ik ga m'n feedback gesprek afwachten maar :(....
pi_136085184
Voor mij begint in augustus deze jongensdroom! Volop knallen en studeren tijdens de AAPRO (en de rest van de studie). Kan niet wachten! :)
pi_136085926
Gefeliciteerd SvB ! :) De hoeveelste van augustus begin jij met de AAPRO?
pi_136086411
18 Augustus om precies te zijn! Wat is eigenlijk praktisch qua woonruimte? Woon zelf in Breda en zie het niet zitten om 8 weken lang te pendelen. Vooral niet omdat ik mezelf echt 110% wil inzetten. Aan de andere kant; iets huren met de onzekerheid of je na 8 weken nog mag blijven is ook niet praktisch.
pi_136087709
Gefeliciteerd SvBoxel en CessnaPilot! ^O^ (en natuurlijk ook jammer Lucky007 :{ )

In mijn groep gingen mensen voor een tijdelijke woonruimte bij vrienden of gewoon een tijdelijk appartement in Amsterdam. Pendelen vanuit Breda is echt niet te doen omdat je soms ook om 8:00 uur op Schiphol Oost moet zijn.

De medische keuring is meestal een formaliteit, net als de AIVD keuring.

Studeren kan ik de AAPRO eigenlijk niet noemen omdat het vooral oefeningen zijn. Voordat de AAPRO begint krijg je een boek en instructies wat je moet leren. Leer dat ook goed! Dit helpt vooral omdat je dan minder hoeft na te denken over afkortingen en je meer kan focussen op de oefeningen. Iedereen bij de LVNL zal proberen je door de AAPRO heen te slepen en ik wens jullie ook heel veel succes en heel veel plezier!
  Moderator zaterdag 1 februari 2014 @ 15:03:31 #247
257132 crew  Awsom
pi_136206710
Kun je bij een opendag daar fatsoenlijk parkeren? :P
pi_136292653
Hallo allemaal, ik ben een 14 jarige jongen en het lijkt me echt leuk om luchtverkeersleider te worden, het is al mijn hele leven een droom om piloot te worden en ik was altijd al gefascineerd van schiphol en de luchtvaart, maar toen ik hoorde van luchtverkeersleiders werd ik nog entoushiaster! :s)
Ik zit nu in 3 havo en ik wil graag na mijn eindexamen havo naar het vwo. Als ik in het examenjaar van vwo zit ben ik (als ik gewoon over ga) 18. Ik heb gelezen dat ik dan al mag beginnen met de tests enzo.
Ik wil het pakket Natuur en Techniek kiezen, daar zit wiskunde B bij. Is dat het beste pakket voor dit beroep? :?

Ik wil ook graag zij die de tests al hebben gemaakt vragen waar deze uit zullen bestaan. En is er iets wat slim is om te oefenen (denk aan stressbestendigheid, multitasken, ruimtelijk inzicht etc) zodat ik over een paar jaar optimaal kan presteren bij de tests.
Ik hoop dat jullie een aantal nuttige tips voor mij zullen hebben. Ik ben namelijk heeeeeeel entoushiast *O* !

Groetjes,
Jos

- Oh jaa, is het handig om naar een voorlichtingsdag te gaan? -

[ Bericht 2% gewijzigd door jos_w3099 op 03-02-2014 17:56:34 (iets vergeten) ]
pi_136299069
Hoi Jos,

Allereerst leuk dat je dit wil gaan doen. Qua profiel zou ik gewoon iets kiezen wat bij je past, luchtverkeersleiding heeft geen bepaalde eisen die hiermee te maken hebben dus dat maakt niet echt uit. De optie om tijdens vwo 6 selectie te doen is inmiddels te niet gedaan omdat gebleken is dat de focus dan (zoals het hoort eigenlijk) op het examen ligt. Hou ook rekening met 1 extra jaar vwo aangezien je niet van 5 havo naar 6 vwo kan en dat je dan naar 5 vwo moet.

Voor de tests kun je niet echt oefenen, dat is ook niet echt de bedoeling. En mocht je het toch willen doen dan adviseer ik je om dat te doen in de periode dichter bij de selectie. Om je een beetje een idee te geven van de soort tests, het zijn iq-test achtige dingen. Dus je zult wat kubussen tegenkomen, ruimtelijk inzicht, een beetje engels, reactievermogen en dat soort dingen. Voor een beter beeld zou je FEAST kunnen googlen. Er is een engelse wikipediapagina die je een beetje een indruk kan geven.

Ik zou als ik jou was, zeker als je nog niet geweest bent, 100% naar zo'n voorlichting gaan. Dan kun je vragen stellen en dan kan je ook nog een beter beeld vormen van de baan en alles wat erbij komt kijken.
pi_136299957
quote:
0s.gif Op maandag 3 februari 2014 20:19 schreef Jaarsma93 het volgende:

En mocht je het toch willen doen dan adviseer ik je om dat te doen in de periode dichter bij de selectie.

Ik zou als ik jou was, zeker als je nog niet geweest bent, 100% naar zo'n voorlichting gaan. Dan kun je vragen stellen en dan kan je ook nog een beter beeld vormen van de baan en alles wat erbij komt kijken.
Haha, ja ik dacht beter laat dan nooit ;)

ik las net dat je om naar een voorlichtingsdag 16 moet zijn om er naar toe te gaan.
Maar in maart heb ik mijn beroepsorienterende stage, misschien zou ik dan kunnen proberen bij LVNL. Hopelijk hebben ze voor mij een plekje dan ;)

thanks voor je reactie trouwens
pi_136300075
quote:
0s.gif Op maandag 3 februari 2014 20:19 schreef Jaarsma93 het volgende:

Voor een beter beeld zou je FEAST kunnen googlen. Er is een engelse wikipediapagina die je een beetje een indruk kan geven.

haha met FEAST krijg ik een of andere horrorfilm :?
pi_136316058
quote:
0s.gif Op maandag 3 februari 2014 20:37 schreef jos_w3099 het volgende:

[..]

haha met FEAST krijg ik een of andere horrorfilm :?
Hoi Jos,

Deze wiki moet je hebben: http://en.wikipedia.org/wiki/FEAST_test
Je zou ook kunnen kiezen om na je HAVO Aviation Studies te gaan studeren bij de Hogeschool van Amsterdam. Deze werken nauw samen met LVNL en is ook heel erg gericht op luchtvaart. Met HBO-propedeuse kan je ook starten aan de selectie.

Veel succes (en plezier!) alvast.
  donderdag 6 februari 2014 @ 21:11:55 #253
19194 Oversight
◢◤
pi_136416378
*O* ATC's !!!! Fok19194, with you at topic 2019412, grin..

:{ Heb af en toe zomaar wat vragen en kom die hier zo nu en dan een beetje dumpen, zou jullie kennis en kunde erg waarderen als input. ATIS, baankeuzes, sids en stars, ik wil er op een gegeven moment alles van weten, maar leer op het moment het handigst door gewoon losse vragen te dumpen. Alvast dank voor jullie bijdragen.

:) Gelijk een eerste vraag, waarop baseer je als atc de baankeuze voor wat betreft met als voorbeeld EHAM? Hoe belangrijk is wind tegenover .. andere factoren,..

:@ En omdat ik er niet veel verstand van heb, bij voorkeur in jip en janneke taal, ofwel flying blindfolded, VFR, heading unknown, altitude unknown, fuel on board unknown, unable to ident, unable to squawk, transponder fell off...
◢◤
pi_136434631
Hoi Oversight,

Dit topic gaat eigenlijk vooral over de selectie om luchtverkeersleider te worden. Het is misschien niet de beste plek voor jouw vraag :P

Zelf weet ik wel een beetje over de baankeuze op Schiphol. De wind is zeker een van de meest belangrijke factoren, maar eigenlijk gaat het ook heel erg om milieu en geluidshinder. In overleg met omliggende gemeentes etc zijn er voorkeurscombinaties bepaald. Zo zal de Polderbaan (of de 18R/36L zoals ATCs 'm noemen), mits beschikbaar, altijd worden gebruikt omdat deze voor de minste hinder zorgt. Soms is er onderhoud nodig op een baan, of kan deze om een andere reden niet gebruikt worden. Dit wordt door de luchthaven zelf bepaald.

Per baan zijn er regels vastgesteld wanneer deze gebruikt mag worden, en dit verschilt ook per landen/starten. De Kaagbaan (06/24) wordt vaak gebruikt, richting het zuidwesten om te starten of juist richting het noordoosten om te landen. De Aalsmeerbaan (18L/36R) kun je alleen maar gebruiken om naar het zuiden te starten, of vanúit het zuiden te landen (aand de noordkant staat een gebouw in de weg). Sommige banen of baancombinaties mag je 's nachts of met slecht zicht niet vliegen. De Oostbaan (04/22) wordt slechts heel zelden voor het grote, commerciele verkeer gebruikt.

Buiten alle bovenstaande regels speelt de wind de grootste rol. Als een voorkeursbaan echt niet gevlogen kan worden door te harde wind uit de verkeerde hoek, wordt de volgende meest "preferente" combinatie gebruikt. Dit kan door de supervisor (de grote baas in de toren) op ieder moment worden besloten of weer aangepast.

Hoop dat dit je vraag een beetje beantwoordt ;)
  vrijdag 7 februari 2014 @ 13:39:34 #255
19194 Oversight
◢◤
pi_136436191
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 februari 2014 12:50 schreef TaksiHebbe het volgende:
-knip-

Hoop dat dit je vraag een beetje beantwoordt ;)
^O^ Super, inderdaad precies wat ik wilde weten, heb er snel nog veel meer, maar is wellicht beter in een ander topic dan, ik wist niet dat er potentiele ATC's inpluggen hier en de TT viel me gelijk op, echt heel leuk, dat jullie hier zijn.

:) Ik zal hier binnenkort een linkje dumpen naar een nieuw topic voor meer vragen en inhoud over ATC, tnx !!
◢◤
pi_136438665
quote:
0s.gif Op maandag 3 februari 2014 20:35 schreef jos_w3099 het volgende:

[..]

Haha, ja ik dacht beter laat dan nooit ;)

ik las net dat je om naar een voorlichtingsdag 16 moet zijn om er naar toe te gaan.
Maar in maart heb ik mijn beroepsorienterende stage, misschien zou ik dan kunnen proberen bij LVNL. Hopelijk hebben ze voor mij een plekje dan ;)

thanks voor je reactie trouwens
Ik zou dit zo vroeg mogelijk regelen. De LVNL laat alleen bij uitzondering mensen toe. Mij is het gelukt in de 3de klas (zo'n 6 jaar geleden), dus het moet voor jou ook wel lukken.

Als je verder geïnteresseerd bent in de luchtvaart, dan is de optie Aviation Studies op de HvA misschien goed. Deze opleiding kan je in combinatie doen met de Luchtverkeersleiding en als je afvalt (zoals ik) dan heb je nog een opleiding om op terug te vallen. Daarnaast hoef je geen VWO te gaan doen, omdat je met een HBO propedeuse (alle studiepunten van het eerste jaar halen) ook gewoon mag beginnen bij de LVNL.

Als je verder geen interesse hebt in Luchtvaart, dan is het beter om gewoon VWO te gaan doen.
pi_136579861
Leuk topic, dit. :)

Een paar jaar geleden heb ik een rondleiding gehad bij TRACON NorCal (luchtverkeersleiding voor het luchtruim rondom San Francisco, San Jose en nog wat grote vliegvelden in die regionen). Erg gaaf, en ook cool om te zien hoe relaxed die lui hun werk doen. (En dat het ook niet best zou zijn als ze gespannen waren!)
I hope you can see this because I'm doing it as hard as I can.
  vrijdag 14 februari 2014 @ 00:20:23 #258
272681 NickEnzo
Mr. Monopoly
pi_136689699
Denken jullie dat het verstandig is om tussentijds gewoon aan te melden bij de opleiding?

Ik heb nu een jaar geleden mijn VWO afgerond, en ben nu hard op weg om een Propedeuse HBO Commerciële Economie/Sportsmarketing te behalen. Ik ga er wel van uit dat ik mijn P haal, zou dat een voordeel zijn op anderen, ondanks het feit dat de studie die ik nu doe niet erg aansluit op Luchtverkeersleiding? Wat denken jullie?
Monopoly
City
Streets
Rockt
pi_136692633
Levert geen voordeel op tijdens de selectie. Dit zijn testen en zolang je de min. Eisen heb om selectie te doen mag dat.
pi_136734242
Bij de selecties wordt niet gekeken naar kennis, maar naar kunst. Je moet gewoon bepaalde eigenschappen in huis hebben. Sommige van die eigenschappen kun je niet leren (stressbestendigheid bijv.).
pi_136749486
Ik denk dat het sowieso wel de moeite waard is om je P te halen. Ik denk dat het bij de selectie niet bijster veel voordelen heeft op het gebied van kennis, maar het kan voor jezelf wel mentaal fijn zijn. Ik ben zelf bijna klaar met m'n bachelor en ik weet vrij zeker dat dit me wel heeft geholpen qua persoonlijke ontwikkeling, ook al ben ik (nog) niet helemaal door de selectie heen.
pi_137800193
Hoe gaat het met iedereen die begonnen is met de AAPRO?
Het is al zo lang stil op het forum haha
pi_137831834
Speciaal voor dit topic een account aangemaakt. Ik volg het nu al een tijdje, en hoewel ik me natuurlijk niet kan voorbereiden op de test, is het wel fijn een idee te hebben van wat me ongeveer te wachten staat. Ik heb mijn eerste test (FEAST-test) morgen in Soesterberg. Hopelijk mag ik daarna ook door naar de DART-test.

Zijn er hier nog meer die morgen de test hebben?

Ik zal mijn ervaringen en de uitslag morgen posten.
pi_137841282
quote:
0s.gif Op zondag 16 maart 2014 14:54 schreef Andaluz het volgende:
Hoe gaat het met iedereen die begonnen is met de AAPRO?
Het is al zo lang stil op het forum haha
Ik moet nog even wachten tot augustus, dan begint voor mij de AAPRO. Op dit moment is daarnaast het AIVD-onderzoek (denk ik?) nog gaande en heb ik begin volgende maand mijn medische keuring. Maak me om beide weinig zorgen en ga er dus ook gewoon vanuit dat ik in augustus écht mag beginnen.
  Moderator maandag 17 maart 2014 @ 16:25:04 #265
257132 crew  Awsom
pi_137847070
quote:
12s.gif Op maandag 17 maart 2014 14:03 schreef SvBoxel het volgende:

[..]

Ik moet nog even wachten tot augustus, dan begint voor mij de AAPRO. Op dit moment is daarnaast het AIVD-onderzoek (denk ik?) nog gaande en heb ik begin volgende maand mijn medische keuring. Maak me om beide weinig zorgen en ga er dus ook gewoon vanuit dat ik in augustus écht mag beginnen.
Zit er zoveel tijd tussen? dacht dat het hele selectieproces (behalve AIVD onderzoek) een maand of twee duurde?

oh wacht AAPRO is natuurlijk tijdens de opleiding ofneit?
pi_137914150
quote:
99s.gif Op maandag 17 maart 2014 16:25 schreef Awsom het volgende:

[..]

Zit er zoveel tijd tussen? dacht dat het hele selectieproces (behalve AIVD onderzoek) een maand of twee duurde?

oh wacht AAPRO is natuurlijk tijdens de opleiding ofneit?
AAPRO is direct vooraf aan je opleiding. Ben op dit moment nog aan het afstuderen overigens, vandaar dat ik een klas later begin.
  Moderator vrijdag 21 maart 2014 @ 21:19:23 #267
257132 crew  Awsom
pi_138019189
Aangemeld :) Eens kijken hoever ik kom in de keuring. Hopen dat m'n ogen goedgekeurd worden (-5)..
  Moderator woensdag 2 april 2014 @ 15:25:38 #268
257132 crew  Awsom
pi_138436932
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 november 2013 10:01 schreef xxmarjannee het volgende:
@Thom_88, hoe ging je FEAST/DART gister?

@iris123, ik heb vooralsnog alleen gelezen dat ze bij EUROCONTROL tot 2017 niets zoeken.. Volgens mij is het personeelsbestand bij LVNL best evenredig verdeeld qua leeftijd en is de instroom aan nieuwe luchtverkeersleiders ongeveer gelijk aan de uitstroom die stopt of met pensioen gaat. Ze zullen dus ieder jaar weer een aantal nieuwe luchtverkeersleiders nodig hebben. Maar als je je daar echt zorgen om maakt kun je altijd even bellen/mailen met recruitment, zij weten vast wel al of er nog nieuwe selectierondes gaan komen volgend jaar..
Om hier even op terug te komen, zo te zien zoeken ze weer mensen:

http://www.eurocontrol.in(...)affic-controller-job

:)
pi_138471515
Morgen medische keuring! Woeh!
pi_138476063
En Kasper, hoe is het gegaan?
pi_138708947
Ik heb de test in 2011 gedaan. Er was een opdracht met een draaiende cirkel met een opening en met daarin een huis wat eveneens draaide. Wie weet wat de bedoeling daarvan was?
  Moderator dinsdag 15 april 2014 @ 18:53:15 #272
257132 crew  Awsom
pi_138915045
FEAST in mei, ik ben benieuwd :)

quote:
7s.gif Op donderdag 3 april 2014 15:09 schreef SvBoxel het volgende:
Morgen medische keuring! Woeh!
En?

[ Bericht 64% gewijzigd door Awsom op 15-04-2014 20:13:04 ]
  Moderator dinsdag 15 april 2014 @ 20:05:57 #273
257132 crew  Awsom
pi_138936690
Komende vrijdag naar Soesterberg voor de FEAST en als ik goed mijn best doe de DART. Zijn er ook anderen die vrijdag komen?
pi_138946344
quote:
99s.gif Op dinsdag 15 april 2014 18:53 schreef Awsom het volgende:
FEAST in mei, ik ben benieuwd :)

[..]

En?
Ik had 2 ogen, 2 oren, 2 longen, een hart en kon mezelf ook nog eens voortbewegen. Alles in orde dus. :)
  Moderator woensdag 16 april 2014 @ 19:35:49 #276
257132 crew  Awsom
pi_138952506
quote:
12s.gif Op woensdag 16 april 2014 16:32 schreef SvBoxel het volgende:

[..]

Ik had 2 ogen, 2 oren, 2 longen, een hart en kon mezelf ook nog eens voortbewegen. Alles in orde dus. :)
Gefeliciteerd :) Wanneer begin je?
pi_138970691
quote:
99s.gif Op woensdag 16 april 2014 19:35 schreef Awsom het volgende:

[..]

Gefeliciteerd :) Wanneer begin je?
18 Augustus. Alleen nog even het aanstellingsgesprek afwachten. :) Veel succes - en plezier - met de FEAST alvast.
pi_139046078
We mochten maar met vier personen deelnemen aan het DART programma. De rest viel af gisteren. Is dat een beetje gemiddeld? Of meer een uitzondering.

DART vond ik heel leuk om te doen. Ik ben benieuwd of ik door ben. Ik heb er wel een goed gevoel over.
pi_139046663
Toen ik de test deed mochten er een stuk meer de DART doen, maar het was zeker geen 50% van de kandidaten.
pi_139056673
Bij mij waren er zes door naar de dart. Succes iig
  Moderator zaterdag 19 april 2014 @ 22:36:06 #281
257132 crew  Awsom
pi_139056913
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 april 2014 22:29 schreef Jaarsma93 het volgende:
Bij mij waren er zes door naar de dart. Succes iig
Zes van de .... ?
pi_139066472
Oke helder. Ik zal even laten weten wat er uitkomt natuurlijk.

Fijne paasdagen.
pi_139074785
Volgens mij is het heel variabel. Bij onze groep waren er 12 door van de 20. Mijn advies is dan ook om vooral de statistieken vergeten, die zeggen namelijk helemaal niks over jouw prestaties. Het gaat erom dat je een bepaalde drempelwaarde haalt. That's it. Succes. :)
  Moderator zondag 20 april 2014 @ 17:06:06 #284
257132 crew  Awsom
pi_139076647
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 april 2014 17:16 schreef Newb het volgende:
We mochten maar met vier personen deelnemen aan het DART programma. De rest viel af gisteren. Is dat een beetje gemiddeld? Of meer een uitzondering.

DART vond ik heel leuk om te doen. Ik ben benieuwd of ik door ben. Ik heb er wel een goed gevoel over.
Had je nog geoefend voor de FEAST? Ik heb wel eens eerder zo'n capaciteitentest gemaakt , maar ik heb geen idee wat ik bij deze test moet voorstellen qua moeilijkheidsgraad :P

Is het letterlijk dat wat op de wiki staat?
pi_139077462
Ja het is letterlijk wat op de wiki staat.

Voorbereiden kan door op internet zoveel mogelijk testjes te maken. Het schijnt dat je je resultaat daar wel enigszins mee kan verbeteren( getallenreeksen gaat bijvoorbeeld sneller als je weet waar je naar moet zoeken), maar veel is het niet.
pi_139088399
Ik had een aantal iq-tests gedaan om in de 'mindset' te komen. Verder niet. Ik wilde vooral vrij naturel instappen, en zien hoe ver ik kom.
pi_139104278
quote:
99s.gif Op zaterdag 19 april 2014 22:36 schreef Awsom het volgende:

[..]

Zes van de .... ?
van de twintig. maar het is inderdaad beter om je niet zo bezig te houden met de statistieken. Na de DART krijg je daar ook niks meer van mee en ergens is dat ook wel goed want de uiteindelijke kans dat je het haalt is ook super klein. Laat dit je echter niet negatief beïnvloeden
  Moderator maandag 21 april 2014 @ 21:10:40 #288
257132 crew  Awsom
pi_139124611
quote:
12s.gif Op woensdag 19 maart 2014 09:16 schreef SvBoxel het volgende:

[..]

AAPRO is direct vooraf aan je opleiding. Ben op dit moment nog aan het afstuderen overigens, vandaar dat ik een klas later begin.
Als ik het me goed herinneren is de AAPRO de eerste 2 of 3 maand van je opleiding, toch?
pi_139140889
Ik heb reactie. Ik heb de DART niet gehaald, helaas.
pi_139208781
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 april 2014 11:38 schreef Newb het volgende:
Ik heb reactie. Ik heb de DART niet gehaald, helaas.
Zonde! Had je veel warnings/collisions?
pi_139303759
Yeah, dinsdag 13 mei ga ik mijn contract tekenen en krijg ik eindelijk de uitslag van de testen. ben erg benieuwd hoe ik het er vanaf heb gebracht. Ik mag ook starten op 18 augustus. Zijn er nog meer mensen hier die dan gaan beginnen?
pi_139326459
quote:
0s.gif Op zondag 27 april 2014 14:59 schreef Barry_Pooter het volgende:
Yeah, dinsdag 13 mei ga ik mijn contract tekenen en krijg ik eindelijk de uitslag van de testen. ben erg benieuwd hoe ik het er vanaf heb gebracht. Ik mag ook starten op 18 augustus. Zijn er nog meer mensen hier die dan gaan beginnen?
Yes, ik! Heb 14 mei mijn aanstellingsgesprek. Zie je 18 augustus! ;-)
  Moderator dinsdag 13 mei 2014 @ 11:26:36 #293
257132 crew  Awsom
pi_139898870
Kan iemand mij vertellen hoe laat de assessment begint? Duurt dat ook een hele dag?
pi_139911173
Bij mij (maar dat is inmiddels alweer een jaar geleden) begon het om 9 uur en was het rond 2 uur klaar. In de ochtend ga je eerst in groepsverband over bepaalde situaties praten. daarna doe je een persoonlijkheidstest (ja alweer...) of een vliegplan opstellen. Deze twee dingen gebeuren tegelijkertijd en dan kan het zo zijn dat je eerst de ander doet. Daarna presenteer je je vliegplan aan de selectiecommisie. Vervolgens ga je met je medekandidaten overleggen over de gemaakte vliegplannen en dan maken jullie een definitieve keuze hierover. Daarna ging ik lunchen. Na de lunch was er alleen nog een kort onderdeel waar de een wat omschrijft wat de ander dat moet tekenen. Daarna was het afgelopen. Over de verdere inhoud zal ik niet uitweiden dat merk je daar wel :p.
  Moderator vrijdag 16 mei 2014 @ 11:30:34 #295
257132 crew  Awsom
pi_140013618
Damn, die FEAST is echt lastig :P
  Moderator vrijdag 16 mei 2014 @ 14:30:13 #296
257132 crew  Awsom
pi_140019265
FEAST gehaald, bij DART #4 twee punten verwisseld waardoor ik ipv van punt 1 -2 -3 -4 ging, ik 1-2-4-3-4 heb gedaan... Had helemaal in m'n hoofd dat 3 en 4 andersom waren :( Waarschijnlijk heb ik daar dus teveel verloren op het efficiency gedeelte.

Iig nergens collissions.. ik ben benieuwd :)

[ Bericht 25% gewijzigd door Awsom op 17-05-2014 13:31:21 ]
  Moderator zaterdag 17 mei 2014 @ 13:31:44 #297
257132 crew  Awsom
pi_140051978
Waren er nog andere mensen van hier afgelopen vrijdag die de FEAST hebben gedaan?
  Moderator woensdag 28 mei 2014 @ 00:35:06 #298
257132 crew  Awsom
pi_140454682
Ik ben door trouwens :9
pi_140473946
quote:
99s.gif Op woensdag 28 mei 2014 00:35 schreef Awsom het volgende:
Ik ben door trouwens :9
Nice man, gefeliciteerd! :-) Wanneer heb je assessment?
  Moderator woensdag 28 mei 2014 @ 21:02:55 #300
257132 crew  Awsom
pi_140483749
quote:
12s.gif Op woensdag 28 mei 2014 17:08 schreef SvBoxel het volgende:

[..]

Nice man, gefeliciteerd! :-) Wanneer heb je assessment?
Binnenkort ;)
  Moderator woensdag 28 mei 2014 @ 21:03:09 #301
257132 crew  Awsom
pi_140483765
vol
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')