abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_131271415
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 september 2013 08:43 schreef Wizzor het volgende:
Hebben jullie eigenlijk ook ambities om in het schoolbestuur te gaan zitten? Het lesgeven is wel erg uitdagend moet ik bekennen, maar persoonlijk zie ik het wel zitten om over een x aantal jaren bijvoorbeeld afdelingsleider te worden.

Dat gezegd hebbende, heb zelf op het moment ook een interessante klas. Het is niet zo erg dat ze me ongezien de tyfus wensen, maar de sfeer is niet echt je van het. Zoiets nog niet eerder meegemaakt moet ik bekennen. Ik ga er mee om door mij zakelijk op te stellen. Wanneer zij afstand wensen (in groepsverband, persoonlijke aandacht geef ik uiteraard wel indien nodig) dan krijgen zij dat. Uiteindelijk zit ik er om hen Engels aan te leren en niet als leider van de jeugdsoos. Ik denk dat de inkeer komt wanneer zij hun eerste cijfers terugkrijgen. Deze zullen een stuk lager zijn dan gemiddeld wegens hun (ogenschijnlijke) desinteresse. Dan komt er wat opstand enz want de leraar is zo slecht, want kijk naar onze cijfers, en dat daarna de meeste leerlingen weer wat bijtrekken. Want "lastig" of niet, ik denk dat de meeste leerlingen wel gewoon goede cijfers willen halen.

Straks weer lekker mijn 4 havoklas, ik weet dat je eigenlijk geen favorieten mag hebben, maar dit zijn toch echt mijn favorietjes :D Hoop dan ook dat ze het goed gaan doen komend jaar en de sfeer zo blijft.
niet zozeer de schoolleiding, ik ben geen managerstype denk ik, en er komt toch wel veel management bij kijken. sectievoorzitter word ik volgend jaar, maar dat zit dichter op mijn vak.

beleid vind ik erg interessant, dus meer de bestuurskant dan de leiding lijkt me wel leuk, of bij de overheid als de economie weer een beetje aantrekt, bij het ministerie ofzo. dat soort dingen heb ik altijd al leuk gevonden :Y

maar wie weet ben ik over tien jaar toch ineens teamleider hoor :P
Kwak
pi_131271486
overigens, ik weet niet wat me overkomt. ik heb nu in mijn vierde jaar voor het eerst dat er geen enkele klas is waar ik tegen opzie vanuit regie-oogpunt. ik kan er nog niet aan wennen dat ik mijn spierballen niet echt hoef te laten zien :@ ik zou er vast van moeten genieten, maar ik vind sommige klassen ronduit saai -O- _O- had ik echt nooit verwacht van mezelf, dat ik dat stoeien en de kleine overwinninkjes zoveel voldoening zou vinden geven....

edit: ik heb ook geluk hoor, met écht leuke klassen. 5V en 6V zijn hilarisch. 4V moet me nog een beetje beter leren kennen dan worden ze ook wel iets losser denk ik, 3V is best druk maar ook nog wat afstandelijk en afwachtend, mijn mentorklas is top (4H) en 5H gaat vol voor het examen... en mijn brugklasje, tsja, die zijn lief maar ook oersaai en nog zo klein en onwetend...

zo leuk, gisteren kwamen twee jongens uit mijn 3v van vorig jaar (1 heb ik nu in 4V de andere zit bij mijn collega) even langs in hun tussenuur. ik hoorde ze op de gang "kom we gaan gewoon naar binnen" O+ ze verveelden zich en kwamen even kletsen. Even hun verhaal doen over het begin van de vierde, en hoe anders alles is. Echt heel onverwacht want ik had vorig jaar helemaal geen speciaal contact met deze jongens ofzo. maar het was echt heel leuk dat ze even kwamen kletsen, :D

[ Bericht 24% gewijzigd door kwakz0r op 17-09-2013 10:34:31 ]
Kwak
pi_131272780
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 september 2013 08:43 schreef Wizzor het volgende:

Dat gezegd hebbende, heb zelf op het moment ook een interessante klas. Het is niet zo erg dat ze me ongezien de tyfus wensen, maar de sfeer is niet echt je van het. Zoiets nog niet eerder meegemaakt moet ik bekennen. Ik ga er mee om door mij zakelijk op te stellen. Wanneer zij afstand wensen (in groepsverband, persoonlijke aandacht geef ik uiteraard wel indien nodig) dan krijgen zij dat. Uiteindelijk zit ik er om hen Engels aan te leren en niet als leider van de jeugdsoos. Ik denk dat de inkeer komt wanneer zij hun eerste cijfers terugkrijgen. Deze zullen een stuk lager zijn dan gemiddeld wegens hun (ogenschijnlijke) desinteresse. Dan komt er wat opstand enz want de leraar is zo slecht, want kijk naar onze cijfers, en dat daarna de meeste leerlingen weer wat bijtrekken. Want "lastig" of niet, ik denk dat de meeste leerlingen wel gewoon goede cijfers willen halen.
Die houding hebben ze niet in de klas, hoor. Ze wensen me niet letterlijk de tyfus, maar een collega hoorde er eentje over de gang tieren toen ik haar eruit zette. Ik denk alleen wel dat als ik het niet snel oplos met deze klas ze dit gedrag ook in het lokaal gaan vertonen.
Dit, dus.
  dinsdag 17 september 2013 @ 22:11:16 #179
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_131297511
http://static2.volkskrant(...)wijsakkoord_2621.pdf

Geen idee of ie bij jullie al bekend was, maar in de link zit de tekst van het (niet door de aob ondertekende) onderwijsakkoord. Zelden zo'n partij wollig gelul in één document gezien.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_131298621
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 september 2013 22:11 schreef Janneke141 het volgende:
http://static2.volkskrant(...)wijsakkoord_2621.pdf

Geen idee of ie bij jullie al bekend was, maar in de link zit de tekst van het (niet door de aob ondertekende) onderwijsakkoord. Zelden zo'n partij wollig gelul in één document gezien.
wat ik er zo scannend uithaal: leraren ervaren teveel werkdruk. om het opstapelen van nieuwe beleidsvoornemens te voorkomen, storten we nu eerst wat beleid uit over de school (statutair vastgelegde rechten en plichten, herzien en herijken van de kerndoelen)... daarna ben ik gestopt, had geen zin meer om verder te lezen...
Kwak
  dinsdag 17 september 2013 @ 22:29:17 #181
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_131298745
"Bij mooie woorden en papieren ambities mag het niet blijven".. GAAAAP :')
.
  dinsdag 17 september 2013 @ 22:30:05 #182
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_131298790
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 september 2013 22:29 schreef Baba-O-Riley het volgende:
"Bij mooie woorden en papieren ambities mag het niet blijven".. GAAAAP :')
Het hele stuk is niks anders dan papieren ambities. "Alle partijen beloven zich in te zetten om" en dat keer 28.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_131300004
Ik denk dat het niet zo handig is geweest om het zo juichend te presenteren zoals het CNVO een paar weken geleden deed: koopkrachtverbetering! Weg nullijn! 3000 extra banen! Werkdrukverlaging!

Nu kan het alleen maar tegenvallen: oeps, de koopkrachtverbetering bestaat er slechts in dat je wat minder kwijt bent aan pensioenpremie - maar ook minder pensioen opbouwt. Oeps, de nullijn in 2014 al weg is slechts omdat de beloofde koopkrachtverbetering van 2015 nu over twee jaar wordt uitgesmeerd. Oeps, geen concrete werkdrukverlagende maatregelen, slechts het zoveelste onderzoek ernaar. Oeps, dat alles wordt betaald door iedereen zonder grijs haar een vermoedelijk veel soberder seniorenregeling te geven dan hun grijze collega's. Oeps, op deze manier krijg je niet voldoende hogeropgeleiden voor de klas, als je dan toch het aantal masters fors wilt verhogen zul je een ubermakkelijk te halen master moeten instellen.

Veel (beter gezegd: vrijwel alles) is nog niet concreet gemaakt en dus bestaat de mogelijkheid dat er wel degelijk positieve punten tussen zitten. Als we het onderwijsakkoord neutraal gepresenteerd hadden gekregen waren we misschien best blij geweest met die sprankjes hoop of met bovengenoemde kruimels. Maar na de halleluja's van een paar weken terug, en die van het kabinet nu ("we investeren in onderwijs!"), valt het op het eerste gezicht nogal tegen. Maar goed, wie weet bakken ze er nog wat prachtigs van wanneer e.e.a. wel concreet wordt ingevuld. Een mens mag dromen.

Overigens, wat pas echt leuk leesvoer is is de OCW-begroting voor 2014 en dan meer specifiek de genoemde doelen, in de trant van: "in 2017 scoren leerlingen gemiddeld 2 punten hoger op de CITOtoets" en "in 2016 halen leerlingen gemiddeld 0,2 punt hoger voor hun examen Engels". Wie bekend is met de elasticiteit van de N-term weet dat dat laatste doel zeker behaald zal worden, en bij de CITOtoets valt er vast ook een mouw aan te passen. Ik vraag me af of iemand op dat ministerie dit serieus meent/neemt.
  dinsdag 17 september 2013 @ 22:59:32 #184
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_131300056
Ze maken zichzelf belachelijk met al die loze beloftes die iedereen tegen die tijd toch alweer vergeten is.
.
pi_131304609
Jammer is wel dat het groot verspreid in het nieuws is hoe geweldig leraren het nu hebben, want donder, wat gaan we erop vooruit als ik anderen mag geloven.
pi_131304699
Dat is waar, ik ben actief bij een club die 'de beste leraar voor de klas' tot doel heeft en gelooft dat daar o.a. concurrerende arbeidsvoorwaarden voor nodig zijn. Die hoeft bij het grote publiek nu niet aan te komen met "lerarensalarissen moeten omhoog" of "werkdruk moet omlaag". Maar ach, dat hoefden we de afgelopen jaren toch al niet :) De nadruk zal gelegd moeten blijven worden op het kwaliteitsaspect ("zonder concurrerende arbeidsvoorwaarden loopt uw kind een steeds grotere kans geen goede wiskundedocent te hebben", "zonder lagere werkdruk onvoldoende aandacht/begeleiding voor uw kind"). Want dat het eigen kind matig onderwijs krijgt voor al het belastinggeld dat we aan OCW betalen, daar heeft de gemiddelde Nederlander wel een boodschap aan.
pi_131316822
quote:
0s.gif Op woensdag 18 september 2013 07:14 schreef Wizzor het volgende:
Jammer is wel dat het groot verspreid in het nieuws is hoe geweldig leraren het nu hebben, want donder, wat gaan we erop vooruit als ik anderen mag geloven.
Je moet ook niet op NuJij komen tenzij je van zelfkastijding houdt. Mon dieu dat is erg.

NOA is een hap gebakken lucht. Niet verwonderlijk, gezien het gebrek aan enige visie bij OCW. Wat ik erg vind is het feit dat het negatieve (bapo afschaffen, regels uitstorten over de scholen) al besloten is, terwijl de reacties daarop kennelijk nog moeten worden geformuleerd. Er is nog geen seniorenregeling na de bapo, er staat slechts een onderzoek naar de werkdruk, yadayada.

Het kan natuurlijk zijn dat de versie die de AOB gisteren online heeft gezet (ik had die gelezen) een niet-finale versie is. Dat werd her en der ook geïnsinueerd. Waarom ze een potentiële ondertekenaar niet het goede ding zouden geven is mij een raadsel, though, dus ik ga er van uit dat het bekend is en dat we de zoveelste ronde 'pappen en nathouden' / 'we hieven het glas, we deden een plas en alles bleef zoals het was' ingaan. Jammer, maar wie had er iets anders verwacht?
"Friendship is like wetting your pants. Everyone can see it, but only you can feel its warmth."
pi_131319495
Het ergste vind ik
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Kwak
pi_131338993
quote:
0s.gif Op woensdag 18 september 2013 17:40 schreef kwakz0r het volgende:
Het ergste vind ik
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Alleen kun je dan toch juist je mening uiten, voor een groter publiek? Zou het wel wat vinden in ieder geval om zo te kunnen ventileren :p

Krijgen jullie ook ruimte om te professionaliseren, buiten de beurzen van het ministerie om? Een kennis die werkt op een internationale school die krijgt hier een stuk meer ruimte voor dan mijn rsg'tje. Wel logisch natuurlijk, gezien ze veel meer inkomsten kunnen genereren, maar acties vanuit het MT om werknemers op cursussen te sturen zou ik ook wel waarderen. Zit daar nog veel verschil in tussen de openbare scholen?
pi_131352287
quote:
0s.gif Op woensdag 18 september 2013 07:33 schreef ShadyLane het volgende:
Dat is waar, ik ben actief bij een club die 'de beste leraar voor de klas' tot doel heeft en gelooft dat daar o.a. concurrerende arbeidsvoorwaarden voor nodig zijn. Die hoeft bij het grote publiek nu niet aan te komen met "lerarensalarissen moeten omhoog" of "werkdruk moet omlaag". Maar ach, dat hoefden we de afgelopen jaren toch al niet :) De nadruk zal gelegd moeten blijven worden op het kwaliteitsaspect ("zonder concurrerende arbeidsvoorwaarden loopt uw kind een steeds grotere kans geen goede wiskundedocent te hebben", "zonder lagere werkdruk onvoldoende aandacht/begeleiding voor uw kind"). Want dat het eigen kind matig onderwijs krijgt voor al het belastinggeld dat we aan OCW betalen, daar heeft de gemiddelde Nederlander wel een boodschap aan.
Vind de modale Nederlandse ouder het erg als het VWO-niveau hierdoor lager is?

quote:
1s.gif Op dinsdag 17 september 2013 22:57 schreef ShadyLane het volgende:
Overigens, wat pas echt leuk leesvoer is is de OCW-begroting voor 2014 en dan meer specifiek de genoemde doelen, in de trant van: "in 2017 scoren leerlingen gemiddeld 2 punten hoger op de CITOtoets" en "in 2016 halen leerlingen gemiddeld 0,2 punt hoger voor hun examen Engels". Wie bekend is met de elasticiteit van de N-term weet dat dat laatste doel zeker behaald zal worden, en bij de CITOtoets valt er vast ook een mouw aan te passen. Ik vraag me af of iemand op dat ministerie dit serieus meent/neemt.
Een paar jaar geleden liet een insider weten dat de vragen van de CITO-toets over een lange periode steeds wat gemakkelijker zijn gemaakt om dezelfde score te behouden. Nogal vreemd, nietwaar? Het ijken van het gemiddelde cijfer en de standaardverdeling in plaats van het ijken van het niveau.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_131352326
quote:
0s.gif Op donderdag 19 september 2013 16:50 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Vind de modale Nederlandse ouder het erg als het VWO-niveau hierdoor lager is?
Alleen als ze hun grammatica niet beheersen.
Ja doei.
pi_131352484
quote:
12s.gif Op donderdag 19 september 2013 16:50 schreef motorbloempje het volgende:

[..]

Alleen als ze hun grammatica niet beheersen.
Crap. Ik twijfelde eventjes of dat die 'inversieregel' voor de hij/zij vorm ook geldt. Niet dus. Had ik het nog maar even opgezocht.
http://levenslangleren.be(...)ervoegen_de_dt_regel
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_131352648
Je moet de werkwoorden wel blijven smurfen natuurlijk, anders wort het nooid wat.
pi_131355279
'Leraar wint zeker drie procent aan koopkracht'

Gezocht, per direct: Persoon met kennis van het economische begrip koopkracht. Solliciteer nu bij CNV onderwijs en de Nederlandse kranten.
"Friendship is like wetting your pants. Everyone can see it, but only you can feel its warmth."
pi_131355510
Als je klaar bent met je lerarenopleiding, ga je dan aan de slag bij de school waar je stage hebt gelopen? Als ik google op 'docent 'vul in' vacature' kom ik niet echt heel ver (mijn google skills zijn wss niet zo heel goed).

Ik heb zelf op het vmbo gezeten en er was een bio docent die het niet allemaal onder controle had, mijn klas dus, maar ik vond het wel een aardige man en lesgeven kon die wel. Hoe zorg je voor dat gezag? En kan het echt dat als je zwak ingesteld bent je de klas de regie geeft?
pi_131355569
quote:
0s.gif Op donderdag 19 september 2013 18:34 schreef DefinitionX het volgende:
Als je klaar bent met je lerarenopleiding, ga je dan aan de slag bij de school waar je stage hebt gelopen?
Nee, dan word je zeer waarschijnlijk werkloos.

[ Bericht 9% gewijzigd door #ANONIEM op 19-09-2013 18:36:22 ]
  donderdag 19 september 2013 @ 18:48:12 #197
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_131355987
quote:
0s.gif Op donderdag 19 september 2013 18:34 schreef DefinitionX het volgende:
Ik heb zelf op het vmbo gezeten en er was een bio docent die het niet allemaal onder controle had, mijn klas dus, maar ik vond het wel een aardige man en lesgeven kon die wel. Hoe zorg je voor dat gezag? En kan het echt dat als je zwak ingesteld bent je de klas de regie geeft?
"Hoe zorg je voor gezag". Daar hebben we het in deze topicreeks al heel vaak over gehad. Ik ben van mening dat je respect ("gezag" vind ik meteen zo negatief klinken, alsof je in het leger zit!) krijgt, wanneer de leerlingen zien dat je plezier in je vak hebt, je góed bent in je vak én werkt aan een persoonlijke band met je leerlingen. Docenten die de klas zien als "de vijand" zullen het moeilijk hebben. Alleen maar hameren op negatieve dingen werkt ook averechts.

Mja.. er zijn al hele boekenkasten over volgeschreven.
.
pi_131356986
quote:
6s.gif Op donderdag 19 september 2013 18:35 schreef Sloggi het volgende:

[..]

Nee, dan word je zeer waarschijnlijk werkloos.
Wat bedoel je hiermee?

Vind je dan binnen 3 maanden na afstuderen een baan?
pi_131357464
quote:
0s.gif Op donderdag 19 september 2013 19:18 schreef DefinitionX het volgende:

[..]

Wat bedoel je hiermee?

Vind je dan binnen 3 maanden na afstuderen een baan?
De korte versie:

Tekortvakken: ja. Overige vakken: nee.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 19-09-2013 19:33:32 ]
pi_131359773
quote:
0s.gif Op donderdag 19 september 2013 08:13 schreef Wizzor het volgende:

[..]

Alleen kun je dan toch juist je mening uiten, voor een groter publiek? Zou het wel wat vinden in ieder geval om zo te kunnen ventileren :p

Krijgen jullie ook ruimte om te professionaliseren, buiten de beurzen van het ministerie om? Een kennis die werkt op een internationale school die krijgt hier een stuk meer ruimte voor dan mijn rsg'tje. Wel logisch natuurlijk, gezien ze veel meer inkomsten kunnen genereren, maar acties vanuit het MT om werknemers op cursussen te sturen zou ik ook wel waarderen. Zit daar nog veel verschil in tussen de openbare scholen?
Ze hebben ook kritische vragen gesteld, de leerlingen ook. heeft de media alleen weinig mee gedaan...

wij krijgen niet veel ruimte om te professionaliseren vind ik zelf. openbare school overigens, maar eentje die in een bezuinigingstraject zit.
Kwak
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')