quote:Op zaterdag 7 september 2013 10:31 schreef Rezania het volgende:
Oh god, begint deze onzindiscussie nu al weer?
Zwarte piet is gewoon het negroide helpertje van sinterklaas, laten we daar vooral niet te moeilijk over doen en vooral niet de schoorsteen als hoofdschuldige van zijn huidskleur beschouwen.quote:Op zaterdag 7 september 2013 10:36 schreef Mattt het volgende:
Wat een gezeik... elk jaar weer.
Zwarte piet is zwart door de roet van de schoorstenen waar hij doorheen moet.
Het gaat er meer om dat kinderen helemaal geen idee hebben dat het vroeger slaven waren.quote:Op zaterdag 7 september 2013 10:37 schreef Dven het volgende:
[..]
Zwarte piet is gewoon het negroide helpertje van sinterklaas, laten we daar vooral niet te moeilijk over doen en vooral niet de schoorsteen als hoofdschuldige van zijn huidskleur beschouwen.
Omdat hen concequent verteld wordt dat het door schoorstenen komt inderdaadquote:Op zaterdag 7 september 2013 10:40 schreef Mattt het volgende:
[..]
Het gaat er meer om dat kinderen helemaal geen idee hebben dat het vroeger slaven waren.
Dit ja. En je moet eens aan kinderen gaan vragen of ook maar één van hun ze als zwarte slaven zien, wedden van niet?quote:Op zaterdag 7 september 2013 10:36 schreef Mattt het volgende:
Wat een gezeik... elk jaar weer.
Zwarte piet is zwart door de roet van de schoorstenen waar hij doorheen moet.
Ik heb vooralsnog niemand in dit topic gezien die zwarte piet racistisch noemt dus waar je kul op slaat is mij een raadselquote:Op zaterdag 7 september 2013 10:43 schreef AgLarrr het volgende:
Zwarte Piet wegzetten als iets racistisch generaliseert Nederlanders die het feest vieren, waarmee impliciet iedere Nederlander als racist wordt wegzet, waarmee de aanvankelijke uitspraak over Piet als zodanig op zijn minst óók racistisch is. Nu jij weer.
De facebookpagina in de OP beweert het wel.quote:Op zaterdag 7 september 2013 10:48 schreef Dven het volgende:
[..]
Ik heb vooralsnog niemand in dit topic gezien die zwarte piet racistisch noemt dus waar je kul op slaat is mij een raadsel
Het is pas begin september, wacht nog even 2 maanden met deze discussie.quote:Op zaterdag 7 september 2013 10:29 schreef matthijst het volgende:
https://www.facebook.com/zwartepietisblackface
Een stukje Nederlandse historie, maar zwarte piet mag niet zwart meer zijn?
Mijn kul is een stelling in de discussie die TS kennelijk op gang probeert te brengen. Je zou ook inhoudelijk kunnen reageren. Anders is het mij een raadsel waar jouw kul op slaat.quote:Op zaterdag 7 september 2013 10:48 schreef Dven het volgende:
[..]
Ik heb vooralsnog niemand in dit topic gezien die zwarte piet racistisch noemt dus waar je kul op slaat is mij een raadsel
quote:Op zaterdag 7 september 2013 10:31 schreef Rezania het volgende:
Oh god, begint deze onzindiscussie nu al weer?
Dat kun je wel in elke discussie zeggen natuurlijk.quote:Op zaterdag 7 september 2013 19:38 schreef manmakker het volgende:
De kleine groep die tegen zwarte Piet is schikt zich er maar in. Zo niet; wat weerhoudt hun ervan om te emigreren naar een land waar geen 'racistische' tradities zijn?
shitargument natuurlijk...quote:Op zaterdag 7 september 2013 19:38 schreef manmakker het volgende:
De kleine groep die tegen zwarte Piet is schikt zich er maar in. Zo niet; wat weerhoudt hun ervan om te emigreren naar een land waar geen 'racistische' tradities zijn?
Nee hoor.. die zijn niet toevallig zwart. Die zijn gekozen omdat mensen van hun huidskleur geacht werden knecht te zijn van een blanke man. Als het toevallig was dan had men ook groene Piet of pimpelpaarsmet vanillegeel kunnen kiezen.quote:Op zaterdag 7 september 2013 19:02 schreef _dodecahedron_ het volgende:
Als Zwarte Pieten racistisch zijn, dan zijn de smurfen en de hobbits beledigend voor kleine mensen.
Zwarte Pieten zijn gewoon een volk op zich, die toevallig zwart zijn.
Als we die discussie nu vast doen hoeft het in december niet meer. Wel zo makkelijk.quote:Op maandag 9 september 2013 11:39 schreef borisz het volgende:
Hoho. Eerst moeten we het hebben over de beschilderingen op de gouden koets. Daarna mag Zwarte Piet weer
En die ook nog op en onder de schimmel zit...( flauw..grapje)quote:Op zaterdag 7 september 2013 11:08 schreef karton2 het volgende:
Een blanke neerzetten als verstrooide opa mag weer wel natuurlijk!!!
Voel je vrij om dit land te verlaten naar een land waar ze een andere cultuur en geschiedenis hebben dan dit land waar jij je wel op je plek voelt. Niemand houd je tegen.quote:Op zaterdag 7 september 2013 10:29 schreef matthijst het volgende:
Dit. Het zijn voornamelijk gefrustreerde negers en asielzoekers die zich hier druk om maken. De rest van de samenleving begrijpt de oorsprong van dit feest en maakt zich er niet druk om. Ik heb jaren als kind sinterklaas gevierd zonder mij ook maar 1x af te vragen of zwarte piet een slaaf was, als je beter op let zie je juist dat sinterklaas zonder al die pieten niks is, door hun samenwerking krijgen de kinderen juist de kado's.quote:Op dinsdag 10 september 2013 13:35 schreef AthCom het volgende:
Ik heb er als kind ook nooit wat achter gezocht, nu dus ook niet. Simpel.
Ik ben niet donker, maar ik kan me indenken dat donkere mensen helemaal geen zin hebben dat kinderen zo eind november hun raar aankijken of "piet" roepen.quote:Op dinsdag 10 september 2013 13:49 schreef MPC60 het volgende:
Het zijn voornamelijk gefrustreerde negers en asielzoekers die zich hier druk om maken.
Dit lijkt me meer een opvoedingsprobleem. Zo achterlijk heb ik me in ieder geval nooit gedragen.quote:Op dinsdag 10 september 2013 14:26 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Ik ben niet donker, maar ik kan me indenken dat donkere mensen helemaal geen zin hebben dat kinderen zo eind november hun raar aankijken of "piet" roepen.
En om die mensen dan niet serieus te nemen is nogal dubieus.
Een Piet kan best groen zijn, of rose, of azuurblauw.
Kinderen maken zich daar niet druk om.... die kijken vooral naar de snoepjes en de kadootjes.
Ik kom uit een gekleurde familie, wij vierden gewoon sinterklaas met een zwarte piet die op de ramen bonkte. Ik heb nog nooit gehoord dat kinderen andere mensen uitscholden voor zwarte piet maar dat kan aan mij liggen.quote:Op dinsdag 10 september 2013 14:26 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Ik ben niet donker, maar ik kan me indenken dat donkere mensen helemaal geen zin hebben dat kinderen zo eind november hun raar aankijken of "piet" roepen.
En om die mensen dan niet serieus te nemen is nogal dubieus.
Een Piet kan best groen zijn, of rose, of azuurblauw.
Kinderen maken zich daar niet druk om.... die kijken vooral naar de snoepjes en de kadootjes.
Helemaal mee eens.quote:Op dinsdag 10 september 2013 15:20 schreef MPC60 het volgende:
[..]
Ik kom uit een gekleurde familie, wij vierden gewoon sinterklaas met een zwarte piet die op de ramen bonkte. Ik heb nog nooit gehoord dat kinderen andere mensen uitscholden voor zwarte piet maar dat kan aan mij liggen.
Ik schreef ook niet 'schelden'.quote:Op dinsdag 10 september 2013 15:20 schreef MPC60 het volgende:
[..]
Ik kom uit een gekleurde familie, wij vierden gewoon sinterklaas met een zwarte piet die op de ramen bonkte. Ik heb nog nooit gehoord dat kinderen andere mensen uitscholden voor zwarte piet maar dat kan aan mij liggen.
Als mensen zich niet prettig voelen bij die zwartpietenspel, zich persoonlijk opzijgezet of aangevallen, Dan is dat een reëel probleem.quote:Op dinsdag 10 september 2013 15:41 schreef Shaggy8675 het volgende:
[..]
Helemaal mee eens.
Mensen die hierover klagen zien alleen wat ze willen zien en vinden dan dat een probleem wat eigenlijk niet bestaat dan maar moet zorgen dat een eeuwenoude Nederlandse traditie moetr worden afgeschaft vanwege hun standpunt.
Ik kan me herinneren dat toen ik een jaar of 10 was gezegd heb dat Blanke Vla alleen maar door blanke menschen mocht worden gegeten.quote:Op dinsdag 10 september 2013 14:51 schreef AthCom het volgende:
[..]
Dit lijkt me meer een opvoedingsprobleem. Zo achterlijk heb ik me in ieder geval nooit gedragen.
Ha, dan was ik liever een bruin mensch geweest.quote:Op dinsdag 10 september 2013 16:24 schreef karton2 het volgende:
[..]
Ik kan me herinneren dat toen ik een jaar of 10 was gezegd heb dat Blanke Vla alleen maar door blanke menschen mocht worden gegeten.
Chocolade vla, of hoe het ook heet, was dan weer voor de bruine mensch.
Uiteraard werd ik wel gecorrigeerd door mijn ouders!
Ik ben overigens een trotse bezitter van een blank huidje
De omgekeerde wereld, niet?quote:Op dinsdag 10 september 2013 13:30 schreef Shaggy8675 het volgende:
[..]
Voel je vrij om dit land te verlaten naar een land waar ze een andere cultuur en geschiedenis hebben dan dit land waar jij je wel op je plek voelt. Niemand houd je tegen.
Is dit nou serieus het enige bericht waar je als ts op reageert? Jankerd.quote:Op dinsdag 10 september 2013 17:03 schreef matthijst het volgende:
[..]
De omgekeerde wereld, niet?
Om weg te gaan uit het land waar zwarte piet normaal is?
..without bitching how to they should or shouldn't call each other.quote:I have a dream that one day on the red hills of Georgia the sons of former slaves and the sons of former slave owners will be able to sit down together at the table of brotherhood.
Hou hier toch eens mee op joh. Dit is al het 600ste topic binnen 9 maanden. Zwarte piet is geen neger, maar een schoorsteenveger.quote:Op zaterdag 7 september 2013 10:29 schreef matthijst het volgende:
Dat zal elk jaar terugkomen en ik ben bang dat de klagers het uiteindelijk gaan winnen..quote:Op donderdag 19 september 2013 22:23 schreef hofferin het volgende:
hebben we dit gezeik vorig jaar niet al gehad.
hij is zwart van het roet!!!!
lees je liedjes!
quote:Op donderdag 19 september 2013 22:34 schreef Individual het volgende:
[..]
Dat zal elk jaar terugkomen en ik ben bang dat de klagers het uiteindelijk gaan winnen..![]()
Ik ben trots Zwarte Piet te hebben gespeeld.
ja heb ik ook gedaan is erg leuk. alleen dat spul komt er zo moeilijk afquote:Op donderdag 19 september 2013 22:34 schreef Individual het volgende:
[..]
Dat zal elk jaar terugkomen en ik ben bang dat de klagers het uiteindelijk gaan winnen..![]()
Ik ben trots Zwarte Piet te hebben gespeeld.
Haha idd. Het is voor mij wel 20 jaar geleden dus toen gebruikten ze vast nog schoensmeer, teer of tektyl.quote:Op donderdag 19 september 2013 23:08 schreef hofferin het volgende:
[..]
[..]
ja heb ik ook gedaan is erg leuk. alleen dat spul komt er zo moeilijk af
Toch wel grappig wanneer volwassenen de verhaaltjes gaan geloven die voor de kinderen bedoeld zijn.quote:Op maandag 16 september 2013 20:58 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Hou hier toch eens mee op joh. Dit is al het 600ste topic binnen 9 maanden. Zwarte piet is geen neger, maar een schoorsteenveger.
Dan kunnen blanken ook de eeuwig politiek correcte kut racisme kaart spelen op de antillen waar Witte Piet de knecht is van een zwarte.
Er was in 2011 een anti-zwarte-pieten demo in Dordrecht, daar kwamen precies 2 personen op af.quote:Op vrijdag 20 september 2013 06:35 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Toch wel grappig wanneer volwassenen de verhaaltjes gaan geloven die voor de kinderen bedoeld zijn.
Zwarte Piet is een neger, een onmiskenbaar overblijfsel van ons koloniale verleden. Dat ontkennen is wat mij betreft het behouden van een diep waanbeeld.
Grijp het liever aan als kans om je kind wat cultuurhistorie bij te brengen als het oud genoeg is om het te begrijpen en de grondbeginselen van gerechtelijke gelijkwaardigheid uit te leggen.
Het enige wat er op cultureel niveau toe doet is of men racistische intenties heeft bij het uitbeelden van dit figuur. Voor het gros van de Nederlanders is dat niet van toepassing. Verder is het gewoon traditie. Tradities komen en gaan en veranderen. Het is niet aan 1 groep mensen om een traditie krampachtig vast te houden of krampachtig te veranderen in de naam van de gehele samenleving.
Inderdaad.quote:Op vrijdag 20 september 2013 07:21 schreef Buster24 het volgende:
[..]
Er was in 2011 een anti-zwarte-pieten demo in Dordrecht, daar kwamen precies 2 personen op af.
Eigenlijk maakt buiten Anouk niemand zich echt druk dus op hele korte termijn zal er niets veranderen ook omdat de rol van de huidige zwarte Piet gelijkwaardig is aan die van sinterklaas.
In de toekomst zal ook deze traditie veranderen, ongetwijfeld en dat is ook prima, ik geloof dat er nu al een initiatief loopt om van pik zwarte pieten naar blank met zwarte vegen (schoorsteen) te gaan.
quote:Op vrijdag 20 september 2013 07:21 schreef Buster24 het volgende:
[..]
Er was in 2011 een anti-zwarte-pieten demo in Dordrecht, daar kwamen precies 2 personen op af.
Eigenlijk maken buiten Anouk & Doutzen Kroes niemand zich echt druk dus op hele korte termijn zal er niets veranderen ook omdat de rol van de huidige zwarte Piet gelijkwaardig is aan die van sinterklaas.
In de toekomst zal ook deze traditie veranderen, ongetwijfeld en dat is ook prima, ik geloof dat er nu al een initiatief loopt om van pik zwarte pieten naar blank met zwarte vegen (schoorsteen) te gaan.
http://www.telegraaf.nl/b(...)r_Sinterklaas__.htmlquote:Kamervragen over Sinterklaasintocht
De Partij voor de Vrijheid van Geert Wilders gaat Kamervragen stellen over de Sinterklaasintocht in Amsterdam. De intocht ligt onder vuur vanwege de aanwezigheid van Zwarte Piet.
De partij noemt alle ophef 'multi-cul gezeur'. De aanwezigheid van Zwarte Piet is voor de 21 bezwaarmakers reden om in actie te komen. Zij vinden dit discriminerend. De bezwaarschriftencommissie van de gemeente buigt zich over 2 weken over de kwestie.
Het fenomeen Zwarte Piet ligt al langer onder vuur. Bij de intocht van Sinterklaas in 2011 in Amsterdam hield de politie enkele activisten aan die pamfletten uitdeelden waarop ze Zwarte Piet als racistisch betitelden.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Zwarte_Pietquote:Oorspronkelijk had Sinterklaas geen helper. In 1850 introduceerde de onderwijzer Jan Schenkman in zijn leesboekje "Sint Nicolaas en zijn Knecht" drie nieuwe zaken, die allemaal zijn blijven hangen in de Sinterklaas-folklore: een knecht voor Sinterklaas, de intocht en de stoomboot. De knecht heeft in het boekje nog geen naam, en was gekleed als een page. In 1859 werd voor het eerst een artikel gedrukt waarin hij Pieter wordt genoemd,[1] en in 1895 was de naam Zwarte Piet al in zwang geraakt.[2]
De beredenering is dus:quote:Op dinsdag 8 oktober 2013 01:09 schreef Bluesdude het volgende:
http://www.joop.nl/leven/(...)_zwarte_piet_betoog/
..neequote:Op dinsdag 10 september 2013 15:18 schreef inZanity het volgende:
Zwarte piet is inderdaad keiharde racisme. Zal een keer tijd worden dat het afgeschaft wordt. Anno 2013 nog openlijk discrimineren en daar kinderen bij betrekken is van de zotte. Anderzijds verbaas ik me er ook weer niet zo over in een land waar een miljoen mensen op een racistische politieke partij stemmen.
Tering, wat een verschrikkelijk figuur is dat zeg.quote:Op dinsdag 8 oktober 2013 01:09 schreef Bluesdude het volgende:
http://www.joop.nl/leven/(...)_zwarte_piet_betoog/
in jouw geval stinkt het naar racismequote:Op dinsdag 8 oktober 2013 07:17 schreef matthijst het volgende:
Zihni Özdil, ook zo'n calimerofiguur denk ik?
Ik stop met retweeten. Want er is geen racisme in NL hoor.
Neee. En rot op naar je eigen land als je dat beweert. #kots
Moe van die jankerdjes. Als je "ruzie" hebt met een dikzak noem je hem een vet varken, iemand met een bril een lelijke brilaap. En tsja: een zwarte op TV een stinkneger. Waarom? Omdat dat nou eenmaal lekker bekt. Om dan meteen die racismekaart weer te trekken. Gaaaaap.
Compleet onterecht dit. Het is duidelijk een intelligente jongen met een samenhangend betoog. Alleen, zoals het wel met meer betogen het geval is, zitten er gigantische losse draden aan waar mee, zolang er maar aan getrokken wordt de hele boel uit elkaar kan vallen.quote:Op dinsdag 8 oktober 2013 14:12 schreef Individual het volgende:
Het is maar goed dat ze zo'n zwakzinnige activist het woord laten doen. Die gast wordt helemaal niet serieus genomen en z'n standpunt ook niet.
Wat een enorm zwak en onsamenhangend betoog. Ik denk dat die man psychische hulp nodig heeft. Dat krijg je nou van die bezuinigingen op de psychische gezondheidszorg dat patiënten zich zo voor schut mogen zetten en P&W maken daar dankbaar misbruik van.
Zoals ik het had begrepen: Ze hadden hun spandoeken al opgeborgen en zelfs toestemming gevraagd aan een agent om met dat shirt aan de zijlijn te staan (iets waar je wat mij betreft geen toestemming voor zou moeten hoeven vragen). Die toestemming hebben ze gekregen maar enkele andere agenten vonden het nodig er een probleem van te maken.quote:Op dinsdag 8 oktober 2013 17:07 schreef matthijst het volgende:
[..]
Dacht dat je demonstraties aan moest kondigen?
De huidige zwarte piet is een volwaardige partner van de Sint, vaak de slimste van de 2 en in iedere geval de leukste.quote:
Wat mij betreft hadden ze hem laten lopen, vrijheid van meningsuiting is een groot goed.quote:Op dinsdag 8 oktober 2013 16:53 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Verder heb ik alle respect voor mensen die een mening hebben ook, waar ik het niet mee eens ben, en van hun burgerrechten gebruik maken om die mening te uiten. Ze hadden hem nooit mogen arresteren.
Hij gaat hier geen tractie mee krijgen inderdaad.quote:Op dinsdag 8 oktober 2013 21:01 schreef Buster24 het volgende:
[..]
Wat mij betreft hadden ze hem laten lopen, vrijheid van meningsuiting is een groot goed.
Wat hij niet handig doet is sinterklaas vierend Nederland van racisme beschuldigen, neem alle definities van racisme en hij zal zien dat Sint & Piet daar niet aan voldoen.
Dit soort pogingen om de rest van Nederland regels op te leggen lijken vaak inderdaad geïnspireerd door de laagste gemene deler. Niemand ontkent dat dit soort Nederlanders bestaan maar om nou de hele samenleving in te richten zodat een paar klootzakken maar geen munitie hebben om mee te gooien... dat wordt een hele steriele samenleving.quote:Heel vervelend dat zijn moeder is uitgescholden als "zwarte piet" maar zegt dat iets over het sinterklaasfeest of over de onbeschaafdheid van sommige Nederlanders?
Ik vraag me af of Schenkman niet bekend kan zijn geweest met deze traditie en Sinterklaas in eerste instantie een (Moors-)Egyptisch uitziende bediende als (vrijwillige) metgezel heeft willen meegeven, een beetje in de trant van Hiëronymus en zijn leeuw.quote:Wace, the twelfth-century author of a life of St. Nicholas in French verse, supplies the introductory part of this story only briefly alluded to in the Golden Legend version. He tells of the rich merchant of Alexandria named Getro, and his wife, Eufrosine, who have longed in vain for children. Getro hears of St. Nicholas and goes to the city where St. Nicholas lives, to seek his aid. But he finds the saint dead and on his bier. He asks for some of the saint’s clothes. These he bears as holy relics to Alexandria and erects a church for them. The next December, on St. Nicholas’ day, a son is born and receives the name Deudoné. This son is carried off by robbers and sold to the emperor, whom he serves as cup-bearer. On St. Nicholas’ day the boy weeps but is cruelly beaten for it. At the same time his father in Alexandria is praying to St. Nicholas, and on rising from prayer, finds his son, safely restored, standing before him. After that, naturally, there is no neglect to worship St. Nicholas on his festival day.
This story seems to be closely connected with the development of St. Nicholas worship in western Europe following the removal of his relics to Bari, Italy. General veneration of the saint, long popular in the East, seems to increase in the West after that event. The particular incident just recorded is followed in Wace by these words:
Devant ceo ne trovons pasqui si servist saint Nicholas,
which may be translated, “Before this we do not find worshipers of Saint Nicholas,” and seem to indicate that the composition of Wace was connected in some way with a newly instituted church festival.
Schenkman was van dat gegeven op de hoogte; hij zinspeelde erop in een satirisch werkje dat tegelijk met Sint Nicolaas en zijn knecht verscheen:quote:VOORBURG, 8 Aug. De kleurling, welke door H. K. H. Prinses Marianne op hare reis is medegenomen, en door haar te Caïro in Egypte op de slavenmarkt is aangekocht, trekt de algemeene aandacht nog al tot zich. Zoo wij wel onderrigt zijn, dan is hij uit Nubie herkomstig, hetgeen zijne hoog koper bruine kleur, gekroesd haar, eenigzins dikke lippen, breeden neus ook wel aanduiden. Hij schijnt ongeveer 15 jaren oud en is van eene zeer schoone gestalte. Zijne kleeding is Arabisch, en van eene fijne, dan eens bruine, dan eens zwarte stof, met zilver en goud bezet. Hij behoort zeker tot die weinige Nubiërs, welke ooit dit land bezochten. Hij spreekt reeds een weinig Hollandsch, en toont nog al eenige vatbaarheid en scherpzinnigheid te bezitten. Men wil weten , dat H. K. H. het voornemen heeft, om hem door den schoolmeester onderwijs in het lezen en schrijven te doen geven, bij wien hij dan ook dagelijks bezoeken aflegt.
Algemeen Handelsblad, 12-08-1850
quote:’s Konings Tante krijgt een turkje
Van Damascus vrachtvrij t’huis;
‘k Hoop, dat ras de Zwolsche leeraar
Hem zal brengen tot het Kruis.
(Sint Nicolaas schenkt ieder wat, december 1850)
quote:Op woensdag 16 oktober 2013 18:09 schreef Iblardi het volgende:
Over ex-slaven in oosterse kleding gesproken... In de zomer van 1850 berichtten de Nederlandse kranten over een jonge zwarte slaaf die door prinses Marianne in Alexandrië was vrijgekocht en nu in haar gezelschap naar Nederland was gekomen:
Hartstikke fout woord natuurlijk. Wat is het huidige politiek correcte woord? (graag met verloopdatum en het vervangende pc woord)quote:...kleurling...
Afrikaanse Nederlander? Mmm al was hij nog geen Nederlander toen hij werd meegenomen natuurlijk.quote:Op woensdag 16 oktober 2013 18:16 schreef Individual het volgende:
Wat is het huidige politiek correcte woord?
quote:Vlak voor Kerstmis bezocht de prinses de plek waar Maria met Jezus op haar vlucht naar Egypte zou hebben gezeten. In Cairo ging Marianne ook naar de middeleeuwse bazaar en in Alexandrië dwaalde zij rond over een slavenmarkt waar kinderen van een jaar of veertien werden verhandeld. De prinses was ontzet door de ellende die zij daar zag. Bij een tweede bezoek aan de slavenmarkt kocht zij voor 150 gulden een jongen die zij meenam naar haar buitenplaats 'Rusthof' in Voorburg. Later stuurde ze hem naar een kostschool in Leiden.
http://www.trouw.nl/tr/nl(...)ezoek-uit-1976.dhtml
Geld dat ook voor blanke Zuid Afrikanen/Zimbabwanen/Zambianen/etc die in NL wonen/zijn geboren?quote:Op woensdag 16 oktober 2013 18:22 schreef Karina het volgende:
[..]
Afrikaanse Nederlander? Mmm al was hij nog geen Nederlander toen hij werd meegenomen natuurlijk.
Verloopdatum kan ik je niet mee helpen
Ja goede vraag. Dan zou het 'donkere Afrikaanse Nederlander' moeten worden, maar dat donkere mag natuurlijk ook weer niet...quote:Op woensdag 16 oktober 2013 18:30 schreef Individual het volgende:
[..]
Geld dat ook voor blanke Zuid Afrikanen/Zimbabwanen/Zambianen/etc die in NL wonen/zijn geboren?
[ afbeelding ]
Blijft op eieren lopen he die rassenkwestie?
van wie mag dat niet ?quote:Op woensdag 16 oktober 2013 18:46 schreef Karina het volgende:
[..]
Ja goede vraag. Dan zou het 'donkere Afrikaanse Nederlander' moeten worden, maar dat donkere mag natuurlijk ook weer niet...
van wie mag dat niet?quote:Op woensdag 16 oktober 2013 19:20 schreef Karina het volgende:
[..]
Van mij wel. Maar als kleurling niet 'mag', 'mag' donkere dan wel?
okee. Ze martelen ook en mensen soms komen nooit terug,quote:Op woensdag 16 oktober 2013 19:26 schreef Individual het volgende:
[..]
Van de politiek-correctheid-politie mag het niet.
Vooral zwarte pieten. Elk jaar na 5 december zie je ze niet meer en ze komen lang niet allemaal terug de volgende november! Dan zijn ze weer een jaar bezig om nieuwe te recruteren.quote:Op woensdag 16 oktober 2013 19:53 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
okee. Ze martelen ook en mensen soms komen nooit terug,
Damn you Mark Rutte....
Het bestaat ook omgekeerd: Whitefacequote:Op donderdag 17 oktober 2013 13:48 schreef Bluesdude het volgende:
[ afbeelding ]
http://www.bol.com/nl/p/h(...)et/1001004011737273/
Dit was een tijdperk toen Piet en Sint nog niet waren vastgepind op dezelfde kleding.
Wat opvalt is de blackface van Piet en de meer realistische blanke face van Sint
blackface=een karikatuur van zwarte mensen maken
http://en.wikipedia.org/wiki/Blackface
Nee hoor...het zijn de voorstanders die het hardst schreeuwen.quote:Op donderdag 17 oktober 2013 22:42 schreef Individual het volgende:
[..]
Het bestaat ook omgekeerd: Whiteface
Zwarte Piet is iig een gerespecteerd karakter, niet een negatief karikatuur en dat is toch een positief gegeven? Het is nu eenmaal dat de tegenstanders het luidste schreeuwen..
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |