abonnement Unibet Coolblue
  donderdag 19 september 2013 @ 22:17:05 #51
394107 Marvinkling92
Elk ideaal is een perceptie
pi_131365495
Sinterklaas was een bisschop en als man van stand in die tijd (tijd van het eerste concilie lees de verhalen maar na) is het waarschijnlijk dat hij morenslaven had.
Ook is er een argument dat zwarte pieten lokale turken waren die hem als bisschop ondersteunden als bedienden/lakeien.
Natuurlijk is het historische achtergrond, en hoort het bij Sinterklaas.
Draai het eens om als we dit wegpoetsen poetsen we een deel van onze geschiedenis weg.
Wij leren onze kinderen toch wat slavernij is, we benoemen die zwarte bladzijde.
En veel belangrijker.... Iedereen lijkt te vergeten dat Witte Zwarte Pieten helemaal niet aardig zijn.
Luister maar!
pi_131365792
hebben we dit gezeik vorig jaar niet al gehad.
hij is zwart van het roet!!!!
lees je liedjes!
  donderdag 19 september 2013 @ 22:34:14 #53
49641 Individual
Meet John Doe...
pi_131366287
quote:
0s.gif Op donderdag 19 september 2013 22:23 schreef hofferin het volgende:
hebben we dit gezeik vorig jaar niet al gehad.
hij is zwart van het roet!!!!
lees je liedjes!
Dat zal elk jaar terugkomen en ik ben bang dat de klagers het uiteindelijk gaan winnen.. :{

Ik ben trots Zwarte Piet te hebben gespeeld. oO/
reset
pi_131368155
quote:
0s.gif Op donderdag 19 september 2013 22:34 schreef Individual het volgende:

[..]

Dat zal elk jaar terugkomen en ik ben bang dat de klagers het uiteindelijk gaan winnen.. :{

Ik ben trots Zwarte Piet te hebben gespeeld. oO/
quote:
0s.gif Op donderdag 19 september 2013 22:34 schreef Individual het volgende:

[..]

Dat zal elk jaar terugkomen en ik ben bang dat de klagers het uiteindelijk gaan winnen.. :{

Ik ben trots Zwarte Piet te hebben gespeeld. oO/
ja heb ik ook gedaan is erg leuk. alleen dat spul komt er zo moeilijk af
  donderdag 19 september 2013 @ 23:09:15 #55
179534 Waaghals
she appeared like an angel
pi_131368195
pepernoten liggen steeds vroeger in de winkel en dit soort topics zijn er steeds vroeger op fok
Don't try to wake me in the morning, cause i will be gone
  donderdag 19 september 2013 @ 23:32:16 #56
49641 Individual
Meet John Doe...
pi_131369132
quote:
0s.gif Op donderdag 19 september 2013 23:08 schreef hofferin het volgende:

[..]

[..]

ja heb ik ook gedaan is erg leuk. alleen dat spul komt er zo moeilijk af
Haha idd. Het is voor mij wel 20 jaar geleden dus toen gebruikten ze vast nog schoensmeer, teer of tektyl. :P
reset
pi_131372236
Deze discussie speelt al jaren en zal nog wel even doorgaan vrees ik.
Sinterklaas en zwarte Piet hebben, in mijn ogen dan, al jaren geen baas-knecht verhouding meer maar zijn een team waarin zwarte Piet vaak de slimmerik is en de Sint de wat verstrooide oude man.

Bij mijn dochtertjes is zwarte Piet zwaar de favoriet, dat zou hij vermoedelijk ook zijn als hij geel was:-)
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
  vrijdag 20 september 2013 @ 06:35:38 #58
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_131372263
quote:
0s.gif Op maandag 16 september 2013 20:58 schreef Red_85 het volgende:

[..]

Hou hier toch eens mee op joh. Dit is al het 600ste topic binnen 9 maanden. Zwarte piet is geen neger, maar een schoorsteenveger.

Dan kunnen blanken ook de eeuwig politiek correcte kut racisme kaart spelen op de antillen waar Witte Piet de knecht is van een zwarte.
:|W
Toch wel grappig wanneer volwassenen de verhaaltjes gaan geloven die voor de kinderen bedoeld zijn.

Zwarte Piet is een neger, een onmiskenbaar overblijfsel van ons koloniale verleden. Dat ontkennen is wat mij betreft het behouden van een diep waanbeeld.

Grijp het liever aan als kans om je kind wat cultuurhistorie bij te brengen als het oud genoeg is om het te begrijpen en de grondbeginselen van gerechtelijke gelijkwaardigheid uit te leggen.

Het enige wat er op cultureel niveau toe doet is of men racistische intenties heeft bij het uitbeelden van dit figuur. Voor het gros van de Nederlanders is dat niet van toepassing. Verder is het gewoon traditie. Tradities komen en gaan en veranderen. Het is niet aan 1 groep mensen om een traditie krampachtig vast te houden of krampachtig te veranderen in de naam van de gehele samenleving.
There are no things, but as a consequence there are as many things as we like
pi_131372437
quote:
7s.gif Op vrijdag 20 september 2013 06:35 schreef SpecialK het volgende:

[..]

Toch wel grappig wanneer volwassenen de verhaaltjes gaan geloven die voor de kinderen bedoeld zijn.

Zwarte Piet is een neger, een onmiskenbaar overblijfsel van ons koloniale verleden. Dat ontkennen is wat mij betreft het behouden van een diep waanbeeld.

Grijp het liever aan als kans om je kind wat cultuurhistorie bij te brengen als het oud genoeg is om het te begrijpen en de grondbeginselen van gerechtelijke gelijkwaardigheid uit te leggen.

Het enige wat er op cultureel niveau toe doet is of men racistische intenties heeft bij het uitbeelden van dit figuur. Voor het gros van de Nederlanders is dat niet van toepassing. Verder is het gewoon traditie. Tradities komen en gaan en veranderen. Het is niet aan 1 groep mensen om een traditie krampachtig vast te houden of krampachtig te veranderen in de naam van de gehele samenleving.
Er was in 2011 een anti-zwarte-pieten demo in Dordrecht, daar kwamen precies 2 personen op af.

Eigenlijk maakt buiten Anouk niemand zich echt druk dus op hele korte termijn zal er niets veranderen ook omdat de rol van de huidige zwarte Piet gelijkwaardig is aan die van sinterklaas.

In de toekomst zal ook deze traditie veranderen, ongetwijfeld en dat is ook prima, ik geloof dat er nu al een initiatief loopt om van pik zwarte pieten naar blank met zwarte vegen (schoorsteen) te gaan.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
  vrijdag 20 september 2013 @ 07:28:34 #60
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_131372486
quote:
1s.gif Op vrijdag 20 september 2013 07:21 schreef Buster24 het volgende:

[..]

Er was in 2011 een anti-zwarte-pieten demo in Dordrecht, daar kwamen precies 2 personen op af.

Eigenlijk maakt buiten Anouk niemand zich echt druk dus op hele korte termijn zal er niets veranderen ook omdat de rol van de huidige zwarte Piet gelijkwaardig is aan die van sinterklaas.

In de toekomst zal ook deze traditie veranderen, ongetwijfeld en dat is ook prima, ik geloof dat er nu al een initiatief loopt om van pik zwarte pieten naar blank met zwarte vegen (schoorsteen) te gaan.
Inderdaad.

Voor het moment vind ik het black-face gedeelte wel een grappige onbedoelde middelvinger naar een hoop overgevoelige politiek correcte figuren uit het buitenland die zo ver doorgaan in hun "alles wat zelfs maar aan racisme doet DENKEN moet verbannen worden" riedeltje dat het an sich een vorm van racisme is geworden waarbij je op basis van je huidskleur moet schamen voor de daden van je voorouders.

Genoeg amusement in ieder geval, en een hoop potentiele leermomenten voor de wereld.
There are no things, but as a consequence there are as many things as we like
pi_131372498
quote:
1s.gif Op vrijdag 20 september 2013 07:21 schreef Buster24 het volgende:

[..]

Er was in 2011 een anti-zwarte-pieten demo in Dordrecht, daar kwamen precies 2 personen op af.

Eigenlijk maken buiten Anouk & Doutzen Kroes niemand zich echt druk dus op hele korte termijn zal er niets veranderen ook omdat de rol van de huidige zwarte Piet gelijkwaardig is aan die van sinterklaas.

In de toekomst zal ook deze traditie veranderen, ongetwijfeld en dat is ook prima, ik geloof dat er nu al een initiatief loopt om van pik zwarte pieten naar blank met zwarte vegen (schoorsteen) te gaan.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
  vrijdag 20 september 2013 @ 07:45:21 #62
326858 Toekito
Fietst zich de pleuris
pi_131372574
Het grootste kuttopic van 2013. Dit zat eraan te komen met al het snoepgoed in de winkels.
PS4-tag: TJDoornbos// Origin: Toek85
Sporten voor Sophia
  dinsdag 24 september 2013 @ 14:01:37 #63
313438 LukaLaban
The Professional
pi_131511919
Dat is gewoon het verschil tussen domme en slimme mensen. Wat we zien met het Sinterklaasfeest is een vertegenwoordiging van een tijd waarin zwarte mensen als slaaf werden gebruikt, iets wat nooit mag worden vergeten uiteraard. Een kind ziet dit niet, die ziet het feest, cadeautjes. Maar als het kind opgroeit zijn er twee mogelijkheden, het kind is intelligent of het kind is dom.
Een intelligent kind groeit op en ziet in dat de traditie laat zien hoe het vroeger was, de intocht van Sinterklaas zou je kunnen zien als een bewegend tableaux vivant. Je kijkt terug in de geschiedenis, wellicht een verwesterde versie met een blanke sint Nicolaas, maar een slim kind beseft dat dit nodig opdat de geschiedenis niet wordt vergeten.
Een dom kind groeit op en zegt: Sinterklaas is racisme!
Ti ne znas ko sam ja?
The Virgin Mary...We have a whole religion based on a woman who really stuck to her story
~Greg Giraldo
  dinsdag 24 september 2013 @ 14:02:14 #64
313438 LukaLaban
The Professional
pi_131511947
-ging mis-
Ti ne znas ko sam ja?
The Virgin Mary...We have a whole religion based on a woman who really stuck to her story
~Greg Giraldo
pi_131865036
quote:
Kamervragen over Sinterklaasintocht
De Partij voor de Vrijheid van Geert Wilders gaat Kamervragen stellen over de Sinterklaasintocht in Amsterdam. De intocht ligt onder vuur vanwege de aanwezigheid van Zwarte Piet.

De partij noemt alle ophef 'multi-cul gezeur'. De aanwezigheid van Zwarte Piet is voor de 21 bezwaarmakers reden om in actie te komen. Zij vinden dit discriminerend. De bezwaarschriftencommissie van de gemeente buigt zich over 2 weken over de kwestie.

Het fenomeen Zwarte Piet ligt al langer onder vuur. Bij de intocht van Sinterklaas in 2011 in Amsterdam hield de politie enkele activisten aan die pamfletten uitdeelden waarop ze Zwarte Piet als racistisch betitelden.
http://www.telegraaf.nl/b(...)r_Sinterklaas__.html
  zaterdag 5 oktober 2013 @ 01:04:08 #66
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_131865130
Sint Nicolaas werd tijdens zijn reizen omringd door mirre-verkopers, deze werden "Mores" genoemd.

Ik vermoed dat het ergens in de verplaatsing naar Spanje fout gegaan is, want daar had men natuurlijk ook Moren.

[ Bericht 0% gewijzigd door Leandra op 05-10-2013 01:09:32 ]
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_131865261
Zwarte piet is gewoon een slaaf.
pi_131865302
quote:
Oorspronkelijk had Sinterklaas geen helper. In 1850 introduceerde de onderwijzer Jan Schenkman in zijn leesboekje "Sint Nicolaas en zijn Knecht" drie nieuwe zaken, die allemaal zijn blijven hangen in de Sinterklaas-folklore: een knecht voor Sinterklaas, de intocht en de stoomboot. De knecht heeft in het boekje nog geen naam, en was gekleed als een page. In 1859 werd voor het eerst een artikel gedrukt waarin hij Pieter wordt genoemd,[1] en in 1895 was de naam Zwarte Piet al in zwang geraakt.[2]
http://nl.wikipedia.org/wiki/Zwarte_Piet

De PVV zit weer zielig te doen.... over hoe erg de Nederlandse cultuur bedreigd word door een burger te Amsterdam die tegen het afgeven van een vergunning voor een sintintocht is.
Jonge jonge....... ga eens werken in Den Haag aan echt belangrijke landszaken.
Dit is geld overboord gooien en de emoties opkloppen.
  dinsdag 8 oktober 2013 @ 06:20:22 #70
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_131960856
quote:
De beredenering is dus:
- Wij mensen met een donkere huidskleur willen dat de rest van Nederland stopt met een bepaalde culturele uiting omdat we beledigd zijn.

Als terecht wordt opgemerkt dat alles beledigend kan worden opgevat dan is dat gewoon maar onzin.

Daarna heeft Henk Westbroek weinig interessants meer te melden.

Mijn handen jeuken.
There are no things, but as a consequence there are as many things as we like
pi_131960864
quote:
1s.gif Op dinsdag 10 september 2013 15:18 schreef inZanity het volgende:
Zwarte piet is inderdaad keiharde racisme. Zal een keer tijd worden dat het afgeschaft wordt. Anno 2013 nog openlijk discrimineren en daar kinderen bij betrekken is van de zotte. Anderzijds verbaas ik me er ook weer niet zo over in een land waar een miljoen mensen op een racistische politieke partij stemmen.
..nee

[ Bericht 19% gewijzigd door #ANONIEM op 08-10-2013 06:25:31 ]
  dinsdag 8 oktober 2013 @ 07:17:17 #72
28167 matthijst
In a New York State of Mind
pi_131961030
Zihni Özdil, ook zo'n calimerofiguur denk ik?
Ik stop met retweeten. Want er is geen racisme in NL hoor.
Neee. En rot op naar je eigen land als je dat beweert. #kots


Moe van die jankerdjes. Als je "ruzie" hebt met een dikzak noem je hem een vet varken, iemand met een bril een lelijke brilaap. En tsja: een zwarte op TV een stinkneger. Waarom? Omdat dat nou eenmaal lekker bekt. Om dan meteen die racismekaart weer te trekken. Gaaaaap.

Het is goddomme twitter, waar iemand in 140 tekens wat wil roepen. Dat een sociaal historicus daar dan wat mee denkt te kunnen geeft wel weer aan dat dat een beroep van niks is. Sociaal historicus. Pfffff.
Haters everywhere but I don't really care.
pi_131961512
quote:
Tering, wat een verschrikkelijk figuur is dat zeg.
Ik heb geen speciaal talent. Ik ben slechts nieuwsgierig.
pi_131961516
Wat is er mis met slaven? :?
pi_131964671
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 oktober 2013 07:17 schreef matthijst het volgende:
Zihni Özdil, ook zo'n calimerofiguur denk ik?
Ik stop met retweeten. Want er is geen racisme in NL hoor.
Neee. En rot op naar je eigen land als je dat beweert. #kots


Moe van die jankerdjes. Als je "ruzie" hebt met een dikzak noem je hem een vet varken, iemand met een bril een lelijke brilaap. En tsja: een zwarte op TV een stinkneger. Waarom? Omdat dat nou eenmaal lekker bekt. Om dan meteen die racismekaart weer te trekken. Gaaaaap.

in jouw geval stinkt het naar racisme
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')